joyce B schreef:Tja, als ze geen verzorger/bijrijder meer nodig hebben voor het werk en vanwege tijdgebrek, en dan alleen de financiële reden nog over blijft omdat het paard toch goed verzorgt wordt, dan is toch duidelijk dat een verzorgster niet nodig is, maar een gunst/vrijwillige keuze van de eigenaar om zijn paard te delen/uit te lenen? Zijn we ook af van het idee dat de verzorgster eigenlijk betaald zou moeten worden en dat die de eigenaar zoveel uit handen neemt en dat de eigenaar "dankbaar" moet zijn dat de verzorgster dat onbetaalde werk allemaal verricht...
Mensen (verzorgsters/bijrijdsters) paarden houden kost heeeeel veel geld. en het verzorgen kost ook veel tijd als je alles zelf moet doen. eigenaren (met paarden aan huis, of op weide/doe het zelf stal) doen beide, als bijrijder/verzorger hoef je daar vaak maar een heel klein beetje van over te nemen in verhouding tot het aantal dagen dat je plezier van dat paard hebt. In volpension betaalt de eigenaar een behoorlijk bedrag en hoeft er niet veel gedaan te worden aan de verzorging behalve poetsen en rijden/trainen. weinig werk voor een bijrijdster/verzorgster, in verhouding tot het plezier/de tijd met het paard...
Meestal is een bijrijder/verzorger qua verhouding kosten en tijdinvestering: leuke dingen doen met paard, beter af dan de eigenaar zelf!
Ik snap niet waarom jij denkt dat verzorgster/bijrijdsters niet weten hoeveel geld en tijd het houden van een paard kost. Een verzorgster/ bijrijdster ziet toch zelf ook wel wat er allemaal moet gebeuren en ik neem aan dat deze daarvan ook op de hoogte is. Je doet net of iedere verzorgster een 'makkie' heeft door alleen te poetsen en te rijden.
Persoonlijk doe ik elke dag dat ik kom alle klussen voor het paard. Dit houdt in dat alles klaar staat en gedaan is en de eigenaren alleen het voer in de stallen hoeft te gooien. Vaak ben ik nog langer bezig met de klussen, dan met het paard zelf. Ik zie het trouwens niet als 'plezier' dat ik de stallen enz. moet doen, maar het hoort er nou eenmaal bij. Betaal zelf voor dingen die kapot gaan, aan vervanging toe zijn, lessen of als ik de paarden wil verwennen. Als er dingen moeten gebeuren, als wei, bak of iets dergelijks help ik ook. Zorg regelmatig een aantal dagen tot een aantal weken alleen voor de paarden, wat inhoudt dat ik 3x per dag op een neer rijd om de paarden te voeren, uit te mesten en de rest van de klussen en de verzorging eromheen. Ik weet dus zeker hoe zwaar het is om een eigen paard te hebben. En als ik de eigenaren daarin help, vind ik wel dat ik af en toe een 'dankjewel' kan verwachten, wat zij ook van mij kan verwachten...