Betalen of betaald krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:17

pinto_1 schreef:
Echt waar? Woon je niet toevallig in de buurt van Nordhorn? En op zoek naar een bijrijdpaard? O:)

Woon jij in de buurt van Nordhorn? Ik woon in de buurt van Uelsen, maar nog wel net in Nederland.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:46

sneeuwpop schreef:
Liefst kopen ze alleen leuke kleurtjes-spulletjes voor het paard/ zichzelf en dan met het idee dat ze er geld aan uit geven. Lees het vaak genoeg op bokt. Ook is les dan nog het maximale, maar geen stalgeld....
Ik koop ook liever leuke dingen voor mezelf, maar dat paard moet toch eten en ook met lessen, zou dat ook liever betalen dan de hoefsmid.....tja
Alleen al met die instelling gaat het echt niks worden.

Maar goed, hier dus geen verzorgsters meer hoor. ;-)

ik heb meerdere keren (in elk gevl 3x) het aanbod gehad om een paard/pony dat ik gratis bij reed meerdere keren per week, volledig te leasen tegen stallingskosten. Ik heb daar altijd voor bedankt. Toen ik mijn pony nog in pension had staan (spat en periode kreupel geweest) omdat ik al 1 in pension had en ik bewust geen tweede kocht vanwege de kosten en de tijd (die paar x per week was ook wel de max aan tijd die ik had).

En nu is zelfs een kleine bijdrage niet rendabel omdat ik plek heb voor paard aan huis met voer van eigen land (en pensionpaarden er bij.)

EEn bijrijdpaard kost mij aan benzine (en dan vergeet ik voor het gemak de oppasuren even die ik extra moet regelen en betalen) al meer per maand dan een eigen paard mij kost aan voer en strooisel... Dan kan ik beter een bruikleenpaard zoeken en die thuis stallen, of aanbieden een paard te trainen bij mij in pension met eventueel korting op de pensionprijs...

Elke situatie is anders. Niet elke verzorgster of bijrijdster is het zelfde.

Dat van die setjes valt mij overigens ook op en niet alleen bij verzorgsters of bijrijdsters maar vooral ook bij eigenaren die daar wel veel geld aan uitgeven elke maand, en heel duur les nemen, maar klagen over elke euro die hun/een pensionstal in hun ogen te duur is...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:53

Desiree schreef:
Ben het helemaal met jullie eens.
Maar toch moet een eigenaar ZELF voor het zadel zorgen voor zijn paard.
Om de simpele reden dat een zadel bij een paard hoort omdat het specifiek past op dát paard en niet op een ander paard. Als een bijrijder een zadel moet kopen, en het paard om welke reden dan ook in de toekomst niet meer rijdt, dan blijft het zadel bij de bijrijder en die kan er dan niets meer mee. Want de kans is klein dat het ook weer past op een volgend paard.

Niet helemaal mee eens. Ben het met je eens als de eigenaar verwacht dat je rijdt. Maar als je gewoon grotendeels verzorger bent en de eigenaar rijdt zelf niet en jij wil perse rijden dan vindt ik het niet zo normaal dat een eigenaar maar moet zorgen voor zadel, hoofdstel en dekje.

Lillian__

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:41

Ik betaal een bedrag per maand, dit betaal ik al drie jaar en de eigenaresse is altijd bereid te schipperen (Zeker na de zomer vakantie wanneer ik weer eens te veel geld heb uitgegeven) voor dit geld heb ik eigenlijk eigen paarden voor een paar dagen in de week
ik krijg
- iedere week les
- betrokkenheid (staan op een kleine pensionstal)
- goede faciliteiten
- een hoop gezelligheid
- zelfstandigheid, mocht het een x zo uitkomen, moet ik bepaalde beslissingen maken, over het algemeen gaat het altijd in overleg
- passend tuig (wat ik wel heel belangrijk vind wil je een paard fatsoenlijk kunnen trainen)
- een hoop afwisseling, ik rijd en werk samen met verschillende type paarden, vooral heel verschillend in gedrag

daar tegen over staat wel
- dat ik maandelijks betaal
- uitmest op de dagen dat ik kom
- gezondheid in de gaten hou (niet meer dan normaal, je gaat niet rijden op een paard dat vergaat van de koliek)
- de twee die 24/7 buiten staan bijvoer en een kruiwagentje mest eruit haal
- netjes met de spullen omga (logisch, maar een groot deel is ook van mij zelf)

verder krijg ik ook de kansen om bij externe instructies te lessen, buiten te rijden, pak ik veel grondwerk en longeerwerk mee.
en zo heeft de eigenaresse ook twee avonden vrij :')

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:06

Anke schreef:
Geryon schreef:
Gaat erom dat het normaal is om ook lasten te hebben.

Ik vind het juist een gezeik van sommige 'bijrijdsters' hier.

yep....ze willen alles, vaak ook niks betalen, geen klussen. Eisen stellen aan paard, stalling, spullen en eigenaar.

Ik denk dat iedere situatie uniek is en als beiden zich erin kunnen vinden dan is het toch goed?

Maar aan de andere kant, waarom zou je als verzorgster/bijrijder geen 'eisen' mogen hebben? En niet zozeer dat je bij de eigenaar allerlei eisen in gaat dienen, maar voordat je begint kijk je toch wel wat er bij je past.

Een eigenaar zoekt voor zichzelf het paard, de stalling etc uit naar eigen wens. Als je een verzorg/bijrijd paard zoekt let je daar toch ook op? De een vind het fijn als alles op een pension stal gebeurd, de andere vindt het prima om mesten, voeren ed zelf te doen omdat ze dit leuk vinden en erbij vinden horen.
Afhankelijk daarvan probeer je te vinden wat bij je past en als je daar met een eigenaar uitkomt is het toch prima?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:58

IMO moet je niet zeuren dat een bijrijder eisen heeft als ie moet betalen. Dan betaalt ie voor een dienst. :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:20

Ayasha schreef:
IMO moet je niet zeuren dat een bijrijder eisen heeft als ie moet betalen. Dan betaalt ie voor een dienst. :)

Mag eisen stellen wat ze willen hoor, maar daarin hoeven eigenaars niet in mee te gaan en andersom ook.
Niemand wordt verplicht toch?!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:22

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg enkel dat je niet vreemd moet op kijken dat er eisen komen als iemand betaald voor een dienst. :) Daar is niks naars of stoms aan. IMO is dat heel normaal.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:29

Ayasha schreef:
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg enkel dat je niet vreemd moet op kijken dat er eisen komen als iemand betaald voor een dienst. :) Daar is niks naars of stoms aan. IMO is dat heel normaal.

Maar andersom toch ook.
Je mag gebruik maken van het paard, maar daar staat soms ook wat tegenover (een eis)....
Zie de toevoeging niet zo van die opmerking...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:47

Helemaal mee eens. Vooraf duidelijk zijn.
Niet eerst alles oke vinden en daarna gaan klagen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:05

sneeuwpop schreef:
Ayasha schreef:

Maar andersom toch ook.
Je mag gebruik maken van het paard, maar daar staat soms ook wat tegenover (een eis)....
Zie de toevoeging niet zo van die opmerking...

Is betalen niet voldoende?
En dan bedoel ik buiten het vanzelfsprekende (goed omgaan met het paard en het tuig).
Wat willen paardenmeissies toch veel... :) En centen, en minder klusjes en en en.... :)
Ben blij dat ik altijd eigen paarden gehad heb. Mijn bijrijder was betrouwbaar en aangenaam, moest niks, niet betalen en ook geen klusjes doen; waren immers mijn paarden en niet de hare. Ging met haar op wedstrijd ook als ik zelf niet reed en als ik wel zelf reed en ze kon vervoer krijgen mocht ze haar zo mee nemen. En daar kreeg ik voor terug dat zij uit zichzelf, zonder dat ik daar naar vroeg, vrijwel altijd voer gaf als ik naar het ziekenhuis moest zodat ik niet nog langs de paarden moest na een vermoeiende voormiddag en daar kon ik op vertrouwen.
Al dat gezeur over bijrijders, er zijn heus genoeg goede, maar als je op voorhand al gaat zeuren, klagen en er van uit gaat dat het weer zo'n **** is ja, dan kan het haast niet anders dan mis gaan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:56

En als je een aantal hebt gehad waarbij het vanzelfsprekende niet vanzelfsprekend is geweest, dan sta je er misschien ook anders in.
Ik had meerdere paarden, dus meerdere verzorgsters gehad. Een aantal goede waar ik ook nog contact mee heb. Een aantal die vrij snel het paard over kochten zelfs. Maar die slechte kosten veel energie, dat ik het risico niet meer neem. Heb ze ook niet nodig (gehad)

Daarbij is betalen idd voldoende en is het duidelijk wat ze daarvoor mochten verwachten, aan hen de keuze of ze dat het waard vonden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:09

pinto_1 schreef:
Josien_ schreef:
Ik kan me wel verbazen over jullie ervaringen met verzorgers.
Heb het nooit erg gevonden om klusjes te doen, natuurlijk had ik soms wel weinig tijd maar als het echt niet anders kon dan sloeg ik het rijden over want de klusjes moesten toch gebeuren.
Nou is het misschien anders omdat ik meestal moest verzorgen omdat de eigenaar bijvoorbeeld weg was en als ik het niet deed het dus gewoon echt niet gedaan werd.

Echt waar? Woon je niet toevallig in de buurt van Nordhorn? En op zoek naar een bijrijdpaard? O:)

Haha, ik heb inmiddels mijn verzorgpony gekocht dus ik ben al voorzien :) .
Dit topic is handig mocht ik ooit zelf naar een bijrijder op zoek gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:11

sneeuwpop schreef:
En als je een aantal hebt gehad waarbij het vanzelfsprekende niet vanzelfsprekend is geweest, dan sta je er misschien ook anders in.
Ik had meerdere paarden, dus meerdere verzorgsters gehad. Een aantal goede waar ik ook nog contact mee heb. Een aantal die vrij snel het paard over kochten zelfs. Maar die slechte kosten veel energie, dat ik het risico niet meer neem. Heb ze ook niet nodig (gehad)

Daarbij is betalen idd voldoende en is het duidelijk wat ze daarvoor mochten verwachten, aan hen de keuze of ze dat het waard vonden.

Nee, dat zou me geen energie kosten want zodra ik dat zou merken maak ik er korte metten mee en dan is het vrij snel vergeten eigenlijk.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:58

Josien_ schreef:

Haha, ik heb inmiddels mijn verzorgpony gekocht dus ik ben al voorzien :) .
Dit topic is handig mocht ik ooit zelf naar een bijrijder op zoek gaan.[/quote]
Je woonplaats is Heeze, dus jij bent ook vanuit Brabant hierheen verhuisd?

Buddyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:53

mijn tante heeft zelf paarden, dus ik hoef geen bijdrage te leveren toch koop ik wel spullen voor ze zoals dekjes, snoepjes, maar ook halsters , ik koop meestal va die setjes, zodat alles in dezelfde kleur is

pipplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:00

Mijn verzorgpaarden staan bij m'n tante aan huis, dus hoef ik geen bijdrage te leveren omdat ze toch daar staan. Maar wel koop ik als ik een nieuw stelletje heb een bijpassend dekje voor m'n paard omdat ik dat gewoon zelf leuk vindt. Ook als ik een leuk halster tegen kom, die ik gewoon echt leuk vind staan bij mn paard neem ik deze, omdat ik dit gewoon zelf wil. Maar geen verplichtingen dus :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:42

Dekjes en al dat soort " troep" is leuk maar niet nodig. Als eigenaar heb ik genoeg spullen voor mijn paard en vind ik het belangrijker dat een bijrijder op de juiste manier traint ( en dus regelmatig les heeft) dan dat ze snoepjes en setjes kopen.
Dat ze het leuk vinden om in een setje te rijden is een ander verhaal.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:21

Yep..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:25

Ayasha schreef:
Nee, dat zou me geen energie kosten want zodra ik dat zou merken maak ik er korte metten mee en dan is het vrij snel vergeten eigenlijk.

Dan begrijp je me verkeerd.
In het begin hielp ik mensen op weg. Het is noga leen verschil van een manege paardnaar een paard wat wel reageerd op je signalen (bewuste en onbewuste signalen)
Dus als je ze dan meerdere keren les geeft, kost dat energie en tijd. Prima, als het voor mij ook loont, dus wanneer ze zich aan hun afspraken houden. Maar daar kom je pas later....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:43

Nee hoor, ik heb ook energie gestoken in mensen die het achteraf niet waard bleken te zijn. Meer dan wat lesgeven ook trouwens. Tsja, harde les, daarna ga je door. Hoe meer je er in blijft hangen hoe meer energie het blijft kosten. :) Ik zie het maar als een "ervaring rijker" (en ja, het heeft me ook al veel geld gekost maar je krijgt noch tijd, noch geld terug dus dan maak je er maar het beste van. :) Daar hebben en zullen toekomstige verzorgers/bijrijders niet onder geleden/lijden

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:41

Desiree schreef:
Je woonplaats is Heeze, dus jij bent ook vanuit Brabant hierheen verhuisd?

Nee nee, woon nog steeds in Brabant.

Ik kan we wel voorstellen dat als je een paar keer een nare ervaring hebt gehad dat je bij de volgende bijrijder je niet meer helemaal neutraal kan opstellen. Ook al zou je je best doen.
Maar ik weet zeker dat er echt wel genoeg betrouwbare bijrijders/verzorgers zijn.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:25

Ik ook niet. Heeft me wel flink veranderd.
Zeg gelijk wat ik absoluut niet zoek. Die directheid zal velen al afschrikken. Een echte ponygek is niet snel af te schrikken.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:38

Anke schreef:
Ik ook niet. Heeft me wel flink veranderd.
Zeg gelijk wat ik absoluut niet zoek. Die directheid zal velen al afschrikken. Een echte ponygek is niet snel af te schrikken.

er is een verschil tussen duidelijkheid, en streng zijn of boos doen. en stel dat k als bijrijdster bij u kwam, en u komt op mij over alsof u boos bent, en helemaal niet blij bent met mijn komst (want ik maak soms op uit uw berichten dat u aan de ene kant bijrijders helemaal niks vind, maar ze toch zoekt, maargoed dat kan ook aan mij liggen) dan zou mij dat afschrikken ja. als u op een vriendelijke manier aan mij uitlegd wat u wel en niet wilt hebben zou ik mij daar vanzelfsprekend aan houden. maar er is dus een groot verschril tussen vriendelijkheid maar toch duidelijk zijn dan duidelijkheid en een vooroordeel.

maar als u mij afschrikt zegt dat niet dat ik geen goede en nette bijrijdster zou zijn.. dat heeft te maken met de omgang met elkaar en persoonlijkheid, ,iet met hoe of wie ik ben tegenover u, uw spullen of uw paard.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:44

Ik ben altijd vriendelijk. Mits er respectvol gehandeld wordt.