Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
martine0503 schreef:Misschien egoistisch gedacht. Toch blijf ik vinden dat de eigenaar van het paard blijft bepalen. Die draagt alle kosten en risico's. Blijf jij dan als bijrijder die betaald ook betalen als het paard langer dan een halfjaar niet gereden kan worden? Of stop je dan daarmee omdat je niet kunt rijden? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik ben bang dat velen dan stoppen met betalen. Is in mijn ogen dan weer egoistisch van de bijrijder.
martine0503 schreef:biancaaaa schreef:De afspraken werken 2 kanten op want niet alleen de bijrijder moet zich aan de afspraken houden lijkt me? Zeker als een bijdrage betaald is. Dat de eigenaar uiteindelijk de beslissingen over het paard neemt is logisch maar iemand € 100 per maand laten betalen en vervolgens je eigen plan trek lijkt me ook niet netjes.
Leuk voorbeeld Brainless, dat is mij dus een keer overkomen. Eigenarese had jonge kinderen en heel weinig tijd dus ik heb een periode dag en nacht voor het paard gezorgd. Dat vond ik geen probleem maar aan het einde van de periode werd gezegd dat ze het paard ging omscholen naar western... Oja dat bericht kreeg ik op kerstavondje kan je voorstellen dat ik geen leuke kerst heb gehad dat jaar.
Het is niet alleen dat bijrijders er een potje van maken. Sommige eigenaren kunnen er ook iets van. Maar dat is het risico als je als bijrijder hebt.
Kan me heel goed voorstellen dat je geen leuke kerst hebt gehad. Misschien geen tijdstip geweest om zoiets te melden. Toch vind ik dat de eigenaresse in haar recht staat. Het is tenslotte haar paard. Ik ben het ermee eens dat het niet leuk overkomt voor de bijrijder, betalend of niet. Kun je dat niet handelen, neem dan een eigen paard. Benieuwd hoe je er dan overdenkt als je dan alle kosten zelf moet betalen. Ook als het paard langdurig niet gereden kan worden. Mijn bijrijder hoeft dan nl niet te betalen. Mijn kosten gaan dan wel gewoon door. Sterker nog. Ze zijn dan hoger dan normaal. Dit is nu eenmaal het lot van een bijrijder, wel of niet betalend. Sorry, maar zo denk ik erover.
Mindim schreef:Wat doen veel verzorgers en bijrijders volgens jou meer voor de eigenaar, dan ze voor zich zelf zouden doen dan?
Brainless schreef:@Martine
Ik dacht dat eigenaren een betaalde bijrijder wilde omdat ze dan (naast niet betalen voor de hobby van een ander) een grotere kans hadden op iemand die serieus was en zich beter aan de afspraken hield.
Waarom hoef je je dan als eigenaar niet aan de gemaakte afspraken houden?
Ik vind, als iemand redelijk wat betaald dat je bewust ingrijpende veranderingen ook ruim van te voren moet melden.
Het zal lekker zijn, heb je een betaald bijrijdpaardje waarmee je naar les mag.
Gaat al "jaren" leuk, je betaald het hele jaar lidmaatschap voor club en dan zal de eigenaar ineens beslissen dat jij maar pech hebt.
Juist met betalen ga je van beide partijen uit van een bepaalde zekerheid en die kun je niet abrupt veranderen.
Een eigenaar zou het ook niet leuk vinden als de bijrijdster (die bv 3 dagen verzorging overneemt) onverwachts zegt... oh ja vanaf morgen kom ik niet meer.
martine0503 schreef:Misschien egoistisch gedacht. Toch blijf ik vinden dat de eigenaar van het paard blijft bepalen. Die draagt alle kosten en risico's. Blijf jij dan als bijrijder die betaald ook betalen als het paard langer dan een halfjaar niet gereden kan worden? Of stop je dan daarmee omdat je niet kunt rijden? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik ben bang dat velen dan stoppen met betalen. Is in mijn ogen dan weer egoistisch van de bijrijder.
martine0503 schreef:@Juut. Als mijn paard voor lange tijd niet bereden kan worden, hoeft mijn bijrijder van mij niet te betalen zoals ik al eerder vermelde.
Tuurlijk is het netjes van de eigenaar als die iets anders wil gaan doen omdat te melden, echter ook omgekeerd. Daar heb ik zeer onaangename ervaringen mee. Zelf alles ruim vantevoren melden en dan de bijrijder zelf alles opzeggen zonder enige opzegtermijn. Sterker nog 1 dag vantevoren, zonder iets te laten merken vantevoren. Ik vind dat de eigenaren nu erg worden aangevallen terwijl (betalende) bijrijders zich ook niet al te netjes gedragen.
Benno08 schreef:jeetje als ik dit allemaal lees ben ik heel blij dat mijn bijrijdster/verzorgster en ik gewoon heel goed kunnen praten en overleggen![]()
en ook dat geld voor ons niet zo belangerijk iszij bied uit zichzelf aan even wat meer bij te leggen als ik het moeilijk heb
![]()
en als ik eens wat beter bij kas zit komt er eens een extra'tje of/en hoeft ze niets bij te leggen.
We houden beide rekening met elkaar, zoals nu moest ik een nieuw zadel(paard was eruit gegroeid) en heb ik toch rekening gehouden een half inch-maatje groter te nemen voor haar en dat soort dingen.
Wij hebben eigenlijk amper duidelijke afspraken, maar omdat we alles op tijd overleggen, er goede communicatie is en respect voor mens en paard is dit ook helemaal niet nodig
Juut schreef:Had je het paard dan voor de bijrijder aangeschaft? Zo komt de vetgedrukte tekst nu namelijk op me over. Risico's voor d.a. snap ik wel, kans is er altijd dat bijrijder paard kreupel rijdt.
martine0503 schreef:Benno08 schreef:jeetje als ik dit allemaal lees ben ik heel blij dat mijn bijrijdster/verzorgster en ik gewoon heel goed kunnen praten en overleggen![]()
en ook dat geld voor ons niet zo belangerijk iszij bied uit zichzelf aan even wat meer bij te leggen als ik het moeilijk heb
![]()
en als ik eens wat beter bij kas zit komt er eens een extra'tje of/en hoeft ze niets bij te leggen.
We houden beide rekening met elkaar, zoals nu moest ik een nieuw zadel(paard was eruit gegroeid) en heb ik toch rekening gehouden een half inch-maatje groter te nemen voor haar en dat soort dingen.
Wij hebben eigenlijk amper duidelijke afspraken, maar omdat we alles op tijd overleggen, er goede communicatie is en respect voor mens en paard is dit ook helemaal niet nodig
Zo zou het ook moeten zijn, helaas zie ik om me heen dat bijrijders komen en gaan, te pas en te onpas. Daardoor kijk ik toch meer naar mezelf met alle spullen. Stel dat ik het zadel toch in een voor mij andere maat neem en na een half jaartje zegt diegene ik stop, zit ik met een zadel die het net niet helemaal is voor mij. Daar zijn de spullen me toch echt net even te duur voor.
Gelukkig heb ik nu een bijrijder waarbij het allemaal in goed overleg gaat. Heeft zelf ook paarden gehad dus weet ook heel goed hoe dat is. Enne we zitten allebei prinsheerlijk in het nieuwe zadel. Zadel gericht op lange benen en die hebben we allebei.
Angeliekje schreef:Ik heb al een paar bijrijders gehad, en geen een hoefde te betalen. Ik kan het prima zelf betalen, en een bijrijdster helpt mij juist door mijn paard te verzorgen en beweging te geven als ik niet kan. Daar hoeven ze mij niet voor te betalen. Ik heb nu een hele goede! Paard staat volpension, maar als de staleigenaren een weekend of langer weg zijn staat ze altijd klaar om te helpen met de verzorging wat ik erg fijn vind! Verder koopt ze nog wel eens wat voor mijn paard, dus hartstikke leuk! Ze wil over een tijd haar eigen paard kopen, dus dan zal ik weer op zoek moeten naar een nieuwe bijrijdster, en dat is ook niet gemakkelijk.
gr_roos schreef:De zeggenschap van een bijrijder hangt imo ook af van het bedrag wat er betaalt wordt. Als je voor 2 keer per week 25€ moet betalen is dat heel anders dan voor 2 keer per week 80€ of 100€.
superwoman schreef:gr_roos schreef:De zeggenschap van een bijrijder hangt imo ook af van het bedrag wat er betaalt wordt. Als je voor 2 keer per week 25€ moet betalen is dat heel anders dan voor 2 keer per week 80€ of 100€.
Hangt imo ook voor wat je er voor terug krijgt.
Een paard van Anky mogen rijden is MIJ wel meer waard
Juut schreef:^ zo'n bijrijder vind ik ook absoluut niet kunnen![]()
Wat betreft bijrijder die spullen koopt voor het paard vind ik ook weer afhankelijk van situatie; wanneer je zelf fanatiek rijdt en goed spul hebt liggen is het niet nodig nee dat bijrider deken koopt. Wanneer eigenaar zelf niet rijdt wordt dat al anders. Spullen die ik aangeschaft heb is ook gewoon in overleg gebeurt.