Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:58

Resistance schreef:
En kijken jullie er bijvoorbeeld doorheen als een bijrijder voor het eerst komt rijden, wanneer deze een beetje zenuwachtig is ofzo? Ik ben bijvoorbeeld niet snel bang, maar wordt toch een soort van "verlegen" als ik op iemand anders' paard zit, bang dat ik iets fout doe of te streng ben ofzo. Gewoon verlegen. :+

Ik heb 10X liever iemand die eerlijk en open is over de moeilijke puntjes dan iemand die roept of denkt 'dat doe ik wel even'. Niemand is perfect en als je je bewust bent van puntjes die beter kunnen ben je al op de helft. Iedereen heeft toch werkpuntjes?

Ik denk dat de meeste eigenaars hun paard goed genoeg kennen om te zien of het wel of niet werkt met de ruiter , gezonde spanning / zenuwen of niet.
Ik heb zelf ooit een keer een paard proefgereden en dat paard was alleen maar naar haar eigenaresse aan het loeren. Die zei toen, nou dit gaat wel goed, ik ga even boodschappen doen, tot zo :'). En ja zodra ze uit beeld was, ontspande het paard. Kon er na een maand echt mee lezen en schrijven., dus dat had de eigenaresse goed gezien.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:55

Bij mij komt er trouwens donderdag iemand voor de 3e keer langs (ook een bokker ;) ) en dan de rest van de maand afmaken als proefmaand :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:58

Super!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:14

1e keer vooral praten. Laten zien en bevragen. Over en weer. Eerst uitzoeken of we ongeveer hetzelfde idee hebben en de verwachtingen overeen komen.
Dan bezinken en als voor beiden nog steeds oke voelt, vervolgafspraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:03

Anoniem schreef:
Bij mij komt er trouwens donderdag iemand voor de 3e keer langs (ook een bokker ;) ) en dan de rest van de maand afmaken als proefmaand :j

Spannend Frank! En wat een reacties heb je gehad! :D

@Maureen, hoe was het? :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:27

Pff even relativeren hier hoor .
Heb een fantastische meid rijden.
Ze mocht van mij naar buiten met stalgenoot naar had duidelijk afgesproken alleen stappen.
Krijg ik een appje we hebben ook gedraafd en een stukje gegaloppeerd .
Sta echt te koken nu .
Ze doet alles normaal super goed en heb het idee dat dit door de stalgenoot kwam.
Die zei oh gaat toch goed paard is toch braaf?

Vertrouwen van mij is nu echt volledig weg.
Wil haar niet wegsturen maar ben nu wel bang wat er de volgende keer gaat gebeuren...
Ze voelt zich er enorm schuldig over maar dan nog

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:31

Ze geeft het in ieder geval eerlijk aan! Dat geeft wel aan dat ze allicht niet de intentie had om het stiekem te doen. Misschien moet je het er even face to face over hebben en de afspraken nog een keer doornemen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:46

Ik zou vragen waarom er toch gedraafd en gegaloppeerd is. Als die stalgenoot erg zat te pushen weet ze nu misschien dat ze niet meer met diegene samen weg kan voorlopig.

Ze kon moeilijk omkeren en weer terug gaan. Dan wordt het paard waarschijnlijk juist onrustiger met kans op ongelukken. Als ze zelf denkt van ach, kan wel, is het vervelender.

Aan de andere kant, wat was de reden dat ze alleen mocht stappen? Mijn pony is bijvoorbeeld vaak niet helemaal zuiver in draf. Stappen gaat wel goed en buitenrijden vind hij veel leuker dan in de bak en draagt dan wel door ondanks kreupelheid. En als ze dan toch gaan draven terwijl ze niet eens voelen dat hij niet goed loopt vind ik kwalijker dan wanneer ze een drafje proberen terwijl hij gewoon gezond is maar ik uit voorzorg vanwege soms druk doen heb gezegd alleen stappen en hij samen met ander paard die dag juist heel relaxed was.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:59

xnlponysx schreef:
Hier mijn verhaal:
Tijdje terug 2 super leuke verzorgponys gevonden via marktplaats waarvan ik er 1 mocht bijrijden. Eerst was de afspraak dat ik 2 keer de ene week zou komen en 4 keer de andere week. dus zo om en om. Ging hardstikke goed en het klikte ook goed tussen de eigenaar en ik. Later, toen ik stopte met mijn krantenwijk deed ik een extra dagje dus 3 en 5 keer in de week (wat voor mijn gevoel best al veel is voor een verzorgpony maar goed). ik reed ook nog op de manege, maar omdat ik zo vaak kon rijden bij mijn verzorgpony ben ik daar toen ook mee gestopt en inruil daarvoor nog een extra dagje dus 4 en 6 keer in de week. Maar toen kwam het einde van het schooljaar en had ik toetsweek, een weekendje weg en soms wou ik ook een keertje met mn vriendinnen naar het zwembad op een hete dag (logisch?!?!). Ik kwam nog steeds 4 tot 6 keer in de week maar bij dat soort dingen kon ik dan niet komen. Krijg ik 2 weken geleden ook een appje dat het voor mij ophoudt omdat ik 'bijna nooit kan' (ONZIN) de eigenaar wou er trouwens ook altijd bij zijn omdat haar ervaring met de oude verzorger niet zo goed was. Nahja... doei verzorgponys en nu zit ik dus zonder manege, verzorgponys en iets met paarden. Overleg gehad met mijn moeder en ik mag dus over paar maandjes mijn eigen shetlander!! Super leuk natuurlijk, maar ik heb toch een beetje het gevoel dat ik het rijden echt ga missen... :(:) Nu zit ik dus toch te twijfelen of ik misschien een verzorgpaardje moet gaan zoeken voor 1/2 keer in de week waar ik dan nog op zou kunnen rijden. Facebook heeft mij niks opgeleverd, maar marktplaats zou ik nog kunnen proberen. :j

Zet je 'm voor een sulky! ;)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:14

Gisteren was super! Lief paard, lieve eigenaar. Ben wel heel eerlijk tegen haar geweest dat de afstand wat groter was dan dat ik gedacht had. Ook is de weg ernatoe compleet onverlicht en dat vind ik voor de wintermaanden toch wel akelig. Neemt niet weg dat de klik er wel echt was dus na deze en komende week laat ik haar mijn beslissing weten.

De eigenaar voor vandaag heeft afgezegd. Beetje vaag verhaal maar het is tevens een Bokker dus ik weid er liever niet meteen over uit. Komende woensdag nog een afspraak bij een Arabiertje! En dan ga ik de knoop doorhakken. Heb alle eigenaren laten weten dat er verschillende afspraken staan en omdat ik niemand aan het lijntje wil houden ik mijn beslissing zsm doorgeef.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:15

Ik vind het allemaal een beetje moeilijk met de arabier en het nieuwe meisje. Even voor de zomer hebben we een licht 16 jarig meisje gevonden.Die een klein beetje pluk gedrag vertoont en soms gewoon vollop negeert wat je uitlegt tijdens het rijden als je haar les geeft. Nu rijd ze zoiezo al steeds minder. Laatst ook een akkefietje met paard gehad dat ie tijdens het omdoen van het hoofdstel opeens de paddock in glipte en van zich af begon te slaan( paard is normaal dood braaf met hoofdstel om doen).

Ze heeft 'm een paar keer gelongeerd (lees: rondjes laten rennen zo rap mogelijk en niet consequent laten galopperen aan de longeerlijn).

Hier kwam ik dus allemaal achter toen we er laatst samen waren. Toen ik haar vervolgens maar ging helpen met het longeren keek ze in de eerste instantie of ze water zag branden(paard zo langzaam mogelijk laten draven lekker over de rug en wel het achterbeen goed actief er onder houden en die dus ook toucheren zodat paard dat blijft doen. Zonder bijzet).

Ja deze manier van longeren kon ze niet zei ze.

Ik twijfel of ik moet zeggen tegen de eigenaar dat het misschien beter is iemand anders te zoeken voor het beestje. Want de hele reden dat ik er niet meer op rijd is omdat hij zo veel last van zn rug heeft en daar zoveel mogelijk mee geholpen moet worden en ik ben best fors.

Naja zij weet dus duidelijk niet hoe ze met een paard als deze om moet gaan. En ze is bang voor m aan het worden. En nou dat nog niet zo een punt. Maar ze komt dan met allemaal vage excuses ipv dat ze gewoon rechttoe aan zegt dat ze het lastig vind. En ik heb haar al gewaarschuwd in het begin dat hij met rijden gewoon echt heel goed is in het je voor de gek houden.

Dus ja tips? Nieuwe moeilijk zoektocht of toch deze bijrijder maar proberen te 'kneden'? Ze rijd overigens gratis. En ze kan alle dagen van de week komen behalve woensdag en zondag (dat zijn de dagen van de eigenaar).

This wel van belang dat er echt goed opgelet wordt op die rug...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:50

Niet iedere 16 jarige is direct onverantwoord en niet consequent maar ook daarvan lopen enkele rond. Misschien de situatie toch nog even aankijken en daarna verder op zoek. Ik vind het opzich best positief dat ze eerlijk aangeeft dat ze er moeite mee heeft. Liever dat dan dat ze de schijn ophouden, doen alsof ze sterren vd hemel rijden en het paard vervolgens naar de maan is.

Succes ermee!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:27

Even doorgevraagd en indd vooral de stalgenoot neem ik het nu kwalijk .
Ga binnenkort even met haar onder 4 ogen praten en maar afspreken dat hun niet meer samen buiten mogen rijden .
Paard is braaf maar kan ook soms als een rodeo stier tekeer gaan buiten als ze enthousiast word .
Veiligheid overwegingen dus.
Eerst elkaar leren kennen daarna meer mogen doen samen

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:59

Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen maar is er iemand die een idee heeft of er interesse is in het bijrijden van een pony en deze ook uit te brengen op wedstrijd? Of vraag je dan te veel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:01

Als bijrijder zijnde of als eigenaar van het paard?

Mijn potentiële toekomstige bijrijder mag van mij best op eigen kosten wedstrijden starten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:59

Ik heb meerdere pony's en paarden voor anderen gereden en daar mijn wedstrijdervaring mee opgedaan.
Nu 2x L2 met winst en 2x M1 met winst. Ik kan mijzelf in principe redden maar anderen hebben hulp van de eigenaar met vervoer of kregen zelfs hun auto en trailer mee.

Het gebeurd best veel in onze omgeving en ook met jongere kinderen met begeleiding van de eigenaar of de ouders.

Je moet, als je het starten belangrijk vind, wel de juiste treffen/zoeken en duidelijke afspraken maken over verdeling kosten/lessen/lidmaatschap rijvereniging (clublessen verplicht stellen geeft al regelmaat met lessen en leuke contacten, vaak worden er ook laagdrempelige oefenwedstrijden georganiseerd) vervoer etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:24

Wil je als bijrijder een paard om uit te brengen, of als eigenaar een bijrijder die je paard uitbrengt?

Als eigenaar ga je zo iemand wel vinden, daar verwacht ik geen problemen mee ;)

Als een bijrijder zoiets in het begin gelijk al "eist" haak ik zelf als eigenaar al af. Ik zeg geen nee, maar dat is iets wat de tijd zal moeten leren.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:21

Kan me goed voorstellen. Als je gezegd hebt alleen stappen. Dat het vertrouwen geschaad is.
Wellicht dachten ze voor de veiligheid en was ze trots dat draf en galop ook gewoon goed gingen.
Zou zelf vragen naar de reden. En ook wat het met jouw vertrouwen heeft gedaan.
Zou jammer zijn. 1 foutje....althans het klinkt zo.
Tenzij nadrukkelijk is afgesproken, niet draven/galop. Dan is het een grote breuk.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:58

Anoniem schreef:
Wil je als bijrijder een paard om uit te brengen, of als eigenaar een bijrijder die je paard uitbrengt?

Als een bijrijder zoiets in het begin gelijk al "eist" haak ik zelf als eigenaar al af. Ik zeg geen nee, maar dat is iets wat de tijd zal moeten leren.

Nee zoek echt iemand die mijn paard voor mij wil uitbrengen en wil rijden!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:33

Klinkt meer als een ruiter in dienst nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:49

Anke schreef:
Klinkt meer als een ruiter in dienst nemen.

Mwa opzich niet. Hoeveel mensen bieden dit niet aan aan een bijrijder?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:56

Het is toch voor een ruiter/amazone die niet de mogelijkheid heeft om dit zelf te doen een mooie kans? Tenzij je verwacht dat men elke weekend op stap gaat en met twee jaar Z2 is. Als je als eigenaar ook nog kan ondersteunen met voorbereiding en meegaan dan is het volgens mij een win win situatie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:10

Precies. Van een professionele ruiter verwacht je dat die binnen korte tijd resultaten kan neerzetten met een nieuw paard en vlot door kan stromen naar hoger niveau.

Bij een bijrijdster vind ik dat de lat wat lager moet liggen. Rustig de tijd om een combinatie te worden en dan in overleg kijken hoe intensief er gestart gaat worden en onder welke voorwaarden.

Ik heb zelf altijd mijn wedstrijdfrequentie bepaald. En heb ook altijd alles zelf betaald. Ik hoop nu zoveel ervaring op te doen dat ik straks in de toekomst, bij weer een jonger/onervaren paard, die wedstrijdkosten niet meer zelf heb.

Bij ons wisselt de verdeling van de kosten naar gelang hoeveel belang eigenaren er bij hebben dat hun paard uitgebracht wordt op wedstrijd. Voor sommigen is een verzorgster/bijrijdster een goedkoop alternatief voor in training zetten. Anderen vinden het wel leuk, maar niet zo belangrijk. Die zullen er minder tot niets voor over hebben.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:52

bontejames schreef:
Anoniem schreef:

Nee zoek echt iemand die mijn paard voor mij wil uitbrengen en wil rijden!

Paard of pony? Bij een paard is het afhankelijk van wat je verwacht. Zoek je echt iemand die al met meerdere paarden op niveau heeft gereden en zelfstandig je paard kan trainen en uitbrengen zal je meestal wat moeten betalen of in ieder geval de wedstrijd kosten vergoeden. Soms heb je geluk en tref je een fijne ruiter die toevallig net zonder paard zit. Wil je ook iemand de kans geven die nog niets bewezen heeft (en dus ook alle klassen zal moeten doorlopen) en ben je bereid diegene de tijd te geven om te leren lijkt me dat een prima kans voor iemand en zullen er ook zeker ruiters zijn die dan willen bijdragen of op zijn minst willen investeren in lessen en wedstrijden. Hoe dan ook verwacht ik dat dat wel te vinden is.

Ponys is een heeel ander verhaal, de meeste zijn niet fanatiek genoeg en vaak staan de ouders er niet achter en zit je met vervoersproblemen ed. Daarmee moet je echt geluk hebben. Ook weer niveau afhankelijk, als je ze vanaf de manege verder wil opleiden en daar de tijd voor hebt is de keuze al groter. Met al wat ervaring die echt leuk weg kunnen rijden, dat zijn er heel weinig.

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:12

En toen stond ik voor niks op stal..

Ze is vergeten dat we hadden afgesproken om 9 uur
En ik heb geen sleutels