MightyMike schreef:@poes vind de vergelijking niet geheel passend, maar goed. In sommige regio's is weidegang heel moeilijk vinden, paddock paradise is niet voor iedereen etc. Wat mij betreft keuze van een eigenaar, en iedereen op bokt heeft wel een beeld bij een ideaal plaatje, maar dat moet ook mogelijk zijn. Ik heb ze aan huis, kan kiezen hoe ik het zelf wil, maar daar hangt ook een enorm kostenplaatje aan natuurlijk. Op pension vroeger, wilde ik ook wel eens meer, maar was dat niet altijd mogelijk, ook niet bij andere stallen hier in de omgeving. Vaak zijn pensioneigenaren bang dat het land kapot gelopen wordt etc. Ben het zeker eens dat veel weidegang perfect is, maar niet in eigen beheer is het niet altijd een keuze. Maar lijkt mij wel dat je dan zelf een uitgebreid lijstje hebt waarbij het moeilijk gaat worden daar een fijn bijrijdpaard bij te vinden.
Natuurlijk is het de keuze van de eigenaar hoe het paard gehouden wordt!
Maar het is toch ook de keuze van de bijrijder om dan wel of niet een paard te gaan bijrijden?
Ik ben ook voor veel buiten maar als het paard in de avonduren en 's nachts op stal gaat: prima. Niet mijn paard dus ik bemoei me er niet mee.
Maar als een paard alleen uit stal gaat om te rijden en amper een grasspriet ziet, dan pas ik. Dat gaat te veel in tegen wat ik onder 'paardenwelzijn' versta. De keuze om het zo te doen is aan de eigenaar, maar het is mijn keuze daar dan niet mee in zee te gaan. Waarom zou een bijrijder maar alles goed moeten vinden wat de 'almachtige eigenaar' besloten heeft en voor elke plek heel dankbaar moeten zijn? Ik heb liever een tijdje geen bijrijdpaard dan eentje die ondermaats gehouden wordt. Er niet mee bemoeien vind ik prima, maar ik zal het dan ook niet gaan verzorgen. Waarom zou ik dat wél moeten doen?
Het blijft een keuze om een paard wel of niet te gaan verzorgen toch?