Weg...De verkorte versie: ik vind het een win-winsituatie... En ja, ik kan makkelijk spreken, eigen paard :p en daarvoor 13 jaar lang gratis paarden verzorgd/gereden. Af en toe een klusje doen op de stal vind ik vanzelfsprekend, maar het was niet zo dat we elke ochtend stonden te voeren of de stallen deden

Als ik een bijdrage had gevraagd --> nog minder reacties gehad... En tussen die mensen die het niet kunnen missen financieel gezien, zitten soms ook echt hele goede ruiters die super zijn voor je paard. Als
ik kijk waar ik woon (omgeving R'dam) ander verhaal
hier kom je dat niet tegen, maar waar mijn paardje staat is gratis normaler...Gevoelsmatig vind ik er iets voor vragen dus ook niet kunnen... + zelf gaan betalen voor het paard van een ander... tjah.. te veel gezien om te zeggen dat ik dat nooit wil gaan doen. Dan liever dat geld zelf houden en sparen voor iets voor mezelf, dan een groot bedrag gaan betalen... (Ok, af en toe een zak voer, of een dekje of wat dan ook, geen probleem mee... maar het feit dat je betaald om een paard te mogen rijden en niets zelf mag/kunt beslissen tjah... "Paard loopt nu heel veel beter, houdoe en bedankt hij is verkocht", of eigenaren die geen passend zadel hebben en het niets boeit en dat soort dingen
Ik heb daar gewoon absoluut geen zin in.... Dus mjah, dan moet je al iemand hebben die met je op 1 lijn zit daarmee en dan nog...Heb het 13 jaar lang super goed naar mijn zin gehad en alles bij de hand wat ik maar nodig had
Maar daar was het zo dat der moeder verbood "mijn" paard te verkopen want dat was echt "mijn" paard geworden :p Dus mjah, dan heb je zekerheid en kun je er echt wel lekker voor gaan... Maar ik zou dat niet snel bij iemand anders durven. Denk dat als ik nu iets zou gaan zoeken, dat ik het ook heel lastig zou vinden, gewoon omdat ik te veel heb gezien van eigenaren die verzorgsters echt als betalende slaafjes zien, maar in hun gezicht zo lief doen... en achter hun rug om (n). Dat risico wil ik gewoon niet meer lopen, een paard hebben, er een band mee opbouwen en die dan opeens weg kan zijn...Dus mjah... Dat zijn een beetje de achterliggende redenen dat ik er niet zo happig op ben en ook denk dat het niet nodig is... (Gewoon simpel vraag en aanbod
) Hier verklaren ze me voor gek dat ik mijn paardje gratis aangeboden heb... Maar dan zijn ze wel weer stil als ze horen wat ik betaal per maand.. dat is dan ook weer de helft van wat zij betalen zo'n beetje
En dan sta ik nog fijner/mooier/beter ook 
Bijdrage snap ik wel, maar ik koop liever elke maand een zak brokken en betaal de hoefsmid of koop dekens of wat dan ook, dan een bijdrage.... (zit echt puur in mijn hoofd
aan mijn verzorgpaard was ik waarschijnlijk minder kwijt geweest als ik per maand 50 euro had betaald
(vliegendeken 1, na 1 dag kapot... vliegendeken 2 overleefde het een week.... Ook voor het andere paard een vliegendeken, want die ging sneller op en neer lopen en dan moesten ze naar binnen en ik wilde ze graag langer fijn buiten hebben
etc. dan kom je al snel aan het bedrag van 50 euro per maand) Maar puur om het idee... Gewoon omdat ik het als eigenaar maf vind en het idee heb dat iemand dan een soort "stemrecht" krijgt, terwijl dat niet zo is.. maar gevoelsmatig
(Jaja, it's all in my head...)
. Mijn ervaring is dat dit vaak mooi weer ruiters zijn die het alleen maar om het rijden gaat. Iemand die begrijpt waaróm je als eigenaar een bijdrage vraagt is IMO een betere bijrijder. Ik heb twee bijrijders die allebei een schijntje betalen voor wat ze mogen, kunnen en doen. Zij zijn blij met mij en mijn paarden en ik ben donders blij met hun en hun waardering door o.a. de bijdrage. Dát is win-win
), longeren, grondwerk, noem maar op.