Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:50

Ja, je hebt dan echt een goed betrouwbaar beest nodig... Mijn oude verzorgpaardje is een keer geleend daarvoor (door de zus van de eigenaresse :') kwam toen nog om toestemming vragen, of ik het wel goed vond...) Maar die kon je bij wijze van "los laten staan" en die zou niet wegrennen, schrok nergens van...

Maar dat soort paarden zijn lastig te vinden... Als je geen verantwoordelijkheden voor andere hebt, is het geen ramp... Maarja... (Blijf dat op vakantie zo raar vinden... werd op een jong paardje gezet, kon achteraan gaan rijden om de groep bij elkaar te houden... wilde het paard van de begeleidster opeens niet meer vooruit.. stond daar midden op de weg stil en gewoon alleen nog maar achteruit... "Kun je even voorop rijden, je paard kent vanaf hier de weg wel terug" :')

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 00:13

Ik lees hier zoveel meningen en zoveel twijfels of de verzorgster/bijrijdster wel goed is , jammer hoor dat de meeste nog geen geschikt persoon hebben gevonden. -O-
Geregeld heb ik hier nog wel vragen of ze niet mogen komen rijden, maar ik begin er niet meer aan, soms eens een keertje een bekende oid geen probleem of iemand die ook eens een casus aan wil gaan heel leerzaam.
Mijn paarden rij ik nu zelf en we gaan enorm vooruit na een korte tijd zie ik nu spieren die ik na jaren bijrijdsters gehad te hebben nooit gezien heb.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:02

Als je het zelf kunt doen, ik geef je groot gelijk... Ik had eerst echt wel iets met een gunfactor en ik heb het ook echt heel gezellig gehad met sommige verzorgsters, maar als je kijkt wat voor drama je er mee kunt krijgen, gewoon omdat ze te eigenwijs zijn of weet ik veel wat.. Heb met een paar echt een leuke tijd gehad, samen naar de bossen, veel samendoen, goede communicatie. Ook toen ik verhuisde nog 1 goed iemand gehad die het allemaal netjes deed.

Twijfel nu echt enorm zelf, gewoon omdat ik weet dat er echt wel goede bijrijders zijn, maar vindt ie maar eens... Heb zondag (ok, ik was chago) zelfs iemand aangeboden om die maar gewoon te gaan betalen dat ik zeker ben dat ie goed gereden wordt... Maarja, diegene had het al te druk..

Hier nog steeds de discussie of het uberhaubt nodig is en om niet gewoon alles zelf te doen, dan maar minder gereden.... We twijfelen verder ;)

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:20

Lianne86 schreef:
Leeftijd zegt niet altijd alles... (ik ben nog steeds anti-puber hoor) dus ik wil iemand van 60+ :')

Het is meer de combinatie ervaring/gevoel en natuurlijk ook gewoon het op 1 lijn zitten met de eigenaar... En eerlijk is eerlijk, sommige kinderen zitten voordat ze kunnen lopen al op een pony ;) Ken ook genoeg jongere mensen (16-) die super netjes met paarden omgaan... Dus in dat opzicht... maar dan zonder al het puberale drama, en als het oudere mensen zijn dan gewoon afspraken nakomen want dat is ook rampzalig (maakt niet uit of ze 15 of 32 zijn :'))

Vandaag lekker zelf even wezen rijden :) Zit me echt zo af te vragen of ik nog iemand ga zoeken of het zo gewoon laat... Nouja... de lijntjes zijn uitgegooid, niets meer op gehoord... En eigenlijk vind ik dat niet eens zo heel erg :+ Mams zei ook nog dat we toch niemand meer vonden die zo goed was als "onze verzorgster" (ook al is ze gestopt, ze blijft onze verzorgster :p en we hopen dat zij ooit wil/kan terug komen :)) Dat ging gewoon super :)

Ach. .liever een leuke lieve puber dan een gestoorde chagrijnige volwassene. ... zetten jullie wel eens een advertentie? Ik kijk nu naar advertenties of er iemand is die een paard zoekt. Dat zijn er niet veel in mijn omgeving. Vrijwel niemand.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:43

Haha leeftijd zegt ook werkelijk niets, maar ik ben even het puberale gedrag beu... Ja, nee, nu toch weer wel. Gewoon een "volwassen" iemand die afspraken nakomt... Mag ook een 8 jarige zijn waarvan de moeder ook paardrijd, maakt allemaal niet uit, zolang het maar een stabiel iemand is die gewoon goed communiceert... (Stabiel als in: ik weet wat ik er aan heb)...

Dus geen "Ik ga wanneer ik zin heb" :') En das de ene week 5x en de andere week niet.. of even snel 10 minuten...

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:55

Begrijpelijk! Ik woon in een buitengebied dus dan is iemand met een rijbewijs wel handig dus dan kom je toch al uit bij een 18+er

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:58

Hier is het vanuit de ene kant "ons dorp" op zich nog wel te doen... (wel buitengebied, maar niet heel afgelegen), andere kant is een stukje "donkerder" zeg maar :p Fietsbaar, maar in het donker mogen dan de meeste meiden al niet meer...

En tjah... Ik fietste eerst dagelijks 15 km (enkel) dus ik vind snel iets fietsbaar...) (Ouders wonen midden in het dorp, en tis nog geen 3 km.. dus zeker fietsbaar toch?) Dus vandaar dat jonger ook kan...Maar als je echt afgelegen woont en je hebt eigenlijk echt een auto nodig (vooral straks als het weer vroeg donker is) dan zit je snel aan iemand van 18+ ja, op zich ook geen ramp :p

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:36

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:51

Weet je wat ik me wel afvraag? Ook bij jou Carmen.
Wat zien meiden zoals jullie onder ''het inrijden'' van een paard of pony.

Ik zie namelijk wel vaker bij advertenties zijn van jonge meiden die pony's zadelmak gemaakt hebben en/of ingereden hebben.

Verder niet aanvallend bedoeld hoor :P
Maar hoe is bij jou het inrijden van die pony's gegaan? Wat kende ze etc. en wat heb jij ze geleerd?

Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:01

Met mijn bijrijder heeft mijn moeder toch maar even een goed gesprek gehad.
Want ze dacht dat ze op buitenrit mocht omdat op facebook stond dat hij dat weekend braaf bij mij was.
Paard was die dag erna ook niet te houden met buitenzetten hoorde ik van de staleigenaresse en in het begin met rijden was ie vreselijk. Dus wil ik nu nog een aantal x erbij zijn voor ik haar weer alleen laat.

Alleen jammer dat ik en mijn moeder er anders over denken... Want ze heeft haar meteen gevraag om samen op buitenrit te gaan deze week.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:04

Dat paard was eigenlijk nog totaal groen, had nog nooit een bit of zadel gehad. Eerst dat een paar keer laten wennen. Daarna hield de eigenaar het paard vast en ik ging er op zitten, dus heb het niet in mijn eentje gedaan. Na 3 keer aan de longeerlijn zijn we los gegaan. Het paard kent nu stap draf en galop en de goede hulpen. We hebben vooral op stem gereden.

Is dit zo'n beetje wat je bedoelt? :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:05

Ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik afknap op jonge mensen die zeggen "inrijden" etc. Voor sommige is dat namelijk het zadelmak maken, er een keer op zitten, wat rondjes rijden en "ingereden", terwijl het bij de andere echt B-proef klaar is, netjes alles erop, netjes over de rug kunnen lopen en dus veel meer dan "iemand accepteren en de goede kant op kunnen sturen".

En ook het "ingereden, geen klik, next..." Dat komt een beetje over als "instabiel" (ehm... je snapt hoe ik het bedoel? Te vaak wisselen etc? Iemand die makkelijk opgeeft...) Zelf ben ik ergens 13 jaar lang verzorgster geweest, had in het begin ook niet veel met dat paard, maar het is echt een super band geworden :) Kon met hem lezen en schrijven bij wijze van.... Soms is het investeren in... En ik zeg ook heel eerlijk dat je tegenwoordig heel snel hoort als het niet lekker gaat "Geen klik, ik zoek verder".

Haha hier is mams juist strenger ;) Maar wel even zorgen dat je op 1 lijn zit.. dat scheelt heel veel gezeik in de toekomst! (+ sommige mensen weten het, zegt de ene niet, gaan ze naar de andere en krijgen ze die "ja" die ze willen...)

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:28

Ja dat was eigenlijk wel zo'n beetje wat ik bedoelde.
Ik heb ook geen hoge pet van jonge mensen die zeggen dat ze die en die ingereden hebben enz.
Mocht er iemand in je geinteresseerd zijn schept dit wel hoge verwachtingen. Dus goed om kunnen gaan met jonge dieren etc.

Er zijn ook een aantal jonge mensen die op bijv. een shetlander zonder zadel gaan zitten en zeggen dat ze die beleerd hebben.
Ik denk, dat als je jong bent of weinig ervaring ermee hebt, dat je op moet passen met in je advertentie zeggen dat je paarden/pony's ingereden of zadelmak gemaakt hebt.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:30

MarleenvdB schreef:
Ja dat was eigenlijk wel zo'n beetje wat ik bedoelde.
Ik heb ook geen hoge pet van jonge mensen die zeggen dat ze die en die ingereden hebben enz.
Mocht er iemand in je geinteresseerd zijn schept dit wel hoge verwachtingen. Dus goed om kunnen gaan met jonge dieren etc.

Er zijn ook een aantal jonge mensen die op bijv. een shetlander zonder zadel gaan zitten en zeggen dat ze die beleerd hebben.
Ik denk, dat als je jong bent of weinig ervaring ermee hebt, dat je op moet passen met in je advertentie zeggen dat je paarden/pony's ingereden of zadelmak gemaakt hebt.

ja dat klopt, ben ik het mee eens.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:32

Hier ook veel mensen gehad die alleen manege-ervaring hadden, maar toch zeiden dat ze een pony hadden ingereden (om de een of andere reden lijkt "inrijden" indruk te maken?) En dan was het idd dat je tijdens het rijden dacht van "Ehm, zelf kun je misschien net een B-proefje rijden, hoe wil jij het paard ooit verder laten komen?" :')

Dus: geen hoge verwachtingen scheppen, als je tegenvalt is het eerder een nee dan wanneer het meevalt ;)

Ook iemand gehad.. NHB Deurne, paardensportopleiding etc. Die wil ik niet eens meer op mijn paard hebben ook al krijg ik er 10 miljoen voor... Maar doordat ze zegt dat ze op die school zit, is het zo dat ze "verwachtingen schept" en ondertussen zit ze hem alleen in de weg... "Zo leren wij dat op school"... (Zagen, voor tegenhouden en dan schoppen en je afvragen waarom ie niet voorwaarts is... losstappen is een vreemd woord ;))

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:09

Heeft trouwens nog een nadeel he, mensen op jonge leeftijd die zeggen dat ze een paard hebben ingereden.

Die standaard manege-ruiters ( ik dus ook ) krijgen nooit een kans,
niet alleen omdat de andere meiden beter zijn,
maar ook omdat ze denken dat de rest dan toch net zo slecht is.

Ik ben gewoon eerlijk geweest erin,
en nu heb ik na een jaar iets goeds gevonden ( tot nu toe )
en ik hoop daar juist meer te leren

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:15

deviltjh schreef:
Heeft trouwens nog een nadeel he, mensen op jonge leeftijd die zeggen dat ze een paard hebben ingereden.

Die standaard manege-ruiters ( ik dus ook ) krijgen nooit een kans,
niet alleen omdat de andere meiden beter zijn,
maar ook omdat ze denken dat de rest dan toch net zo slecht is.

Ik ben gewoon eerlijk geweest erin,
en nu heb ik na een jaar iets goeds gevonden ( tot nu toe )
en ik hoop daar juist meer te leren

+1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:17

Ach, als ik zou zoeken zou ik eerder iemand die kans geven die zegt dat ze op de manège rijdt maar graag wil bijleren, dan iemand die zegt al tig paarden 'ingereden' te hebben...

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:18

juist sabine,
vind ik dus ook,
maar er zijn zat mensen die dat niet doen!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:19

Geloof me, iedereen die zegt dat ie een paard heeft ingereden, daar knap ik op af... Krijgen vaak geen eens een kans... Gewoon omdat het 9 van de 10x toch iemand is, die een keer zonder zadel op een pony heeft gestapt en de pony zit nu een stuur op en dat was het...

Op die advertenties reageer ik dus vaak ook niet, 9 van de 10x ook mensen die zichzelf overschatten en dat werkt nooit ;) Iemand die uitlegt "geholpen met.." er voor het eerst op gezeten, onder begeleiding er een stuur op gezet en aan de hulpen leren wennen etc. Heel ander verhaal... Iemand die netjes de stappen uitlegd, waaruit je kunt lezen dat diegene geholpen heeft en ook wist waarmee ze bezig was, ok... Dat mag nog.. Maar heeft voor mij geen voorkeur.

Hetzelfde is iemand met een eigen paard, of het voorbeeld van Deurne... Stalgenootje kickte daarop.. want dan kon je rijden als je daar zat... Niets is minder waar... Met een eigen paard beter rijden... Nou.. Ik kan je een paar gevalletjes laten zien, dan heb ik liever een "standaard" manegeruiter...

Moet ook zeggen dat ik vraag op welke manege ze hebben gereden, tussen maneges zitten grote verschillen!

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:23

dat laatste klopt zeker!
ik heb dit jaar pas wat beter leren rijden,
terwijl ik toch al 7 jaar reed daarvoor ( was ik dan wel jonger )
maar daar was het echt hobbel-hobbel-klaar.

Het verbaasd me hier hoeveel er toch voor manegeruiters kiezen,
in advertenties van mensen die bijrijders zoeken zie je toch vaak:
GEZOCHT: bijrijder 18+ met voldoende ervaring
( vaak dus wedstrijdervaring )

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:26

heb dat over inrijden maar uit mijn advertentie gezet omdat ik toch merk dat mensen daar van afknappen terwijl het niet voor mij bedoelt is van oh kijk mij nou! Ook weet ik van mezelf dat ik niet de perfecte bijrijder ben en daarom wil ik ook met dat paard lessen nemen.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:28

dat laatste, heb je dat er ook ingezet?
mensen willen vooruitgang en inzet zien als je bij hun paard helpt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:29

Ik heb een recreatiehobbel die niet mee mag naar wedstrijden ;) dus aan zo iemand heb ik sowieso niets... Nouja... "niets", ze hebben andere ambities :p

Voldoende ervaring is bij mij = zelfstandig kunnen verzorgen, opzadelen, rijden op het terrein...

Carmen: het probleem is vaak dat mensen willen opvallen en hopen dat met "inrijden" te bereiken.. Maar als je dan daadwerkelijk iemand zoekt die het kan, dan kom je er dus achter dat die mensen die "paarden hebben ingereden" geen idee hebben waar ze mee bezig zijn ;) Je moet uit je advertentie kunnen halen dat je dat echt hebt gedaan, dus als je de stappen vermeld etc. dan kan iemand zelf kijken van "dit is geloofwaardig" of "dit niet"... (Denk aan de penny verhalen, de zwarte hengst die niemand op zich liet rijden, en toen kwam de penny en die reed er zo mee weg :'))

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:36

Lianne inderdaad, maar ik heb het samen met iemand gedaan die mij vast hield en er in begeleid. Dus het was niet echt in mn eentje inrijden.

Ylvy ja, ik heb dat er net ingezet :)