ArGieVai schreef:@ Renee; over het algemeen gezien kan je met een bijrijdpaard echt wel meer leren dan van een manegepaard. Manegepaard wordt de hele week door door heel veel verschillende mensen gereden, bijrijdpaard maar door 2 of 3 mensen. Daarnaast heb je met een bijrijdpaard de kans om bij echt goede mensen te lessen (iig ik vind de meeste manege-lessen echt mega laag van niveau) en heb je de kans te proeven hoe het is om een eigen paard te hebben, gezien er veel meer klusjes bij komen dan bij een manegepaard. Daarnaast de kans om waneer je wilt het bos/duin in te gaan bij sommigen, of om zelfs officiele wedstrijden te starten.
Ook buiten een manege worden lessen aangeboden waar niet zoveel verschillende mensen op rijden. Ik zelf les bijvoorbeeld op een prive/pensionstal, met een erg goed gereden paard en goed les (betaal ook wel een stuk meer dan op de manege).
Hier betaal IK liever voor dan dat ik een bedrag overmaak aan een eigenaar om 2 of 3 keer vrij te rijden op een (bv) recreatief gereden paard.
Wat je daarin wilt is natuurlijk voor iedereen verschillend, maar ben er van overtuigd dat ik hier meer van leer.
Overigens vind ik je vergelijking niet helemaal terecht. Een bijrijde kan wel degelijk bereid zijn te betalen voor een paard, maar stop dit bedrag liever in lessen, benodigde spullen etc. stoppen dan in een vast bedrag aan eigenaar.. Met wedstrijden zit je ook met kosten rv, knhs & startkaart. Wat vergelijkbaar is met de kosten bij voetbal aan contributie..