Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:24

Ik heb vorige week een advertentie gezet op Marktplaats, en daarin aangegeven dat ik tot veel toe ben bereid maar momenteel geen vaste bijdrage kan leveren per maand. Ik heb momenteel een 0-uren contract en wordt vooral de laatste maanden weinig ingezet (veel nieuwe mensen aangenomen etc.). Wel zit ik momenteel in een sollicitatieprocedure voor een wel vast-uren contract (30).

Er zijn blijkbaar genoeg mensen die er begrip voor hebben, want heb al 5 reacties gehad en ben bij 3 al gaan kijken. Eén daarvan heb ik aangenomen, omdat de klik er gewoonweg is, het paard de aandacht/beweging nodig heeft en de eigenaren echt heel blij zijn met iemand zoals mij. Ik mag het paard elke dag verzorgen/rijden, mag doen waar ik mij goed bij voel (als ik naar het strand wil hoef ik maar even te SMSen en dan mag ik hem meenemen), als het paard naar de hoefsmid moet of ik wil dat er ijzers onder komen omdat ik veel wil gaan buitenrijden of ik heb iets anders nodig dan hoef ik maar te gillen!
Uiteraard ga ik hier geen misbruik van maken en zal ik ook zelf wat bijdragen wanneer mijn financieen dat wel toelaten! Ook wil ik, als het paard weer wat bespiering heeft nadat ik hem met longeerwerk heb opgepakt, gaan lessen. Zodat het paard ook lekker en goed gereden word.
Verder staat het paard vol-pension op een fijne stalling ( met binnenbak! ) en hoef ik niet te mesten of te voeren, maar ik ben hier wel toe bereid en het paard is een behoorlijke smeerkees dus ik zal ook zeker wat drollen uit de stal zeven :Y) .

De enige voorwaarde van de eigenaren was: Ze gingen mij niet betalen :oo
Nou, dat neem ik dan maar voor lief :D (Grapje natuurlijk, ik verwacht ook helemaal niet dat ik voor zoiets betaald word, dit is een kans die weinig bijrijders krijgen!! Ben al blij dat ik zoiets aangeboden heb gekregen!)

Heb gelijk na de kennismaking de sleutel gekregen en ik kende de stal + de oude garde van daar ook nog (en zij mij, dus dat zal ook mee hebben geteld bij de eigenaren), dus ik ben helemaal enthousiast! :):)
Ben ook gelijk de dag erna zelf lekker gaan poetsen en doen en gisteren weer. Aangezien ik vanaf morgen wel 2 weken op vakantie ben, wil ik het natuurlijk pas daarna echt op gaan pakken qua longeerwerk:j

cullencrest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:18

Mijn bijrijderster betaald wel voor het rijden van mijn paard.
Zeilertje hem niks want dat heeft hij of al van mij geleerd of ik leer het hem zelf aan.
En ze rijd normaal gezien 4 keer in de week.
Ik rij wat minder nu wegens lichamelijke klachten.
Maar ik mest wel zijn stal elke dag uit en betaal de overige kosten.
Dus vind ik het wel terecht dat zei wat ervoor betaald.
Van de zomer kan ik zelf weer meer rijden en dan zie ik wel hoe we het doen.

Het is een aardige meid en die goed met mijn paard overweg kan, en ze is verdere lief voor hem.
Als ze hem 6 dagen rijd vind ik het ook goed dan hoeft ze niet meer te betalen van mij.
Alleen balen van de sneeuw en de natte bak in de winter maar ze rijd hem ook met slecht weer,
En dat vind ik top. De meeste haken af met de kou.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:36

Bij mij hoeven ze idd ook echt niet meer te betalen als ze een keertje meer rijden hoor. Vandaag hoef ik theoretisch niet naar stal aangezien mijn beide bijrijders komen maar ik ga tóch om de stal uit te mesten, dan hoeven mijn bijrijders dat niet te doen (overigens hebben ze het 9 van de 10x toch wèl gedaan als ik kom <3 )

dickyliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 03:23

het halve stalgeld??? das echt te veel. zeker voor 1 keer per week, ik vraag niets vn mijn bijrijdster, komt 2 keer per week en doet alle klusjes die erbij horen,

Collie2008

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:36

waarom accepteren mensen gewoon niet dat sommige eigenaren er wel geld voor vragen en anderen niet? degene die het geld er voor over hebben zoeken dan een paard met een financiele bijdrage en de mensen die niet willen betalen zoeken er 1 die gratis is.

of ben ik nu simpel?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:38

Colway, helemaal niet!! Zo denk ik er ook over hoor maar voor sommigen blijft het onbegrijpelijk dat er mensen zijn die er geld voor vragen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:56

Het is ook heel simpel, stel ik vraag 3 miljoen per maand en ik vind iemand die zo gek is, wie gaat er dan zeuren? (Ik geef jullie gewoon zwijggeld dan om er niet over te zeuren ;)) Maar even serieus... Er is wel echt een "trend".. 10 jaar geleden was bijna alles gratis en als ik nu rondkijk... (Scheelt ook wel dat ik nu in de Randstad woon misschien)..

Zelfde met rijden --> wordt steeds belangrijker... Niet rijden is vaak na een tijdje "niet meer komen opdagen"/"verder zoeken"..

benbri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:05

Ik vind het ook wel moeilijk hoor, want hier in mijn regio (lelystad) is eigenlijk helemaal niets te vinden waar ik niet minstens 50 euro voor moet betalen. Ik vind het aan de ene kant helemaal niet erg om te moeten betalen, maar ik vind het ook niet erg om echt de verzorging te doen (uitmesten en dergelijk) Maar inderdaad was het "vroeger" meer gratis dan nu, maar ook meer verzorging dan nu. Ik probeer al helemaal rond te kijken, maar mijn 2 kinderen zitten ook nog eens op rijden en dan is het bedrag al aardig hoog en dan ook nog eens zelf moeten betalen voor het bijrijden of verzorgen, dan ben ik bijna net zoveel kwijt met een eigen paard/stalling (de overige kosten even niet meegerekend). Hoe dan ook...het is bijna onmogelijk hier in lelystad om echt een paardje te vinden die je mag verzorgen/berijden zonder dat je ervoor moet betalen. Het lijkt wel alsof ze tegenwoordig een paard nemen en dan meteen bedenken als ik zoveel vraag, dan kan ik het wel...terwijl de insteek toch anders zou moeten zijn toch?

Overigens is er een die vraagt voor 2x in de week eerst 140 euro, toen ik zei dat dat echt veel te veel was, zei ze...neeeee...ik vergiste me, het moest zijn 100 euro (wat ik echt nog steeds veel te veel vind) Ik heb al moeite met 50 euro (maar dat komt omdat het bovenop de lessen van mijn kinderen komt, haha)

Hoe dan ook...ik weet niet wat nou reeel is of niet. Tenslotte kies ik niet voor een stal waarbij alles gedaan word en dus bijbehorende prijs. Ik vind het leuker om zelf de stal te doen (hou je het gevoel van verzorgen ten minste, tis zo plastic vind ik)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:12

Lelystad kon ik toen genoeg vinden toen ik even geen eigen paard had.

Ik kan mn paard prima betalen, maar ik vind het niet meer dan normaal dat als iemand mijn paard wil rijden ik daar een vergoeding voor krijg. dat anderen het daar niet mee eens zijn of dat mijn motieven hen niet aanstaan, daar kan ik verder niets mee. Dit is zoals ik erover denk.

En dan nog, er zullen vast mensen zijn die inderdaad wel op de centen moeten letten en daardoor een bijdrage nodig hebben, bedoel je financiële situatie kan altijd verslechteren. Vind ik niet iets om je voor te moeten schamen als je om die reden een vergoeding vraagt.

Vind sowieso geen enkele reden onzin. De eigenaar bepaalt, dat is nou eenmaal zo en de bijrijder gaat daarmee akkoord of niet.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:13

Je kan het ook anders bekijken?
Voor je kinderen vind je het heel normaal om te betalen voor hun hobby, maar voor jezelf wil je daar eigelijk geen geld aan uitgeven? Dus de eigenaar moet jouw hobby bekostigen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:15

benbri schreef:
Het lijkt wel alsof ze tegenwoordig een paard nemen en dan meteen bedenken als ik zoveel vraag, dan kan ik het wel...terwijl de insteek toch anders zou moeten zijn toch?

Ik denk eerder dat het een reactie is op: het is duur en ik ga niet betalen voor de hobby van een ander.
Mensen die geen reserves hebben én ook niet zonder bijrijder een paard kunnen bekostigen zijn imo erg fout bezig :j

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:20

Benbri, je veroordeelt eigenaren die een vergoeding vragen en vind dat raar omdat jij het niet kan betalen vanwege 2 rijdende kinderen. Ben jij eigenaren tegen gekomen die jou veroordelen omdat je niet kunt betalen vanwege 2 rijdende kinderen? Je kunt nooit in de portomonee van een ander kijken. Als iemand met een tegemoetkoming in de kosten zijn paard wel kan aanhouden dan is dat een logische keus.
Er wordt hier wel heel makkelijk gezegd, dan verkopen ze het paard maar. Deze personen wiilen dan zelf wel voor niets willen rijden. Nou dan neem je maar les op een manege of huur je daar een paard. Waarom zou een eigenaar van een paard jou hobby bekostigen door jou gratis te laten rijden, of te laten rijden ipv mesten.

Een uur rijden is meestal tussen de 10€ en 15€. Een stal mesten is ruim genomen 20 min werk. Als eigenaar "betaal" je dan een hoop geld om je stal te laten mesten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:23

gr_roos schreef:
Een uur rijden is meestal tussen de 10€ en 15€. Een stal mesten is ruim genomen 20 min werk. Als eigenaar "betaal" je dan een hoop geld om je stal te laten mesten.

Klopt, "vol pension" is vele malen goedkoper.

Denicee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:26

Ik ben ook sinds April dit jaar 'staldeler' met iemand, ga er 3 'a 4 keer in de week heen, als ik vaker wil hoef ik het maar te zeggen(maar ik werk en zit op school, dus dat komt bijna niet voor) betaal de helft van de stallingskosten (hoefsmit dierenarts etc worden door hun betaald).
Als er iets is hoef ik maar een gil te geven en we kijken ernaar, ontzettend goed contact met de mensen en ben al vanaf de eerste dag helemaal vrij in wat ik doe met het paard, ze juichen me juist aan om van alles met hem te gaan doen. Zo ga ik in Juni ook een week naar de KNHS instructieweken met hun paard, ze boden zelfs nog aan om me te brengen.

Ik vind dus dat ik ontzettend geluk heb gehad met het beestje, ik betaal dan weliswaar best veel geld per maand, maar heb daarvoor ook een 'eigen paard' in de tijd die ik vrij heb.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:55

Jullie zien het allemaal zo zwart -wit (nouja sommige)... Het is helemaal niet de hobby van een ander bekostigen, het is een "help"iemand achter de hand, als jij een keer niet kan, ook al staat ie op volpension, dan nog heb je tenminste nog iemand die je paard echt aandacht geeft, eventjes controleert of ie niets heeft ipv alleen maar het binnen en buiten zetten. Jij hebt als eigenaar meer vrije tijd, als je het druk hebt, gaat alles gewoon door.

Ik zie het dus echt niet dat ik de hobby van een ander bekostig :S Ik zeg ook heel eerlijk, dat als ik hier in de buurt iets vind, het toch wel een max van 50 euro gaat worden... Dan rij ik liever even dat stuk op en neer (wat qua tijd niet handig is, ben dan meteen mijn hele avond kwijt) maar dat liever dan... Dan heb ik ik een leuk paard, mag ik alles en staat ie naar mijn normen. Want hoe vaak zie ik niet ergens dingen dat ik denk "zo zou ik geen paard willen houden"... Nauwelijks iets in de stal, paard staat op de betonvloer, die soms lekker nat is :') En waarom? Omdat de eigenaar het te duur vindt om er meer vlas/stro bij te gooien :S Tjah... Dan hoeft het voor mij ook niet... Zou me dan doodergeren aan die dingen :+ Dus binnen no-time een discussie hebben met de eigenaar daarover... Schiet ook niet op :D

Ik vind juist dat als iemand betaald, hij ook wat te zeggen heeft over het paard, want hij/zij huurt het. En dat vind ik een veel stommere gedachte dan gewoon zelf "eigenaar" blijven (Puur gevoelsmatig) en me nooit te hoeven verantwoorden (natuurlijk ga ik niet opeens rare dingen doen... maar als ik nu bijvoorbeeld een dag extra wil rijden, dan kan het makkelijk... Komt een andere dag voor mij beter uit, dan overleggen we het, maar dan heb ik tenminste nog het idee dat het "mijn" paard is, niet dat ik moet denken "nee, dat kan niet, want dan komt mijn bijrijder. Maar dit is puur gevoelsmatig hoor. Weet dat de eigenaar sowieso eigenaar blijft, maar gevoelsmatig... tjah...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:00

Serendip90 schreef:
Jullie zien het allemaal zo zwart -wit (nouja sommige)... Het is helemaal niet de hobby van een ander bekostigen, het is een "help"iemand achter de hand, als jij een keer niet kan, ook al staat ie op volpension, dan nog heb je tenminste nog iemand die je paard echt aandacht geeft, eventjes controleert of ie niets heeft ipv alleen maar het binnen en buiten zetten. Jij hebt als eigenaar meer vrije tijd, als je het druk hebt, gaat alles gewoon door.

Een verzorgster helpt je alleen omdat het de hobby van haar/hem is.
Op pension zijn er altijd wel mensen die je in nood even helpen. Dat heb ik altijd ervaren, ook bij mensen waar ik niet zo close mee was.
Dat "helpen" vind ik echt onzin... tenzij de eigenaar dit zelf zo ziet. Voor mijn paarden had ik iig geen verzorgster nodig, omdat ik ze toch wel elke dag deed, behalve rijden.
Gelukkig heb ik wel 2 hele leuke verzorgsters gehad die er ook zo over dachten. win-win situatie

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:09

superwoman schreef:
Serendip90 schreef:

Een verzorgster helpt je alleen omdat het de hobby van haar/hem is.
Op pension zijn er altijd wel mensen die je in nood even helpen. Dat heb ik altijd ervaren, ook bij mensen waar ik niet zo close mee was.
Dat "helpen" vind ik echt onzin... tenzij de eigenaar dit zelf zo ziet.

Inderdaad

Alsof verzorgsters pure weldoeners zijn, volgens mij is het ook eigen belang, namelijk hun hobby/passie kunnen uitvoeren

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:10

Colway schreef:
Alsof verzorgsters pure weldoeners zijn, volgens mij is het ook eigen belang, namelijk hun hobby/passie kunnen uitvoeren

... en in vrijheid op een (leuk) privepaard met alle mogelijkheden, danwel faciliteiten die je zou hebben bij een eigen paard :j

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:14

Ik ben daarin misschien een trut, maar ik heb op de stal waar ik nu sta, misschien vertrouwen in 2 mensen? Van de ruim 60 die er staan? Dus nee... Dan liever iemand die hem kent. Ik zou ook niet per se iemand nodig hebben, maar ik vind het wel een fijn idee altijd. + Ik heb zelf ook jaren lang gratis een paard mogen rijden, hoefde ik ook geen stal uit te mesten, alleen als ie in de bak poepte dat eruit te halen. Ook al is het maar voor de gezelligheid... Tjah.. Maarja, bij mij speelt het "gevoelsmatige" ook mee.. en dus het feit dat ik ook lekker die kans kreeg met een paardje waar ze niets meer mee deden, maar wel hielden voor mij :) Hij mocht van haar moeder niet meer weg zolang ik er kwam :D Was echt super lief :)

En het mag ook wel, maar ik zie het gewoon als "helpen" ook al gaat er iemand voor de gezelligheid mee of wat dan ook... En van mij mag een bijdrage ook best wel... Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het idee heb van "goh, nu betaal ik voor iemand anders hobby"...

En ik vraag dus gewoon geen bijdrage omdat ik daarbij een "naar" gevoel heb..

Het is geen weldoeners, maar ik vind het eigenlijk vrij normaal? (13 jaar lang paarden verzorgd voor niets... ook nooit iets hoeven te doen op stal ofzo, natuurlijk help je wel als je er bent etc. maar het hoefde niet..)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:27

Citaat:
En ik vraag dus gewoon geen bijdrage omdat ik daarbij een "naar" gevoel heb..

Ik zou dat dus totaal niet hebben

Een jongen bij ons op stal rijd mijn paard 1 keer per 2 weken, het is meer 'hobbelen' maar ach hij is er zo blij mee, daar hoef ik niets voor te hebben, wil niet eens dat hij de stal dan uitmest. Maar structureel mijn paard 'gebruiken' daar wil ik wel wat tegenover zien

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:30

Dat vind ik dus krom, wat is het verschil? Het aantal keren?

Ik heb die bijdrage niet nodig, dus kan wel een bijdrage gaan vragen, maar dan staat er voor mijn gevoel dus gewoon te veel tegenover :S

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:20

Ik had de bijdrage ook niet nodig,maar kon er wel een extra les van nemen.....das toch best fijn.
En ja,vind idd dat er wat tegenover moet staan als er betaald wordt. Echter zou ik ook veel rekening houden met een niet betalende bijrijder.....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:16

Ik heb de bijdrage niet nodig maar niemand van ons is zó rijk dat het niet fijn is neem ik aan? Als je depaarden aan huis hebt staan of ouders die meebetalen aan het paard, heb je natuurlijk 'makkelijk' praten.

Als ik hulp nodig heb, vraag ik dat aan mijn medestalgenoten NOOIT aan de bijrijders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:18

Ik was aan het kijken voor een verzorgpaard, een keer langsgeweest later werd ik gemailt dat ze toch iemand anders hadden gekozen, die wou 3 dagen per maand komen, voor 'maar' 150 (!) euro per maand...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:40

Tja lschaap11, vervelend voor jou maar wel fijn voor de eigenaar.