Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:11

DatBenIkNou schreef:
Ik zou nooit aan iemand die niet zelfstandig aan de slag kan beginnen, eerlijk gezegd. Lijkt me dat je juist een bijrijdster hebt om zelf je handen wat vrij te hebben op de dagen dat zij komt, en niet om er extra werk aan te hebben? Maar hier in het westen is het misschien wat makkelijker om iemand te vinden die het een mooie kans vind om op een leuk privépaard te kunnen rijden en lessen zonder de kosten van een eigen paard. Zeker als je op een mooie lokatie staat met een leuk sportpaard, ik heb er zelf altijd met liefde voor betaald in elk geval! Ik vind zelf de berekening van het pensiongeld gedeeld door het aantal dagen dat de bijrijdster doet altijd een goede leidraad voor de hoogte van het bedrag. Dan is het automatisch zo dat je als bijrijdster meer betaald op een luxe stalling ten op zichte van een paard wat bijvoorbeeld 24/7 op het land staat en dat lijkt me ook wel zo logisch. Meer luxe is meestal ook minder 'klusjes' .

Ik ben daar heel stom in hoor, maar als ik de tijd had, en die heb ik een tijdje gehad... Dan heb ik en mijn paard meer plezier aan een kindje van 6 die niets zelfstandig kan, maar wel wil en enthousiast is, in de bak zelfstandig kan rondhobbelen, in het bos met mij er langs (goed voor het hardlopen ;)) Dat vond ik iig leuker dan iemand van 24 die denkt dat ze alles al weet en toch alles beter weet ;)

Maar het is ook gewoon een keuze hoor... Ik vond het hartstikke leuk om met kids bezig te zijn en ponybeest ook ;) (niet hard werken :D) Kinderen zijn vaker dankbaarder en als je kijkt hoeveel plezier ze er in hebben.... Tjah... Vind dat super :) (Maar snap ook heel goed dat als je een sportpaard hebt en echt meer wil dat het niet ideaal is :))

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:45

djeeentje schreef:
Mijn gedachtevin eerste instantie was vijftig. Gezien ik er erg veel tijd in stop ondat ze nog zo jong is. Ze kan zadelen. Maar echt rijden nog niet.
Haar ouders wilden in eerste instantie niet hoger dan twintig gaan. Uiteindelijk op dertig gekomen. Ik vind het wat weinig. Ik haal haar op en breng haar terug. En zij vonden het eigenlijk weer wat veel.
Vandaar dat ik het me afvraag :)

persoonlijk vind ik dat je aardig uitgebuid wordt. Halen en brengen dan ook nog onder begeleiding paardrijden.

Hier betaal ikvoor een bijrijdpony 10 euro per keer. Dit 2x in de week waarvan 1x priveles. Ze kunnen dan wel zelfstandig alles doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:13

djeeentje schreef:
Mijn gedachtevin eerste instantie was vijftig. Gezien ik er erg veel tijd in stop ondat ze nog zo jong is. Ze kan zadelen. Maar echt rijden nog niet.
Haar ouders wilden in eerste instantie niet hoger dan twintig gaan. Uiteindelijk op dertig gekomen. Ik vind het wat weinig. Ik haal haar op en breng haar terug. En zij vonden het eigenlijk weer wat veel.
Vandaar dat ik het me afvraag :)

Als jullie hier beide mee eens zijn is het natuurlijk prima. Persoonlijk zou ik het nog niet eens voor 50 euro in de maand doen je bent toch per week minimaal 3 tot 4 uur kwijt aan 1 iemand dan nog halen en brengen. Je zal het vast leuk vinden maar ik zou dan zo iets hebben tijd moet ik toch vrij maken kan ik net zo goed zelf wat met de pony ondernemen.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:41

NatasjavE schreef:
djeeentje schreef:
Ook ik heb een betalende verzorgster.
dertig euro in de maand. Voor twee keer weeks rijden. Mag met beide paarden rijden. krijgt ook les op mijn paarden.
mag alleen onder begeleiding want ze is nog jong. Ze mag zowel buiten als dressuur. soms ook springen.
vinden jullie dit reeel?

Zijn de lessen daarbij in?
Ik vind het heel goedkoop.

Maar of het reeel is bepaal jijzelf. Jij bent de eigenaar van het paard en de spullen en jij weet wat je kwijt bent per maand en welke luxe erbij zit.

Is ze overigens verzorgster of bijrijder. In mijn opinie doet een verzorgster klusjes en een bijrijder niet. Dat zou voor mij ook uitmaken.

Ik zie dat persoonlijk weer anders.. Verzorgster zie ik als in verzorgen etc, maar niet rijden. Bijrijder wel :j

Gister is er een meisje wezen kijken voor Bando! Jonger dan eigenlijk mn bedoeling was (minimale was 16 jaar, dit meisje is 13). Via een meisje van stal, die geeft haar les op de stal ernaast. Haar moeder komt altijd mee, en ze kan leuk rijden voor haar leeftijd. Bando was echt zo super lief en braaf!! (Super trots <3 )
Het is in ieder geval niet zo'n 'penny' meisje. Ze was helemaal verliefd volgens mij, en ook gewoon serieus!

Ik ging er eerst op, en hij was lekker fris ('schrok' heel even en ging toen even aan de kletter, gaf een bok, verder doet hij niets bijzonders. En het is zeldzaam onder het zadel :') ). Dus ik dacht ohw straks durft ze niet meer.. Maar toen ik vroeg of ze er op wilde, begon ze te stralen 'ja hoor!!'. Geen bangerd dus! :D
Dus heb er een goed gevoel bij!

rusty886

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:48

Dahlia; wel fijn dat je iemand hebt gevonden ondanks de leeftijd en hoop dat het meisje iets is waar je naar opzoek was

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:51

Ik zou het bedrag helemaal af laten hangen van wat de bijrijd(st)er zelf kan. Ik rijd zelf gratis bij, maar in het is ook drie kwartier fietsen naar de stal, en weer drie kwartier naar huis. Goed voor de conditie, maar het blijft een flink stuk. Ik doe alles zelf, inclusief hooi rondkruien en drinkbak bijhouden, incidenteel de wei uitmesten, etc. Ik zou het niet cool vinden om te moeten betalen voor al dat werk wat ik voor haar doe.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:21

hooiberg; het ligt idd ook aan de bijrijder maar ook aan de eigenaar. bedoel als je alleen maar hoeft te rijden en verder geen andere taken hebt vindt ik een kleine bijdrage niet erg om te betalen.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:25

ik heb in tussen 7 meiden lopen hier mogen gratis rijden voor mesten van de stallen en vetten van het tuig.
dat vonden ze prima deal.
zo erg dat er zelfs vriendinnen daarvan ook weer hier komen.
in tussen meer meiden dan gezonde rij pony's.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:09

oke, dan hier mijn reactie:

ik blijf dit zo'n rare discussie vinden. Ik heb alle situaties al meegemaakt (zelf eigenaar met niet en wel betalende bijrijders, zelf bijrijder die wel en niet meebetaalde). Hangt er helemaal vanaf hoe de situatie is, waarom iemand een bijrijder of juist bijrijdpaard zoekt, hoeveel ervaring paard, eigenaar en bijrijder hebben, etc. Ik kan me situaties indenken waarin ik een deel van de kosten draag voor een paard van iemand anders, situaties waarin ik er juist voor betaald wordt en situaties waarin het met gesloten beurs of betaling in natura gaat, en zo ook voor een paard van ons. Zolang alle betrokken partijen er blij mee zijn, lijkt het me prima.

Voorrecht om een andermans paard te rijden is het zeker, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat hoeft niet per se te betekenen dat je er dus voor betaalt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:57

Lielle schreef:
oke, dan hier mijn reactie:

ik blijf dit zo'n rare discussie vinden. Ik heb alle situaties al meegemaakt (zelf eigenaar met niet en wel betalende bijrijders, zelf bijrijder die wel en niet meebetaalde). Hangt er helemaal vanaf hoe de situatie is, waarom iemand een bijrijder of juist bijrijdpaard zoekt, hoeveel ervaring paard, eigenaar en bijrijder hebben, etc. Ik kan me situaties indenken waarin ik een deel van de kosten draag voor een paard van iemand anders, situaties waarin ik er juist voor betaald wordt en situaties waarin het met gesloten beurs of betaling in natura gaat, en zo ook voor een paard van ons. Zolang alle betrokken partijen er blij mee zijn, lijkt het me prima.

Voorrecht om een andermans paard te rijden is het zeker, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat hoeft niet per se te betekenen dat je er dus voor betaalt.

helemaal mee eens.

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:09

Je gebruikt toch ook iemands spullen en ja als er nieuwe spullen nodig zijn dan kan de eigenaar van jouw bijdrage nieuwe spullen kopen. Als je een auto van iemand leent betaal je toch ook (als je netjes bent) de benzine kosten.Dus ik vind het logisch dat je geld betaald. Alleen sommige bedragen zijn gewoon TE veel.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:50

De benzine is iets wat je op maakt, mijn paard gaat niet meer "op" van een ritje :) (Ok, zijn hoeven slijten misschien iets sneller, nou dan hoeft ie met een beetje geluk zelfs minder naar de hoefsmid :+)

Die nieuwe spullen komen er ook wel als de spullen anders gewoon in de kast liggen, tenminste, als ik hier kijk... Dus ik zie niet waarom er extra kosten aan verbonden moeten worden, slijtage van spullen --> als je het gewoon in de kast laat hangen, is het soms nog slechter...

Ander verhaal als de verzorgster spullen overal laat slingeren/er niet zuinig mee om gaat ;) dan snap ik het wel... Maar als iemand netjes met de spullen omgaat, dan kan het beter gebruikt worden dan dat het voor niets in de kast hangt hoor! (Ok, mag niets zeggen, heb hier 2 zadels, 4 hoofdstellen en weet ik veel hoe veel zooi nog meer voor 1 paardje... Zien er allemaal nog super uit, maar dat is ook deels onderhoud... Heb dan liever dat de verzorgster het hoofdstel een keer in de vaatwasser gooit of invet (haha biothane hoofdstel in de vaatwasser, leren hoofdstellen invetten ;) typte het en dacht "dit staat raar ;)) dan dat ze een bijdrage gaat betalen...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:52

Lianne86 schreef:
Heb dan liever dat de verzorgster het hoofdstel een keer in de vaatwasser gooit of invet (haha biothane hoofdstel in de vaatwasser, leren hoofdstellen invetten ;) typte het en dacht "dit staat raar ;)) dan dat ze een bijdrage gaat betalen...

En als de bijrijdster daar niets voor voelt en buiten het rijden om geen zin heeft in zulke bezigheden?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:09

Lisanne86 accepteer gewoon dat anderen anders denken. Jij vind het onzin om geld te vragen, anderen niet. de reden daarvan doet er niet eens toe. De 1 vind het gebruikerskosten, de ander gevarengeld weer een ander vind het gewoon een principe en een ander zit wellicht om die bijdrage verlegen. Nou en? Doet de reden ertoe?

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:10

@lianne86 ik ben zelf een verzorgster/bijrijdster en ik vind het dus totaal niet erg om een bijdrage te leveren en dat is dus mijn mening.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:16

Colway schreef:
Lisanne86 accepteer gewoon dat anderen anders denken. Jij vind het onzin om geld te vragen, anderen niet. de reden daarvan doet er niet eens toe. De 1 vind het gebruikerskosten, de ander gevarengeld weer een ander vind het gewoon een principe en een ander zit wellicht om die bijdrage verlegen. Nou en? Doet de reden ertoe?

Dan kunnen we maar beter helemaal niet meer discussiëren.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:28

Het ligt er toch helemaal aan watvoor paard het is en wat je ermee doet en ook nog wat de eigenaar ermee doet en wat hij ermee wil bereiken.
Als hij hulp wil met een moeilijk paard mag van mij de eigenaar zelf ervoor betalen.
Heeft de eigenaar geen tijd en geen geld en mag je het paard beschouwen als je eigen, zoals wedstrijden, buitenritten etcetera, dan mag iemand er wel iets voor betalen.
Behalve als het de eigenaar niks kan schelen natuurlijk.

Het ligt er ook aan, of het paard bij de mensen thuis staan op een boerderij waar ze nog meer paarden hebben. Of dat het paard op een stalling staat van 300 euro per maand.
De eigenaar betaald geen stalgeld als het paard thuis zou staan dus heeft hij er ook minder kosten aan!

Paard leasen en verzorgen ligt aardig dicht bij elkaar.
Sommige mensen mogen minder met hun leasepaard doen dan met hun verzorgpaard :P

Ik snap ook wel dat paarden duur worden, vooral in deze tijd, en dat mensen dan geld gaan vragen.
Maar dan moet je het leasen noemen :P

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:09

sadekeshia schreef:
Het ligt er toch helemaal aan watvoor paard het is en wat je ermee doet en ook nog wat de eigenaar ermee doet en wat hij ermee wil bereiken.
Als hij hulp wil met een moeilijk paard mag van mij de eigenaar zelf ervoor betalen.
Heeft de eigenaar geen tijd en geen geld en mag je het paard beschouwen als je eigen, zoals wedstrijden, buitenritten etcetera, dan mag iemand er wel iets voor betalen.
Behalve als het de eigenaar niks kan schelen natuurlijk.

Het ligt er ook aan, of het paard bij de mensen thuis staan op een boerderij waar ze nog meer paarden hebben. Of dat het paard op een stalling staat van 300 euro per maand.
De eigenaar betaald geen stalgeld als het paard thuis zou staan dus heeft hij er ook minder kosten aan!

Paard leasen en verzorgen ligt aardig dicht bij elkaar.
Sommige mensen mogen minder met hun leasepaard doen dan met hun verzorgpaard :P

Ik snap ook wel dat paarden duur worden, vooral in deze tijd, en dat mensen dan geld gaan vragen.
Maar dan moet je het leasen noemen :P

Helemaal mee eens!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:18

Waarom leasen noemen als iemand 5 rottige tientjes betaalt?
Medezeggenschap heb ik nooit aan meegedaan, wat een onzin. Je hebt je aan te passen aan de wensen van de eigenaar en anders stap je op. Vreselijk simpel.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:28

Quellian schreef:
Waarom leasen noemen als iemand 5 rottige tientjes betaalt?
Medezeggenschap heb ik nooit aan meegedaan, wat een onzin. Je hebt je aan te passen aan de wensen van de eigenaar en anders stap je op. Vreselijk simpel.

Helemaal mee eens... Leasen vind ik een heeeeel ander verhaal dan bijrijden..
Heb hiervoor zelf ook geleased.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:51

Ik zou er zelf ook wel een bijdrage voor over hebben, dat is het probleem niet, maar het zijn vooral de hoge bedragen die je voorbij ziet komen voor 1 dag per week... Of met zo veel beperkingen... En dan weer drama als het paard kreupel is of er iets mee gebeurd. Ik weet hoe duur het is, maar veel extra kosten heb ik niet, maar ik zie ook vooral de voordelen van een bijrijder... Ik ben er juist ontzettend blij mee :) Heb nu een meisje van 16 die fanatiek bezig is met het beest, superveel er van geniet en ik hoef me niet druk te maken als ik een keer niet kan of als er wat is dat er altijd iemand in de buurt is die hem kent/verstand van paarden heeft. Dus dat is voor mij al win-win genoeg. En zonder haar --> zelfde kosten, maar "minder rust".

Maar dat voorbeeld van "in de wei" even duur is meer om even aan te tonen dat je de meeste kosten sowieso al hebt, met of zonder bijrijder ;)

Er zijn ook genoeg mensen die betaald willen worden om een pony te verzorgen, dat vind ik dan wel weer te... (Als ze elk weekend tig stallen uitmesten etc. ok, maar voor een beetje lol te hebben met een pony.. tjah) Aan de andere kant, zelfs daar is wat voor te zeggen.

En voor mijn gevoel blijft het gewoon zo dat als je geld betaald, je ook wat te zeggen hebt. Als ik een pony lease, mag ik er mee doen wat ik wil.. Maar als ik betaal voor bijrijder (ligt ook aan de eigenaar natuurlijk) dan zitten er vaak nog beperkingen aan ook. Echt medezeggenschap, dat heb je natuurlijk nooit bij een paard van een ander. Maar gevoelsmatig heb ik toch het idee dat er meer overlegd zou moeten worden en je je paard toch deels afstaat. Maar voor mijn idee is toch "leasen" wel populair omdat je het paard als je eigen paard kan beschouwen x aantal dagen per week en dat bij bijrijder niet het geval is.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:08

Quellian schreef:
Lianne86 schreef:
Heb dan liever dat de verzorgster het hoofdstel een keer in de vaatwasser gooit of invet (haha biothane hoofdstel in de vaatwasser, leren hoofdstellen invetten ;) typte het en dacht "dit staat raar ;)) dan dat ze een bijdrage gaat betalen...

En als de bijrijdster daar niets voor voelt en buiten het rijden om geen zin heeft in zulke bezigheden?

Dan doe ik het gewoon zelf, is de afgelopen jaren ook zo geweest ;) Ik vind dat geen vervelende dingen om te doen, maar het moet gewoon vanuit henzelf komen.... Ik ben zelf altijd heel vrij geweest bij mijn oude verzorgpaard, had daar (in overleg) een eigen zadel, eigen hoofdstel, ander voer etc. want ze zagen het beest ook echt als mijn beest. Was gratis, maarja, hij had een oud hoofdstel --> kwam een nieuwe, zadel gestolen (was ook al oud), dus toen kwam er ook een nieuwe etc. Vliegendeken kapot, dan haalde ik er toch even 1? Was geen verplichting, als ik echt iets nodig had, dan kon ik het gewoon vragen, maar ik vond het leuk om zelf dingen uit te kunnen kiezen etc.

Maarja, moet ook zeggen dat ik het afgelopen jaar veel pech heb gehad en al blij ben met iemand die niet liegt, afspraken nakomt enzo ;)

En ja, dan liever een fanatiek iemand die geen bijdrage kan betalen, dan een focus op bijdrage x of niet :)

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:07

ik vind het echt belachelijk als je half stalgeld gaat vragen!
Ik verzorgde eerst 2 shetjes en daar hoefde ik ook nooit wat voor te betalen
(maar misschien kwam dat omdat de eigenaresse er nooit wat mee deed)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:32

XxChelsey1xX schreef:
ik vind het echt belachelijk als je half stalgeld gaat vragen!
Ik verzorgde eerst 2 shetjes en daar hoefde ik ook nooit wat voor te betalen
(maar misschien kwam dat omdat de eigenaresse er nooit wat mee deed)

ja dat is wel heel vaak zo met shetlanders

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:38

Inderdaad... Ze staan met 2 grote paarden in het land en
eigenlijk staan ze het hele jaar door in de blubber maar in de herfst is het toch wel het ergste