Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:19

Brainless schreef:
Mijn berichtje was absoluut niet als oproepje bedoeld.
(een verzorger haal ik zeker niet van bokt).
Maar meer als reactie op verzorgers versus eigenaren.

Globaal wordt genoemd dat verzorgers niet willen betalen en eigenaren dat "raar" zouden vinden.
Vandaar mijn opmerking van de type bijrijder die ik zoek; zij/ hij mag rijden wanneer me wilt, hoeft niets te betalen en geen klusjes te doen.

Met die opmerking was het niet de bedoeling om alle eigenaren over 1 kant te scheren! ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:32

Dus ben jij 1 van de zeldzame verzorgsters die een paard-de paarden van een eigenaar verzorgt alsof die van hunzelf is.
Denk ook niet dat jouw "eigenaar" zal proberen geld aan jou te vragen. Die is veel te blij met hulp op stal.

Dit gaat over andere "gevallen" van verzorgers die een grote mond hebben, maar weinig ruggegraat als het op werken aan komt, en die poetsen en rijden, en misschien even de stal netjes achterlaten al als een gunst zien en het belachelijk vinden dat DAAR een bijdrage voor gevraagd wordt...

Shirley_ schreef:
joyce B schreef:
Tja, als ze geen verzorger/bijrijder meer nodig hebben voor het werk en vanwege tijdgebrek, en dan alleen de financiële reden nog over blijft omdat het paard toch goed verzorgt wordt, dan is toch duidelijk dat een verzorgster niet nodig is, maar een gunst/vrijwillige keuze van de eigenaar om zijn paard te delen/uit te lenen? Zijn we ook af van het idee dat de verzorgster eigenlijk betaald zou moeten worden en dat die de eigenaar zoveel uit handen neemt en dat de eigenaar "dankbaar" moet zijn dat de verzorgster dat onbetaalde werk allemaal verricht...

Mensen (verzorgsters/bijrijdsters) paarden houden kost heeeeel veel geld. en het verzorgen kost ook veel tijd als je alles zelf moet doen. eigenaren (met paarden aan huis, of op weide/doe het zelf stal) doen beide, als bijrijder/verzorger hoef je daar vaak maar een heel klein beetje van over te nemen in verhouding tot het aantal dagen dat je plezier van dat paard hebt. In volpension betaalt de eigenaar een behoorlijk bedrag en hoeft er niet veel gedaan te worden aan de verzorging behalve poetsen en rijden/trainen. weinig werk voor een bijrijdster/verzorgster, in verhouding tot het plezier/de tijd met het paard...

Meestal is een bijrijder/verzorger qua verhouding kosten en tijdinvestering: leuke dingen doen met paard, beter af dan de eigenaar zelf!

Ik snap niet waarom jij denkt dat verzorgster/bijrijdsters niet weten hoeveel geld en tijd het houden van een paard kost. Een verzorgster/ bijrijdster ziet toch zelf ook wel wat er allemaal moet gebeuren en ik neem aan dat deze daarvan ook op de hoogte is. Je doet net of iedere verzorgster een 'makkie' heeft door alleen te poetsen en te rijden.
Persoonlijk doe ik elke dag dat ik kom alle klussen voor het paard. Dit houdt in dat alles klaar staat en gedaan is en de eigenaren alleen het voer in de stallen hoeft te gooien. Vaak ben ik nog langer bezig met de klussen, dan met het paard zelf. Ik zie het trouwens niet als 'plezier' dat ik de stallen enz. moet doen, maar het hoort er nou eenmaal bij. Betaal zelf voor dingen die kapot gaan, aan vervanging toe zijn, lessen of als ik de paarden wil verwennen. Als er dingen moeten gebeuren, als wei, bak of iets dergelijks help ik ook. Zorg regelmatig een aantal dagen tot een aantal weken alleen voor de paarden, wat inhoudt dat ik 3x per dag op een neer rijd om de paarden te voeren, uit te mesten en de rest van de klussen en de verzorging eromheen. Ik weet dus zeker hoe zwaar het is om een eigen paard te hebben. En als ik de eigenaren daarin help, vind ik wel dat ik af en toe een 'dankjewel' kan verwachten, wat zij ook van mij kan verwachten...

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:38

Het verschilt gewoon heel erg.

Het is waar dat de overgrote deel bijrijders geen echt niveau hebben. Deze mensen hebben ook niet de ervaring van een eigen paard hebben, dus vaak hebben ze geen idee wat er bij komt kijken.

Ik heb bijvoorbeeld 14 jaar eigen paarden gehad en weet het dus wel door en door. Nu kon ik dan ook overal terecht, binnen een week had ik zo'n 10 aanbiedingen := Rij nu op een stal een paar keer in de week

Maar dan heb je ook nog mensen zonder ervaring maar die wel erg graag willen, leren kan altijd :)
'
Je kan ze niet over één kam scheren, maar ik geloof zeker dat de meesten 'lui' zijn.. Maar ik denk dat dit grotendeels aan te weinig ervaring te danken is

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:15

Ik heb precies het tegenovergestelde, ik zoek wel maar vind niet. Terwijl ik niet alleen zo'n 'manegeruiter' ben. :')

max66

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:03

het is mij opgevallen dat veel paardeneigenaren HULP nodig hebben voor hun paard, omdat het paard nog veel moet leren of een trauma heeft opgelopen of dat de eigenaar niet genoeg tijd heeft of ziek is en daarom een ervaren bijrijder zoeken. Soms vragen ze hier ook nog veel geld voor, soms wel 125 euro per maand ofzo! Dan vind ik het niet zo raar dat ze niemand kunnen vinden hoor!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:20

ik ben de perfecte verzorger denk ik :') doe de klusjes zonder jammeren, hoef niet perse te rijden, kom altijd wanneer ik moet komen en mocht ik niet kunnen laat ik dit bij tijds weten, zal nooit zomaar dus niet komen opdagen :P oja, en ik ben voorzichtig met tuig, heb eigen tuig en ik maak foto's :')

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:31

Ik zoek een bijrijdster maar dat wil niet erg lukken !
Had een advertentie gezet en daar heel duidelijk in beschreven wat ik wel en
wat ik juist niet zoek voor mijn paardje !
Staat er bv,leeftijd 17+, en krijg ik reacties van 12 jarige meisjes.
Of de dagen,ik zoek iemand voor 2 vaste dagen en heb aangegeven dat er best eens een keer geruild kan worden,krijg ik een reactie van een bijrijdster die alle dagen kan,behalve die 2 !!! Of ze toch langs mag komen want ik ben toch flexibel ?
Ik heb er duidelijk ingezet dat ik iemand zoek die recreatief aan de gang gaat,ik heb geen sportpaard. Krijg ik ook reacties met de vraag of er in de toekomst een startkaart aangevraagd mag worden ?
Ik vraag een bijdrage en heb ook in de advertentie gezet dat je niet hoeft te reageren als je deze niet wilt of kunt betalen...en dan krijg ik toch mails met dat ze het graag willen,maar dan wel gratis !!!
Ik heb nu 2 meiden uitgenodigd.De eerste kwam alleen voor het rijden,ze had weinig aandacht voor mijn paard zelf,ze was hard in de hand en grof met mijn paard...ik miste wat knuffels,een aai...na het rijden stapte ze hem niet uit,hij was echt kletsnat !
De 2e had totaal geen klik met mijn paardje...ja,dat kan gebeuren!
Tot nu toe dus nog geen bijrijdster kunnen vinden,en zo moeilijk ben ik niet hoor :)
Ik heb aangegeven dat er geen stalklusjes zijn,die doe ik zelf, en dat er met de juiste klik veel bespreekbaar is...maar de juiste bijrijdster heeft zich nog niet gemeld.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:56

hier ook hoor
gisteren wel een pb gestuurd naar iemand die een verzorgpaard zoekt
ze heeft hem wel gelezen maar heb nog geen antwoord
dus nog even afwachten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:02

Ik verzorg zelf ook een aantal paarden naast die van mezelf. En we zijn (nog) niet bewust opzoek naar iemand maar als er ineens iemand op het erf zou staan dan weet ik zeker dat degene mag komen verzorgen en in het begin onder begeleiding rijden. Ookal zou diegene weinig ervaring hebben. Zou eigenlijk wel goed zijn als er iemand op een van de pony's komt rijden want die kan het heel hard gebruiken heb het er ook al een aantal keer over gehad met de eigenaar. En ze ziet het wel zitten alleen heeft ze liever iemand via via, of iemand die zelf het initiatief neemt om langs te komen. Via internet kunnen mensen zich heel mooi voordoen maar we willen niet een of ander raar persoon op het erf krijgen. Maar ja ze komen maar niet. Of iedereen krijgt zelf een eigen paard of ze zitten liever achter de pc te zoeken. Ik stapte vroeger gewoon op de fiets en overal waar paarden stonden belde ik aan. En serieus toen weet niet of dat nu nog zo is. Maar dat werd ontzettend gewaardeerd. Er zijn er weinig geweest die nee zeiden. Bij de een mocht je niet rijden bij de andere wel. Je gaat vanzelf dan je weg vinden tussen de paarden.
Heb het idee dat het tegenwoordig niet meer gebeurt dat mensen/verzorgers zelf de deur langs gaan met de vraag om te verzorgen. Dat vindt ik wel jammer eigenlijk. Persoonlijk toon je dan echt veel initiatief. En natuurlijk bij verzorgen horen ook de mindere klusjes. Al viel dat in mijn geval altijd mee. Hoefde zelden te zorgen dat de stal uitgemest werd of dat het eten klaar stond. Gewoon lekker poetsen en tutten en als er gereden mocht worden deed ik dat ook af en toe.
Heb gewoon het idee dat er veel gefocust zijn op het rijden. Als je advertenties leest op marktplaats staat er altijd rijden blij, ik was vroeger al blij als ik een pony alleen maar mocht verzorgen en rijden was echt niet het belangrijkste.
Je moet er ook wat voor over hebben. En al mag je de eerste maanden alleen maar poetsen en na verloop van tijd pas gaan rijde wat is daar het probleem van. Eerst vertrouwen in het paard en het paard in jouw en vooral zodat de eigenaar vertrouwen heeft in jouw.

Soms zie ik ook weleens bijdrage die ik niet eerlijk vindt. Maar ik vindt niet dat een eigenaar hun paard maar voor niets moet delen of uitlenen ookal hebben ze te weinig tijd om het paard zelf te rijden. Ik zie dat namelijk totaal niet als noodzaak een paard staat net zo lief op de wei dan dat hij moet werken. Als je dan een ander een plezier wil doen mag je daar best wat voor terug krijgen. Het is niet omdat je zelf geen tijd heb om die dag je paard te doen dat er een ander plezier aan kan hebben voor niets. Zeker niet als het paard gewoon z'n eerste levenbehoefte heeft die dag.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:12

Wij vragen wel een bijdrage in het onderhoud van bijrijders. Je krijgt dan ook een goed getraind paard(en), lessen van gedipl instructrice en veel vrijheid en mogelijkheden (begeleiding naar wedstrijden etc). Recreatief bijrijden kan ook maar een beetje ambitie heeft wel de voorkeur, in ieder geval de wil om te leren en iets op te bouwen. Met het vragen van een bijdrage krijgen we lang niet de kosten voor het onderhouden van de paarden eruit, we zien het meer als motivatie van de bijrijder en als motivatie voor ons als begeleiding.

Maar ook wij hebben grote moeite geschikte mensen te vinden..die het zelf ook nog eens enthousiast zijn. De meesten willen net 'iets' meer dan op de manege, maar helaas ligt het niveau daar ook. En als ze dan niet willen leren maar wel op goeie paarden willen stappen en wegrijden werkt het niet...

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:28

ik zoek ook een verzorger/ster maar wil ook niet echt lukken omdat er allemaal negatieve dingen over word gezecht:S
de wei is vies :( tja.. kan er niets aan doen dat mijn verzorg pony de stal kapot schuurd,,
(er komt een nieuwe stal)

dus als er nog iemand is die niet persee wilt rijden en in deventer woont dan kun je altijd PBen

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:52

max66 schreef:
het is mij opgevallen dat veel paardeneigenaren HULP nodig hebben voor hun paard, omdat het paard nog veel moet leren of een trauma heeft opgelopen of dat de eigenaar niet genoeg tijd heeft of ziek is en daarom een ervaren bijrijder zoeken. Soms vragen ze hier ook nog veel geld voor, soms wel 125 euro per maand ofzo! Dan vind ik het niet zo raar dat ze niemand kunnen vinden hoor!

Dat is juist de reden dat ik geen bijrijder wil. Mijn paard is absoluut geen appeltje-eitje en ik zou het vreselijk vinden als iemand er ellende mee zou hebben.

Mare geen tijd is juist een reden om een bijrijder te zoeken. Want dat bij elkaar opgeteld is dat juist een goede reden. Dan heb je als bijrijder dat paard gewoon een paar keer per week helemaal voor je zelf.

Ach en die prijs... Een maand 1x in de week manege lessen kost hier 62,50. Dus als jij dan 2x in de week kan rijden ben je niet duurder uit. Maar dan kan je wel bijna helemaal zelf bepalen hoelang je rijd, wat je doet enzo. Er is vaak wel een beperking als in, je moet dit of dat er bij doen... Maar kom dat zijn meestal ook de leuke dingen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:37

Evelli schreef:
Even een quote van een mod. Want sommige begrijpen het echt niet

balance schreef:
Ondanks een aantal eerdere moderatoropmerkingen heb ik toch weer een aantal berichten moeten verwijderen waarin mensen aangeven een verzorgpaard te zoeken. Zoals jullie in de sticky op dit forum [VP] LET OP: oproepen voor verzorgers/paard hier NIET toegestaan! kunnen lezen is dit niet toegestaan

HoezoJuliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:06

Ik had gewoon geluk gehad dat Celina, mijn verzorgpaard, op mijn pad kwam. Ik hoef er niet voor te betalen, alleen rijden, soms voeren en de stal uitmesten. :D

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:27

Nou nu zijn we dus echt op zoek naar een bijrijder voor een niet al te makkelijke tinker! (betreft omg. Rijssen Overijssel)
Ik hoop dat we snel wat vinden. Straks ook nog voor m'n lieve Fries wat zoeken ik weet niet of dat gaat lukken! :S Ik begin in ieder geval nu al vast met zoeken! Want ik wil geen penny meisjes, beide paarden hebben wel iemand met wat ervaring nodig!

Op marktplaats staan genoeg meisjes die een hele waslijst aan eisen hebben .Ik kan me niet herinneren dat ik dit vroeger had. Volgens mij nam ik zo beetje elk paard aan. Wij hadden op een gegeven moment een half dorp aan bijrijdpaarden. Hier in de buurt rij ik overigens nog en het is zo veranderd allemaal.

Hebben jullie ook het idee dat alle goede een eigen paard hebben?

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:59

ik denk dat het vinden van een bijrijder of bijrijdpaard ook ligt aan de omgeving waar je woont
ik zoek nu al vanaf mijn 15de een bijrijpaard maar heb nog altijd niet gevonden wat ik zoek..
(een paard waar ik gewoon lekker mee kan rijden en ook mee naar buiten mag)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:21

NiNa_14 schreef:
ik denk dat het vinden van een bijrijder of bijrijdpaard ook ligt aan de omgeving waar je woont
ik zoek nu al vanaf mijn 15de een bijrijpaard maar heb nog altijd niet gevonden wat ik zoek..

Nou moet ik eerlijk zijn, je beschrijft de zelfde wensen die ik ook altijd had, en niet altijd uitkwamen vooral dat alleen naar buiten is vaak een probleem. Maar ik heb onder tussen zelf paarden gehad en het is ook wel moeilijk hoor om iemand anders met je paard op pad te sturen. Ik denk dat je dat niet meteen moet eisen maar in overleg misschien in de toekomst mogelijk moet zijn.
Als eigenaar blijf je namelijk altijd verantwoordelijk, voor jouw en het paard!

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:25

Alice13 schreef:
NiNa_14 schreef:

Nou moet ik eerlijk zijn, je beschrijft de zelfde wensen die ik ook altijd had, en niet altijd uitkwamen vooral dat alleen naar buiten is vaak een probleem. Maar ik heb onder tussen zelf paarden gehad en het is ook wel moeilijk hoor om iemand anders met je paard op pad te sturen. Ik denk dat je dat niet meteen moet eisen maar in overleg misschien in de toekomst mogelijk moet zijn.
Als eigenaar blijf je namelijk altijd verantwoordelijk, voor jouw en het paard!

tuurlijk snap ik dat ik niet gelijk naar buiten mag maar is al een keer voorgekomen dat ik dat paard al bijna een jaar bijreed en toen mocht het nog steeds niet terwijl ik dan ook met een groep zou gaan.. kijk vind ook dat er eerst wederzijds vertrouwen moet ontstaan maar op gegeven moment moet het wel kunnen...

Chantaloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:28

Ik had een topic hier op bokt geplaatst, en bood daarin mijzelf aan als verzorger/bijrijder.
Hier heb ik mijn ideale verzorgpaardgevonden, dichtbij, de eerste 2 maanden is de eigenares meegeweest om alles te laten zien en nu zie ik haar nog steeds en dan gaan we samen naar buiten (ik op paard, zij fietst mee) Ik mag rijden (gewoon in de bak), poetsen, uitmesten en lekker knuffelen. Ik hoef niks te betalen. Maar even een bewijs dat het ook anders kan !

Verder lees ik hier eigenlijk vooral veel verhalen dat er een verzorgster kwam kijken, maar die niet was wat er gezocht werd. Terwijl het net zo makkelijk andersom kan...

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:06

Wat vinden jullie een goed/redelijk bedrag voor een schitterende bereden en betuigde friese merrie van 6. Ze is lief, je kan met haar naar buiten, je mag met haar op les. Eigenlijk mag je alles als je maar overlegt. Alleen mag je niet op zondag rijden!
Eventueel kun je mijn (op haar) aangemeten dressuurzadel er bij gebruiken voor de dressuur.
Wij dachten aan 50 euro per maand, is dat veel?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:16

50 euro vind ik een mooi bedrag als je er echt geld voor wilt vragen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:17

Dat vind ik zelfs weinig, voor 6 dagen in de week je eigen paard.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:18

Narya schreef:
Dat vind ik zelfs weinig, voor 6 dagen in de week je eigen paard.

Je hoeft er toch niet rijk van te worden? Vind het een mooie bijdrage voor het gebruik van het materiaal en de accommodatie :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:20

Uiteraard hoef je er niet rijk van te worden, maar als ik mijn paard zou verleasen, dan zou ik er ook niet arm van willen worden. Nu blijf je doorbetalen voor een paard wat je een keer per week 'gebruikt' (mocht dat de reden zijn waarom zondag niet mag, is weer anders als je een stal hebt waar je op zondag niet mag komen). In dat geval zou ik toch niet bereid zijn om 200 euro neer te leggen, terwijl degene die 6 dagen in de week met het paard bezig is er maar 50 betaald.

BoktLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:33

Hier wordt wel gepraat over eigenaren die geld vragen, nu stond ik vorige week met mijn mond vol tanden....
Ik ben eigenaar van een hele lieve/ontdeugende hengst (19jaar) en keek naar een bijrijder, je hoefde niks te doen (staat volpension) alleen maar lol te hebben. Paard is erg sensibel, dus ik zou de eerste tijd erbij zijn.
Nu kwam er een bijrijder test-rijden, de klik was er dacht ik wel, zegt ze droog.... dat wordt dan 200 euro per maand voor 1 dagje rijden.

Hoe denken jullie van bijrijders die geld vragen voor het rijden van jouw paard? Dus alleen rijden, geen training!