Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:08

mariska32 schreef:
saiera@ ik ben er ook bij,de paarden staan aan huis.
een bijdrage doe ik ook niet aan en toch......kan er veel mis gaan.

het lijkt wel of de instelling heel anders is dan 20/30 jaar geleden.

Geen idee, zo oud ben ik nog niet, ben pas 19 ;)

Maar weet wel van mijn vroegere verzorgpony's dat die mensen voor mij, maar na mij ook heel veel moeite hebben een goede vaste verzorger te vinden. Of ze doen onverantwoorde dingen, of ze komen niet meer, of ze hebben te weinig ervaring om met de vrij groene rijpony om te gaan.

Wij werden afgelopen zomer gevraagd of we niet tijdelijk terug konden komen om dat ponybeeest door te rijden/te corrigeren.
Jonge pony van nu 4,5... wij hadden hem met 3 stap, draf en stuur geleerd, beestje doodbraaf.. toen moesten we door omstandigheden daar weg. Dan gaat er een meiske van 11 op de pony rijden. Zonder les, niks. Nu was het een schrikachtige bok die iedereen er af gooide en niet eens meer rustig gezadeld kon worden :=

Ik zou heel graag weer als verzorger voor die pony zorgen, maar ik kan ook niet alle ellende op mijn schouders nemen. Heb inmiddels een eigen pony, veel schoolwerk... Vind het nog jammer.

Serendip90

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:28

Met een eigen pony erbij zou ik het sowieso niet doen, merk het zelf ook (beetje maffe situatie) maar ik heb dan toch bepaalde dingen die ik "goed" vind of zo "vind horen" en dat komt dan niet overeen met...

Qua tijd is het al lastig, laat staan als ik er dan nog iets bij neem... Mis het heel erg doordeweeks, maar dan liever tijd voor mijn eigen paardje.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:49

Ik wil met mijn bericht trouwens niet zeggen dat ze nooit wat goed voor me gedaan hebben hoor, absoluut niet in tegendeel zelfs.
Kijk er waren er bij die ik na de 1e keer al weg gestuurd heb, maar goed dat heb je altijd.
Verder als ik vroeg of ze wilde mesten of wilde voeren als ik een keer niet thuis was dan werd dit ook wel gedaan, ze werden hier ook voor bedankt en soms betaalde ik dan eens een rijlesje.
Het was ook zat keer heel gezellig, samen op buitenrit of naar een workshop, open dag, keuring oid.
Als ik helemaal omhoog zat en ik belde dan kwamen ze vaak ook wel om me te helpen. +:)+
Waar het hier vaak mis liep was rijden en communicatie, als ik iets zag wat niet goed ging, mijn paard stijf de andere dag of spullen die niet opgeruimd waren dan zei ik daar wat van en als daar dan na verschillende keren er iets van gezegd te hebben niks mee gedaan werd dan was het voor mij klaar.
Communiceren is niet mijn sterkste punt daar ben ik heel eerlijk in ik flap er al snel iets uit, daarom zal het hier ook wel iets sneller mis lopen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:13

Ik zit weer in tweestrijd -O-

Ik ben de laatste tijd veel met [***] bezig, en dat heeft hij nodig, en het gaat goed met hem, het doet hem goed, hij boekt vooruitgang qua hoeven en verder kan ik ook leuke dingen met hem, maar het heeft allemaal tijd nodig en moet regelmatig herhaald worden, en niet maar 1x per week eens eventjes wat doen ..

Tot zover weinig problemen, ware het niet dat ik 2 pony's heb en ik echt het idee heb dat ik [***] qua aandacht verwaarloos. En dat wil ik niet, het is zo'n leuke pony .. Maar elke dag 2 pony's doen kan ik gewoon niet, en dus neem ik steeds vaker [***] eventjes, omdat die het meer nodig heeft .. Maarja, dan blijft [***] weer staan ... en die vind dat ook niet leuk ...

Dus zit ik te denken om toch misschien weer .. maar met de recente ervaringen ..
Ik heb geen standaard pony's, ik ben geen standaard mens. Ik kan niet op tijd x afspreken, een uur wat met mijn pony doen en weer naar huis gaan. Als ik ga dan werk ik met mijn pony's, en doe ik daar zolang over als ik het nodig vind. En als plan A niet werkt die dag dan heb ik ook nog steeds plan B en zelfs plan C klaarstaan. Ik heb daar geen problemen mee, zolang ik maar met hen bezig ben en beter eindig dan dat ik begonnen ben (voor mijn gevoel dan). En als dat betekent om niet te rijden, of gewoon eens 10 minuten bezig te zijn, of weet ik het, dan is dat zo.. En ja, Parelli hé .. verzorgster moet dat echt wel willen, en willen leren (als ze het nog niet kunnen). En daar kruipt in het begin veel tijd in waarin je heel weinig lijkt te doen (het resultaat daarvan merk je pas na een tijdje). Maarja, dat zien ze tegenwoordig allemaal niet meer zitten .. pony moet meteen nu doen wat zij willen .. en anders is het saai.. En ik kan dat wel begrijpen, dat mensen het saai vinden om bij wijze van op een half uur tijd 3x 5 minuten niks te doen, gewoon te staan kriebelen en aaien in de piste ... Nu heeft [***] dat niet zo nodig als [***], maar toch ..

En op stal zien ze mij ook alweer afkomen, daar hebben ze al 2 keer gezegd dat ik beter kan stoppen, dat ik toch nooit een verzorgster vind die ik goed genoeg zal vinden :') En misschien is dat ook wel zo, maar tegelijk heb ik wel zo'n superpony staan die graag aandacht wil ...

Help :+

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:19

Sabine ik denk dat je moet proberen je minder schuldig te voelen als je even geen tijd heb, ik heb er 6 lopen en geloof me maar die krijgen echt niet elke dag aandacht.
Als ik wat met ze ga doen vinden ze het leuk doe ik niks en ze krijgen hun natje en droogje dan vinden ze het ook prima.
Eerst vond ik het ook sneu dat ze stil stonden, maar als ik eens goed kijk geloof ik niet echt dat ze er mee zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:29

Ik weet het toch niet hoor ... Als ik met beiden niks zou doen zou dat een minder probleem zijn dan met 1 wel en met 1 niet .. De laatste tijd merk ik bij [***] toch een ander gedrag, hij staat steeds als eerste aan het hek, oortjes naar voren, klaar om wat te doen. Kom ik met het halster in de weide zit zijn neus er bijna in voordat ik het door heb. En als ik dan wat met [***] doe of met het halster naar [***] ga dan is [***] boos, gewoon boos ... Het komt misschien raar over via internet, maar het voelt echt niet goed op deze manier. Heb dat tijdje kunnen opvangen door meer met [***] te doen en dan af en toe wat met [***], maar dat is dan voor [***] weer niet goed, die wordt dan weer banger en dan gaat het allemaal weer moeilijker enzo, dus die moet z'n portie wel krijgen (en vindt het ook leuker als hij weet waar hij aan toe is door regelmatige herhaling).

Misschien is het nog anders als je echt een hele kudde hebt waar je er af en toe eentje uithaalt ... en als ik niks met hen zou doen zou het ook geen probleem zijn, maar eentje wel & eentje niet is dat wel. Kan nog altijd alleen op de dagen wat doen dat ik ze beiden kan doen, maarja, dat weet ik ook nooit op voorhand, ben in de week ook met [***] begonnen met het idee daarna nog met [***] te werken, maar dan werd dat door omstandigheden met [***] zo'n lange sessie dat mijn energie gewoon op was, en bleef [***] weer staan... Moeilijk.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:35

Misschien zal je dan toch genoegen moeten nemen met een verzorgster die het wat ánders doet dan jij? Anders is niet per definitie altijd slechter? Je paard wordt daar niet meteen minder van hoor. Heb het zelf altijd vreselijk gevonden als ik als bijrijdster alles echt precies moest doen zoals de eigenaar het deed, vond dat echt een gebrek aan vertrouwen.
Ik zou verder ook niet te veel menselijke eigenschappen aan je paarden toedichten hoor!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:56

Sabine ik snap wel wat je bedoel hoor ik heb er hier ook 1 gehad die echt jaloers was en dan zeggen ze dat paarden dat niet kennen nou als jij een paard gehad heb die zulk gedrag vertoont weet je wel beter.
Het is gewoon moeilijk hoe het te gaan doen en idd ik heb ze in een kudde dan is het misschien ook weer anders.
Kan je het niet omdraaien eerst wat met Cobe doen, vooraf voor jezelf bepalen wat je ga doen en hoeveel tijd je daar voor heb, duurt het iets langer dan gedacht dan een kort iets verzinnen voor Boke, maar wel iets wat effectief is.

HalloDan Er zit een groot verschil in het totaal anders doen en precies hetzelfde, precies hetzelfde hoeft van mij ook niet en dat is naar mijn idee ook onmogelijk, maar iemand die dezelfde richtlijnen hanteert is wel zo fijn, totaal anders gaat niet werken, want dan kan je steeds weer een strijd aan gaan met je paard.
Ze hebben een consequente duidelijke opvoeding nodig en niet vandaag bij Truus dit en morgen bij Beppie dat dus ik kan goed begrijpen dat een eigenaar het graag gedaan ziet zoals hij of zij het ook doet en dat heeft helemaal niets met het gebrek aan vertrouwen van de bijrijdster te maken.
Je heb paarden die heel snel iets overnemen en dat is voor de eigenaar die er meestal heel wat vaker mee moet werken soms heel vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:29

Ik moet eerst eens verzorgsters vinden die willen blijven :+ En verder, tja, ik doe Parelli met mijn pony's, ik ben niet het type: pony uit de weide trekken, borstel erover, zadel erop, hoofdstel aan, een uur rijden en terug de weide op. En dat is wel wat er vaak standaard gebeurd. Daarentegen heb ik er wel begrip voor dat mensen niks of weinig van grondwerk kennen en wil ik hen graag uitleggen wat ik doe, hoe ik dat doe en waarom (vooral de theorie erachter vind ikzelf heel interessant, omdat je dan echt kan gaan voorspellen wat je pony's gaan doen). Maar dan moeten ze natuurlijk daar wel interesse in hebben, en niet verwachten dat ze na 2 keer komen alles met de pony kunnen wat ik ermee kan, bij mij zit daar ook best wel tijd in (en er is nog zoveel meer te leren & te doen).

Jaloers zijn kennen ze echt wel :j Of hier en daar eens eentje toch :+ Het is ook heel typisch dat ze de hele dag gemoedelijk samen in de weide & de stal staan (ook als de stalknecht gaat uitmesten bv.) en als ik de weide in kom is het ruzie en moet [***] het bekopen.. Ligt verder niet aan mij hoor, lijkt maar zo := :')

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:03

Ik snap je punt Sabine, lijkt me ook lastig als eigenaar als je merkt dat een van je pony's te weinig aandacht krijgt. Ik zou als ik jou was gewoon lekker doorzoeken & bijvoorbeeld gewoon echt in je advertentie erbij zetten dat je met Parelli werkt en het graag zou willen als je verzorgster zich daar ook voor interesseert en het wil leren..

Bij mijn verzorgpony zijn we altijd met zn 3e en 5 paarden. 1tje werkt ook met Parelli e.d. en ik mag ook af en toe haar paardjes doen; ik krijg dan gewoon uitleg tussendoor van haar en zo leer ik het beter kennen, maar ze vind niet dat ik die manier per se moet gebruiken.

Wordt trouwens zelfs opgenomen in de vriendengroep van de eigenaresse :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:14

Weet je wat het ook is? Van mij moeten ze geen Parelli doen, ik vind het een logische manier van omgaan met je paard maar [***] is al langer op deze wereld, en daar heb ik al vanalles mee gedaan. Er mag dus best iemand die pony gewoon longeren, of inderdaad zadel erop en rijden .. Maar dan krijg je het karakter van [***], hij geeft je niks cadeau, je moet het echt verdienen (en niet door knuffels en snoepjes :P maar door duidelijkheid & consequent zijn). En dan willen ze dus bv. longeren, en dan staan ze daar, en dan vertrekt [***] niet .. Is gewoon typisch hem, gewoon kijken hoe doortastend ze zijn. En dan proberen ze 1 keer, ze proberen 2 keer, en bij de 3e keer zie je heel die houding al veranderen, kakken ze helemaal in, zien ze het niet meer zitten want het gaat toch nooit lukken .. En ja, dat werkt dus niet .. en dan geven ze op .. Ik kan dan wel zeggen waar ze op moeten letten, het voordoen hoe je hem kan laten lopen, maar dat werkt niet, en dan willen ze niet meer .. Dat is ook wat ik zeg, bij [***] verwachten dat je na 2 keer komen alles met hem kan doen.. tja .. niet realistisch. Ik kan hem via de games van Parelli en alles rond Parelli veel beter bereiken, maar ik deed 'vroeger' ook vanalles met hem, dus dat is het probleem niet (denk dat je eerder een probleem hebt met een paard dat via Parelli opgeleid is). Maar dat karakter .. daar moet je kunnen & willen doorprikken, en dat blijkt ook een struikelblok :+

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:20

Dat snap ik ook wel, heeft dat paard daar ook, dan krijg ik ook 'les' van haar erover; want hij loopt echt zo over iedereen heen. Maar je kunt dat natuurlijk ook leren. Dus eigenlijk moet jij gewoon een verzorgster zoeken die interesse heeft in iets te leren, tsja ik zou het leuk vinden, maarja daar heb je niet veel aan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:24

Ja, dat is blijkbaar dus het probleem .. iemand vinden die wil leren (tegenwoordig denken velen dat ze alles al kunnen :=), iemand die toch een paar keer per week kan komen (anders gaat het helemaal traag en heb ik er alsnog vrij weinig aan) en iemand die niet na 2 keer opgeeft omdat het nog niet gaat zoals ze zich voorgesteld had ... [***] is geen makkelijke pony, maar als je éénmaal de klik gemaakt heb is het wel een prachtbeest, het duurt alleen eventjes, dat is [***] gewoon :+ (en [***] wil niks meer van vreemden hebben, dus daar zou het helemaal lang bij duren ;) ).

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:25

Je hebt gewoon pony's met een gebruiksaanwijzing :=
En als advertentie titel 'Onwijze uitdaging zoekt leuke verzorgster' weten ze gelijk waar ze aan toe zijn :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:28

Ja, dan staan ze allemaal op de stoep om mijn wilde pony te temmen :+ :')

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:29

Das ook wel weer zo, maar er zijn mensen die echt een nieuwe uitdaging zoeken, maarja dat moet je ook maar net treffen..

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:29

Ik was trouwens op zoek naar een bijrijdpaardje voor een dag maar in plaats daarvan heb ik op hetzelfde landje er nu weer 2 shetjes bij te verzorgen :') Maar dat is gewoon echt als ik daar zelf zin in heb..

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:34

Sabine, als jij nou even verhuisd hihi :)

Ik ben helemaal paardloos, binnen 4 dagen

dancer_

Ik las het, echt onwijs rot voor je! :(:)

_Chip

Misschien iets als Serieuze verzorgster gezocht (parelli)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:37

Misschien kan jij beter verhuizen, ik heb 2 pony's die mee moeten :+

Serieuze verzorgster .. ik vind nog niet eens een gewone, laat staan een serieuze :P :))

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:38

heb je Facebook? Anders kun je daar wat opzetten? Via via vind je vaak ook sneller iets :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:40

Neen, geen facebook. En via via, zou echt niet weten waar er nog eentje zou lopen ..

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:42

Hmm, facebook werkt idd vaak wel goed.. Manegeruiters zoek je denk ik niet, dus daar een briefje is niet erg handig.. Misschien eens op een manege rondlopen en wat kinderen van een jaar of 14/16 bekijken en evt aanspreken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:44

Zitten niet zoveel manèges in de buurt, en de manège die er is ga ik liever niet langs, heb daar een ex-manègepony van staan en de verzorgster die ik gehad heb die van die manège kwam wilde dat volgens mij ook alleen maar om te kunnen zeggen tegen haar vriendinnen 'kijk welke pony ik mag verzorgen' ... :+