Betalen of betaald krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:37

Anke schreef:
Wat zijn de nadelen van een verzorg-/bijrijdpaard?

Je mag je er niet aan hechten, want het kan zijn dat het paard de behandeling krijgt die in jouw ogen niet goed of goed genoeg is. En daar kun je dan niets aan veranderen omdat het jouw paard niet is.
Als je verhuist, gaat het paard niet met jou mee, en als de eigenaar verhuist, raak je het paard ook kwijt. Eigenaar houdt het laatste woord.

Desiree

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:44

Vriendin van mij rijdt bij de buurman. Die doet er echt veel voor! Heeft zelf voor een goed passend zadel gezorgd, is ook háár zadel. Ze mest altijd uit als ze daar is om te rijden, en ook als ze er heen gaat om alleen de paarden buiten te zetten omdat ze geen tijd heeft. Als ze écht geen tijd heeft, en ze weet dat de paarden daar op stal staan, belt ze mij effe om ze buiten te zetten. Ze koopt er dekens voor, betaalt de tandarts etc. Paard is eigenlijk al een beetje van haar. De eigenaar houdt dat paard ook alleen maar aan omdat zij daar komt. Dat is nooit hardop gezegd maar ik weet dat het zo is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:51

Desiree schreef:
Vriendin van mij rijdt bij de buurman. Die doet er echt veel voor! Heeft zelf voor een goed passend zadel gezorgd, is ook háár zadel. Ze mest altijd uit als ze daar is om te rijden, en ook als ze er heen gaat om alleen de paarden buiten te zetten omdat ze geen tijd heeft. Als ze écht geen tijd heeft, en ze weet dat de paarden daar op stal staan, belt ze mij effe om ze buiten te zetten. Ze koopt er dekens voor, betaalt de tandarts etc. Paard is eigenlijk al een beetje van haar. De eigenaar houdt dat paard ook alleen maar aan omdat zij daar komt. Dat is nooit hardop gezegd maar ik weet dat het zo is.

Maar dit is toch niet meer dan normaal? :P Wij eigenaren komen heel regelmatig niet aan de leuke dingen toe. Bijrijdsters hebben vaak vooral de leuke dingen. (en dat is ook logisch/begrijpelijk)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:02

Ik heb alleen ervaring met bijrijders die je paard wel beweging geven, maar niet echt kunnen trainen. Ik vraag er geen geld voor, maar het blijft natuurlijk wel mijn paard. DAt heeft een bijrijder wel te accepteren. Je krijgt er bij mij wel vrijheid voor terug.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:45

Tegenover dat het niet jouw paard is, zijn de kosten geheel of bijna geheel voor de eigenaar.
Dat lijkt me toch iets voor iemand die krap bij kas zit een hele goede deal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:02

Knert schreef:
Hier kom ik nooit aan bijrijders met een leuk niveau. Ja een gehad een dame uit twee dorpen verderop. Die kreeg het te druk,...jammer genoeg voor mij.

De overige bijrijders haal ik alleen aan voor de klusjes. Vaak komt het er wel op neer dat ik toch moet helpen en ook weer mee moet helpen met het rijden. Kijk dat de bijrijder geen niveau heeft maar mijn paard niet in de weg zit vind ik niet erg. Het is een lief paard, dus dat vind ie wel gezellig en zal er geen misbruik van maken.

Maar de klusjes. Die moet ik toch zelf doen. Eerst mesten daarna rijden. En toch sluipt het er altijd weer in. Wilde een beloningssysteem bedenken... Jij werkt voor mij en daartegenover krijg je een paard tot je beschikking met af en toe wat extra's bijvoorbeeld een les door mij betaald en gebracht op locatie. Onderlinge wedstrijd ofzo.

Allen zijn ze enthousiast. Kom je op stal zie je je zadel op de grond liggen en een hoop mest in stal. Nou....

Goh, wat jammer, misschien iets strenger en consequenter zijn in het begin? De meeste meiden die ik hier gehad heb met zo'n soort regeling hielden zich aan de afsprakenen ruimden de spullen netjes op. Alleen hielden ze het niet allemaal even lang vol. Gelukkig een heleboel leuke meiden gehad als verzorgster/bijrijdsters (heb mijn pony al 16 jaar, dus dan verslijt je wel wat tienermeisjes die er na een of meerdere jaren weer mee ophouden ;))

Ik hield mij zelf ook altijd aan de afspraken en probeerde zuinig te zijn op de spullen en had vaak ook eigen spullen als dat nodig was. En dan betaalde ik mijn eigen lessen en moest ik meestal eigen vervoer regelen. Een eigenaar die mee wil als chauffeur naar les en op wedstrijd om te groomen en voorlezen is wel een echte luxe!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:15

Geryon schreef:
Desiree schreef:

Maar dit is toch niet meer dan normaal? :P Wij eigenaren komen heel regelmatig niet aan de leuke dingen toe. Bijrijdsters hebben vaak vooral de leuke dingen. (en dat is ook logisch/begrijpelijk)

Dat eigenaren niet toe komen aan leuke dingen, ligt aan hen zelf. Dan moeten ze andere prioriteiten stellen.

En ik vind het niet normaal dat je zelf voor een passend zadel moet zorgen. Een zadel hoort bij een paard dus de eigenaar van het paard moet daar voor zorgen. Maar het is wel fijn als iemand er wat voor over heeft. En die zijn echt zeldzaam.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:20

Zoals de stal maar niet gaan uitmesten ofzo? Of niet naar het werk gaan? _O-
Maar als de verzorgster er niet aan toe komt, dan is het erg? Wat een rare denkzijwe zeg. Zal ff wat zijn als je voor je bijrijdster een zadel en alles moet gaan aanschaffen :')

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:38

Mijn paard staat op een all in pensionstal dus ik heb ook alleen de lusten. Wanneer je je paard aan huis hebt of op een doe het zelf stal kies je er min of meer voor om ook lasten te hebben toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:51

Geryon schreef:
Desiree schreef:

Gek, ik kwam altijd aan leuke dingen toe. Ook toen ik nog werkte.

Wat een gejammer en een gezeik. Ga dan bijrijden als het je zo tegen steekt. Dan heb je blijkbaar voor een klein bedrag alleen maar voordelen. Waarom zou je dan nog knollen houden als het zo geweldig is?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:53

Gaat erom dat het normaal is om ook lasten te hebben.

Ik vind het juist een gezeik van sommige 'bijrijdsters' hier.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:02

Wat zijn lasten?
Als je verzorging als last ziet moet je een paard vol pension zetten.

Ik vind het verzorgen fijn.
Lekker buiten na de dag werk.
Genieten van de paarden die blij zijn dat hun bak hooi weer is gevuld. Ondertussen ze allemaal een knuffel geven.
Tegen dat geweldige gevoel kan die dag met rot weer of als je ziek bent en toch door moet niet tegenop.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:04

Oh ja. Ik de gek kocht een nieuw zadel op de stoeterij waar ik reed.
Mooie kieffer die ik heerlijk vond.
Heb hem nog steeds. Helaas nu niet passend. Maar wie weet ooit weer.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:16

Geryon schreef:

yep....ze willen alles, vaak ook niks betalen, geen klussen. Eisen stellen aan paard, stalling, spullen en eigenaar.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:20

bruintje123 schreef:
Wat zijn lasten?
Als je verzorging als last ziet moet je een paard vol pension zetten.

Ik vind het verzorgen fijn.

Als hij vol pension staat, lijkt me een verzorgster overbodig.
Meeste paarden die dan aangeboden worden, hangt dan ook een prijskaartje aan als bijrijder.
En dat vind ik terecht. Iemand die in de lusten deelt, mag ook een stukje vd lasten op zich nemen.

Ik vind het heerlijk om ze te verzorgen.
Wil dan ook alleen een dito soort verzorgster.
Geen zeikmiep die alles als slavenarbeid ziet.
Voor mij is het hobby en ontspanning. Dat wil ik ook zo houden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:26

Of daar dan perse voor betaald moet worden.
Dat vind ik niet altijd.
Vaak is het toch omdat de eigenaar een dag of vaker zelf niet wil gaan.
Als een bijrijder die tijd dan invult zie ik dat ook als wat terug doen.

Het wordt anders als de bijrijder buiten rijdt en de eigenaar niet en er daardoor ijzers onder moeten. Of dat soort extra kosten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:46

Op een all-inclusieve stal hoef je niet te komen als eigenaar. Dan mag je komen. Paard wordt volledig verzorgd. Binnen en buiten zetten. Vaak ook dagelijks aan de stapmolen indien gewenst.
Zou dan echt geen bijrijder willen, tenzij het de stallingskosten drukt omdat ze een gedeelte mee betalen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:48

Ik zou dat dan ook niet willen.
Toch ken ik mensen die denken dat hun paard dood gaat of zo als hij naast weidegang niet gereden wordt

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:12

Anke schreef:
Geryon schreef:

yep....ze willen alles, vaak ook niks betalen, geen klussen. Eisen stellen aan paard, stalling, spullen en eigenaar.

jip, met eens, of ze delen de lasten of ze delen de lusten en moeten er voor (een kleinigheid) betalen, dat vindt ik ook alleen maar logisch.
De bijrijder die geen lasten heeft en enkel de lusten, die is met zijn gat in de boter gevallen.
En eerlijk gezegd vind ik dat niet logisch en verwennerij, als die bijrijders dan ooit een paard gaan hebben zullen ze of ferm moeten betalen voor een all-in of ferm of moeten zelf zorgen voor alles. Eens kijken of hun bijrijders ook alles gratis mogen of geen klusjes moeten doen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:20

Ben het helemaal met jullie eens.
Maar toch moet een eigenaar ZELF voor het zadel zorgen voor zijn paard.
Om de simpele reden dat een zadel bij een paard hoort omdat het specifiek past op dát paard en niet op een ander paard. Als een bijrijder een zadel moet kopen, en het paard om welke reden dan ook in de toekomst niet meer rijdt, dan blijft het zadel bij de bijrijder en die kan er dan niets meer mee. Want de kans is klein dat het ook weer past op een volgend paard.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:21

bruintje123 schreef:
Ik zou dat dan ook niet willen.
Toch ken ik mensen die denken dat hun paard dood gaat of zo als hij naast weidegang niet gereden wordt

Daar zijn er zoveel van! Bij ons op stal ook meerdere bijrijders waarvan ik denk waaaarom? Eigenaren komen en rijden gewoon regelmatig, dier wordt verzorgd en dan die dag dat ze zelf niet komen wordt er een bijrijder geregeld.

Als ik twee weken geen zin heb of niet kan rijden heeft meneer twee weken vrij. Maar ik kan 'm ook moeilijk delen, mine. :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:58

Denk dat het de gratis plekken zijn waar de eigenaar niet naar het paard omkijkt/er zelf niet mee rijdt, de verzorgster wil rijden. Dus zegt eigenaar: zorg zelf maar voor zadel.
Dat kan ik dus wel begrijpen.

Ik zorg voor alle spullen voor elke pony. Dat vind ik belangrijk.
Echter omdat ik zo betrokken ben, verwacht ik ook een persoon die daarbij matcht.

Velen willen toch idee van eigen-paard, zonder kosten en bemoeienis vd eigenaar.
Dus verzorgpaard waar ze alles mee mogen doen wat ze willen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:14

Liefst kopen ze alleen leuke kleurtjes-spulletjes voor het paard/ zichzelf en dan met het idee dat ze er geld aan uit geven. Lees het vaak genoeg op bokt. Ook is les dan nog het maximale, maar geen stalgeld....
Ik koop ook liever leuke dingen voor mezelf, maar dat paard moet toch eten en ook met lessen, zou dat ook liever betalen dan de hoefsmid.....tja
Alleen al met die instelling gaat het echt niks worden.

Maar goed, hier dus geen verzorgsters meer hoor. ;-)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:38

Desiree schreef:
Ben het helemaal met jullie eens.
Maar toch moet een eigenaar ZELF voor het zadel zorgen voor zijn paard.
Om de simpele reden dat een zadel bij een paard hoort omdat het specifiek past op dát paard en niet op een ander paard. Als een bijrijder een zadel moet kopen, en het paard om welke reden dan ook in de toekomst niet meer rijdt, dan blijft het zadel bij de bijrijder en die kan er dan niets meer mee. Want de kans is klein dat het ook weer past op een volgend paard.

Ik vind dat alleen logisch als de eigenaar dat paard ook zelf met dat zadel rijdt, eigenlijk. Ik heb ook wel eigen zadels gebruikt op paarden die ik rijd en reed (tegenwoordig rijd ik ze alleen nog bij mij op stal en gebruik ik altijd mijn eigen spullen) maar dat zadel heeft minstens tien verschillende paarden gezien. Je moet al wel een behoorlijk apart paard hebben wil je een zadel moeten kopen dat echt alleen daarop past hoor. Ik snap wel dat als de eigenaar wil dat het paard gereden wordt het op zich handig is als er zadel bij is, maar als het rijden niet perse moet, de eigenaar zelf niet rijd...Tja, dan vraag ik me toch af of dat wel zo logisch is.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:06

Josien_ schreef:
Ik kan me wel verbazen over jullie ervaringen met verzorgers.
Heb het nooit erg gevonden om klusjes te doen, natuurlijk had ik soms wel weinig tijd maar als het echt niet anders kon dan sloeg ik het rijden over want de klusjes moesten toch gebeuren.
Nou is het misschien anders omdat ik meestal moest verzorgen omdat de eigenaar bijvoorbeeld weg was en als ik het niet deed het dus gewoon echt niet gedaan werd.

Echt waar? Woon je niet toevallig in de buurt van Nordhorn? En op zoek naar een bijrijdpaard? O:)