Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:20

Ruzie met laptop. heel verhaal getypt.... :') Weg...

De verkorte versie: ik vind het een win-winsituatie... En ja, ik kan makkelijk spreken, eigen paard :p en daarvoor 13 jaar lang gratis paarden verzorgd/gereden. Af en toe een klusje doen op de stal vind ik vanzelfsprekend, maar het was niet zo dat we elke ochtend stonden te voeren of de stallen deden :)

Als ik een bijdrage had gevraagd --> nog minder reacties gehad... En tussen die mensen die het niet kunnen missen financieel gezien, zitten soms ook echt hele goede ruiters die super zijn voor je paard. Als
ik kijk waar ik woon (omgeving R'dam) ander verhaal ;) hier kom je dat niet tegen, maar waar mijn paardje staat is gratis normaler...

Gevoelsmatig vind ik er iets voor vragen dus ook niet kunnen... + zelf gaan betalen voor het paard van een ander... tjah.. te veel gezien om te zeggen dat ik dat nooit wil gaan doen. Dan liever dat geld zelf houden en sparen voor iets voor mezelf, dan een groot bedrag gaan betalen... (Ok, af en toe een zak voer, of een dekje of wat dan ook, geen probleem mee... maar het feit dat je betaald om een paard te mogen rijden en niets zelf mag/kunt beslissen tjah... "Paard loopt nu heel veel beter, houdoe en bedankt hij is verkocht", of eigenaren die geen passend zadel hebben en het niets boeit en dat soort dingen :+ Ik heb daar gewoon absoluut geen zin in.... Dus mjah, dan moet je al iemand hebben die met je op 1 lijn zit daarmee en dan nog...

Heb het 13 jaar lang super goed naar mijn zin gehad en alles bij de hand wat ik maar nodig had :) Maar daar was het zo dat der moeder verbood "mijn" paard te verkopen want dat was echt "mijn" paard geworden :p Dus mjah, dan heb je zekerheid en kun je er echt wel lekker voor gaan... Maar ik zou dat niet snel bij iemand anders durven. Denk dat als ik nu iets zou gaan zoeken, dat ik het ook heel lastig zou vinden, gewoon omdat ik te veel heb gezien van eigenaren die verzorgsters echt als betalende slaafjes zien, maar in hun gezicht zo lief doen... en achter hun rug om (n). Dat risico wil ik gewoon niet meer lopen, een paard hebben, er een band mee opbouwen en die dan opeens weg kan zijn...

Dus mjah... Dat zijn een beetje de achterliggende redenen dat ik er niet zo happig op ben en ook denk dat het niet nodig is... (Gewoon simpel vraag en aanbod ;)) Hier verklaren ze me voor gek dat ik mijn paardje gratis aangeboden heb... Maar dan zijn ze wel weer stil als ze horen wat ik betaal per maand.. dat is dan ook weer de helft van wat zij betalen zo'n beetje :') En dan sta ik nog fijner/mooier/beter ook :D

Bijdrage snap ik wel, maar ik koop liever elke maand een zak brokken en betaal de hoefsmid of koop dekens of wat dan ook, dan een bijdrage.... (zit echt puur in mijn hoofd :') aan mijn verzorgpaard was ik waarschijnlijk minder kwijt geweest als ik per maand 50 euro had betaald :') (vliegendeken 1, na 1 dag kapot... vliegendeken 2 overleefde het een week.... Ook voor het andere paard een vliegendeken, want die ging sneller op en neer lopen en dan moesten ze naar binnen en ik wilde ze graag langer fijn buiten hebben :') etc. dan kom je al snel aan het bedrag van 50 euro per maand) Maar puur om het idee... Gewoon omdat ik het als eigenaar maf vind en het idee heb dat iemand dan een soort "stemrecht" krijgt, terwijl dat niet zo is.. maar gevoelsmatig :') (Jaja, it's all in my head...)

Equita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:33

Ik vind dat als je er op mag rijden, en van alles mee mag doen, dat een bedrag vragen niet onredelijk is. Maar als je alleen maar komt knuffelen en stallen uitmesten, dan natuurlijk niet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:45

Brokken gaan hier op rekening, dekens doe ik niet aan en ik heb speciale dekjes die je niet voor 3 tientjes kan kopen ;) maw er hoeft niets aangeschaft te worden.

Als je geen klik heb met de eigenaar wegens een slecht zadel of dat je als slaaf behandeld wordt, kun je natuurlijk ook gewoon weg gaan ;).

Hier hoeven geen klusjes gedaan te worden, niks. Het zou kúnnen maar het hoeft niet. Op de dag dat de bijrijders komen ga ik zelf nog naar stal om uit te mesten.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:50

Ligt ook aan het niveau van de ruiter vind ik. Kijk als iemand met amper b-niveau mijn paard wil rijden voor zijn/haar plezier dan moet diegene daar een bijdrage voor betalen maar als iemand goed dressuurmatig mijn paardje kan trainen dan hoeft diegene daar natuurlijk niet voor te betalen. :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:52

TAO --> VP

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:09

Ik ben op dit moment aan het pben met twee eigenaren die ook allebei geld vragen.
Ik vind het niet meer dan normaal gezien wat zij aanbieden, beiden geven aan mij veel te gaan begeleiden en als ik hulp nodig heb ik maar een gil hoef te geven.
En dat is mij veel waard. Ik ben alleen maneges gewend, heb nooit een particulier paard gereden en zou me er niet prettig bij voelen als ik een beetje in het diepe gegooid wordt.
Het is tenslotte niet mijn paard en ik heb geen zin in dat ik straks iets fout doe waardoor ik het paard iets aanleer waardoor hij/ minder fijn te rijden wordt.

Dus om een lang verhaal kort te maken. Het ligt er bij mij aan wat er tegenover staat.
Bij de een is het onder begeleiding van eigenaar in de bak rijden en voor de rest alleen maar het bos in wat ik na een tijdje ook zelfstandig mag :)
De ander gaat me een flinke tijd in de bak les geven/begeleiden in de bak en na verloop van tijd wellicht ook buiten rijden.

Bij beiden staat er dus wel iets goeds tegenover en dan ben ik meer dan bereid om mee te betalen, zeker omdat ik er bij beiden veel begeleiding bij krijg.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:57

Vroeger was ik van mening dat betalen om verzorgen/rijden onzin was. Het enige wat ruiters hoefde te doen was een keer voer kopen, wortels, hoefsmid betalen. Maar tegenwoordig denk ik er wel wat anders over. Het ligt aan de situatie wat er gevraagd kan/mag worden en wat er dan in ruil voor wordt geboden. De voornaamste reden om te betalen, waar ik het eigenlijk volledig mee eens ben, is dat de bijrijder/verzorgster dan ten minste verantwoording aflegt. Genoeg mensen die zullen zeggen verantwoordelijk te zijn, netjes om te gaan met spullen etc. maar wanneer er geld in het spel is, komt men de afspraken na :)
Ik heb nu tijdelijk een verzorgpaard voor twee keer per week en dit kost me €40 per maand. Dit heel veel liever dan op een manege rijden, ik ben erg blij met wat ik op dit moment aangeboden heb gekregen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:55

Ik heb nu 3 verzorg/ bijrijdpaarden gehad, en nog voor geen iets 1 betaald.
Vriendin waar ik vaak reed had ook gratis verzorgpaarden.
Ik heb nu 1 'vast' bijrijdpaard en heb dan nog 3 andere paarden die ik mag pakken (als ik bijv. vriendin mee wil). Mag er ook alles mee doen en komen wanneer ik wil (wel min 1x per week). Betaal er helemaal niks voor :D Hoef ook niet (altijd) verplicht klusjes zoals uitmesten te doen, maar doe dit bijna altijd wel omdat ik t meer dan normaal vind om dat te doen. Al helemaal omdat ik er niks voor betaal.
Wel betaal ik de lessen zelf, wat natuurlijk meer dan logisch is.

Ik zie het ook meer als win-win situatie, dus vind het (in zo'n geval) ook logisch dat het gratis is. En tja, ik kies liever voor een gratis paard waar ik heen mag wanneer ik wil, en doen wat ik wil, dan een paard waar ik voor moet betalen en niet altijd heen mag en niet alles mag doen.
Maarja, als het de eigenaar om het geld gaat, dan snap ik natuurlijik wel dat er een bijdrage wordt gevraagd :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:52

Eileen_ schreef:
Ik zie het ook meer als win-win situatie, dus vind het (in zo'n geval) ook logisch dat het gratis is. En tja, ik kies liever voor een gratis paard waar ik heen mag wanneer ik wil, en doen wat ik wil, dan een paard waar ik voor moet betalen en niet altijd heen mag en niet alles mag doen.
Maarja, als het de eigenaar om het geld gaat, dan snap ik natuurlijik wel dat er een bijdrage wordt gevraagd :+

Het blijft een win-win situatie als je er voor betaald. Baas meer tijd en een kleine tegemoet koming en jij heerlijk rijden op een goed paard voor heel weinig kosten en geen stallen mesten.

En waarom zou je niet alles mogen doen als je er voor betaald?
Lijkt mij als je geen klusjes hoeft te doen dat je alleen maar meer kan doen en meer tijd voor het paard hebt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:57

Kijk eens voor de lol bij de advertenties voor mensen die een bijrijdpaard zoeken. 'Ik vraag een kleine bijdrage, maar je mag dit niet, dat niet, je moet dit, je moet zus.'
Je hebt nog meer vrijheid af en toe als je gewoon vrij gaat rijden op een manege :+

En soms tref je net 'de goeie'. Ik betaal niks, mag alles doen (hoef het niet eens te vragen eigenlijk xD), mag iedere dag komen als ik wil. En toen hij iemand nodig had die hielp met een wond verschonen bij het veulen omdat hij in de draad had gezeten werd ik continu bedankt en meer omdat ik iedere dag kwam om te helpen. Terwijl ik het niet meer als normaal vond omdat ik daar al gratis mag rijden.

Same goes voor mijn vorige bijrijdpaard. Mocht er alles mee doen, mocht komen wanneer ik wilde en betaalde daar alleen de hoefsmid voor het paard dat ik reed.

'De goeie' staat trouwens tussen haakjes omdat ik geen andere benaming kan verzinnen. Ik noem het gewoon een gelukstreffer.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:21

Heel flauw maar: dat goede moet "normale" zijn ;)

Vind maar eens iemand die voor je klaar staat en netjes met je paard/spullen/jou omgaat :) Die mensen zijn in mijn ogen zeldzaam, dus vind ook dat er best wel wat tegenover mag staan...

Dus mjah... Hier wordt de verzorgster regelmatig bedankt of krijgt een kleinigheidje ofzo... Gewoon omdat we blij zijn dat we een fijn iemand hebben die ons paardje wil verzorgen :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:37

NatasjavE, ja dat is in jou ogen. Imo kan het ook een winwin situatie zijn zonder bijdrage :)
Eigenaresse zoekt niet voor niks een bijrijdster.
En tja, ik ken er genoeg die voor een paard betalen maar minder mogen/ minder mogen komen dan dat ik mag hoor :)

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:27

Ik heb verschillende bijrijdpaarden gehad. Nu eigen pony en daarnaast ook nog een bijrijdpaard. Voor bijrijdpaarden betaal ik nooit, maar dat is simpelweg omdat het aanbod aan bijrijdpaarden hier in de regio veel groter is dan het aanbod aan bijrijders. En als je volwassen bent, ervaring hebt en netjes rijdt is het aanbod nog groter. Ik ben begonnen met een bijrijdpaard waarvoor ik 75 euro per maand betaalde. De eigenaresse deed lief in mijn gezicht, maar bleek achter mijn rug om te kletsen. Uiteindelijk was ik alleen maar goed voor de maandelijkse bijdrage. Daarna alleen maar gratis bijrijdpaarden gehad met veel leukere eigenaren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:19

Als mensen per se gratis willen rijden, kunnen ze toch ook zelf een paard kopen? Dan ben je helemáál vrij om te doen wat je zelf wil. Je maakt ten slotte wel 'gebruik' van het meest kostbare bezit van die persoon. Mensen die bij voorbaat al 'miepen' (excusez le mot) over een bijdrage, vertrouw ik niet :o. Mijn ervaring is dat dit vaak mooi weer ruiters zijn die het alleen maar om het rijden gaat. Iemand die begrijpt waaróm je als eigenaar een bijdrage vraagt is IMO een betere bijrijder. Ik heb twee bijrijders die allebei een schijntje betalen voor wat ze mogen, kunnen en doen. Zij zijn blij met mij en mijn paarden en ik ben donders blij met hun en hun waardering door o.a. de bijdrage. Dát is win-win ;).

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:29

Ik hoef helemaal niks te betalen voor mijn verzorgpaard, ook al krijg ik daar een soort van les ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:55

Even voor de duidelijkheid, als eigenaren geen bijdrage willen vragen is daar uiteraard niets mis mee. Ik heb alleen moeite met mensen die een normale bijdrage bij voorbaat al niet willen betalen.

Ik denk ook dat er heel veel verschil zit tussen een handelsstal, iemand die zelf niets meer met zijn/haar paard doet en eigenaren die zelf ook nog volop rijden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:00

Nou, men mag van mij zelfs op voorhand geen bijdrage willen betalen. Ik kan niet in de beurs van een ander kijken.

Ik wordt alleen een beetje kribbig als men het belachelijk vind dat ik wel een bijdrage vraag.

Denk gewoon: oh, zij vraagt een bijdrage en dat wil ik niet. Ik kijk uit naar een ander paard.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:14

Natasja, nou ja mensen mogen uiteraard niets willen betalen maar reageer dan gewoon niet op mijn advertentie waarin staat dat een bijdrage wordt gevraagd :D.

Alleen hier wordt, IMO, door sommigen nogal licht gedacht over het bijrijden van een paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:19

Sees schreef:
Natasja, nou ja mensen mogen uiteraard niets willen betalen maar reageer dan gewoon niet op mijn advertentie waarin staat dat een bijdrage wordt gevraagd :D.

Alleen hier wordt, IMO, door sommigen nogal licht gedacht over het bijrijden van een paard.

Helemaal mee eens.

Alsof je er alleen maar mee geholpen ben. Nee, je hebt er ook last van.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:49

Dat doe ik dus, als ik zie dat er staat een 'kleine bijdrage' wil ik eventueel nog wel vragen hoe hoog die bijdrage is. Maar ik heb dus geen 50 euro per maand om te kunnen paardrijden, dus voor mij is die bijdrage al hoog.

Waar ik nu rijd, rijdt de eigenaar zelf niet. Af en toe wil hij nog wel eens een rondje op één van zijn paarden stappen, maar niet op de merrie die ik rijd aangezien die nog erg jong is en nogal wat fratsen heeft af en toe. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik wedstrijden met haar ga rijden. Hij vindt het mooi om te zien hoe anderen zoveel lol met zijn paarden hebben, sterker nog. Hij was van plan er eentje weg te doen omdat hij er niemand voor kon vinden die ook wedstrijden wilde rijden. En ik betaal hier niks voor. Als hij ergens hulp mee nodig heeft dan vraagt hij het wel en verder hoef ik daar alleen te komen om te rijden. Ik ben heel blij met dit plekje.

En iedereen is vrij om een bijdrage te vragen hoor, maar sommige bedragen zijn echt absurd. Als er dan iemand is die dat wilt betalen, be my guest. Maar als eigenaar moet je dan ook niet gaan miepen dat je geen bijrijders kan vinden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:25

Goldenarrow, maar dat is dan IMO wel anders dan mijn situatie, ik rij zelf nog volledig op mijn twee paarden ;) én ik heb ze in pension staan, de eigenaar van jouw paarden niet denk ik zo op de maken uit jouw verhaal. Het geld groeit mij niet op de rug en ik ben geen filantropische instelling, natúúrlijk ben ik heel erg blij met mijn bijrijders maar ik vind niet dat ik de hobby van iemand anders hoef te financieren :o. Als ik geld genoeg zou hebben, de paarden aan huis zou hebben staan of zelf niks meer met de paarden doe, zou het wellicht een ander verhaal zijn ;).

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:35

Ik sluit me VOLLEDIG bij Sees aan, ik heb exact dezelfde situatie, en ben idd dolblijk met mn bijrijdster, want door haar heb ik wat meer tijd voor mn gezin, en iets meer financieeele ruimte, maar ik zou ook zonder kunnen. Bij ons dus een win-winsituatie. Zij heeft drie dagen per week een paard waar ze leuke dingen mee kan doen zonder de finananciele risico;s.
Als je een gratis paard kunt vinden, dan is er altijd wel íets mee heb ik ervaren toen ik zelf nog bijrijdster was; of het zijn paarden met een karakterprobleem, of de locatie is waardeloos oid. Echt een gratis paard op een fijne pensionstalling met leuke uitrijmogelijkheden en een bak , zonder dat de eigenaar er zelf niet meer op durft, heb ik niet gevonden gratis! De beste die ik had koste me idd wat geld...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:47

Brendaaaa schreef:
Als je een gratis paard kunt vinden, dan is er altijd wel íets mee heb ik ervaren toen ik zelf nog bijrijdster was; of het zijn paarden met een karakterprobleem, of de locatie is waardeloos oid. Echt een gratis paard op een fijne pensionstalling met leuke uitrijmogelijkheden en een bak , zonder dat de eigenaar er zelf niet meer op durft, heb ik niet gevonden gratis! De beste die ik had koste me idd wat geld...

Sorry maar dit is echt onzin. Mijn laatste verzorgpaard was gratis, mocht ik 5 dagen per week álles mee doen wat ik wilde, we hadden een binnenbak, warm water en de stal lag dicht bij het strand en de polder. En het paard had ook geen karakterprobleem.

En verder, vraag en aanbod... Hoe meer verzorgpaarden er worden aangeboden, des te meer keus heeft men en dan kun je inderdaad zeggen: 'Ik betaal niet' want er zijn dan ook genoeg verzorgpaarden gratis/goedkoper.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:55

Topic zo goed als doorgelezen en voor beide kanten valt wel wat te zeggen. Persoonlijk vind ik inderdaad als je als bijrijder een "goed" paard onder je kont mag hebben daar zeker wel een bijdrage op zijn plaats is. Maar ik snap ook net zo goed dat niemand gaat betalen voor een paard waar niks mee kan door wat voor reden dan ook (te oud, nog niet beleerd etc.).

Sommige mensen zien het als een win-win situatie maar ik denk dat je toch elke situatie apart moet gaan bekijken waar de win-win in zit.

Zo neem ik als voorbeeld mijzelf even voor het gemak;

Ik heb samen met mijn moeder een paard dat al op niveau heeft gelopen waar ik nog wedstrijden mee rijd en mijn moeder rijd vooral recreatief. Ik spendeer behoorlijk wat geld voor lessen en mijn moeder les mee om te zorgen dat ze voor haar gevoel "mij niet in de weg gaat zitten".

Mocht het aan de orde komen dat we ooit een bijrijder nodig zouden willen hebben, zou ik wel als eis hebben dat deze verplicht lest. Anders zou je van de "extra ruiter" alleen maar "last" kunnen hebben wanneer je zelf wel wedstrijden rijd. Want zeg eens eerlijk, niemand rijd 100% hetzelfde als de ander. Daarnaast zou dit paard totaal ook niet minder worden van een dag extra vrij.
Nou red ik het prima met mijn moeder samen en komt er never een bijrijder bij, mocht ik een keer op vakantie gaan, heb ik mijn "paardenvrienden" die voor hem zorgen of doet de stalhouder hem extra buiten zetten.

Terugkomend op de win-win situatie word er vaak geroepen dat klusjes zoals mesten en voeren extra zijn waardoor sommige mensen vinden dat ze niet hoeven te betalen. Maar gaat het deze mensen dan puur om het rijden dan? Ik vind persoonlijk dat de stal netjes maken (als je niet vol pension staat) net zo veel bij de verzorging hoort als het poetsen voordat je gaat zadelen en het bit afspoelen zodra je klaar bent met rijden. Ik krijg soms steeds meer het idee dat het allemaal beter moet dan op de manege (qua spullen en niveau) maar het vooral niks mag kosten of extra moeite mag zijn.
Terwijl ik juist van mening ben, als je een goed afgericht paard mag bijrijden voor een kleine bijdrage je meer en beter in jezelf kan inversteren dan op een manege te blijven rijden.

Echter word ik soms wel de SP gedachte die hier en daar rondhangt een beetje moe, sommige mensen willen dus alles maar kunnen doen zonder er ook maar iets voor uit te geven. Helaas voor hun heb ik mijn paard voor mijzelf gekocht, en niet voor andere mensen.
Sommige mensen hebben het gewoon erg getroffen dat ze hun hobby ergens gratis kunnen uitvoeren. Ik denk dat hun goed moeten beseffen dat erg mazzel hebben dat iemand zijn/haar hobby gratis deelt.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:15

Ik heb (normaal gesproken, nu is het even kl*ote omdat paardlief in de kreukels ligt. Maar goed, hoort erbij!) wel een win-win situatie. Dat is namelijk:

Ik mag vrijwel alles met het paard, lessen, rijden, naar buiten, mee naar stage, wedstrijd (als we er aan toe zouden zijn := ), longeren, grondwerk, noem maar op.
In ruil daarvoor help ik in de zomer met het weiland uitmesten, en in de winter de stallen uitmesten. En natuurlijk het terrein netjes achterlaten, het tuig invetten, hier en daar 's een klusje meepakken.

Hier in Friesland is het aanbod van leuke verzorgpaarden/pony's niet echt groot. Daarom ben ik ook erg blij met de mijne!
Als je een gratis verzorgpaard wilt, heb je denk ik ofwel een paard/pony waarbij wordt verwacht dat je helpt met de stalwerkzaamheden, ofwel een paard/pony die alleen gepoetst en geknuffeld hoeft te worden en waar je dus niet op kunt rijden, ofwel een paard/pony met karakter/lichamelijk probleem, ofwel een paard/pony op een niet zo gunstige locatie.
Het is dus een kwestie van goed zoeken, en genoegen nemen met wat je hebt. Dat heb ik ook jaren gedaan en nu heb ik dus wel echt een plek waarbij ik het super naar m'n zin heb. :j