Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:17

Ik hoef hier niemand onder de 18, anders heb je zo'n leeftijdsgat en verschil volwassenheid en puberteit is echt groot :)

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:18

dat is ook nog zoiets .
de leeftijd .
er zijn best wel ruiters te vinden van jongere leeftijden die goed kunnen rijden . :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:18

Sees schreef:
Gini, ik heb dat probleem gelukkig niet. Ik heb twee gouden bijrijders die een kleine bijdrage leveren en super goed en lief zijn voor mijn paarden. Zij mogen alles met mijn paarden (wedstrijden, clinics etc) en hoeven niets (uitmesten, binnen/buiten zetten etc).

En als zowel jij als jouw bijrijders daar uiterst tevreden mee zijn, dan ben ik de laatste die langs de kantlijn jou de les staat te spellen. :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:19

ja, dat is zo, hoe je het ook draait of keerd.

Het gaat niet alleen over rijden, Jazen; van mij mag er zelfs een beginner op maar wel mentaliteitverschil door het grote leeftijdsverschil..
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 01-10-12 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:20

Sees schreef:
Serendip90, als het even kan, blijven mijn paarden ook tot de dood hoor. En als ik het écht niet meer kan betalen en ik weet zeker dat ze het ergens anders minimaal net zo goed krijgen, dan zou ik ze op zo'n moment wellicht verkopen. Maar als er geen goede partij beschikbaar is, tja dan maar liever 'even' een betalende bijrijder.

Nogmaals, in mijn geval gaat dit dus niet op hè.

Hier hetzelfde hoor :) Maar het probleem is tegenwoordig dat je ziet dat veel paardeneigenaren afhankelijk zijn van hun bijrijder... En dat vind ik een eng idee.

Ik heb zelf een paard, staat veel te luxe (en ook de daarbij behorende prijs :p en natuurlijk ook volpension) en mijn bijrijdster vroeg zelf of ik een bijdrage wilde. Maar ik heb veel liever dat zo'n meisje af en toe een keer iets haalt voor het paardje, dan dat ze ervoor betaald. Voor mij zijn ze echt goud waard en ze gaan super om met mijn beestje...

Maar ik zeg wel heel eerlijk, ik hoop dat er bij ons in de buurt op een stal een plekje vrij komt, direct aan het bos, paardje nog meer naar buiten, voor de ruiter wel geen binnenbak meer... Maarja, ik kan nu heel makkelijk die keuze maken en zeggen dat ik dat wil voor mijn paard omdat ik door geen bijdrage te vragen ook geen verplichtingen heb (klinkt anders dan het zou moeten, maar ehm... je snapt het wel ;)) De stal waar ik naar toe wil is voor haar nog steeds in de buurt, maar dan heb je geen solarium meer (niet dat we dat ooit gebruiken), geen binnenbak meer, maar wel weer direct bos... Ook volpension.. Maarja, tegen de tijd dat daar plek vrij komt is paardje met pensioen, dus dan is de binnenbak om actief te kunnen trainen in de winter ook niet meer nodig ;)

En ook aangezien ik niet zo'n ruiter ben, vind ik het vooral leuk om te kijken hoe andere het op mijn paardje doen en ze een beetje te helpen waar kan :)

Maarja, je kunt ook nog de andere kant uit, de bijrijder die geld vraagt, want ze stopt toch haar tijd erin ook al is het alleen opzadelen, rijden en weer afzadelen ;) Die heb ik wel meteen de deur gewezen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:20

Jazen schreef:
dat is ook nog zoiets .
de leeftijd .
er zijn best wel ruiters te vinden van jongere leeftijden die goed kunnen rijden . :j

Absoluut, maar ze zijn niet volwassen en ik hoef geen pubers erbij. Leeftijdsverschil is echt te groot en als je zelf volwassen bent zul je dat ook zeker beamen :)
Gesprekken zijn anders.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-10-12 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:21

Voor mijn pony heb ik overigens ook nooit een bijdrage gevraagd. Daar 'reden' alleen kleine kindjes op.

Wat ik gewoon zo jammer vind aan dit soort topics is dat vingergewijs :o. Wat interesseert het iemand nou of ik geld voor het bijrijden vraag? Daar heeft toch niemand last van :o ? En al zóu ik dat wegens omstandigheden doen omdat ik het zelf financieel niet kan betalen óf minder tijd heb, wat gaat dat iemand anders dan aan? Je kunt niet in iemands leven of portemonnee kijken en er dus ook niet over oordelen.

Ik vind het zo raar dat in dit soort topics mensen die een bijdrage vragen worden afgebrand terwijl er andersom toch ook respectvol wordt gereageerd?

Ik snap dat als je een bijrijdpaard zoekt en dat je er van zou kunnen balen dat er alleen betaalde bijrijdpaarden te vinden zijn. Maar so be it. Gewoon doorzoeken of een eigen paard kopen of op een manege gaan rijden.

Het enige wat telt is dat beide partijen het een goede overeenkomst vinden, betaald of onbetaald.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:21

Ach het is maar net wat je gewend bent en verwacht. Ook ik ben op zoek naar een paardje in de avonden in de omgeving. In het weekend ga ik nog steeds langs de oude bes waar ik (over 5 dagen) 10 jaar geleden voor het eerst om de hoek kwam kijken. Ik heb nooit voor dit paardje betaald. Kreeg zelfs voor het mesten van de 2 grote stallen geld toe omdat ik geen bijbaantje kon vinden. Dit was een geweldige tijd en zodra ik een bijbaan had ben ik ook eerlijk naar de eigenaren toe gegaan dat ik geen centjes meer van hun verwachtte (ben daar als 13 jarige knurft gekomen en nooit meer weggegaan). Ik kom nog steeds (half uur heen en terug) om alleen maar een kwartiertje te poetsen en een wandeling te maken.

Nu ik op zoek ben dacht ik altijd dat ik er wel aan mee wilde betalen. Maar eerlijk gezegd laat mijn portemonnee dat niet meer toe. Zelfs een symbolisch bedrag is eigenlijk geld wat ik beter kan besteden. Paardrijden is een dure en luxe sport en dat is iets wat ik mij realiseer. Toen ik echt de klik had met iemand heb ik uiteindelijk eerlijk gebeld en gezegd dat ik het toch niet zag zitten om te betalen. Ik ben gewoon zo gewend dat het rijden en de verzorging er omheen een wederdienst is tegenover de eigenaar. Ik kan lekker rijden en hij kan even een dag iets voor zichzelf doen wetende dat het paard goed en met alle liefde verzorging krijgt.

De klik is zelfs zo groot dat hij heeft aangegeven dat zodra hij op vakantie gaat en niemand kan vinden (met een beetje niveau) hij mij anders alsnog een belletje geeft. Hij had overigens zeer respect voor het feit dat ik gewoon eerlijk afbelde.

Tja er zal vast nog wel een eigenaar rondlopen die het heerlijk vind om 2 avondjes rust te hebben. En hier geen geld voor vraagt.

Maar ik vind het ook zeker niet gek dat men er geld voor vraagt. De stalgelden hier om de omgeving, daar gaan mijn oren van klapperen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:22

Jammer van die mentaliteit, want zo ontneem je de pubers idd de kans om te groeien en te laten zien wat een paard nu werkelijk inhoudt. Maar goed, iedere groep mensen heeft met vooroordelen te maken, zo ook de pubers.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:23

Gini schreef:
Jammer van die mentaliteit, want zo ontneem je de pubers idd de kans om te groeien en te laten zien wat een paard nu werkelijk inhoudt. Maar goed, iedere groep mensen heeft met vooroordelen te maken, zo ook de pubers.

Niet helemaal waar; ik heb juist de onervaren manege puber de kans gegeven om zich te kunnen ontwikkelen :) meid had nog nooit een sprong gemaakt of paard gevoerd :) maar toen was ik zelf ook jonger; rond de 20.
Nu is dat verschil echt te groot geworden.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-10-12 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:25

Ik vind betalen voor n paard, dus zeg maar n leaspaard, nog niet zo heel gek. Maar dan heb ik daar zelf ook wel wat eisen aan.
Zo heb ik een tijd een paard geleasd wat op volpension stond, dus niks geen stal mesten, voeren, etc etc...
Ik kwam daar en hoefde alleen maar te rijden. Kon zelf bepalen op welke dagen ik kwam, had alle vrijheid die je met een eigen paard wel zou hebben + de klik was er. Dan ben ik best bereid om ervoor te betalen. Dat zou ik dan weer niet doen als ik daarnaast ook nog allerlei klusjes moest gaan doen.

Ook heb ik bij mensen thuis meegeholpen met de paarden. Ze hadden er 3 aan huis en dan nog 2 op n stuk land verderop. Daar deed ik dan de stallen en zo nu en dan wat andere klusjes + rijden en als ze op vakantie gingen trok ik in t huis en zorgde voor de hele beestenboel. Eigenaresse vond het wel zo gezellig als ze niet altijd in dr uppie bij de paarden was en zo hield ze wat tijd over voor andere dingen. Niks voor betaald en niks voor betaald gekregen, maar dit vind ik dan weer n situatie waarbij het normaal ik dat er geen bedrag gevraagd word.

En toevallig sinds deze week heb ik weer n paardje te rijden van n oud klasgenootje van me. Staat op volpension met prima faciliteiten, bos op 10 minuten stapafstand....heerlijk. Hoef er niks voor te betalen en rijd zo'n 1 a 2 keer per week, kunnen wel wisselende dagen zijn...maar ach, daar pas ik me wel op aan.
Voor dat ze aan mij dacht heeft ze nogal pech gehad met n verzorgster (21+!) en ik denk dat dat ook bij veel mensen n reden is om toch n bijdrage in de kosten te vragen, om idd de mensen af te houden die er niet serieus mee omgaan. En dat hoor je echt vaak hier.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:27

Dan nog ben ik van mening dat als je een bijrijder nodig hebt om het financiele plaatje rond te krijgen je geen paardwaardig mens bent. Wat nou als....

Alle langsgekomen excuses (geld, niemand koopt een paard tegenwoordig, kinderen blabla) vind ik geen geldig excuse. Echt typerend voor Hollanders.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:31

Ik ben nochtans geen Hollandse!!

Ik kan nog perfect zelf mijn pony onderhouden, heb nog een flinke spaarrekeining voor dierenarts kosten, maar door studie rij ik zelf maar 2 à 3 keer in de week, dus kan er gerust nog iemand met [naam] rijden, en dat ik dan de helft linder stalgeld moet betaken, komt gewoon goed uit, heb ik het iets ruimler aan het einde van de maand.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:31

Gini, ik snap je gedachte wel hoor maar dan 'moeten' ze zelf een paard kopen. Daar is een ander natuurlijk niet verantwoordelijk voor, toch ;)?

En over het afhankelijk zijn van je bijrijder. Ik ben dat nu (nog) niet maar er zijn genoeg situaties te bedenken (scheiding, ontslag) waardoor je dat ineens wel bent. Je hebt je paard ook niet van vandaag op morgen verkocht. Moet je paard het dan aan verzorging ontberen terwijl je met een bijdrage van een bijrijder tijdelijk uit de brand bent.

Ik vind het altijd zo schrijnend als ik advertenties zie waarin mensen hun paard met spoed aanbieden omdat ze het niet meer kunnen betalen. Dan vraag ik me altijd af waar zo'n paardje terecht komt. En ook dáár kun je niet over oordelen want ik denk dat geen enkele paardeneigenaar ooit die keus welwillend zou maken.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:32

eenitraM schreef:
Dan nog ben ik van mening dat als je een bijrijder nodig hebt om het financiele plaatje rond te krijgen je geen paardwaardig mens bent. Wat nou als....

Alle langsgekomen excuses (geld, niemand koopt een paard tegenwoordig, kinderen blabla) vind ik geen geldig excuse. Echt typerend voor Hollanders.

hier in België heb je ze ook hoor .
wss op hun kopje gevallen en blijven botsen .

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:33

chanel1985 schreef:

Ik kan nog perfect zelf mijn pony onderhouden, heb nog een flinke spaarrekeining voor dierenarts kosten, maar door studie rij ik zelf maar 2 à 3 keer in de week, dus kan er gerust nog iemand met Jana rijden, en dat ik dan de helft linder stalgeld moet betaken, komt gewoon goed uit, heb ik het iets ruimler aan het einde van de maand.

Waarom heb je der dan nog? En de helft van het stalgeld? := Wat heeft jou bijrijder dan over het paard te zeggen?

Prachtig voorbeeld van imo uitmelkerij. Misbruikmaken van de goedheid van de mens.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:34

eenitraM schreef:

Dan is het maar te hopen voor jouw paard dat je financiële situatie nooit zal veranderen... Je hebt het nu eenmaal niet altijd zelf in de hand.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:34

Jazen schreef:
eenitraM schreef:

hier in België heb je ze ook hoor .
wss op hun kopje gevallen en blijven botsen .

Op wie doel je dit op, vind dit vrij beledigend vandaar

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:35

Sees schreef:
eenitraM schreef:

Dan is het maar te hopen voor jouw paard dat je financiële situatie nooit zal veranderen... Je hebt het nu eenmaal niet altijd zelf in de hand.

Wij hebben het beste met onze paarden voor, maar blijven realistisch. Onze hengst wordt verkocht. Daarnaast rijd ik een paard van iemand anders.. (Lezen?) Als ik het niet meer kan, gaat ie terug. Maar vooralsnog betaal ik alles voor HET PAARD en niet aan de eigenaar.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:36

ik vind het gewoon overdreven om aan verzorgers geld te vragen hoewel ze wel alle klusjes doen .

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:36

eenitraM schreef:
chanel1985 schreef:

Ik kan nog perfect zelf mijn pony onderhouden, heb nog een flinke spaarrekeining voor dierenarts kosten, maar door studie rij ik zelf maar 2 à 3 keer in de week, dus kan er gerust nog iemand met Jana rijden, en dat ik dan de helft linder stalgeld moet betaken, komt gewoon goed uit, heb ik het iets ruimler aan het einde van de maand.

Waarom heb je der dan nog? En de helft van het stalgeld? := Wat heeft jou bijrijder dan over het paard te zeggen?

Prachtig voorbeeld van imo uitmelkerij. Misbruikmaken van de goedheid van de mens.

:') de goedheid van de mens? Omdat ze je paard willen rijden? Ze kunnen toch ook een gratis paard gaan zoeken als ze er zoveel moeite mee hebben. Wie ben jij om daar over te oordelen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:37

eenitraM schreef:
chanel1985 schreef:

Ik kan nog perfect zelf mijn pony onderhouden, heb nog een flinke spaarrekeining voor dierenarts kosten, maar door studie rij ik zelf maar 2 à 3 keer in de week, dus kan er gerust nog iemand met [naam] rijden, en dat ik dan de helft linder stalgeld moet betaken, komt gewoon goed uit, heb ik het iets ruimler aan het einde van de maand.

Misschien omdat ik ze graag zie en mijn studie's niet eeuwig blijven duren?

Zij mag 3 à 4 dagen rijden en tijdens vakantie mag ze er continue mee rijden. Er is veel mogelijk,ook wedstrijden enzo maar wel met duidelijke afspraken enzo

Dat jij dat uitmelkerij vind is jou w mening, maar is daarom nog niet juist.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:37

eenitraM schreef:
Wij hebben het beste met onze paarden voor, maar blijven realistisch. Onze hengst wordt verkocht. Daarnaast rijd ik een paard van iemand anders.. (Lezen?) Als ik het niet meer kan, gaat ie terug. Maar vooralsnog betaal ik alles voor HET PAARD en niet aan de eigenaar.

Zoooo jij hebt echt een kort lontje of niet :o ?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:38

Jazen schreef:
ik vind het gewoon overdreven om aan verzorgers geld te vragen hoewel ze wel alle klusjes doen .

Ja maar als ze dan geen enkel klusje moeten doen, vind je het dan nog abnormaal, want als je zegt dat voor klusjes, je het paard mag rijden, wat is jou w bijdrage dan als je geen klusje hoeft te doen?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:40

chanel1985 schreef:
Jazen schreef:

Jam maar als ze dan geen enkel klusje moeten doen, vind je het dan nog abnormaal, want als je zegt dat voor klusjes, je het paard mag rijden, wat is jou w bijdrage dan als je geen klusje hoeft te doen?

Je word toch geholpen dmv het paard beweging geven? Jij vraagt om een bijrijdster die voor jou allerlei dingen moet doen maar wel moet betalen?

Hetzelfde als een dakloze een baantje in een slagerij aanbieden. Maar deze dakloze moet wel betalen om te mogen werken want hij krijgt immers onderdak? :')