Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:36

BoktLover schreef:
Hier wordt wel gepraat over eigenaren die geld vragen, nu stond ik vorige week met mijn mond vol tanden....
Ik ben eigenaar van een hele lieve/ontdeugende hengst (19jaar) en keek naar een bijrijder, je hoefde niks te doen (staat volpension) alleen maar lol te hebben. Paard is erg sensibel, dus ik zou de eerste tijd erbij zijn.
Nu kwam er een bijrijder test-rijden, de klik was er dacht ik wel, zegt ze droog.... dat wordt dan 200 euro per maand voor 1 dagje rijden.

Hoe denken jullie van bijrijders die geld vragen voor het rijden van jouw paard? Dus alleen rijden, geen training!

Dat is helemaal belachelijk :+

Narya schreef:
Uiteraard hoef je er niet rijk van te worden, maar als ik mijn paard zou verleasen, dan zou ik er ook niet arm van willen worden. Nu blijf je doorbetalen voor een paard wat je een keer per week 'gebruikt' (mocht dat de reden zijn waarom zondag niet mag, is weer anders als je een stal hebt waar je op zondag niet mag komen). In dat geval zou ik toch niet bereid zijn om 200 euro neer te leggen, terwijl degene die 6 dagen in de week met het paard bezig is er maar 50 betaald.

Zie nergens staan dat het om lease zou gaan :)

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:51

200 euro voor 1 dag rijden???? Die gaat slapend rijk worden.... :)) _O-

Misschien moet ik eens nadenken over een eigen paard.. en dan op 4 dagen een verschillende ruiter... Vang ik 800 euro per maand.. :)*

Grapje hoor, ik zou nooit mn paard aan zoveel ruiters kunnen uitlenen.

solaika

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:21

ik mag gaan rijden zoveel ik wil en hoe vaker hoe beter en helemaal gratis,
op zaterdagochtend na het rijden (12u) krijgen we wel koffiekoeken maar dan geven we wel iets terug en als ik klaar ben met rijden en nog tijd over heb leer ik ze met hun computer en GSM werken (ze zijn rond de 70 en willen mee met de tijd) dus dan staan we quite.
ze gaan ook met de koets rijden en dan mag ik altijd mee en ik mag ook wel eens zelf rijden want Marcel (de eigenaar) heeft iets aan zijn schouder.

ik mocht zelfs met zijn paarden springen ook al wist hij niet of ze dat al ooit hadden gedaan

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:25

Narya schreef:
Uiteraard hoef je er niet rijk van te worden, maar als ik mijn paard zou verleasen, dan zou ik er ook niet arm van willen worden. Nu blijf je doorbetalen voor een paard wat je een keer per week 'gebruikt' (mocht dat de reden zijn waarom zondag niet mag, is weer anders als je een stal hebt waar je op zondag niet mag komen). In dat geval zou ik toch niet bereid zijn om 200 euro neer te leggen, terwijl degene die 6 dagen in de week met het paard bezig is er maar 50 betaald.

Reden dat je op zondag niet mag rijden is dat de eigenaar graag plezier ritjes maakt met de kar. En het paard dus vaak op zondag al gereden wordt. Maar in overleg is het zelfs geen probleem!
We willen er ook zeker niet rijk van worden, maar de eigenaar is een echte goedzak en bijna te goed voor z'n paarden zo komen we hem in de kosten te gemoed. Althans dat is het idee.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:08

Alice13 schreef:
Wat vinden jullie een goed/redelijk bedrag voor een schitterende bereden en betuigde friese merrie van 6. Ze is lief, je kan met haar naar buiten, je mag met haar op les. Eigenlijk mag je alles als je maar overlegt. Alleen mag je niet op zondag rijden!
Eventueel kun je mijn (op haar) aangemeten dressuurzadel er bij gebruiken voor de dressuur.
Wij dachten aan 50 euro per maand, is dat veel?

50 euro is zeker niet veel als het om 6 dagen gaat waarbij je haar helemaal voor jezelf hebt. Moet je haar delen met andere verzorgsters is het natuurlijk weer een ander verhaal, want dan moet je weer afspraken maken over wie wanneer mag en kun je niet altijd gaan wanneer je wil.

Heb het zelf weer even gehad met zoeken naar een verzorgster, want het lukt me niet om de juiste te vinden....

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:47

Ik begon ook een beetje moedeloos te worden met het zoeken van een bijrijdpaard, had ik er zomaar opeens 2 en een vriendin er bij ! Zo zie je maar, niet opgeven, de juiste persoon komt wel voorbij. En af en toe mensen laten komen kan toch ook best leuk zijn? Ik vond het bij verschillende paarden langs gaan iig ook wel leuk, zo leer je weer meer mensen kennen en zie je heel veel verschillende manieren van paarden houden en met paarden omgaan voorbij komen. Ik kon er wel plezier aan beleven :).

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:31

als ik dit zo lees heb ik het wel heeeeel luxe.

Ik rijdt een 5-jarige dressuurtopper (sandreo)
Ik mag komen wanneer ik wil, (alleen wel in overleg, maar eigenlijk is alles goed)
ik rijd wel 6 dagen in de week.
heb beschikking tot een 20-40 binnenbak, een 20-60 buitenbak met verlichting, longeercircel,
spullen enz. zijn vollop aanwezig.
en ik hoef niks te betalen!

edit: ohja, en ik krijg ook nog eens gratis les van een grandprix- en een zz ruiter.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:43

:') Dat besefte je toch hoop ik ook wel voordat je dit topic las?

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:24

de laatste die kennis kwam maken was niks....al zou ik het willen die vond hem al eng had ze hem alleen nog maar gezien, verteld ze ook nog dat ze graag zuigt van het uvw.....nou toen had ik me buik al vol.
nu kreeg ik weer een mailtje van een meisje van 14...beetje aan de jonge kant..maar ok, ga nog een keer proberen maar als dit niks is stop ik met zoeken......

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:44

Frangelica vergis je aub niet in leeftijd!
ik ben ook 14 ,maar voor mijn leeftijd al vrij verantwoord en zeker rustig met paarden :)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:49

Leeftijd zegt inderdaad niet alles :) Ik had mijn eerste bijrijdpaard vanaf mijn elfde, terwijl de eigenaresse eigenlijk op zoek was naar iemand van 16+ (het ging om een Trakehner van 1.70 :D), ik heb haar gedaan totdat ze zo'n vijf jaar later met pensioen ging vanwege atrose :) Rijtechnisch viel er natuurlijk nog heel veel te verbeteren (valt er nog steeds) :D en het was ook wel een erg braaf paard. Maar het ging altijd goed! Ik kwam de afspraken altijd na, was helemaal gek met het paard en was verantwoordelijk qua verzorging. Na een jaar rijden mocht ik er ook lekker mee naar buiten. De eigenaresse nam haar paard ook wel eens weekendjes mee naar de Veluwe en dan mocht ik ook vaak mee :)! Ik heb het echt super gehad daar, we hebben veel aan elkaar gehad :D

Na deze merrie heb ik nog twee andere paarden van haar gereden. Nu rijd ik haar paard niet meer (ze was verhuisd en stond toen te ver weg), maar we gaan nog steeds leuk met elkaar om en spreken elkaar geregeld :) Als ik met haar mee ben, mag ik ook altijd haar paard nog even rijden en als ze echt in nood zit weet ze dat ze me kan bellen :)

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:35

ik kom ook weer even langs hier ik ga morgen bij een paard kijken super mooi en klinkt allemaal helemaal goed!

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:22

het is juist moeilijk om een bijrijd paard te vindenhaha ! :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:24

In Rotterdam had ik ook een 12 jarige en die was zo leuk met hem.
Daar vertrouwde ik hem echt wel aan toe hoor....
Leeftijd zeg soms niets hoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:24

NiNa_14 schreef:
ik denk dat het vinden van een bijrijder of bijrijdpaard ook ligt aan de omgeving waar je woont
ik zoek nu al vanaf mijn 15de een bijrijpaard maar heb nog altijd niet gevonden wat ik zoek..
(een paard waar ik gewoon lekker mee kan rijden en ook mee naar buiten mag)

NiNa_14 schreef:
Alice13 schreef:
Nou moet ik eerlijk zijn, je beschrijft de zelfde wensen die ik ook altijd had, en niet altijd uitkwamen vooral dat alleen naar buiten is vaak een probleem. Maar ik heb onder tussen zelf paarden gehad en het is ook wel moeilijk hoor om iemand anders met je paard op pad te sturen. Ik denk dat je dat niet meteen moet eisen maar in overleg misschien in de toekomst mogelijk moet zijn.
Als eigenaar blijf je namelijk altijd verantwoordelijk, voor jouw en het paard!

tuurlijk snap ik dat ik niet gelijk naar buiten mag maar is al een keer voorgekomen dat ik dat paard al bijna een jaar bijreed en toen mocht het nog steeds niet terwijl ik dan ook met een groep zou gaan.. kijk vind ook dat er eerst wederzijds vertrouwen moet ontstaan maar op gegeven moment moet het wel kunnen...

Ik vind dat echt afhangen van het paard en de kwaliteiten en het inzicht van de ruiter en ook nog de omgeving.
Mijn pony is niet 100% verkeersmak, in de tijd dat ik hem in pension had staan was hij eerder alleen fietsmak als we alleen waren ;)
dan laat je echt niet makkelijk iemand met je pony de weg op gaan zonder dat je er zelf bij bent. Hadden we aan een ruiterpad gestaan dat je niet langs de weg hoefde, dan was het makkelijker geweest.

Heb wel gehad met een bijrijdster van 13 dat we samen op de terugweg een vrachtwagen tegenkwamen op een landweg en dat mijn pony aan de ene kant en ik aan de andere kant langs een boomstonden... dat heeft zij toen gezien en toen snapte ze ook waarom ik voorzichtig was. Dat meisje reed uiteindelijk wel (alleen en samen met anderen op verkeersmakke brave paarden) buiten en naar les op de manege, toen ze 14 en 15 was. Daarna ging ze een Fries paard bijrijden die ze helemaal voor zich zelf had.
De andere verzorgsters hebben nooit alleen buiten mogen rijden zonder dat ik op de fiets of lopend mee ging. 1 meisje zei toen al na een aantal weken op omdat ze vond dat ik te weinig vertrouwen had in haar. Tja, als haar en/of mijn pony iets was overkomen had ik het mijzelf en/of haar nooit vergeven en haar ouders mij ook niet denk ik... Dat meisje was ook 15.

Nu is hij een stuk makker, maar ik ga zelf ook niet meer alleen op buitenrit. Niet met mijn pony, maar liever ook niet met mijn paard. samen is veel veiliger omdat de paarden steun hebben aan elkaar en daardoor minder snel schrikken of bang zijn en als er iets is ben je niet alleen. Hij is nu veel verkeersmakker, maar het liefst ga ik met hem en mijn paard lekker in de trailer naar het bos om daar zonder verkeer, op fijne bos- en zandpaden te rijden in plaats van hier in de soms minder fijne bermen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:51

Ik heb als jong meisje ook een verzorg pony gehad was toen denk ik een jaar of 11 had al wel heel wat jaartjes rij ervaring. De eigenaar ging altijd mee op de fiets. Pony was ook niet goed verkeersmak!
Ik vind het een hele veilige keuze van je dat je mee ging met de pony! Dat dat meisje zegt dat jij geen vertrouwen in haar zou hebben is onzin. Ik zou ook die verantwoordelijkheid niet willen. Wat zeg je tegen haar ouders als er wat is gebeurt! Moet er niet aan denken!

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:45

@joyce: ik snap het helemaal dat mensen niet zomaar hun paard meegeven aan een bijrijder maar soms mag dat vertrouwen op een gegeven moment wel gegeven worden ;)
(een keer een paard een jaar "bijgereden" en toen mocht ik nog niks..)

pff mijn advertentie is al 119 keer beken en is nog steeds niks uit gekomen..
wat doe ik fout?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:39

Ik heb al erg veel bijrijdpaarden gehad. Voor sommigen heb ik betaald, voor sommigen werd ik betaald. Ik ken inmiddels wel zo'n beetje alle dingen die er mis kunnen gaan. Ongeveer voor 90% van de gevallen is het slechte communicatie voordat je afspreekt (dingen als leeftijd, geld, verantwoordelijkheid). Buiten dat ben ik altijd als bijrijder erg afwachtend en wil ik eerst goed weten wat iemand van mij verwacht en wat zijn/haar visie is op het idee van paarden houden en rijden.

Ik heb nu geluk! Na in het afgelopen jaar bij het derde adres te zijn aanbeland, heb ik nu echt het idee dat ik iemand heb gevonden die een beetje op mij lijkt w.b. visie en manier van doen met paarden.

Enneh, er zijn altijd 'rare' types, aan beide kanten van de marktplaats-advertenties!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:41

NiNa_14 schreef:
@joyce: ik snap het helemaal dat mensen niet zomaar hun paard meegeven aan een bijrijder maar soms mag dat vertrouwen op een gegeven moment wel gegeven worden ;)

Je hebt ook de andere kant. Ik was 14 en mocht na 3 keer rijden (op een paard van >1.70 als vrij onervaren ruiter) al in m'n eentje naar buiten :o Mjah, wel veel van geleerd, ik denk niet dat ik het zelf ooit zou toestaan bij een eigen paard.

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:55

Ik had het eerder al geplaatst maar was even druk.
Ik heb een nieuw bijrijdpaardje, een 16 jarige kwpn ruin, echt een super mooi en lief paard.
Zijn eigenaresse heeft zz licht met hem gereden maar hij kan de zware oefeningen niet meer aan omdat hij slijtage in zn miniscus heeft.
L/M niveau lukt waarschijnlijk nog wel.
Ik ga nu 3 a 4 x per week rijden, mooie locatie ( 3 buiten, en 1 binnenbak ).
Hoef niet veel te doen eigenlijk alleen maar poetsen en rijden en natuurlijk heeeeel veeel knuffelen.
Ik betaal hiervoor 100 euro per maand.
Zijn eigenaresse is ook gediplomeerd instructrice en kan mij dus ook les geven, echt een super leerkans dus.
Ik ben zelf de beroerdste niet, en zal ook de mest uit zijn stal halen als ik er ben, af en toe het tuig invetten, en regelmatig een zak wortels voor hem meenemen.
Ik verwacht niet dat ik gelijk buiten mag rijden, had wel in mijn advertentie gezet dat ik dit graag wou ter afwisseling.
En ze vertelde dat hij buiten braaf was dus neem aan dat dit geen probleem is.
Ik denk dat het belangrijk is om wederzijds vertrouwen op te bouwen.
Geven en nemen, zij geeft mij een perfecte kans dus ze kan ook veel van mij terug verwachten.

Ik ben iig super happy :D

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:26

ik had overlaatst een super huurpaardje! (vol) geen lease
betaalde zo'n 165 per maand, stond op ene privé stalling, er waren zeer goede lessen, andere kosten zoals de hoeven waren nog steeds voor de eigenaar.
Ik mocht gewoon zoveel ik wou komen rijden (dat was zo'n 4 keer doordeweek)
Het paard was praktisch van mij alleen want de eigenaar reed niet meer. :)
Ik zorgde ook goed voor het materiaal, vette het rijtuig in enzo.
De eigenaar vertrouwde mij helemaal :) super gewoon

Jammer genoeg kreeg mijn paardje een peesontsteking en was na maanden niet meer te genezen en hebben we hem moeten laten inslapen :(

1 week later belt de staleigenaar dat er iemand was op stalling die iemand zocht om zijn paardje voor een half jaar te komen berijden omdat hij het zelf even niet meer kon.

En nu rijd ik dus helemaal gratis een tof paardje, ik moet alleen mijn rijlessen betalen :D

Het is natuurlijk ook geluk hebben met een goede bijrijder of bijrijdpaardje te vinden en goede contacten.
Vooral veel geduld hebben zou ik zeggen want bij mij duurde het een half jaar vooraleer ik mijn huurpaardje had gevonden :)

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:34

@Horsephoto
Ik vind het mooi zoals je in je profiel hebt geschreven dat het paard in een hele diepe slaap is gebracht..

Ik zit zelf erg in de knoop met mezelf. Ik moet namelijk een hele moeilijke keus gaan maken.. Ik zou daarom eigenlijk van iemand anders zijn optiek(graag iemand die of al jaren lang verzorgster is of iemand met eigen paard) horen. Ik hoop dat die misschien me met mijn dilemma kan helpen. Helaas kan ik het niet online zetten, Je weet het tegenwoordig met internet nooit..
Dus als ik iemand PB kan sturen, dan hoor ik dat graag...

MissSantj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:53

Ik heb het geluk van met 4 prachtige andalusier hengsten recht uit Spanje te mogen rijden helemaal gratis en vrij op een landgoed.
Als jong meisje was het echt moeilijk om verzorgpaarden te vinden maar als je iets ouder bent heb je het zo voor het kiezen lijkt het wel! Jammer dat ik nu wel universiteit heb...

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:09

NiNa_14 schreef:

pff mijn advertentie is al 119 keer beken en is nog steeds niks uit gekomen..
wat doe ik fout?

Haha Nina, wij wonen gewoon in de verkeerde omgeving :=

Ik kan ook nooit iets vinden.. en als ik iets heb wordt het lastig door verkoop/ruzie van de andere kant ofzo :+

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:30

Shirley_ schreef:
@Horsephoto
Ik vind het mooi zoals je in je profiel hebt geschreven dat het paard in een hele diepe slaap is gebracht..

Ik zit zelf erg in de knoop met mezelf. Ik moet namelijk een hele moeilijke keus gaan maken.. Ik zou daarom eigenlijk van iemand anders zijn optiek(graag iemand die of al jaren lang verzorgster is of iemand met eigen paard) horen. Ik hoop dat die misschien me met mijn dilemma kan helpen. Helaas kan ik het niet online zetten, Je weet het tegenwoordig met internet nooit..
Dus als ik iemand PB kan sturen, dan hoor ik dat graag...

dankje :)

en je mag mij altij bp'en ;)