Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:54

En ook fijn voor de bijrijder, want die heeft wellicht een soort 'eigen paard' voor 'maar' 150 euro in de week zonder verdere onkosten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:05

Stallingskosten van 300, - of meer,zijn helaas echt geen uitzonderingen meer....

RoosXSAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:08

wow, jij hebt echt veel geluk ! :D

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:17

Ik vind het eraan liggen wat met verzorgen bedoelt word, als de verzorger 1 x in de week komt om te rijden en wat om te lummelen op jou Z paard vind ik het anders dan als dat ze het paard elke dag (of bijna elke dag) verzorgen inclusief uitmesten, enz. Bij het eerste geval vind ik een klein bedrag (onder de 100 euro per 2 week) wel normaal en zelfs logisch. Anders is het meer een gevalletje van ik help jou en jij helpt mij. Bij verzorgpaarden waar je niet op kunt rijden/mennen/VD vind ik het raar als je geld gaat vragen. Maar zoals al eerder gezegd als iemand wil betalen, of juist niet dan moeten ze dat toch lekker zelf weten.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:57

€ 150 euro per maand vind ik heel veel geld voor het rijden van iemand anders zijn paard (je bent en blijft toch "maar" de BIJrijder). Maargoed dat is natuurlijk persoonlijk :)

Ik heb in het verleden ook wel 200 euro per maand aan een eigenaresse betaald maar daar kreeg ik dan 3 keer per week les voor van een Lichte Tour amazone op een paard dat Lichte Tour had gelopen. Dus als je het op die manier bekijkt is 150 euro niet veel... Ligt dus ook compleet aan het aanbod.

Blijft een lastige discussie.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:11

Ik heb zo te zien veel geluk dat ik voor €115 per maand plus hoefsmid, da, voer, tuig (wat allemaal optioneel is, als ik niks koop betaal ik niks, koop ik veel betaal ik veel) ponylief iederedag mag rijden etc. Ik ben degene die overlegd met de staleigenaar qua boks, weidegang etc en verder niemand, heerlijk. Pony loopt momenteel 2 dagen per week in de les mee, 2 dagen per week doet een vriendin haar verzorgen als ik geen zin of tijd heb (is enkel swinters, szomers ben ik vaak 8 uur per dag op stal) en de eigenaar boeit t niks, zolang ze goed behandeld word. Oké :')

Eigenlijk heb ik dus een beetje een eigen paard, en hoef ik maar het halve stallings geld te betalen... _/-\o_

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:50

ik vraag aan mijn bijrijdster een klein leuk bedrag voor beide zodat er goed met mijn pony en spullen om word gegaan en zij ook van alles gebruik mag maken.
vind halve stallings geld voor 2 dagen ook onreeel en raar vind dan had je geen paard moeten nemen :o

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:01

het is pas niet reeel als er niemand is die het wil betalen ;-) Het is maar wat de gek ervoor geeft toch?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:03

Overigens toen ik zelf een bijrijdpaard zocht voor 2 dagen in de week ging ik uit van een bijdrage aangezien ik zelf weet hoe duur het is om een paard te bekostigen. ik wilde voor 2 dagen 50 - 75 euro per maand betalen. Eerlijk gezegd stond ik er niet eens bij stil om een gratis paard te zoeken. Leek me niet meer dan logisch. hel vroeger heb ik een bijrijdpaard gehad voor 75 gulden voor 2 keer per week. Dat is wel al zo'n 10/12 jaar geleden

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:18

@snoopydogy: zijn je punten, comma's en hoofdletters 'op' ?? :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:38

Serendip90 schreef:
Ik ben daarin misschien een trut, maar ik heb op de stal waar ik nu sta, misschien vertrouwen in 2 mensen? Van de ruim 60 die er staan? Dus nee... Dan liever iemand die hem kent. Ik zou ook niet per se iemand nodig hebben, maar ik vind het wel een fijn idee altijd. + Ik heb zelf ook jaren lang gratis een paard mogen rijden, hoefde ik ook geen stal uit te mesten, alleen als ie in de bak poepte dat eruit te halen. Ook al is het maar voor de gezelligheid... Tjah.. Maarja, bij mij speelt het "gevoelsmatige" ook mee.. en dus het feit dat ik ook lekker die kans kreeg met een paardje waar ze niets meer mee deden, maar wel hielden voor mij :) Hij mocht van haar moeder niet meer weg zolang ik er kwam :D Was echt super lief :)

En het mag ook wel, maar ik zie het gewoon als "helpen" ook al gaat er iemand voor de gezelligheid mee of wat dan ook... En van mij mag een bijdrage ook best wel... Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het idee heb van "goh, nu betaal ik voor iemand anders hobby"...

En ik vraag dus gewoon geen bijdrage omdat ik daarbij een "naar" gevoel heb..

Het is geen weldoeners, maar ik vind het eigenlijk vrij normaal? (13 jaar lang paarden verzorgd voor niets... ook nooit iets hoeven te doen op stal ofzo, natuurlijk help je wel als je er bent etc. maar het hoefde niet..)

En dat laatste, daar kweek je verwende jeugd mee...
Een paard kost veel geld en een paard is veel werk.Of het regent of niet, er ijs of sneeuw ligt, of jij nu ziek bent of niet, je dieren moeten verzorgd worden. En als het paard ziek is gaan de kosten door en heb je er nog extra dierenartskosten bij!
Als je mensen niet leert dat het veel geld en moeite kost om een paard goed te verzorgen, dan nemen ze het voor lief. Mijn dochter mag straks ook rustig meehelpen met verzorgen hoor! Die hoeft echt niet bij mij aan te komen met alleen poetsen, opzadelen en rijden... Dan krijgt ze echt geen eigen pony!

Ze is nu 2,5 en snapt ook al dat poep weggehaald moet worden, en als ze mee is naar de paarden helpt ze ook op haar manier (eigen kruiwagentje, met mama de poepschep vasthouden en de mest er in harken), net als met hooi geven (kleine handjes en dan in de stal gooien of uit de hand voeren aan de paarden) Ze helpt mijn vriendin met poetsen van de pony en eten geven na het rijden en dan mag ze een paar rondjes ponyrijden.
Jong geleerd is oud gedaan...
Als kinderen (opgroeiend naar volwassenen) alles maar op een presenteerblaadje aangeleverd krijgen, en niets zelf hoeven te betalen, leren ze niet te werken en ook niet met geld om te gaan. Denk dat dat de mentaliteit is waarbij mensen menen recht te hebben op dure mobiele telefoons met dure internet abonnementen en daarvoor schulden maken/hun rekeningen niet betalen, en mensen met weinig te besteden wel een dure tv willen hebben, of merkkleding/schoenen, en desnoods daarvoor gaan stelen.
Natuurlijk niet allemaal, maar wel een deel wat nooit geleerd heeft dat als je iets graag wilt, dat je er wat voor over moet hebben en voor moet werken.

En een eigen paard betekent ook veel werk en/of veel kosten, het is een hele investering, met een groot risico op ziekte/blessures/ellende en mogelijke onbruikbaarheid voor het doel dat je er mee had. En natuurlijk heb je er plezier van als het goed gaat en het paard gezond is.

De reden dat je bij handelaren en fokkers vaak gratis kunt rijden is omdat die meer paarden hebben dan ze zelf kunne n trainen, of zelf de vaardigheden niet hebben om de paarden te trainen en daar anderen voor nodig hebben. De paarden blijven daardoor in conditie en worden meer waard in geval van beleren of omhoog trainen in niveau of gedragscorrectie. Zaken waar ze anders iemand voor zouden moeten in dienst nemen.
Van een fokker die zelf niet rijdt is het fokken de hobby en de sport voor hun is dat hun fokproducten het zo goed mogelijk doen op keuringen en in de sport. Een sportpredicaat of zo hoog mogelijke klassering, maakt de paarden meer waard, zowel de fokmerrie, als het veulen wat er uit komt. Voor een beroepsfokker gaat het dan ook nog om de winst op een potentiële topper.

Dat is niet te vergelijken met een particulier die 1 of enkele paarden heeft voor de sport of hobby en zelf zijn paard traint of er door omstandigheden minder tijd voor heeft maar het paard (nog) niet weg wil doen, in pension heeft staan tegen een behoorlijk bedrag of aan huis en al het werk zelf moet doen naast een andere (drukke?) baan.
Diegene met het dure pension zal eerder een bijdrage vragen, diegene met de drukke baan en het vele werk zal eerder hulp vragen in ruil voor het "delen" van het paard. En diegene die financieel krap zit en daar wat steun bij kan gebruiken, zal juist in ruil voor een bijdrage zijn paard willen delen en een deel van zijn tijd met het paard opgeven. Ik vind het allemaal best logisch.

En daarbij maak ik voor mijzelf wel uit of ik het paard en de voorzieningen en het werk wat ik zou moeten doen, in verhouding vind staan ten opzichte van wat er voor gevraagd wordt. In mijn geval is het eerder aantrekkelijk om te gaan voor bruikleen bij mij thuis dan veel bijdragen op een basispensionstal omdat ik aan huis voornamelijk in de winter kosten maak en dan nog maar de helft van een gemiddeld pension met buitenbak. Zou het een goed paard zijn op een luxe volpensionstal, dan zou ik daar wel wat meer voor over hebben omdat ik dan geen extra kosten hoef te maken om ergens een binnenbak te huren bij slecht weer en het me ook minder tijd kost omdat ik alleen hoef te poetsen, rijden, en naverzorgen, in plaats van ook nog alle klussen er omheen.

En dan speelt nog mee hoeveel verplichtingen je hebt met tijd/aantal keer per week etc. en of het klikt met de eigenaar.
Ik zou bij langdurige blessures ook eindeloos doorverzorgen en blijven komen. Thuis heb ik genoeg te verzorgen, dus het moet wel een meerwaarde bieden. Dat klinkt hard, maar zo is het wel! Je hecht je ook anders aan een paard van een ander.

Ik merk dat ik nu veel kritischer wordt dan ik vroeger was en emotioneel meer afstand houd tot het paard. Heb nu een gezin, huishouden en paarden aan huis, redelijk goede bak en nette stal. Dan heb je niet zoveel zin om er op achteruit te gaan. Het is dan meer zoiets van: dit kan ik bieden, graag of niet...

Zo moeten bijrijders en verzorgsters en ook eigenaren het denk ik ook meer zien. Het moet passen en klikken en anders gewoon verder kijken toch?
Heel logisch.

en nee, hier aan huis hoeven ze dus niet mee te betalen aan de stalling, maar meehelpen is verplicht en het wordt erg op prijs gesteldals je zelf ook af en toe iets meeneemt. Al is het een appel, wortel of af en toe een nieuwe fles anti-klit of insectenspray als je die regelmatig van ons gebruikt bij het verzorgen of rijden. Dat gaat dan toch sneller op dan normaal en is niet gratis!

En als je speciale dingen wilt, zoals ijzers die normaal niet nodig zijn, dan mag je die best betalen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:20

mooie aanvulling Joyce B. Voor niets gaat de zon op. Hoe dat 'iets' dan ingekleed moet worden is inderdaad aan de eigenaar en bijrijder zelf. Dat kan hulp zijn, onkostenvergoeding, whatever. En een ieder is vrij om de eis/aanbod van de ander wel of niet te accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:06

benbri schreef:
Hoe dan ook...ik weet niet wat nou reeel is of niet. Tenslotte kies ik niet voor een stal waarbij alles gedaan word en dus bijbehorende prijs. Ik vind het leuker om zelf de stal te doen (hou je het gevoel van verzorgen ten minste, tis zo plastic vind ik)

Daar kies je wel voor, door te reageren op een eventuele advertentie van de eigenaar ;)

Wil je niet betalen, moet je niet bij advertenties kijken waar een vergoeding wordt gevraagd. Het is verder niet het probleem van anderen dat jij je eigen paardrijlessen niet kunt betalen, je kunt niet verwachten dat een ander jou dan maar een gratis paard verschaft.

Amen Joyce B

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:36

joyce B schreef:
Een paard kost veel geld en een paard is veel werk.Of het regent of niet, er ijs of sneeuw ligt, of jij nu ziek bent of niet, je dieren moeten verzorgd worden. En als het paard ziek is gaan de kosten door en heb je er nog extra dierenartskosten bij!
Als je mensen niet leert dat het veel geld en moeite kost om een paard goed te verzorgen, dan nemen ze het voor lief. Mijn dochter mag straks ook rustig meehelpen met verzorgen hoor! Die hoeft echt niet bij mij aan te komen met alleen poetsen, opzadelen en rijden... Dan krijgt ze echt geen eigen pony!

Dat vind ik echt onzin, ik denk als je de bijrijders vergelijkt die al dan niet een bijrijdpaard kunnen betalen; de betalende bijrijders toch echt de verwendere exemplaren zijn. Imo zijn de meeste betalende bijrijders tenminste de jeugd van wie de ouders het betalen.

Wanneer iemand zich de luxe van een paard kan veroorloven en zich er goed bij voelt om een jongere mee te laten betalen voor zijn/haar paard moet hij dat doen. Ik zou me er echter niet goed bij voelen. En gezien de vaak lange argumentatie denk ik dat mensen die wel geld vragen zich er vaak ook helemaal niet zo goed bij voelen als ze wel beweren.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:43

Mjaaa waarom zou ik me er niet goed bij moeten voelen om een jongere te laten bijbetalen?

Ik werkte vroeger ook iedere zaterdag, vakanties, etc om mn centen te verdienen zodat ik dat kon doen wat ik graag wilde. Niets mis mee? Om me heen zie ik genoeg meiden van 16 die hun bijrijdpaard toch echt zelf betalen.

Al zullen er vast ouders zijn die het wel voor hun kind betalen. Maar of die nu de lessen op de manege betalen of het bijrijdpaard, dat maakt toch niet uit? Ik kreeg vroeger ook mijn paardrijlessen van mn ouders. M'n eerste 2 pony's en mn eerste paard ook. Maar denk maar niet dat ik 'ziek' thuis kon zitten op zaterdag en later ook de zondag. Dan moest ik gewoon aan het werk. Niet meer dan logisch vind ik zelf.

Maar goed, ik zou al geen jongere willen maar een volwassen iemand.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:44

Dat "laatste" was dat er niet verwacht werd dat je hielp en er ook geen bijdrage werd gevraagd, ofwel alleen de "leuke" dingen, maar geen verplichtingen en verwachtingen of verantwoordelijkheid voor de minder leuke dingen en de zaken die gewoon horen bij het houden van paarden...

Zo wil ik mijn eigen kinderen niet opvoeden, dus zal dat ook zeker niet accepteren van andermans kinderen (of volwassenen) die hier bij ons paard mogen verzorgen en rijden. Iedereen hier helpt gewoon mee met wat er moet gebeuren. Ik doe dat, als het nodig is springt mijn man bij, de pensionklanten doen dat, en dus ook diegenen die een paard verzorgen/bijrijden.

En ik heb er zelf vroeger ook gewoon hard voor moeten werken met helpen. En de lessen moesten we betalen. Heb heel wat uren werk verzet voor een uurtje vrij rijden. Eerst de stallen uitmesten, paarden water geven, loslaten als ze nog niet buiten stonden en dan rijden, was het slecht weer en konden of wilden we niet rijden (meestal reden we in weer en wind) of was het te vroeg donker (geen licht bij de bak en erg natte bak) dan was het alleen helpen en in het weekend en je vrije middag rijden. Helpen voer klaar zetten en dan voeren. En dat was wel even pittiger dan alleen de stal van je pony die je verzorgde uitmesten, want er stonden er een stuk of 15 en die werden niet altijd dagelijks uitgemest, dus soms lag er een flinke naar achteren geschoven bult stront.

SCheelt wel dat de overgang naar paarden aan huis niet zo groot was. Heb heel wat ervaring opgedaan met verzorgen in weer en wind, en met kleine kwaaltjes, koliek, wanneer de hoefsmid moest komen, wormenkuren geven, vasthouden bij de dierenarts etc. vanaf mijn 12e.
En die paardenvriendin van toen, die nu haar pony bij mij heeft staan hoor je ook nooit klagen over het werk. Het hoort er gewoon bij!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 13-12-12 14:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:56

Ik kan me best voorstellen dat je er een klein bedrag voor vraagt in bepaalde situaties, dan weet je tenminste zeker dat ze het goed voor hebben met je paard en niet de helft van de tijd niet komen opdagen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:05

Colway schreef:
Mjaaa waarom zou ik me er niet goed bij moeten voelen om een jongere te laten bijbetalen?

Ik werkte vroeger ook iedere zaterdag, vakanties, etc om mn centen te verdienen zodat ik dat kon doen wat ik graag wilde. Niets mis mee? Om me heen zie ik genoeg meiden van 16 die hun bijrijdpaard toch echt zelf betalen.

Al zullen er vast ouders zijn die het wel voor hun kind betalen. Maar of die nu de lessen op de manege betalen of het bijrijdpaard, dat maakt toch niet uit? Ik kreeg vroeger ook mijn paardrijlessen van mn ouders. M'n eerste 2 pony's en mn eerste paard ook. Maar denk maar niet dat ik 'ziek' thuis kon zitten op zaterdag en later ook de zondag. Dan moest ik gewoon aan het werk. Niet meer dan logisch vind ik zelf.

Maar goed, ik zou al geen jongere willen maar een volwassen iemand.

Dacht je dat iemand die voor zijn geld moet werken wel zogenaamd 'ziek' is :') ? Ik vind dat behoorlijk verwend ja, een paard of pony krijgen van je ouders. Maar het verklaard wel iets; ik denk dan niet dat je je een voorstelling kunt maken bij mensen die het slechter hebben en geen geld hebben voor een bijrijdpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:24

sallandval schreef:
Dat vind ik echt onzin, ik denk als je de bijrijders vergelijkt die al dan niet een bijrijdpaard kunnen betalen; de betalende bijrijders toch echt de verwendere exemplaren zijn. Imo zijn de meeste betalende bijrijders tenminste de jeugd van wie de ouders het betalen.

Wanneer iemand zich de luxe van een paard kan veroorloven en zich er goed bij voelt om een jongere mee te laten betalen voor zijn/haar paard moet hij dat doen. Ik zou me er echter niet goed bij voelen. En gezien de vaak lange argumentatie denk ik dat mensen die wel geld vragen zich er vaak ook helemaal niet zo goed bij voelen als ze wel beweren.

Waarom ga je er van uit dat bijrijders per definitie jongeren zijn?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:28

Ik heb nu de luxe dat ik mij een eigen paard kan veroorloven. Zou ik dat niet kunnen zou ik gaan bijrijder, kan ik me dat ook niet veroorloven, dan zal ik een andere hobby moeten zoeken of heeeeeel veeeeel mazzel hebben bij het vinden van een heel leuk leerbijrijdpaard. Mijn bijrijder betaalt ook. Niet omdat ik het nodig heb, maar ik heb geen zin zijn hobby te betalen. Het is al duur zat. BTW mijn paard kan het eea dus is geen recreatiepaard waar je alleen mee kan bos hoppen. Is voor mij al als wedstrijdpaard ingezet en dat zijn ook mijn intenties.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:38

ik heb een nieuwe aanwinst erbij
en daar zit nog een bijrijder bij , Bijrijder mag gewoon blijven rijden.
Ze blijft ook gewoon hetzelfde bedrag betalen. Wel is het onderhand haar eigen paard!
Ze mag er ook alles mee , bos , wedstrijden , lessen enzo. Ook sta ik op een stal waar genoeg luxe is dus ik vindt het niet meer dan normaal dat mijn bijrijder een kleine bijdrage levert. Hoefsmid tandarts etc betaal ik zelf.

Mijn Bijrijder is trouwens ook een ouder persoon!
Ze is 45 en heeft een grote verantwoordelijkheid. Ben hier ook echt blij mee ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:12

sallandval schreef:
joyce B schreef:

Ik denk dat er ook een groot verschil zit tussen VOLWASSEN betalende bijrijders en betalende kinderen. Ik wil niet eens kinderen als bijrijders dus in deze hele discussie heb ik het over betalende volwassenen.

Overigens ben ik het vólledig met Joyce B eens, zodra er betaald moet worden, haken de meeste verwende kinderen (ja nu wel kinderen ;)) af. Gelukkig maar, zo scheid je het kaf van het koren.

Ik voel me super bij mijn bijdrage, mijn bijrijders ook uiteraard. Die wisten het van tevoren. Zou ik ooit nieuwe bijrijders moeten zoeken, schroef ik de bijdrage zelfs op ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:17

sallandval schreef:
Ik vind dat behoorlijk verwend ja, een paard of pony krijgen van je ouders. Maar het verklaard wel iets; ik denk dan niet dat je je een voorstelling kunt maken bij mensen die het slechter hebben en geen geld hebben voor een bijrijdpaard.

Oei Sallandval, dit had ik niet van jou verwachtt, een dergelijk niet onderbouwde, kort door de bocht opmerking :o .

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:21

Citaat:
Dacht je dat iemand die voor zijn geld moet werken wel zogenaamd 'ziek' is ? Ik vind dat behoorlijk verwend ja, een paard of pony krijgen van je ouders. Maar het verklaard wel iets; ik denk dan niet dat je je een voorstelling kunt maken bij mensen die het slechter hebben en geen geld hebben voor een bijrijdpaard.

In dit geval kan je denken beter aan een paard overlaten :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:41

Colway schreef:
In dit geval kan je denken beter aan een paard overlaten :+

Dat is natuurlijk zo; paarden zijn immers zo op geld gericht :D .