Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FabiDjester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:48

je kan vragen of je inplaats van geld betalen alle klusjes mag doen of een paar
ik vind het raar want sommige mensen worden juist betaald om voor ze te zorgen /3

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:52

FabiDjester schreef:
je kan vragen of je inplaats van geld betalen alle klusjes mag doen of een paar
ik vind het raar want sommige mensen worden juist betaald om voor ze te zorgen /3

Ja dat zijn mensen die ervoor zijn opgeleid en op een bedrijf werken. Dat is iets heel anders dan iemand die hobbymatig bij een particulier rijd

Sees

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:12

Ik heb nog steeds de indruk dat vooral de jongere mensen moeite hebben met betalen :o. Ik moet ook zeggen dat de bedragen die ik hier voorbij hoor komen een schijntje zijn op het moment dat je een baan hebt :o.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:08

Voor iemand van 15 is 40 euro al veel. En als je kijkt wat het kost, dan snap ik de bijdrages nog wel... Maar toch vind ik het soms raar hoor. Mensen die veel vragen qua tijd/vaak op stal zijn (voeren, klusjes en alles) en dan ook nog eens een smak geld er bovenop vragen... (Ok, geef toe... in de randstad is een paard houden wel iets duurder dan in een of ander boerendorp... Maar ik zie soms prijzen voorbij komen die bijna even hoog als mijn stalgeld zijn! En dat voor 3-4 dagen per week :S en dan heb je nog geen binnenbak of wat dan ook...)

Als je alle kosten op gaat tellen, dan geloof ik echt wel dat je aan zo'n bedrag kunt komen (afhankelijk waar je woont), maar dan nog...

Maar de "het is goedkoper dan een manege" en al die argumenten in advertenties, daar blijf ik op afknappen... (Kwam ook omdat het 5x benadrukt werd en ik weet wat de eigenaar aan geld kwijt is voor alleen de wei/stallen ;) kan je vertellen, ze verdient er een leuk centje mee als ze mensen vindt...)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:10

Ik geloof er bijna niets van dat je verdiend op zoiets. man bij ons op stal heeft ook een pony staan die verzorgd wordt door 3 meiden, volgens mij betalen ze alle drie 40,00. Maar daar zijn de kosten nog niet eens voor de helft mee gedekt

Misschien iemand die ergens in Groningen woont, paard aan huis en die dan een bedrag van ruim 100,00 vraagt, ja dan 'verdien' je erop.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:34

Niet veel...Nouja, weet dat iemand in mijn vorige woonplaats een weilandje huurde voor 50 euro per maand, schuilstalletje der op, rubberen matten erin, weinig hooi want dat lopen ze eruit... Zeg een grote baal kuil per maand (was toen in die tijd 40 euro...) en dan nog voer... en dat beetje hooi... (Ok, in de zomer minder.... Maar zeg dat diegene 200 euro kwijt was aan wei/stal/hooi/stro/eten/hoefsmid... Die vroeg 60 euro voor 2 dagen (op die dagen moest je dan de wei schoonmaken, 1x voeren).. Daar liepen minimaal 4 mensen rond, in de zomer vaak zelfs 6 (goedweerruiters :'))

4x 60 = 240, 6 x 60 = 360...

Gewoon boerse bedoeling, veel vrijheid (alles kan/mocht) en gewoon oude spullen. Maar wel een advertentie plaatsen dat het "goedkoper is dan een manege" :')

Stel je vraagt per x rijden 10 euro (manegeprijs? Of is het tegenwoordig al hoger?) dan zijn bijna alle bijdrages heel "goedkoop". Hier bijvoorbeeld ook, de manege vraagt voor 3 dagen per week 150 euro... En er zijn mensen die het gewoon betalen, want het is goedkoper dan "elke keer een uur" een pony huren...

Dus het is maar een beetje in welk opzicht je er naar kijkt wat redelijk is. Als je uitgaat van manegeprijzen, dan is alles onder de 100 euro nog goedkoop ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:38

Wat jij noemt zijn uitzonderingen, denk dat het voor veel paardeneigenaren niet op gaat. Weinig particulieren die verdienen aan hun paard.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:46

Dat gelukkig wel... Maar hoe kan het dat de verschillen zo groot zijn? (Locatie, ok.. in Groningen is de stalling goedkoper) maar soms heeft het daar niets mee te maken...

Ik zocht iemand voor mijn pony, pony heeft L2 gelopen (niets bijzonders dus), stond op een stal met 2 buitenbakken, binnenbak, bos in de buurt, bijdrage 0,00... (2-6x per week) 5 km verderop zit een manege, die vraagt voor 3 dagen 150 euro, voor 6 dagen 275... (binnenbak, buitenbak, bos, maar wel rekening houden met lessen...)

Toch krijgt de manege makkelijk mensen en ik heb moeilijk zitten doen...

Kijk, hoekje Groningen en midden in Amsterdam, snap ik het prijsverschil... Maar op een kleine straal...

Hoe komen mensen aan hun prijzen? (stalgeld/7 * aantal dagen, klinkt nog logisch... maar "goedkoper dan een manege" dat heb je bijna altijd wel? :p)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:39

Manege prijs is hier 17 euro per losse les. 13 als je kwartaalkaart hebt.
Maar vind dat manege per Keer duurder mag zijn, dan jij je les en met verzorg paard niet

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:14

Dat sowieso, maar voor los een pony huren? In mijn tijd was het iets goedkoper dan lessen? (De lessen waren toen iets van 12 euro, pony huren 10 euro? Maar dat waren de prijzen enkele jaren geleden ;))

Met les komen er nog de kosten van een instructeur/trice bij...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:17

En rij je met z'n 12-en rondjes in de bak......

Wij betalen alleen aan stalling al 325,-, tel daar hoefsmid, dierenarts en alle overige kosten eens bij op?! Zit je gauw aan de 400,- in de maand.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:30

Maar het argument "manege is duurder" is niet te vergelijken. Heel simpel: er zijn ook pensionstallen waar heel de avond de bak bezet is voor lessen omdat er veel mensen zijn die tot 5en werken ;))

Maar stel even voor de gein: 3 dagen per week op "kostprijs"basis....

Ga er even vanuit dat je alle luxe hebt (binnenbak etc, geen klusjes, dus hetzelfde als een gemiddelde manege" maar dan met een paard waar niet tig mensen op rijden, waarschijnlijk ook wat rustiger in de bak, en betere spullen/alle spullen aanwezig)

325 (alleen stalgeld) / 7 * 3 = 139 euro

3x per week een pony huren om vrij rond te hobbelen op een manege (binnenbak, tussen de lessen door, GEEN les)

3 * 4,3 * 10 = 129 euro (4,3 = 52/12)

Dus als je dan gaat kijken, dan moeten mensen toch de afweging gaan maken... En ik geloof echt wel dat die 10 euro per maand verschil, het niet uit gaat maken. Een fijner paard, beter materiaal is gewoon een groot pluspunt...

Maar als ik dan naar een andere plaats kijk, heb je al een binnenbak voor 210 euro, alles wordt gedaan, dan kom je voor die 3 dagen alweer op een heel ander bedrag uit..

Toch valt het me op, dat sommige mensen geen luxe aanbieden (weilandje, ook om op te rijden) en die toch nog een hoog bedrag vragen onder het motto "manege is duurder"... Maar als ik maar 150 euro betaal --> 150/7*3= 64 euro

Dan zou het onrealistisch zijn om een veel hoger bedrag te gaan vragen... En natuurlijk is het dan goedkoper, maar je hebt ook "minder".

Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of iets het "waard" is. Dat sowieso... Maar als je kijkt naar plaats/locatie/stal etc. en je kunt een beetje een inschatting maken van "wat krijg ik ervoor terug/wat kost het?" dan is het makkelijker. Als ik bij mijn ouders iemand tegenkom die 100 euro voor 2 dagen vraagt, vind ik dat ontzettend veel, terwijl het in de randstad misschien wel heel "redelijk" is op kostprijsbasis.

Aan de andere kant: wat krijg je er voor terug.. Bij mijn ouders, straal van nog geen km; bij de ene betaal je 210 en heb je een buitenbak, bij de andere heb je er ook nog een binnenbak bij, zelfde bedrag... Stal met alleen buitenbak is wel weer kleinschaliger, met binnenbak heeft stuk of 7 stalle/ paarden meer.

Kortom: tis maar wat de gek er voor wil geven ;) Maar ik mis in advertenties soms een beetje de "stal"; heel leuk dat iemand bedrag x wil krijgen om ?x op een paard te rijden/verzorgen etc. maar bij de helft van de advertenties heb ik geen idee wat ik er voor terug krijg qua faciliteiten op stal. Misschien is dat handig voor de mensen die hier niets over inzetten, en ook voor verzorgsters die iets zoeken... "Wat zijn je eisen", hier ooit iemand gehad "ow er is hier geen binnenbak" en ze was afgeknapt... (Sindsdien zet ik het ook in de advertentie.... want het is voor mij een bewuste keuze, de stal met binnenbak is goed, maar ik vind dat ze te weinig buiten komen --> ben verhuisd, paard staat op 1...)

Iemand die fanatiek wil rijden, wedstrijdgericht is, zal een weidebakje niet voldoende zijn... Vooral niet in de winter en zonder mogelijkheden om naar een binnenbak te gaan.

Symbolische bedragen etc. heb je ook nog en dan heb je nog van die gekken zoals ik die bedenken dat mijn beest evenveel kost of ie nu in de wei staat of op stal of iemand gaat er lekker mee aan de slag ;) Maar ik vraag me echt af of het uiteindelijk uitmaakt of je een bijdrage vraagt.... Ik ben zelf altijd bang geweest dat hierdoor juist een goede ruiter afknapt omdat die financieel niet in staat is om het te betalen en daarom niet reageert.. (En ik vond het gewoon heel lastig om iemand te vinden!) En ook gevoelsmatig, als je iets huurt, kun je voor mijn gevoel, meer bepalen... (Wat niet is, eigenaar heeft het voor het zeggen, maar gevoelsmatig) en of je dan serieuzere mensen krijgt... Geen idee... Je moet denk ik geluk hebben, of je nu niets vraagt, of bij wijze van 1.000 euro per maand.. Verplicht lessen nemen is dan nog de beste oplossing, paard wordt er beter van, ruiter ook dus de meerwaarde van de verzorger ook...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:01

Verzorgen is mi poetsen, misschien wat wandelen, longeren en aan de hand grazen. Daar moet je niet voor hoeven te betalen.

Zodra er rijden bij komt kan er een vergoeding tegen staan en wordt het bijrijden.

Veel mensen zoeken een verzorgpaard, maar bedoelen een bijrijdpaard. Als dat juist geformuleerd wordt dan weet je al waar je aan toe bent.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:05

Ik zocht dus een "verzorgster" maar dan is het ook gewoon rijden etc. Ik vond juist bijrijder iemand die sowieso ook rijdt, maar ook betaald? :S (Waarom weet ik niet.. zit geen logica in :+) Ik vond het namelijk heel logisch omdat ik vroeger ook nooit een onderscheid maakte, je had verzorgpaarden waar je op mag rijden, en verzorgpaarden op wie dat niet mag... Maar beweging geven d.m.v. te rijden hoort gewoon bij de "verzorging" die ik voor mijn paardje wil :p

Voor mijn idee lag het verschil in een bijdrage of niet... (Vast omdat het allebei met "Bij" begint :+)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:47

Ook € 100,- voor 2 dagen per week vind IK redelijk. Dat is alsnog slechts € 12,50 per keer. En dat voor iemand van 15 € 40,- veel geld is, heb ik geen boodschap aan :o. Dat is niet mijn probleem, dan moeten ze niet reageren op mijn advertentie ;). Sowieso wil ik alleen volwassenen bij mijn paarden. Ik ben eerder geneigd om bij bestaande bijrijders het bedrag een keer te laten varen dan vooraf bij mensen die ik niet ken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:55

En ik begin gewoon niet meer aan verzorgers of bijrijders :D Bevalt prima zo!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:07

Sees schreef:
Ook € 100,- voor 2 dagen per week vind IK redelijk. Dat is alsnog slechts € 12,50 per keer. En dat voor iemand van 15 € 40,- veel geld is, heb ik geen boodschap aan :o. Dat is niet mijn probleem, dan moeten ze niet reageren op mijn advertentie ;). Sowieso wil ik alleen volwassenen bij mijn paarden. Ik ben eerder geneigd om bij bestaande bijrijders het bedrag een keer te laten varen dan vooraf bij mensen die ik niet ken.

Het is ook redelijk, maar ik zou het niet voor een paard over hebben (kan dan beter een keer op en neer rijden naar mijn eigen paard :') heb ik tenminste een leuk beest onder mijn kont en alle vrijheid) Mocht ik hier iets gaan zoeken, dan maak ik voor mezelf een afweging wat ik het waard vind. Het probleem is voor mij vooral de "reistijd" nu... En hier zijn paarden gewoon een stuk duurder, ben ik me ook van bewust... Maarja... Het is gewoon persoonlijke keus, als ik geen eigen paard had gehad, was het ook anders geweest hoor ;)

Maar wat ik echt niet snap.. ben jij niet bang dat je gewoon echt een fijne ruiter misloopt? Want ik weet zeker dat ik dat had gedaan als ik een bijdrage had gevraagd, meisje is 15, maar rijdt super netjes, gaat verantwoordelijk om met mijn paard, komt afspraken na etc. Beter dan de volwassenen begin 20 die ik heb gehad ;) Dus leeftijd zegt voor mij vrij weinig...En eerlijk is eerlijk, het aanbod van paarden is hier in de omgeving redelijk hoog. Dus dat speelt ook mee, als ik een bijdrage vraag, dan weet ik dat mensen liever naar een ander gaan, waarom betalen als je het ergens anders gratis kan? (Straal van 10 km, stonden toen ik keek er een stuk of 6 "gratis" aangeboden, en nog een paar met bijdrage...) Dus dat speelt ook mee... En dan nog was het lastig om iemand te vinden. Terwijl als ik dat hier in de randstad zou doen, ik het voor het uit kiezen zou hebben waarschijnlijk :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:14

Als ik mijn paarden niet meer heb (en ik hoop dat dat nog lang mag duren) dan zou ik bést een bijrijdpaard willen en zou daar best € 150,- euro voor over hebben als ik niet hoef te mesten etc. en de bak goed te rijden is. Hoe zalig is het als je voor dat bedrag gewoon klaar bent en je niet hoeft wakker te liggen van eventuele ziektes en bijbehorende rekeningen? Ik zou het wel weten :j (hoewel ik denk dat er gewoon weer een eigen paard zou komen).

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:29

Maar voor ernaast is het gewoon te om nog eens 100+ te gaan betalen om een paar keer extra te rijden (ok, geen fanatieke ruiter, dus ik ben ook blij met een shet bij wijze van ;)), eerlijk is eerlijk, eigen paard blijft fijner :D gewoon alle vrijheid, wel ook al het risico, maar wel de vrijheid om te beslissen wat er wanneer moet komen etc. Denk sowieso niet dat ik die nog ooit op kan geven ;)

Maar het rare, zelfs voor een shet (er mag op gereden worden :') jeej, kan ik niet) zie je advertenties met een aardig bedrag... Natuurlijk kost een shetje ook geld, maar voor een beetje poetsen en wandelen ga ik sowieso nooit betalen. (Mennen kon dat shetje toevallig ook niet, anders is dat weer een substituut voor het rijden ;) Dan had het nog redelijk kunnen zijn)

Ik ben alleen zo'n tut die ook als is het een verzorgpaard, zich nog overal druk om kan maken ;) (nouja, DA kosten heb je niet, maar een nieuw zadel, nieuw hoofdstel, toch een keer een massage omdat ie een beetje vast zit... etc :$ Dus nee, voor mij is een verzorgpaard dan bijna even duur... En vind maar eens een verzorgpaard met zo veel vrijheid ;) is ook niet te doen..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:42

Lianne86 schreef:
Ik ben alleen zo'n tut die ook als is het een verzorgpaard, zich nog overal druk om kan maken ;) (nouja, DA kosten heb je niet, maar een nieuw zadel, nieuw hoofdstel, toch een keer een massage omdat ie een beetje vast zit... etc :$ Dus nee, voor mij is een verzorgpaard dan bijna even duur... En vind maar eens een verzorgpaard met zo veel vrijheid ;) is ook niet te doen..

Maar dat is dan een keuze die je maakt :)

Mijn bijrijdster had ook alle vrijheid van de wereld.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:09

Is ook eigen keuze! Zou het ook niet anders willen.. Maar het weegt niet op tegen "een eigen paard".. Als ik moet kiezen tussen 150 per maand voor een bijrijdpaard, of iets meer en een eigen paard.. Dan is de keuze heel makkelijk ;)

Maar het is wel zo dat je je over dingen niet druk hoeft te maken... Als je het los kunt laten :+

Mijn bijrijdster heeft ook alle vrijheid, alles komt er als ze iets wil en ik zie er het nut van in ;) Maar ik merk heel erg dat ik zelf geen verzorgpaard meer zou kunnen hebben of ik moet iemand tegen komen die echt op 1 lijn zit. Gewoon omdat je door de jaren heen je eigen manier van "paard houden" hebt ontwikkeld en merk toch wel dat veel mensen niet op 1 lijn zitten met wat belangrijk is... (Bij mij gaat bijvoorbeeld veel naar buiten, boven een binnenbak, dat is ook niet bij iedereen), dat terwijl ik vroeger alles goed had gevonden zolang ik het paardje maar mocht verzorgen, dan paste ik me wel aan.... Je wordt kritischer ofzo?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:24

DatBenIkNou schreef:
En rij je met z'n 12-en rondjes in de bak......

Wij betalen alleen aan stalling al 325,-, tel daar hoefsmid, dierenarts en alle overige kosten eens bij op?! Zit je gauw aan de 400,- in de maand.

Ik rij met ze 3 in de binnenbak 20-40 of met lekker weer buitenbak 20-60 ruimte zat dus.

Vrijrijden is volgens mij 12 ,50 per uur.
Dus ongeveer even duur als een verzorgpaard

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:08

Quellian, nou idd. Mijn paarden worden 100 :D maar daarna ga ik lekker bijrijden hoor. Ik denk niet dat ik nog aan eigen paarden begin. Heb je al die zorgen niet of iig minder. Ik ben nu weer een halve rug kwijt aan een of andere vage kreupelheid van mijn bonte vriend :'(.

Lianne, mijn bijrijders 'mogen' geen nieuw zadel of hoofdstel kopen hoor. Dat doe ik. Ik wil niet dat er ander dan door mij goedgekeurd tuig op mijn paarden wordt gelegd :o. Ook osteo's TA, DA, HS etc regel en betaal ik.

Voor mijn bontje vriendje wil ik absoluut geen mensen onder de 18 jaar. Daar is hij véél te sterk voor. Op mijn haf rijdt wel eens een stalgenootje van 14 en die mag er alles mee. Die heeft mijn shetje bijgereden (gratis overigens) en hem toen overgekocht dus van haar wéét ik hoe ze is. Ik ken genoeg leuke meiden van 14 - 16 jaar die mijn paarden beter zouden rijden dan ik maar ook hun zou ik om een bijdrage vragen en anders zou ik verder zoeken.

Maar ik wil mijn huidige, volwassen, bijdragende, TOPbijrijders voor geen geld kwijt dus hopelijk hoef ik nooit meer op zoek :D.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:22

ik heb even een vraag aan bokt hier :
ik wi lmijn pony over ongeveer 1 jaar als verzorgpony aanbieden
ik woon in zuid limburg ....

het gaat om :
- 22 jarige welsh merrie van 1,20
- lief met poetsen
- kan héél goed springen ( 1 meter , 85 cm parcours )
- lief op uitrit
- goed luisterend maat pittig
- laat zich goed opzadelen
- geen vervelende truckjes
- ook met neckrope te rijden ( ook springen ) of helemaal zonder tuig
- licht aan de hulpen
- goed opgevoed
- gaat netjes naar de hoefsmid
-.....

maar:
- is eigenwijs ( heel erg )
- niet makkelijk te rijden als je haar niet kent
- moelijk met opstappen
- loopt compleet over je heen als je de baas niet bent
- wilt wel eens bokken uit gekkigheid ( vooral met neckrope )

eisen :
- verantwoordelijk
- eerlijk
- niet groter dan 1,50
- er word goed omgegaan met mijn spullen en pony
- poetsen is verplicht op de plekken war het zadel komt
- iemand die door weer en wind komt

wat krijg je :
- héél veel spullen ( meer dan een gemiddeld paard heeft ) die je mag gebruiken
- iemand die het niet erg vind als iets kapot gaat
- een stal die je niet zelf uit te mesten hoeft
- hindernismateriaal
- rijspullen die je mag gebruiken
- een zadelkast enz. enz.

wat mag je :
- zonder tuig rijden
- springen
- dressuur ( tot M niveau kent ze , soms een Z oefening '
- western , is ze niet mee doorgereden ¨
- met de koets gaan , onder begeleiding van mij
- uitritten , dachtochen enz. is geen probleem
-....¨

wat voor een bedrag kun je hiervoor vragen
ps ik zie het niet als een plezier voor MIJ maar voor de verzorger dat die haar mag gaan verzorgen !

sorry voor het lange bericht !

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:24

Mijn verzorgster hoeft geen cent te betalen :) ben al blij toe dat ze me ontlast. Ik werk 40 u per week en zij komt een x aantal dagen met haar wandelen en spelen zodat me pony niet alleen maar op stal staat :) Ze koopt wel is een peentje of een appeltje maar dat is volledig op haar eigen initiatief.