Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmloveit

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:22

ik begrijp het wel dat ze er geld voor vragen, anders heeft die gene er ook niks aan.
maar mijn vriendinnetje heeft wel 4 verzorgpony's ( toevallig een boer met zoveel ponytjes,) en daar mag ze gratis verzorgen.
als je gratis wil kan je beter naar een handelaar gaan of naar een boer, maar als je er niet tegen kan om afscheid te nemen, zou ik dat zeker niet doen.
want bij mijn vriendinnetje worden ook veel pony's verkocht. ze heeft al een paar keer afscheid moeten nemen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:29

Voor mij maakt het niets uit wat een ander wil / doet. Iedere eigenaar / verzorger mag zelf weten of ze wel of niet een bedrage vragen / betalen.

Ik heb paarden pony's gehad waarbij ik betalende en niet betalende ruiters had. Ik heb een tijdje shetlanders in de wei gehad en daar mochten ze gewoon lekker mee kroelen, rijden, poetsen etc... alleen de wei niet uit tenzij ik er zelf was. Ik vroeg geen bijdrage.

In het begin met één van mij rijpaarden zocht ik ook een bijrijder. Gratis, maar heb zo vreselijk veel gajes gehad. Mijn merrie toendertijd was geen makkelijke en alleen daarom al (verzekerings en risico technisch) moest er iemand van 18 + op. Nou wat een jonge meiden alsnog reageerden en maar zeggen: ja maar ik val er niet vanaf. Helaas ik neem dat risico niet aangezien menig een er al is afgelazerd.... Maar na honderden penny reacties heb ik er een bijdrage bijgezet uit wanhoop. Dat scheelde enorm. Toen wel een goede bijrijder gehad. Helaas stopte die ermee en heb ik mijn merrie ivm opvolging door haar dochter in bruikleen gegeven. De ander betaalde dan alles en deed ook alles voor een vooraf afgesproken periode. Ik betaalde wel een uitgebreide verzekering om veearts kosten af te dekken.

Nu heb ik nog 1 super sportpaard. Ik rij wegens omstandigheden niet meer. Ik heb mijn talentvolle paard aan iemand beschikbaar gesteld die een dergelijk kwaliteits paard niet kan kopen en ik wil haar als eigen fokproduct niet kwijt. Ik heb haar nu 7 jaar. Mijn amazone heeft haar volledig in de kost op een stal waar zij wil staan. Ik betaal wel alle veeartskosten, (incl. inentingen) startkaart, fysiokosten en uitgebreide verzekering. aangezien zij haar start en dus ook meer waard maakt hebben wij ook een contract opgesteld waarin alles is vastgelegd. Bij eventuele verkoop krijgt zij een deel van de opbrengst. mede omdat zij ook investeert in dit paard. Overigens doe ik er helemaal niets meer mee, ik kom hoogstens kijken bij de wedstrijden. Mijn paard staat op ruim een uur rijden van mijn huis. Dus even langs gebeurt zelden.....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:32

Wel fijn dat je het zo hebt kunnen regelen mer

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:36

Colway schreef:
Wel fijn dat je het zo hebt kunnen regelen mer

Yep zie het als leasen ;) we zijn beiden heel erg tevreden. Laatst trouwens een ander fokproduct van mij bij haar in training gezet en toen betaalde ik alle kosten en is zij ook betaald voor haar diensten want hij stond echt voor de verkoop.

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:29

Sees schreef:
TinkDelilah, dat is ook ieders eigen keuze hoor ;). Ik vraag wel een bijdrage, dan ben ik zekerder van opkomst (heb ik het idee) en reageren over het algemeen alleen de serieuze ruiters.

Maar is het dan niet juist moeilijker om iemand te vinden als je een bijdrage vraagt? Sommige mensen zouden daardoor misschien juist geneigd zijn om niet te reageren, terwijl het wel hele goede verzorgsters kunnen zijn. Als ik een bijdrage zou vragen, ben ik bang dat ik zo goede mensen zou missen.

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:18

vind het nogsteeds erg raar dat mensen er geld voor vragen..
als eigenaar zoek je niet voor geld een verzorger maar om je te helpen omdat je het zelf niet 7 dagen in de week red volgensmij?
vraag mijn verzorgers ook geen geld om mn paardje te doen
ben onwijs blij met ze en ben maar al te blij dat de klik er is

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:40

Zo denk ik er dus ook over. Zolang ik iemand heb die netjes met mijn paard omgaat en van wie ik op aan kan, hoef ik echt geen bijdrage.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:05

daiswees schreef:
vind het nogsteeds erg raar dat mensen er geld voor vragen..
als eigenaar zoek je niet voor geld een verzorger maar om je te helpen omdat je het zelf niet 7 dagen in de week red volgensmij?
vraag mijn verzorgers ook geen geld om mn paardje te doen
ben onwijs blij met ze en ben maar al te blij dat de klik er is

Dat is niet altijd het geval. Zeker als het om rijden gaat. Een paard heeft het niet nodig om 6 dagen in de week gereden te worden dus als je zelf 3x rijdt is echt niet nodig dat hij nog 3x gereden wordt en als je op een stal staat waar de rest al gebeurt is de noodzaak er toch niet voor jezelf of het paard.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:06

Starlight98 schreef:
Sees schreef:
TinkDelilah, dat is ook ieders eigen keuze hoor ;). Ik vraag wel een bijdrage, dan ben ik zekerder van opkomst (heb ik het idee) en reageren over het algemeen alleen de serieuze ruiters.

Maar is het dan niet juist moeilijker om iemand te vinden als je een bijdrage vraagt? Sommige mensen zouden daardoor misschien juist geneigd zijn om niet te reageren, terwijl het wel hele goede verzorgsters kunnen zijn. Als ik een bijdrage zou vragen, ben ik bang dat ik zo goede mensen zou missen.

Goede mensen gaan niet moeilijk doen om een bijdrage lijkt mij

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:07

Kimmloveit schreef:
als je gratis wil kan je beter naar een handelaar gaan of naar een boer, maar als je er niet tegen kan om afscheid te nemen, zou ik dat zeker niet doen.

Ik denk dat, als je moeite hebt met afscheid nemen, je sowieso beter geen verzorgpaard kunt nemen. De kans dat het paard verkocht wordt of dat je stopt is altijd aanwezig.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:08

Colway schreef:

Mij lijkt 'goed voor paarden kunnen zorgen' of 'goed kunnen rijden' nier per sé samen vallen met 'geld hebben'.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:19

Ik heb dus echt niet te mogelijkheid om een bijdrage te leveren in geld. Vind het wel jammer dat er dan vaak wordt gezegd dat die mensen niet sirieus zijn, en minder zuinig met spullen omgaan etc.

Ik kom al 12 jaar bij dezelfde mensen op stal, en nu nog steeds. Ik heb daar nooit een cent hoeven te betalen, maar na 12 jaar ben ik er nog steeds :D pony is nu gewoon op om nog op te rijden, maar ik blijf nog steeds gaan om hem te verzorgen.

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:52

Colway schreef:
Starlight98 schreef:

Dus als ik heel veel geld zou hebben en makkelijk een bijdrage zou kunnen betalen, kan ik goed rijden en ben ik een goede geschikte verzorgster? :') Er zullen vast genoeg mensen zijn die echt wel goed rijden en een goede verzorg(st)er zouden zijn, maar niet de financiële middelen hebben om een bijdrage te betalen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:55

en ik heb gewoon geen zin om andermans hobby te betalen. zou ik op een stalling staan die me 100 euro per maand kost oké, maar helaas is het 350 euro voor stalling. Ik vraag niet veel, maar wel iets. Ik heb het overigens niet nodig het geld. ik wil mijn paard kunnen betalen zonder afhankelijk te zijn van bijrijders.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:42

Colway schreef:

Dus omdat ik niet de financiële middelen heb om een bijdrage te betalen kan ik niet rijden en ga ik niet zuinig met het paard en spullen om? Lekker kortzichtig weer. Gelukkig is de eigenaar van mijn bijrijdpaard wel blij met me, ondanks dat ik geen bijdrage betaal.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 01:07

Vriendin van me heeft vandaag een paard 'gekregen' van de boer waar haar verzorgpaard staat, New Forrest merrie met nakomelingen, goed papier zover ik weet.
Meid hoeft alleen de spullen te kopen (of te lenen van mij :')) en mag alles ermee, geen stallingsgeld etc.

Niet iedereen is gierig. *\o/*

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:14

xSlvna schreef:

Pardon....... 8)7

Dus iemand die geld vraagt voor het bijrijden is gierig??? Het moet niet gekker worden hoor. Mijn bijrijder hoeft ook niet te betalen maar helpt wel mee op stal of zo als ik dat vraag. Anders zou ik ook een bijdrage vragen. Zoals reeds door anderen vermeld hoef ik niet iemand zijn hobby te financieren.

Volgens mij is er ook niemand die zegt dat als je niet de financiele middelen beschikt je ook niet kunt rijden. Wat echter wel zo is, is dat als mensen ergens voor betalen ze ook "waar" voor hun geld willen en niet zo makkelijk zullen zeggen "vandaag geen zin". Er zijn er ook legio die zonder bijdragen gewoon de afspraken nakomen maar er zijn er ook legio die het niet doen. Dan is het geld net dat beetje extra zekerheid. Voor een ieder die met of zonder bijdrage een leuk verzorg/bijrijdpaard heeft, ben er blij mee en wees er zuinig op.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:28

Maar goed, nogmaals, heb je liever iemand die komt omdat het anders zonde is van het geld? Of dat iemand komt omdat dir het leuk vind om te komen.

Er werd trouwens gezegd dat GOEDE mensen niet moeilijk doen om een bijdrage. Met andere woorden, als je wel moeilijk doet om een bijdrage ben je geen goede verzorger/bijrijder. En dat vind ik kort door de bocht. Niet iedereen heeft genoeg geld om extra te betalen.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:36

Iemand die het alleen doet voor het geld kan beter naar een manege gaan om te rijden. In mijn ogen althans of moet zich prof noemen en paarden trainen voor anderen. Iemand moet het leuk vinden maar dat is niet altijd genoeg. Sommige mensen hebben een "stok" achter de deur nodig om zich aan de afspraken te houden.

Verder gaat jou redenatie niet geheel op. Als je niet wilt betalen wil niet zeggen dat je niet goed bent. Volgens mij is dat ook al een aantal keren aangegeven. Maar als je ergens voor moet betalen en je kunt het niet, kun je je ook afvragen of je dat moet willen. Omdat mensen niet genoeg geld hebben wil niet zeggen dat anderen maar een filantropische instelling moeten gaan worden omdat diegene wel wil rijden maar het geld niet heeft. Volgens mij moet ik ook nog steeds werken voor mijn geld wat ik dan eventueel kan spenderen aan mijn paarden. Maar er zijn ook genoeg mensen die geen geld willen. Respect voor hun maar ook voor diegene die wel een bijdrage vragen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:42

Funnygirl schreef:
Iemand die het alleen doet voor het geld kan beter naar een manege gaan om te rijden. In mijn ogen althans of moet zich prof noemen en paarden trainen voor anderen. Iemand moet het leuk vinden maar dat is niet altijd genoeg. Sommige mensen hebben een "stok" achter de deur nodig om zich aan de afspraken te houden.

Verder gaat jou redenatie niet geheel op. Als je niet wilt betalen wil niet zeggen dat je niet goed bent. Volgens mij is dat ook al een aantal keren aangegeven. Maar als je ergens voor moet betalen en je kunt het niet, kun je je ook afvragen of je dat moet willen. Omdat mensen niet genoeg geld hebben wil niet zeggen dat anderen maar een filantropische instelling moeten gaan worden omdat diegene wel wil rijden maar het geld niet heeft. Volgens mij moet ik ook nog steeds werken voor mijn geld wat ik dan eventueel kan spenderen aan mijn paarden. Maar er zijn ook genoeg mensen die geen geld willen. Respect voor hun maar ook voor diegene die wel een bijdrage vragen.

Sluit ik me helemaal bij aan.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:25

Funnygirl schreef:

Ik reageer alleen maar op wat Colway zei. En hoe die het zei was kort door de bocht. Anderen hoeven niet te vinden dat ik niet goed ben omdat ik geen bijdrage betaal, Colway zei dat je niet moeilijk doet om een bijdrage als je goed bent. Als je wel moeilijk doet ben je dus niet goed (Ja, het gaat nog steeds alleen om wat Colway zei!). En DAAR erger ik mij aan. Want als je geen bijdrage betaalt dan ben je gelijk die ongemotiveerde bijrijder hier in het topic, immers wil (bijna) iedereen hier dat er een bijdrage wordt betaald om er zeker(der) van te zijn dat de bijrijder de afspraken na komt.

Ik wil paardrijden, ik kan het niet betalen. Ik wil niet alleen paardrijden, maar de dokter raadde het ook aan ivm mijn knie. Maar ik ga niet naar een manege omdat ik dus niet kan betalen, ik kan het niet missen. Nu heb ik iemand gevonden die zelf niet meer kan rijden, maar die wel een jong beestje heeft staan (en wat andere paarden waar weer andere mensen op rijden) die hij doorgereden en uitgebracht wil hebben. Ik help hem door dat beest een opleiding te geven en meer waard te maken, hij helpt mij door een paard beschikbaar te stellen waar ik op kan rijden.
Betekend niet dat ik van anderen verwacht dat zij maar gratis hun paard aan mij beschikbaar stellen. Maar verwacht dan ook niet van mij dat ik daar op reageer. Dan zoek ik verder tot ik wel dat gratis paard vind.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:28

xSlvna schreef:
Vriendin van me heeft vandaag een paard 'gekregen' van de boer waar haar verzorgpaard staat, New Forrest merrie met nakomelingen, goed papier zover ik weet.
Meid hoeft alleen de spullen te kopen (of te lenen van mij :')) en mag alles ermee, geen stallingsgeld etc.

Wat wil je daar mee zeggen. Ik hoop niet dat je ermee wil zeggen dat mensen die een bijdrage vragen gierig zijn want dat kan je net zo goed omdraaien naar mensen die niet willen betalen voor het bijrijden zijn gierig.
Ik denk daar niet zo over maar even om een punt te maken. Dus...

Het blijft een kwestie van vraag en aanbod. Zolang er mensen zijn die bereid zijn te betalen wordt er geld gevraagd en eerlijk is eerlijk waarom niet?
De reden maakt niet uit het feit is je betaald wat je wil en als iemand bereid is 50 euro per maand te betalen waarom zou je dat als eigenaar niet doen. Als mensen niet meer zouden willen betalen veranderd het vanzelf weer.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:48

@ Goldenarrow. Duidelijk wat betreft Colway.

Wat betreft het wel of niet reageren, dat is ieder zijn goed recht. Kan me ook heel goed voorstellen dat je verder zoekt als je geen geld hebt. Nogmaals.... mijn bijrijder betaald ook niet hoor maar kan me iets voorstellen als er een bedrag gevraagd wordt. En zoals ik lees zijn er een paar groepen te onderschijden bij de mensen die iemand zoeken: Een groep die een paard heeft staan en er niets mee doen/kunnen bv de boertjes ( niet negatief bedoeld voor de rest. Die mensen zoeken dus iemand en deze zijn meestal gratis, De groep die de kosten niet geheel zelf kunnen betalen en dus een bijdragen vragen en dan ook nog de groep die en de tijd en het geld zelf hebben en er andere mensen een plezier mee denken te doen om iemand anders erop te laten rijden. Bij deze groep kan het voorkomen dat je wat moet betalen of niet. Voor ieder is er dus wel wat te vinden maar persoonlijk kan ik me dan kwaad maken over de opmerking "ze kunnen blij zijn dat hij aandacht krijgt" en "ik bewijs iemand een dienst" Deze opmerkingen zijn afhankelijk uit welke groep het paard komt en is dus niet voor ieder van toepassing.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:21

martine0503 schreef:
en ik heb gewoon geen zin om andermans hobby te betalen. zou ik op een stalling staan die me 100 euro per maand kost oké, maar helaas is het 350 euro voor stalling. Ik vraag niet veel, maar wel iets. Ik heb het overigens niet nodig het geld. ik wil mijn paard kunnen betalen zonder afhankelijk te zijn van bijrijders.

Hier ben ik het zo mee eens. Ik betaal 315 euro stalling in de maand, en dan heb ik het nog niet eens over bijkomende kosten. En dan zou ik vervolgens blij moeten zijn als iemand anders mij wil 'helpen'door gratis mijn paard te doen.
Waarom zou ik krom moeten liggen voor mijn paard, en een ander daar gratis van moet kunnen profiteren. Ik zie niet in waarom ik andermans hobby zou moeten bekostigen.
Ik heb overigens een bijrijder, en die hoeft niet te betalen ondanks dat ik een daar eigenlijk wel een grootvoorstander van.

Maar ik wordt echt een beetje moe van al die reacties die zeggen dat het raar is dat je zou moeten betalen. Juist als je een paard niet zelf kan betalen zou je het normaal moeten vinden dat je voor een kleine bijdrage een deel van een paard kan gebruiken. ALs je niks hoeft te betalen is het gewoon mazzel. Op het moment dat je veel klusjes doet vind ik het een ander verhaal, maar op het moment dat je alleen maar hoef te rijden en te mesten vind ik het een heel ander verhaal.
Ik quote mezelf even uit een ander topic

knuffeldier schreef:
ik heb in het begin van het topic een keer gereageerd, en tot pagina 15 actief mee gelezen. Daarna half half mee gelezen. Toch stoor ik me een beetje aan de houding van sommige mensen. Echt die attitude van dat een eigenaar toch maar heel blij met ze moet zijn en dat het wel heel erg raar zou zijn als ze moeten betalen. Dan denk ik altijd, koop maar eens zelf een paard, zal je zien hoeveel het je kost.

Ik vind het overigens wel belachelijk als je voor verzorgen zou moeten betalen. Als je als bijrijder veel klusjes doet vind ik het ook wel gerechtvaardigd dat je (vrijwel) gratis mag rijden. Maar voor degenen die alleen hoeven te rijden en het raar vinden dat ze moeten betalen, heb ik hier een heel leuk rekensommentje (met betrekking op mijn paard)

Mijn paard kost me aan stalling en verzekering 360 euro in de maand. Dat is 12 euro per dag.
Wat krijg ik daar voor:
- een schitterend paard onder mn kont(zie profiel), die bovendien ook nog erg braaf is met rijden. En zo'n kwaliteit vind je niet op een manege
- Binnenbak buitenbak
- Zelf mesten en zelf binnen en buitenzetten.

Wat zou ik krijgen als manege ruiter: een uur groepsles met 12 personen voor 19 euro per keer. Dus 1 keer per week per maand is dan al zo'n 80 euro.

Maar laten we nu eens naar het echte kostenplaatje kijken die een eigenaar heeft(ff mijn situatie)
- 310 stalliing
- 50 verzekering
- 14 hoefsmid (28 per 2 maanden)
- 11 krachtvoer
-83 afschrijving (op een auto rekent iedereen afschrijving, dus waarom op een paard niet. 85 euro is de prijs van mijn paard en zadel samen en dan een afschrijvingsperiode van 10 jaar)

In totaal kom ik dan op 468 p.m en dan heb ik nog geen meter gereden en niks extra's. Dat is 15,6 euro per dag.

Dus ik denk dat je als bijrijder een verrekte goede deal hebt als je voor 25 a 30 euro voor 1 dag in de week per maand mijn paard mag rijden.
Ik heb overigens een bijrijder voor 1 dag in de week en die hoeft niks te betalen. Het gaat me gewoon om het principe en ik word af en toe best giftig als ik de reachties van sommigen lees die niet willen betalen maar wel lekker willen rijden. Ik denk dan koop er dan zelf 1 of ga terug naar de manege, daar moet je ook gewoon betalen. Ik laat heel veel om mijn paard te betalen. Waarom zou ik alles moeten dokken en zou een ander wel gratis zijn hobby moeten beoefenen en zou ik als eigenaar nog dankbaar moeten zijn ook. Voordat ik mijn paard kocht ben ik ook betalende bijrijder geweest en daar heb ik nooit een probleem van gemaakt.

Zo ff genoeg gespuid. Ik heb overigens een bijrijder voor 1 dag in de week en die hoeft me niet te betalen. Omdat ze me veel heeft geholpen (en nog steeds) en erg waardevol voor me is. En het is bovendien een erg fijne vriendin. Maar mocht zij stoppen gaat de volgende waarschijnlijk wel 25 a 30 per dag/per week in de maand betalen.

Ik vind overigens wel dat als je betaald en het paard raakt kreupel dat je per direct niet meer zou hoeven te betalen tot dat het paard weer te rijden is.
[/

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:25

bij ons 100 in de maand, maar dat komt omdat we eigenlijk helemaal geen bijrijder nodig hebben.
ze mag dan wel 2x per week mee naar de ponyclub, mee op wedstrijd, en lessen betalen ze zelf maar..

oh ja en ze mag rijden wanneer ze wil