Veel te duur

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandarijn
Berichten: 9074
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:26

Noukie1 schreef:
Belachelijk, je helpt ze er toch ook alleen maar mee!

Helpen doen ze niet altijd hoor :n Hoevaak ik wel niet van die eigenwijze verzorgsters (of vriendinnetjes van verzorgsters, nog erger) bij m'n pony heb weggestuurd omdat ze 'm alleen maar slechter maakten en er niet goed mee omgingen. Als ik het er met ze over wilde hebben kreeg ik een grote mond terug.
Vraag me soms nog weleens af waarom ik 'm nog als gratis verzorgpony aanbiedt. Tuurlijk zitten er wel goeie tussen en als ze gewoon goed de pony verzorgen en zich aan de afspraken houden heb ik nergens problemen mee. Degene die te groot zijn om op 'm te rijden laat ik soms gratis een les rijden op een andere pony als ze dat willen (waar normaal wel voor betaald moet worden).

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:36

Ik bengin het ook persoonlijk duur te vinden |(
Ik denk dat ik nog geluk heb met wat ik betaal en wat ik mag doen als ik met andere vergelijk of zie op internet.
In mijn buurten ( laten gewoon heel wallonie zeggen) en brussel, is het geld dat de verzorger moet betalen gerekend op hoeveel de eigenaar aan stalgeld moet betalen.

Rond Brussel zie je prijzen van 170 tot 200 per maand ( en soms moet je nog om de ... mee betaln aan hoefsmid) voor 3/4keer in de week.
Op een priver stalling op 2km van bij mij ( woon op 35min van brussel en nog niet zo echt dure buurt) staat een meisje met haar pony en die vraagt 200euro voor 3dagen ( stalgeld is 240) en je moet elke week lessen met haar instructeur ( 15 per les). Ze vraagt 200 euro omdat het een sportpony is ( pony is 5jaar, 1m45, draait op de 90/100cm en kan M3 dressuurproef rijden). Ik zou graag eens op die pony rijden om te teste of hij wel een M3 kan ( op 5jarige leeftijd?????? :? )

Maar goed de eigenaar waar ik mijn paardje heb heeft nog een andere paardje en voor haar vraagt ze voor 3dagen 145€. paardje is 5, er is heel veel werk aan ( dressuur en springen), maar is geweledig op wandeling en je moet de stalling doen.
Ben er zeker van moest ze echt willen dat ze aan mij ook zou vragen zoveel te betalen.

Vindt het echt te ver gaan. Jij wilt als verzorger bij leren enzo maar ja... niemand wilt manegeruiters en vraagt bakken geld ...

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Veel te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:33

ikvind 200euro per maand echt belachelijk, zeker als het stalgeld 245 is, heeft het paard gouden hoeven of zo.
hier in nederland kennen we geen M3, we gaan van M2 naar Z1, zit M3 daar tussenin?

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Re: Veel te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:36


Billie1

Berichten: 412
Geregistreerd: 05-08-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: Veel te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:58

Wow ik dacht dat ik vroeger veel betaalde maar 200 euro?!
Dan kan je bijne een eigen paard voor houden!

Vind de bijdrage erg afhankelijk van de situatie... Als hij/zij ook veel hulp biedt in en om de stal (mesten, vegen, klussen e.d) neig ik naar een lagere/geen bijdrage. Indien hij/zij puur alleen komt rijden zou je evt. een vergoeding kunnen vragen van 50 a 75 euro, afhankelijk van het aantal dagen uiteraard. Zou zoiezo altijd aangeven dat lessen voor eigen rekening is, maar vergis je niet, dit is bij wekelijks priveles al gauw 75 tot 100 euro in de maand! En wat mensen vergeten, is dat de bijrijder vaak de eigenaar ook uit de brand helpt vanwege tijdgebrek vaak... dus als je beide baat hebt, is die bijdrage dan wel eerlijk??

Uiteindelijk komt het volgens mij gewoon neer op een kwestie van vraag en aanbod...

Als er veel bijrijders zijn maar er zijn maar weinig mensen op zoek naar een bijrijder, wordt de bijdrage steeds hoger... zodra er zat paarden te kiezen zijn voor de bijrijders, zakt deze weer :)

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Re: Veel te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:47

Hoop ik ;-)
mijn mama heeft gezegt dat ze max 100 wilde betalen, dus is de eigenaar ermee akkoord gegaan, want ja dacht dat ze echt hulp nodig had.
Maar na een tijdje er nu te zijn begin ik er anders over te denken :(
Ze heeft er 3, waardoor al 2bezet door verzorgers en ze zegt nog iemand voor haar 3e en nog iemand die nog di, do en zondag komt voor her paardje da ik heb en ze vraagt 145 voor 3dagen + plus de stal doen als je komt en ze staan op een kleine priver stalling echt zonder luxe.
Ze doet dit om wat geld binnen te krijgen, omdat ze haar paarden niet wilt verkopen ( of zelf 1tje niet)

Suusjeeh

Berichten: 25
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:44

Ik heb altijd op verschillende verzorgponys gereden waar het gratis was. Daar was ik wel super blij mee. En het scheelt toch een hoop geld. Ik heb er wel iedere zaterdag voor moeten werken, daar de stallen uitmesten enz. Maar dat vond ik niet erg om te doen. En toen ik 13 was had ik niet genoeg geld om geld te betalen voor een verzorpony.

Anoniem

Re: Veel te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:24

Je hoeft bij mij als bijrijder echt niet te betalen hoor. Imo snijdt het mes aan 2 kanten.
Je voorziet iemand van een paard waar hij/ zij op kan rijden en noem het maar en als eigenaar heb je daarvoor een paard wat met regelmaat bereden wordt. Prima deal toch?

Emita

Berichten: 3243
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:45

Ik vind dat veel eigenaren het ook wel erg duur maken hoor.. Ik vind 50 euro (60, 70..) voor een bijrijdpaard wel normaal, maar ik zou dat dus niet kunnen betalen omdat ik studeer. Voor mijn bijrijdpaard betaal ik 25 euro per maand, dat zijn de kosten die de stal rekent en dat kan ik nog nét op het randje betalen om rond te komen :P

Maar als ik zelf een paard zou hebben waar ik niet genoeg tijd voor heb, zou ik 'm waarschijnlijk gratis aanbieden aangezien er best veel goede ruiters onder de studenten zitten (waaronder ik, al vind ik mezelf niet een 'hele goede' rijder, maar wel goed genoeg om een paard te kunnen verzorgen :P) die het gewoon niet kunnen betalen vanwege studie/kamerkosten.

EDIT: mijn bijrijdpaard moet ik 3x per week verzorgen, waarvan ik dr één a twee keer mag rijden. Niet vaker omdat ze al wel 21 is, en de eigenaar natuurlijk ook nog gewoon wil kunnen rijden. Als ze elke dag bereden wordt verzet ze geen stap meer.

vivian12
Berichten: 54
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:55

Ik betaal voor mijn verzorg pony bijna 40,- per maand, buitenrijden mag ik vaak niet, springen enzo mag wel, maar wedstrijden (met de trailer weg ) mag ook niet. Is dan 40,- niet veel? Ze staat niet eens vol pension. En ik ben volgend jaar 14 en mij nbest vriendin heeft een eigen paardje. Haar ouders gaan sparen voor een vrachtwagen dus kunnen we samen op wedstrijd. Moet nog wel sparen voor volgend jaar om de starters pas te kunnen betalen :') Dus dan mag ik samen met haar GRATIS meerijden.

PS. Ik bereid haar nu 3x per week. Miss over een tijdje meer.

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Re: Veel te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:00

ik vind 40 euro meevallen hoor :)

Browniee
Berichten: 1324
Geregistreerd: 09-01-11
Woonplaats: Rozenburg Z-H

Re: Veel te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:04

Ik betaal niets, mag rijden wanneer en hoe lang ik wil en als ik wil buitenrijden ga ik buitenrijden en als ik in de bak wil rijden ga ik in de bak rijden. Maar ik vind het belachelijk als er zoveel gevraagd wordt

Roos_Spike

Berichten: 292
Geregistreerd: 12-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:46

ik ben het met je eens :P

een eigenaar/eigenaresse moet een paard kunnen betalen en niet achteraf denken van ik laat de verzorgster wel betalen. kijk tuurlijk extra dingen zoals mooie dekjes en weetikhetallemaalwat moeten ze gewoon zelf doen. maar om nou de stalling te gaan betalen voor een paard dat niet van jou is :') het moet een beetje van 2 kanten komen. de eigenaar/eigenaresse is blij dat iemand zijn/haar paard berijd en een verzorgster moet blij zijn dat hij/zij op het paard mag rijden. de verzorgster zal er ook wat voor moeten doen.

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:02

Roos_Spike schreef:
ik ben het met je eens :P

een eigenaar/eigenaresse moet een paard kunnen betalen en niet achteraf denken van ik laat de verzorgster wel betalen. kijk tuurlijk extra dingen zoals mooie dekjes en weetikhetallemaalwat moeten ze gewoon zelf doen. maar om nou de stalling te gaan betalen voor een paard dat niet van jou is :') het moet een beetje van 2 kanten komen. de eigenaar/eigenaresse is blij dat iemand zijn/haar paard berijd en een verzorgster moet blij zijn dat hij/zij op het paard mag rijden. de verzorgster zal er ook wat voor moeten doen.


In dikgedrukt komt het nogal scheeuwerig over!


Imo is het gewoon reeel om een verzorgster ook een bedrage te laten leveren.
Mocht er bij mij een verzorgster komen hoeft er niks schoongemaakt en uitgemest te worden.

Alleen maar rijden dus .. en als vergoeding vraag ik toch een bijdrage.
Je maakt wel gebruik van harrachement wat kapot kan gaan (en de eigenaar dan mag gaan betalen) en je hoeft verder niks te doen dan lol maken > paardrijden

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:35

Ik lees veel reacties van verzorgers die het allemaal te duur vinden of belachelijk vinden dat er betaald moet worden, met tal van redenen.
Heel veel reacties komen dan ook op mij over als 'wel de lusten, maar niet de lasten'.

Ten eerste kost een hobby altijd geld. Of je nu schildert, voetbalt of paardrijdt. En paardrijden is nu eenmaal een dure sport. Wil je rijden, dan heb je een paard nodig. Een eigen paard kost geld. Als je niet over een paard beschikt, dan ga je naar een manege en moet je daarvoor betalen. Waarom zou je als eigenaar van een paard dan geen geld mogen/kunnen vragen? En waarom zou iemand niet voor een hobby willen betalen?
Als het werkelijk zo makkelijk is, dan word ik ook weer bijrijdster, dan zou ik gráág maar 2-3x per week naar stal gaan om te hobbelen met mooi weer en er 50 euro per maand voor betalen. Het heeft enkel voordelen. (geen kosten, geen zorgen, minder verantwoordelijkheid, meer vrije tijd)

Ten tweede zijn 'eigen paarden' doorgaans heel anders dan manege paarden en kun je daarvan veel meer leren. Dat is mijn ervaring tenminste altijd geweest toen ik vroeger nog op de manege reed en verzorgpaarden had. Je leert pas rijden op het moment dat je een prive paard onder je kont hebt. Waarom daar dan niet voor willen betalen, terwijl je op de manege wel betaald, maar minder kunt leren?

Wat volgens mij echt een groot misverstand is onder verzorgers is dat een paardeneigenaar doorgaans geen verzorger / bijrijder zoekt omdat hij het zelf niet kan betalen (iets wat ik hier vaak heb gelezen!). Meestal is de reden dat iemand ook wat anders wil in zijn leven dan 7 dagen per week bij zijn paard zitten. Er is nl. ook nog een leven naast je paard. En dan wordt het geweten aan 'tijdgebrek'. Ookal is het in feite lang niet altijd tijdgebrek.

Als derde komt er ook nog een stukje risico bij het hebben van een paard bij. Als de verzorger gaat rijden en er gebeurt iets, dan is de eigenaar aansprakelijk. Toch een behoorlijk risico. Als het paard iets krijgt en voor altijd geblesseerd blijft of dood gaat, is dat een risico voor de eigenaar.
Stel dat ik een auto ergens huur, dan betaal ik daar ook voor en zit in dat bedrag ook een stukje risico dekking voor het geval dat ik schade zou maken.

Degenen die op zoek zijn naar een paard of pony zijn doorgaans geen ruiters van het niveau dat je ze ervoor zou moeten betalen. Die hoeven nl. geen advertenties te zetten, maar worden meestal persoonlijk gevraagd een paard te rijden voor iemand.
Verzorgers lijken tegenwoordig wel omhoog gevallen dat ze 'eisen' niets te hoeven betalen, wel willen rijden of zelfs geld toe willen krijgen omdat je de eigenaar helpt met klusjes.

Ik vind er wel een verschil in zitten of je iemand alleen laat verzorgen en laat helpen met klusjes, of dat iemand ook mag rijden. De verzorging en klusjes eromheen zijn imo standaard dingen die horen bij het hebben van paarden of het rijden op een manege.
Poetsen en op/afzadelen, water geven, meehelpen met voeren e.d. waren dingen die wij vroeger op de manege ook deden. Maar dat betekende echt niet dat je dan ineens gratis mocht rijden ofzo.

En dan de gedachte dat als iemand zijn paarden aan huis heeft staan, diegene minder mag vragen. Paarden aan huis kosten ook geld. En misschien nog wel meer omdat je zelf hebt moeten investeren in de faciliteiten en alles zelf moet onderhouden. Dat vind ik dus echt 'kolder'.

Waar ik me wel over verbaas zijn degenen die de helft of meer van hun stalgeld vragen. Wat is daar dan de reden achter vraag ik me dan af. Gaat het dan misschien al meer richting leasen? En hoeveel moet je er dan wel niet voor 'terug geven'. Ik heb zelf het idee dat hoe meer je vraagt, hoe meer de andere partij ook in te brengen heeft. Maar het blijven wel mijn paarden en ik wil daarover kunnen beslissen. Gevoelsmatig veranderen de verhoudingen als er veel geld in het spel is.

Persoonlijk hangt het dus bij mij van een aantal factoren af of iemand wel of niet moet betalen:
Alleen verzorgen is niet betalen.
Verzorgen + rijden is wel betalen
De hoogte van de bijdrage is afhankelijk van hoe vaak er wordt gereden en het niveau.

Mijn bescheiden mening..

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:12

Roos_Spike schreef:
ik ben het met je eens :P

een eigenaar/eigenaresse moet een paard kunnen betalen en niet achteraf denken van ik laat de verzorgster wel betalen. kijk tuurlijk extra dingen zoals mooie dekjes en weetikhetallemaalwat moeten ze gewoon zelf doen. maar om nou de stalling te gaan betalen voor een paard dat niet van jou is :') het moet een beetje van 2 kanten komen. de eigenaar/eigenaresse is blij dat iemand zijn/haar paard berijd en een verzorgster moet blij zijn dat hij/zij op het paard mag rijden. de verzorgster zal er ook wat voor moeten doen.



Koop je toch een eigen paard, weet je ook wat het kost en kan je een bijrijder gratis laten rijden!
Op een manege betaal je ook tegenwoordig denk zo'n 15 euro voor een uurtje en moet je na dat uur je paard over geven aan een ander.4 keer 15 euro is bij mij al 60 uur voor een uurtje in de week rijden.

Splendesco

Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:18

Jibbel schreef:
Ik lees veel reacties van verzorgers die het allemaal te duur vinden of belachelijk vinden dat er betaald moet worden, met tal van redenen.
Heel veel reacties komen dan ook op mij over als 'wel de lusten, maar niet de lasten'.

Ten eerste kost een hobby altijd geld. Of je nu schildert, voetbalt of paardrijdt. En paardrijden is nu eenmaal een dure sport. Wil je rijden, dan heb je een paard nodig. Een eigen paard kost geld. Als je niet over een paard beschikt, dan ga je naar een manege en moet je daarvoor betalen. Waarom zou je als eigenaar van een paard dan geen geld mogen/kunnen vragen? En waarom zou iemand niet voor een hobby willen betalen?
Als het werkelijk zo makkelijk is, dan word ik ook weer bijrijdster, dan zou ik gráág maar 2-3x per week naar stal gaan om te hobbelen met mooi weer en er 50 euro per maand voor betalen. Het heeft enkel voordelen. (geen kosten, geen zorgen, minder verantwoordelijkheid, meer vrije tijd)

Ten tweede zijn 'eigen paarden' doorgaans heel anders dan manege paarden en kun je daarvan veel meer leren. Dat is mijn ervaring tenminste altijd geweest toen ik vroeger nog op de manege reed en verzorgpaarden had. Je leert pas rijden op het moment dat je een prive paard onder je kont hebt. Waarom daar dan niet voor willen betalen, terwijl je op de manege wel betaald, maar minder kunt leren?

Wat volgens mij echt een groot misverstand is onder verzorgers is dat een paardeneigenaar doorgaans geen verzorger / bijrijder zoekt omdat hij het zelf niet kan betalen (iets wat ik hier vaak heb gelezen!). Meestal is de reden dat iemand ook wat anders wil in zijn leven dan 7 dagen per week bij zijn paard zitten. Er is nl. ook nog een leven naast je paard. En dan wordt het geweten aan 'tijdgebrek'. Ookal is het in feite lang niet altijd tijdgebrek.

Als derde komt er ook nog een stukje risico bij het hebben van een paard bij. Als de verzorger gaat rijden en er gebeurt iets, dan is de eigenaar aansprakelijk. Toch een behoorlijk risico. Als het paard iets krijgt en voor altijd geblesseerd blijft of dood gaat, is dat een risico voor de eigenaar.
Stel dat ik een auto ergens huur, dan betaal ik daar ook voor en zit in dat bedrag ook een stukje risico dekking voor het geval dat ik schade zou maken.

Degenen die op zoek zijn naar een paard of pony zijn doorgaans geen ruiters van het niveau dat je ze ervoor zou moeten betalen. Die hoeven nl. geen advertenties te zetten, maar worden meestal persoonlijk gevraagd een paard te rijden voor iemand.
Verzorgers lijken tegenwoordig wel omhoog gevallen dat ze 'eisen' niets te hoeven betalen, wel willen rijden of zelfs geld toe willen krijgen omdat je de eigenaar helpt met klusjes.

Ik vind er wel een verschil in zitten of je iemand alleen laat verzorgen en laat helpen met klusjes, of dat iemand ook mag rijden. De verzorging en klusjes eromheen zijn imo standaard dingen die horen bij het hebben van paarden of het rijden op een manege.
Poetsen en op/afzadelen, water geven, meehelpen met voeren e.d. waren dingen die wij vroeger op de manege ook deden. Maar dat betekende echt niet dat je dan ineens gratis mocht rijden ofzo.

En dan de gedachte dat als iemand zijn paarden aan huis heeft staan, diegene minder mag vragen. Paarden aan huis kosten ook geld. En misschien nog wel meer omdat je zelf hebt moeten investeren in de faciliteiten en alles zelf moet onderhouden. Dat vind ik dus echt 'kolder'.

Waar ik me wel over verbaas zijn degenen die de helft of meer van hun stalgeld vragen. Wat is daar dan de reden achter vraag ik me dan af. Gaat het dan misschien al meer richting leasen? En hoeveel moet je er dan wel niet voor 'terug geven'. Ik heb zelf het idee dat hoe meer je vraagt, hoe meer de andere partij ook in te brengen heeft. Maar het blijven wel mijn paarden en ik wil daarover kunnen beslissen. Gevoelsmatig veranderen de verhoudingen als er veel geld in het spel is.

Persoonlijk hangt het dus bij mij van een aantal factoren af of iemand wel of niet moet betalen:
Alleen verzorgen is niet betalen.
Verzorgen + rijden is wel betalen
De hoogte van de bijdrage is afhankelijk van hoe vaak er wordt gereden en het niveau.

Mijn bescheiden mening..

Zo denk ik er ook over. :j

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:23

goed verwoord Jibbel _/-\o_

vivian12
Berichten: 54
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:31

@Jibbel, daar heb je helemaal gelijk in! Maar een meisje bij mij op stal. Moet 1/3 van de stalling betalen. De eigenaar heeft 2 verzorgers die beiden 50.- p maand betalen voor rijden, poetsen etc. Maar ze moeten ook de paddock doen, stal mesten opstrooien voeren binnen zetten etc.

Stalling geld niet- vol pension is 130,- (prive- stal) aan de overkant van de stal waar ik sta
Dus 2x 50,- = 100,- voor beide verzorgers samen
eigenaar betaald p. maand dus 30,- stalling.

Stalling zit kuil, stro en weiland inbegrepen.

Maar de 2 meisjes rijden 4x per week 2x de ene 2x de ander.
En als je dit hoort is de prijs om een pony te verzorgen toch van de gekke?!
Ze mogen wel naar buiten wedstrijden rijden. Trailer van de man van de stal mogen ze gebruiken.

Wat vinden jullie hier dan van? dat de twee meisjes samen meer dan de helft stallings kosten moeten betalen?

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Veel te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:41

ik denk niet dat je naar dat je naar het bedrag samen moet kijken, de ene heeft er geen last van dat de ander ook betaald, en het is aan de eigenaar om haar paard 4 keer in de week aan iemand anders mee te geven, kan ze zelf ook minder vaak rijden.
een derde van de stalhuur voor een leuk paard onder je kont vind ik helemaal niet zo gek, voor de eigenaar komen er nog veel meer kosten bij dan alleen maar de stalhuur.

Hollowpoint

Berichten: 346
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:47

barbar schreef:
ik denk niet dat je naar dat je naar het bedrag samen moet kijken, de ene heeft er geen last van dat de ander ook betaald, en het is aan de eigenaar om haar paard 4 keer in de week aan iemand anders mee te geven, kan ze zelf ook minder vaak rijden.
een derde van de stalhuur voor een leuk paard onder je kont vind ik helemaal niet zo gek, voor de eigenaar komen er nog veel meer kosten bij dan alleen maar de stalhuur.


mee eens, als verzorger kan je voor 5 tientjes in de maand je gang gaan en er mee ophouden als je geen zin meer hebt. Een eigenaar heeft de onkosten van de aankoop van het paard de hoefsmid, entingen en de dikke rekening als het paard ziek wordt. Ik heb binnen 1 jaar tijd een paard en een pony verloren door ziekte. De rekening was meer dan 1000 euro bij de veearts, maar beide patienten zijn overleden. De verzorgers zeggen dan ook niet van we betalen wel even mee. Nee , die zoeken fluitend een volgende verzorgpony uit. Zelf ben ik eigenaar van 2 paarden en een pony, maar ik zou mijn paard niet voor 50 of 100 euro in de maand aan een ander uitbesteden.

Ik moet altijd wel lachen om de advertenties op marktplaats van verzorgers die melden dat ze gratis een pony willen verzorgen. Net of ze de eigenaar een gunst bezorgen. := Ze doen in 5 minuten de box en willen vervolgens gelijk een uur paardrijden. Kom maar van je roze wolk af, paarden houden en willen rijden kost serieus geld.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:39

Ik heb 2 paarden en op zich kan beide paarden in mn eentje wel rijden, maar iemand erbij vind ik wel zo prettig.
Je kunt samen rijden en plezier hebben en als ik eens een dag niet kan of iets anders wil doen, dan kan dat.
Mijn bijrijdster helpt mee met klusjes en de verzorging en bovendien: het klikt hartstikke goed, dus het is nog gezellig ook!
Vroeger had ik geen geld voor een paard, nu heb ik er 2, ik vind het leuk dat iemand anders kan meegenieten.
Ik kon ze zelf betalen zonder bijrijdster en daarom heb ik bij het zoeken van een bijrijdster nooit om geld gevraagd.

Maar als er dan 2 achter elkaar ziek worden, de dierenartsrekeningen zo hoog zijn dat ik niet op vakantie kan, de smid elke 10 weken voor beide moet komen, de tandarts en de osteopaat hun jaarlijkse controle en behandeling hebben gedaan, ze geënt of ontwormd moeten worden, er een nieuw zadel gekocht moet worden en mijn auto het ten slotte ook nog eens begeeft.....

Dan moet ik eerlijk bekennen dat ik ook wel eens gedacht heb dat een kleine bijdrage wel heel erg welkom zou zijn.
Doordat ik paarden ter beschikking stel heeft de ander de mogelijkheid om te rijden en het is ook niet zo dat ik zwem in het geld.
Ik vind dat mensen die zich aanbieden als bijrijder wel heel makkelijk over dat laatste heenstappen als ze roepen dat ze het raar vinden dat er om een bijdrage wordt gevraagd. Je verleent elkáár een dienst toch?

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:45

Voor 200 euro kun je gemakkelijk een eigen paard houden. Het is absurd om dat te vragen aan je bijrijder, dan moet je gewoon op zoek gaan naar een goedkopere stal of zo.

Het is niet zo dat ik het onterecht vind om een bijdrage te vragen van een bijrijder.
Dit kan in verschillende vormen:
- helpen met verzorging (stal uitmesten)
- werkelijk rijtechnisch iets toevoegen (en dat kan dus niet als je een bijrijder hebt die nog van alles moet leren)
- of een financiele bijdrage maar die moet wel evenredig zijn.

Je stelt een paard ter beschikking waar iemand meerdere dagen per week op kan rijden. Ga eens na als je bij een manegepaard moest leasen voor zoveel dagen, wat dat zou kosten. Dan mag er toch wel een bijdrage tegenover staan, in wat voor vorm dan ook.

Alet schreef:
Ik vind dat mensen die zich aanbieden als bijrijder wel heel makkelijk over dat laatste heenstappen als ze roepen dat ze het raar vinden dat er om een bijdrage wordt gevraagd. Je verleent elkáár een dienst toch?

Precies! Dan vinden ze het dus raar dat het van TWEE kanten moet komen i.p.v. alleen van jouw kant. Dat is niet erg billijk.
Het is een dure hobby. Paarden zijn duur in onderhoud. Veel mensen willen het wel maar kunnen het niet betalen. WAarom dan verwachten dat iemand dat dan allemaal gratis voor ze doet?

Hollowpoint

Berichten: 346
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:06

@Alet, ik heb er ook nooit een probleem van gemaakt als iemand eens even op 1 van mijn paarden wil rijden. Als het bekenden zijn die even een bakkie komen halen en even een rondje willen sturen is dat zeker gezellig en nooit een probleem. Ervaringen uitwisselen en gewoon met je paarden bezig zijn.
Het verhaal wordt inderdaad anders als het structureel wordt en kenissen of vrienden iedere week willen rijden. Het is dan ook beter om daar dan gewoon een zakelijke afspraak over te maken en daar een vergoeding voor te vragen. Je krijgt dan ook nooit geen scheve gezichten en weet iedereen waar hij aan toe is.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:11

ahum, ik sta op een van de goedkoopste stallen hier in de buurt, ik betaal 225euro in de maand en dat alleen maar omdat ik nog net een pony heb, voor een paard betaal je 260euro in de maand, daarbij komen natuurlijk nog de hoefsmit, de DA, de wormenkuren, de enting,vitaminenpreperaten/ zalfjes/shampo's hele ehbo, en al het tuig enz wat ook niet eeuwig meegaat, dus voor 200euro per maand kan je echt geen paard houden, hier niet tenminste.
maar verder ben ik het eens.