Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Femke_Tweety schreef:Ik ken het dus zelf van beide kanten. Ik heb jaren paarden bijgereden, zowel recreatief als ook wedstrijden als ook de verzorging rondom dekken, afveulenen, veulen opvoeden en afspenen.
Zowel met de eigenaar (die 2 paarden had) samen op pad, als volledig zelfstandig bij een andere eigenaar. (in totaal bij 3 verschillende eigenaren langdurig als bijrijder/verzorger rondgelopen, en ja, zo oud ben ik dus)
En ik heb dus ook bijrijders gehad bij eigen paard.
Het is simpel, uiteindelijk moet iedere partij er voordeel bij hebben, anders ben je snel klaar. En dat voordeel kan van alles zijn natuurlijk, gewoon lol is ook een vorm van voordeel. Maar iedere partij moet het ervaren als iets dat wat toevoegt.
En dat kan betekenen dat je elkaar af en toe wat gunt of wat ruimte geeft. Niemand doet alles namelijk exact hetzelfde als jij zelf.
En dat mis ik een beetje in dit topic, bij verschillende paardeneigenaren. De ruimte geven om dingen niet exact hetzelfde te doen als de eigenaar, en/of zo ontzettend strak op de eigen wensen en eisen zitten dat er weinig overblijft dat voor de ANDER als voordeel kan voelen.
Of een soort dankbaarheid verwachten, bijna als eis. En dat kan gewoon onprettig voelen.
Kuggur schreef:Coentjuh schreef:Bizar TS. Maar vroeger was dat anders, de kinderen van nu of de opvoeding van nu verpest deze generatie en ben bang dat dat steeds erger wordt.
Maak je geen zorgen, mensen geloven al letterlijk millenia dat de generatie die na hen komt totaal verdorven is, betekent hoogstens dat je oud wordt...
Eowyn_95 schreef:Goh hier de andere kant van het verhaal. Ik snap best dat je niet iedereen op je paard/pony laat, maar soms zoeken eigenaren wel echt naar iemand die niet bestaat.
Ik ben echt nog een beginner met m'n 1,5 jaar manege ervaring. Maar als ik er 5 jaar rij heb ik ook nog niet genoeg ervaring. Beetje zelfde verhaal als solliciteren. Niet genoeg ervaring, maar ook geen baan krijgen om ervaring op te doen.
Ik vind het zelf wel jammer hoe sommigen tegenover manege ruiters staan. Geef ze ook een kans om verder te leren (moet niet gevaarlijk worden natuurlijk)
Eowyn_95 schreef:Goh hier de andere kant van het verhaal. Ik snap best dat je niet iedereen op je paard/pony laat, maar soms zoeken eigenaren wel echt naar iemand die niet bestaat.
Ik ben echt nog een beginner met m'n 1,5 jaar manege ervaring. Maar als ik er 5 jaar rij heb ik ook nog niet genoeg ervaring. Beetje zelfde verhaal als solliciteren. Niet genoeg ervaring, maar ook geen baan krijgen om ervaring op te doen.
Ik vind het zelf wel jammer hoe sommigen tegenover manege ruiters staan. Geef ze ook een kans om verder te leren (moet niet gevaarlijk worden natuurlijk)
MightyMike schreef:Eowyn_95 schreef:Goh hier de andere kant van het verhaal. Ik snap best dat je niet iedereen op je paard/pony laat, maar soms zoeken eigenaren wel echt naar iemand die niet bestaat.
Ik vind dat altijd zo moeilijk, ook met paarden verkopen krijg je veel beginners en dat is niet dat je niemand een kans wilt geven. Helaas is een manegepaard een hele andere ervaring dan het standaard eigen paard wat vaak veel sensibeler reageert dan de toch wat afgestomptere manege paarden (uitzonderingen zeker daargelaten, maar mijn doorsnee ervaring met de manege is toch zo, kan ook niet anders, verschillende beginners zitten er door de week op te rukken en plukken en te stuiteren, ook niet erg, je moet ergens beginnen, we zijn allemaal ergens begonnen). Maar om dan op een eigen paard van iemand de kans te krijgen om verder te leren vind ik moeilijk. Het feit blijft namelijk dat je als eigenaar verantwoordelijk blijft voor je paard, dus als jij er regelmatig afvalt om te kunnen leren en eigenlijk dus nog niet ver genoeg bent, loopt de eigenaar een groter risico dat hij voor die schade op moet komen. Ik vind dat verzekeringstechnisch altijd best lastig. Toen ik een bijrijdster zocht, zocht ik dan ook naar iemand die overeen komt met het niveau van het paard, en helaas dan valt de doorsnee manege ruiter gewoon af, die niet geleerd heeft wat voorwaarts neerwaarts, aan de teugel rijden etc inhoud. Een paard iets leren is soms een lange weg, maar iets kapot maken is zo snel gebeurd. Daar zit dan ook mijn punt in dat ik liever niemand anders op mijn paarden laat rijden, geen bijrijdster meer nodig, of het moet iemand zijn van waar ik weet dat ze goed/eerlijk rijden. Een kans geven is gewoon lastig, zeker als een bijrijdster dan ook nog eens zonder eigenaar zijn gang wil gaan. Mijn paard is mijn kostbaarste bezit, heb veel paarden moeten verbeteren toen ik ze kocht omdat het bij een ander mis gegaan was, weet uit ervaring wat voor lange weg je dan soms te gaan hebt, ik zoek dan zeker iemand die positief aan het leerproces van mijn paard zou kunnen bijdragen, niet iemand waar mijn paard perse een leerpaard voor moet dienen, nogmaals tenzij ik weet hoe diegene rijd.
_lauraaa_ schreef:Eowyn_95 schreef:Goh hier de andere kant van het verhaal. Ik snap best dat je niet iedereen op je paard/pony laat, maar soms zoeken eigenaren wel echt naar iemand die niet bestaat.
Maar je solliciteert als schoolverlater ook niet meteen op een seniorfunctie
Nala schreef:juval schreef:maar als je er altijd bij kan zijn, dan kan je hem toch ook zelf verzorgen?
Ik zou als verzorger ook wel wat vrijheid willen (na bewezen te hebben dat het goed gaat).
Ja dat klopt inderdaad. Maar ik wil dat mijn pony ook wat gymnastiek in de bak meekrijgt, en daarvoor krijg ik haar niet gemotiveerd (omdat ik er zelf ook 0 motivatie voor heb). Ik wil er echter bij zijn omdat ik het a heel interessant vind om te zien, b wil weten wat er precies gebeurt (vooral omdat ze zo sterk en dominant uit de hoek kan komen), en c omdat ze dus zoals al in de op staat op een afgelegen stal staat waar niet altijd iemand is.
Nala schreef:Poekkie schreef:
Oei ja snap ik hoor! Als je meewandelt bij een onzekere ruiter misschien een longeerlijn aan houden dan?
Ik vind je in elk geval heel fijn en netjes reagerenook al is het niet het type advertentie waar ik op zou happen, ik hoop oprecht dat je een fijne match vindt en een fijne tijd mag beleven. Moesten mijn posts soms wat betweterig of opdringerig overkomen, dat is zeker niet de bedoeling geweest.
Dat met de longeerlijn doe ik inderdaad ook. In de bak is dat geen optie aangezien ze de bak en de longe samen associeert met stoom afblazen. Dan mag ze van mij wel springen en bokken zolang het joligheid is en geen dominantie. Geen handige combi met een beginner
Nala schreef:Hey bokkers,
Ik zoek nu al een tijdje iemand die het leuk vindt om met mijn merrie in de bak aan de slag te gaan.
De eerste keer vond ik vrij snel hele leuke mensen die misschien wel wat te lief waren, maar het ging goed. Helaas hadden zij al snel geen tijd meer, de reistijd was toch wat te veel helaas.
Nu zoek ik dus opnieuw en ik heb er al bijna geen zin meer in...![]()
Een kleine greep uit de reacties:
"Oh, staat ze buiten op de wei?! Ah bah nee, dan laat maar, dan moet ik poetsen"![]()
"Dat is wel 10 minuten lopen vanaf het station hoor, dat is me echt te ver!"
"Wat ben jij een vieze fatshaming bitch, je paard kan makkelijk ook mij met mijn maatje 44 dragen hoor!" (Ik heb een pony met een super korte rug, en een zadel waar ik met mijn maat 36-38 perfect in pas. Hoe haal je het in je hoofd om zo tegen iemand te praten die je een leuke kans aan wil bieden).
"Moet je er altijd bij zijn?! Dat wil ik echt niet hoor. Nee ik wil alleen met het paard bezig kunnen!" (Ik ga er echt niet op 2cm naast staan, maar ze staat afgelegen op een stal waar vaak niemand is. Veiligheid gaat voor, paarden blijven onvoorspelbaar)
"Ik MOET wel ook springen hé! En ik wil op wedstrijd! Anders ga ik mijn tijd niet verdoen aan die knol!"![]()
Kan iemand mij weer goede hoop geven dat het ook wél normaal kan?
Poekkie schreef:Hahaha te gek voor woorden!
Al heb ik zelf ook wel advertenties zien voorbij komen met ‘ik wil een groot zwart paard maar iets anders is misschien ook nog wel goed’
Wat ik wel merk is dat eigenaars ook vaak heel hoge eisen stellen en dan denk ik ook wel vaak van ‘degene die daar op reageert als bijrijder moet toch koekoek zijn’. Bvb zowel stal moeten mesten als een bijdrage betalen. Laatste zelfs nog 100 euro bijdrage+mesten voor een stalling zonder piste.
Gizeppie schreef:Nala schreef:Hey bokkers,
Ik zoek nu al een tijdje iemand die het leuk vindt om met mijn merrie in de bak aan de slag te gaan.
De eerste keer vond ik vrij snel hele leuke mensen die misschien wel wat te lief waren, maar het ging goed. Helaas hadden zij al snel geen tijd meer, de reistijd was toch wat te veel helaas.
Nu zoek ik dus opnieuw en ik heb er al bijna geen zin meer in...![]()
Een kleine greep uit de reacties:
"Oh, staat ze buiten op de wei?! Ah bah nee, dan laat maar, dan moet ik poetsen"![]()
"Dat is wel 10 minuten lopen vanaf het station hoor, dat is me echt te ver!"
"Wat ben jij een vieze fatshaming bitch, je paard kan makkelijk ook mij met mijn maatje 44 dragen hoor!" (Ik heb een pony met een super korte rug, en een zadel waar ik met mijn maat 36-38 perfect in pas. Hoe haal je het in je hoofd om zo tegen iemand te praten die je een leuke kans aan wil bieden).
"Moet je er altijd bij zijn?! Dat wil ik echt niet hoor. Nee ik wil alleen met het paard bezig kunnen!" (Ik ga er echt niet op 2cm naast staan, maar ze staat afgelegen op een stal waar vaak niemand is. Veiligheid gaat voor, paarden blijven onvoorspelbaar)
"Ik MOET wel ook springen hé! En ik wil op wedstrijd! Anders ga ik mijn tijd niet verdoen aan die knol!"![]()
Kan iemand mij weer goede hoop geven dat het ook wél normaal kan?
Zijn dit serieuze reacties ja?
Moonlight17 schreef:Ik zelf zou persoonlijk ook afhaken op het gedeelte, altijd er bij willen zijn.
De rest van je eisen vindt ik niet gek of apart.
Sommige reacties gaan dan weer nergens over.
Nou ben ik zelf ook een bijrijder geweest en ik heb toch ook wel een paar eisen. Maar dat komt omdat ik weet wat ik wil doen. Dat lijkt me ook niet perse slecht.
Ik doe graag aan eventing en wil daar ook wedstrijden in rijden.
Dan kom je op al een heel aardig eisen lijstje.
- Paard, vanwege 18+ leeftijd
- Eventing rijden mag en kan ook eerlijk naar het paard kijkende.
- Wedstrijden rijden mag.
- Zelfstandig met het paard op pad mogen. Ik ervaar het als onmogelijk om met een paard 4/5x in de week te trainen en dan altijd de eigenaar erbij te hebben.
Maar daar staat natuurlijk wel tegenover dat ik niet een manege ruiter ben en bereid ben om veel zelf te regelen en te betalen.
_Penotti schreef:Dat is heel bijzonder.
Zeker zo'n ZZL leermeester, daar moeten ze voor in de rij staan zou je zeggen.