bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 08:19

Anke schreef:
puppy1128 schreef:
Ik als eigenaar betaal toch ook voor het paard en moet toch ook klusjes doen? Waarom zou bijrijder dan niet moeten betalen?

Mijn antwoord terug: daar kies je als bijrijder dan ook zelf voor (of niet)
.

Dat laatste is ook mijn punt: Je kiest er zelf voor óf niet! Maar in dit topic wordt gedaan alsof dat laatste héle raar keuze is en dat vind ik niet terecht :+

Net als dat men er standaard vanuit gaat dat hun paard beter wordt door eigenaar en gelijk slechter van dat uurtje met verzorgster.... zoek dan een andere verzorgster, of als je het zo'n nadeel vind neem dan geen verzorgster.
Waarom verzorgster als je er zo'n nadeel van ondervind dat je er geld voor wil?

Toen mijn paard nog mijn bijrijdpaard was betaalde ik ook overigens klein bedrag (klein!) :+ nu hij van mij is ik heb verzorgster en zij betaalt niks. Zij helpt mij net zo goed en mijn paard wordt niet per definitie beter van haar maar ook niet slechter. Ze rijdt minder goed maar daar en tegen heeft ze veel meer tijd en geduld voor uitgebreid poetsen, wandelen en andere aandacht dingen wat paardlief ook geweldig vind. Zo vullen we elkaar aan :Y)
Laatst bijgewerkt door IJsco_Love op 26-03-17 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 08:22

Ik vind het raar ja, dat je het als dienst ziet.
Want een (dure) hobby is geen dienst. Je doet het voor jezelf en niet om de eigenaar te helpen - dan kan je immers ook het huishouden doen, zodat de eigenaar zelf tijd heeft om te rijden :+

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 08:27

sneeuwpop schreef:
Ik vind het raar ja, dat je het als dienst ziet.
Want een (dure) hobby is geen dienst. Je doet het voor jezelf en niet om de eigenaar te helpen - dan kan je immers ook het huishouden doen, zodat de eigenaar zelf tijd heeft om te rijden :+

Ehhh die mensen die huishouden doen zodat iemand ergens anders tijd voor heeft bestaan al en geloof me: die betalen jou daar niet voor maar jij hen :+

sneeuwpop

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 08:32

Daarom juist!
Paard verzorgen is geen dienst, dat is een hobby.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:43

En wat als het paard onder de bijrijder een peesblessure oploopt of zoiets? dan zit de eigenaar ermee, en de bijrijder die het om het rijden te doen was zie je niet meer.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:57

Idd en ook daarom is het een stukje gunnen. Veel eigenaren hebben zelf ook een paard verzorgd.
De goede verzorgers/bijrijders ziejevaak ook later zelf een eigen paard kopen. Dan hoef je niet meer samen te werken en te overleggen, maar daar zit wel een ander prijskaartje aan.
Een dienst bewijzen vanuit de verzorger, is het gewoon niet, je wil paardrijden.

En ik heb wel eens een enkele x gezien dat de relatief onervaren eigenaar gaat heeft gehad bij een bijrijder met meer ervaring, maar in alle gevallen zijn de bijrijders daarmee gestopt omdat het meer op werk begon te lijken.
Steeds paard corrigeren en ook de eigenaar eigenlijk, omdat die nog meer moet leren.

En wanneer de samenwerking heel goed gaat tussen eigenaar en bijrijder is dat win-win, maar ik blijf erbij dat het geen dienst is, want dan valt het onder werk IPV hobby.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:08

Ik vind het toch echt van de situatie afhangen.
Leert de bijrijder het paard dingen bij? Of is het paard juist een echte schoolmeester voor de bijrijder?

Bij mijn vorige paard heb ik 2 bijrijders gehad.
Mijn paard stond toen overigens in vol pension dus meer dan rijden was het niet.
Meisje wat hem als reed kwam rechtstreeks van de manege, mijn paard was voor haar een echte schoolmeester waar ze veel van heeft geleerd.
Ze kreeg daarnaast wekelijks les van mij, ik bracht haar naar oefen wedstrijden, en regelde springles van de springruiter bij ons op stal.
Daarna is een stadgenoot van mij hem gaan rijden.
Jonge meisjes 16 jaar, welke ook al sprong met haar eigen pony.
Zij is mijn paard 2x per week gaan rijden, 1x springles 1x zelf rijden.
Mijn paard leerde een hoop van haar.
Daarom heeft zij destijds ook niks betaald, ze verleende mij ook een grote gunst door mijn paard verder te ontwikkelen.
Dat andere meisje heeft wel bijgedragen in de kosten, maar die had een ongelooflijk fijn paard waar ze heel veel van kon leren.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:37

Even een oprechte vraag aan eigenaren, helemaal niet banketstaaf bedoeld: als je zoveel nadeel van een bijrijder/verzorger ondervindt, waarom neem je er dan in godsnaam een? Ik begrijp het niet, dus als iemand hier een antwoord op heeft hoor ik het graag.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:13

Ik doe het dus ook niet meer.
Voor mij was het omdat ik zelf ook mocht verzorgen en daar veel van heb geleerd. Ik weet nog hoe blij ik ermee was.
Maar de goeie zijn bijna uitgestorven lijkt het wel. Er zijn er nog wel, maar niet veel. Dat zie je geregeld terug komen in verschillende Topics
Een vergoeding weegt imo niet eens op tegen de nadelen - tenzij je het lot uit de loterij hebt, dus iemand die afspraken na komt en zuinig om gaat met spullen en paard en netjes overlegd indien men een ander idee heeft, oh en eerlijk is IPV liegt.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:18

enamorada schreef:
Even een oprechte vraag aan eigenaren, helemaal niet banketstaaf bedoeld: als je zoveel nadeel van een bijrijder/verzorger ondervindt, waarom neem je er dan in godsnaam een? Ik begrijp het niet, dus als iemand hier een antwoord op heeft hoor ik het graag.

In mijn ogen is het geen luxe maar noodzaak in sommige gevallen. Denk aan zwangerschap, privé omstandigheden waardoor te weinig tijd over etc.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:48

puppy1128 schreef:
Ja en als die bijrijder een eigen paard zou kopen en op dezelfde stalling zou zetten.. Zou ze ook de klusjes moeten doen en stalling (en meer) moeten betalen.. Dat is dan ook echt niet gratis. :+

Met als verschil dat het het paard dan van jou is, je ook het eindwoord en de verantwoording hebt en alles, iets wat je als verzorger niet hebt.

Als ik af en toe die waslijsten aan taken zie en dan hoor dat er ook nog een leuk bedrag betaald moet worden vind ik het neigen naar uitbuiterij. :o
Ik wil als ik een paard verzorg alle klussen eromheen doen (stal(len) uitmesten/vegen/bak aanharken/voeren/omweiden/tuig poetsen/etcetc), me flexibel opstellen, schade vergoeden, de kosten dragen voor beslag/voer etc wat speciaal voor mij moet komen en noem maar op, maar dan betaal ik geen maandelijkse bijdrage.
Of ik doe niets buiten de boel netjes opruimen en evt schade vergoeden en ik betaal een maandelijkse bijdrage.
Zo blijft het eerlijk voor beide partijen.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:07

@sneeuwpop: dat zie je vooral terug in topics omdat men over de goede geen topics opent :+ mijn bijrijder is een aardige, leuke meid maar dat interesseert Bokt niet 8)7 als ik een probleem zou hebben met haar waar ik de advies van Bokt over wil dan pas opent men de topic...
Er zijn heus slechte verzorgers maar om te stellen dat de meerderheid profiterende pubers zijn vind ik erg pessimistisch....

@xRivaldo: precies. En dan helpt de verzorgster de eigenaar dus even veel als andersom.

Lor1_1984: mee eens +:)+

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:44

Als je kijkt naar het topic waar men een verzorgster zoekt, zie je toch vaak weer reacties dat ze niet op zijn komen dagen of niet aan de afspraken hielden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:50

lor1_1984 schreef:
puppy1128 schreef:
Ja en als die bijrijder een eigen paard zou kopen en op dezelfde stalling zou zetten.. Zou ze ook de klusjes moeten doen en stalling (en meer) moeten betalen.. Dat is dan ook echt niet gratis. :+

Met als verschil dat het het paard dan van jou is, je ook het eindwoord en de verantwoording hebt en alles, iets wat je als verzorger niet hebt.

Als ik af en toe die waslijsten aan taken zie en dan hoor dat er ook nog een leuk bedrag betaald moet worden vind ik het neigen naar uitbuiterij. :o
Ik wil als ik een paard verzorg alle klussen eromheen doen (stal(len) uitmesten/vegen/bak aanharken/voeren/omweiden/tuig poetsen/etcetc), me flexibel opstellen, schade vergoeden, de kosten dragen voor beslag/voer etc wat speciaal voor mij moet komen en noem maar op, maar dan betaal ik geen maandelijkse bijdrage.
Of ik doe niets buiten de boel netjes opruimen en evt schade vergoeden en ik betaal een maandelijkse bijdrage.

Sommige advertenties vind ik ook maar vreemd hoor.
Echter vind ik 1 stal uitmesten bijv staat niet gelijk aan de Stalhuur van die dag als je dat in geld gaat uitdrukken.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:59

Ik betaal €20 per maand voor mijn verzorgpaard. Die doe ik de ene week 1 keer per week en de ander week 2 keer, dan les ik met haar bij dezelfde intstructeur als de eigenaar (die lest elke week). Ik betaal voor de lessen €15 voor 30 min, dit doe ik dus om de week. Als de eigenaar een keer niet kan en ik wel dan ga ik ook naar stal. Als de eigenaar op vakantie is mag ik haar volledig doen. We spreken elke week af welke dag(en) ik haar doe, meestal op mijn vrije dag doordeweeks.

Als klusjes moet ik haar na het rijden eten geven en hooinet vullen en hooibak voor de volgende ochtend en de regels van stal volgen zoals mest opruimen in de bak.

Als ik op zondag een keer ga (gebeurt nauwelijks) moet haar stal wel uitgemest worden. Vaak is dat al gedaan door haar moeder of broertje. Alleen in het weekend moeten ze zelf binnen gezet worden maar als dit niet lukt vanuit mijn kant, als ik haar doe in het weekend, dan doet haar moeder of broertje dat.

Ik ben erg tevreden over hoe het gaat en denk de eigenaar ook haha. Vorig verzorgpaard was een ander verhaal...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:18

IJsco_Love schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Die vraag kan je ook anders stellen, waarom zou je een paard bijrijden als je ook op een manege kunt rijden?
En op een manege betaal je ook geld, heb je alleen minder vrijheden.
Waarom zou je je spullen gratis uit lenen aan iemand die ook nog gratis op je paard mag rijden?

Ik weet niet hoe het in andere regio's is maar hier: hoef je bij de maneges niet uitmesten, niet voeren, niet stal klusjes doen en krijg je wél les van iemand met een opleiding daar van :+ verzorg pony's zijn precies andersom hier in regio.

De eigenaar heeft voor paard gekozen, en 8/10 keer neemt hij iemand bij om zelf een of meerdere dagen niet te hoef vanwege druk agenda. Dan zorgt die ander dus voor jouw paard zodat jij dat niet hoeft te doen :+ ik vind betalen logischer als ze alleen maar rijden maar als ze ook mesten en klusjes doen en voeren en ze zijn bijvoorbeeld flexibel wanneer jij vakantie gaat of ziek bent dan vind ik dat dat best weggestreept kan tegen dat uurtje rijden :+

Natuurlijk zijn er situaties waarin wél logisch zijn dat betalen wordt, zoals paard in volpension waar je alleen hoeft rijden etc. Maar de heersende mentaliteit is nu dat er betaald wordt en dat niet betalen uitzondering is, en mijn mening is dat zou moeten geomdraait zijn: normaal niet betalen (voor wat hoort wat: als klusjes gedaan moeten ruilen voor rijden) en de uitzondering wel betalen (vol pension, hoog wedstrijd paard etc).

Voor mijn huis tuin en keuken pony zou ik nooit geld aan verzorgster vragen elk geval :+ zij helpt mij net zo goed als ik haar. Maar ja, das mijn mening :') := 8)7

Waar ik opgroeide betaalde je juist degene die voor je paard zorgt ipv andersom dus misschien dat ik er daardoor niet aan kan wennen :Y)

Toen ik nog op een manege reed, had ik daar 2 manege verzorgpaarden en die mocht ik enkel verzorgen, voor het rijden moest ik betalen en sterker nog ik moest mijn eigen poetsspullen mee nemen ;)
De spullen bij de manege zijn vaak goedkoop zoals zadel en toch betaal je voor je les, of om vrij te rijden
Ik zie niet waarom dat anders zou moeten zijn als je een paard van iemand mag rijden, en nog maals de verzorging hoort erbij, die heb je als eigenaar maar ook als bijrijder. Om alleen de klusjes te doen, nee daar zou ik geen geld voor over hebben, maar het gebruik van een paard en spullen dat vind ik echt een ander verhaal.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:03

sneeuwpop schreef:
lor1_1984 schreef:

Sommige advertenties vind ik ook maar vreemd hoor.
Echter vind ik 1 stal uitmesten bijv staat niet gelijk aan de Stalhuur van die dag als je dat in geld gaat uitdrukken.

nee klopt, maar dan nog ga je dan toch geen bijdrage van €50,- of meer betalen/vragen omdat de betaling dan al deels in natura gebeurd.
Er vanuitgaande dat het enkel om dat stalletje uitmesten gaat als extra taak buiten het rijden/poetsen/de boel netjes achterlaten om.

Maar moet zeggen dat toen betalen net in de mode begon te raken ik er 1 zag die vroeg ong €100,- en dan moest je elke dag komen, alles zelf doen en je mocht ook nog zelf opdraaien voor alle andere kosten.
Overbodig om te zeggen dat diegene nooit iemand heeft gevonden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:15

1 stal mesten = 10 minuten, hooguit een kwartiertje. (Plaatsen daargelaten die oppotten)
Vind ik idd niet in verhouding staan met het verwachten dat je door deze "dienst" gratis mag rijden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:17

100,- voor full lease vind ik niet duur. Koopje!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:23

Of 200 euro vragen voor 2 dagen in de week, je moet 1 keer in de 2 weken lessen op eigen kosten (die er dus doodleuk bovenop komen) en dan ook nog enkele klusjes. Voor dat geld kan ik even een extra paard kopen, 3 bijrijders zoeken, dik geld verdienen joh. Met 1 bijrijder zou ik al 'winst' maken. Zal alleen niet snel iemand vinden denk ik. _O-

Nou snap ik dat sommige stallen duur zijn.. Maar als je bedenkt dat je dus 2 dagen in de week mag.. En sommige doen dan de kosten 'eerlijk' verdelen, maar dan zou dat in dit geval zo'n beetje 700 euro p.m kosten? :o?

Maar toen ik Vera nog verzorgde en reed, betaalde ik p.m 60 euro en 1 keer in de week een staldienst (2-4 stallen mesten, land en/of paddock mesten, voer klaarzetten, vegen) maar had wel echt een super tijd. Mocht in principe alles, alleen buitenritten was een dingetje. Blijf zelf ook graag in leven en auto rijden kon (en kan :')) ik niet. Hoefde geen lessen te volgen enz. Ze heeft geloof ik 1 meter gesprongen en zit in de Z dressuur. En ik hobbelde heerlijk rond en leerde heel veel van haar en we hadden samen veel lol.
Maarja, toen kwam het eigen paard verhaal en Vera staat helaas net als mijn eigen paard niet bepaald dichtbij.. Sterker nog, Vera moet ik met de trein + vouwfiets heen.. En Elano moet ik een half uur/3 kwartier voor fietsen.. Kwa tijd van mijn huis, naar beide paarden zou ik dik een hele dag bezig zijn.. Dat is niet bepaald te doen, helaas. Zowel kwa tijd als energie. -O-

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:27

Anke schreef:

€100,- plus dierenarts, hoefsmid, stro en brok, letterlijk alles zelf moeten doen en met een stalhuur die max €100,- is vind ik wel duur.
Zeker als dat paard weinig conditie heeft en weinig spullen (die je zelf moet aanschaffen/vervangen) en elk moment onder je gat vandaan verkocht kan worden.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:10

lor1_1984 schreef:
Anke schreef:

€100,- plus dierenarts, hoefsmid, stro en brok, letterlijk alles zelf moeten doen en met een stalhuur die max €100,- is vind ik wel duur.
Zeker als dat paard weinig conditie heeft en weinig spullen (die je zelf moet aanschaffen/vervangen) en elk moment onder je gat vandaan verkocht kan worden.

Zo stond er bij mijn 1e verzorgpony ook een paard. Eigenaar vroeg net zoveel als de stalling was, paard had maandelijks medicijnen nodig.
Ze had een verzorger die elke dag kwam, alles betaalde (medicijnen,hoefsmid,veearts) en dat al een jaar of 3. Eigenaar is in al die tijd 4x geweest. Verzorger ging verhuizen en wilde heel graag het paard kopen. Eigenaar kon haar niet verkopen wegens de sterke emotionele band die ze had met haar paard.

Na een 2 maanden verhuisde mijn verzorgpony naar een andere stal en ik mee.
Vroeg me wel eens af hoe ze het uiteindelijk heeft opgelost met haar paard.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:35

Is gewoon een soort van bruikleen. Draag je alle kosten alleen niet het aankoopbedrag.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 00:28

lor1_1984 schreef:
Anke schreef:

Tja als je het niet ziet zitten moet je er ook gewoon niet aan beginnen paardrijden is een dure sport, voordat ik mijn eigen paard had heb ik dat paard gekeasd. Full lease en volle stal kosten op mijn rekening, paard stond in Den Haag aan de rand op een van de duurdere maneges.
Paard had zware mok, de vrouw in kwetstie kon er niet voor zorgen paard was eigenlijk van haar zoon, we moesten snel beslissen dus besloten eerst te leasen, anders zou paard naar een wei verplaatst worden in Braband en wie weet wat er mee zou gebeuren, wij vonden hem leuk maar vonden kopen direct een grote stap. Dus zijn begonnen met leasen. En als die kosten zouden we ook hebben als we het paard meteen gekocht hadden dus het was wel mooi om te kijken ook of ik het wel op kon brengen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 07:14

Mijn inziens is dat ook een mooie kans. Zonder al teveel risico's toch jouw 'eigen' paard.
Niet voor iedereen weggelegd.