Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BlueStar schreef:@ sallandval
Ik vindt het lastig om zo te typen dat het niet aanvallend overkomt, lees het aub niet zo.
Citaat:In jou manier van denken zit ook wel wat. Toch vindt ik dat schoonmaken bij iemand anders meer als werk (welke kleur loon dan ook) wordt gezien en niet als hobby. Mazzel natuurlijk voor de mensen die het liefst niets anders doen. Die worden dus betaald voor hun hobby omdat een ander daar geen zin in heeft, of niet meer kan, of geen tijd heeft.
De hobby's die je beschreef op een paar na (als we de afschrijving wel meerekenen) kosten toch geld.
Maar misschien handiger om dit stukje los te laten.
Citaat:Maar waarom heb je verkeerde prioriteiten als ik wel rekening hou met afschrijvingen? Alles moet een keer vervangen worden, je moet soms dingen aanschaffen die je anders niet zou doen omdat je (betalende)verzorgster/bijrijder die nodig heeft.
Citaat:Het vergelijk huis en paard, zou ik ook anders kunnen zetten. Aangezien een huis (bij hoger inkomen is een koopwoning geen luxe maar gewoon verstandiger) een must is en een auto niet.
Iemand leent jou auto 3 x in de week want ach je heb hem toch. Dan zou je toch ook graag benzine terug willen? Schade aan je auto neem je maar voor lief (doen eigenaren ook bij hun paarden) want een ongelukje zit in een klein hoekje. Ik denk dat je na een tijdje uitlenen van je auto jij ook denkt koop er zelf één of geef mij extra geld voor afschrijving.
Citaat:Het blijft in mijn ogen dus nog steeds niet vreemd dat als je alleen komt om te rijden je een bijdrage geeft. Het mesten en betalen vindt ik dus wel apart. Maar dat komt denk ik omdat ik verzorgers en bijrijders 2 hele aparte dingen vindt.
Nogmaals het is heerlijk dat niet iedereen hetzelfde denkt, en dat er nog gratis gereden kan worden.
sallandval schreef:ik vind je juist alles behalve aanvallend; je bent een plezier om mee te discussieren!
sallandval schreef:En een zadel is ook niet ineens jaren eerder afgeschreven omdat er een tweede paar billen op rijdt. Bovendien vervangen de meeste bijrijders dagen die de eigenaar eerder zelf reed (en nu dus een dag of wat 'vrij' heeft), in dat geval is er helemaal geen sprake van extra afschrijving; alleen van meer tijd voor de eigenaar en minder voor de bijrijder.
sallandval schreef:noem mij eens één hobby waarbij je een deel van je kosten kunt verhalen op iemand die je spullen leent en daarmee in conditie houdt? Tenzij het om bedrijven gaat die iets verhuren heb ik daar nog nooit van gehoord.
sallandval schreef:Overigens zeg ik niet dat ik niet anders zou gaan denken over de zaak als ik in de Randstad op een dure pensionstal zou staan. Als de mensen dan in de rij staan om mij geld te komen brengen piep ik misschien wel heel anders. Maar dan nog zou ik denk ik geen zin hebben in de hele rataplan van met 'roosters' rekening houden (en bijhouden) en geld innen.
xMaisa schreef:Ik betaal niks voor m'n verzorgpony, maar koop wel af en toe spullen voor hem.
BlueStar schreef:xMaisa schreef:Ik betaal niks voor m'n verzorgpony, maar koop wel af en toe spullen voor hem.
Dat heb ik ook een keer gedaan, ruiter werd te groot voor de pony. Je raad het misschien al, ruiter stopte spullen gingen mee. Dat is de reden dat ik zelf dingen aanschaf.
Hoe doe jij het als jij stopt met verzorgen?
Susyb schreef:LenaBaars schreef:...en zou als enige eis stellen dat iemand een dekje aanschaft en deze zelf wast en weer meeneemt.
Misschien een stomme vraag.. maar vanwaar het dekje?
LenaBaars schreef:Tja, omdat ik alles van best dure merken heb zoals Passier en dergelijk, zorg ik dat ik iedere dag een schoon dekje heb. In de winter doe ik er soms wat langer mee als hij niet nat word, maar in de zomer gaat ie dagelijks mee naar huis om schoongespoeld te worden, en na 5 keer spoelen wordt ie echt gewassen. Ik bewaar dan ook geen zweetdekjes in mijn zadelkast en zou t prettig vinden als iemand dat zelf meeneemt (scheelt mij heen en weer rijden)
xSlvna schreef:Inderdaad nette eisen, al zie ik maar een echte eis, het dekje.
Merk dat met dt nuchtere bij mezelf ook erg, paard doet alles voor me omdat ik het leuk vind (hoge afsprongen, opsprongen, rare hindernissen (in de natuur of rijbak), langs extreme vrachtwagens en tractors (vaak in het donker, enge dingen en wat een kabaal) of op de kermis...
Omdat ik het zelf allemaal niet spannend vind weet het paard niet dat het eigenlijk wel gevaarlijk of eng is, heerlijk, vooral als ik dan andere wél zie vliegen met (of van) paardlief omdat zijzelf gespannen zijn.
Succes met een ongecompliceerde springruiter vinden, lijkt me lastig
zerline1997 schreef:Tegenwoordig zijn er veel mensen die een verzorgpony/paard zoeken met de voornaamste rede dat een manege te duur is. Helaas ben ik daar 1 van. De manege werd ook duurder en nu ben ik ook weer ouder en moet ik meer gaan betalenIk heb gerekend dat als ik 30 euro p/m zal betalen wij niet in de problemen zullen komen en ik gewoon kan gaan rijden ik dus helemaal blij. Er is dus het probleem dat de lage prijzen vanaf 18+ zijn en ik helaas 15 (bijna 16) ben
en dan zie je advertenties van 100euro p/m voor 2 dagen i/d week voor een fjordje
. Ik ben nu zo langzamer hand mijn zoektocht aan het opgeven. IK vind het zo jammer want wil echt alles doen uitmesten poetsen longeren grondwerk af en toe rijden(rijden hoeft niet eens elke week te zijn) en een bijdraagje geven.
Gelukkig heb ik wel een verzorg haflingertje (gratis) waar ik lekker mee kan wandelen tutten knuffelen en grondwerk mee kan doen. Ben ik wel echt blij mee ze is ook zo lief en eigenwijs.Gelukkig ben ik dus 1x in de week nog wel met een paard bezig., maar zou het zo leuk vinden om af en toe te rijden:(
Sammy_xxs schreef:Ik betaal nu ook voor mn bijrijdpaard, maar ik hoef hem ook echt alleen te rijden. Verder niks, ja ook wel is longeren ofzo...
Ik betaal wel veel, maar ben er wel blij mee. Ik moet € 150 euro per maand betalen. en ik doe hem 3-4 keer per week.
Het paard is ZZ-licht
Paard is van dochter van de manegehouder
Zij is zwanger en kan hem niet meer zoveel rijden.
Maar dat ik hem mag rijden is meer een gunst van haar voor mij, want ze heeft ook 2 zussen die hem ook konden rijden.
Enja dat ik zoveel moet betalen, vind ik niet erg.
Een eigen paard is toch een stukkie duurder, en meer verantwoordelijkheid dan moet je elke dag komen ( waar ik geen tijd voor heb)
Dus ik ben blij met mn bijrijdpaard