Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:47

Die grote bedragen vragen begrijp ik ook nooit zo goed eigenlijk, zeker niet als er gemest moet worden.
Ik heb het altijd gezien als, ik heb geen tijd, zin, energie of wat ook, die bijrijder heeft dat wel, dus mooi elkaar geholpen.
Dat er gevraagd word om regelmatig les te volgen vind ik dan geen rare eis . Kost ook geld, maar dat zou de bijrijder op een manege ook kwijt zijn.
En op die manier kan die combinatie groeien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:56

Femke_Tweety schreef:
Ik ken het dus zelf van beide kanten. Ik heb jaren paarden bijgereden, zowel recreatief als ook wedstrijden als ook de verzorging rondom dekken, afveulenen, veulen opvoeden en afspenen.
Zowel met de eigenaar (die 2 paarden had) samen op pad, als volledig zelfstandig bij een andere eigenaar. (in totaal bij 3 verschillende eigenaren langdurig als bijrijder/verzorger rondgelopen, en ja, zo oud ben ik dus :oo )

En ik heb dus ook bijrijders gehad bij eigen paard.

Het is simpel, uiteindelijk moet iedere partij er voordeel bij hebben, anders ben je snel klaar. En dat voordeel kan van alles zijn natuurlijk, gewoon lol is ook een vorm van voordeel. Maar iedere partij moet het ervaren als iets dat wat toevoegt.

En dat kan betekenen dat je elkaar af en toe wat gunt of wat ruimte geeft. Niemand doet alles namelijk exact hetzelfde als jij zelf.

En dat mis ik een beetje in dit topic, bij verschillende paardeneigenaren. De ruimte geven om dingen niet exact hetzelfde te doen als de eigenaar, en/of zo ontzettend strak op de eigen wensen en eisen zitten dat er weinig overblijft dat voor de ANDER als voordeel kan voelen.
Of een soort dankbaarheid verwachten, bijna als eis. En dat kan gewoon onprettig voelen.

Ik dus ook femke en van beiden kanten zeer goede ervaringen. Het 1ste paard was ik manege ruiter en reed ik 1x per week buiten en ruimde ik de kak en deed andere klsujes. Via een schriftje deden we overdracht en bij vakantie deed ik het paard. Het was een ongelooflijke lieve eigenaar, en geweldig paard. Ik heb dit jaren mogen doen totdat paard overleed.
2de paard hierna was ik ook nog manege ruiter. Was iets minder leuk. Het was duur (staldeling) en paard kreeg te snel een pees blessure. Erg veel bezig geweest om dat goed te krijgen. Toen ik het eindelijk goed had kwam de eigenaar gelijk die er mee naar buiten ging en we konden helemaal weer van voren of aan beginnen. Dat was dus een duur grapje en mee gestopt toen gelijk. Toen paard goed was, ging alles fantastisch.

Zelf dus ook 2x manege bijrijders gehad. Dat ging goed. De 1ste moeder met dochter, en de dochter reed zo goed dat ze samen naar buiten mochten dochter op Polie. Zij hoefden niets te betalen alleen had ik graag dat de dochter af en toe les nam bij mijn instructrice want Polie was erg jong. Ik geloof dat het daarop afgeketst is op een gegeven ogenblik. De 2de was S. en dat was geweldig. S is ook nog hier in Frankrijk geweest om onze Hercule te rijden <3 . Ik was echt gek op dat meisje.

Nu zelf dan weer bijrijder. En dat is nog in het begin stadium. Ik merk dat ik respect krijg meer en meer en vragen om dingen te leren aan de eigenares, die ik zelf goed genoeg vindt. Dat ga ik dus ook zeker doen. Zij heeft niet veel geld, dus onze voorraad paardenspullen zullen langzaam maar zeker naar haar overgaan. Als alles op is, zo heb ik al aangegeven dan betaal ik 15 euro per keer. Ze kan het zo goed geb ruiken, en dat is toch een schijntje vergeleken wat paarden kosten. Ik vind wel de eigenaar heeft altijd het laatste woord en ik zal ook heel goed na haar luisteren, en proberen in haar geest om te gaan met haar paard(en). Het is alleen maar leuk, dat het haar bevalt wat ze ziet en dat zij mij nu dingen vraagt om over te dragen. Dus we leren er alletwee van.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-08-20 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:57

Kuggur schreef:
Coentjuh schreef:
Bizar TS. Maar vroeger was dat anders, de kinderen van nu of de opvoeding van nu verpest deze generatie en ben bang dat dat steeds erger wordt.

Maak je geen zorgen, mensen geloven al letterlijk millenia dat de generatie die na hen komt totaal verdorven is, betekent hoogstens dat je oud wordt... _O-

:') :j _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:19

Eowyn_95 schreef:
Goh hier de andere kant van het verhaal. Ik snap best dat je niet iedereen op je paard/pony laat, maar soms zoeken eigenaren wel echt naar iemand die niet bestaat.

Ik ben echt nog een beginner met m'n 1,5 jaar manege ervaring. Maar als ik er 5 jaar rij heb ik ook nog niet genoeg ervaring. Beetje zelfde verhaal als solliciteren :D . Niet genoeg ervaring, maar ook geen baan krijgen om ervaring op te doen.

Ik vind het zelf wel jammer hoe sommigen tegenover manege ruiters staan. Geef ze ook een kans om verder te leren (moet niet gevaarlijk worden natuurlijk :Y) )

Maar je solliciteert als schoolverlater ook niet meteen op een seniorfunctie :D

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:36

Eowyn_95 schreef:
Goh hier de andere kant van het verhaal. Ik snap best dat je niet iedereen op je paard/pony laat, maar soms zoeken eigenaren wel echt naar iemand die niet bestaat.

Ik ben echt nog een beginner met m'n 1,5 jaar manege ervaring. Maar als ik er 5 jaar rij heb ik ook nog niet genoeg ervaring. Beetje zelfde verhaal als solliciteren :D . Niet genoeg ervaring, maar ook geen baan krijgen om ervaring op te doen.

Ik vind het zelf wel jammer hoe sommigen tegenover manege ruiters staan. Geef ze ook een kans om verder te leren (moet niet gevaarlijk worden natuurlijk :Y) )

Ik vind dat altijd zo moeilijk, ook met paarden verkopen krijg je veel beginners en dat is niet dat je niemand een kans wilt geven. Helaas is een manegepaard een hele andere ervaring dan het standaard eigen paard wat vaak veel sensibeler reageert dan de toch wat afgestomptere manege paarden (uitzonderingen zeker daargelaten, maar mijn doorsnee ervaring met de manege is toch zo, kan ook niet anders, verschillende beginners zitten er door de week op te rukken en plukken en te stuiteren, ook niet erg, je moet ergens beginnen, we zijn allemaal ergens begonnen). Maar om dan op een eigen paard van iemand de kans te krijgen om verder te leren vind ik moeilijk. Het feit blijft namelijk dat je als eigenaar verantwoordelijk blijft voor je paard, dus als jij er regelmatig afvalt om te kunnen leren en eigenlijk dus nog niet ver genoeg bent, loopt de eigenaar een groter risico dat hij voor die schade op moet komen. Ik vind dat verzekeringstechnisch altijd best lastig. Toen ik een bijrijdster zocht, zocht ik dan ook naar iemand die overeen komt met het niveau van het paard, en helaas dan valt de doorsnee manege ruiter gewoon af, die niet geleerd heeft wat voorwaarts neerwaarts, aan de teugel rijden etc inhoud. Een paard iets leren is soms een lange weg, maar iets kapot maken is zo snel gebeurd. Daar zit dan ook mijn punt in dat ik liever niemand anders op mijn paarden laat rijden, geen bijrijdster meer nodig, of het moet iemand zijn van waar ik weet dat ze goed/eerlijk rijden. Een kans geven is gewoon lastig, zeker als een bijrijdster dan ook nog eens zonder eigenaar zijn gang wil gaan. Mijn paard is mijn kostbaarste bezit, heb veel paarden moeten verbeteren toen ik ze kocht omdat het bij een ander mis gegaan was, weet uit ervaring wat voor lange weg je dan soms te gaan hebt, ik zoek dan zeker iemand die positief aan het leerproces van mijn paard zou kunnen bijdragen, niet iemand waar mijn paard perse een leerpaard voor moet dienen, nogmaals tenzij ik weet hoe diegene rijd.

Eowyn_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:34

MightyMike schreef:
Eowyn_95 schreef:

Ik vind dat altijd zo moeilijk, ook met paarden verkopen krijg je veel beginners en dat is niet dat je niemand een kans wilt geven. Helaas is een manegepaard een hele andere ervaring dan het standaard eigen paard wat vaak veel sensibeler reageert dan de toch wat afgestomptere manege paarden (uitzonderingen zeker daargelaten, maar mijn doorsnee ervaring met de manege is toch zo, kan ook niet anders, verschillende beginners zitten er door de week op te rukken en plukken en te stuiteren, ook niet erg, je moet ergens beginnen, we zijn allemaal ergens begonnen). Maar om dan op een eigen paard van iemand de kans te krijgen om verder te leren vind ik moeilijk. Het feit blijft namelijk dat je als eigenaar verantwoordelijk blijft voor je paard, dus als jij er regelmatig afvalt om te kunnen leren en eigenlijk dus nog niet ver genoeg bent, loopt de eigenaar een groter risico dat hij voor die schade op moet komen. Ik vind dat verzekeringstechnisch altijd best lastig. Toen ik een bijrijdster zocht, zocht ik dan ook naar iemand die overeen komt met het niveau van het paard, en helaas dan valt de doorsnee manege ruiter gewoon af, die niet geleerd heeft wat voorwaarts neerwaarts, aan de teugel rijden etc inhoud. Een paard iets leren is soms een lange weg, maar iets kapot maken is zo snel gebeurd. Daar zit dan ook mijn punt in dat ik liever niemand anders op mijn paarden laat rijden, geen bijrijdster meer nodig, of het moet iemand zijn van waar ik weet dat ze goed/eerlijk rijden. Een kans geven is gewoon lastig, zeker als een bijrijdster dan ook nog eens zonder eigenaar zijn gang wil gaan. Mijn paard is mijn kostbaarste bezit, heb veel paarden moeten verbeteren toen ik ze kocht omdat het bij een ander mis gegaan was, weet uit ervaring wat voor lange weg je dan soms te gaan hebt, ik zoek dan zeker iemand die positief aan het leerproces van mijn paard zou kunnen bijdragen, niet iemand waar mijn paard perse een leerpaard voor moet dienen, nogmaals tenzij ik weet hoe diegene rijd.

Absoluut absoluut! Ik kan me alleen maar voorstellen hoe zuinig je op je beestje bent. Ik zou ook niet reageren als mensen al zeggen dat het paard geen beginnerspaard is. Maar nu vraag ik me al wel een beetje af hoe ik nu later eventueel verder moet komen als manege ruiter, als ik nergens kan bijrijden en dan priveles nemen.
Maar goed daar is deze topic niet voor ;-)

Eowyn_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:36

_lauraaa_ schreef:
Eowyn_95 schreef:

Maar je solliciteert als schoolverlater ook niet meteen op een seniorfunctie :D

Ha nee. Maar ik heb dat ook al vaak genoeg bij een junior functie zien staan tijdens solliciteren :P
Maar ik zal er over ophouden. Is niet de discussie waar TS de topic voor geopend heeft. :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:42

Nala schreef:
juval schreef:
maar als je er altijd bij kan zijn, dan kan je hem toch ook zelf verzorgen?

Ik zou als verzorger ook wel wat vrijheid willen (na bewezen te hebben dat het goed gaat).

Ja dat klopt inderdaad. Maar ik wil dat mijn pony ook wat gymnastiek in de bak meekrijgt, en daarvoor krijg ik haar niet gemotiveerd (omdat ik er zelf ook 0 motivatie voor heb). Ik wil er echter bij zijn omdat ik het a heel interessant vind om te zien, b wil weten wat er precies gebeurt (vooral omdat ze zo sterk en dominant uit de hoek kan komen), en c omdat ze dus zoals al in de op staat op een afgelegen stal staat waar niet altijd iemand is.

Ik denk dat je jezelf een heleboel ergernis kan besparen door af en toe wél zelf met haar in de bak te gaan rijden. En bv. 1 keer in de 2 maand dressuurles met haar te nemen. Geen dressuur-van-de-witte-hekjes, maar wel hulp om je pony sterker en soepeler maken. Als je een goede lesgever vindt kan die je zeker ook tips geven van hoe je daar op buitenrit kan aan werken. Ook een klein sprongetje of balken kunnen helpen.
Ik denk dat je niet echt een goed resultaat gaat krijgen als je de opsplitsing bak-bos maakt. Het is namelijk hetzelfde paard met dezelfde spieren.

Femke_Tweety

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:47

Ik pakte met de mijne ook júist buiten de oefeningen mee stelling links,rechts, wijken, schoudervoor, travers kan prima op straat.

De mijne heeft nogal weinig met de bak (en ikzelf ook) maar tis wel een hete die een beetje aan het werk mag af en toe.

Dus de momenten dat hij druk werd op straat waren de momenten dat ik hem aan het werk zette. }>
Verder meestal redelijk losse teugel.

Dus dat is inderdaad geen gek idee.
In principe is dressuur sowieso iets dat altijd per definitie in iedere situatie en discipline terugkomt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:37

Nala schreef:
Poekkie schreef:

Oei ja snap ik hoor! Als je meewandelt bij een onzekere ruiter misschien een longeerlijn aan houden dan?

Ik vind je in elk geval heel fijn en netjes reageren :) ook al is het niet het type advertentie waar ik op zou happen, ik hoop oprecht dat je een fijne match vindt en een fijne tijd mag beleven. Moesten mijn posts soms wat betweterig of opdringerig overkomen, dat is zeker niet de bedoeling geweest.

Dat met de longeerlijn doe ik inderdaad ook. In de bak is dat geen optie aangezien ze de bak en de longe samen associeert met stoom afblazen. Dan mag ze van mij wel springen en bokken zolang het joligheid is en geen dominantie. Geen handige combi met een beginner _O-

Ik vind wel dat een paard het verschil moet weten tussen aan een longeerlijn met ruiter en aan een longeerlijn zonder ruiter. Op dit soort dingen zou ik afhaken. Pony doet teveel haar zin denk ik.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:47

Een dominante pony waar de eigenaar altijd bij wil zijn of mee loopt. Dan zou ik mijn kind ( ik neem aan dat oudere niet reageren als je altijd er bij bent) daar net opzetten, komt over alsof die eigenlijk niet zo betrouwbaar is
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 25-08-20 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:52

Over de advertentie is al genoeg gezegd, de 2de versie vind ik ook uitnodigender.
De reacties die je kreeg in de openingspost zijn idd buitensporig.
Dat je er in het begin bij wil zijn snap ik volledig, maar ever altijd zou voor mij ook een afknapper zijn.

Dan de discussie bijrijder/verzorger op zich: ik heb net als velen het klassieke parcours manege/verzorgpaard/eigen paard gevolgd.
Voor verzorgpaarden nooit betaald. Was altijd rijden tgo mesten/klusjes.
Wat mij bij het bijrijden uiteindelijk tegenstak is dat je toch tijd en moeite in het dier steekt, sommige paarden kreeg ik ook echt een niveau beter en dan was het 'bedankt voor de moeite' of werd het paard voor m'n neus verkocht.
Dan reed ik nog liever bij een fokker/handelaar. Daar wist je dat de paarden niet bleven maar ik kreeg er geweldige lessen en heb er ontzettend veel bijgeleerd. De lessen betaalde ik gewoon en verder deed ik oppas als zij op vakantie gingen, gouden tijden.

Nu al jaren een eigen paard en van mij mag een ander er best mee rijden, ook permanent bijrijder worden maar ik ga niet actief op zoek naar een bijrijder.

Wat dressuur betreft, zoals meerderen zeggen: dat kan ook perfect buiten.

Succes met je zoektocht, het is vrij specifiek wat je zoekt maar ik denk wel dat er ergens iemand zal zijn die bij je past.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 18:26

Wat mij opvalt is dat ik nu overspoeld werd met reacties, JUIST oudere mensen die het prettig vinden niet met een paard alleen gelaten te worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:34

Verstand komt met de jaren :P :+

Ik weet niet of je met alleen zonder eigenaar bedoeld of zonder enig iemand.
Maar helemaal alleen dat merk ik wel nu de paarden aan huis staan is niet altijd een fijn idee.
Toen ik een keer een koprol heb gemaakt met mijn super brave paardje dat struikelde ben ik toch wel na gaan denken.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:52

Nala schreef:
Hey bokkers,

Ik zoek nu al een tijdje iemand die het leuk vindt om met mijn merrie in de bak aan de slag te gaan.
De eerste keer vond ik vrij snel hele leuke mensen die misschien wel wat te lief waren, maar het ging goed. Helaas hadden zij al snel geen tijd meer, de reistijd was toch wat te veel helaas.

Nu zoek ik dus opnieuw en ik heb er al bijna geen zin meer in... -O-

Een kleine greep uit de reacties:

"Oh, staat ze buiten op de wei?! Ah bah nee, dan laat maar, dan moet ik poetsen" 8)7

"Dat is wel 10 minuten lopen vanaf het station hoor, dat is me echt te ver!"

"Wat ben jij een vieze fatshaming bitch, je paard kan makkelijk ook mij met mijn maatje 44 dragen hoor!" (Ik heb een pony met een super korte rug, en een zadel waar ik met mijn maat 36-38 perfect in pas. Hoe haal je het in je hoofd om zo tegen iemand te praten die je een leuke kans aan wil bieden).

"Moet je er altijd bij zijn?! Dat wil ik echt niet hoor. Nee ik wil alleen met het paard bezig kunnen!" (Ik ga er echt niet op 2cm naast staan, maar ze staat afgelegen op een stal waar vaak niemand is. Veiligheid gaat voor, paarden blijven onvoorspelbaar)

"Ik MOET wel ook springen hé! En ik wil op wedstrijd! Anders ga ik mijn tijd niet verdoen aan die knol!" :wow:

Kan iemand mij weer goede hoop geven dat het ook wél normaal kan? _O-

Zijn dit serieuze reacties ja?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:54

Poekkie schreef:
Hahaha te gek voor woorden!
Al heb ik zelf ook wel advertenties zien voorbij komen met ‘ik wil een groot zwart paard maar iets anders is misschien ook nog wel goed’

Wat ik wel merk is dat eigenaars ook vaak heel hoge eisen stellen en dan denk ik ook wel vaak van ‘degene die daar op reageert als bijrijder moet toch koekoek zijn’. Bvb zowel stal moeten mesten als een bijdrage betalen. Laatste zelfs nog 100 euro bijdrage+mesten voor een stalling zonder piste.

Het is idd wel van beiden kanten. Als eigenaar stellen we hoge eisen (athans ik probeer t niet te doen, maar onbewust gebeurd het toch). Maar als bijrijders schrik ik ook..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:55

Toen ik vroeger geen eigen paard had was ik al dankbaar als ik een paard mocht verzorgen en rijden. Hier van valt mijn mond echt mijlenver open.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 18:56

Gizeppie schreef:
Nala schreef:
Hey bokkers,

Ik zoek nu al een tijdje iemand die het leuk vindt om met mijn merrie in de bak aan de slag te gaan.
De eerste keer vond ik vrij snel hele leuke mensen die misschien wel wat te lief waren, maar het ging goed. Helaas hadden zij al snel geen tijd meer, de reistijd was toch wat te veel helaas.

Nu zoek ik dus opnieuw en ik heb er al bijna geen zin meer in... -O-

Een kleine greep uit de reacties:

"Oh, staat ze buiten op de wei?! Ah bah nee, dan laat maar, dan moet ik poetsen" 8)7

"Dat is wel 10 minuten lopen vanaf het station hoor, dat is me echt te ver!"

"Wat ben jij een vieze fatshaming bitch, je paard kan makkelijk ook mij met mijn maatje 44 dragen hoor!" (Ik heb een pony met een super korte rug, en een zadel waar ik met mijn maat 36-38 perfect in pas. Hoe haal je het in je hoofd om zo tegen iemand te praten die je een leuke kans aan wil bieden).

"Moet je er altijd bij zijn?! Dat wil ik echt niet hoor. Nee ik wil alleen met het paard bezig kunnen!" (Ik ga er echt niet op 2cm naast staan, maar ze staat afgelegen op een stal waar vaak niemand is. Veiligheid gaat voor, paarden blijven onvoorspelbaar)

"Ik MOET wel ook springen hé! En ik wil op wedstrijd! Anders ga ik mijn tijd niet verdoen aan die knol!" :wow:

Kan iemand mij weer goede hoop geven dat het ook wél normaal kan? _O-

Zijn dit serieuze reacties ja?

Helaas ja...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:59

Ik kreeg voor mijn ZZL paard geen enkele ruiter gevonden... Mijn eisen waren minimaal, gewoon fijn kunnen rijden en willen leren. Paard was echt fijn gereden en over het algemeen braaf. Mocht best iemand zijn die nog nooit op wedstrijd was geweest. Ze mochten er mee op wedstrijd etc etc.

Kreeg alleen maar mensen die betaald wilden worden...

Nu heb ik een zeer getalenteerde driejarige en die wil ik best aan iemand beschikbaar stellen die zelf niets heeft en graag wil rijden, alles mogelijk. Ook daar nog niemand voor gevonden.

Ik hoef geen vergoeding oid. Blijf het bijzonder vinden.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:03

cobiie schreef:
Ts kan mij jouw vorige topic ook nog herinneren.
Zou het voor jou niet handiger zijn om gewoon een ruiter of je instructeur te betalen om je paard in de bak te trainen?

Dit zou ik eerder doen dan een bijrijder zoeken. Dan weet je zeker dat t correct getraind wordt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:04

Dat is heel bijzonder.
Zeker zo'n ZZL leermeester, daar moeten ze voor in de rij staan zou je zeggen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:06

Moonlight17 schreef:
Ik zelf zou persoonlijk ook afhaken op het gedeelte, altijd er bij willen zijn.

De rest van je eisen vindt ik niet gek of apart.
Sommige reacties gaan dan weer nergens over.

Nou ben ik zelf ook een bijrijder geweest en ik heb toch ook wel een paar eisen. Maar dat komt omdat ik weet wat ik wil doen. Dat lijkt me ook niet perse slecht.

Ik doe graag aan eventing en wil daar ook wedstrijden in rijden.
Dan kom je op al een heel aardig eisen lijstje.
- Paard, vanwege 18+ leeftijd
- Eventing rijden mag en kan ook eerlijk naar het paard kijkende.
- Wedstrijden rijden mag.
- Zelfstandig met het paard op pad mogen. Ik ervaar het als onmogelijk om met een paard 4/5x in de week te trainen en dan altijd de eigenaar erbij te hebben.

Maar daar staat natuurlijk wel tegenover dat ik niet een manege ruiter ben en bereid ben om veel zelf te regelen en te betalen.

Ik zou mijn paard nooit alleen op pad sturen. Dit ivm verzekering.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:07

_Penotti schreef:
Dat is heel bijzonder.
Zeker zo'n ZZL leermeester, daar moeten ze voor in de rij staan zou je zeggen.

Raar hè? Ik heb hem uiteindelijk verkocht en ik heb daar een paar klanten voor gehad, recreanten/profs/pony ruiters, en die reden er allemaal top op weg.

Ik had zelf dus ook echt gedacht ik daar zo een ruiter voor had.

Nu voor mijn driejarige hetzelfde. Is braaf gereden en zou echt een kans voor iemand zijn...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:10

Sja als bijrijder is het ook best een uitdaging om een fijne plek te vinden. Karige accomodatie, bijdrage niet in verhouding, eigenaar met veel eisen, paard gewoon niet goed (niet braaf of niet rad of iets), tuig niet goed, manier van houden niet passend bij eigen visie etc.

Ik heb inmiddels enkele paarden bijgereden/ verzorgd. Het was overal anders maar voelde me overal prettig. Maar je moet als ruiter ook wel goed weten wat je zoekt merk ik. En het tijd geven. In het begin is het altijd spannend en nieuw en het verrtrouwen moet groeien.

Overigens lees ik veel eigenaars hier over de kunde van ruiters. Toen ik de eerste keer op mijn huidig bijrijdpaard stapte trok het op niets. Een tijdje niet gereden en ik ben een angstige ruiter. Ik heb de merrie een tijd enkel onder begeleiding gereden. Inmiddels dik vier maand verder begin ik weer een beetje te rijden zoals ik weet dat ik kan en geniet ik heel erg van het alleen trainen naast de lessen. Zou zo jammer geweest zijn als de eigenaresse dat geen tijd had willen geven! Het is ook heel erg wennen en de druk om het ‘ goed te doen’ met een ander zijn paard is ook niet min.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:22

Nala schreef:
Wat mij opvalt is dat ik nu overspoeld werd met reacties, JUIST oudere mensen die het prettig vinden niet met een paard alleen gelaten te worden.

Dat is goed nieuws :)
Misschien dat je er dan net die ene bij zit.