Betálen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goldenflower

Re: Betálen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:04

Vroeger had ik een eigen pony. Eerste tijd was het gratis, maar na een paar maanden vroeg ik toch om symbolische bedrag.

Omdat ik merkte op dat zij niet altijd netjes met mijn spullen omging. Dat risico loop je altijd dat een verzorgster je halster(touw) kwijtmaakt of per ongeluk krassen op je (dure) zadel komt. Boos!

Ik vroeg toen 20 euro per maand. Zij deed toen 2/3 dagen in de week en soms meer dagen. Dat is plus rijden.

Ik vind dat niet veel geld. Als ik ooit weer een eigen paard heb, dan vraag ik weer symbolische bedrag (voor eventuele schades).

Maar ik vind niet normaal dat tegenwoordig veel eigenaren om 100 euro of meer vragen voor een paar dagen in de week. En soms zelf hele stalgeld!

Nursie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:53

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening:

Het is nl zo er is iemand die moment zelf een paard voor iemand rijd 4 dagen in de week. Ze wil eigenlijk zelf ook nog een paard daarnaast hebben maar de kosten zijn dan weer te hoog dus wil ze een bijrijder.

Dat heeft ze aan mij en evt mijn partner gevraagd.

Het is een stal met een buitenbak 20 x 60 / binnenbak 15 x 30 /paddock / weidegang / spuitplaats met koud, warm / 4x per dag eten / dagelijkse (bij)mesten / dagelijks in de bak om te luchten. Dit kost op deze stal 350 euro in het westland

Nou dat klinkt voor het paard aantrekkelijk en de stal ziet er prachtig uit 3 x 3 en er staan zo'n 20 paarden dus je hebt eigenlijk altijd wel de ruimte om te rijden...evt ook richting het strand.

Nou goed ze vraagt dus voor 3 x per week bijrijden 175 euro. Ik vind dit een groot bedrag. Daarnaast wil ze dan het liefst dat we ook les nemen maar het bedrag daarvan is onbekend. Aangezien mijn vriend en ik nu allebei 1 x per week rijden en ons gezamelijk 95 euro kost....dus reken 2x per week.

Oke het zijn manegepaarden en je rijd op een vast tijdstip maar ip zijn er zo'n 3/4 paarden waar wij zelf regelmatig op rijden onze les is vrijklein zo'n 8 man dus je krijgt behoorlijk wat aandacht.

Mijn vraag is aan jullie wat zou nou een realistisch bedrag zijn om te betalen als bijrijder? Ze zegt ook rekening te houden met onze wensen wat paard betreft maar hij zal niet teveel geld moeten kosten....

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:29

De eigenaar van mijn bijrijdpaard rekent 25 euro als je 1 keer in de week rijdt, 50 als je twee keer in de week komt enzovoorts. Ik ga hem 1 keer in de week doen voorlopig. En ik vind het ook normaal dat ik haar moet betalen, ik ga tenslotte wel met haar paard lekker naar het bos, de spullen slijten enz. enz. Ik ben allang blij dat ze niet 1/7 van de daadwerkelijke kosten aan mij doorberekent maar daar staat wel tegenover dat ik het paard ook niet als mijn eigen paard behandel (dan ging hij namelijk in endurancetraining om maar eens wat te noemen)

Nursie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:50

Niemand die zijn mening wil verkondigen over mijn vraag?? zie 2 hierboven...

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:57

Veel aandacht in een les met 8 mensen? OMG!

Nursie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:08

Jotee schreef:
Veel aandacht in een les met 8 mensen? OMG!

Bedankt voor je reactie Jotee maar uh jaa haha dat is anders dan privé dat snap ik ook nog wel maar er zijn op deze manege ip altijd lessen gevuld met 12-14 man dus dan vind ik het wel meevallen....maar ik vroeg meer een reactie op de vraagprijs voor het bijrijden

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:12

Nou, ik rij zelf in een les met 4 mensen. Kun je nagaan wat jij er dan van vind qua aandacht. Laat staan als ik privéles heb! Scheve mond Nagelbijten / Gniffelen

Maar om even op je vraag terug te komen, € 175,- vind ik persoonlijk best wel. M'n bijrijdpaard staat dan wel niet op zo'n luxe stal als jou als ik zo lees, maar alles is wel aanwezig. Ik rij hem 2 keer in de week en daar betaal ik € 40,- voor. Het scheelt ook dat ik in Friesland woon, en jij in het westen. Daar zit ook veel verschil in. Misschien eens handig om te vragen naar anderenwat zij betalen?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:18

@ Nursie: Ik vind 8 personen ook best veel, bij ons mogen er maximaal 5 in de les & soms zijn we zelfs maar met 3 personen. Maar oké, dat is een vereniging. Toen ik nog op een manege reed was het maximaal 7 personen & dan ook niet meer dan dat, en dan was ik nog niet zo tevreden over de aandacht.

En zoals Jotee ook al zegt, ik vind €175,- ook erg veel! Oké, de stalling zal ook wel veel kosten, maar ik vind niet dat je dat allemaal bij de bijrijder(s) kunt neerleggen. En ik ga ook met Jotee mee: Even andere mensen vragen over wat zij betalen!

StillSilence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:31

Hmm... Ik weet het niet, ik betaal zelf niet voor mijn vz-haf, maar dat komt omdat hij van een vriendin is en hier is echt een win-win situatie. En bovendien heeft zij het niet nodig. Knipoog

Maar.. als ze had voorgesteld dat ik wel een deel zou moeten betalen had ik het nog gedaan. Ik bedoel, op die dagen is het mijn eigen paard en daar zal ik dan iets voor aan de kant moeten leggen. Voor mijn lease new forest betaalde ik 50 euro voor 2 dagen in de week. Helemaal geen problemen mee, ik heb er welliswaar dingen voor aan de kant moeten leggen, maar dat is nu eenmaal zo. IK had er geen problemen mee. Lachen

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:39

50 euro is ook nog heel wat anders dan 175,- vind je niet? Knipoog Ik zou dat gewoon net iets te veel vinden. Ligt er wel aan wat je er voor over hebt, maar in mijn geval: als ik nog geen band had met dat paard had ik 't geld er niet voor over, had ik 't paard al gereden en ik had er een echte band mee, dan wel. Als ik het kon betalen.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:43

Hangt er ook vanaf in wat voor regio je zit. Hier in Friesland is het verdomd veel goedkoper als in het westen. Hou daar ook rekening mee.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:49

Ik woon ook in Friesland. Knipoog Naja, ik weet niet hoeveel de prijzen verschillen. Maar goed, ik vind dat als je een eigen paard hebt , je dan ook 't meest voor die kosten moet opdraaien. Zij wil graag een bijrijder..

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:51

Dat had ik gezien Rianne.

Klopt, dat ben ik met je eens van die kosten. Ja

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:15

Rianne_ schreef:
Ik woon ook in Friesland. Knipoog Naja, ik weet niet hoeveel de prijzen verschillen. Maar goed, ik vind dat als je een eigen paard hebt , je dan ook 't meest voor die kosten moet opdraaien. Zij wil graag een bijrijder..

Ja en een bijrijder wil gaan iets meer dan een gewoon manegepaard om op te rijden. Clown

Nursie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:17

Allen tnx voor de reacties!!
Tja hier in het suffe westen is alles helaas gewoonweg belachelijk duur!! Zou het liefste willen verhuizen maar vriendlief heeft een superbaan dus tja...voorlopig zit dat er nog niet in.

Die stalling is met alles erop en eraan maar ja daar betaal je dan 350 voor per maand. Dat is een flink bedrag...

Wat betreft de lessen ja ik weet dat 8 voor vele nog veel is maar het is hier bijna niet verkrijgbaar en anders is het niet betaalbaar...Ik heb nog soort van geluk dat ik in een niet zo'n gewillig uurtje zit waardoor het zogoed als altijd zo 'rustig' is. Op andere maneges hier is het net zo bar. Als ik privé les op een manege paard zou willen zou ik dus voor een half uur 20 eurie betalen....dus ja welke gek doet dat??

Ik heb haar gezegd dat ik zo'n 100-125 in gedachten heb...aangezien ik ook de lessen nog moet betalen.

Ik ben inderdaad een beetje aan het rondvragen...iemand rijd op de manege 3/4 om de week en betaald 160 eurie. Dat vind ik dus nog veel en is zo goed als de helft van de stallingskosten.

@ Beloved wat bedoel je daar nou mee??

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:18

IEH, ik vind het echt belagelijk veel Nursie.. Lips are sealed

Nursie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:20

Jotee schreef:
IEH, ik vind het echt belagelijk veel Nursie.. Lips are sealed

Wat? Het bedrag dat ik heb voorgesteld? of het bedrag dat die andere bijrijdster betaald?

Op de manege ben ik nu ook 95 euro kwijt met 2x per week rijden.
Laatst bijgewerkt door Nursie op 28-02-08 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:21

Beide. Huilen van het lachen

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:21

Maar het komt denk ik omdat ik veel minder betaal dan jou. Ik ben zulke bedragen hier in het Noorden niet gewend. In westen is het gewoon veeeeeeeeeeeeeeeel duurder dan hier. Knipoog

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:22

@ Nursie: 350 euro is inderdaad een flink bedrag! Is er geen stalling waar ze goedkoper kan staan dan? Ik bedoel, een stalling hoeft toch niet alles er op en er aan te hebben? Als je maar een bak hebt en wat andere dingen, dingen zoals een spuitplaats & 2 bakken is natuurlijk heel erg mooi maar wel een beetje overbodig. en dan is het toch best logisch dat 't zo duur is!

& met dat lessen, je hebt inderdaad wel gelijk dat dat voor jou dan 't meest haalbaar is. En als 't nou eenmaal zo druk is, dan is daar niks aan te doen. Inderdaad, 20 euro voor een halfuur is wel iets te veel van 't goeie. Tenzij je wedstrijden enz. wil gaan doen, dan kun je dat altijd 1x in de zoveel tijd eens doen.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:23

Nursie schreef:
Allen tnx voor de reacties!!
Tja hier in het suffe westen is alles helaas gewoonweg belachelijk duur!! Zou het liefste willen verhuizen maar vriendlief heeft een superbaan dus tja...voorlopig zit dat er nog niet in.

Die stalling is met alles erop en eraan maar ja daar betaal je dan 350 voor per maand. Dat is een flink bedrag...

Wat betreft de lessen ja ik weet dat 8 voor vele nog veel is maar het is hier bijna niet verkrijgbaar en anders is het niet betaalbaar...Ik heb nog soort van geluk dat ik in een niet zo'n gewillig uurtje zit waardoor het zogoed als altijd zo 'rustig' is. Op andere maneges hier is het net zo bar. Als ik privé les op een manege paard zou willen zou ik dus voor een half uur 20 eurie betalen....dus ja welke gek doet dat??

Ik heb haar gezegd dat ik zo'n 100-125 in gedachten heb...aangezien ik ook de lessen nog moet betalen.

Ik ben inderdaad een beetje aan het rondvragen...iemand rijd op de manege 3/4 om de week en betaald 160 eurie. Dat vind ik dus nog veel en is zo goed als de helft van de stallingskosten.

@ Beloved wat bedoel je daar nou mee??

Ik bedoel daarmee dat alle bijrijders zo overdreven doen over dat mensen met een paard een bijrijder willen en daar dan ook geld voor vragen. Dan blijven de meisjes zonder eigen paard toch lekker op manegepaardjes rondhobbelen als ze niet willen betalen?! Haha! Uitgemaakt zaakje lijkt mij. Wat denk je dat een eigen paard kost? Als je als bijrijder de vrijheid krijgt om een "eigen paard" voor een paar dagen in de week te hebben (en alle spullen en alles mag gebruiken die 1000en euro's kosten) en daar een klein bedrag per maand voor moet betalen mag je in mijn ogen in je handjes knijpen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:27

@ Beloved: Dat vind ik niet. Als jij geen eigen paard kunt kopen omdat je dat geld gewoon niet hebt, en je ouders ook niet. Waarom mag je dan geen bijrijdpaard zonder te betalen? Voor sommige is 175 niet eens haalbaar! Ik rijd een paard, die ik mag beschouwen als m'n eigen & daar betaal ik ook niks voor! Ja, heb een deken voor haar gekocht omdat ik dat zelf wilde & ik betaal m'n eigen lessen. Maar that's it! Omdat we er allebei wat aan hebben, Ik heb een leuk paard te rijden enz. & de eigenaresse hoeft 't zelf niet te doen, omdat ze daar geen tijd voor hebt.

Ik vind een bijrijder gewoon een win-win situatie. En een kleine bijdrage, Oké. Maar over de 100 euro vind ik iets te ver gaan!

Nursie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:29

Jotee schreef:

Oke...maar wat is dan realistisch? Kijk er zijn er zat die 50-60 euro p maand betalen maar dat zijn jonge meiden waarvan de ouders betalen...bovendien moeten die vaak toch ook nog klusjes doen.

Hier is het een kwestie van rijden...

@ Rianne...ja zit ik ook over te denken maar zij rijd daar al een paard van de eigenaresse en wil die blijven rijden dus naar een andere stal toe gaan zal ze dan denk ik niet zo snel doen ookal zal hij goedkoper zijn. Kan het wel aan haar voorleggen. 2 bakken vind ik eigenlijk wel prettig want zo kun je altijd rijden...ook als het gevroren heeft...misschien is dat wel luxe? Ik rijd nu ook op een **** sterren frns manege met veeel maar wel voor 30 euro minder.

@ Beloved Jij vind 175 euro een klein bedrag?? Ik weet niet maar volgens mij zou ik voordat geld ook een eigen paard kunnen hebben....oke ik heb geen tijd voor 6 dagen in de week maar ik vind het toch uit verhouding....maar goed ik zal je mening in het achterhoofd houden.

Deze dame is zelf dus bijrijder maar wil dat blijven doen...ze wil daarnaast dus graag een eigen paard maar kan die kosten erbij niet alleen dragen en zoekt dus een bijrijder.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:31

Nursie schreef:
Jotee schreef:

Oke...maar wat is dan realistisch? Kijk er zijn er zat die 50-60 euro p maand betalen maar dat zijn jonge meiden waarvan de ouders betalen...bovendien moeten die vaak toch ook nog klusjes doen.

Hier is het een kwestie van rijden...

@ Rianne...ja zit ik ook over te denken maar zij rijd daar al een paard van de eigenaresse en wil die blijven rijden dus naar een andere stal toe gaan zal ze dan denk ik niet zo snel doen ookal zal hij goedkoper zijn. Kan het wel aan haar voorleggen. 2 bakken vind ik eigenlijk wel prettig want zo kun je altijd rijden...ook als het gevroren heeft...misschien is dat wel luxe? Ik rijd nu ook op een **** sterren frns manege met veeel maar wel voor 30 euro minder.

@ Beloved Jij vind 175 euro een klein bedrag?? Ik weet niet maar volgens mij zou ik voordat geld ook een eigen paard kunnen hebben....oke ik heb geen tijd voor 6 dagen in de week maar ik vind het toch uit verhouding....maar goed ik zal je mening in het achterhoofd houden.

Deze dame is zelf dus bijrijder maar wil dat blijven doen...ze wil daarnaast dus graag een eigen paard maar kan die kosten erbij niet alleen dragen en zoekt dus een bijrijder.

Woow, En wat wil je hier mee zeggen? Dat we een beetje doelloos rondhobbelen, niet serieus zijn en dat het allemaal betaald wordt? Scheve mond

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:32

Ik vind € 100,- ook wel ver gaan voor een bijrijdpaard. Maar aan de andere kant, alle kosten komen wel op de eigenaar terecht! Spullen slijten, ook als de bijrijder het gebruikt. En als een zadel versleten is dan moet de eigenaar een nieuwe kopen, terwijl de bijrijder een kwart van de tijd dit zadel ook heeft gebruikt. Dus ik vind het niet meer dan logisch dat een bijrijder mee betaald in de kosten.

Ik heb één bijrijder gehad die ook wel eens wat voor mijn paard kocht, een zak voer of een bontje onder het zadel, of snoepjes ofzo. Dat vind ik gewoon aardig, zo iemand denkt mee. En denkt niet alleen aan zichzelf, maar ook aan de eigenaar EN het paard!