Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:53

sallandval schreef:
Dacht je dat iemand die voor zijn geld moet werken wel zogenaamd 'ziek' is :') ? Ik vind dat behoorlijk verwend ja, een paard of pony krijgen van je ouders. Maar het verklaard wel iets; ik denk dan niet dat je je een voorstelling kunt maken bij mensen die het slechter hebben en geen geld hebben voor een bijrijdpaard.

Ik vind dat niet per definitie verwend, een paard hebben of een pony is hard werken en als een kind daar 100% inzet voor toont en laat zien dat dit de sport is voor haar, dan vind ik dat niet verwend zijn. Verwend vind ik dat kinderen krijgen waar ze om zeuren en zodra het nieuwe eraf is, ze het aan de kant schuiven. Kinderen die dag en nacht op de manege slijten en aantonen dat het werkelijk alles voor ze is, dat vind ik geen verwennen.

Je laatste zin slaat nergens op. Wij hadden het vroeger niet breed en konden geen eigen paarden betalen, ik zat op voltige op de manege. Ik heb altijd paarden bijgereden en ja gratis. Mijn instelling was ook een heel stuk anders dan wat ik tegenwoordig zie.

En heel eerlijk, is het niet mijn probleem dat anderen geen bijrijdpaard kunnen betalen, misschien dan toch een andere hobby zoeken of toch langer doorzoeken naar het gratis bijrijdpaard achter in een weitje bij de boer en daar even blij mee zijn.

Collie2008

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:12

Inderdaad mindim, ik stond met 11 jaar al week in week uit 'illegaal' op woensdagmiddag te bollenpellen terwijl mn vriendinnetjes lekker naar het zwembad gingen. Evenzo op de zaterdagen. En sindsdien altijd veel gewerkt. Alle weekenden, vaak de zaterdag en de zondag, alle vakanties, gewoon zomers 8 weken lang als pubertje 6 dagen in de week buffelen zo'n 9 uur per dag. En daarna trouw naar m'n pony om het land uit te mesten, de stal, door weer en wind in m'n regenpak :+ Denk dat ik wel kan zeggen veel meer in vergelijking tot veel vrienden van mij. En ik vond dat prima, want er moest wel wat tegenover staan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:38

De klusjes van tegenwoordig stellen toch ook geen kont meer voor? 3 drolletjes wippen en een handje hooi geven? Kom op zeg, ik lie[ vroeger mijn benen uit mijn lijf op de manege om 10 minuten uit te mogen stappen ;).

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:41

Heb ook altijd gratis verzorgpaardjes gehad, nooit problemen gehad. Je hoort inderdaad steeds meer van kosten etc. Dan heet het lwasen dacht ik!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:18

Sees schreef:
De klusjes van tegenwoordig stellen toch ook geen kont meer voor? 3 drolletjes wippen en een handje hooi geven? Kom op zeg, ik lie[ vroeger mijn benen uit mijn lijf op de manege om 10 minuten uit te mogen stappen ;).

Haha, dat kan ik me ook nog herinneren, ik was ook blij met uitstappen :D

Toen ik 13 was, was ik aan het bonen plukken en vanaf mijn 15e in de weekeinden en vakanties gewerkt. Ik meste de stallen van 2 paarden dagelijks en had de voerbeurt in de avond van 4 paarden. Ik schrobte, reed paarden, stapte paarden aan de hand bij blessures, de jaarlijkse schoonmaakbeurt van de stallen (oa, spijlen schoonmaken met een schuurspons), ik was er bij bij de hoefsmid en ging standaard mee naar de kliniek. Ik was er 6 a 7 dagen in de week, door weer en wind, kou of hitte, als ik maar in de buurt kon zijn van een paard. Nu bellen velen met een buitje regen al af en vind men 1 maal in de 2 weken schijnbaar genoeg om te komen. Tja, ik vraag me dan echt af of je een paardenliefhebber bent of iemand die van rijden houdt, dat gaat niet altijd in 1 pakket geloof ik :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:30

Jullie weten dat jullie nu klinken als een stel oude dames bij wie het vroeger allemaal zo zwaar was, terwijl de jeugd nu het maar gemakkelijk heeft he?

Ik vind inderdaad dat een paar uur bollen pellen voor leuke extra's en je eigen paard niet te vergelijken is met bijv 20 uur schoonmaken naast een voltijd studie om je boodschappen bij de Aldi te betalen. En ja ik vind ons Nederlanders behoorlijk verwend. dat hoeven jullie niet te vinden hoor, ieder zijn mening natuurlijk. Wel snap ik de andere kant van de discussie nu beter, waarvoor bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:54

Oh, maar ik zeg nergens dat ik het zoooo zwaar had, alleen wel dat de instelling anders was.

Jij vergelijkt voorbeelden van 11 tot 13 jarigen nu met studenten :')

Wie zegt dat mensen met een eigen paard het niet financieel zwaar hebben, dat die niet genoeg dingen laten staan, boodschappen bij de aldi doen, voltijds werken in een banketstaaf betaald baantje om uberhaupt het paard maar te kunnen betalen. Ik vind dat je alles vrij eenzijdig belicht.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:55

Ik geloof dat je hem niet helemaal snapt. Het gaat er om dat je best iets over mag hebben voor deze dure hobby. Dat de een dat wil zien in inzet met de verzorging, en een ander in verbetering van het paard en hogere klassering en een derdebin een financiele tegemoetkoming, dat is ieder voor zich, maar alleen maar vrijblijvend de leuke dingen doen, zonder dat daar iets voor tegenover staat en men zich realiseert wat een paard houden en onderhouden inhoudt aan werk en kosten, dat staat mij, en zoals ik hrt hier merk meerderen, tegen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:07

Ken genoeg kindertjes die verzorg/rijpaarden hebben op een pensioen en er dus alleen heen gaan en rijden wanneer zij dat willen, niet hoeven te mesten, niet erbij zijn als de hoefsmid komt ed. Puur en alleen lusten en geen enkele last, dat is verwend en lui, klaar.
Aankomen, zadelplek poetsen, opzadelen, rijden en weer naar huis zie je vaak, en de kinderen vinden het ook nog normaal. Ik ben vaak uren op stal, mesten (wat niet verplicht is) als ik de box niet netjes vind, hooi geven, brokken mengen en verdelen, paard uren poetsen (staart cm voor cm uitkammen, manen weer bij knippen, uren doen over het scheren etc) en dan ben ik nog niet begonnen met wandelen of trainen. En genoeg kinderen die me aan staan te kijken als ik het zeg, met het commentaar 'Doen anderen dat niet voor jou? Bij mij wel', pardon? :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:12

Mindim schreef:
Wie zegt dat mensen met een eigen paard het niet financieel zwaar hebben, dat die niet genoeg dingen laten staan, boodschappen bij de aldi doen, voltijds werken in een banketstaaf betaald baantje om uberhaupt het paard maar te kunnen betalen. Ik vind dat je alles vrij eenzijdig belicht.

Ik zeg dat, ik vind namelijk dat je niet kunt zeggen dat het financieel zwaar hebt als je een eigen paard hebt. Als je het écht zwaar zou hebben zou je je paard namelijk wel weg moeten doen. Dat iemand een eigen paard heeft en verder niet veel over houdt vind ik eerder een kwestie van prioriteiten stellen dan van armoede.

Wie denkt dat armoede en eigen paarden samen gaan heeft (denk ik) nog nooit echte financiële krapte van dichtbij meegemaakt. Eenzijdig belicht? Dat mag je vinden als je wilt, maar ik ken ook gezinnen die moeten rondkomen van 50 euro in de week die hoor je echt niet miepen om een eigen paard hoor; die zijn blij dat ze met kerst kunnen vieren met een gekregen kerststol. Dus ja, ik vind mijn paarden absoluut een grote luxe, en die van een ander ook.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:13

Colway schreef:
In dit geval kan je denken beter aan een paard overlaten :+

Die hebben namelijk een groter hoofd dus meer hersens haha....

(edit: zo beter Sallandval?? Was geen opzet hoor!)
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 13-12-12 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:15

wil je die reactie aanpassen, je quote klopt niet.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:44

Verwende jeugs --> dat doen ouders zelf ben ik van mening.

En anders ben ik zelf ook een verwend kreng, nou, ik vond het eigenlijk wel fijn :') Dus ik ga er heerlijk mee door...

Het is niet erg dat mensen weten dat het niet van zelf komt, maar ik heb een voorkeur (ow dit klinkt zo fout als ik een man van 65 was :')) voor een wat jonger iemand, die gek is op paarden maar zelf nog niet de middelen heeft om... En of der ouders het nu betalen, of niemand :') Dan maakt het ook niet meer uit toch? :D (Maar laten we eerlijk zijn, als je 16 bent of jonger... je kijkt wat je dan verdient... en wat tegenwoordig alles kost... Dan is diegene toch van zijn/haar ouders afhankelijk...) Dus ik verwen niemand.

Het feit dat ze verantwoordelijkheid neemt, goed op mijn paardje let, dat vind ik al genoeg. Ik moet eerlijk toegeven toen ik meiden had rondlopen die echt puur en alleen om het rijden kwamen, mijn zusje onze pony alvast lieten poetsen zodat ze meteen konden gaan rijden... tjah... Toen vond ik het ook niet eerlijk... Ook als ie een wondje had, dan zagen ze het niet en die soort dingen... Liep ie niet lekker, dan kwamen ze een week later ofzo wel weer een keer terug.. (wel appjes "loopt ie alweer goed?" :')) Als je zo iemand hebt en je vraagt een bijdrage: groot gelijk... Heb toen ook echt gedacht "eigenlijk ben ik ook gek ook..."

Maar als ik nu zie hoeveel plezier iemand van mijn paardje heeft en hoe netjes ze met hem omgaat, dan vind ik het zo zeker wel goed! En wat jullie er van vinden... tjah, is voor mij niet boeiend eigenlijk... Dan verpest ik "de jeugd van tegenwoordig" maar...

Als je 16 bent, dan verdien je nog geen 3 euro per uur ofzo?... dat is bijna 20 uur per maand werken, puur om die 50 euro te verdienen.. "Ja dan weten ze waarvoor ze werken" Laat het lekker op een spaarrekening zetten, gebruiken voor een studie en een beetje lol wat nu nog kan.. Als je ouder wordt, krijg je er tig andere verplichtingen bij.. Dus laat mensen maar eens genieten :) Dat vind ik..

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:50

sallandval schreef:
Mindim schreef:

Ik zeg dat, ik vind namelijk dat je niet kunt zeggen dat het financieel zwaar hebt als je een eigen paard hebt. Als je het écht zwaar zou hebben zou je je paard namelijk wel weg moeten doen. Dat iemand een eigen paard heeft en verder niet veel over houdt vind ik eerder een kwestie van prioriteiten stellen dan van armoede.

Wie denkt dat armoede en eigen paarden samen gaan heeft (denk ik) nog nooit echte financiële krapte van dichtbij meegemaakt. Eenzijdig belicht? Dat mag je vinden als je wilt, maar ik ken ook gezinnen die moeten rondkomen van 50 euro in de week die hoor je echt niet miepen om een eigen paard hoor; die zijn blij dat ze met kerst kunnen vieren met een gekregen kerststol. Dus ja, ik vind mijn paarden absoluut een grote luxe, en die van een ander ook.

Hier ben ik het mee eens.. Paard is puur luxe... Boodschappen bij de aldi doen is tegenwoordig meteen het financieel minder hebben? Damn.... en ik vind daar de vega-burgers lekkerder en hij zit dichtbij... Of is dit nog ontkenningsfase?

Als je het echt slecht hebt, doe je je paard weg... Of je zoekt tijdelijk een betalende bijrijder omdat het TIJDELIJK financieel slechter gaat. Heb jij je bijrijder nodig om je paard te betalen, dan vind ik persoonlijk dat je je paard beter weg kunt doen. Stel dat er een keer een onverwachte rekening van de DA komt of wat dan ook.. Wie moet die dan betalen? Ga je dan besparen op je paard?

Als je alles doet om je paard te houden, prima, maar ga dan niet zeiken dat je het zwaar hebt! (Klinkt heel banketstaaf, maar als jij elke maand je stalgeld kunt betalen, een hele dure hobby hebt, dan mag je ook niet zeuren dat.... Dat is een keuze... zonder die dure hobby is het al makkelijker om rond te komen...)

Dus conclusie: een eigen paard is een keuze en puur luxe. Tijdelijk een mindere periode (werkeloos ofzo....) --> prima dat je er iemand bij zoekt die ook een bijdrage levert (ook als je financieel er goed bij zit natuurlijk).. maar als jij langdurig afhankelijk bent om de "standaardkosten" (stalgeld, hoefsmid etc) te betalen... Zoek dan een andere oplossing...

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:07

Ik kan mijn prive situatie hier wel neer kwakken maar daar heb ik weinig trek in.
Maar eigen paard is idd luxe maar als je er 12 jaar naar uit kijkt en je leeft altijd krap en het komt keer uit en ik moet nu nog elke euro tellen om me paard te betalen.
Maar ik kan je wel zeggen dat ik met veel meer plezier naar me werk gaat om me paard te kunnen betalen en ben er best trots op.
Heb wel bijrijder maar ook die betaald niet de hoofdprijs.
Omdat ik mijn paard wou en niet een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:38

sallandval schreef:
Mindim schreef:

Ik ken die mensen inderdaad ook, jij gaat er schijnbaar vanuit dat mensen met eigen paarden niet weten wat armoede inhoudt. Velen zitten momenteel met een onverkoopbaar paard, omdat de markt op zijn gat ligt, zijn mensen hun baan kwijt, kunnen hypotheek niet meer betalen, proberen hun paard ergens op een weitje te krijgen, want de kosten zijn daar zo laag, het is nog steeds niet gelukt het paardje te verkopen.
Ja, ik vind idd dat je het eenzijdig belicht, er zijn zat mensen die nu eenmaal hun beesten al hebben en er niet meer af kunnen komen en nu in financiele nood komen. Mensen die dieren hebben aangeschaft toen het nog goed ging. Dus er zijn prima mensen die hun eigen paard eigenlijk niet meer kunnen betalen en blij zijn met de gekregen kerststol en de kadootjes voor de kids bij de kringloop moeten halen. Zo zwart wit als jij het schetst is het namelijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:43

Serendip90 schreef:
Hier ben ik het mee eens.. Paard is puur luxe... Boodschappen bij de aldi doen is tegenwoordig meteen het financieel minder hebben? Damn.... en ik vind daar de vega-burgers lekkerder en hij zit dichtbij... Of is dit nog ontkenningsfase?

Als je het echt slecht hebt, doe je je paard weg... Of je zoekt tijdelijk een betalende bijrijder omdat het TIJDELIJK financieel slechter gaat. Heb jij je bijrijder nodig om je paard te betalen, dan vind ik persoonlijk dat je je paard beter weg kunt doen. Stel dat er een keer een onverwachte rekening van de DA komt of wat dan ook.. Wie moet die dan betalen? Ga je dan besparen op je paard?

Als je alles doet om je paard te houden, prima, maar ga dan niet zeiken dat je het zwaar hebt! (Klinkt heel banketstaaf, maar als jij elke maand je stalgeld kunt betalen, een hele dure hobby hebt, dan mag je ook niet zeuren dat.... Dat is een keuze... zonder die dure hobby is het al makkelijker om rond te komen...)

Dus conclusie: een eigen paard is een keuze en puur luxe. Tijdelijk een mindere periode (werkeloos ofzo....) --> prima dat je er iemand bij zoekt die ook een bijdrage levert (ook als je financieel er goed bij zit natuurlijk).. maar als jij langdurig afhankelijk bent om de "standaardkosten" (stalgeld, hoefsmid etc) te betalen... Zoek dan een andere oplossing...

Tuurlijk zijn paarden luxe. Helaas is het dus zo dat vele mensen in gode tijden een paard hebben gekocht en nu door de crisis in de problemen komen en flink ook. Verkoop je paard? Ging dat nog maar zo gemakkelijk, betalende bijrijder? Men wil niet betalen voor als je een fjord hebt hoor, dus je kan je oplossingen dan wel heel gemakkelijk roepen, helaas zijn ze in de praktijk een stuk minder gemakkelijk uitvoerbaar.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:48

Onzin! Pure onzin... Maakt niet uit wat je hebt, mensen betalen er wel voor... Bij mij op stal staat een fjord, wordt ook gewoon voor betaald. Het is niet zo dat je per se de nieuwe Totilas nodig hebt als je een bijdrage wil vragen.. Je bent hooguit wat langer op zoek... Het is maar net waar je woont en hoeveel vraag er is...

En ik snap ook wel dat je je paard niet kwijt wilt, daarom staat er ook, dat ik het in zo'n situatie wel begrijp. Maar je moet niet op lange termijn (of van te voren weten) dat je afhankelijk bent van...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:56

Mijn ervaring is juist dat het (mee)betalen aan een bijrijd-/verzorgpaard juist van de laatste jaren is.
"Vroeger" kende je dit (bij ons) niet, wel waren er stallen waar je meehielp (bv op zaterdag stallen helpen mesten ed.) en de rest van de week mocht je gewoon komen rijden.

Ik liep als 12/13 jarige regelmatig op zaterdag rond bij de rijvereniging als er wedstrijden waren en dan mocht je gewoon een paard droog stappen van een wildvreemde ruiter (toen nog zonder cap...) terwijl hij binnen wat te drinken ging halen.....

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 01:04

Tja, toen waren de prijzen waarschijnlijk ook heel wat anders dan nu. Kan er niet over mee praten. Ik rijd pas sinds 5 jaar.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:58

Pfff wat een discussie, dus je mag niet zeggen dat je het financieel zwaar hebt als je wel een paard hebt, denk dat er genoeg mensen 'het schip' in zijn gegaan en schulden hebben gemaakt door een paard. Maar blijkbaar mag je pas van financieel zwaar spreken als je bij de voedselbank loopt. Maar goed, los van dat daar ging het mij niet om. Ik vind het niet meer dan normaal dat de meeste leuke dingen nou eenmaal geld kosten en geld vind je niet op straat maar moet je verdienen. Niets mis dus met een betalende bijrijder die daarom wat 'moeite' moet doen of er wat voor over moet hebben.

Overigens als ik zo'n 12 jaar terug redeneer ken ik genoeg meiden waaronder ikzelf die een bijrijdpaard had waar betaald voor moest worden. En dat zal 20 jaar geleden ook niet veel anders zijn geweest. Alleen toen hadden we geen bokt.nl of marktplaats.nl waar je al die advertenties kon lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:03

Serendip90 schreef:
Onzin! Pure onzin... Maakt niet uit wat je hebt, mensen betalen er wel voor... Bij mij op stal staat een fjord, wordt ook gewoon voor betaald. Het is niet zo dat je per se de nieuwe Totilas nodig hebt als je een bijdrage wil vragen.. Je bent hooguit wat langer op zoek... Het is maar net waar je woont en hoeveel vraag er is...

En ik snap ook wel dat je je paard niet kwijt wilt, daarom staat er ook, dat ik het in zo'n situatie wel begrijp. Maar je moet niet op lange termijn (of van te voren weten) dat je afhankelijk bent van...

Dat het bij jou op stal dan wel is gelukt, wil niet zeggen dat dat overal zo gemakkelijk gaat ;) Hier in het noorden is het bijvoorbeeld helemaal niet gebruikelijk een bijdrage te vragen. En als men al betaald dan wil men er meer voor zien dan de gemiddelde fjord ;) Dus daar ga je al.

Genoeg mensen die hun paard momenteel graag kwijt willen, maar het lukt gewoon niet. In duitsland zet men ze gewoon al bij het asiel bijvoorbeeld.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:04

Het is inderdaad gewoon de 'markt' die bepaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:07

Ja hoor, als je je hypotheek met moeite kunt betalen en je weet dat je paard verkocht moet worden, tja dan is het heel zuur dat de ganse paardenmarkt op zijn gat ligt.
Een prima sportpaard kun je nog misschien nog slijten, maar met een recreatiepaard wordt dat al wat lastiger.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:11

Mindim schreef:
Ik ken die mensen inderdaad ook, jij gaat er schijnbaar vanuit dat mensen met eigen paarden niet weten wat armoede inhoudt. Velen zitten momenteel met een onverkoopbaar paard, omdat de markt op zijn gat ligt, zijn mensen hun baan kwijt, kunnen hypotheek niet meer betalen, proberen hun paard ergens op een weitje te krijgen, want de kosten zijn daar zo laag, het is nog steeds niet gelukt het paardje te verkopen.
Ja, ik vind idd dat je het eenzijdig belicht, er zijn zat mensen die nu eenmaal hun beesten al hebben en er niet meer af kunnen komen en nu in financiele nood komen. Mensen die dieren hebben aangeschaft toen het nog goed ging. Dus er zijn prima mensen die hun eigen paard eigenlijk niet meer kunnen betalen en blij zijn met de gekregen kerststol en de kadootjes voor de kids bij de kringloop moeten halen. Zo zwart wit als jij het schetst is het namelijk niet.

Juist Mindim en breng je dan je paard naar de slacht omdat je geen andere oplossing ziet, krijg je heel Bokt weer over je heen want dat is toch schandalig :roll: .