Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:58

Oef lastig ding het betalen of laten betalen van bijrijder/verzorger.
Nu ben ik zelf bijrijder geweest van diverse paarden voor sommige heb ik betaald gekregen voor anderen kreeg ik niks maar betaalde ik andere dingen weer zelf zoals bv lessen en wedstrijden, maar nooit aan bv stalling, hoefsmid, DA betaald, nu heb ik naast het bijrijden van andermans paarden zelf ook altijd eigen paarden gehad waar ik dus zelf ook kosten aan had, voor mij was het ook vanzelfsprekend dat naast het rijden ook andere werkzaamheden gedaan werden zoals stallenmesten etc..dus niet enkel de lusten.
Nu heb ik met al deze paarden ook wedstrijden gereden en hun ook hogerop gereden, voor alleen thuiswerken en buitenritten maken had ik mijn eigen en daarom reed ik andere paarden omdat ik graag met een doel ergens naartoe wou rijden en vond het dan fijn als ik van de eigenaren daarmee ook die kans kreeg.
Nu ben ik ook een bijrijder echter is dat bijrijden veranderd in een vriendschappelijke samenwerking destijds heb ik een aanbod gedaan om haar paard op wedstrijden uit te brengen omdat zij het niet mocht en ik het zonde vond als hij de kans niet kreeg zich ook daarmee te ontwikkelen, sommige dingen bv wedstrijden betaal ik zelf maar kreeg er ook weer dingen voor terug zoals benzine kosten of dat een clinic of les een wedstrijd betaald werd, niets was verplicht en alles was vrijwillig van beide kanten ondertussen is dit paard nu voor het leven goedgekeurd als dekhengst en heeft zijn prestatiepredikaat op zak, maar ook zijn wij samen begonnen met een hobbymatige fokkerij (ook dit is eigenlijk spontaan begonnen maar voor haar ook een droom die werkelijkheid werd)dit eigenlijk doordat we steeds meer dingen samen gingen doen(met mijn hulp erbij was het ook nog makkelijker te realiseren en ook voor mij een droom), van haar heb ik zulke geweldige cadeaus gehad zoals mijn eigen gefokte veulen maar vooral de dankbaarheid voor het helpen met allerlei dingen en dit kan je ook niet in geld uitdrukken, wij kunnen nu op elkaar rekenen en staan elkaar bij met alles wat met onze paarden te maken heeft.
Maar ook zijn bij ons nu meerdere verzorgers de revue gepasseerd en zij hoefden nooit te betalen echter moet ik nu eerlijk bekennen is het mij soms smerig tegengevallen wat voor eisen er soms gesteld worden door hun, helpen met stallen mesten lijkt vaak een vies woord, een belletje of berichtje van niet kunnen komen is er vaak ook niet bij als ook schijnbaar zijn vele mooiweer verzorgers, doordat wij vaak een extra paar handen voor verzorging zochten voor de paarden die vaak te jong of om een andere reden niet gereden kunnen/mogen worden(zodat toch alle paarden evenveel aandacht en verzorging krijgen die ze verdienen, en in geval van de jonge dieren zij dan ook uiteindelijk een paardje hadden om mee te rijden) boden wij wel aan dat ze als dank voor de hulp op de door onszelf gereden paarden te mogen rijden, wat dan vaak werd dat zij enkel voor de ritjes kwamen en wij alsnog de anderen zelf maar moesten doen want er was geen tijd meer om hun ook te doen(en dan nog niet te spreken over de brutaliteit te vragen of ze met die paarden naar lessen/clinics te gaan en wedstrijden te starten ookal rijden wij en starten wij deze paarden zelf en we ze die kans wel wilden bieden met de jonge paarden)
Dan denk ik moeten wij dan dan ook geld gaan vragen zodat wij zekerheid hebben voor iets wat toen wij hetzelfde vroeger deden vanzelfsprekend vonden en juist blij waren met wat we konden betekenen.....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:51

Colway schreef:
Ik weet niet hoor, maar al;s ik 150,00 zou kunnen betalen voor een mooi sportpaard voor 4 keer in de week. Dan had ik geen eigen paard genomen, maar daarvoor gekozen, had me een hoop verantwoordelijkheid en geld gescheeld

Dat ligt ook aan hoe je verantwoordelijkheden ziet. Persoonlijk voel ik de verantwoordelijkheid over het bezit van een ander altijd 'zwaarder' dan over mijn eigen bezit. Heel rot als mijn eigen paard een 'krasje' oploopt, maar ik voel me veel schuldiger als het paard van een ander hetzelfde overkomt.

Bij mijn bijrijdpaarden had ik gelukkig altijd eigenaren die zeiden; als er iets gebeurt gaat het ons erom dat jóu niets overkomt, het paard is van later zorg. Bij iemand die zijn paard als 'kind' ziet en dat laat merken zou ik me niet prettig voelen omdat ik dan bang zou zijn dat het me eeuwig kwalijk zou worden genomen als er iets gebeurt, terwijl dat natuurlijk altijd kán.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:56

Het is ook anders als iemand iets doms doet en daardoor gaat het mis of als "ongeluk" (en dan met ongeluk bedoel ik bijvoorbeeld een kapot deken in de wei omdat ie te lomp heeft lopen spelen...) Dan kun je (vind ik tenminste) het niet maken om te zeggen "Jij zag het eerder, jij zorgt maar dat het gemaakt wordt/er een nieuwe is." Als iemand iets doms doet, ander verhaal.... Maar dan is het vergoeden en weg... En als het om iets kleins gaat misschien zelfs wel meteen exit... Domme dingen kun je voorkomen, iemand die dat niet kan heeft in mijn ogen niet de juiste ervaring. (En dan heb ik het dus over vastzetten aan hoofdstel, dingen doen die vragen om "problemen".)

Mijn pony is met mij ook een keer achter over geklapt (gelukkig niets kapot of wat dan ook...) maarja, als zoiets gebeurd... tjah... (We weten nu wat we moeten doen om dat tegen te gaan... maar hij had door een of ander *****mens een ongeluk gehad... staleigenaresse... Dus hij vloog omhoog en naar achteren.. Nu is het zo dat als je op wilt stappen, niemand hem vast mag houden, er niets voor hem moet staan, maar dat ie gewoon "vooruit" kan lopen, anders blijft ie in paniek raken :S Tis echt puur een paniek reactie...) Als iemand dat weet, en hij springt nog een keer naar achteren of wat dan ook... tjah... Vervelend... Maar dat had (is ook) bij mij gebeurd... Ik kan het niemand kwalijk nemen, weet ook niet altijd waar het door komt... Het "springen" zie ik aankomen en dan laat ik los en dan staat ie 2-5 meter verder naar achteren gewoon stil en kijkt van "wat was dat nu?" :S Maarja, dat heeft ie sinds het ongeluk, we zijn er mee bezig, maar soms gaat het nog eens "mis"... En de enige die daaraan schuldig is.. is iemand op wie ik niets kan verhalen... (Hij klinkt nu heel lijp :') maar als er 1maal iemand een rondje op gestapt heeft, kun je hem wel weer vasthouden en er een kind op zetten, geen probleem... maar het is de "eerste keer" opstappen)

Maar de laatste maanden heeft hij al niet meer achteruit gesprongen, dus het gaat echt wel beter :) Maar het is wel even iets waarvan ik van te voren zei "dit kan gebeuren, niet aan hem hangen, hij rent toch niet weg, maar het is 1x springen en daarna weer rustig) Hoop dat hij er nu vanaf is :)

Dit gebeurde ook een keer bij mij, dus hoe kan ik zeggen "het is de schuld van de bijrijder"... Een bijdrage is dan makkelijk, want dan kun je een "potje" opbouwen zonder dat je het zelf "voelt", maar eerlijk is eerlijk, dat potje is er, heb sowieso 2 goede zadels liggen... Dus ik ga me er ook niet druk over maken. Het is al lastig om in de buurt iemand te vinden zonder bijdrage, laat staan met.

Moet wel zeggen dat ik redelijk boos was toen ik erachter kwam dat een verzorgster mijn zadel nog even lekker gebruikte voor een ander paard dat ze reed.. .en het zadel dan lekker in het gras neerlegde en ik gewoon een smerig zanderig zadel terug kreeg... Dat vind ik dan weer "niet netjes". Dat was dus daarna ook exit... Dat moet ik gewoon niet hebben.. .en vooral niet het pas achteraf vragen of het zadel uberhaubt geleend mag worden.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:12

sallandval schreef:
Ja, wat kan ik zeggen... ik heb er mijn vraagtekens bij als ik eerlijk ben.

Als je inderdaad je hele leven rijdt en paarden (netjes) kunt beleren dan denk ik persoonlijk dat je jezelf onderschat en voor iets betaalt waar een ander jou graag voor zou betalen.

Nee ik onderschat mezelf niet :) Ik heb mn hele leven gereden inderdaad, maar dat was echt recreatief. Ben nooit de "sport" in gegaan, ik weet wel dat ik rustig en geduldig rij en ben niet bang aangelegd. drukke paarden hebben mijn voorkeur. En beleren ja dat heb ik ook goed gedaan, basis zat er goed op, dat zag ik als er iemand anders op reed die hoger was als mij er heel fijn op kon rijden.
Maar ik ben echt alleen van de basis, maar wil nu wel een keertje hogerop komen.

Kijk als mij word gevraagd om een paard te beleren, ja dan zou ik er ook wel geld voor willen hebben.
Maar dat zijn dingen die toch niet gebeuren :P

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:15

DatBenIkNou schreef:
Sammy_xxs schreef:
Ik betaal nu ook voor mn bijrijdpaard, maar ik hoef hem ook echt alleen te rijden. Verder niks, ja ook wel is longeren ofzo...
Ik betaal wel veel, maar ben er wel blij mee. Ik moet € 150 euro per maand betalen. en ik doe hem 3-4 keer per week.

Het paard is ZZ-licht
Paard is van dochter van de manegehouder
Zij is zwanger en kan hem niet meer zoveel rijden.
Maar dat ik hem mag rijden is meer een gunst van haar voor mij, want ze heeft ook 2 zussen die hem ook konden rijden.
Enja dat ik zoveel moet betalen, vind ik niet erg.
Een eigen paard is toch een stukkie duurder, en meer verantwoordelijkheid dan moet je elke dag komen ( waar ik geen tijd voor heb)

Dus ik ben blij met mn bijrijdpaard :D

Mooie deal voor beiden hoor! Zij geholpen en jij ook, van dit paard kan je fijn leren en jezelf naar een hoger niveau rijden. Zonder de kosten van zo'n paard aanschaffen en volledige pensionkosten op een goed lokatie. Dus geniet er lekker van!

Ja vind ik ook :) Genieten doe ik zeker hihi :D

Maar wel erg voor jou zeg, hoe het was afgelopen met je bijrijdpaard. Erg banketstaaf.

rusty886

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:12

ik moet zeggen dat sinds ik een eigen paard heb gehad eigenlijk niks anders meer zou willen. (zou geen manege paard/pony meer willen rijden) en als ik geen eigen paard/pony meer heb zou ik opzoek gaan naar iemand anders zijn/haar paard :D

frankyfrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:20

ik zoek ook een bijrijdster/er maar vraag hier niets voor. Dit omdat ik het fijn vind geholpen te worden met mijn paard en zelf nog het een en ander moet leren. Ik lees wel meerdere topics hier over en iedereen denkt er anders over. Ik denk maar zo, als eigenaar en bijrijder beiden eens zijn met de regeling is het toch goed? Ik hoef ook geen bijdrage omdat mijn spullen gebruikt worden, mocht er iets kapot gaan door de bijrijders fout mag die er zelf voor zorgen dat er een nieuwe komt of dat het gemaakt wordt. Les betaal ik 1 x pw. Verder kan de bijrijder zijn gang gaan. diegene blij dat die een paard tot de beschikking heeft en ik blij dat hij gereden en verzorgd wordt. Zo denk ik dan. Maar wat ik zeg, iedereen heeft een andere mening.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:41

Maar wel erg voor jou zeg, hoe het was afgelopen met je bijrijdpaard. Erg banketstaaf.

Na 7 maanden stappen vanwege een peesblessure en waarschijnlijk hoefbevangen geweest, eerst op rust gestaan en toen leek het de eigenaresse een goed idee om hem mee te laten lopen in de manegelessen om zo pensiongeld uit te sparen. Paar weken later moest hij ingeslapen worden...ben er doodziek van geweest. Was zo'n paardje waar je gewoon iets speciaals mee hebt en die je noot zal vergeten....

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:20

DatBenIkNou schreef:

Na 7 maanden stappen vanwege een peesblessure en waarschijnlijk hoefbevangen geweest, eerst op rust gestaan en toen leek het de eigenaresse een goed idee om hem mee te laten lopen in de manegelessen om zo pensiongeld uit te sparen. Paar weken later moest hij ingeslapen worden...ben er doodziek van geweest. Was zo'n paardje waar je gewoon iets speciaals mee hebt en die je noot zal vergeten....

Zo dat is erg zeg! :oo Hopelijk zie je haar niet meer, ik zou echt gek worden als je haar nog dagelijks zou zien. Wat een harteloos mens zeg :n

fleurtjuhh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 08:40

Sammy_xxs schreef:
DatBenIkNou schreef:

Zo dat is erg zeg! :oo Hopelijk zie je haar niet meer, ik zou echt gek worden als je haar nog dagelijks zou zien. Wat een harteloos mens zeg :n

nie tekstje jatten... nee grapje! je heb gelijk

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:03

Lianne86 schreef:
Een paard trainen --> vind ik sowieso dat daar geen vergoeding tegenover mag staan (dus dat de verzorgster moet betalen) dat moet dan andersom zijn of "gratis" in mijn ogen :)

Zodra je op een paard stapt ga je toch altijd met hem trainen?
Niemand tuft maar sufweg in de rondte neem ik aan. Zelfs niet als je naar het bos gaat met het dier.

Overigens denk ik dat hoe meer ervaring je hebt als bijrijder hoe meer belang je erbij hebt juist een goed, talentvol paard onder je kont te krijgen. Meer werk is meer uitdaging is leuker. En dan bedoel ik dus niet een verrede knol maar een jong paard wat van de B naar hoger mag/moet.

Ik ga echt pas betalen voor het opleiden van een paard als iemand daar prefessioneel mee bezig is. Iemand die mijn paard opleid voor de IBOP of iets dergelijks. Dat zijn mensen die dit doen voor de kost en daar voor opgeleid zijn.
Dan weet je wat je krijgt en in welke termijn de klus geklaart is.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:58

NatasjavE schreef:
Lianne86 schreef:
Een paard trainen --> vind ik sowieso dat daar geen vergoeding tegenover mag staan (dus dat de verzorgster moet betalen) dat moet dan andersom zijn of "gratis" in mijn ogen :)

Niemand tuft maar sufweg in de rondte neem ik aan. Zelfs niet als je naar het bos gaat met het dier.

Overigens denk ik dat hoe meer ervaring je hebt als bijrijder hoe meer belang je erbij hebt juist een goed, talentvol paard onder je kont te krijgen. Meer werk is meer uitdaging is leuker. En dan bedoel ik dus niet een verrede knol maar een jong paard wat van de B naar hoger mag/moet.

Ik ga echt pas betalen voor het opleiden van een paard als iemand daar prefessioneel mee bezig is. Iemand die mijn paard opleid voor de IBOP of iets dergelijks. Dat zijn mensen die dit doen voor de kost en daar voor opgeleid zijn.
Dan weet je wat je krijgt en in welke termijn de klus geklaart is.

Oh Natasja. Er zijz zoveel bijrijders die alleen maar wat willen hobbelen en dan denken dat ze de sterren van de hemel rijden en dan jouw paard wel even willen doen. Gelukkig zijn er ook een heleboel die wel goed zijn. Onder eigenaren van paarden heb je dit natuurlijk ook. Om ook even te vermelden voor ik half bokt over me heen krijg. Ikzelf ben heel kieskeurig van mij ik als evt bijrijder wil, maar dan is er ook veel mogelijk. Ik kan niet zomaar iedereen op mijn paard zetten. Hij is sterk en bereslim.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:01

NatasjavE schreef:

Dat zie ik anders. Als ik mijn paard als voorbeeld neem, die is scheef en ben dus bezig met rechtrichten. Ik heb nu een paar keer mensen erop laten rijden (gewoon voor de fun als ik erbij ben) en die rijden hem alleen maar schever (gaan vastpakken waar hij vastzet) Daarom zoek ik dus een kundige ruiter die weet wat hij/zij doet zodat het inderdaad meet trainen wordt i.p.v. 'maar wat doen'. Dat hoeft niet perse een Z ruiter te zijn hoor, mag ook iemand die gewoon L rijdt. Maar zeker niet alle ruiters trainen je paard, althans, niet de juiste richting op

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:39

Er is een verschil tussen trainen en "trainen"... Waarom zou ik voor mijn recreatiehobbel gaan betalen? Hij hoeft niet hoger te komen, ik vind het fijn als ie beweging krijgt, of iemand nu dressuur wil rijden, sprongetje wil maken of lekker met een lang teugeltje door het bos gaat hobbelen --> Tis voor mij altijd goed.

Ik vind rijden en trainen echt niet standaard hetzelfde. Vaak overschatten bijrijders zich en het is leuk als hij iets leert, maar het is voor mij geen "MUST'. Stel dat ik ambitieus was, wilde dat mijn paard beter werd etc. Dan zou ik best op zoek willen gaan naar iemand die hem echt traint, dus dingen bijleert op een goede manier; maar dan ga ik op zoek naar iemand die meer wil dan "rondhobbelen" en iemand die kundig is. Daar mag best iets tegenover staan.

Trainen is in mijn ogen echt "doelgericht" en kundig naar iets toe trainen... En de rest is beweging geven voor mijn idee :p (Voor mijn part gaat er iemand een uur achterstevoren op rondstappen bij wijze van ;))

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:48

Ik wil met mijn paard dat ie echt getraind word. Ik rijd zelf sinds kort wedstrijden en heb daar dus echt belang bij. Ik wil mijn paard op de juiste manier in de bespiering hebben en dat hij op de correcte manier loopt. Recht, over de rug in de ontspanning met de motor aan de achterkant en niet vallend op de voorhand. Dit bereik je niet met alleen rond hobbelen. Trouwens voor ik wedstrijden reed, was dit ook mijn doel. Puur als behoud van mijn paard. En ja bij deze trainingswijze ga ik ook lekker met een lang los teugeltje op zijn tijd naar buiten na afloop van de training. Ga ik een lange staprit maken buiten, dan wil ik hem lekker voorwaats neerwaarts hebben lopen waarbij ik ook op zijn tijd stelling ga vragen om hem lekker los te maken. Mijn evt bijrijder moet dus ook wat meer kunnen dan hobbelen om het gemakshalve zo te noemen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:17

Ik vind correct lopen gewoon standaard ook bij rondhobbelen horen :') Recht, over de rug, van achter naar voor en ontspannen is ook voor een hobbelritje "normaal" (tenminste, ik zie dat gewoon als basis, en basis moet er altijd zijn?) Van een beginnende ruiter kun je dat misschien niet altijd vragen; maar als iemand een beetje kan rijden, dan zijn dat echt de standaard dingen waar je op gaat letten. Je wilt sowieso je paard los hebben, dus ook in het bos ga je wel eens een pasje wijken, stelling vragen etc. Tenminste, voor mij is dat boshobbelen (slechte benaming) meer dan zitten en laten lopen :p

Bedoelde met trainen ook echt dingen gaan leren, nouja, pasje wijken etc kan ie natuurlijk wel, maar echt verder in de dressuur bijvoorbeeld. Galopwisseling etc zit er ook op (nouja, niet helemaal lekker altijd, tis leuk om het af en toe te oefenen, maar geen "must") En bij trainen zie ik het echt als "nieuwe dingen leren"; dingen gewoon maken, en doelgericht gaan rijden voor "wedstrijden". Of bij een jong paard, gewoon om alle knopjes er goed op te zetten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:23

Ik zou sowieso nooit voor een bijrijder betalen. Ook niet als die mijn paarden zou 'verbeteren'. Dan neem ik liever zelf les :D.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:33

Verzorgpaarden niet meer gratis...zou ook een topic kunnen gaan openen over : waarom hebben verzorgers steeds meer eisen...ik zocht voor mijn paardje iemand,zij kwam en tja meneer is in de bak nou eenmaal niet het grootste dressuur wonder,dus...ze hoefde hem niet want ze zocht meer iets in de trant van kwpn-er...ja hey...wtf wil je nou..wil je rijden om het rijden en je er plezier aan beleven nee mevr wide dus eigenlijk een wedstrijdpaard kant en klaar...tja zoek er dan specifiek naar of vermeld in je advertentie...GEEN koudbloeden maar kant en klaar wedstrijd paard waar ik niet mee hoef te werken maar alles zelf doet...
Vroeger was je al blij DAT je een pony mocht verzorgen...al was het enkel maar zijn hoefjes uitkrabben...
Nee mijn ervaring is dat ook bij een hoop zgn verzorgster er een hoop IK WIL IK WIL IK WIL is ...jammer maar helaas...
En ik ben ook wel van mening dat als je geld vraagt er serieuzer met je paard/spullen en afspraken word omgegaan ..( uitzonderingen daargelaten uiteraard)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:57

Ik zou ook liever zelf les nemen, maar stel dat dat niet kan/jong paard en je bent te bang iets fout te doen etc. (dat hoor je nog best vaak :S)

Maarja, verzorgpaarden zijn nog wel gratis :') en zelfs dan is er niemand die komt kijken.... (Toch te veel eisen? Maar ook toen ik volpension met binnenbak, buitenbak, springweide stond had ik geen rij die stond te springen... Weet niet wat het is.. Denk dat als ik een bijdrage ga vragen, helemaal niemand meer komt..

Ik kom ook nog uit de "blij zijn dat" tijd ;) en probeer die voort te zetten, maar dat is gewoon onmogelijk? Dat geld vragen en serieuzer --> nee, zegt niets is mijn ervaring :) Stalgenootje deed dat, maar mijn toenmalige verzorgster was tig x beter, voorzichtiger met spullen etc. Voor mijn idee zegt het dus niets... Het maakt het alleen lastiger om iemand te vinden (hier is een overschot aan paarden :'))

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:27

DatBenIkNou schreef:

dat is wel zwaar kl*te als zoiets gebeurd! hoop dat ze geen paarden of pony's meer heeft.

ik moet ook zeggen dat je veel reactie's krijgt van mensen (in ieder geval heb ik wel gehad) die eigenlijk alleen maar komen om te rijden en vooral mooi weer rijders zijn, heb dus ook gehad dat er een paar kwamen rijden en mijn fjord liet ze dus zien hoe vervelend ze kan zijn (die dingen deed ze bij mij dus nooit en waren ook geen gemene dingen wat ze deed) en dan kon je ook een beetje zien hoe ze met je haar over weg gingen en hoe ze de dingen probeerde op te lossen. en dat vindt ik dan soms ook wel jammer dat ze er een beetje om liegen dat ze super kunnen rijden terwijl ze in de praktijk andere dingen laten zien. (is niet verkeerd bedoelt voor die mensen alleen is gewoon jammer vindt ik)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:06

Lianne86 schreef:
Ik zou ook liever zelf les nemen, maar stel dat dat niet kan/jong paard en je bent te bang iets fout te doen etc. (dat hoor je nog best vaak :S)

Ja dat kan hoor maar ik heb geen jonge paarden en ik geloof gewoon nooit dat ik het met goede begeleiding zelf niet zou doen/kunnen ;). Vandaar dat ik dus ook niet iemand zou betalen om mijn paarden te rijden. Ik heb niet direct een 'hoger' doel met mijn paarden en zou ik dat wel hebben, dan vind ik het toch leuker om dat zelf te bereiken :o.
Lianne86 schreef:
Maarja, verzorgpaarden zijn nog wel gratis :') en zelfs dan is er niemand die komt kijken.... (Toch te veel eisen? Maar ook toen ik volpension met binnenbak, buitenbak, springweide stond had ik geen rij die stond te springen... Weet niet wat het is.. Denk dat als ik een bijdrage ga vragen, helemaal niemand meer komt..

Dat kan misschien regiogebonden zijn?
Lianne86 schreef:
Ik kom ook nog uit de "blij zijn dat" tijd ;) en probeer die voort te zetten, maar dat is gewoon onmogelijk? Dat geld vragen en serieuzer --> nee, zegt niets is mijn ervaring :) Stalgenootje deed dat, maar mijn toenmalige verzorgster was tig x beter, voorzichtiger met spullen etc. Voor mijn idee zegt het dus niets... Het maakt het alleen lastiger om iemand te vinden (hier is een overschot aan paarden :'))

Ik stam ook uit die tijd maar mijn ervaring is toch dat als ik een bijdrage vraag ik én oudere én serieuzere mensen krijg maar ook dat is misschien regiogebonden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:32

Ik denk ook dat het heel erg gebonden is aan je regio, als er in je omgeving 10 paarden aangeboden worden ga je natuurlijk kijken wat jouw het meeste trekt. Als er veel aangeboden wordt is het voor bijrijders toch veel keuze en dan kun je weleens in het niet vallen als je minder te bieden hebt wat mensen zoeken. Dan is je advertentie nog belangrijker om er toch uit te springen en om goed over te komen bij potentiële bijrijders. Veel mensen hechten misschien belang aan de luxe en vrijheid ook al moet daar voor betaald worden. En is gratis bijrijdpaard wat in een weitje staat en je alleen een buitenbak hebt niet zo interessant.

En ik denk dat ook het betalen z'n voordelen heeft voor een bijrijder. Je bent er toch vrij zeker van wat je krijgt. Als je 3 x per week afspreekt op vaste dagen kun je daar van op aan. Als het gratis is natuurlijk niet altijd. Zo zie ik het dan als ik een bijrijder heb die niets zou betalen dan zou ik toch makkelijker afzeggen op hun vaste dag als het goed weer is en ik zelf zin en tijd heb voor een ritje. Als iemand betaald zou ik dat dus niet doen. Je hebt er toch beide je voordeel aan. Je maakt bepaalde afspraken en dan zou je er ook vanuit moeten kunnen gaan dat de eigenaar zich ook daaraan houdt. Als je voor niets komt is toch anders.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:58

Ik heb (weer) een "gratis" verzorg ponybeest staan. Ik stel alleen wel duidelijke eisen. En ik, als pony, zijn erg selectief in wie en hoe.
Een bijrijder hoeft voor mijn niet te betalen, ze mogen er veel mee, maar wel op mijn manier :o (ivm mijn handicap). Wat voor mij belangrijk is is dat pony soepel gehouden word, trainen doe ik zelf. Ik bied iemand de mogelijkheid, die zelf financieel geen paard kan hebben, om toch te genieten van het met paarden bezig zijn. Het mag zelfs nog een droog weer rijder zijn, paardje wil met regen niet naar buiten.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:15

Snap dat personen tegen betalen zijn. Maar wat doe je dan als je spullen stuk gaan. Zoals hoofdstel, zadel, peeskappen, longeersingel enz enz. bewijs maar is wie het gedaan heeft. En of het een ongeluk is. Of slordigheid.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:23

Shalot schreef:
Snap dat personen tegen betalen zijn. Maar wat doe je dan als je spullen stuk gaan. Zoals hoofdstel, zadel, peeskappen, longeersingel enz enz. bewijs maar is wie het gedaan heeft. En of het een ongeluk is. Of slordigheid.

Als het door mij komt vervang ik het. Ben ook de enige die met het zadel/hoofdstel van dat paard werkt. Of ik neem mijn eigen spullen mee (denk aan poetsspullen, longeerlijn, longeersingel, halstertouw/touwhalster. Peeskappen gebruik ik niet, maar zou ik zelf ook mee kunnen nemen).