Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:34

Jorinda, helemaal mee eens hoor, alleen is de mijne waarschijnlijk o.a geploft door te weinig echte beweging...Zit in zoverre dus wel een beetje omhoog aangezien ik 7 dagen echt niet red naast mijn fulltime baan. Maar ach, de komende 6 weken staat ie nog in training :P

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:41

Zo, dit topic gaat hard :)

hier nog steeds tevreden over mijn bijrijdster.
Alleen is er donderdag iets gebeurt en ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet.
ik heb mezelf maar even gequote uit een ander topic met daarin wat er gebeurt is.
maar wat zouden jullie in zo'n situatie doen?
overdrijf ik het te veel of is het toch wel iets om even serieus over te praten?
in ieder geval, alvast bedankt voor het lezen/nadenken hier over!

Citaat:
ik heb een dilemma...
mijn lieve bijrijdster heeft donderdag avond Gil laten vrijspringen.
nu waren er genoeg mensen van stal bij en heeft ze het dus niet alleen gedaan...
maar... ik heb foto's gezien van hoe ze het opgebouwd hebben en naar mijn idee was dat niet de veilige manier.
bovendien was ik niet ingelicht en heb ik het gister toevallig op stal gehoord en heeft mijn bijrijdster mij nog steeds niks vertelt hier over.
daarnaast mag er alleen onder begeleiding gesprongen worden met Gil. ik ben begeleiding en vrijspringen valt ook onder springen.

wat ik het vervelendste vind van de hele situatie is dat ik niet van te voren ingelicht ben. als ze het mehad gevraagd had ik er best over willen nadenken.
daarnaast denk ik dat ze opgestookt is, dat zij wilde rijden, maar dat mijn stalgenoten de grote bak hiervoor wilde gebruiken dus dat er gewoon gezegd is dat ik het vast niet erg zou vinden (ze heeft namelijk nog nooit wat gedaan wat ze niet mocht en als ze al andere dingen wilt doen stuurt ze mij altijd een appje hier over)
en het feit dat er zo gebagetaliseert wordt door mijn stalgenoten, dat stoort mij ook mateloos.
er wordt letterlijk gezegd: "ach, maar alles gaat toch goed? waar maak je je toch druk om, hij vind springen toch leuk? en hij heeft het toch braaf gedaan?".
Nou serieus, het is het moeilijkste paard van stal, maar ach het is goed gegaan dus ik mag er niks over zeggen...
en dat hij springen leuk vind betekend niet dat hij niet in eens onvoorspelbaar kan reageren... want anders was ik er in leusden natuurlijk niet afgevallen...
de volgende keer dat hij dus springt en hij breekt zijn benen omdat mijn stalgenoten zo'n waardeloos parcours maken en maar zonder verstand de paarden er in jagen, dan pas mag ik iets zeggen want dan pas is het fout gegaan :(
goed dat laatste overdrijf ik, maar het gaat om het principe...

dus, wat ga ik nu hier aan doen?
papa zegt dat mijn bijrijdster natuurlijk ook wel een keer iets anders dan dressuur, longeren of losgooien moet kunnen doen. dat is ook wel zo, maar dan wil ik er bij zijn om het haar uit te leggen en te deomstreren hoe ik dat met gil doe.
het liefste zou ik haar willen bellen en willen vragen wat er donderdag gebeurt is en haar willen vragen of ze in het vervolg dit soort nieuwe dingen eerst met mij wit overleggen...
maar ik weet niet of da verstandig is...
dus nu mijn vraag aan jullie, wat zouden jullie doen?

Ylvy

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:43

Ik zou evengoed praten,

al is het dan om te vragen wat ze precies gedaan heeft en wat je stalgenoten gezegd hebben.
een verhaal heeft vaak 2 kanten ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:49

deviltjh schreef:
Ik zou evengoed praten,

al is het dan om te vragen wat ze precies gedaan heeft en wat je stalgenoten gezegd hebben.
een verhaal heeft vaak 2 kanten ;)

ja daarom en ik geloof eigenlijk niet zo goed dat ze dit zelf bedacht heeft, want zoals ik eerder al schreef,normaal overlegd ze altijd en is ze juist onzeker in het nieuwe dingen doen met Gil, juist omdat die zo lastig is...
maar vind het wel een onwijs lastige situatie :o

en de vraag is, wat is dan handig?
haar bellen of het tijdens de volgende les bespreken?

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:51

Ik zou het persoonlijk bespreken,
via de telefoon vind ik minder net.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:00

dat idee heb ik ook altijd :)
(en ik heb er ook een hekel aan om voor zo iets te bellen :o)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:08

Ik weet niet of jullie sms contact hebben? Maar anders zou ik haar een berichtje sturen dat je hebt gehoord wat er gedaan is, en dat je graag even face to face wil praten. Niet dat je boos bent oid, maar ook niet dat ze zich rot schrikt als jij haar ineens aanspreekt?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:11

Marocje schreef:
Ik weet niet of jullie sms contact hebben? Maar anders zou ik haar een berichtje sturen dat je hebt gehoord wat er gedaan is, en dat je graag even face to face wil praten. Niet dat je boos bent oid, maar ook niet dat ze zich rot schrikt als jij haar ineens aanspreekt?

:))
we hebben app contact, we hebben schrijfcontact (ik heb een schriftje op stal liggen waarin we alles vermelden, hoe het paard was die dag, wat we hebben gedaan en hoe de omstandigheden etc waren ) en ik geef haar les :)
ik ben een beetje een controlfreak, mischien dat ik er daarom ook wel zo'n moeite mee heb dat ik dit niet wist :o

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:41

Dan zou dat dus wel een goede mogelijkheid zijn: eerstvolgende keer aangeven dat je even met haar wil praten, om wat dingen duidelijker te krijgen. Zelf zou ik het dus prettig vinden (ben ook bijrijder) dat ik eerst een berichtje krijg met de vraag/mededeling of we kunnen overleggen. Dan ben ik voorbereid zodra ik de mensen zie, en zal ik niet ineens van alles op mijn dak krijgen. Dan kun je natuurlijk ook gelijk duidelijk maken dat je niet boos bent oid, maar wél dat je graag wat dingen duidelijk wil hebben.

Zo is er laatst ook een miscommunicatie bij ons ontstaan. Ik doe een pony, en begeleid hier nog iemand anders in. Zij heeft weinig ervaring, maar ik wist nog niet hoe weinig. We hadden de dagen verdeeld, en ik bedoelde dus longeren (beweging), zij dacht ook rijden als het longeren goed ging.. Het rijden is dus niet goed gegaan (pony ervandoor, zij eraf). Ik wist dat het niet goed kon gaan, en vertelde dit dus. Zij schoot in de verdediging en gaf te kennen dat dit niet was afgesproken. Gelukkig vertelde eigenaar pony haar hoe het zat, en boos ze haar excuses aan. Het was toen echt een mis communicatie, maar wel fijn dat het gelijk uitgesproken was. Van beide kanten dus. In eerste instantie ging dit ook via privebericht/whats app, en daarna nog even face tot face, maar toen was het eigelijk wel duidelijk...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:56

Lastige situatie... Vooral als stalgenoten zich er mee bemoeien... (Ik heb dan altijd de neiging om boos te worden op stalgenoten... die vanalles voor je beslissen) "Je mag mijn paard rijden, maar dan moet je maar gewoon Liannes zadel gebruiken, dat mag wel"... Mijn zadel is daar op de grond/in het gras gegooid, zwaar smerig terug... Nou... Fijn hoor! En zo nog wel wat dingen... Bij mij is de bemoeienis ooit zo ver gegaan dat ik zelf te horen kreeg van een bijrijder van iemand anders "Jij moet vandaag bitloos rijden want ik heb vandaag les en gebruik altijd dit hoofdstel" (pardon?!) gezamelijke zadelkamer... heel fijn.... NOT... Maar ook als er vriendinnetjes wilde komen rijden, goh, dat kon allemaal... En achteraf pas horen hoe slecht het gegaan is, paard is omgedraaid... Maak nu nog steeds mee dat hij soms wil omdraaien terwijl er eerst een kind van 6 bitloos op naar buiten reed (ok, ik liep/fietste er naast) maar als ik dat nu doe.. dan heb ik ook een paard die nog steeds omdraait...) dus mjah :S Ik zou vooral eens met de stalgenoten gaan praten!

Verder gewoon met je bijrijder praten... Ik mag (of nouja mams en zusje doen het) een gesprekje beginnen... Ik ben expres verhuisd van stal zodat mijn paard lekker lang buiten staat.... Bijrijder is van mening van 4 uur meer dan genoeg is... Dus ze had hem vanmiddag gereden en binnen gezet en binnen laten staan... Gelukkig kwamen mijn moeder en zusje kijken (ik was vanmorgen en voor het rijden geweest) en hebben die hem weer buiten gezet.. Met dit weer is binnenstaan zo zonde... Dus dat zeggen ze de volgende keer even netjes face-to-face... Als ie buiten staat --> weer naar buiten of iedereen moet ondertussen binnen zijn gehaald :)

Maar ik zeg wel eerlijk, met gevaarlijke situaties sneller ingrijpen! Als je denkt dat het niet veilig is/was --> METEEN via whatsapp of sms/bellen even wat er van zeggen!

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:02

Jeetje wat een gemene stalgenoten. Ik zal ze eens flink de waarheid vertellen. Als ze dat bij mij hadden gedaan waren ze wel echt aan het verkeerde adres. Ik zal der goed over praten met je bijrijder. Ze heeft nog nooit wat fout gedaan dus deze ene keer zal ik niet gelijk zeggen daar is de deur. Vraag aan der wat er precies is gebeurd en praat er over dat je het liever niet hebt. Nou kun je ook een boekje in je kast leggen. Zodat ze opschrijft wat ze elke keer gedaan heeft!
Succes

Edit: zie dat je al een schriftje heb
Laatst bijgewerkt door _nvds op 21-04-13 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:03

Ik zou haar inderdaad dan een appje sturen dat je even met haar wilt praten de eerstvolgende keer dat jullie elkaar zien (wel duidelijk maken dat je niet boos bent!). Dan kan je rustig uitleggen wat jij van je stalgenoten hebt gehoord, vervolgens kan zij haar verhaal doen en daarna kan je, zo nodig, nog eens duidelijk maken wat jullie eerder hebben afgesproken. Ik zou dit soort dingen niet snel via sms/telefoon doen, het komt toch vaak anders over dan je dingen bedoelt en het zou ontzettend zonde zijn als jullie hier ruzie of iets dergelijks over zouden krijgen omdat iets verkeerd is overgekomen. En inderdaad, zoals Lianne zegt, ook met de stalgenoten praten. Niet zeggen "ik heb gehoord dat jullie hebben gezegd...", maar breng het wat subtieler ("ik weet niet of jullie tegen haar hebben gezegd dat ..., maar ik heb met haar afgesproken dat (vrij)springen alleen onder begeleiding van mij gebeurt, zouden jullie een oogje in het zeil kunnen houden?" bijvoorbeeld).

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:12

Hebben jullie het ook, het mooie weer is begonnen en de reacties stromen opeens binnen? (of ben ik de enige die afgelopen week 3 reacties heeft gehad terwijl de advertentie al gesloten is, maar naar aanleiding van dit topic? :p

Nu heb ik dus al iemand, maar het valt me even op....

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:21

Nee haha.. wel fijn dat je iemand hebt :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:24

Ik maar denken dat het aan het mooie weer ligt ;) hoor van meer mensen in de buurt dat ze iemand hebben gevonden namelijk! Heb zelf een paar x in de winter gezocht en dat gaat toch altijd lastiger dan in de zomer?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:31

Stroomden de reacties maar binnen.... Helaas niet dus haha :P

Wel fijn dat je al iemand hebt gevonden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:03

Het weer zal nog niet mooi genoeg zijn :P

Vervelende situatie M_D_H .. zou zelf ook niet weten wat ik ermee zou doen ... inderdaad eens face to face erover praten, dat sowieso .. en dan merk je vanzelf wel wat of hoe ;)

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:09

nou helaas.... ik ook niks hoor hihi

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:59

Ik heb inmiddels twee opties...Even afwachten of er wat tussen zit :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:28

Dan worden de mensen in Brabant opeens wakker ;)

Ben benieuwd Danoesje!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:37

[***] schreef:
Het weer zal nog niet mooi genoeg zijn :P

Vervelende situatie M_D_H .. zou zelf ook niet weten wat ik ermee zou doen ... inderdaad eens face to face erover praten, dat sowieso .. en dan merk je vanzelf wel wat of hoe ;)

ja precies,
nou ik heb haar even een appje gestuurd met dat ik de volgende les even graag met haar wil praten :)

gisteren heeft Gil in ieder geval weer aan alle stalgenoten bewezen waarom ik zo geirriteerd was zaterdag...
hij heeft duidelijk laten merken dat hij echt het pbraafste paard van stal is (ahum)
ik heb een retourtje ziekenhuis gekregen van hem en kan straks weer terug om fotos te laten maken :+
ik heb sowieso een hersenschudding. waarschijnlijk een gekneusde nek, ribben, rug en kin en ik hoop mijn kaak ook.
ze willen in ieder geval als nog foto's maken van de gekneusde onderdelen, aangezien het vermoeden rijst dat ik sowieso mijn kaak gebroken heb...
braaf paard...
dus momenteel ben ik weer totaal afhankelijk van mijn bijrijdster...

het is wel vaak zo dat wanneer het weer lekkerder wordt de mensen ook weer op zoek gaan naar een verzorgpaard.
wat ik niet begrijp eigenlijk is dat ik behoorlijk hoge eissen aan mij bijrijdster had en gil binnen een week een bijrijdster heeft gekregen... dus wat is er anders tussen gil en jullie advertenties?
ben ik eigenlijk wel benieuwd naar :o

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:43

Hier is het sowieso de locatie --> geen luxe meer.. Op vorige stal wel (kantine en alles, ook voor ruiter luxe), maar daar ook weinig/geen reacties... (Geen wedstrijdpony, een pony dus...) Weet niet of foto's bij ads nog helpen... En gewoon geluk hebben...

Heb ooit iemand binnen 1 dag gevonden (kreeg eigen paard, stopte daarom)... Dat was een paar jaar terug, weinig aanbod van paarden, veel verzorgsters ;) Nu worden hier in de buurt veel paarden aangeboden, denk dat dat ook meespeelt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:50

Lianne86 schreef:
Hier is het sowieso de locatie --> geen luxe meer.. Op vorige stal wel (kantine en alles, ook voor ruiter luxe), maar daar ook weinig/geen reacties... (Geen wedstrijdpony, een pony dus...) Weet niet of foto's bij ads nog helpen... En gewoon geluk hebben...

Heb ooit iemand binnen 1 dag gevonden (kreeg eigen paard, stopte daarom)... Dat was een paar jaar terug, weinig aanbod van paarden, veel verzorgsters ;) Nu worden hier in de buurt veel paarden aangeboden, denk dat dat ook meespeelt.

wij hebben ook geen luxe hoor :n
een (slechte) buitenbak en een longeerbak maar verder wel volpension :)
een wasplaats met alleen koud water en een poetsplaats.

Gil is wel een wedstrijdpaard/pony, maar in principe ben ik de enige die er mee op concours gaat.
het enige wat mijn bijrijdster wel mag (omdat ze zich in goed gedrag bewezen heeft in combi met gil) is mee naar de stamboekwedstrijden waar er ook onderling gestart mag worden. daar mag ze een a proefje starten.
maar officieel op concours zit er niet in :n.
hier ook weinig aanbod van paarden en veel verzorgsters.
ik heb idd wel foto's bij de advertentie gezet en er hoeft voor gil niet betaald te worden echter is een eis van mij dat er les mee genomen wordt en dat die les bij mij is en daar betaal je wel voor :)

dit omdat ik wel 1 vaste manier van rijden wil en omdat gil nog al lastig is.
en door te betalen voor de lessen betaald ze eigenlijk ook een stukje voor het gebruik van de spullen en het paard :)

daarnaast betaald ze uit vrije wil (en dit is echt vanuit haar zelf) een stukje mee aan bepaalde dingen.
de stamboekwedstrijden betaald ze b.v. mee aan de overnachtig en de stal en we willen een nieuwe ast gaan aanschaffen en daar wil ze ook aan mee betalen. maar dit is geen eis van mij :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:54

Ik ben ook erg benieuwd. Zou heerlijk zijn voor ons allebei:) paard blij met een nieuw maatje,ik met wat meer ruimte en extra aandacht voor hem!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:28

M_D_H schreef:
Lianne86 schreef:

wij hebben ook geen luxe hoor :n
een (slechte) buitenbak en een longeerbak maar verder wel volpension :)
een wasplaats met alleen koud water en een poetsplaats.

Gil is wel een wedstrijdpaard/pony, maar in principe ben ik de enige die er mee op concours gaat.
het enige wat mijn bijrijdster wel mag (omdat ze zich in goed gedrag bewezen heeft in combi met gil) is mee naar de stamboekwedstrijden waar er ook onderling gestart mag worden. daar mag ze een a proefje starten.
maar officieel op concours zit er niet in :n.
hier ook weinig aanbod van paarden en veel verzorgsters.
ik heb idd wel foto's bij de advertentie gezet en er hoeft voor gil niet betaald te worden echter is een eis van mij dat er les mee genomen wordt en dat die les bij mij is en daar betaal je wel voor :)

dit omdat ik wel 1 vaste manier van rijden wil en omdat gil nog al lastig is.
en door te betalen voor de lessen betaald ze eigenlijk ook een stukje voor het gebruik van de spullen en het paard :)

daarnaast betaald ze uit vrije wil (en dit is echt vanuit haar zelf) een stukje mee aan bepaalde dingen.
de stamboekwedstrijden betaald ze b.v. mee aan de overnachtig en de stal en we willen een nieuwe ast gaan aanschaffen en daar wil ze ook aan mee betalen. maar dit is geen eis van mij :)

Ik heb de laatste keer geen foto's er meer bij gezet....

De keren daarvoor wel.. Foto's doen heel wat...

En ja, bij het woord pony draaien sommige mensen zich al om ("Mijn ponytijd was 10 jaar geleden haha" ;) die mensen) En voor de rest geen idee... Was ook gratis (zoals bijna alles in de buurt), maar soms heb ik het idee dat de manege nog makkelijker een paard verleasd voor 3 dagen á 150 euro dan ik een verzorgster kon vinden (voor 2-6 dagen per week, gratis)..

Wel genoeg reacties gehad, maar weinig geschikte mensen en vooral veel mensen die maar 1x kwamen, afspraken en nooit meer iets van horen :') Heerlijk..