Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:52

Ik moet zeggen dat ik de reacties als 'ze moeten maar blij zijn dat hij aandacht krijgt' e.d. ook niet echt goedkeur, ik vind het heel ondankbaar overkomen. De eigenaar van mijn bijrijdpaard is wel blij dat zijn paard aandacht krijgt en vind het inderdaad fijn dat ik zijn paard rijd. Ik ga ook aan de slag met het paard van een vriend en die vind het ook fijn, en uiteraard hoef ik daar ook niks voor te betalen want ik riskeer al genoeg door op dat beest te stappen :')
Maar ik ben de eigenaar wel dankbaar dat ik zijn beestje mag rijden. Ik heb geen last meer van mijn knie, maar buiten dat leer ik er zoveel van. En ik heb ook mijn plezier. Iedereen blij. En inderdaad, zolang de bijrijders bereidt zijn om te betalen zullen de eigenaren ook een bijdrage vragen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:57

Starlight98, nee mijn ervaring is juíst dat als ik géén bijdrage vraag dat ik voornamelijk (with all do respect) pennyreacties krijg :o. En dat wil ik niet, ik wil volwassen mensen en ik zie niet in waarom volwassenen (in mijn geval 21+) niet een kleine bijdrage zouden kunnen betalen?

Ik heb nu een stalgenootje (eigenaresse van mijn ex-shetje) die één keer in de twee weken mijn haf rijdt, zij betaalt niets want ik heb haar gevraagd en ze is 13. Mijn andere twee bijrijders betalen wel, zo stond het ook in de advertentie.

Ik ga carnaval vieren en mijn betalende bijrijdster neemt dan mijn les over, die betaal ik gewoon. Ook komen ze dan extra en daar betalen ze uiteraard niet extra voor want dan helpen ze mij uit de brand. Ook de trailerhuur naar evenementen toe betalen ze niet, ik rij ze er gratis heen.

Het is een beetje geven en nemen van beide kanten ;).

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:18

Zou je dan niet in je advertentie kunnen zetten dat je alleen mensen vanaf een bepaalde leeftijd wil? Dan zul je ook alvast niet meer zo gauw pennyreacties krijgen lijkt me?

Het is inderdaad een beetje geven en nemen. Als de verzorgsters het kunnen betalen en het ervoor over hebben, zou je dat best kunnen doen. Ik zou het alleen zonde vinden als ik een bijdrage vraag, dat ik dan goede mensen (geen penny's :P ) mis, omdat zij niet de financiële middelen ervoor hebben. Liever iemand die geen bijdrage betaalt en super goed voor mijn paardje is, dan iemand die wel betaalt, maar er minder goed mee om gaat.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:55

Starlight98 schreef:
Zou je dan niet in je advertentie kunnen zetten dat je alleen mensen vanaf een bepaalde leeftijd wil? Dan zul je ook alvast niet meer zo gauw pennyreacties krijgen lijkt me?

Oh al zet je het er 10 X in dik gedrukt en onderstreept, alsnog krijg je enorm veel reactie van 10 / 12 jarigen en soms 16 jarigen die mijn hete / sensibele sportpaard van 1.76m wel even willen rijden := uiteraard gratis. Mensen kunnen en willen niet lezen.... Ook zocht ik iemand die mijn paard wilde leasen, stond er heel duidelijk in, maar kreeg de meest absurde reacties...

Laatst een paard te koop staan, ik zocht dus geen ruiter... maar allemaal meisjes die hem wel wilden rijden voor me zodat ik hem niet hoefde te verkopen.... heel frustrerend.....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:05

Funnygirl schreef:
xSlvna schreef:
Niet iedereen is gierig. *\o/*

Pardon....... 8)7

Dus iemand die geld vraagt voor het bijrijden is gierig??? Het moet niet gekker worden hoor. Mijn bijrijder hoeft ook niet te betalen maar helpt wel mee op stal of zo als ik dat vraag. Anders zou ik ook een bijdrage vragen. Zoals reeds door anderen vermeld hoef ik niet iemand zijn hobby te financieren.

Nee sorry het kwam er wat fout uit.
Heb zelf een hele tijd lang veel geld betaald voor mijn toen verzorgpony, stal veel uitgemest, tuig gekocht etc dus ik ben absoluut niet tegen betalen voor wat je krijgt.

Maar van sommige 'aanbieders' valt me de mond open. Veel geld voor weinig dagen, veel (!) plichten en regels.

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:19

Mer1980 schreef:
Starlight98 schreef:

Oh al zet je het er 10 X in dik gedrukt en onderstreept, alsnog krijg je enorm veel reactie van 10 / 12 jarigen en soms 16 jarigen die mijn hete / sensibele sportpaard van 1.76m wel even willen rijden := uiteraard gratis. Mensen kunnen en willen niet lezen.... Ook zocht ik iemand die mijn paard wilde leasen, stond er heel duidelijk in, maar kreeg de meest absurde reacties...

Laatst een paard te koop staan, ik zocht dus geen ruiter... maar allemaal meisjes die hem wel wilden rijden voor me zodat ik hem niet hoefde te verkopen.... heel frustrerend.....

Als je een leeftijdgrens van 16 hebt ingesteld, zou ik het ook niet fijn vinden om reacties te krijgen van 10 - 12 jarigen. Iemand die bijna 16 jaar zou zijn, zou ik niet meteen afwijzen. Dan hangt het er van af in hoeverre die al verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Dat mensen die wat jonger zijn het toch proberen, vind ik nog niet zo gek, maar wel mensen die gaan reageren op een paard dat te koop staat. Ze weten toch helemaal de reden niet dat je je paard verkoopt (of het moet toevallig in je advertentie hebben gestaan :p). Maar ik ga er van uit dat je niet zomaar je paard te koop zet en dus eerst wel echt goed nadenkt erover, dus dan snap ik het goed dat zo'n reacties frustrerend zijn.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:34

xSlvna schreef:
Nee sorry het kwam er wat fout uit.
Heb zelf een hele tijd lang veel geld betaald voor mijn toen verzorgpony, stal veel uitgemest, tuig gekocht etc dus ik ben absoluut niet tegen betalen voor wat je krijgt.

Maar van sommige 'aanbieders' valt me de mond open. Veel geld voor weinig dagen, veel (!) plichten en regels.

Daar kan ik dan ook weer inkomen. Vindt het trouwens ook niet echt kunnen als de bijrijder helpt met klussen hij/zij ook nog moet betalen.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:21

tjah, paardrijden is nu eenmaal een sport waar men plichtsbewust moet zijn ivm werken met levende wezens? :?
het is niet omdat je betaald dat je maar lekker moet denken 'ik kom alleen rijden en alleen wanneer het me uitkomt".. of je nu betaald of niet,
anders moet je maar een andere hobby zoeken lijkt me %)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:43

Starlight98 schreef:

Het is inderdaad een beetje geven en nemen. Als de verzorgsters het kunnen betalen en het ervoor over hebben, zou je dat best kunnen doen. Ik zou het alleen zonde vinden als ik een bijdrage vraag, dat ik dan goede mensen (geen penny's :P ) mis, omdat zij niet de financiële middelen ervoor hebben. Liever iemand die geen bijdrage betaalt en super goed voor mijn paardje is, dan iemand die wel betaalt, maar er minder goed mee om gaat.

Zoals Mer1980 ook aangaf, mensen lezen niet. Daarbij heb ik altijd in mijn advertentie staan dat ik 18+ ruiters zoek én dat een bijdrage gevraagd wordt, dan maken ze een afspraak om te komen kijken en gaan ze alsnóg over de bijdrage miepen. Het staat in de advertentie, verdoe mijn kostbare tijd dan niet denk ik dan :o.

En uiteraard ga ik voor de én betalende én verantwoordelijke bijrijders. Gelukkig zijn ook die te vinden ;).

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:08

daiswees schreef:
vind het nogsteeds erg raar dat mensen er geld voor vragen..
als eigenaar zoek je niet voor geld een verzorger maar om je te helpen omdat je het zelf niet 7 dagen in de week red volgensmij?
vraag mijn verzorgers ook geen geld om mn paardje te doen
ben onwijs blij met ze en ben maar al te blij dat de klik er is

Onzin.. Heb t al eerder gezegd, maar dit is laaaang niet bij iedereen het geval..
Ik kan zelf 7 dagen in de week naar mijn paard. Het is dus niet zo dat ik echt iemand nodig heb.
Maar, heb hiervoor ook altijd bijrijdpaardjes gehad (zowel betaald als gratis) en zoveel geleerd en heel veel plezier gehad, dat ik dat iemand anders ook gun.
Veel mensen doen inderdaad net of de bijrijders alleen maar de eigenaar helpen. Eh, en andersom dan? De bijrijder heeft dan een ontzettend leuk paard ter beschikking, er is veel mogelijk (les, buitenrijden, wedstrijden etc). Daar mag je best iets voor over hebben.. De meeste hobby's zijn niet gratis!
En dan heb ik het niet over een wereldbedrag, ik zie soms ook bedragen voorbij komen waar ik van schrik :o

Funnygirl schreef:
Daar kan ik dan ook weer inkomen. Vindt het trouwens ook niet echt kunnen als de bijrijder helpt met klussen hij/zij ook nog moet betalen.

Want..? De eigenaar moet dat dan toch zelf ook?? Ik snap sommige redenaties echt niet :n
Nou is het niet zo dat er bij mij allerlei dingen gedaan moeten worden, het enige is mesten en bakjes voer klaarzetten. Verder niets.
Sommige mensen zijn tegenwoordig echt te verwend lijkt het wel, als het om bijvoorbeeld mesten gaat. Dat hoort er toch bij? (Behalve als het paard op een all-in stal staat). Sjongejonge.. Ik heb toen ik bijrijdpaardjes had, nog NOOIT moeilijk gedaan over uitmesten..
Spullen invetten deed ik ook altijd, al was dat echt niet iets wat ik moest doen. Ik vond het gewoon leuk (en nog steeds eigenlijk :P ).
Mijn bijrijdster hoeft dus ook echt geen zadel of iets in te vetten, tenzij ze het zelf wil natuurlijk, dat is allemaal prima. Maar het hoeft niet :n
Nu vind ik dus ook niet dat er allerlei dingen 'verplicht' moeten worden, maar een beetje eigen initiatief is nooit weg.. Ik vond het heerlijk om ook bezig te zijn met de dingen eromheen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:37

Dahlia, met zo'n paard als het jouwe moet jij toch helemaal geen moeite hebben om een bijrijder te vinden :P ?

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:41

Haha! Nou krijg best wat berichtjes, maar heb al wel ondervonden dat het niet makkelijk is om er 1 te vinden.. Die echt gemotiveerd zijn etc!
Heb er nu sinds kort weer 1, en volgens mij is dat wel een klik! Houd er ook van om lekker te tutten en bando vind dat ook heerlijk, dus ben benieuwd :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:01

Starlight98 schreef:
Als je een leeftijdgrens van 16 hebt ingesteld, zou ik het ook niet fijn vinden om reacties te krijgen van 10 - 12 jarigen. Iemand die bijna 16 jaar zou zijn, zou ik niet meteen afwijzen. Dan hangt het er van af in hoeverre die al verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Dat mensen die wat jonger zijn het toch proberen, vind ik nog niet zo gek, maar wel mensen die gaan reageren op een paard dat te koop staat. Ze weten toch helemaal de reden niet dat je je paard verkoopt (of het moet toevallig in je advertentie hebben gestaan :p). Maar ik ga er van uit dat je niet zomaar je paard te koop zet en dus eerst wel echt goed nadenkt erover, dus dan snap ik het goed dat zo'n reacties frustrerend zijn.

Mijn leeftijdsgrens was 18, waarom> omdat zodra iemand beneden de 18 er vanaf valt en iets ergs overkomt, ik persoonlijk aansprakelijk kan worden gesteld en verweten kan worden een minderjarige op een gevaarlijk paard te zetten. Iemand van 18 jaar en ouder mag zelf de beslissing maken om op te stappen en dat scheelt enorm verzekeringstechnisch. Dus nee al zou iemand BIJNA de leeftijd hebben ga ik dat risico niet aan... heb teveel vreselijke verhalen gehoord van mijn vader die werkt in de verzekeringen. Tuurlijk ben je ook aansprakelijk als er een 18 jarige iets overkomt, maar valt het nog op eigen keuze/schuld en gedragingen van het paard oftewel gewoon WA. Bij jongeren dan 18 ben je gewoon absoluut de sjaak....

Overigens heb ik dat ook in mijn advertentie gezet: Uit verzekeringstechnisch oogpunt uitsluitend reageren vanaf 18 jaar! maar mensen lezen gewoon echt niet....

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:59

Dahlia schreef:
Want..? De eigenaar moet dat dan toch zelf ook?? Ik snap sommige redenaties echt niet :n

Als eigenaar van 7 paarden aan huis weet ik redelijk goed wat ik moet doen om die te verzorgen hoor. Maar in mijn ogen is het not done om iemand te vragen om mee te helpen met het mesten/poetsen/ tuigonderhoud/ weide onderhoud e.d. en dan ook nog een een behoorlijk bedrag te laten betalen. En dan praat ik over meer € 75,= per maand. Zelf krijg ik dan zo'n idee alsof het een bedrijfsidee is. Als je het als bedrijf ook zo wil promoten is er niets mis mee maar dat is meestal niet het geval. Bij ons is het in ieder geval dat de bijrijder mee mag helpen met de klusjes en niet hoeft te betalen. Maar als die niet mee wil helpen dan is het helaas......

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:16

Funnygirl, bij mij hoeven ze niet mee te helpen maar ze doen het uit zichzelf wel, ondanks dat ze betalen en dát zijn gouden bijrijders ;). Af en toe pakken ze de stal mee of geven ze mijn zadel een lik vet, ook nemen ze mij werk uit handen als ik met vakantie ga. Daar krijgen ze wel twee toppaarden en een heel flexibele eigenaar voor terug, een supergezellige stal en ongekende mogelijkheden aangepast op hun wensen. Ik vind niet snel iets niet goed ;-).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:00

Funnygirl schreef:
Dahlia schreef:

Als eigenaar van 7 paarden aan huis weet ik redelijk goed wat ik moet doen om die te verzorgen hoor. Maar in mijn ogen is het not done om iemand te vragen om mee te helpen met het mesten/poetsen/ tuigonderhoud/ weide onderhoud e.d. en dan ook nog een een behoorlijk bedrag te laten betalen. En dan praat ik over meer € 75,= per maand. Zelf krijg ik dan zo'n idee alsof het een bedrijfsidee is. Als je het als bedrijf ook zo wil promoten is er niets mis mee maar dat is meestal niet het geval. Bij ons is het in ieder geval dat de bijrijder mee mag helpen met de klusjes en niet hoeft te betalen. Maar als die niet mee wil helpen dan is het helaas......

Waarom zou dat not done zijn? Als eigenaar en bijrijder het eens zijn met elkaar daarover.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:43

Het valt mij op verzorgsters en bijrijders als één gezien wordt.
Maar een verzorgster doen toch klusjes en als dank rijden ze gratis.
Een bijrijder betaald voor rijden en doet geen klusjes.
Tenminste zo was het vroeghurrr.

Maar ik lees hier dus dat er mensen en uitmesten en betalen, je zou bijna voor die groep een nieuwe naam gaan verzinnen.

Maar voor de genen die betalen niet normaal vinden, kunnen jullie mij 1 hobby noemen die gratis is?
Zelfs wandelen kost geld (nieuwe schoenen als de oude versleten zijn)
Fietsen dat ding slijt ook weer harder.

Paardrijden is langzaam aan weer een elite sport aan het worden, alle prijzen rijzen de pan uit.
Ik vraag me dus nog steeds af waarom mensen denken gratis te kunnen rijden als ze er niets voor hoeven te doen behalve poetsen, zadelen en na verzorgen.
En nee het excuus van ik geef jou een dag vrij, gaat er bij mij niet in. Als iemand echt een dag vrij wil regelen ze wel dat het paard beweging krijgt. Natuurlijk zijn er mensen die via een bijrijder een paard kunnen behouden er is financieel zo veel veranderd de laatste jaren.

Er zullen zelfs eigenaren zijn die extra kosten maken omdat er een bijrijder/verzorgster is.
Ik kijk alleen naar mezelf, pony gaat werken moet nu dus wel voer extra hebben omdat je anders ribben kan gaan tellen. Zadel raakt aan vervanging toe, deze had nog wel een tijdje mee gekund maar nu moet het toch vervangen gaan worden.
Ik heb dus ook ergens gelezen dat ik "gierig" ben omdat ik een kleine bijdrage vraag?

Nee ik ben bang dat deze discussie pagina 100 en verder wel gaat halen zonder dat alle mensen het eens wordt. Maar dat is ook bijna niet mogelijk, iedereen denkt gelukkig anders.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:56

Als eigenaar en bijrijder het eens zijn over betalen en mee helpen vindt ik dat geen probleem hoor. Ieder vrij in zijn eigen keuze. Ik denk dat je inderdaad van "gouden" bijrijders kunt spreken in het geval dat ze betalen en ook nog klusjes willen doen. Niets mis mee. Bij ons is het echter zo dat als ze mee helpen ze niets hoeven te betalen. Onze keus en wij kunnen ons daar goed in vinden.

@ BleuStar: In jou laatste zin zit wel een kern van waarheid en zeker het laatste wat er staat. En laten we dat vooral zo houden. Anders zou het ook zo saai worden.

En mensen begrijp mij niet verkeerd. Als ik weer een bijrijder zoek zou het zo maar kunnen dat er een bijdrage voor betaald moet worden hoor. Ik ben er niet op tegen maar heb in sommige gevallen zo mijn bedenkingen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:21

BlueStar schreef:

Maar ik lees hier dus dat er mensen en uitmesten en betalen, je zou bijna voor die groep een nieuwe naam gaan verzinnen.

Maar voor de genen die betalen niet normaal vinden, kunnen jullie mij 1 hobby noemen die gratis is?

Paardrijden is langzaam aan weer een elite sport aan het worden, alle prijzen rijzen de pan uit.
Ik vraag me dus nog steeds af waarom mensen denken gratis te kunnen rijden als ze er niets voor hoeven te doen behalve poetsen, zadelen en na verzorgen.
En nee het excuus van ik geef jou een dag vrij, gaat er bij mij niet in. Als iemand echt een dag vrij wil regelen ze wel dat het paard beweging krijgt. Natuurlijk zijn er mensen die via een bijrijder een paard kunnen behouden er is financieel zo veel veranderd de laatste jaren.

Er zullen zelfs eigenaren zijn die extra kosten maken omdat er een bijrijder/verzorgster is.
Ik kijk alleen naar mezelf, pony gaat werken moet nu dus wel voer extra hebben omdat je anders ribben kan gaan tellen. Zadel raakt aan vervanging toe, deze had nog wel een tijdje mee gekund maar nu moet het toch vervangen gaan worden.
Ik heb dus ook ergens gelezen dat ik "gierig" ben omdat ik een kleine bijdrage vraag?

Nee ik ben bang dat deze discussie pagina 100 en verder wel gaat halen zonder dat alle mensen het eens wordt. Maar dat is ook bijna niet mogelijk, iedereen denkt gelukkig anders.
. Ik ben bijrijder en doe klusjes :+

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:06

eclair98 schreef:
BlueStar schreef:

. Ik ben bijrijder en doe klusjes :+

Dan moeten we nu een nieuwe naam voor je verzinnen :D
Goh, ben het wel eens met bluestar, het is zoals je het zegt, ieder zijn mening, blij toe dat we niet allemaal hetzelfde zijn.
Ik heb vroeger altijd een paard verzorgd, hoefde niks te betalen, alleen mijn eigen lessen en wedstrijden enzo. Nu hebben we zelf paarden en hebben 2 meiden die de paarden verzorgen, het gaat op dezelfde manier als bij mij, ze betalen hun eigen ding en verder niet. Soms helpen ze wel mee met de dingen die gedaan moeten worden omtrent de paarden, maar ze moeten niks. We vinden het wel fijn en waarderen het dan wel. Wat bij ons het belangrijkste is: Ze zijn superlief voor de dieren, ook de shets geven ze aandacht en knuffels. Zij zijn blij en wij zijn blij. Het is alleen wel zo dat wanneer ze niet regelmatig komen en er komt toevallig iemand anders, dan is het pech (hebben we ook gehad, eentje die alleen in de zomer wilde komen rijden en in de winter sporadisch, soms wel 3 maanden niet, tja......). Maar deze twee zijn denk ik wel aardige blijvertjes (eentje komt nog steeds, ondanks dat haar rijpaard er niet meer is (in laten slapen vanwege koliek en niet weer te opereren), zij poets de enter en twenter en rijdt soms een ander paard).
Laten we allemaal de dingen op onze eigen manier doen, waar we ons goed bij voelen. ;)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:22

Ik heb ook super bijrijders gehad, ook super verzorgsters. Maar helaas ook de mooi weer mensen of die gewoon hun afspraken niet nakomen.
Met een paar gouden bijrijders en gouden verzorgsters heb ik nog steeds contact. Ze komen zelfs nog langs. Je moet ze soms met een bouwlamp zoeken maar ze zijn er wel.

Heb nu ook een gouden bijrijdster ze is ook meer dagen welkom dan afgesproken zonder extra kosten. Vaak heeft ze de beide al gepoetst voor ik kom. Bijdrage is dus ook echt voor vervanging spullen en voer.

@ eclair98 leuk dat je de eerste bent die reageert hoe zou jij jezelf beschrijven? Je rijd bij en je verzorgt, dus moeten we maar een nieuwe titel gaan lanceren :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:26

Een vriendin van me had een verzorgpaard, betaalde ze voor, reed 2 keer in de week, moest op stal zijn als de hoefsmid of dierenarts kwam, moest ook die 2 keer uitmesten en opstrooien. Opzicht niks mis mee maar...

De eigenaresse bezuinigde op de kosten van de stalling dus minder stro in de box, geen krachtvoer... ook bezuinigt ze op alle spullen, er komt absoluut geen nieuw zadel op als dit duurder is dan €100 (huidig zadel is te klein, heb mijn zadel maar opgeofferd, gratis) net als het hoofdstel, ding viel bijna uiteen, nieuwe kopen? Nee joh, is te duur terwijl ze best nieuw tuig had kunnen kopen van het geld van de bijrijder, als zij niks betaalde kreeg de eigenaar tenslotte geen 'korting'.

Ook een keer had het paard spierpijn (had hem op mijn manier aan het werk gezet) en mocht het meisje niet rijden longeren wandelen over een redelijk 'lange' tijd, maar wel doorbetalen + uitmesten + voeren + hoefsmidbezoek bijwonen.
Eigenaresse woonde toen trouwens net 1 minuut rijden van stal af, had tijd zat, wat een moeite om even zelf te gaan joh :roll:

En qua bijrijder/verzorger gedoe, wat ben ik dan?
Betaalde halve stallingsgeld, reed wanneer ik wilde, de hoefsmid die ik wilde en wanneer ik wilde, dierenarts zelfde verhaal, alles ging eigenlijk op mijn manier (zonder eerst toestemming te vragen).
Als de stal niet uitzach haalde ik de kruiwagen en de hark etc.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:48

xSlvna schreef:
Een vriendin van me had een verzorgpaard, betaalde ze voor, reed 2 keer in de week, moest op stal zijn als de hoefsmid of dierenarts kwam, moest ook die 2 keer uitmesten en opstrooien. Opzicht niks mis mee maar...

De eigenaresse bezuinigde op de kosten van de stalling dus minder stro in de box, geen krachtvoer... ook bezuinigt ze op alle spullen, er komt absoluut geen nieuw zadel op als dit duurder is dan €100 (huidig zadel is te klein, heb mijn zadel maar opgeofferd, gratis) net als het hoofdstel, ding viel bijna uiteen, nieuwe kopen? Nee joh, is te duur terwijl ze best nieuw tuig had kunnen kopen van het geld van de bijrijder, als zij niks betaalde kreeg de eigenaar tenslotte geen 'korting'.

Ook een keer had het paard spierpijn (had hem op mijn manier aan het werk gezet) en mocht het meisje niet rijden longeren wandelen over een redelijk 'lange' tijd, maar wel doorbetalen + uitmesten + voeren + hoefsmidbezoek bijwonen.
Eigenaresse woonde toen trouwens net 1 minuut rijden van stal af, had tijd zat, wat een moeite om even zelf te gaan joh :roll:

En qua bijrijder/verzorger gedoe, wat ben ik dan?
Betaalde halve stallingsgeld, reed wanneer ik wilde, de hoefsmid die ik wilde en wanneer ik wilde, dierenarts zelfde verhaal, alles ging eigenlijk op mijn manier (zonder eerst toestemming te vragen).
Als de stal niet uitzach haalde ik de kruiwagen en de hark etc.

Nou ik zou zeggen verzin een leuke naam :Y) . Het is mij trouwens niet helemaal duidelijk of je dan ook de kosten betaalde, maar anders zou ik zeggen: betaal de helft nog van het paard en je bent mede-eigenaar!!!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:06

BlueStar schreef:
H

De één vind dit leuk, de ander dat. Niet alle hobbies kosten geld. Vroegah had mijn moeder een vriendin; die vond schoonmaken zo leuk dat ze in de zomer nog haar gazonnetje bewerkte met de stofzuiger. Mijn moeder werkte; het huishouden doen en schoonmaken kón ze wel maar ze vond het ook wel fijn om dat een paar daagjes in de week niet te hoeven. Zo kwam het dus dat de vriendin twee keer per week bij ons schoonmaakte; zij blij, mijn moeder blij en tóch kreeg de vriendin betaald voor haar uren.

Volgens de logica van bokt zou ze eigenlijk geld bij hebben moeten betalen voor de uren dat ze haar hobby kon uitoefenen, aangezien ze haar hobby uitoefende en bovendien meer ervaring erin opdeed door elders schoon te maken :') . Dan kun je zeggen dat een paard duurder is dan schoonmaken, maar in feite is een eigen huis duurder dan een eigen paard; en is het schoonmaken puur iets dat bij het hebben van een huis hoort.

Dus nee; ik vind het niet 'normaal'. Als je het mij vraagt is 'tijd' het kostbaarste goed dat we bezitten. Tijd besteden aan iets en het aandacht geven heeft (tenzij je te maken hebt met een vreselijke kluns) een positieve uitwerking.

Aan de andere kant bestaat er nu eenmaal vraag en aanbod. Als de paarden schaarser zijn dan het aantal potentiële bijrijders kun je er dus inderdaad geld voor vragen; dat blijkt. En als mensen daar tevreden mee zijn; perfect! Maar ik zou het zélf niet doen, omdat ik me er niet prettig bij zou voelen.

En dat een paard een luxe'product' is is ook zo. Maar het is volgens mij hoe dan ook een luxe als je tijd over hebt om aan een hobby te besteden en je schijnbaar niet alle vrije uren in werk en/of studie hoeft te steken. Een éigen paard is al helemaal een luxe, net als een eigen huis trouwens. Wij lijken dat tegenwoordig wel vanzelfsprekend te vinden, maar dat is het nog helemaal niet zo lang hoor. Daarom hangt het er maar net van af of je vindt dat paarden 'tegenwoordig' meer luxeartikelen zijn... ten opzichte van 100 of 50 jaar geleden (of nog eerder) namelijk niet. Toen waren paarden echt voor een zeer beperkte elite, of voor het werk op het land; maar zeker geen vrijetijdsbesteding van jan modaal.

Nog meer hobbies die gratis zijn:
op blote voeten wandelen :D
zingen
verhalen vertellen
naar verhalen luisteren
ze opschrijven (als het je lukt om ergens gratis pen en papier op te scharrelen)
genieten van een zonsopgang of -ondergang
uitslapen
yoga
allerlei fitness oefeningen die je in huis kunt doen
tuinieren of klussen mag je ook bij heel veel mensen gratis komen doen
naar de kinderboerderij
in de bibliotheek gaan zitten lezen
seks
must i go on? Heel veel dingen kúnnen gratis alleen kosten ze dan (jawel) tijd.

ps als je moet gaan letten op de afschrijving van het gebruik van een fiets of je schoenen kun je je inderdaad afvragen of je qua geld wel de juiste prioriteiten stelt... ik denk dat veel mensen doordat ze te weinig tijd hebben juist meer geld moeten uitgeven aan dingen die best voor heel weinig zouden kunnen.
Laatst bijgewerkt door sallandval op 09-02-13 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:21

Tegenwoordig zijn er veel mensen die een verzorgpony/paard zoeken met de voornaamste rede dat een manege te duur is. Helaas ben ik daar 1 van. De manege werd ook duurder en nu ben ik ook weer ouder en moet ik meer gaan betalen :( Ik heb gerekend dat als ik 30 euro p/m zal betalen wij niet in de problemen zullen komen en ik gewoon kan gaan rijden ik dus helemaal blij. Er is dus het probleem dat de lage prijzen vanaf 18+ zijn en ik helaas 15 (bijna 16) ben :( en dan zie je advertenties van 100euro p/m voor 2 dagen i/d week voor een fjordje :o. Ik ben nu zo langzamer hand mijn zoektocht aan het opgeven. IK vind het zo jammer want wil echt alles doen uitmesten poetsen longeren grondwerk af en toe rijden(rijden hoeft niet eens elke week te zijn) en een bijdraagje geven.

Gelukkig heb ik wel een verzorg haflingertje (gratis) waar ik lekker mee kan wandelen tutten knuffelen en grondwerk mee kan doen. Ben ik wel echt blij mee ze is ook zo lief en eigenwijs.Gelukkig ben ik dus 1x in de week nog wel met een paard bezig., maar zou het zo leuk vinden om af en toe te rijden:(