Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:29

Hier krijg je alleen maar reactie's van hele jonge meisjes....
Daar ben ik niet naar op zoek en in de advertentie staat ook duidelijk vanaf 25 jaar.
Maar nee weer krijg je een berichtje van een 13 jarig meisje.....lezen is best moeilijk! zucht....

Of ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dus wel de lusten en niet de lasten...jaaa daaaaag!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:30

op een of andere manier komen de paarden altijd bij me aanwaaien.. nu ook weer..
terwijl er tig mensen zijn die ook wat zoeken maar niks kunnen vinden. heb nu in een maand tijd 5 mensen die me vroegen.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:57

Ik denk vooral dat het moelijk is om zowel voor de bijrijder het juiste bijrijdpaard te vinden, als voor degene die zijn paard wil laten bijrijden, om een bijrijder te vinden. De klik moet er zijn, die financien (als die er bij komen kijken) moeten rond zijn en dan moet het ook nog op de juiste afstand liggen. Al met al niet makkelijk, maar vaak wel de moeite waard om even goed te zoeken!

Voor mensen die hun paard willen laten bijrijden is het niet makkelijk om iemand me de juiste leeftijd, ervaring en verantwoordelijkheids gevoel te vinden. Zeker niet als je sommige berichten hier leest over verzorgertjes die de meest rare dingen met hun bijrijdpony uithalen. Soms hou ik me hart vast. Maar daarintegen, hoe bewijs je dat je een oprechte, eerlijke en betrouwbare verzorgster/bijrijder bent?

Lotteettol

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:26

iK heb een bijrijder, toen ze reageerde op de advertentie was ze 14 jaar, en ze kwam serieus over. Laten komen kennis maken en haar moeder kwam mee, dan vond ik al wel goed. Dan weten ouders waar hun kind is en kunnen ze ook even alles zien en weet ze ook wat er wordt besproken.
Ik heb geen moment spijt gehad van haar, ondanks haar leeftijd, inmiddels is ze 15 en het klikt nog prima. Zoals vandaag ik was pas 4 uur thuis van werk, zij was eerder uit school, ik kom thuis en alles is gedaan en weer netjes achter gelaten + een krijg altijd een sms hoe en wat ze heeft gedaan....

Mijn tip: niet gelijk op leeftijd zoeken, niet alle meisjes van 12/13/14/15 zijn zoals de meeste denken, ik vond het zeker wel de moeite waard om even verder te kijken dan alleen de leeftijd....

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:29

Is ook zeker zo maar ik heb niks aan jonge meisjes....
Een toekomstige bijrijdster moet zelf een auto hebben aangezien mijn spullen niet bij de wei liggen, en op het fietsje krijg je niet alles mee......

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:49

Ja , heb je inderdaad ook een punt... en dat snap ik ook volkomen.
Is het alleen in de zomer maanden zo of het hele jaar door?

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:10

Bijrijders genoeg.. Maar de juiste ?
(15) :Ik zocht iemand die echt voor het paard kwam en niet meteen met de zin: mag ik nu rijden?
Ik vind dat je eerste een band moet opbouwen maar dat ter zijde. Toen ik een bijrijder paard zocht hijg ik een folder op bij een stal :) iemand reageerde daarop en toen had ik een verzorg paard! Dat al snel meer mijn paard werd :p ging er 5x per week ! Mocht alles doen helemaal super, maar nu heb ik mijn eigen paard gekregen van me vader ( ik zeg maar niet waarom ik doe verdient had) ik heb bijna meteen een advertentie geplaatst op marktplaats kreeg ook redelijk veel reactie! Maar ik had er wel bijgezet dar minimaal 7 jaar rijervaring nodig was.. (rijd zelf 4 jaar) omdat je dan sneller iemand hebt die ook echt kan rijden voor het trainen. Dus ik had iemand, maar daarna een ander iemand gevonden :) miessie22 volgens mij uit mijn hoofd is nu mijn bijrijder :) ben er super blij mee!
Dus bij ons zijn er weer bijrijders genoeg en te weinig paarden,,

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:29

Wat zouden jullie doen als iemand al een instructeur gevonden meent te hebben zonder dat er echt is proefgereden, die je paard alleen gezien heeft (op een dag dat het gewoon echt niet wou met rijden en ik zelf ook geen zin had)? En als het dan ook nog eens om een manier van rijden gaat die je zelf niet doet en geen ervaring mee hebt (klassieke dressuur, rechtrichten)?
Ik doe niet aan langeteugelen, ik zie er zelf het nut niet van in, en die klassieke dressuurmensen vinden dat juist belangrijk. Ik longeer ook weinig, puur en alleen omdat ik er niets aan vind. Ik doe het af en toe als afwisseling natuurlijk wel, want een gevarieerde training is noodzakelijk.
Een bijrijder mag best langeteugelen, of longeren, o.i.d. Hier zal het paard niet minder van worden. Ik heb wel direct gezegd dat een bijrijder of een instructeur niet moet gaan verwachten dat ik ga doen wat die instructeur vindt, of dat ik een dag rijden over zal slaan.
Maar zouden jullie direct een rijdag van jezelf opofferen om maar een les te laten nemen?
In de weekenden heb ik zelf wel tijd en wil ik best gewoon samen rijden, maar een les rijden betekent dat ik die dag niet eens zelf kan rijden en dat vind ik wel zonde, het is tenslotte mijn paard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:49

De meesten zeggen van lesnemen moet je toestaan, instructeur maakt ook niet veel uit, maar ja, de dag waarop moet wel in overleg. En men zegt van een dagje opofferen kan best, maar je moet het gewoon dan als eenmalig toestaan.
Is wel lastig hoor, ik zie graag dat iemand les wil nemen, maar nu word je meteen geconfronteerd met een manier van rijden die je zelf niet doet van een instructeur die je ook niet kent.
Maar goed, eerst eens echt laten proefrijden om te kijken of het klikt. En me dan maar zorgen gaan maken over lessen :P
Het wordt ook tijd dat ik zelf weer eens lesneem, en ja, ik les dan op de Duitse manier.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:26

Ik zou niet standaard elke week of 2 weken een dag van mijzelf (in het weekend in jouw geval) af willen staan. maar 1x per maand zou wel kunnen. Of ik moet het echt een plus vinden voor het paard en het zelf ook interessant en leerzaam, dan zou ik gaan kijken.

Misschien is het best interessant en leerzaam als je er voor open staat Germie, en valt het verschil in manier van rijden ook wel mee (ik heb zelf ook les gehad op "Duitse manier" en heb ook klassieke dressuur lessen gezien en wat ik toen zag had best veel raakvlakken.

Alleen zou ik wat minder enthousiast zijn als de toekomstige bijrijder het nu al beter weet dan ik en denkt het beter te kunnen en dat ook nog laat blijken... ( op directe of indirecte manier). Dat komt misschien wat arrogant over en dat zou ik niet plezierig vinden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:08

Hebben jullie trouwens meerdere potentiele bijrijders laten komen? Ik heb nu een stuk of 6 reacties gehad en wil een aantal toch laten komen om kennis te maken en eens te zien hoe ze rijden.
De reacties van verhuis je paard naar mijn stal en ik zal het rijden schrap ik meteen. Er zit ook een reactie bij van een vrij jong meisje, maar haar ouders willen haar brengen/halen. Hierover twijfel ik ook een beetje, want volgens een kennis van mij die dit meisje kent is het wel een serieus meisje. Maar het moet dan wel duidelijk zijn dat het voor eigen risico is. Ik heb een braaf paard, maar ja, het is toch een behoorlijk grote tante van 1.72m. En zelfs van de makste paarden val je wel eens af.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:31

Zucht, krijg je weer een reactie met daarin de eis:
Citaat:
een stalling met binnenbak

Dus een buitenbak is niet goed genoeg. Gratis willen rijden, en dan ook nog een stal met binnenbak.
Denkt men niet meer na wat het stallen van een paard op een stal met binnenbak kost?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:08

Ik lees net op verzorgpaarden aangeboden een advertentie waarin een 3 jarig net ingereden paard wordt aangeboden waar verwacht wordt dat je toch wel minimaal 4x in de week komt en waarvoor een bijdrage wordt gevraagd. Oh ja paard staat wel te koop.

Een doorgereden paard is gewoon meer waard dan een niet of nauwelijks ingereden paard.
De eigenares is blijkbaar zelf niet in staat om het paard door te rijden.

Normaal zou je moeten betalen om je paard te laten doorrijden.
Hier zoekt ze iemand die het gratis doet waardoor ze haar paard beter kan verkopen.
Sterker nog ze zoekt niet eens een gratis iemand ze vraagt er ook nog geld voor.
Ik vind dat echt pure uitbuiting.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:55

T'is te proberen natuurlijk ;)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:03

Dat vind ik ook niet helemaal kloppen, maar ze zijn in ieder geval wel eerlijk dus je weet waar je aan toe bent. Als iemand het de moeite waard vind om daar zijn geld in te steken, wetende dat het dier verkocht word dan is dat natuurlijk allemaal wel leuk en aardig. Risico voor de eigenaar is wel dat het paard kapot gereden kan worden door diegene die het wel de moeite waard vind maar misschien niet eens de ervaring er voor heeft.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:01

Ik meld mij ook weer. Bijrijder heeft mij net gemaild dat ze gaat verhuizen. Dus ik moet opzoek naar de 4e bijrijder in een jaar tijd. Begin het nu eigenlijk wel helemaal zat te worden. :(

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:29

Wat mij vooral opvalt is dat het opzich niet heel moeilijk is om een verzorger/bijrijder te vinden maar meer om een GOEDE verzorger/bijrijder te vinden.

Het ligt er uiteraard wel aan waar je precies woont.. Hier in de randstad is het nou eenmaal wat moeilijker omdat hier minder paarden zijn omdat het hier duur is.

Een verzorgpaard/bijrijdpaard vinden is in mijn beleving moeilijker. Ik heb nu inmiddels het geluk dat ik een hele leuke tinker mag verzorgen en een shetlander erbij. En daarnaast heb ik inmiddels mijn eigen veulen waar ik in de toekomst als ik erop gereden gaat worden en het dus meer tijd gaat kosten wel een verzorger/bijrijder voor wil. Niet zozeer omdat ik de tijd niet heb maar omdat ik het iemand anders gun. Uiteraard is het ook handig als je zelf op vakantie gaat of ziek bent dat je dan iemand hebt die je paard goed kent en waar je je paard met een gerust hart achterlaat.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:58

Hier in de buurt zijn het meer de 12 jarige penny kindjes die een verzorgpaard zoeken. Maar volgens mij denken die echt dat het de hemel is en dat ze met 1x in de week lekker kunnen doen waar ze zelf zin in hebben en dat er verder niks bij te pas komt. Tuurlijk heb je uitzonderingen, maar ik weet het zelf maar al te goed als ik naar iemand in m'n omgeving kijk.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:09

Vaak als je rond kijk op markplaats en al die andere site's zie allemaal vaan 11 of 10 jarige meisjes die een pony zoeken gratis en om te rijden.
Maarja daar gaat het natuurlijk niet om vind ik. Eerst de band met de pony dan zie je verder. Poetsen en knuffelen is ook leuk.
Sommige meisjes van 13 (net zoals ik) zijn ook wel vaak op zoek naar een leuke pony, maar veel mensen zullen dan zeggen te jong etc.
Heb wel een paar keer geluk gehad in me leven. Ik kom ouder over, mijn doen en laten zijn ouder. En heb flink wat ervaring.
Maar ik snap natuurlijk dat de meeste paardeneigenaren iemand anders willen die ouder is vanwege verandwoordelijkheids gevoel.
Maar toch.. Ik snap hun punt!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:51

Pfff, mijn vader heeft ruzie met de de vrouw waar mijn lease-paard bij stond.
Mijn lease-paard moest helaas ingeslapen worden door zware artrose. Ik kreeg daar nog de keuze, om 1 van haar pony's te leasen.
Ik wou dat opzich wel, maar het had tijd nodig. Ik was en ben nog steeds niet over mijn lease paard heen, het is namelijk nog maar een weekje geleden dat ze is ingeslapen.
Maar ik had dus nog een plekje, mocht ik er weer klaar voor zijn. Nu hebben mijn vader en de eigenaresse ruzie gekregen over het geld wat we moesten betalen.
Nu kan ik dat plekje ook vergeten, wat ik verschrikkelijk jammer vind. Ik kwam daar al 6 jaar lang.
Ik zit nu ook wanhopig en gefrustreerd op internet rond te zoeken of er nog wat rondloopt wat een bijrijdster/verzorgster nodig heeft.
Erg jammer, want ik ben nu een week niet bij de pony's van haar geweest door dus de ruzie, en ik mis het paardenleventje nu al.
Dus als iemand iets weet in de buurt van Beetsterzwaag hoor ik het graag. :)

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:12

Poeh... Moelijk om er 1 te vinden? Nee dat niet , moeilijk om een goeie te vinden.. hele grote JA! ;(

Ik zal er waarschijnlijk eerders weer aan moeten geloven om er iemand bij te zoeken voor 1 a 2 daagjes in de week om mijn pony te doen. Ken wel mensen die zijn stalletje willen mesten voor me en hem even los willen gooien , maar ik vind juist even dat stukje persoonlijke aandacht zo belangrijk , even lekker poetsen , longeren of desnoods een stukje wandelen.
Ben een tijdje werkloos geweest en heb zelf alle tijd van de wereld voor mijn pony gehad , maar nu ik weer een full time baant heb en over een week of 3 er weer aan moet geloven zal ik wat minder tijd over houden voor mijn pony. Dit enkelt voor de dagen dat ik de avonddienst moet draaien en zelf dus niet kan komen. Maar ik ben heeel erg huiverig om mijn pony over te laten aan iemand anders.

Heb nog geen advertentie geplaatst omdat ik eerst even wil kijken of ik iemand in bekende kring kan vinden die 1 a 2 dagjes over heb zodat ik zeker weet dat ik die gene kan vertrouwen. Heb namelijk met vorige bijrijdster een flinke deuk opgelopen ;( Meisje was 14 (onderhand 15) en leek ongelovelijk enthausiast. Het is eigenlijk begonnen toen mijn pony ook nog mijn bijrijdpony was , de eigenaresse kon geen 2 paarden onderhouden dus zocht er een meisje bij voor de dagen dat ik er niet was. Dit was dus dat meisje van 14 , leek op eerste gezicht niks mis mee , kwam altijd opdagen ,was wel een erg penny meisje maar zolang ze goed is voor de pony! Wegens omstandigheden van stal moeten veranderen , en tegelijk met die verandering is het mijn pony geworden. Ik heb haar aangegeven dat ze hem niet 3 dagen in de week zou kunnen blijven doen , maar dat ze 1 dag mijn pony mog doen en dan 2 dagen in de week het andere paard. Hier begon alle ellende eigenlijk... Gelijk de eerste dag dat ze mijn pony daar zou doen kwam ze niet opdagen , ik hoorde steeds gekkere verhalen over het rijden dat ze er zo opstapte en gelijk weg draafde/galoppeerde omdat het instappen saaaaai was (en mijn pony heeft slechte benen dus erg belangrijk!) en dan maar boos worden omdat hij niet vooruit wilde. Uitstappen was ook iets waar ze nog nooit van gehoord had. Hadden afgesproken dat er niemand anders op mocht , en telkens waren mijn beugels veel korter als normaal. Zij reed op mijn lengte dus er had iemand anders opgezeten. Tegen die tijd was ik er helemaal klaar mee , voor mij hoefde ze niet meer te komen! Vriendin van me heeft haar nog een kans gegeven.. maar na 2x niet op komen dagen , paard en spullen afraffelen en andere erop laten rijden was het over...

Je begrijpt dus wel dat die ervaring niet echt plesant was...
Het is best moeilijk om iemand te vinden die het rijden niet voorop stelt en de verandwoordelijkheid heeft om iedere keer te komen en zowel de spullen als het paard met respect te behandelen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:52

Alle meiden die al ik weet niet hoe lang advertenties afspeuren voor een vzpaard gaan me nu vervloeken maar.... Mijn eigen paard en ik verhuizen, en zij komt dan te staan bij.. Mijn oude verzorgpaarden. Op voorwaarde dat: Ik die weer zou gaan rijden en verzorgen en doen.

Dus nu heb ik een paard en 5 verzorgpaarden. Nou en nog een paard dat ik altijd pakken mag als ik tijd heb, maar of ik tijd heb... Voel me een verwend nest nu, maar hier in de buurt zijn gewoon geen meiden te vinden die echt willen. :n

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:42

Ikzelf zoek dan geen bijrijder etc. omdat ik er zelf een ben. :P
Maar het valt me ook op dat ze op marktplaats meestal een advertentie zetten met; ik heb 7 jaar rij-ervaring. enzenz.
Maar als ze dan komen, blijkt het dat ze niet eens weten wat; op het juiste been lichtrijden is, niet weten hoe je op moet zadelen en waar het zadel moet liggen en noem het maar op.
Heb het zelf al 2 keer meegemaakt. Dat ik met vriendinnen verzorgpaarden zocht, maar dat hun niet eens kónden rijden.
Gelukkig, hadden ze het niet verpest voor me :D

Het valt me ook op dat je nu op marktplaats bijna alleen nog ziet: aangeboden, verzorg/bijrijdpaard.
Terwijl dat vorig jaar bijvoorbeeld was; gezocht, verzorg/bijrijdpaard.
Het lijkt net, alsof de 'paarden meisjes' verdwijnen.

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:50

lichtrijden op t goede been kan ik na 11 jaar ook nog steeds niet :P
hoop binnenkort gewoon weer een leuk paardje te hebben om bij te rijden, manegepaarden zijn wel leuk voor tussendoor maar je kan er geen super band mee opbouwen ofzo als je er af en toe een keer op zit...
al moet ik zeggen dat t op t moment wel ff handig is dagt ik paardloos ben, kan gewoon op vakantie zonder met wie dan ook rekening te hoeven houden :=

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:00

Paarden meisjes zijn niet verdwenen , maar erg veranderd. :')