bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:31

Les is investeren in jezelf.
Ja reiskosten heb je nu eenmaal. Dat vind ik dan altijd een beetje gezever (komt botter op tekst over dan ik bedoel) dat wist je van te voren. En 11 kilometer fietsen is ook goed te doen.

Zij kan natuurlijk vragen wat ze wil. Jij mag daarop natuurlijk niet akkoord gaan. En eventueel een tegenbod doen toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:42

bruintje123 schreef:
Les is investeren in jezelf.
Ja reiskosten heb je nu eenmaal. Dat vind ik dan altijd een beetje gezever (komt botter op tekst over dan ik bedoel) dat wist je van te voren. En 11 kilometer fietsen is ook goed te doen.

Zij kan natuurlijk vragen wat ze wil. Jij mag daarop natuurlijk niet akkoord gaan. En eventueel een tegenbod doen toch? :)

Uiteraard, die 2 dingen zijn volledig mijn eigen keuzes, als ik daar al niet of niet 100% achter zou staan zou ik er al niet aan begonnen zijn. Maar dat kost wel ook geld en dat is prima en heb ik ook, al is het dan misschien 50 euro minder sparen in de maand daardoor, maar 50 euro minder sparen of 100 euro minder sparen zit voor mij dan wel een verschil in, als je begrijpt wat ik bedoel.. De kosten voor benzine en (evt.) les hou ik sowieso, of ik nou door ga met deze of toch een ander paardje ga zoeken, dat is mijn keuze. Het mee betalen ook alleen daar loop ik een beetje op vast..
Komt overigens niet bot over hoor haha. :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:53

Ik begrijp dat je die kosten ook hebt en het geld zal er toch maar moeten zijn.
Maar net wat je zelf ook zegt, dat heb je bij een ander paard ook.

Ik vind het ook flauw van haar dat ze er nu pas mee komt.
Daarom zou ik net als wat joyce ook zegt aangeven dat er voor jou niets veranderd is en je dit bent aangegaan omdat het voor niets was.
Maar als het echt niet anders kan je misschien wel 25 kunt missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:59

bruintje123 schreef:
Ik begrijp dat je die kosten ook hebt en het geld zal er toch maar moeten zijn.
Maar net wat je zelf ook zegt, dat heb je bij een ander paard ook.

Ik vind het ook flauw van haar dat ze er nu pas mee komt.
Daarom zou ik net als wat joyce ook zegt aangeven dat er voor jou niets veranderd is en je dit bent aangegaan omdat het voor niets was.
Maar als het echt niet anders kan je misschien wel 25 kunt missen.

Precies, ja ik denk ook niet dat dat het alleen is, het is dan ook alles bij elkaar. Moeizame communicatie etc alles er bij en dan denk ik deels ook kijk even wat ik in 2 maand alweer met die pony heb bereikt, ze zei zelf ook ze ziet er al weer veel blijer uit, dus ik voel me dan ook heel rot tegenover de pony dat ik dan ineens niet meer kan komen omdat het een financiële kwestie word en zij dan dus weer stil komt te staan.. Ik denk dat de eerste stap is het gesprek er over aan te gaan, wat ze verder precies in gedachten heeft en wat ze ong. aan financiële bijdrage wil en als dat meer is dan ik wil of kan betalen dat ik dat gewoon zeg en dan moet zij inderdaad maar zeggen wat ze dan wil, of ze inderdaad genoegen neemt met een keer 25 euro of dat ze perse iemand wil die betaald en ik dan dus moet stoppen..

sneeuwpop

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:02

Er zijn helaas ook eigenaren die als ze meer kunnen krijgen van een andere bijrijder, ze je opzij schuiven.
Ik zou erveel rekening mee houden, gezien dat ze niet eerlijk is geweest vanaf het begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:08

sneeuwpop schreef:
Er zijn helaas ook eigenaren die als ze meer kunnen krijgen van een andere bijrijder, ze je opzij schuiven.
Ik zou erveel rekening mee houden, gezien dat ze niet eerlijk is geweest vanaf het begin.

Ik heb aardig wat mee gemaakt in 5 jaar met mijn eigen pony dus ben inmiddels gewend overal zo ongeveer rekening mee te houden. Ben vorig jaar zelf ook ineens van de een op de andere dag bij een bijrijdpaard weg gestuurd omdat ze vonden dat ik niet kon rijden. Me daarvoor wel even flink laten betalen aan halster, wedstrijd, les, huur van een van hun andere paarden en toen was het ineens nou doei he. Dus me té snel er aan hechten doe ik al niet meer sindsdien en ik hou er altijd rekening mee ineens teleurgesteld te kunnen worden. Ik ga er niet vanuit dat ze snel iemand vind die (meer) wil betalen omdat ze simpelweg ook geen tijd heeft om verder rond te kijken, maar goed ik hou er zeker rekening mee! Bedankt *D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:11

Vervelend is dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:53

Nog even een update van mijn kant. Ik heb de eigenaresse een berichtje gestuurd of ze een idee had hoeveel ze dan aan bijdrage zou willen, hier kwam uit dat ze een stalling zoekt voor ong. 150 euro in de maand en dat ze dan dus dacht aan ongeveer 50 euro in de maand + af en toe nog de hoefsmid eens.. Hierna zei ze nog dat ze graag niet meer dan 100 euro per maand aan de pony kwijt wil zijn zodat ze het nog uit kan houden zolang de pony nog leeft (is nu 18), hier schrok ik weer een beetje van, ik vind zoiets zeggen een beetje krom.. "Dan zit ik het nog wel even uit voor de rest van haar leven" zegt ze dan. Dan sta ik met mijn bek vol tanden.. De reden ben ik het dus niet mee eens, verkoop de pony dan gewoon denk ik dan maar goed dat is niet mijn keuze. Het bedrag weet ik zo niet, als mijn situatie verder zo blijft dat ik ong. 150 euro in de maand kan sparen ga ik niet 50 euro + 1 keer in half jaar 30 euro hoefsmid + les etc betalen allemaal.. Dus denk maar aanzien en dan maar kijken..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:47

50,- is wel een super net bedrag.
Echter als je het niet daaraan wil missen dan houdt het op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:53

Anke schreef:

Op de vorige pagina had ik ook op je gereageerd, maar dan nogmaals even, het is geen willen ;) Dat sparen doe ik niet voor mijn lol, dat is voor mijn toekomst, mits ik er voor kies om voor de rest van mijn leven geen rijbewijs te halen, altijd in een huurhuis te blijven wonen, nooit weer een eigen paard te kunnen kopen of nooit eens uberhaupt op reis te kunnen om nog eens wat van de wereld te zien, dan zou het allemaal veel makkelijker zijn, en dat zijn nog maar een paar dingetjes. Ik heb mijn pony verkocht om te kunnen sparen voor mijzelf en studie, dan kan ik nu wel weer mijn geld in een pony gaan stoppen met nog een keer 75 euro sparen per maand maar ik knoop alle eindjes aan elkaar om een beetje een zakcentje op te bouwen en om ook af en toe nog eens nieuwe kleding ofzo te kunnen kopen. Dus de situatie is voor mij helaas niet zo makkelijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:59

Als je inderdaad maar 150 per maand over houdt als zak-en spaargeld dan is 50,- voor de hobby uitgeven niet verstandig. Kun je beter een plek zoeken waar je kunt helpen en betaald wordt voor je hulp of gratis mag rijden en eventueel les krijgt . Die plekken zijn er ook.

Lauren186

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:01

Annet_Dottie schreef:
Anke schreef:

Op de vorige pagina had ik ook op je gereageerd, maar dan nogmaals even, het is geen willen ;) Dat sparen doe ik niet voor mijn lol, dat is voor mijn toekomst, mits ik er voor kies om voor de rest van mijn leven geen rijbewijs te halen, altijd in een huurhuis te blijven wonen, nooit weer een eigen paard te kunnen kopen of nooit eens uberhaupt op reis te kunnen om nog eens wat van de wereld te zien, dan zou het allemaal veel makkelijker zijn, en dat zijn nog maar een paar dingetjes. Ik heb mijn pony verkocht om te kunnen sparen voor mijzelf en studie, dan kan ik nu wel weer mijn geld in een pony gaan stoppen met nog een keer 75 euro sparen per maand maar ik knoop alle eindjes aan elkaar om een beetje een zakcentje op te bouwen en om ook af en toe nog eens nieuwe kleding ofzo te kunnen kopen. Dus de situatie is voor mij helaas niet zo makkelijk.

Het komt op mij over alsof je er niet enthousiast voor wordt, mijn advies is dan ook: doe het niet. Lekker sparen voor jezelf.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:24

Dan nog. Jij kiest waar je het geld voor gebruikt of juist niet gebruikt.
50,-/maand voor een zo goed als eigen paard is een schijntje.
Jij geeft aan dat je liever spaart. Niks mis mee. Slimme keuze.
Echter is het wel een keuze. Gewoon eerlijk aangeven bij de eigenaar.
Moet kunnen toch...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:39

Annet_Dottie schreef:
Anke schreef:

Je komt op mij over als iemand die het geld opzij wil zetten voor dingen voor later dat is heel goed. Maar als ik een eigenaar zou zijn van een paard die opzoek is naar iemand die voor mijn paard zou willen gaan zou ik ook echt wel minimaal 50 euro willen en als iemand het er niet voor over heeft want dat is in jou geval zo. Dan zou ik die persoon echt niet uitkiezen voor mijn paard.
Ik had ook niet veel te besteden net als heel veel andere jonge mensen. Omdat je op jonge leeftijd nou eenmaal nog niet veel verdient dat wordt later wel meer ;) en de 50 euro in de maand is dan geen belemmering. Maar in jou geval heb je he paard weg gedaan om financiële reden. Daar is niks mis mee een pony is duur. Maar dat geldt ook voor anderen en die 50 euro is slechts een klein deel van de kosten en in jou geval heb je dat er gewoon niet voor over. Ik zou dan liever het paardje gunnen aan iemand die niet eens kan sparen aks in echt niks hebben die tenminste volledig voor het paard wil gaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 00:01

Ik vind 150 euro per maand voor kleding, cadeautjes, sparen etc weg weinig als je op je zelf woont en je eigen huishouden moet runnen. Je auto of wasmachine stuk en dan ben je zo 4 maanden sparen weer kwijt. Of meer als je een andere auto nodig hebt.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 08:13

Ik betaalde destijds 50 euro per maand.
Vond ik een redelijk bedrag om in de kosten mee te dragen.
Ook toen de eigenaren 3 weken op vakantie waren en ik al het werk deed betaalde ik door wat ik achteraf gezien dan wel jammer vond gezien het werk wat ik allemaal op me nam.
Maar goed ik was blij met mijn plek daar dus klaagde er verder niet over.

Helaas kon ik het niet meer betalen dus deed ik in het weekend altijd hun werk als tegenprestatie.

Nu bij mijn huidige bijrijdpony betaal ik niks en mag ik binnen lopen en pakken wat ik wil (al ben ik hier 9 vd 10 keer veelste bescheiden voor).
Ik kom daar ook al vanaf mijn 13e/14e en voel me daar echt op mijn plek.
En als ik aangeef dat ik best wat bij wil dragen zegt ze altijd "ach nee joh ben je gek!".
Paarden staan ook aan huis en worden echt low budget gehouden omdat ze een melkveebedrijf hebben en dus zelf balen maken e.d.
Maar denk zowiezo dat het onder de "boeren" een beetje anders gaat als "stadse" paardenhouders.

Lauren186

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:52

Ik betaalde destijds 40 euro voor 3/4 x in de week, mocht er alles mee doen. Vond het echt een schappelijke prijs, soms nam ik nog les op eigen kosten ernaast.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:33

tijger22 schreef:
Ik betaalde destijds 50 euro per maand.
Vond ik een redelijk bedrag om in de kosten mee te dragen.
Ook toen de eigenaren 3 weken op vakantie waren en ik al het werk deed betaalde ik door wat ik achteraf gezien dan wel jammer vond gezien het werk wat ik allemaal op me nam.
Maar goed ik was blij met mijn plek daar dus klaagde er verder niet over.

Helaas kon ik het niet meer betalen dus deed ik in het weekend altijd hun werk als tegenprestatie.

Nu bij mijn huidige bijrijdpony betaal ik niks en mag ik binnen lopen en pakken wat ik wil (al ben ik hier 9 vd 10 keer veelste bescheiden voor).
Ik kom daar ook al vanaf mijn 13e/14e en voel me daar echt op mijn plek.
En als ik aangeef dat ik best wat bij wil dragen zegt ze altijd "ach nee joh ben je gek!".
Paarden staan ook aan huis en worden echt low budget gehouden omdat ze een melkveebedrijf hebben en dus zelf balen maken e.d.
Maar denk zowiezo dat het onder de "boeren" een beetje anders gaat als "stadse" paardenhouders.

Was dat bij mij ook maar zo. Ik heb een verzorgpony waarvan de eigenaresse maar heel af en toe komt. En ik doe al het werk. Ik haal voer, heb gezorgd dat hij weer conditie heeft, zorg ervoor dat er een zadelmaker komt als het nodig is, koop zijn halsters, zijn zweetdekens, vliegenfrontriemen, peesbeschermers, hoofdstel, dekjes, en ik heb de gehele verzorging overgenomen, omdat zij dat niet meer kan ivm prive redenen. Maar ik betaal 75,00 euro.
en dan mag ik wel maximaal 5 keer in de week rijden, maar als je ziet wat ik allemaal doe. en dan is het niet eens mijn eigen pony.
maar goed, ik klaag er verder niet over, want nu heb ik wel een maatje voor het leven.
Al vinden mijn ouders 75,00 euro niet zo leuk :o

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 22:00

@Sardientje, daarom heb ik er ook nooit over geklaagd want ik was er allang blij mee dat ik wat te rijden had :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:13

Anke , nogmaals het is niet echt een keuze meer in mijn geval. Zoals Joyce B ook zegt ik ben nu 7 jaar uit huis, mijn wasmachine, tv, computer of wat dan ook kan ook eens kapot zijn. Mijn huis is nog altijd alles behalve hoe ik het hebben wil omdat ik van het weinige wat ik nu heb gespaard geen nieuwe bank of iets dergelijks wil kopen.
Ik zal nog wel een studie moeten doen mits ik voor de rest van mijn leven als schoonmaakster ofzo aan het werk wil (dat kan niet eens gezien mijn lichamelijke klachten), dus ik zal nog wel een diploma moeten halen..

waxmeltsenzo ik snap wat je zegt, al maak ik uit je reactie op dat jij het dan van te voren aangeeft dat je een bijdrage wil, deze jongedame heeft eerst tegen mij gezegd ik hoef geen bijdrage (het stond ook in mijn advertentie dat dit simpelweg niet mogelijk is) en zegt na 2 maand ineens ja toch wel doe maar even 50 euro, plus les, benzine, en 2 keer in het half jaar 30 euro hoefsmid. 50 euro over om te sparen?
Wat Joyce zegt is helemaal waar overigens, met een beetje mazzel kan ik 2 keer in een half jaar wat gaan shoppen maar kwaliteit kleding zit er niet in voor mij.
Dus als ik nu kies voor dit paard kan ik eigenlijk helemaal niet meer shoppen want het laatste moet ik dan aan de kant zetten voor als bijvoorbeeld m'n wasmachine kapot gaat.
Ik verdien helemaal niks omdat ik nergens aan het werk kom :+ Op vrijwilligerswerk na :P
Ik gun het paardje ook aan iemand anders die er wel geld in wil steken maar ik weet ook dat de eigenaresse geen tijd heeft en ook "geen zin" om zelf op zoek te gaan naar een leaser, die wacht ongeveer tot het voor haar voeten ligt en zij het alleen nog hoeft op te rapen. Niet ten nadele van haar maar het is wel zo :P

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:55

sardientje schreef:
Was dat bij mij ook maar zo. Ik heb een verzorgpony waarvan de eigenaresse maar heel af en toe komt. En ik doe al het werk. Ik haal voer, heb gezorgd dat hij weer conditie heeft, zorg ervoor dat er een zadelmaker komt als het nodig is, koop zijn halsters, zijn zweetdekens, vliegenfrontriemen, peesbeschermers, hoofdstel, dekjes, en ik heb de gehele verzorging overgenomen, omdat zij dat niet meer kan ivm prive redenen. Maar ik betaal 75,00 euro.
en dan mag ik wel maximaal 5 keer in de week rijden, maar als je ziet wat ik allemaal doe. en dan is het niet eens mijn eigen pony.
maar goed, ik klaag er verder niet over, want nu heb ik wel een maatje voor het leven.
Al vinden mijn ouders 75,00 euro niet zo leuk :o

Maar dat doe je ook bij een eigen paard en heb je de kosten ook. (En wsl wel meer ook)
Als je pony naar je zin is, dan is het gewoon voordeliger dan een eigen pony en risico's heb je in beide gevallen...
Want een eigenaar kan iets besluiten, maar met een eigen paard kun je ook niet in de toekomst kijken.er kan van alles gebeuren..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:33

Annet_Dottie schreef:
Anke , nogmaals het is niet echt een keuze meer in mijn geval. Zoals Joyce B ook zegt ik ben nu 7 jaar uit huis, mijn wasmachine, tv, computer of wat dan ook kan ook eens kapot zijn. Mijn huis is nog altijd alles behalve hoe ik het hebben wil omdat ik van het weinige wat ik nu heb gespaard geen nieuwe bank of iets dergelijks wil kopen.
Ik zal nog wel een studie moeten doen mits ik voor de rest van mijn leven als schoonmaakster ofzo aan het werk wil (dat kan niet eens gezien mijn lichamelijke klachten), dus ik zal nog wel een diploma moeten halen..

waxmeltsenzo ik snap wat je zegt, al maak ik uit je reactie op dat jij het dan van te voren aangeeft dat je een bijdrage wil, deze jongedame heeft eerst tegen mij gezegd ik hoef geen bijdrage (het stond ook in mijn advertentie dat dit simpelweg niet mogelijk is) en zegt na 2 maand ineens ja toch wel doe maar even 50 euro, plus les, benzine, en 2 keer in het half jaar 30 euro hoefsmid. 50 euro over om te sparen?
Wat Joyce zegt is helemaal waar overigens, met een beetje mazzel kan ik 2 keer in een half jaar wat gaan shoppen maar kwaliteit kleding zit er niet in voor mij.
Dus als ik nu kies voor dit paard kan ik eigenlijk helemaal niet meer shoppen want het laatste moet ik dan aan de kant zetten voor als bijvoorbeeld m'n wasmachine kapot gaat.
Ik verdien helemaal niks omdat ik nergens aan het werk kom :+ Op vrijwilligerswerk na :P
Ik gun het paardje ook aan iemand anders die er wel geld in wil steken maar ik weet ook dat de eigenaresse geen tijd heeft en ook "geen zin" om zelf op zoek te gaan naar een leaser, die wacht ongeveer tot het voor haar voeten ligt en zij het alleen nog hoeft op te rapen. Niet ten nadele van haar maar het is wel zo :P

Iemand die eerst aangeeft dat het voor niets kan en dan geld vraagt zou van mij de pot op kunnen, zo simpel is dat. Ik hou sowieso van duidelijkheid. Toen ik dus een paard had stond het belang van het paard bij mij voorop. Wij wilden een bijdrage omdat het wel zo leek alsof meiden die geen bijdrage leveren gewoon niet serieus waren. De stal vroeg 50 euro aan extra gebruikers van de bak per maand. Wij vonden dat toen redelijk om dat de bijrijder zelf te laten betalen, en hoefden dan zelf niets eraan over te houden. Het gevoel dat iemand er iets voor over heeft dat was voor ons voldoende. Het was dan ook echt een topper. Ze ging met haar scooter 15km verderop een zak wortels halen van 25kg omdat de wortels die op stal geleverd waren schimmel hadden. Helemaal uit eigen initiatief. Ze kwam 1 vaste dag per week en voor de rest mocht ze op een gegeven moment komen wanneer ze wilde en we hielden een schrift bij met wat de week gebeurde daar was ook mijn werk schema te vinden op dagen dat ik pas om 20:00 uur op stal zou kunnen zijn, was ik erg blij een sms te lezen waarin stond alles is gedaan, en met de vraag of ze mocht rijden. Natuurlijk ga maar lekker rijden. Kon ik rustig naar huis. Paardrijden is nou eenmaal een dure hobby. Paarden eigenaren moeten ook hard werken om hun paard te kunnen onderhouden en ik vind dat er toch wel een minimaal bedrag voor gegeven moet kunnen worden. Ik vind dat iemand die dat er niet voor over heeft ook het paard niet waard is. Ik heb een paard gehad toen ik full time werkte bij Mac Donnalds, mijn salaris was niet breed maar voldoende om de stalling te betalen. Ik moest er wel andere dingen voor laten. En als iemand bij mij aankwam geen eens 50 euro ervoor over te hebben, dan hield het daar ook meteen op.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:53

Maar vinden jullie het nou ook redelijk om geld te vragen aan een meisje dat jou pony komt poetsen en knuffelen en eventueel zelfs wat klusjes doet? Ik vraag me dat af.. Ik snap namelijk niet dat je daar geld voor kan vragen.. echt waar

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:59

Ik was iemand die voorheen meteen zei, geld vragen niet nodig.
Toch begint mijn mening bij te draaien nadat ik teveel bijrijders heb gehad die totaal niet hun afspraken na kwamen.

Dat meisje dat komt poetsen en knuffelen, ik zou zeggen, nee geld is niet nodig.
En dat zal ik nog wel zeggen als ze zelfstandig haar gang kan gaan en ook netjes de afspraken nakomt.

Maar wat als het een meisje is dat hulp nodig heeft?
Omdat ze bijvoorbeeld het paard niet zelfstandig uit de wei kan halen door gebrek aan ervaring?
Dan moet de eigenaar er nog steeds tijd in stoppen.

En waarom zou er geen geld gevraagd worden?
Een verzorger wil graag een hobby. In dit geval paarden.
Noen eens een andere hobby die gratis is?
Die krijg je ook niet gevonden.
Waarom moet een hobby paarden dan wel betaald worden door de eigenaar voor een wildvreemde?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:06

bruintje123 schreef:
Ik was iemand die voorheen meteen zei, geld vragen niet nodig.
Toch begint mijn mening bij te draaien nadat ik teveel bijrijders heb gehad die totaal niet hun afspraken na kwamen.

Dat meisje dat komt poetsen en knuffelen, ik zou zeggen, nee geld is niet nodig.
En dat zal ik nog wel zeggen als ze zelfstandig haar gang kan gaan en ook netjes de afspraken nakomt.

Maar wat als het een meisje is dat hulp nodig heeft?
Omdat ze bijvoorbeeld het paard niet zelfstandig uit de wei kan halen door gebrek aan ervaring?
Dan moet de eigenaar er nog steeds tijd in stoppen.

En waarom zou er geen geld gevraagd worden?
Een verzorger wil graag een hobby. In dit geval paarden.
Noen eens een andere hobby die gratis is?
Die krijg je ook niet gevonden.
Waarom moet een hobby paarden dan wel betaald worden door de eigenaar voor een wildvreemde?

Zwemmen in zee is gratis, alleen niet altijd zonder risico.. Maar met paarden heb je ook risico's. :=

Als ik een verzorger zou hebben die alleen maar zou poetsen en knuffelen zou ik er niks voor vragen. Op de manege mag je ook gewoon poetsen en knuffelen. Beetje raar als ik daarvoor geld voor zou vragen. Maarja ik kan zelf ook heel goed poetsen en knuffelen, dus zoek ook niemand. :P

Of een bordje op het hek: 1 aai is 1 euro. _O-