Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zerline

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:24

Op dit moment verzorg/rijd ik een super leuk haffie. Ik ben enorm blij dat ik haar mag doen en het is ook nog eens voor niets.

Ik vind het ook totaal niet raar als mensen een bijdrage zouden vragen. Helaas zal ik maar tot een bepaald bedrag kunnen gaan aangezien ik alles zelf moet betalen. Bij ons in de buurt zitten over het algemeen veel duurdere stallen en zijn de bijdrages vaak wat hoger dan bijvoorbeeld in andere delen van het land.

Best wel jammer want een manege voor mij is te duur. Helaas zijn er te veel mensen die het wel kunnen betalen en kiezen ze toch maar voor diegene ( wat ik overigens wel begrijp hoor).

Maar nu heb ik gelukkig een super leuke haflinger om te verzorgen en ben de eigenaar echt heel dankbaar dat ik haar mag verzorgen!

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:32

Ik ben opzoek naar een verzorgster voor mijn paarden, en wij zijn zelf bereid om geld te betalen.
Voor klusjes en de verzorging van de paarden.
Maar zelf dan krijg je geen reacties.
Ja van hele jonge mensen maar volwassen mensen die vind je bijna niet.
Lijk wel zeldzaam tegenwoordig.

SamScheper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:16

FerroSandy schreef:
Ik ben opzoek naar een verzorgster voor mijn paarden, en wij zijn zelf bereid om geld te betalen.
Voor klusjes en de verzorging van de paarden.
Maar zelf dan krijg je geen reacties.
Ja van hele jonge mensen maar volwassen mensen die vind je bijna niet.
Lijk wel zeldzaam tegenwoordig.

waar in het land is dat?;)

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:25

Je heb pb...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:46

Sees schreef:
Romylover, with all do respect maar ik rij mijn paarden zelf toch echt beter dan de gemiddelde bijrijder ;) simpelweg omdat ik meer ervaring heb (tenzij je bij gods gratie het geluk hebt iemand te treffen die ooit een eigen paard heeft gehad of die met een vast paard op verschillende niveaus en in verschillende takken van sport is uitgekomen op wedstrijden).

Ik proef heel duidelijk het verschil tussen jonge ruiters en mensen die zelf een eigen paard hebben gehad.

En nógmaals, ik vind het een groot verschil of de eigenaar zelf nog rijdt op zijn/haar paarden, of ze aan huis staan etc.

ik heb dus het geluk dat ik én een eigen pony heb , én 4 paarden / pony's heb gereden die
eigenlijk gewoon helemaal van mij waren om te rijden / verzorgen ( dan moet je dus zelf de
problemen oplossen , en niet denken , ach , als de eigenaar er morgen op rijd zal die dat wel oplossen )
én op een vaste pony ( wel jaren geleden ) b en l bressuur heb gereden , én ( op een andere pony )
B en L gesprongen heb ( bij de pony's allebei )

ik merk ook echt het verschil inderdaad :j
als ik de ''manegeruiters'' ( er is 1 uitzondering tot nu toe StonedRomy op bokt <<) )
op romy laat dan :
- komen ze om te beginnen al niet opgestapt omdat ze gaat lopen ( voorruit , achteruit of zijwaards )
- dan pakken ze de teugels zo ''op contact '' dat ze stil blijft staan of achteruit gaat lopen.
- geven ze zo been dat madam er vandoor vliegt ( zeg ik ze wel eerst uiteraard )
en dan vinden ze het wel een héél pittige pony :=

een echt goede bijrijder vinden is moeilijk , vooral voor shetlanders en welsh pony's
of ze zijn al te groot , of ze rijden niet goed genoeg , en die wat wel goed genoeg rijden
hebben allemaal een eigen pony ( en goede les ) en hebben echt geen zin om je shetlander
te komen rijden .

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:05

SamScheper dat degene die de advertentie heeft plaatste niet vooraf heeft gemeld dat ze een bijdrage vraagt vind ik idd niet netjes maar ik blijf erbij dat eigenaren niet verantwoordelijk zijn voor het niet uit kunnen oefenen van de hobby van de ander wegen financiële issues :o. Hopelijk vindt jij snel een leuk gratis bijrijdpaard.

MiniLoe, een shetlander valt voor mij niet helamaal in de categorie bijrijdpaard :o. Begrijp me niet verkeerd hoor, een shet is een ontzettend leuk dier om vanalles mee te doen maar er zijn maar weinig shetten waar je net zoveel mee kunt als met mijn (grote) paarden bijvoorbeeld. Of dat nu komt door de beperkte stokmaat van het diertje of doordat de bijrijders vaak nog afhankelijk zijn van ouders/eigenaren. Voor mijn shetje liet ik de bijrijdster van toen 11 jaar (nu eigenaar) ook niet betalen. Had ik een volwassen (en dus klein en lichte) bijrijdster kunnen vinden voor 'mijn' shet, had ik misschien wel een bijdrage gevraagd afhankelijk van wat hij/zij met hem zou hebben willen doen. In alle gevallen meld ik het altijd netjes van tevoren.

Romylover, nou het gaat mij niet eens zozeer om het feit dat iemand op een manege rijdt hoor, er zijn er genoeg bij ons op de naastgelegen manege die super kunnen rijden (die rijden ook wel een stúk meer dan een uurtje per week) maar niemand heeft zoveel ervaring met mijn paarden als ik ;). Mijn paarden hoeven niet te verbeteren door toedoen van een ander. Ik heb zelf dressuur-, spring-, cross-, en zitles dus verbeteren doe ik sowieso zelf hopelijk (ook). Mijn bijrijdster rijd zeer verdienstelijk dressuur maar dat is een plus, dat wist ik niet voordat ze bij me kwam.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:11

Ik vind eigenlijk dat een gratis hobby niet bestaat. Je wandelen misschien. Maar paarden hebben en onderhouden is behoorlijk duur. Hier in de regio heb je het dan snel over 300+ euro stalgeld/voer en dan nog hoefsmeden, dierenartsen tuig enzo.

Waarom zou jij als je 2/3/4 dagen in de week rijd en er plezier van hebt er dan niet ook aan bij moeten dragen. Dat snap ik dus echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:17

Dat snap ik dus ook niet...

Maar op mijn pony komen voornamelijk jongere meiden af, dus heb ook besloten om vanaf nu dingen zoals bijdrages met de ouders te bespreken en niet met de kinderen zelf. Dan ga je ook buiten niemand om, ben je niet achterbaks als je het achteraf pas zegt, en dan zeg je het tenminste tegen volwassenen, die kunnen iets beter in gesprek gaan met je.

Niet allemaal, sprak onlangs nog een moeder die nog net niet van mening was dat ik haar moest betalen, want zij nam mij 'alle zorg uit handen'.. Toen heb ik gevraagd welke zorg dan precies.. Er hoeft niet uitgemest te worden niks.. Pony uit de wei plukken, poetsen en rijden.. En na afloop pony weer de wei op..
Die heeft het daarna nog een keer geprobeerd, en die heb ik hetzelfde verteld als daarvoor.. En na een 'ik wil alleen betalen als je dr verkoopt aan mij' heb ik het maar laten gaan.. Duidelijk geen realistisch beeld..

Snap dat mensen het zien als 'zorg uit handen nemen' hoor.. En poetsen mag iedereen, mesten als het uberhaupt nodig zou zijn mag ook iedereen.. Maar komaan.. Paard kan gepakt worden op ieder willekeurig moment van de dag, zadelen en rijden.. Is er iets stuk dan vervang ik het zelf en ik zorg zelf met regelmaat voor het onderhoud aan het tuig et cetera en zo'n beetje alles is aanwezig..
Vraag je nou 200 euro voor 1 dag in de week rijden dan kan ik erin komen dat het een duur geintje is en oneerlijk is... Maar sommige willen inderdaad wel alles voor niks en dan houdt het snel op.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:23

Veulen84 schreef:
Ik vind eigenlijk dat een gratis hobby niet bestaat. Je wandelen misschien. Maar paarden hebben en onderhouden is behoorlijk duur. Hier in de regio heb je het dan snel over 300+ euro stalgeld/voer en dan nog hoefsmeden, dierenartsen tuig enzo.

Waarom zou jij als je 2/3/4 dagen in de week rijd en er plezier van hebt er dan niet ook aan bij moeten dragen. Dat snap ik dus echt niet.

Deels mee eens, deels mee oneens... Als eigenaar wil je zekerheid etc. En dan laat ik liever iemand gratis komen die super is, dan dat ik moet gaan zoeken en iemand heb die wel betaald maar denkt dat ze de koningin is ;) (Die heb je ook als je volpension staat, binnenbak, buitenbak en ze alleen hoeven te rijden trouwens :') gratis)...

En in de regio is gewoon niemand te vinden... Dus dan liever een gratis en goed iemand....

+ Deel gunfactor natuurlijk :) Had ook een bijdrage kunnen vragen maar ik zie het nog steeds als een win-winsituatie :) En of het beest nu in de wei staat of er gaat iemand wat mee doen... Kost mij evenveel :) (Misschien zou ik er anders over denken in een andere regio ;) dat zeg ik er eerlijk bij)

Ik wilde er zelfs voor gaan betalen... Als je niemand kunt vinden, zelfs geen 12jarige meer krijgt die reacties geven... dan is het niet meer leuk hoor ;)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:41

Ik zou allang blij zijn als ik een verantwoordelijk iemand kan vinden die mijn paarden af en toe kan doen. Laat staan om ook nog een bijdrage te vragen ;)

SamScheper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:41

Sees, daar ben ik me ook zeker van bewust en dat is een persoonlijk probleem niet dat van degene die een verzorger zoekt maar het brengt bij mij wel beperking met zich mee;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:49

Ik heb én verantwoordelijke bijrijders én ze betalen ook mee dus het kan wel hoor. Gister nog een heerlijk ritje gemaakt met z'n 3-en.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:34

Niemand wil er voor betalen, maar niks is gratis!
Zelf had ik ook een verzorgster, ze betaalde 40 per maand.
Ze ging 2 tot 3 keer per week en mocht alles doen.
Jammer genoeg is de stal waar ik nu sta te ver voor haar.
Maar voor die 40€ kan je 2 keer een les krijgen op een manegepaard hier in de regio.
Zelf vind ik het vrij normaal dat er een bijdrage wordt gevraagd. Natuurlijk wel een normaal bedrag.
En inderdaad vaak voelen de gratis verzorgsters zich minder verantwoordelijk.
Het is en blijft goedkoper om te betalen voor een verzorgpaard dan voor een eigen paard.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:47

maar een verzorgpaard , daar heb je niets over te vertellen
een eigen paard wel !
bovendien , zij rijden jou paard omdat jij er geen tijd / zin enz.
voor hebt.
dus eigenlijk leveren zij jou een dienst :j

anders vind ik het als je hem 7 dagen per week mag rijden.
of dat het echt een ''speciaal'' paard is ( z dressuur / springen , echte kinderpony enz. )

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:53

romyloverrr schreef:
een eigen paard wel !
voor hebt.

of dat het echt een ''speciaal'' paard is ( z dressuur / springen , echte kinderpony enz. )

Pardon, bijrijders rijden geen paard bij voor de eigenaar hoor. Dat doen ze meestal voor zichzelf, hun eigen hobby. En daar is niets mis mee maar je laat het nu overkomen of mensen zich opofferen om het paard te verzorgen/bij te rijden en dat is nou niet het geval ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:03

ja , maar eigenaars doen het meestal ook niet omdat ze het de bijrijders gunnen
om hun hobby bij hen uit te komen oefenen .
maar omdat ze er geen tijd / zin enz. voor hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:10

romyloverrr schreef:

Ik denk dat je je daar toch aardig in vergist hoor.
Een paard word er vaak niet minder van om wat meer stil te staan. Dan is toch ook een kwestie van gunnen volgens mij want de meeste zijn erg zuinig op hun paard en hebben misschien zelf vroeger ook de kans gehad om paarden van een ander te rijden toen ze nog geen eigen paard konden veroorloven.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:00

romyloverrr schreef:
een eigen paard wel !
voor hebt.

Ik heb inderdaad niet zoveel erover te vertellen als bij een eigen paard (die heb ik ook gehad, vandaar dat ik het weet), maar ik hoef helemaal niks te vragen hoor. Als ik iets met Ebke wil doen dan is dat helemaal prima, ik hoef het niet te vragen aan hem. Ik zeg het meestal wel even, maar het hoeft dus niet.

En verder mag ik alles doen, manen/staart knippen, wassen, buitenrijden/wandelen (ondanks dat ze dus nog niet verkeersmak is, dat leer ik d'r nu), rijden, niet rijden, ander bit, ander zadel (als ik het zelf betaal haha). In principe zo goed als alles.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:29

ja , maar als de eigenaren zeggen , nu mag je niet meer rijden , kan je daar niets
aan doen. of als ze zeggen , vanaf nu alleen zonder zadel rijden.
uiteindelijk heb je eigenlijk niets te vertellen , maar bepalen de eigenaren
wat je wel en niet mag of moet doen .
( jij mag alles doen )
maar als de eigenaren zeggen : hij gaat naar de slacht , kun jij er niets aan doen.
zo bedoel ik het meer :P

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:29

Tigra_ schreef:
romyloverrr schreef:

Een paard word er vaak niet minder van om wat meer stil te staan. Dan is toch ook een kwestie van gunnen volgens mij want de meeste zijn erg zuinig op hun paard en hebben misschien zelf vroeger ook de kans gehad om paarden van een ander te rijden toen ze nog geen eigen paard konden veroorloven.

daar geloof ik toch niet zo in ....

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:33

Ja, die beslissingen ja. Maar als de eigenaar nu ineens zegt dat hij Ebke naar de slacht zou brengen zou hij denk ik al eerder naar me toe zijn gekomen met de vraag of ik haar wil kopen haha.

Maar zoals ik al zei, als ik met een vraag kom, dan krijg ik altijd het antwoord; Jij bepaalt, het is jouw paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:41

romyloverrr schreef:
Tigra_ schreef:

daar geloof ik toch niet zo in ....

Dat kan, maar als je het een bijrijder niet gunt dan komt die gewoon niet hoor. Ik zou geen verzorger/bijrijder willen. Liever me paard 7 dagen per week de wei op dan dat er een ander mee rond hobbelt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:54

romyloverrr"
[quote="Tigra_ schreef:
romyloverrr schreef:

daar geloof ik toch niet zo in ....[/quote]

Het is heel simpel. Als bijrijder paard totaal verkeerd rijd is hij zo naar de klote. Kan je weer lang gaan trainen/ostio's/masseurs erbij halen tot het paard weer op conditie was zoals hij was. Van een dagje meer op de wei worden ze niet slechter, hoogstends gaat de conditie wat omlaag en kan de spiermassa wat afnemen. Maar het lijkt me erg sterk dat een paard van een dag meer weide bijvoorbeeld last krijgt van verkeerd ruggebruik.
Grootste reden voor mij om niet aan verzorgers te gaan beginnen, dan kan ik elke keer weer opnieuw het paard aan mijn hulpen gaan zetten. En de fouten van een ander weer gaan oplossen.

En ja, er zullen vast mensen zijn waar ik en mijn paard wat van kunnen leren, maar dat zijn echt geen doorsnee verzogers/bijrijders. Dat zijn meestal de mensen die daar hun beroep van hebben gemaakt of hun "bijbaantje" in hebben. Daar kan je dus soms fix voor betalen. Maar geloof me, dat zeker meer dan de helft van de bijrijders dit niveau niet haald.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:05

Even een vraagje hoor.. Maar hoezo gaat iedereen er maar vanuit dat bijrijders niet kunnen rijden. Iedereen hier doet alsof een bijrijder een mongool is die het paard alleen maar in de bek loopt te rukken en hem schots en scheef rijdt. En alsof de eigenaar de sterren van de hemel rijdt en het nooit door diegene kan komen dat het paard scheef is.

Sorry, maar daar geloof ik dus niet in :+

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:10

ik geloof daar ook niet in , alsof bijrijders niet kunnen rijden !
als de bijrijder een beetje fatsoendelijk les heeft gehad lukt dat
echt wel.
hoe sommige hier over bijrijders praten worden ze neergezet
alsof het beginners zijn die net het lichtrijden onder de knie hebben :') :n