Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:40

Alleen naar buiten gaan zonder dat dat is afgesproken zou voor mij ook echt een no-go zijn, iedereen met gezond verstand weet dat je dat niet zomaar doet := Eventueel kan je een gesprek erover aangaan, maar dat zou al een verdomd goed gesprek moeten zijn wil ik nog van idee veranderen :+

Hier verder geen reactie meer, ik ga het nog even tijd geven, ik ga er even vanuit dat ze niet zomaar gaat langskomen zonder dat even te overleggen met mij .. en dan geef ik haar gewoon even tijd om erover te denken. Heb gezegd dat ik het niet zie zitten dat iemand anders dan ik hem buiten de weide neemt, dus als zij het prima vindt om met hem te tutten in de weide is mij dat ook goed, alleen begrijp ik het ook als ze dat niet ziet zitten ;)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:14

Ik wel een reactie, dat ze het zo niet bedoeld had en dat het echt niet aan mijn paardje ligt.. (nee, aan mij dus? :+ wow...) en dat ze toch weer op zoek gaat naar een paardje en mijn beest echt gaat missen want die is geweldig... (m.a.w. ben benieuwd wat ik van een vriendinnetje te horen ga krijgen die rijdt op dezelfde stal als zij.... hoe verschrikkelijk ik wel niet ben :'))

En ik ging me gewoon bijna schuldig voelen :') en toen dacht ik "ik moet mezelf even een schop geven"... Maarja, reageer er maar niet te veel op... Het is beter zo :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:15

Jouw beest? :P Zei ze dat letterlijk zo? :P

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:19

Deetjeeuh schreef:
Nienke_ schreef:
[quote=@Loes, ik denk dat áls ik iemand zou zoeken (al ben ik nu zelf iemand die zoekt naar een verzorgpaard) ik het erg belangrijk is dat diegene vriendelijk is, zowel tegen paard als tegen jezelf. Het paard afwisseling geeft (wel binnen de grenzen die mogen) en weet/gevoel heeft voor hoe diegene met je paard om moet gaan.

Verwacht alleen niet meteen dat ze vanaf de eerste keer BOEM er meteen staan, want ik ben zelf op dat soort vlakken de eerste paar keren best onzeker. Wat ik wel/niet kan doen etc.

Ik zou het vervelend vinden als je iemand treft die eigen plannen gaat maken. Ik ben geen moeilijk persoon hoor maar iemand die netjes vraagt of iets mogelijk is zou fijn zijn.

Is dat een reactie op een van mijn dingen of..? :+[/quote]

Ja. Bedankt :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:21

Haha nee, de naam van poown :') Maar het is stom... aan de ene kant reed ze hem goed, ik blijf een beetje medelijden met haar hebben :') en dat moet niet.. Ze probeerde haar zin door te drijven, zei meteen dat ze wilde stoppen omdat ze niet over voertonnen en bezems heen mocht springen had toen opeens genoeg paarden om op te rijden... En een dag later heeft ze spijt en heb ik het idee dat ik een schuldgevoel aan het krijgen ben omdat zij hem gaat missen en ze is zo gek op hem etc. Maar toen ze gisteren mocht gaan rijden en niet mocht springen was het "dan ga ik wel naar huis"... Dus mjah...

Het is heel stom, maar ik ga toch een leeftijdsgrens van 18+ pakken (of een ouder erbij ofzo :S), nooit gehad omdat ik vond dat ook jongere mensen soms gewoon verantwoordelijk konden zijn etc. Maar gewoon geen zin in puberaal gedrag... Voor der vakantie botste het al tegen mams dat zelfs stalgenoten zeiden dat het brutaal was hoe het ging... En we hebben absoluut geen bemoei-me-met-iedereen stal... Dus dat zei voor mij ook wel iets...

Maarja... Ik weet het ook niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:52

@Nienke, begrijp me wel goed, dat het natuurlijk alleen de dingen zijn die mogen. Maar ik bedoel, als je alles zou mogen gewoon iemand die afwisselt met echt trainen, maar ook af en toe alleen poetsen/wandelen/tutten/springen etc.

@Lianne, ik zou niet perse een leeftijdsgrens pakken, maar gewoon iemand wat vaker later komen/minder snel vertrouwen. Ik bedoel, straks reageert een super iemand niet?! Alleen omdat ze de leeftijd niet heeft. Dus als ik jou was zou ik er geen leeftijdsgrens aan binden, maar wat consequenter zijn in het uitkiezen *D

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:55

Haha ja... maar van haar dachten we ook dat ze heel volwassen was, zo kwam ze ook echt over... Mijn zusje en mams zijn de eerste weken meegeweest, ging allemaal super...

En moet ook eerlijk zeggen dat zelfs volwassen mensen soms irritant wispelturig zijn... Maar je gaat er voor, of niet... Het stomme is ook dat ik gewoon geen zin meer heb in dat puberale gedrag vooral... Een grote mond, het beter weten, wispelturigheid, dan dit willen, dan weer dat... te heftige reacties... :S

Dus vandaar ook graag iemand die weet wat ze wil.. maarja, nu via via aan het rondvragen... Dus we zien wel... Ik heb de komende tijd nog even iets tegen pubers denk ik (A) :p (sorry en Deetje, jij bent de uitzondering op de regel ;) maar dat wist je al :p)

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:49

tegen pubers...en hoe kijk je er dan tegenaan als iemand 17 is (like me) en dan wil jij iemand van 18+?
haha heb het niet zo op leeftijdgrenzen maar snap wel wat je bedoeld hoor, zou het ook heel vervelend vinden allemaal! vind het voor jou al zo vervelend!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:08

Oproepjes mogen niet in dit topic.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 23:24

Pffff ik word zo moe van die penny kinderen -:(-

Ik heb duidelijk in de advertentie staan, minimale leeftijd 15 jaar.
Krijg je een mailtje van een meisje die net 12 is, met 8 jaar rij ervaring op eigen paarden (dravers).

Ik heb aan gegeven dat ik haar te jong vind, en dat ik daar geen goed gevoel bij heb. met het oog op dat hte paardje zelf ook nog jong is.

Krijg ik me toch een rare reactie terug,
sorry dat ik het zeg maar waar slaat dat nou op?

Ik had echt zoiets van.... staat toch duidelijk in de advertentie, dus waar maak jij je druk om.
En je hebt eigen paarden dus wat moet je met nog een extra bijrij paardje...

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:24

Misschien heeft ze de cijfers van haar leeftijd omgedraaid! (12 of 21) 8 jaar rijervaring op dravers is knap voor iemand van 12 toch!

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:25

is wel raar,
al vanaf je 4e ervaring.
maargoed, als we naar Jesse kijken hier op bokt,
jochie is nog jonger en rijd al pony! :D

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:52

Roos schreef:
ik kom ook maar eens langs weer in dit topic.

Ik was heel blij met mijn bijrijdster, ze had tot nu toe 2 x met mij erbij gereden in de bak, zelf een x gelongeerd en we waren vorige week samen op buitenrit geweest, de een op de fiets en halverwege gewisseld.

Nu zou ze vandaag alleen gaan rijden in de bak. Paard is nog herstellend van een blessure dus mag maar 1 rondje galopperen en rustig aan doen. Dus dat hadden we afgesproken toen ze wegging van de week na de buitenrit.

Krijg ik vandaag een smsje of ik eerder met hem alleen buiten ben geweest. Maar dat was ik dus niet en vraag waarom.
Zegt ze dat ze op buitenrit ging en hij heel vervelend was en overal van schok etc.
Dus toen heb ik maar heel verbaasd mn moeder gebeld of zei had gezegd dat ze naar buiten mocht. Maar die wist ook van niks.
Dus daar baal ik wel heel erg van, zeker zonder enig overleg.
Wat zouden jullie doen??

Ik zou er ook klaar mee zijn! Zo iemand kun je niet meer vertrouwen.... Als er ongelukken gebeuren ben jij ook nog eens aansprakelijk....

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:25

Nienke_ schreef:
Misschien heeft ze de cijfers van haar leeftijd omgedraaid! (12 of 21) 8 jaar rijervaring op dravers is knap voor iemand van 12 toch!

Nee dat denk ik niet, of ze snapt mijn mail niet hahaha
Want ik heb aangegeven dat ik iemand zoek die minimaal 15 is en ik 12 te jong vind.
Waarop ik een mailtje kreeg van "waar slaat dit op"?

Citaat:
is wel raar,
al vanaf je 4e ervaring.
maargoed, als we naar Jesse kijken hier op bokt,
jochie is nog jonger en rijd al pony!

Mijn oudste is ook 12 en rijd ook al wat jaartjes paard, maar zou hem nooit met paardlief alleen aan het werk laten gaan.
Daar is ze gewoon niet geschikt voor (paard dus)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:28

Leeftijd zegt niet altijd alles... (ik ben nog steeds anti-puber hoor) dus ik wil iemand van 60+ :')

Het is meer de combinatie ervaring/gevoel en natuurlijk ook gewoon het op 1 lijn zitten met de eigenaar... En eerlijk is eerlijk, sommige kinderen zitten voordat ze kunnen lopen al op een pony ;) Ken ook genoeg jongere mensen (16-) die super netjes met paarden omgaan... Dus in dat opzicht... maar dan zonder al het puberale drama, en als het oudere mensen zijn dan gewoon afspraken nakomen want dat is ook rampzalig (maakt niet uit of ze 15 of 32 zijn :'))

Vandaag lekker zelf even wezen rijden :) Zit me echt zo af te vragen of ik nog iemand ga zoeken of het zo gewoon laat... Nouja... de lijntjes zijn uitgegooid, niets meer op gehoord... En eigenlijk vind ik dat niet eens zo heel erg :+ Mams zei ook nog dat we toch niemand meer vonden die zo goed was als "onze verzorgster" (ook al is ze gestopt, ze blijft onze verzorgster :p en we hopen dat zij ooit wil/kan terug komen :)) Dat ging gewoon super :)

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:20

Erg late reactie :+
Had het even erg druk.

Ik was dus bij 2 paarden gaan kijken. 1 zou Z2 dressuur getraind zijn en de ander B niveau.
Daar aangekomen vertelde ze me dat de B merrie al een half jaar niets gedaan had (en dit is dus niet wat ik zoek) dus maar overgegaan naar de Z2 merrie.
Die werd nu bijna niet meer gereden en dat was ook wel te zien aan de bespiering (of beter gezegd, geen bespiering). Eerst aan de longe laten lopen. Goede gang maar erg erg vlug.
Daarna ben ik er op gegaan, er was niemand die haar voor kon rijden en normaal stap ik niet als eerste op een onbekend paard maar oke. Aan de longe even gestapt en wat gedraafd. Fijne gangen, maar wel erg oplettend. Keertje ergens van geschrokken maar ik voelde wel dat er niets raars moest gebeuren anders zou ze weg schieten.

Op Z2 niveau getraind, tja daar kan ik niet echt uitspraak over doen aangezien ik alleen aan de longe gereden heb :+
Maar gezien de bespiering e.d. weet ik wel dat dit tijd gaat kosten.
Ook was het paard aan de magere kant en begon ik me toch af te vragen hoe het paard zal worden zodra ze meer op conditie is. Mijn gevoel zegt dat dit geen geschikt paard voor mij zal zijn aangezien ze te allert zou zijn.

Verder vertelde ze me na het rijden dat de merrie lucht zuigt. Ook de bouw van het paard werkt in mijn opzicht niet helemaal mee. Kuiltje voor de schoft, zodat ze erg snel te diep gaat duiken.

Helaas voor mij is dit niet het paard wat ik zoek.

Verder heb ik voor juli en augustus wel een paard dat ik geheel tot mijn beschikking heb. Dat wacht ik dus eerst even af en daarna zien we wel weer verder :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:36

Hier ook ooit iemand gehad hoor... Paard zou B klaar zijn (zo leuk, zoek een verzorgster en ben niet helemaal eerlijk over hoe ver je paard is :')) op het paard zat net een stuur, galop was nog moeilijk onder de man etc.

Maarja, het probleem is ook dat beide partijen hun advertentie en/of aanbod aantrekkelijk willen laten klinken... Maarja, wat ik ook raar vind... nu ik iemand zoek bijvoorbeeld, de dag voordat iemand komt kijken, laat ik hem wel even goed lopen.. Omdat ie voor de rest ook "stil staat" (nouja... eerlijk is eerlijk, hij heeft 1,5 week stilgestaan en je stapt er zo op...) Maar voor het geval dat... Dus denk ook wel dat je er van uit mag gaan dat dat gebeurd is, maar eerlijk is eerlijk, je kan na 1x geen goede indruk krijgen, maar het feit dat je je niet veilig voelt, zegt genoeg natuurlijk :)

Maar als je weet dat iemand wedstrijdambities heeft, dan ga je toch ook geen paard aanbieden dat niet getraind is? Of iig, niet opstapklaar is zeg maar? (Kijk, die van mij heeft ooit L2 gelopen.. ik ga ook niet roepen "L2 dressuurpony" want ik rij hem al 3 jaar recreatief... Het schept verwachtingen.. en je kan beter lage verwachtingen hebben en dan iets dat meevalt, dan hoge verwachtingen die tegen vallen :)

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:38

Klopt helemaal,
Liegen is van beide kanten waardeloos,
had dat dus ook met de eigenaar die dus geen eigenaar was :\

Ach,
vaak als er veel paarden worden aangeboden maar weinig verzorgers,
moet je blijkbaar iets doen om op te vallen :\

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:46

Haha ik wilde bijna vragen of jij mijn stalgenootje/huisgenootje dan was tegen gekomen :')

Proefrijden was op mijn pony... (ja, logisch, zijn paard was niet b-klaar, dus hoe kon iemand daarop proefrijden? :')) Mocht ook, was er meestal zelf ook bij...

Maar die vergat ook te zeggen dat het mijn pony was... of ging zelfs zeggen "ja ik vind jullie een leuke combi, maar voor mijn ANDERE paard heb je nog te weinig ervaring." En later zelfs een verhaal gehoord dat mijn pony zijn pony was.... en ook nog een keer dat ie mijn pony aan mij had gegeven... Wat een lieverd is het toch he? :')

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:50

pfff, waardeloos :\

nee dit was dan een vrouw,
en ik heb de echte eigenaar dan ook nooit gezien/gekend,
alleen deze was geen dressuur pony,
maar een puber-pony van 4,5 die alleen de standaard gangen kon

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:57

Ja een goede verzorger is lastig te vinden maar ook een fijn bijrijdpaard is lastig te vinden :P
Ik ga me nu maar even focusses op het afstuderen (stage enz.) en een fulltime baan vinden. Daarna zie ik wel weer verder.
Ik heb natuurlijk juli en augustus een paardje voor mezelf dus dat is ook erg fijn!
Verder ben ik nu wel een grote pony/ klein paard aan het zoeken die ik 5 dagen mee mag nemen op ponykamp. Ik ben namelijk begeleider en zoek een pony/paard die ik elke dag mee mag met buitenritten.
Ben benieuw of iemand zn pony/paard mee wil geven :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:00

Ow even jullie mening trouwens over iets totaal anders...

Als mijn zusje en moeder wat grondwerk gaan doen, 1-2x per week longeren en ik rij hem 1x per week... ( 3/4 uur, uurtje, misschien soms bosritje van max 1,5 uur, maar dat is vooral stappne dan...) Hij komt sowieso veel buiten, en ik ga dan natuurlijk minder brok voeren ;) (ruwvoer krijgt ie sowieso genoeg) Is dat dan te doen zonder bijrijder?

Aan de ene kant zeg ik ja, aan de andere kant zeg ik "ik vind het ook fijn als ie vaker gereden wordt"... Maar via via gaat het niet werken (te jonge mensen, toch te ver weg, te weinig ervaring, willen totaal andere dingen (wedstrijden etc.)) Dus ik twijfel... Weer advertentie, met de kans op weer te veel dagen opofferen, weer verschillende mensen op mijn pony... of....

@Marleen: je paard/pony meegeven aan een wildvreemde doen niet veel mensen.. Daar een pony huren geen optie? En anders toch maar rondvragen bij bekende....

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:12

@ Lianne:
Ja dat begrijp ik haha, maar ik kan het altijd proberen natuurlijk.
Vorig jaar stond er een pony bij mijn lesklant en die eigenaren hadden mij 1x gezien, niet eens zien rijden, en ik mocht hun pony mee nemen op ponykamp :) Dat was denk ik wel echt geluk hebben.
Ik mijn omgeving ben ik ook al aan het vragen maar het is even afwachten.

Je kunt daar wel een paard/pony huren maar alle brave worden verhuurd aan onze leden die niet de mogelijkheid hebben om met eigen pony te komen.
Dan blijven dus de iets minder brave over, voor mij geen probleem, maar als ik leiding ben is dit niet zo handig. Dan ben ik meer bezig met het paard waar ik op zit dan de kinderen begeleiding geven :P

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:18

Dat is natuurlijk ook weer zo... Je moet dan gewoon echt veel geluk hebben iig :) En gewoon een goede betrouwbare pony meenemen... Want dat is ook het lastige van leiding zijn, je kan niet zitten op een pony die opeens omdraait of wat dan ook of er als een gek bokkend vandoor gaat. Want dan heb je nog een groep kids achter je aan... Paardenwereldje is vaak maar klein, dus zou het via via gewoon proberen :) Misschien wel een ouder die een braaf paard heeft en zegt "neem maar mee"... (en wat ik zelf ook fijn vind, is dat ik het paard een beetje ken voordat ik er met een groep kids mee het bos in ga ;) )

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:36

We hebben daar vorig jaar paarden geheurd om de omgeving te verkennen omdat we daar vorig jaar voor het eerst kwamen. Ik was samen met 3 andere volwassenen en 2 daarvan waren een beetje onzeker dus die kregen 2 supersuper brave paarden. Die andere volwassene en ik kregen 2 andere pony's. We waren onderweg en ineens draaide de pony's om en gingen in volle rengalop over de akkers. Die andere 2 super brave paarden bleven netjes stil staan. Maar daarom huur ik daar geen pony meer haha. Omdat die man weet dat ik wel kan rijden, geeft ie er eentje mee die wat moeilijker is :P En dat moet ik inderdaad niet hebben als ik kinderen begeleiding moet geven.

Als ik een paardje van iemand mee mag nemen ga ik sowieso een aantal keer rijden. Ook voor de eigenaar vind ik dit erg belangrijk want hij/zij moet het paardje wel met een gerust hart mee geven en in goede vertrouwen.