bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:47

Maar Anke, dat is juist waar het hele "wel betalen/niet betalen" om draait denk ik... eigenaren willen geld omdat ze hun paard aanbieden om te rijden. Bijrijders willen niet betalen omdat ze denken dat ze de eigenaar een dienst bewijzen, en zien het schijnbaar niet als het domweg huren van het paard om op te rijden. Want dat is het in de meeste gevallen gewoon wel. Een "zakelijke overeenkomst".

Wat daar dan verder nog bij komt kijken aan houding, motivatie, betrokkenheid, liefde voor het paard, graag met je dier bezig zijn, is extra. Natuurlijk wil je zo'n lieve meid voor je dier. En niet iemand die daadwerkelijk naar stal komt om alleen maar te rijden, af te zadelen en naar huis gaat, waar nog geen aai vanaf kan. Maar de hele discussie draait eigenlijk om die "zakelijke overeenkomst". Betalen om te rijden.
Wil ook helemaal niet zeggen dat iemand niet meer op komt dagen als er niet te rijden valt. Als die liefde voor het paard er is, het leuk vinden om er mee bezig te zijn, ook al kan er even niet gereden worden, met uitzicht op weer rijden in de toekomst, dan blijven ze wel. Dat zijn de goede, in mijn beleving. Maar ik vind het dan echt niet fair als er dan doorbetaald moet worden, je levert de dienst niet. En dan zou ik juist opstappen, mocht ik bijrijder zijn en dat doorbetalen wordt van me verwacht.

(Ik heb voorheen 40 euro gevraagd per maand, hoewel ik er eigenlijk in eerste instantie geen geld voor wilde. Dan mocht bijrijdster 4 keer rijden in de week. Klein bedrag, groot rijplezier voor bijrijdster, en schijnbaar tóch die financiële motivatie om te blijven komen, want er is uiteindelijk voor betaald. Alle "gratis" verzorgsters zijn bij mij helaas onbetrouwbaar gebleken, en dit bedrag werkte. Ik hoefde er ook niet rijk van te worden, geld vond ik ook niet belangrijk. Maar als het werkt om iemand op te komen laten dagen... en dit is nog steeds heel vaak het geval hier op stallen... bijrijders betalen hier gemiddeld rond de 80 euro, en komen dan ook op hun dagen. Gratis doet niemand meer zowat, zoveel tegenvallers van onbetrouwbare meiden... alsof ze er "makkelijker" mee omgaan omdat het toch maar gratis is... )

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 23:01

Anke schreef:
Ik vind het een mooi gebaar van betrokkenheid als ze het aanbieden.

Een reactie hierboven is het zo van. Niet kunnen rijden, niet willen betalen. Waarschijnlijk ook niet meer komen opdagen. Zo iemand wens je toch niet voor je lieve viervoeter?
Die ziet een dier als alleen een gebruiksvoorwerp en bij een (langdurig) defect wordt het zo snel mogelijk gedumpt.

Bij mij is geld bijzaak. Houding, motivatie en betrokkenheid...daar draait het voor mij om. Liefde voor het dier zelf. Niet gekoppeld aan rijden of een prijskaartje.

Zo las ik het ook.
Ik ben altijd vol voor een paardje gegaan en heb er dan ook een band mee opgebouwd. Dan kom je netjes en dan ga je niet zeggen als je een tijdje niet rijden kunt van nou weet je dan betaal ik ook niet. Of dan kom ik ook niet. Ik wilde altijd ook graag weten hoe het ging en als ik iets kon doen zoals een extra keer naar stal voor een extra stukje stappen ivm stijfheid of zalf op een wond smeren ging ik ook. Dat hoort nou eenmaal bij het houden van een paard. En een goede verzorger/bijrijder die zal daar ook zijn/haar steentje bijdragen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 23:09

waxmeltsenzo schreef:
Anke schreef:
Ik vind het een mooi gebaar van betrokkenheid als ze het aanbieden.

Een reactie hierboven is het zo van. Niet kunnen rijden, niet willen betalen. Waarschijnlijk ook niet meer komen opdagen. Zo iemand wens je toch niet voor je lieve viervoeter?
Die ziet een dier als alleen een gebruiksvoorwerp en bij een (langdurig) defect wordt het zo snel mogelijk gedumpt.

Bij mij is geld bijzaak. Houding, motivatie en betrokkenheid...daar draait het voor mij om. Liefde voor het dier zelf. Niet gekoppeld aan rijden of een prijskaartje.

Zo las ik het ook.
Ik ben altijd vol voor een paardje gegaan en heb er dan ook een band mee opgebouwd. Dan kom je netjes en dan ga je niet zeggen als je een tijdje niet rijden kunt van nou weet je dan betaal ik ook niet. Of dan kom ik ook niet. Ik wilde altijd ook graag weten hoe het ging en als ik iets kon doen zoals een extra keer naar stal voor een extra stukje stappen ivm stijfheid of zalf op een wond smeren ging ik ook. Dat hoort nou eenmaal bij het houden van een paard. En een goede verzorger/bijrijder die zal daar ook zijn/haar steentje bijdragen

Ook voor meerdere maanden? Want daar gaat het om.

En nee, je wilt misschien zelf niet zeggen dat je liever niet betaald als je niet kunt rijden. De eigenaar hoort dat dan te zeggen vindt ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 23:09

Ik zou het ook niet nodig vinden dat er door betaald wordt als het dier niet bereden kan worden.
Zou dan erg blij zijn als ze wel gewoon de moeite doen om te komen om alleen even te stappen en eventueel afspuiten. Zou er zelf niet blij mee zijn als ik in zo'n situatie zit en zou moeten betalen afhankelijk van het bedrag dan. Bedoel 25 euro val ik me geen bult aan dus daar zou ik minder moeite mee hebben dan met 100 euro wordt het toch wat anders.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 23:15

Het zal ook per situatie verschillen. Ik denk echt niet dat bijrijders vrijwillig 100 euro blijven betalen als paard maandenlang niet te rijden is. En het maakt zeker ook verschil hoe lang iemand al je paard rijdt. Iemand die al jaren je bijrijder is, zal eerder geneigd zijn die extra verzorging te doen zonder te kunnen rijden, dan iemand die er net een maandje rondhuppelt. Bij wijze van. Maar dan nog steeds is de bijrijder er uiteindelijk om met je paard te kunnen rijden. Iemand die vrijwillig je paard alleen maar staat te verzorgen, de klusjes om de stal doet, je paard aan de hand meeneemt op een wandeling, kun je geen "bijrijder" noemen. Dan is het een hele andere situatie.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 23:19

GamblersCup schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Zo las ik het ook.

Ook voor meerdere maanden? Want daar gaat het om.

En nee, je wilt misschien zelf niet zeggen dat je liever niet betaald als je niet kunt rijden. De eigenaar hoort dat dan te zeggen vindt ik.

Ja ook voor meerdere maanden, ook nog toen het paard bijna helemaal niet meer gereden mocht worden op haar 26e als je een paard jaren hebt verzorgd 3 tot 4 dagen per week dan stopt dat toch niet ineens als het even niet meer kan en al helemaal niet als het afloopt. Je bent dan ook betrokken met de eigenaar.
Tenminste ik wel.

En bij dit paard lag de eigenaresse ook nog wel eens in het ziekenhuis, dat ik periodes mijn eigen paard had omdat zij gewoon niet kon, en dan wilde ze geen geld. Het was dus van beiden kanten ;) ik vind dat de meest prettige manier. Niet dat iemand in een ziekenhuis ligt maar dat het vertrouwen zo groot is. En dan is geld echt niet het belangrijkste.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 27-03-17 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 23:26

En zoals ik al aangaf is het in elke situatie al weer anders. Als ik ergens zou komen en ik zou het gevoel hebben dat ik er alleen ben voor de zware rotklussen en geld dan ben ik snel klaar ;)
Als ik als bijrijder lekker met een paardje bezig kan zijn, doe ik alle rotklussen die dan veel minder rottig zijn met liefde erbij en kom ik netjes op vaste of afgesproken dagen en als het een keer uitkomt vaker. Met veel liefde. En dan is het voor mij echt vanzelfsprekend dat ik meedeel in de kosten, en de kosten zijn per stal verschillend en per paard en wat de verwachtingen zijn spelen hierin ook een rol.

sneeuwpop

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 07:36

Ik vind een bijdrage niet alleen voor het rijden, maar een stukje betrokkenheid etc.
Een paard huren om te rijden, kun je ook op de manege. Bij een "Verzorgpaard" krijg je ook een band , krijg je meer vrijheden in overleg.
Als het paard dan kort kreupel is, dan lijkt me dat niet zo'n probleem. Bij langer kreupel vind ik wel dat de kosten voor de bijrijder moeten stoppen, want dat is het voordeel van bijrijder zijn VS eigenaar. Maar lijkt me wel dat de verzorgster vanwege de band wel blijft komen tot het paard weer goed is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:07

Precies dat dus, sneeuwpop. Als mijn paard kreupel zou zijn voor langer dan een weekje, dan hoeft mijn bijrijder echt niet te betalen. Dat vindt ik echt zo scheef, als dat wel verwacht wordt. Maar het is wel fijn als zo iemand dan wel gewoon blijft komen.

Het blijft alsnog het huren van het paard om te rijden als basis. Waar betalen ze anders voor? Om je paard te mogen aaien? Maar een band met je paard krijgen, er lekker mee bezig zijn, dat is natuurlijk mooi meegenomen. En datis meestal wat een eigenaar in een bijrijder zoekt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:26

Nou, toen ik niet kon rijden kon ik wel nog grondwerken en andere trainingen doen. Ik heb er nooit geen probleem van gemaakt, net als dat ik maanden lang een paard heb kunnen rijden 7 dagen per week bij dezelfde eigenaar dus voor nog geen 50 euro. Dan vroeg e ook niet meer omdat ik meer zou komen. Ik vind het dus ook een beetje scheef om een eigenaar dan ineens daarmee te laten zitten als het paard maar even iets heeft. Het voordeel van een verzorg/bijrijdpaard vond ik dat je niet elke dag hoeft, dat je geen dure spullen hoeft aan te schaffen en dat de bijdrage over alle kosten eigenlijk relatief laag is.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:40

Best wel wat verschillende reacties als ik het zo lees. Ik sluit mij bij waxmeltsenzo aan wat betreft dat elke situatie anders is. Zelf zag ik de bijdragen niet puur om het paard twee keer per week te mogen rijden, maar om er twee dagen per week plezier van te hebben. Poetsen, wandelen, beetje tutten :+ en natuurlijk rijden.
De reden dat ik was gestopt was dan ook dat ik het idee had dat het wel om het geld draaide. Het paardje had die dag dus al gelopen, terwijl de afspraak zou zijn dat dat mijn 'verzorgdag' zou zijn. Ik voelde mij dus compleet overbodig.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:20

Kan me goed voorstellen. Dan is er ook nauwelijks nog verschil met de manege, daar deel je het paard ook en is hij ook niet " fris" meer. En het belangrijkste is dat de afspraken niet werden nagekomen, vreselijk vind ik dat!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:19

xRivaldo, vaak zijn bijrijders ook domweg "overbodig" en is het alleen maar een leuk extraatje voor het paard. Maar in deze geef ik je gelijk, het is gewoon raar dat de eigenaar het paard rijdt op de dag van de bijrijder. Ook als eigenaar hoor je je aan gemaakte afspraken te houden. Daar betaald de bijrijder ook voor. Kan niet van maar 1 kant komen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:47

Ik zou er als bijrijder ook niet blij mee zijn als dit niet vooraf gemeld is.
Zeker niet bij een paard die daar moeite mee heeft.

plu74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:43

Betalen om te helpen met rijden/verzorgen zou ik nooit doen. Je levert elkaar immers een dienst. Jij helpt als bijrijder de eigenaar die niet 7 dagen per week kan/wil verzorgen, en in ruil daarvoor mag je rijden. Zo zie ik het.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:56

plu74 schreef:
Betalen om te helpen met rijden/verzorgen zou ik nooit doen. Je levert elkaar immers een dienst. Jij helpt als bijrijder de eigenaar die niet 7 dagen per week kan/wil verzorgen, en in ruil daarvoor mag je rijden. Zo zie ik het.

Oh echt?

Laat mij jou er even aan herinneren dat een paard geen 7 dagen in de week gereden hoeft te worden en dat een paard ook zeker niet lijdt onder een paar dagen stil staan.

Laten we dan ook even bedenken dat je meestal een kant en klaar paard krijgt, waar alle spullen al voor aanwezig zijn en waar je dus geen onkosten voor hoeft maken.

En als je geluk hebt, zoals mijn bijrijdster heeft, staat het paard ook nog eens op een all inclusief stal en hoef je alleen maar te poetsen, te zadelen en mag je je ding doen.

En laat mij jou dan vragen, welke dienst bewees jij mij ook al weer?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:01

M_D_H schreef:
plu74 schreef:

Oh echt?

Laat mij jou er even aan herinneren dat een paard geen 7 dagen in de week gereden hoeft te worden en dat een paard ook zeker niet lijdt onder een paar dagen stil staan.

Laten we dan ook even bedenken dat je meestal een kant en klaar paard krijgt, waar alle spullen al voor aanwezig zijn en waar je dus geen onkosten voor hoeft maken.

En als je geluk hebt, zoals mijn bijrijdster heeft, staat het paard ook nog eens op een all inclusief stal en hoef je alleen maar te poetsen, te zadelen en mag je je ding doen.

Wat is de reden dat jij een bijrijdster hebt dan?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:05

Omdat ik iemand dezelfde kans wil geven als dat ik zelf ooit gehad heb en omdat ik het fijn vind om op iemand terug te kunnen vallen als ik uit de running raak (ik ben een paar jaar geleden ernstig ziek geworden en toen was het wel fijn dat ik wist dat er iemand voor mijn paard was)

Maar het fijn vinden heeft niks te maken met het nodig hebben.
Dat is het grote verschil.
Ik heb geen bijrijder nodig, ik vind het fijn een bijrijder te hebben en ik wil iemand die het niet zo breed heeft een kans geven te genieten van een paard die je niet met 100 man hoeft te delen en waar je verantwoordelijk voor bent.

Maar als je tegen mij zegt: Jij hebt een bijrijder nodig dus wij bewijzen elkaar een dienst? Nee... Ik heb je niet nodig als bijrijder.
Sterker nog, er zijn maar wat dagen dat ik zelf graag wil gaan maar dat dat niet kan omdat mijn bijrijder die dag gaat.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 14:18

enamorada schreef:
Even een oprechte vraag aan eigenaren, helemaal niet banketstaaf bedoeld: als je zoveel nadeel van een bijrijder/verzorger ondervindt, waarom neem je er dan in godsnaam een? Ik begrijp het niet, dus als iemand hier een antwoord op heeft hoor ik het graag.
omdat wij destijds iemand de kans wouden geven die geen paard kon kopen en ook nog eens volledig kon stallen. een soort van eigen paard toch kon hebben. Dat is ook de reden dat wij ons eerste paard met bijrijder hadden gekocht.
Maar nu bij me 3 jonge paarden zou ik er nooit geen bijrijder bij nemen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:35

@enamorada: ik heb ook ooit een bijrijdster genomen, omdat ik haar dezelfde kans wou bieden die ik ooit gehad heb na een lange rijpauze. Maar ik ben denk ik te perfectionistisch, want voelde altijd de nood om te gaan kijken hoe het rijden verliep en bij te sturen. Dus tijdswinst was het verre van en goed voor mijn gemoedsrust ook niet.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:09

Wil hier toch weer meekijken!
Ik betaal 30,- per maand, 3x per week :0

plu74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:49

M_D_H schreef:
plu74 schreef:

Oh echt?

Ik jou niks, voor zover ik weet. *D

plu74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:51

Mijn bijrijder betaalt niets.
Zij verzorgt mijn paard omdat ik dat niet 7 dagen per week kan en wil doen.
Het zou niet in me opkomen om daar geld voor te vragen, maar goed, ik heb er ook plezier in dat ik iemand op die manier aan een superfijn paard help voor twee dagen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:14

sneeuwpop schreef:
Ik vind een bijdrage niet alleen voor het rijden, maar een stukje betrokkenheid etc.
Een paard huren om te rijden, kun je ook op de manege. Bij een "Verzorgpaard" krijg je ook een band , krijg je meer vrijheden in overleg.
Als het paard dan kort kreupel is, dan lijkt me dat niet zo'n probleem. Bij langer kreupel vind ik wel dat de kosten voor de bijrijder moeten stoppen, want dat is het voordeel van bijrijder zijn VS eigenaar. Maar lijkt me wel dat de verzorgster vanwege de band wel blijft komen tot het paard weer goed is.

Ik had net een (Z2) bijrijdster voor mijn nieuwe Z1 paard (gratis, zij kon rijden, ik had iemand die het paard op Z niveau kon bijhouden) toen ik mijn paard kreupel uit de box haalde... Heb haar aangegeven dat ik haar op de hoogte zou houden (was niet een type om te komen stappen aan de hand, was echt: snel borstel er over, opzadelen, rijden, afzadelen en weer weg) na een 2 maand was ze nog steeds kreupel en heb ik aangegeven dat ze beter verder kon kijken naar ander paard. Nu een jaar later is paard nog steeds kreupel. Had het erg banketstaaf gevonden als ze al die tijd was blijven komen stappen met mijn paard en ze steeds maar niet beter werd... Nu kon zij weer verder en als mijn merrie wel na een paar maanden goed was had ik wel weer iemand anders gevonden.

Ik had hier laatst een meisje te proefrijden die al 2! jaar bijna alleen maar kan stappen met haar bijrijdpaard vanwege kreupelheid. Toen ik vroeg dhoe ze het vond gaan zat ze huilend op de pony omdat ze het zo morilijk vond om mogelijk te stoppen. Zij koos er inderdaad voor om toch haar bijrijdpaard te blijven doen.
Ik kan daar alleen maar respect voor hebben. Vond het wel jammer want ze kon leuk rijden en haar ambities om verder te komen stonden al 2 jaar stil.

Hier thuis probeer ik mensen vaak te koppelen aan een nieuw paard (liefst op stal natuurlijk, maar desnoods elders via via) Fijn als ze dan blijven verzorgen, maar dan hebben ze ook iets te rijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:32

Verder hebben wij hier in het noorden heel veel paardenfokkers en die kunnen vaak niet al hun paarden zelf trainen en vinden het wel fijn als er wat mee gedaan wordt. Getraind voor keuringen en eventueel wedstrijden. Daar worden de paarden meer waard van en het is goed voor het papier, eventuele verkoop etc. En daarnaast vinden sommige eigenaren het gewoon erg leuk. Dit soort eigenaren zijn vaak blij met een fanatieke en betrouwbare bijrijdster/amazone/verzorgster en die hoeven echt geen bijdrage te betalen in stalgeld/kosten. In sommige gevallen worden startkaart en vervoer vergoed/geregeld en soms worden lessen betaald of betaald voor het trainen of krijgen ze wat toegestopt als bedankje. En dat zijn niet eens altijd de topruiters.

Diegenen die wel een bijdrage vragen zijn vaak de particulieren met een enkel paard (of 2) die het eigenlijk te druk hebben en maar met moeite kunnen betalen... Of het is een stal die leasepaarden aanbiedt naast bijvoorbeeld lessen. Vooral de advertenties van de particulieren die geld vragen staan er regelmatig maandenlang op.

Ik zelf heb eigenlijk voornamelijk voor de eerste soort eigenaren gereden. Heb nog nooit betaald (wel zelf lessen en wedstrijden en eigen tuig en eigen vervoer, dus investeerde in combinatie paard en mijzelf, niet zo zeer in de eigenaar) en altijd serieus geweest.