bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:00

puppy1128 schreef:
Is het tegenwoordig normaal, dat wanneer een paard nog niet lang onder het zadel is (en dus nog veel moet leren) een bijrijder gezocht wordt die hem die dingen kan leren én moet betalen? Mij lijkt het als je het paard dingen aanleert die de eigenaar wilt, juist betaald zou moeten worden?

Ik doe het niet hoor.. Maar zie het nog wel eens langskomen.. :=

Ik vind dit dus niet normaal.

Ik vind dat bijrijders iets over moeten hebben voor een paard. Maar als je als paardeneigenaar gebruik wilt maken van iemands diensten, waar ik dit toch onder vind vallen vind ik het omgekeerd dat een eigenaar ervoor zou moeten betalen, en opzoek gaan naar iemand met de juiste ervaring/ambities en intenties.

ninahaakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:31

Ik heb altijd paarden voor andere gereden en nooit bijgedraagt in de kosten, verder reed ik wel heel actief 5/6 dagen in de week, leste ik 2 keer in de week, en reed ik bijna elk weekend wedstrijd. De kosten die ik per maand hieraan kwijt was liepen dus al snel hoog op. (lessen ca. € 40,- per keer) Helaas werd zij ineens verkocht.

Nu bezig met een bruikleen/lease constructie, paardje is elite en staat op dit moment in brabant. Eigenaar vind het zonde dat er niks mee gebeurt en is opzoek naar een ruiter. De planning is nu dat het paardje binnenkort richting mij komt, eigenaar betaald mij wat zij nu ook kwijt is aan haar paard en het overige vul ik aan! Ben benieuwd hoe dit verder zal gaan :)

BeFunny

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:02

Eigenaar betaald ervoor terwijl het paard voor jou naar een andere plaats gaat?
Eigenaar betaald dus de stalling etc? Ik denk dat dit geen lease constructie is maar dat er voor jou werk aan de winkel is. Kan me voorstellen dat eigenaar wel wat verwachtingen heeft en dat ze het paardje aan jou uitbesteden om hem hogerop te krijgen of gewoon hem in beweging te houden, en jij kunt jezelf verder ontwikkelen, vandaar dat je bij legt neem ik aan? Wel een mooie deal zo en ook fijn dat jullie zo iets voor elkaar kunnen betekenen.

ninahaakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:03

waxmeltsenzo schreef:
Eigenaar betaald ervoor terwijl het paard voor jou naar een andere plaats gaat?
Eigenaar betaald dus de stalling etc? Ik denk dat dit geen lease constructie is maar dat er voor jou werk aan de winkel is. Kan me voorstellen dat eigenaar wel wat verwachtingen heeft en dat ze het paardje aan jou uitbesteden om hem hogerop te krijgen of gewoon hem in beweging te houden, en jij kunt jezelf verder ontwikkelen, vandaar dat je bij legt neem ik aan? Wel een mooie deal zo en ook fijn dat jullie zo iets voor elkaar kunnen betekenen.

Eigenaar betaald wat zij nu ook betaald (paard staat aan huis) aan mij, ik betaal de overige kosten. De stallingen hier in het Gooi zijn al snel tussen de € 350,- en € 400,-. Op deze manier kunnen wij inderdaad beide iets voor elkaar betekenen!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:08

Soort bruikleen met korting.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:18

nuscaniels schreef:
Ach bij ons een eigenaar die voor haar bijna 2-jarige 2 betalende verzorgers heeft die niks anders met hem kunnen doen dan in de paddock losgooien en de stal moet uitgemest.
Wij zijn stomverbaasd dat mensen bereid zijn om daarvoor te betalen maar ze heeft aanmeldingen genoeg gehad.

%) echt?!
Ik had al moeite met het vinden van een bijrijder (ja wel voor een jong paard) die enkel de lessen zelf hoeft te betalen en verder geen klusjes hoefde te doen (gelukkig een hele leuke gevonden, die nu na verhuizing van stal het ook niet erg vind om de stal uit te mesten).

waxmeltsenzo schreef:
Eigenaar betaald wat zij nu ook betaald (paard staat aan huis) aan mij, ik betaal de overige kosten. De stallingen hier in het Gooi zijn al snel tussen de € 350,- en € 400,-. Op deze manier kunnen wij inderdaad beide iets voor elkaar betekenen!

Leuk voor jou! Fijn als jullie zo elkaar kunnen helpen. Zou wel echt wat afspraken op papier zetten, want de verwachtingen van de eigenaar moeten natuurlijk wel aansluiten bij wat jij wil / van plan bent met het paard! Wat als er een blessure optreed etc..
Maarreh je kan in het Gooi ook echt wel stalling vinden voor minder. Met een budget van rond de 200 euro per maand valt er genoeg te vinden.

ninahaakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:27

jorretje schreef:
nuscaniels schreef:
Ach bij ons een eigenaar die voor haar bijna 2-jarige 2 betalende verzorgers heeft die niks anders met hem kunnen doen dan in de paddock losgooien en de stal moet uitgemest.
Wij zijn stomverbaasd dat mensen bereid zijn om daarvoor te betalen maar ze heeft aanmeldingen genoeg gehad.

%) echt?!
Ik had al moeite met het vinden van een bijrijder (ja wel voor een jong paard) die enkel de lessen zelf hoeft te betalen en verder geen klusjes hoefde te doen (gelukkig een hele leuke gevonden, die nu na verhuizing van stal het ook niet erg vind om de stal uit te mesten).

waxmeltsenzo schreef:

Leuk voor jou! Fijn als jullie zo elkaar kunnen helpen. Zou wel echt wat afspraken op papier zetten, want de verwachtingen van de eigenaar moeten natuurlijk wel aansluiten bij wat jij wil / van plan bent met het paard! Wat als er een blessure optreed etc..
Maarreh je kan in het Gooi ook echt wel stalling vinden voor minder. Met een budget van rond de 200 euro per maand valt er genoeg te vinden.

Ben wel benieuwd welke stallen dat dat zijn, met binnenbak en genoeg weidegang.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:46

ja binnenbak had je er niet bijgezegd ;)
Volpension mét binnenbak op eigen terrein zit je inderdaad zo aan de 300 / 400 euro.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:59

Ik ben ook wel benieuwd naar stallen voor 200 in de maand in het gooi. In grote delen van zuid Holland lukt het al niet voor minder dan 300 en dan mag je ook nog maar hopen op een beetje weidegang.

Verder is het wel echt leuk geregeld zo minahaakk.

lovejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:22

Ik vind dat je van beide kanten geen geld hoort te krijgen. Als bijrijder bewijs je iemand anders een dienst door te rijden op het paard, maar als rijder krijgt je er ook weer de gelegenheid voor terug om een paard te mogen rijden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:40

lovejulia schreef:
Als bijrijder bewijs je iemand anders een dienst door te rijden op het paard,

Dat is maar de vraag, vaak is dat geen "dienst bewijzen", niet noodzakelijk.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:35

Degene die mij een dienst bewijst met het rijden van mijn paardjes...die heb ik nog niet ontmoet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:10

Anke schreef:
Degene die mij een dienst bewijst met het rijden van mijn paardjes...die heb ik nog niet ontmoet.

Heb 32 verzorgpaarden ingereden. Nooit een cent gehad. Als het nu weer moet staat er wel wat tegenover. Toen was ik naief. Ik kon overal terecht, was handige ruiter met gevoel.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:21

Anke schreef:

Dan moet je nieuwe mensen ontmoeten, of heb je eigenlijk geen bijrijder nodig. Een dienst bewijzen door bijrijder kan op twee manieren: of het paard verbeteren door hem te rijden óf hem de aandacht geven die hij verdiend op een dag dat de eigenaar druk is. Dat staat even los van de mensen die bijrijder nemen omdat ze een ander gewoon die kans willen geven.

Als ik iemand op mijn kinderen laat passen dan is dat niet persé een 'verbetering'in de opvoeding van mijn kinderen, net als een bijrijder niet altijd persé verbetering van het paard betekent. De oppas doet dingen anders dan ik, net als de bijrijder dat doet: maar zowel kind als paard worden daar heus niet gelijk slechter van als je de juiste persoon hebt. De oppas geeft mijn kinderen aandacht wanneer ik er niet ben, de bijrijder geeft mijn paard aandacht als ik er niet ben: aandacht, troep opruimen, kind of paard schoon maken, eten geven: eigenlijk past de bijrijder gewoon op je paard, alleen voor minder uren per dag :P
De oppas betaal ik in geld, de bijrijder mag er voor rijden.

Maar de bijrijder laten betalen omdat jij te weinig tijd hebt heb ik nooit begrepen. Ik laat mijn oppas toch ook niet betalen om met mijn kinderen te mogen spelen? :')

Ik ben aan veel dingen in Nederland gewend geraakt maar dat mensen hier het zo normaal vinden geld te vragen voor iets dat zij zelf nodig hebben....dat gaat er nog steeds niet in 8)7

Waarom zou je een bijrijder nemen als die je géén dienst bewijst?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:22

Ik ook indd. Ik heb ook een aantal beleerd en doorgereden tot ze verkocht werden. Geen cent gezien, hoefde ook niet maar er zelf voor betalen om mijn nek te mogen breken. Nee dank je. Nu doe ik het niet meer. Sinds ik moeder ben, ben ik in een mietje veranderd.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:49

Ik rij nu al 10 jaar bij dezelfde eigenaar.
Betaal geen stalgeld, als ik er ben mest ik even uit, poets m'n spullen en de hele zadelkamer hangt vol met mijn spullen (op zadel na).
Ik betaal er niks voor, hun dochter deed niks meer met de pony en ze vonden het leuk om iemand er mee te zien rijden.

Afgelopen winter had ik vaak schooldagen van 9-17:30, eer ik thuis ben 19.00 en ik mag van de eigenaren niet in het donker fietsen (stuk door bos). Heb geen auto meer (verkocht door studie) en kom ik wanneer ik kan. Vinden ze niet erg, pony is 23 en hoeft geen 7 dagen in de week te werken. Zoals afgelopen dagen app ik met de vraag of zij dekens willen wisselen, geen probleem!
Als ze op vakantie zijn of een weekendje weg voer ik ze in de ochtend en avond, incl. kat.
Zo help je elkaar en ik heb al 10 jaar een leuke pony waar ik een mooie band mee heb opgebouwd :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:55

IJsco_Love schreef:
Anke schreef:

Dan moet je nieuwe mensen ontmoeten, of heb je eigenlijk geen bijrijder nodig. Een dienst bewijzen door bijrijder kan op twee manieren: of het paard verbeteren door hem te rijden óf hem de aandacht geven die hij verdiend op een dag dat de eigenaar druk is. Dat staat even los van de mensen die bijrijder nemen omdat ze een ander gewoon die kans willen geven.

Als ik iemand op mijn kinderen laat passen dan is dat niet persé een 'verbetering'in de opvoeding van mijn kinderen, net als een bijrijder niet altijd persé verbetering van het paard betekent. De oppas doet dingen anders dan ik, net als de bijrijder dat doet: maar zowel kind als paard worden daar heus niet gelijk slechter van als je de juiste persoon hebt. De oppas geeft mijn kinderen aandacht wanneer ik er niet ben, de bijrijder geeft mijn paard aandacht als ik er niet ben: aandacht, troep opruimen, kind of paard schoon maken, eten geven: eigenlijk past de bijrijder gewoon op je paard, alleen voor minder uren per dag :P

Maar de bijrijder laten betalen omdat jij te weinig tijd hebt heb ik nooit begrepen. Ik laat mijn oppas toch ook niet betalen om met mijn kinderen te mogen spelen? :')

Ik ben aan veel dingen in Nederland gewend geraakt maar dat mensen hier het zo normaal vinden geld te vragen voor iets dat zij zelf nodig hebben....dat gaat er nog steeds niet in 8)7

Ik heb 2 paarden en ik vind het zonde als ik met min of meer tegenzin op het tweede paard stap omdat die ook nog gereden moet worden, terwijl er mensen zijn die zich geen eigen paard kunnen veroorloven en er bij wijze van een moord voor zouden plegen om op mijn super leuke, fijn gereden paard te mogen rijden. Maar, als we samen rijden, waarom zou ik dan de enige zijn die er kosten aan heeft? Geld groeit mij tenslotte ook niet op de rug.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:22

IJsco_Love schreef:
Anke schreef:

Die vraag kan je ook anders stellen, waarom zou je een paard bijrijden als je ook op een manege kunt rijden?
En op een manege betaal je ook geld, heb je alleen minder vrijheden.
Waarom zou je je spullen gratis uit lenen aan iemand die ook nog gratis op je paard mag rijden?

Dit is allemaal heel zwart wit. Ik zou geen geld willen vangen voor een dier, maar vind het wel echt belangrijk dat iemand er gewoon echt iets voor over heeft.

En dat is dus niet vergelijkbaar met een kinder oppas ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:45

Ik ken geen mensen met de hobby kinderoppas, wel met de hobby paardrijden.
Het is dus geen vergelijk.
Een ander je hobby laten betalen , zie ik dan weer niet als normaal. Als iemand je die kans geeft, vind ik dat je dankbaar moet zijn IPV dat je een dienst levert :')

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:49

waxmeltsenzo schreef:
Die vraag kan je ook anders stellen, waarom zou je een paard bijrijden als je ook op een manege kunt rijden?
En op een manege betaal je ook geld, heb je alleen minder vrijheden.
Waarom zou je je spullen gratis uit lenen aan iemand die ook nog gratis op je paard mag rijden?

Ik weet niet hoe het in andere regio's is maar hier: hoef je bij de maneges niet uitmesten, niet voeren, niet stal klusjes doen en krijg je wél les van iemand met een opleiding daar van :+ verzorg pony's zijn precies andersom hier in regio.

De eigenaar heeft voor paard gekozen, en 8/10 keer neemt hij iemand bij om zelf een of meerdere dagen niet te hoef vanwege druk agenda. Dan zorgt die ander dus voor jouw paard zodat jij dat niet hoeft te doen :+ ik vind betalen logischer als ze alleen maar rijden maar als ze ook mesten en klusjes doen en voeren en ze zijn bijvoorbeeld flexibel wanneer jij vakantie gaat of ziek bent dan vind ik dat dat best weggestreept kan tegen dat uurtje rijden :+

Natuurlijk zijn er situaties waarin wél logisch zijn dat betalen wordt, zoals paard in volpension waar je alleen hoeft rijden etc. Maar de heersende mentaliteit is nu dat er betaald wordt en dat niet betalen uitzondering is, en mijn mening is dat zou moeten geomdraait zijn: normaal niet betalen (voor wat hoort wat: als klusjes gedaan moeten ruilen voor rijden) en de uitzondering wel betalen (vol pension, hoog wedstrijd paard etc).

Voor mijn huis tuin en keuken pony zou ik nooit geld aan verzorgster vragen elk geval :+ zij helpt mij net zo goed als ik haar. Maar ja, das mijn mening :') := 8)7

Waar ik opgroeide betaalde je juist degene die voor je paard zorgt ipv andersom dus misschien dat ik er daardoor niet aan kan wennen :Y)

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:54

sneeuwpop schreef:
Een ander je hobby laten betalen , zie ik dan weer niet als normaal. Als iemand je die kans geeft, vind ik dat je dankbaar moet zijn IPV dat je een dienst levert :')

Als iemand voor jouw paard zorgt zodat jij een dag niet heen hoeft mag je net zo dankbaar zijn :Y) de verzorgster dankbaar voor het rijden, eigenaar voor voeren, mesten en andere klusjes :Y)
Ik ken mensen met als hobby met hond wandelen maar die ga ik ook niet vragen te betalen om mag lopen met mijn hond als zij dat doen omdat ik geen tijd heb :Y) maar das mijn menig, jij de jouwe :') ik zou nooit geld vragen van verzorgster maar dat wel doen moet je zelf weten. Maar het raar vinden dat verzorgster(die meer doen dan alleen rijden uiteraard, anders ander verhaal) dat niet willen...tja, ik vind dat niet zo raar :Y)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 06:54

Maar.. Ik als eigenaar betaal toch ook voor het paard en moet toch ook klusjes doen? Waarom zou bijrijder dan niet moeten betalen?
Oké, ik hoef geen klusjes te doen.. Maar zat mensen wel.

Tenzij je als bijrijder iedere keer 3 uur bezig bent met klusjes en dan dik moet betalen. Dan vind ik het wel raar.. Die advertenties zie ik ook wel eens voorbij komen. Hele kluslijst die je moet doen iedere keer dat je komt.. En dan nog even dik geld vragen. Kan mij niet voor stellen dat je alles zelf moet doen en dan ook nog 500 euro p.m zou betalen voor stalling? Of je paard staat op diamanten i.p.v stro.. :')

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 07:55

puppy1128 schreef:
Ik als eigenaar betaal toch ook voor het paard en moet toch ook klusjes doen? Waarom zou bijrijder dan niet moeten betalen?

Haha...precies wat ik ook dacht na bovenstaand te hebben gelezen.

Als eigenaar heb je én alle taken, alle verantwoordelijkheden/risico's én alle kosten.

Antwoord: ja daar kies je als eigenaar toch zelf voor.

Mijn antwoord terug: daar kies je als bijrijder dan ook zelf voor (of niet)

* Mijn verzorgsters betalen niks.
Ze doen verder hetzelfde als mij rondom de verzorging.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 08:06

Ja en als die bijrijder een eigen paard zou kopen en op dezelfde stalling zou zetten.. Zou ze ook de klusjes moeten doen en stalling (en meer) moeten betalen.. Dat is dan ook echt niet gratis. :+

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 08:17

IJsco_Love schreef:
sneeuwpop schreef:

Als iemand voor jouw paard zorgt zodat jij een dag niet heen hoeft mag je net zo dankbaar zijn :Y) de verzorgster dankbaar voor het rijden, eigenaar voor voeren, mesten en andere klusjes :Y)
Ik ken mensen met als hobby met hond wandelen maar die ga ik ook niet vragen te betalen om mag lopen met mijn hond als zij dat doen omdat ik geen tijd heb :Y) maar das mijn menig, jij de jouwe :') ik zou nooit geld vragen van verzorgster maar dat wel doen moet je zelf weten. Maar het raar vinden dat verzorgster(die meer doen dan alleen rijden uiteraard, anders ander verhaal) dat niet willen...tja, ik vind dat niet zo raar :Y)

Paard vrij geven kost vaak gewoon nog minder.....
geen gezeik (afspraken die niet worden nagekomen - geen rekening houden met je verzorgster) en geen risico's dat er wat fout gaat bij de verzorgster en ook je paard niet weer corrigeren na het ritje van de verzorgster.