Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:56

Maar goed, ik zal wel een botte hork zijn, maar als je een (bijrijd)paard niet kan betalen is dat gewoon heel jammer, maar niet mijn probleem. Ik ga ook geen mensen meenemen op vakantie omdat ze dat zo graag willen, maar niet kunnen betalen. Waarom zou ik dan wel iemands hobby bekostigen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:02

Hier precies zo, Colway.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:05

Ik denk dat ook duidelijk een verschil is of jezelf vroeger wel of niet voor een bijrijdpaard hebt moeten betalen.
Ik nl nooit en ook mijn bijrijdster niet, zij betaalde alleen haar eigen lessen en zij mocht gebruik maken van mijn spullen (ook de trailer). Ook was zij niet verplicht te helpen rondom stal.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:12

Brainless, nee hoor dat maakte in mijn geval niets uit. Mijn bijrijders betalen een bijdrage, ik vroeger niet. Maar mijn bijrijders hoeven dan ook geen enkel klusje te doen (doen ze uit zichzelf wel eens hoor en daarom zijn het ook topmeiden) ik vroeger wel. De klusjes van tegenwoordig staan echt niet in verhouding met wat je vroeger allemaal deed voor 10 min. stappen.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:16

Ik heb tot een jaar geleden ook nog nooit betaald. Al nam ik wel weekelijks olie, dekjes en fruit mee voor het paard. Als er gevoerd moest worden hielp ik altijd en ook kwam ik 2 avonden naar stal om de dekens (van alle paarden) te wisselen. En ik nam les, tot wel 3 keer per week. Daar geef ik ook liever mijn geld aan uit. Met een bijdrage van 100/150 euro per maand is het potje om te lessen wel heel erg klein.

Maargoed ik begrijp ook wel dat voor niets de zon op gaat. Het is denk ik heel persoonlijk en ligt ook aan het aanbod. Maar hier in de omgeving wordt al 100 euro betaald voor een fries die een peesblessure heeft (gehad) en eigenlijk niet te rijden is... Het is ook voor bijrijders moeilijk om een fijn paard te vinden, zelfs als je wel wilt betalen en mee wilt helpen met overige taken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:21

Ik heb vroeger ook niets hoeven doen, dat deed de eigenaar zelf.
Tuurlijk hielp ik weleens omdat ik dat zelf leuk vond, maar dat stond helemaal niet in verhouding met wat ik mocht en deed.
De eigenaar reed mij 1x per week naar les en later mocht ik zijn combinatie lenen.
Ik mocht ook gerust iemand meenemen die op het andere paard van de eigenaar mee naar buiten ging.

Bij ons in de buurt heb ik "vroeger" nooit gehoord dat er betaald moest worden voor het rijden een bijrijdpaard. Al mijn paardenvriendinnen die op een paard van een ander reden hoefde niets te betalen. Maar misschien is dit plaatsgebonden geweest?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:25

Mindim schreef:
Serendip90 schreef:
Onzin! Pure onzin... Maakt niet uit wat je hebt, mensen betalen er wel voor... Bij mij op stal staat een fjord, wordt ook gewoon voor betaald. Het is niet zo dat je per se de nieuwe Totilas nodig hebt als je een bijdrage wil vragen.. Je bent hooguit wat langer op zoek... Het is maar net waar je woont en hoeveel vraag er is...

En ik snap ook wel dat je je paard niet kwijt wilt, daarom staat er ook, dat ik het in zo'n situatie wel begrijp. Maar je moet niet op lange termijn (of van te voren weten) dat je afhankelijk bent van...

Dat het bij jou op stal dan wel is gelukt, wil niet zeggen dat dat overal zo gemakkelijk gaat ;) Hier in het noorden is het bijvoorbeeld helemaal niet gebruikelijk een bijdrage te vragen. En als men al betaald dan wil men er meer voor zien dan de gemiddelde fjord ;) Dus daar ga je al.

Genoeg mensen die hun paard momenteel graag kwijt willen, maar het lukt gewoon niet. In duitsland zet men ze gewoon al bij het asiel bijvoorbeeld.

Het is vraag en aanbod ja... Dat sowieso. Maar ik hap altijd zo erg op "rassen als "minder" zien" ;) Heb sowieso het idee dat in het Noorden het veel minder speelt, het betalen voor een bijrijdpaard dan bijvoorbeeld in de randstad.

Ik kom eigenlijk uit Brabant, daar is het altijd jaren geweest dat je gratis een verzorgpaard kon zoeken. Er waren altijd weinig mensen die er geld voor vroegen, en die het wel deden, tjah... Dat waren (die ik tegen ben gekomen) mensen die boven hun stand wilde leven? (Als in: Ik kan een paard betalen als ik hem op een gewone pensionstal zet, maar ik wil per se naar die ene dure stal, dus als ik iemand heb die meebetaald, dan kan dat")

@ Mindim en Sees:

Dan is nog steeds een paard luxe, dat de eigenaar geen geld meer heeft, veranderd dat natuurlijk niet. En het is ook niet zo simpel en zwart-wit dan maar verkopen.. De markt is idd slecht (je moet echt geluk hebben...) Maar het feit dat je je paard dan verkoopt/veel goedkoper gaat zetten is toch al een stap de goede kant op? Dat je niet meer kunt verwachten dat je paard binnen een maand weg is, is balen... Heb ook wel respect voor de mensen die dat doen.

(En ja, ik had er wel heel makkelijk neer gezet "dan verkoop je hem toch"... Maar had er niet zo bij stil gestaan dat dat niet zo maar even gaat.. Want je blijft natuurlijk eisen stellen aan het nieuwe huisje van je paard... je paard moet dan ook nog eens gezond zijn etc.. anders wordt het nog lastiger) En wat ik juist meer zie, wanbetalers op stallen, eigenaar van de stal is verantwoordelijk voor het beest, moet het dus wel eten en drinken geven, eigenaar paard vertrekt met een schuld... (In dit geval, had de eigenaar meerdere paarden, en ipv er ook maar 1 te koop te zetten, deed ze het zo... Dat vond ik dan weer zo raar..)

Maar dit is even heel offtopic ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:28

Citaat:
Ik kom eigenlijk uit Brabant, daar is het altijd jaren geweest dat je gratis een verzorgpaard kon zoeken. Er waren altijd weinig mensen die er geld voor vroegen, en die het wel deden, tjah... Dat waren (die ik tegen ben gekomen) mensen die boven hun stand wilde leven? (Als in: Ik kan een paard betalen als ik hem op een gewone pensionstal zet, maar ik wil per se naar die ene dure stal, dus als ik iemand heb die meebetaald, dan kan dat")

En hoe weet je dat die mensen boven hun stand wilden leven? Zeiden ze dat tegen jou? of is dat jouw conclusie?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:32

Sorry hoor, maar als je echt, echt geen geld meer voor hebt dan breng je hem naar een handelaar of iets dergelijks. Of ben ik nu de enige die dat denkt?

Mijn paard was toevallig binnen een week verkocht, maar als het veel te lang had geduurd dan had ik hem naar een handelaar gebracht. En als je dat niet wilt dan komen we weer uit bij prioriteiten stellen en dus dat je je die luxe kan veroorloven.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:37

Colway schreef:
Citaat:

En hoe weet je dat die mensen boven hun stand wilden leven? Zeiden ze dat tegen jou? of is dat jouw conclusie?

Ik kwam toen mensen tegen die "als jij nu meebetaald, dan kunnen we naar die en die stal..." ;) (het staat tussen haakjes en ik heb uitgelegd hoe ik het bedoelde, het was niet letterlijk van "we nemen een groot huis, we leggen een mooie marmeren vloer, maar onder het kleed storten we beton, dat ziet toch niemand" ;))

Het feit dat ze door naar een luxere stal te willen, afhankelijk werden van een bijdrage van hun bijrijder, noem ik even "boven hun stand" ;) tussen aanhalingstekens ja!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:40

goldenarrow schreef:
Sorry hoor, maar als je echt, echt geen geld meer voor hebt dan breng je hem naar een handelaar of iets dergelijks. Of ben ik nu de enige die dat denkt?

Mijn paard was toevallig binnen een week verkocht, maar als het veel te lang had geduurd dan had ik hem naar een handelaar gebracht. En als je dat niet wilt dan komen we weer uit bij prioriteiten stellen en dus dat je je die luxe kan veroorloven.

Je kan je paard altijd kwijt, maar je weet dan niet waar hij terecht komt, dat is (tenminste als ik erover nadenk) het grote probleem... (ik zat lekker zwart-wit te denken en dacht toen precies hetzelfde ;) totdat ik dacht "stel dat ik..")

Maar uiteindelijk zul je iets moeten ja... Tis dat ik het niet kan maken om een nepadvertentie aan te maken.., maar als ik die van mij voor 100 euro op MP zet, inclusief spullen.. Wil ik wel weten hoe snel ik er vanaf ben. Dan scheelt me dat elke maand het stalgeld.. .Dat ik op hem verlies maak, dat is dan toch geen zorg als ik niet kan rondkomen? Ik moet op dat moment toch juist van hem af om te bezuinigen? Elke maand langer -->kosten...

Maarja... ik wil dan niet weten waar hij terecht komt.... Als een paard gewoon gezond is, niet te oud... dan zijn er nog vaak genoeg maneges die ze willen. Maar wat als je zit met een paard met een blessure, waar niet meer op gereden kan worden.. Of een oudje....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:49

Oke duidelijk voorbeeld, dat lijkt me niet de manier. Als de bijrijder dan stopt zet je jezelf in een lastige financiële positie

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:49

@Serendipje
Daar heb je gelijk in hoor.
Kennisje van mij had een leuk paardje gekocht in de goede tijd (2500?).

Alleen buiten mee gereden, maar moest helaas gaan bezuinigen en paardje moest de deur uit.
Paardje stond op stalling voor 150E per maand en zij wilde (zo uit mijn hoofd) 1800 hebben, en kreeg een bod van 1200 van een kennis.
Zij wilde dit niet, maar beestje na 6 maanden alsnog verkocht voor 1500, en voor haar gevoel heeft ze dus 300 meer gevangen.
Maar "in het echt" heeft ze er dus minimaal 600E op verloren.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:50

Ja dat is kiezen of delen inderdaad, mensen blijven te star houden aan hun verkoopprijs. Soms kan je maar beter zakken zodat je maandelijks iig wat over houdt en een hoop (financiele) stress kwijt bent

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:52

Serendip90 schreef:
goldenarrow schreef:

Je kan je paard altijd kwijt, maar je weet dan niet waar hij terecht komt, dat is (tenminste als ik erover nadenk) het grote probleem... (ik zat lekker zwart-wit te denken en dacht toen precies hetzelfde ;) totdat ik dacht "stel dat ik..")

Maar uiteindelijk zul je iets moeten ja... Tis dat ik het niet kan maken om een nepadvertentie aan te maken.., maandagaals ik die van mij voor 100 euro op MP zet, inclusief spullen.. Wil ik wel weten hoe snel ik er vanaf ben. Dan scheelt me dat elke maand het stalgeld.. .Dat ik op hem verlies maak, dat is dan toch geen zorg als ik niet kan rondkomen? Ik moet op dat moment toch juist van hem af om te bezuinigen? Elke maand langer -->kosten...

Maarja... ik wil dan niet weten waar hij terecht komt.... Als een paard gewoon gezond is, niet te oud... dan zijn er nog vaak genoeg maneges die ze willen. Maar wat als je zit met een paard met een blessure, waar niet meer op gereden kan worden.. Of een oudje....

Je hoeft hem er ook niet voor 100 euro op te zetten. Die van mij kostte 2k en was binnen een week weg. Aantrekkelijke foto's erop zetten die echt uitstralen hoe je paard is. Die van mij had echt een puppyhoofd. Dat was de eerste foto in mijn advertentie. En nog een paar foto's en filmpjes die zijn veelzijdigheid lieten zien. Krijg je hem dan niet verkocht binnen bepaalde tijd kan je hem naar een handelaar doen en moet je je er maar bij neerleggen dat je niet weet waar hij naar toe gaat.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:59

Ik blijf het ook altijd heel raar vinden...

En ok.... 100 euro is te weinig :') Maar ik geloof niet dat je niet snel van je paard af kan zijn als het echt moet :S Dan maar "verlies op je paard" maken, maar dan ben je van de kosten af.... (Dat verlies merk je toch niet echt? zit vooral in je hoofd ;))

Toch ben ik wel heel benieuwd als ik die van mij (recreatiehobbel) voor 1000 euro inclusief alles op internet zet, hoe snel ik hem kwijt zou zijn... (heb 3,5 jaar geleden 2.500 betaald... alles toen nieuw gekocht, afgelopen maand nog een nieuw zadel/hoofdstel en alles :') Dus zit net te bedenken dat ik met alle spullen al meer dan 1000 euro waard zouden zijn :s misschien toch niet zo praktisch :')... Maar stel.. Zou ik hem dan niet dit jaar nog kwijt kunnen zijn? (Wil dat natuurlijk niet... maar zit serieus te denken, dat moet toch lukken? :D)

Ben gewoon stiekem heel benieuwd hoe snel je nog iets verkoopt als je gewoon voor een extreem "lage" prijs gaat... En hoe het zit als je paard ouder is, of een blessure heeft... Vraag het me soms echt af... Op Bokt zie je namelijk sommige paarden ook al maanden voorbij komen, terwijl andere meteen verkocht zijn :S (tenminste zo lijkt het wel)..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:03

Ik denk dat de paarden die niet verkocht raken of heel duur zijn, of qua prijs-kwaliteit verhouding niet goed zijn. Een paard met een blessure waardoor je niet meer kan rijden of alleen maar stapritjes mee kan maken proberen te verkopen voor 1000/2000 euro is niet reëel.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:11

Een oudje of een paard met een blessure zou ik, als ik het echt niet meer kon betalen, hoe sneu ook, in laten slapen. Je wilt niet dat die nog in de handel terecht komt. Ik weet durf eigenlijk wel met zekerheid te beweren dat ik mijn paarden nooit zou verkopen als ik niet zéker weet of ze goed terecht komen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:14

Toch zijn er genoeg mensen die het proberen en/of zelfs dingen maar verzwijgen... (Wat weer tenkoste van het paard gaat...)

Maar inslapen kost geld (goh...) en dan toch nog proberen te "verdienen" eraan... In mijn ogen is inslapen dan ook eerlijker voor het paard...

Hoeveel paarden met artrose of wat dan ook worden wel niet verkocht als "gezond"... Paarden die niet veel aan kunnen, maar bij de DA makkelijk door een klinische proef komen. Pas als je dagelijks een uur gaat rijden, pas gaat merken dat er iets niet goed is etc.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:16

Maar goed, het ging om bijrijdpaarden toch? :+

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:22

Haha, ik ga wel weer eens lief advertenties kijken in verschillende gebieden, ben nu nieuwsgierig aan het worden of het echt zo plaatsgebonden is als ik denk...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:43

Even ander vraagje trouwens.... Zouden jullie (voor degene die een bijrijdpaard zoeken) durven om te mailen "ik wil er wel voor betaald worden"...

Als je een paard naar een hoger niveau gaat trainen/door gaat rijden, kan ik er nog wel iets bij voorstellen... maar dat kreeg ik dus op mijn advertentie terug... "Want ik rijd al L2" en ze stopte er tijd in etc. Heb toen maar lief bedankt en der succes gewenst :')

Dus... voor het rijden in het bos/in de bak op een recreatiepaardje, zou je dan durven te vragen dat je 20 euro wilt, per week? Voor 2-3x rijden?

Vond het namelijk zo raar, hier is het zo'n beetje "gewoon" om een bijdrage te vragen voor de meeste... Maar toen was het opeens omgekeerde wereld :p

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:45

Iedereen is vrij te vragen wat hij wilt.
Zowel de eigenaar als toekomstige bijrijder.
Wel moeten de afspraken van te voren gemaakt zijn en niet "ineens" zonder overleg veranderen.

Maar als een bijrijder alleen wil komen als er een binnenbak is, hij betaald wordt enz is ook zijn goed recht.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:41

Serendip90 schreef:
Even ander vraagje trouwens.... Zouden jullie (voor degene die een bijrijdpaard zoeken) durven om te mailen "ik wil er wel voor betaald worden"...

Als je een paard naar een hoger niveau gaat trainen/door gaat rijden, kan ik er nog wel iets bij voorstellen... maar dat kreeg ik dus op mijn advertentie terug... "Want ik rijd al L2" en ze stopte er tijd in etc. Heb toen maar lief bedankt en der succes gewenst :')

Dus... voor het rijden in het bos/in de bak op een recreatiepaardje, zou je dan durven te vragen dat je 20 euro wilt, per week? Voor 2-3x rijden?

Vond het namelijk zo raar, hier is het zo'n beetje "gewoon" om een bijdrage te vragen voor de meeste... Maar toen was het opeens omgekeerde wereld :p

Daar zou ik inderdaad gelijk voor bedanken. Als ik iemand ga betalen om mijn paard te rijden, dan is dat toch wel voor iemand die er zijn werk van heeft gemaakt. Dus echt voor training. Heb ik toch mazzel met mijn bijrijder die in het M mag starten en toch een bijdrage doet. Zelf moet ik nog in de B beginnen. Ik kan ook lang niet iedereen op mijn paard zetten. Vandaar dat ik ook iemand zocht die al de nodige ervaring had.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:49

Brainless schreef:
Iedereen is vrij te vragen wat hij wilt.
Zowel de eigenaar als toekomstige bijrijder.
Wel moeten de afspraken van te voren gemaakt zijn en niet "ineens" zonder overleg veranderen.

Maar als een bijrijder alleen wil komen als er een binnenbak is, hij betaald wordt enz is ook zijn goed recht.

Is het ook natuurlijk, maar ik bleef het raar vinden... Hier lees je juist dat het "normaler" is dat een bijdrage gevraagd wordt... En dan opeens komt er iemand die nog betaald wil worden ook.

Het is voor zo iemand natuurlijk wel ideaal, betaald worden voor een hobby.. Maar in mijn ogen niet realistisch? Eisen stellen mag altijd, maar dan moet je naar iemand met een stal/jonge paarden die doorgereden worden en niet naar een boshobbelezel? Dan kun je er toch vooruitgaan dat die van mij a. niet getraind hoeft te worden en b. L2 te laag is daarvoor in mijn ogen :S Dat heeft ie al gelopen.. en het idee om iemand te gaan betalen om wat rond te hobbelen ;) tjah... Zou mooi zijn, dan ga ik voortaan fulltime rondhobbelen als het even kan :P

Snapte niet zo goed waarom ze op mijn advertentie reageerde... Als je zelf veel eisen stelt, je paard naar een hoger niveau gereden wilt hebben, ok... Dat je dan op zo'n advertentie reageert, snap het dan nog... Maar anders vind ik het persoonlijk gewoon een beetje "raar"... Sowieso omdat er genoeg mensen zijn die het gratis willen doen. (Als het om training gaat, is het weer anders, dan verwacht je wat, meer ervaring etc. Dan vind ik er voor betalen ook redelijk logisch...)