Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:33

@Martine
Ik dacht dat eigenaren een betaalde bijrijder wilde omdat ze dan (naast niet betalen voor de hobby van een ander) een grotere kans hadden op iemand die serieus was en zich beter aan de afspraken hield.
Waarom hoef je je dan als eigenaar niet aan de gemaakte afspraken houden?

Ik vind, als iemand redelijk wat betaald dat je bewust ingrijpende veranderingen ook ruim van te voren moet melden.
Het zal lekker zijn, heb je een betaald bijrijdpaardje waarmee je naar les mag.
Gaat al "jaren" leuk, je betaald het hele jaar lidmaatschap voor club en dan zal de eigenaar ineens beslissen dat jij maar pech hebt.
Juist met betalen ga je van beide partijen uit van een bepaalde zekerheid en die kun je niet abrupt veranderen.
Een eigenaar zou het ook niet leuk vinden als de bijrijdster (die bv 3 dagen verzorging overneemt) onverwachts zegt... oh ja vanaf morgen kom ik niet meer.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:34

Misschien egoistisch gedacht. Toch blijf ik vinden dat de eigenaar van het paard blijft bepalen. Die draagt alle kosten en risico's. Blijf jij dan als bijrijder die betaald ook betalen als het paard langer dan een halfjaar niet gereden kan worden? Of stop je dan daarmee omdat je niet kunt rijden? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik ben bang dat velen dan stoppen met betalen. Is in mijn ogen dan weer egoistisch van de bijrijder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:37

martine0503 schreef:
Misschien egoistisch gedacht. Toch blijf ik vinden dat de eigenaar van het paard blijft bepalen. Die draagt alle kosten en risico's. Blijf jij dan als bijrijder die betaald ook betalen als het paard langer dan een halfjaar niet gereden kan worden? Of stop je dan daarmee omdat je niet kunt rijden? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik ben bang dat velen dan stoppen met betalen. Is in mijn ogen dan weer egoistisch van de bijrijder.

Het ligt eraan wat er is afgesproken.
Als ik 100E betaal voor 3 dagen rijden en ik kan geen 3 dagen meer rijden... moet ik dan wel betalen?
Het is dan gewoon zo, als ik over een langere periode niet kan rijden ik ook niet meer hoef te betalen.

Het gaat duidelijk om van te voren gemaakt afspraken.
Stel ik betaal wel 6 maanden terwijl ik niet kan rijden... en jij als eigenaar verkoopt alsnog ineens het paard, dat mag dan wel omdat de eigenaar beslist wat er gebeurt?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:54

martine0503 schreef:
biancaaaa schreef:
De afspraken werken 2 kanten op want niet alleen de bijrijder moet zich aan de afspraken houden lijkt me? Zeker als een bijdrage betaald is. Dat de eigenaar uiteindelijk de beslissingen over het paard neemt is logisch maar iemand € 100 per maand laten betalen en vervolgens je eigen plan trek lijkt me ook niet netjes.

Leuk voorbeeld Brainless, dat is mij dus een keer overkomen. Eigenarese had jonge kinderen en heel weinig tijd dus ik heb een periode dag en nacht voor het paard gezorgd. Dat vond ik geen probleem maar aan het einde van de periode werd gezegd dat ze het paard ging omscholen naar western... Oja dat bericht kreeg ik op kerstavond ;) je kan je voorstellen dat ik geen leuke kerst heb gehad dat jaar.

Het is niet alleen dat bijrijders er een potje van maken. Sommige eigenaren kunnen er ook iets van. Maar dat is het risico als je als bijrijder hebt.

Kan me heel goed voorstellen dat je geen leuke kerst hebt gehad. Misschien geen tijdstip geweest om zoiets te melden. Toch vind ik dat de eigenaresse in haar recht staat. Het is tenslotte haar paard. Ik ben het ermee eens dat het niet leuk overkomt voor de bijrijder, betalend of niet. Kun je dat niet handelen, neem dan een eigen paard. Benieuwd hoe je er dan overdenkt als je dan alle kosten zelf moet betalen. Ook als het paard langdurig niet gereden kan worden. Mijn bijrijder hoeft dan nl niet te betalen. Mijn kosten gaan dan wel gewoon door. Sterker nog. Ze zijn dan hoger dan normaal. Dit is nu eenmaal het lot van een bijrijder, wel of niet betalend. Sorry, maar zo denk ik erover.

Dat is inderdaad zo de eigenaar blijft de eigenaar en neemt uiteindelijk de beslissing. Maar mijn voorbeeld is bedoelt om te laten zijn dat niet alle eigenaren zo netjes met hun bijrijders omgaan. Daar moet je als bijrijder tegen kunnen, absoluut. Maar door dit soort ervaringen ga je wel anders tegen zaken aan kijken. Als je mij vroeger had gevraagd, zou jij blijven betalen ook als een paard kreupel staat of jij op vakantie gaat zou ik zonder twijfelen JA zeggen. Nu ligt dat anders. Daar zou ik dan toch over moeten denken. Als ik € 100 per maand betaal wil ik daar ook iets voor terug. Zeker aangezien je als het erop aankomt toch geen drol te zeggen hebt ;)

Het ligt ook aan de situatie. Als de eigenaresse van mijn vorige bijrijdpaard belt dat ze problemen heeft sta ik meteen voor haar klaar! Ik heb daar jarenlang fijn gereden, spreek haar nog regelmatig en weet wat ik aan haar heb. En Doug is gewoon een toppaard.

Bullebeest

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:21

Het is een discussie die eeuwig zou blijven lopen. Nog 2 voorbeelden.

Bij mijn vorige paard had ik een andere bijrijdster. Ging allemaal super soepel, beide kanten op. 1 dag voor het einde van de maand komt ze naar me toe van ik stop ermee. Het gaat niet goed met mijn rug. Hier nooit wat over gehoord. Wat je dan ook afspreekt. Als ze niet meer wil, kun je niks beginnen.

Voor mijn dochter een pony gehad, ook met bijrijdster. Ik gaf ruim van te voren aan dat ik de pony ging verkopen omdat mijn dochter er te groot voor werd. Ouders bijrijdster ruim van te voren ingelicht en wederwijds afgesproken dat ze tot verkoop zou blijven rijden. Op zeer korte termijn werd het bijrijden stop gezet omdat ze een andere bijrijdpony hadden gevonden. Voorheen ging alles in zeer goed overleg. Alle vrijheid ermee, mits verantwoord.

Tja, door bovenstaande ervaringen ben ik van mening dat de eigenaar in alle gevallen de bepalende factor is. Overleg sluit ik echter niet uit. Laten we daar duidelijk over zijn. Dus geld vragen voor meer zekerheid gaat niet altijd op. Jammer genoeg, geldend voor beide partijen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:22

Mindim schreef:
Wat doen veel verzorgers en bijrijders volgens jou meer voor de eigenaar, dan ze voor zich zelf zouden doen dan?

Als ik even naar mezelf kijk; ik vond twee keer rijden per week bijvoorbeeld meer dan genoeg, in de winter soms zelfs minder. Vooral aangezien ik werkte als student (moest zelf studie en kamer betalen) en 20 tot 40 min reistijd had per bijrijdpaard.

Maar als de eigenaar vroeg of ik vaker wilde komen (3 a 4 keer per week komen voor een jong paard of bijvoorbeeld soms even elke dag twee keer als eigenaars op vakantie waren) dan deed ik dat, ook al moest ik er werk of school voor afzeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:36

Brainless schreef:
@Martine
Ik dacht dat eigenaren een betaalde bijrijder wilde omdat ze dan (naast niet betalen voor de hobby van een ander) een grotere kans hadden op iemand die serieus was en zich beter aan de afspraken hield.
Waarom hoef je je dan als eigenaar niet aan de gemaakte afspraken houden?

Ik vind, als iemand redelijk wat betaald dat je bewust ingrijpende veranderingen ook ruim van te voren moet melden.
Het zal lekker zijn, heb je een betaald bijrijdpaardje waarmee je naar les mag.
Gaat al "jaren" leuk, je betaald het hele jaar lidmaatschap voor club en dan zal de eigenaar ineens beslissen dat jij maar pech hebt.
Juist met betalen ga je van beide partijen uit van een bepaalde zekerheid en die kun je niet abrupt veranderen.
Een eigenaar zou het ook niet leuk vinden als de bijrijdster (die bv 3 dagen verzorging overneemt) onverwachts zegt... oh ja vanaf morgen kom ik niet meer.

Tuurlijk meld je dat van te voren. Stel dat je je paard wil omscholen naar western bijvoorbeeld als eigenaar. Met welke reden je daar voor ook hebt, dan is dat je keuze en kun je dat in principe gewoon doen.
Bij een betalende en ook bij een niet betalende is het wel zo netjes, om dat ruim van te voren te melden. Als je als bijrijder een maand vooruit betaald, moet je gewoon kunnen blijven doen wat je voorheen ook deed en de keuze hebben met het bewuste paard door te gaan of niet.
Kort van te voren melden is sowieso niet netjes, betalend of niet.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:51

martine0503 schreef:

Vind ik erg in tegenspraak wat door eigenaars eerder in deze topic werd gezegd; bijrijders laten betalen voor levering van de dienst 'paard rijden'. Als eigenaar dan die dienst niet waar kan maken, waarom zou de bijrijder dan toch moeten betalen?
Ik zou in zo'n situatie niet stoppen met komen, maar wel degelijk stoppen met betalen. 'Stal uitmesten' is namelijk een dienst die ik verleen, niet ontvang.

Verder vind ik het inderdaad het volle recht van eigenaars om veranderingen in te voeren. Of dat nu zadel, dicipline of verkoop is. Maar even van te voren vermelden zou wel zo sociaal zijn. Ben in het verleden zelf inderdaad eens verrast met een lege stal. Was pony al opgeladen en weg.

Even los hiervan; ik had eerder de vraag gesteld hoe het verzekeringstechnisch is gesteld bij betalende bijrijders. Kan iemand me hier antwoord op geven?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:57

Verzekeringstechnisch, daarvoor heb ik een opzittende verzekering. Daarbij maakt het niet uit wie er op zit. Vind ik wel een erg prettig idee.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:58

@Juut. Als mijn paard voor lange tijd niet bereden kan worden, hoeft mijn bijrijder van mij niet te betalen zoals ik al eerder vermelde.

Tuurlijk is het netjes van de eigenaar als die iets anders wil gaan doen omdat te melden, echter ook omgekeerd. Daar heb ik zeer onaangename ervaringen mee. Zelf alles ruim vantevoren melden en dan de bijrijder zelf alles opzeggen zonder enige opzegtermijn. Sterker nog 1 dag vantevoren, zonder iets te laten merken vantevoren. Ik vind dat de eigenaren nu erg worden aangevallen terwijl (betalende) bijrijders zich ook niet al te netjes gedragen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:13

WA verzekering is redelijk standaard, dan ben je verzekerd voor het geval dat iemand die op jouw paard rijdt bijvoorbeeld een ongeluk heeft en er iets blijvends aan overhoudt. Wel zorgen voor een opzittende verzekering, niet iedereen heeft dat en achterhaal of het gaat om er bij opzittend als de eigenaar rijdt (zoals bij een motor of brommer) of dat de bijrijder ook zelfstandig mag rijden zonder de eigenaar er bij.

Stel dat dat er een ongeluk gebeurt zal de verzekering van de opzittende op zoek gaan naar de eigenaar van het paard en de al dan niet blijvende kosten verhalen op (de verzekering van) die eigenaar.

Het probleem is dat de verzekeraar van de eigenaar kan zeggen dat de WA wel geldt voor een opzittende, maar niet voor een huurder want daarvoor gelden andere (bedrijfsmatige) regels waarvoor ook andere premies gelden. Als de opzittende kan aantonen dat hij stelselmatig betaalt heeft voor het rijden en dus geen opzittende maar een leaser of huurder is kan het zijn dat de verzekering dat dus niet dekt.

het is als verhuurder dus zeer aan te bevelen om voordat er iets gebeurt met de verzekeraar (schriftelijk!) af te stemmen of de gewone WA dekking ook geldt in het geval van verhuur van het paard.

Want als de verzekeraar na een ongeval niet uitkeert omdat verhuren niet valt onder de standaard WA dekking voor opzittenden, dan zit de eigenaar met de gebakken peren; omdat die dan zal moeten betalen voor de aandoening van de bijrijder.

Een vriendin van mij is bijvoorbeeld haar twee voortanden verloren bij een val van een fiets. De kosten voor dit zijn na 25 jaar opgelopen tot zo'n 15000 euro. Waarschijnlijk zal ze in de toekomst implantaten nodig hebben, ook die zijn niet goedkoop. Wat ik maar wil zeggen is dat ik niet blij zou zijn als ik uit eigen zak de lichamelijke problemen van iemand anders zou moeten betalen, zelfs als het gaat om iets relatief kleins zoals missende voortanden. Laat staat als iemand een dwarslaesie krijgt of zoiets, dan heb je het echt over honderdduizenden euro's en een leven lang schadevergoeding omdat diegenen niet in staat is tot werken etc.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:25

Neem bijv deze verzekering:
http://www.hippozorg.nl/Verzekeringen/Aanvullendeverzekeringen/Ongevallenverzekeringvooropzittendenverzorgers/tabid/203/Default.aspx

ziet er leuk uit toch? Maar als je goed kijkt zie je dat je alleen gedekt bent voor blijvende invaliditeit óf overlijden. Overige medische kosten zoals mijn tanden-voorbeeld zijn dus niet gedekt, en ook niet de medische kosten die bijvoorbeeld vóór het overlijden zijn gemaakt. Bovendien is 25000 niet zo veel als er inderdaad sprake is van bijvoorbeeld een dwarsleasie met levenslange rolstoelafhankelijkheid tot gevolg.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:03

martine0503 schreef:
@Juut. Als mijn paard voor lange tijd niet bereden kan worden, hoeft mijn bijrijder van mij niet te betalen zoals ik al eerder vermelde.

Tuurlijk is het netjes van de eigenaar als die iets anders wil gaan doen omdat te melden, echter ook omgekeerd. Daar heb ik zeer onaangename ervaringen mee. Zelf alles ruim vantevoren melden en dan de bijrijder zelf alles opzeggen zonder enige opzegtermijn. Sterker nog 1 dag vantevoren, zonder iets te laten merken vantevoren. Ik vind dat de eigenaren nu erg worden aangevallen terwijl (betalende) bijrijders zich ook niet al te netjes gedragen.

Ik ervaar het in dit topic juist andersom.

@ sallandval; duidelijk antwoord, dank je. Ik vraag me af hoeveel eigenaren die hun bijriders vast bedrag laten betalen, dit mee hebben genomen in hun overwegingen?
Zelf dacht ik eraan doordat eigenaresse van Ascot wel eens mensen op de koets mee had die ervoor wilden betalen. Zij had liever achteraf een zak voer voor het paard of zo om verzekeringtoestanden te vermijden

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 04:41

jeetje als ik dit allemaal lees ben ik heel blij dat mijn bijrijdster/verzorgster en ik gewoon heel goed kunnen praten en overleggen :j
en ook dat geld voor ons niet zo belangerijk is :') zij bied uit zichzelf aan even wat meer bij te leggen als ik het moeilijk heb :j
en als ik eens wat beter bij kas zit komt er eens een extra'tje of/en hoeft ze niets bij te leggen.
We houden beide rekening met elkaar, zoals nu moest ik een nieuw zadel(paard was eruit gegroeid) en heb ik toch rekening gehouden een half inch-maatje groter te nemen voor haar en dat soort dingen.
Wij hebben eigenlijk amper duidelijke afspraken, maar omdat we alles op tijd overleggen, er goede communicatie is en respect voor mens en paard is dit ook helemaal niet nodig :o

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:23

Benno08 schreef:
jeetje als ik dit allemaal lees ben ik heel blij dat mijn bijrijdster/verzorgster en ik gewoon heel goed kunnen praten en overleggen :j
en ook dat geld voor ons niet zo belangerijk is :') zij bied uit zichzelf aan even wat meer bij te leggen als ik het moeilijk heb :j
en als ik eens wat beter bij kas zit komt er eens een extra'tje of/en hoeft ze niets bij te leggen.
We houden beide rekening met elkaar, zoals nu moest ik een nieuw zadel(paard was eruit gegroeid) en heb ik toch rekening gehouden een half inch-maatje groter te nemen voor haar en dat soort dingen.
Wij hebben eigenlijk amper duidelijke afspraken, maar omdat we alles op tijd overleggen, er goede communicatie is en respect voor mens en paard is dit ook helemaal niet nodig :o

Zo zou het ook moeten zijn, helaas zie ik om me heen dat bijrijders komen en gaan, te pas en te onpas. Daardoor kijk ik toch meer naar mezelf met alle spullen. Stel dat ik het zadel toch in een voor mij andere maat neem en na een half jaartje zegt diegene ik stop, zit ik met een zadel die het net niet helemaal is voor mij. Daar zijn de spullen me toch echt net even te duur voor.

Gelukkig heb ik nu een bijrijder waarbij het allemaal in goed overleg gaat. Heeft zelf ook paarden gehad dus weet ook heel goed hoe dat is. Enne we zitten allebei prinsheerlijk in het nieuwe zadel. Zadel gericht op lange benen en die hebben we allebei.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:07

Juut schreef:
Had je het paard dan voor de bijrijder aangeschaft? Zo komt de vetgedrukte tekst nu namelijk op me over. Risico's voor d.a. snap ik wel, kans is er altijd dat bijrijder paard kreupel rijdt.

Het ging om "een slaatje eruit slaan" en daarvoor zelfs over "mede-eigenaar". Voor en beetje vergoeding slaat dat imo nergens op.
Ik schaf een paard aan voor mezelf en wilde hem best uitlenen, máár ook niet gratis. Ik betaal ook voor mijn hobby en heb ondertussen ook wat slechte bijrijders gehad (niet nakomen van afspraken). Ondertussen géén bijrijders meer voor mij.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:48

Voor mij blijft goed overleg en communicatie toch echt het belangrijkste. Heb nu 2 meisjes die mijn haflinger rijden. Eentje komt 2 keer in de week en eentje 1 keer. (Betalen 5 euro per keer) dus 3 keer per week wordt er gereden. Dat is te weinig voor deze pony. Te veel energie, waardoor het rijden ook minder leuk is. Nu kan ik natuurlijk zeggen .. ik verkoop haar. Doe er zelf niks mee, maar aangezien deze meisjes wel serieus zijn ben ik nu dus aant zoeken naar een meisje erbij. En dit gaat mij echt niet alleen om het geld, maar ook om de pony. Verdien er niks aan, mag blij zijn als ik uit de kosten ben. Soms denk ik ook wel, kan de pony beter verkopen, maar ben nu eenmaal begonnen met deze meisjes en kan het niet maken me nu ineens terug te trekken.
En wat betreft betalen, ze betalen alleen voor rijden. Komen ze een keer poetsen hoeven ze niet te betalen. Zijn ze een week ziek, ook geen kosten. Mankeert de pony wat, ook geen kosten. Van de zomer heeft ze een veulentje gehad, hebben ze ook web tijd niks betaald, omdat rijden bijna alleen nog stappen was. Wel zo eerlijk vind ik.

Goeie afspraken maken, vastleggen op papier, als bijrijder achteraf betalen. Kan er wenig mis gaan.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:06

martine0503 schreef:
Benno08 schreef:

Zo zou het ook moeten zijn, helaas zie ik om me heen dat bijrijders komen en gaan, te pas en te onpas. Daardoor kijk ik toch meer naar mezelf met alle spullen. Stel dat ik het zadel toch in een voor mij andere maat neem en na een half jaartje zegt diegene ik stop, zit ik met een zadel die het net niet helemaal is voor mij. Daar zijn de spullen me toch echt net even te duur voor.

Gelukkig heb ik nu een bijrijder waarbij het allemaal in goed overleg gaat. Heeft zelf ook paarden gehad dus weet ook heel goed hoe dat is. Enne we zitten allebei prinsheerlijk in het nieuwe zadel. Zadel gericht op lange benen en die hebben we allebei.

welja, moest ik een zadel van pak weg 2000€ zou kopen zou dit misschien anders zijn. Het ging nu om een tweedehandsje van 400€.
Ik heb zelf maar een mini-maatje,dus ben ik beter met een half inch maatje groter voor gelijk wie in de toekomst eens op mij paard komt.En ik denk dat een zadel die iets te groot is minder erg is dan één die te klein is. Paard wordt er dus ook beter van :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:22

Ik heb al een paar bijrijders gehad, en geeneen hoefde te betalen. Ik kan het prima zelf betalen, en een bijrijdster helpt mij juist door mijn paard te verzorgen en beweging te geven als ik niet kan. Daar hoeven ze mij niet voor te betalen. Ik heb nu een hele goede! Paard staat volpension, maar als de staleigenaren een weekend of langer weg zijn staat ze altijd klaar om te helpen met de verzorging wat ik erg fijn vind! Verder koopt ze nog wel eens wat voor mijn paard, dus hartstikke leuk! Ze wil over een tijd haar eigen paard kopen, dus dan zal ik weer op zoek moeten naar een nieuwe bijrijdster, en dat is ook niet gemakkelijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 01:47

Mijn bijrijdster heeft nul zeggenschap. We maken afspraken waar we ons beide aan houden en we houden rekening met elkaar en met het paard. Maar zeggenschap? Nee hoor, absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:11

Angeliekje schreef:
Ik heb al een paar bijrijders gehad, en geen een hoefde te betalen. Ik kan het prima zelf betalen, en een bijrijdster helpt mij juist door mijn paard te verzorgen en beweging te geven als ik niet kan. Daar hoeven ze mij niet voor te betalen. Ik heb nu een hele goede! Paard staat volpension, maar als de staleigenaren een weekend of langer weg zijn staat ze altijd klaar om te helpen met de verzorging wat ik erg fijn vind! Verder koopt ze nog wel eens wat voor mijn paard, dus hartstikke leuk! Ze wil over een tijd haar eigen paard kopen, dus dan zal ik weer op zoek moeten naar een nieuwe bijrijdster, en dat is ook niet gemakkelijk.

Nou met zo een bijrijder mag je in je handen knijpen! Ze zijn erg moeilijk te vinden en ze nemen je echt niet allen het werk uit handen, laat staan met regelmaat komen, ook als het koud is en regent. Verder zijn er velen met bijrijder die hun paard ook prima zonder bijrijder kunnen betalen ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:33

Ik zag laatst een advertentie voorbij komen van iemand die een bijrijdpaard zocht, ging vooral om het rijden, had een hele lijst met eisen, wilde eventueel ook wel lessen, maar ze wilde er niets voor betalen. Haar lessen waren ook voor rekening van de eigenaar. Dat vind ik echt teveel eisen van iemand, persoon "ken" ik ook en is niet echt een handig persoon, paard zal er niet door verbeteren.

Mijn bijrijders hebben bijna nooit iets betaald, mijn pony is met de "vut/ wao". 1 van mijn bijrijders wilde op wedstrijd. Geen probleem, maar de kosten voor rondom beslag met gaten komt dan wel voor de rekening van de bijrijder. Dat heeft zij toen zondre morren gedaan.

Imo is er wel een verschil tussen verzorgpaarden (poetsen, beetje grazen of wandelen) en bijrijdpaarden. Voor verzorgen kan je niets vragen, voor bijrijden wel. Tenminste dat is mijn mening. De zeggenschap van een bijrijder hangt imo ook af van het bedrag wat er betaalt wordt. Als je voor 2 keer per week 25€ moet betalen is dat heel anders dan voor 2 keer per week 80€ of 100€. Spullen kopen voor een paard ipv een vergoeding vind ik ook niets. Mijn paarden hebben een goed harnachement, voor de barefoot zijn er 2 pads, daar mag ook niets anders onder. Pony heeft een knap hoofdstel, dekens en loopt zonder peesbeschermers (mag ook geen beenbescherming). Dan zou ik liever een bijdrage hebben voor wortels of zak voer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:56

gr_roos schreef:
De zeggenschap van een bijrijder hangt imo ook af van het bedrag wat er betaalt wordt. Als je voor 2 keer per week 25€ moet betalen is dat heel anders dan voor 2 keer per week 80€ of 100€.

Hangt imo ook voor wat je er voor terug krijgt.
Een paard van Anky mogen rijden is MIJ wel meer waard :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:59

^ zo'n bijrijder vind ik ook absoluut niet kunnen :')

Wat betreft bijrijder die spullen koopt voor het paard vind ik ook weer afhankelijk van situatie; wanneer je zelf fanatiek rijdt en goed spul hebt liggen is het niet nodig nee dat bijrider deken koopt. Wanneer eigenaar zelf niet rijdt wordt dat al anders. Spullen die ik aangeschaft heb is ook gewoon in overleg gebeurt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:22

superwoman schreef:
gr_roos schreef:
De zeggenschap van een bijrijder hangt imo ook af van het bedrag wat er betaalt wordt. Als je voor 2 keer per week 25€ moet betalen is dat heel anders dan voor 2 keer per week 80€ of 100€.

Hangt imo ook voor wat je er voor terug krijgt.
Een paard van Anky mogen rijden is MIJ wel meer waard :+

Dat bedoel ik ook ;) Veel bijrijders eisen van alles en betalen niet tot nauwelijks (25€) iets. Daar verbaas ik me over. De bijrijders van mijn pony zijn gelukkig helemaal niet zo en zijn welzijn staat bij hun voorop.

Juut schreef:
^ zo'n bijrijder vind ik ook absoluut niet kunnen :')

Wat betreft bijrijder die spullen koopt voor het paard vind ik ook weer afhankelijk van situatie; wanneer je zelf fanatiek rijdt en goed spul hebt liggen is het niet nodig nee dat bijrider deken koopt. Wanneer eigenaar zelf niet rijdt wordt dat al anders. Spullen die ik aangeschaft heb is ook gewoon in overleg gebeurt.

Ik zag laatst een advertentie van iemand die wilde niets betalen, die wilde alleen maar spullen voor het paard kopen. Dat mocht de eigenaar dan eventueel ook wel gebruiken, maar alleen als zij er toestemming voor gaf. Dat zijn opmerkingen die ik niet snap, maar dat ligt misschien aan mij. Ik heb 2 heerlijke meiden voor mijn pony, maar zou ik iemand zoeken dan zou ik door zulke opmerkingen afhaken :o Als er geen spullen zijn, omdat de eigenaar ze niet nodig heeft dan is dat wat anders.