bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:45

Precies Babootje.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:49

Nou idd. :+

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:56

Ik blijf erbij dat ik het
1 afhankelijk vind wat je als klussen als bijrijder van je gevraagd worden (all in VS doe het zelf stal)
2 het niveau van het paard
3 het niveau van de bijrijder
4 vorm van begeleiding of les
5 de regio (t Gooi is duidelijk een stuk duurder dan mijn huidige woonplaats in brabant)

Zo mocht ik een lastig paard komen bijrijden (lees dressuurmatig verbeteren) waarbij daarnaast verwacht werd dat ik de paddock / weide uitmesten waar 9 andere paarden en een Shetlander stonden, plus alles voeren en het terrein vegen en netjes maken.. om 1 paard te rijden en in niveau te verbeteren.. bleek ook dat ze alle mest lieten liggen voor als ik kwam (2 x per week) dus daar heb ik vriendelijk voor bedankt.

Mijn bijrijdster kwam mijn net ingereden grote ruin rijden en moest naast het rijden voer klaar zetten en heel af en toe helpen met binnenhalen of buiten zetten van de andere paarden op stal. Zij betaalde uiteraard niets en kreeg van mij begeleiding. Zij vond de uitdaging een groen paard te rijden erg leuk en ik was super geholpen want wij lagen enorm op 1 lijn in niveau en denkwijze..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:06

Als het nou eens een bijrijder is die het paard naar hoger niveau rijd.
Tot nu toe steeds manege niveau ruiters.
Als ik dan zelf opstap ben ik eerst bezig weer ff aan het Been te maken en los te maken in het lijf. Omdat de ruiters nog nooit gehoord hebben van rechtrichten.

Nu heb ik nog nooit geld gevraagd.
Klusjes hoeven hier ook al niet.
Ik ben ook zo dat ik dus graag een ruiter een kans geef zoals ik vroeger ook gehad heb.
Maar dan verwacht ik wel inzet. Zoals ik ook gaf.
Maar dat is met de prinsessen mentaliteit van tegenwoordig wel te veel gevraagd lijkt wel.
Nu na slechte ervaringen even geen zin in een bijrijder.
Paard staat prima zijn tijd te verdoen in de wei.
Maar een volgende bijrijder mag, tegen mijn principe in, een bijdrage betalen.
Voor de tijd die het mij kost om te begeleiden. Want mij tijd uit handen nemen is me nog niet voor gekomen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:10

Babootje schreef:
TanteSabien schreef:
Ik pieker er niet over om te gaan betalen voor een paard van een ander.
Die betalen mij maar.

Ze hebben iemand nodig die hun paard aandacht en beweging geeft en het liefst ook nog hoger op rijdt.
Dan huur je dus iemand in en laat je niet iemand betalen voor hetgeen je zelf niet kan.

Zou een mooie bak zijn zeg als ik mijn huis geschilderd wil hebben en ik tegen de schilder zeg: ja heej luister ff, je moet er wel voor betalen hoor want zo doe jij ook weer ervaring op he.

Dacht het niet dus.

En daarbij hoor je geen paard te kopen als je hem niet zelf kan onderhouden.

Dus bijrijders die niet willen betalen? groot gelijk: Laat je er maar voor betalen!

Met zo'n attitude zou Jij er dus bij mij niet inkomen als bijrijder. :D

Bij mij ook niet.
vaak wordt er gezocht een bijrijder omdat er nog ruimte is om het paard te rijden en dat leuk is voor iemand die geen tijd heeft om een eigen paard te houden of geen geld. zo heb je een winwin situatie.
je geeft die persoon toestemming je spullen te gebruiken en je paard. op een manege ka men ook rijden tegen betaling. en de verzorging hoort nou eenmaal bij paarden.

Ik vind het uiteraard anders als er iemand zou komen rijden die mij zou helpen het paard beter te krijgen.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:11

daar heb je gelijk in Rchell, zeker als er les bijkomt, tja dat is misschien een bijdrage waard voor mij.

Ik zette in mijn studententijd een advertentie als (ervaren) bijrijder, ik kreeg een telefoontje van een dame met een groene haflinger. Deze moest doorgereden worden, was net onder het zadel. Ok Prima, ik ben geen Z ruiter, wel prima in staat paarden zadelmak te maken door te rijden naar M-niveau dress. en ook de basis (B/L) van andere disciplines bij te brengen.
Na het proefritje waaruit wel bleek dat de pony echt niks kon, zei ik dat ik dat wel wilde doen. Toen kwam het verzoek of ik dan wel min 3 keer per week wilde komen en even 75 euro per maand wilde betalen? Ik was oprecht verbaasd..... en heb bedankt. In mijn gedachten was het een soort wederdienst, mis gedacht.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:15

Mijn vorige paard reed ik in het Z.
Ik heb toen een meid van de manege gehad die hem kwam bijrijder.
Zij betaalde om hem te mogen rijden.
Maar hoefde verder ook niks te doen.
Ik gaf zelf les of regelde een les van de springruiter bij ons op stal.
Tevens een paar keer met haar naar oefen dressuur wedstrijden gegaan.
Ze kwam niks te kort, en mocht ik was minder tijd hebben mocht ze altijd extra komen rijden.

Daarna heb ik een andere meid gehad die met haar pony bij ons op stal stond.
Zij sprong vooral, ik vind springen doodeng, mijn paard vond het heel leuk en kon het ook wel.
Zij heeft niks hoeven betalen, maar zij leerde mijn paard ook verschrikkelijk veel bij. :j
Daarnaast nam ze iedere week springles met hem op de vereniging, en dat is ook niet gratis.

Momenteel 2 jonge pony's aan huis lopen dus ik hoef nog niet na te denken over bijrijders en verzorgers.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:38

Ik heb zojuist een advertentie gemaakt.. omdat ik een paardje zoek.
Ik wil best een bijdrage doen. Gewoon omdat ik het best kan missen. Maar moet wel in verhouding zijn.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:24

Ik heb 5 Pre merries die zadelmak zijn, en 2 drachtig. Die staan nu aan huis en ik kreeg via via de vraag of wat meiden ze mochten komen verzorgen. Nou prima, met hun geappt. Krijg ik te horen dat ze per meid 75,- per maand vragen om te komen rijden. Ze hebben allebei 3 jaar manege ervaring dus ze wisten wel hoe ze moesten doorrijden. Heb vriendelijk bedankt. Eerst vraag je of je mag helpen en daarna wil je betaald worden voor het rijden. Ik laat geen jonge meiden mijn nogal bloederige merries doorrijden. Reageerde nogal verontwaardigd dat ik ze niet ging betalen en dat ze nog niet mochten rijden.
Ik heb geen hulp nodig, als iemand wil komen rijden en verzorgen prima, maar ik ga je niet betalen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:33

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb 5 Pre merries die zadelmak zijn, en 2 drachtig. Die staan nu aan huis en ik kreeg via via de vraag of wat meiden ze mochten komen verzorgen. Nou prima, met hun geappt. Krijg ik te horen dat ze per meid 75,- per maand vragen om te komen rijden. Ze hebben allebei 3 jaar manege ervaring dus ze wisten wel hoe ze moesten doorrijden. Heb vriendelijk bedankt. Eerst vraag je of je mag helpen en daarna wil je betaald worden voor het rijden. Ik laat geen jonge meiden mijn nogal bloederige merries doorrijden. Reageerde nogal verontwaardigd dat ik ze niet ging betalen en dat ze nog niet mochten rijden.
Ik heb geen hulp nodig, als iemand wil komen rijden en verzorgen prima, maar ik ga je niet betalen.

:D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:47

Ik heb een bijrijder gehad, die betaalde het verschil bij dat ik aan stal moest betalen voor het hebben van een bijrijder (zo'n 40 euro). Verder betaalde ze niet mee. Maar ze had een bak ervaring (Young Riders gereden) en kon mn paard echt veel bijbrengen. Hele fijne meid ook en ik kon haar rustig alles overlaten.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:02

Daar zit ook nog een verschil. Iemand die wat rondhobbelt vind ik anders als iemand die mijn paarden echt verbeterd. Die laatste zorgt er uiteindelijk voor dat je paard veel meer waard word.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:03

Heel interessante discussie! Eerlijk zijn, goed en helder communiceren en vooraf gemaakte afspraken en beloften nakomen, vanuit beide partijen.. dan ben je al een heel eind denk ik!

ltpictures

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:34

ja soms kunnen ze het gewoon niet op financieel vlak om een bijdrage te leveren maar dat wilt niet zeggen dat ze niet willen of daardoor slecht zijn!

Ik verzorg zelf een paardje voor iemand maar ik hoef niets te betalen, ik ga 2x de week soms 3 als het de eigenaresse beter uitkomt. Ik zit zelf met het feit dat ik sowieso werk ben niet te lui om iets te doen, maar aangezien me ouders in bewind zitten moet ik thuis bijsturen en hou ik dus niets over voor een bedrage,

MAAAR... ik doe wel iedere keer de stal helemaal uitmesten en opstrooien ect, zet iedere x netjes het voer klaar, hou de dekens en sjabrakken ect zuiver, doe het tuig netjes bij houden, ik zorg zelf voor snoepjes en breng af en toe kleinigheidje mee denk aan beenbescherming halsters of halstertouwen de kleinere dingen, verder gaat het mij absoluut niet om het rijden maar doe ook dingen zoals hem gewoon x longeren of hem los laten en wat hem spelen, of eens gaan wandelen hem laten vrijspringen, doe zowel dressuur matig rijden als calvaletti als springen en pak af en toe ( als financieel mogelijk is ) een les en ja ik hou mij zeker aan me afspraken hebben vaste dagen, en moest niet lukken om welke rede dan ook dan laat ik dat op zijn laatste dag van te voren horen en laat iedere keer weten wat ik gedaan heb ect niet iedereen die een bedrage niet kan voldoen is slecht

maar ben het idd met u eens dat als ze zich al niet aan de afspraken houden en zo een houding uiteraard niet te accepteren is

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:23

Ik heb helaas niet de financiën voor een eigen paard of grote bijdrage per maand. Dus geen niet willen maar simpelweg niet kunnen.

Nu heb ik een heel leuk bijrijdpaard waarvan de eigenaresse niet meer zoveel rijd, en ik daar mee kan helpen.

We lessen regelmatig, ik zorg voor zijn stalletje, poets zijn tuig regelmatig en neem af en toe iets nieuws of lekkers voor hem mee. Af en toe ook weleens voor de eigenaar :D

Het belangrijkste blijft goede afspraken maken, dit moet matchen en mocht er iets veranderen blijf praten met elkaar.

@Zsazsa, hilarisch! Sorry, ik moest hier hard om lachen :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:16

Ik heb sinds kort weer een nieuwe bijrijdster. Ik heb er niet echt 1 nodig, paard staat volpension en ik kan gerust 6 dagen gaan. Maar nu toch weer een bijrijdster voor 2 dagen, hoef ik zelf 2 dagen niet, ook wel lekker met mijn drukke leven.
Ik had een advertentie geplaatst met 50 euro per maand aan bijdrage. Er reageerden alleen serieuze mensen en dat was ook de bedoeling. Uiteindelijk is het een 18-jarige meid geworden, met alleen manege ervaring. Ze wil graag leren, heeft er gevoel voor, neemt dingen ook aan, wil graag lessen en mijn haflinger vindt haar fantastisch. We hebben een paar maanden proeftijd afgesproken. Ik had zelf al niet meer aan de bijdrage gedacht, maar zij kwam er mee. Wilde graag doorgaan en hoe ze de bijdrage aan mij kon betalen.
Ik heb toen maar gezegd dat ze dat geld in lessen moest steken. Bijrijdster blij, ik blij, paard blij :D

En zo zie ik het altijd. Het moet voor iedereen een win-situatie zijn, op welke manier dan ook. Dan is het in verhouding :j

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 08:33

Is het tegenwoordig normaal, dat wanneer een paard nog niet lang onder het zadel is (en dus nog veel moet leren) een bijrijder gezocht wordt die hem die dingen kan leren én moet betalen? Mij lijkt het als je het paard dingen aanleert die de eigenaar wilt, juist betaald zou moeten worden?

Ik doe het niet hoor.. Maar zie het nog wel eens langskomen.. :=

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:53

Ach bij ons een eigenaar die voor haar bijna 2-jarige 2 betalende verzorgers heeft die niks anders met hem kunnen doen dan in de paddock losgooien en de stal moet uitgemest.
Wij zijn stomverbaasd dat mensen bereid zijn om daarvoor te betalen maar ze heeft aanmeldingen genoeg gehad.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:18

dat kan ik ook niet begrijpen... aan de andere kant kopen genoeg mensen een jong paard en hebben daar ook de kosten aan zonder dat ze rijden. Maar goed, verzorgen kan je ook als vrijwilliger op een manege, handelsstal, gehandicapten stichting, bij een fokker etc. over het algemeen. Misschien kennen die mensen de juiste kanalen niet? Of durven ze niet zelf actief t gaan zoeken en vragen bij stallen?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:27

Vind vooral de combi van verplichte klusjes en verplichte bijdrage apart. Als je dan nog meer kan doen dan alleen maar losgooien, maar dat is het. Losgooien en borstelen.

Mijn verzorgster en bijrijder hoeven alleen maar mijn paard en pony te doen. Ik wil dat ze de tijd die ze hebben besteden aan lekker met ze bezig zijn en niet aan klusjes.
Bijdrage hoef ik niet en ze zijn er absoluut niet minder serieus mee of voelen zich minder verantwoordelijk.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 07:35

puppy1128 schreef:
Is het tegenwoordig normaal, dat wanneer een paard nog niet lang onder het zadel is (en dus nog veel moet leren) een bijrijder gezocht wordt die hem die dingen kan leren én moet betalen? Mij lijkt het als je het paard dingen aanleert die de eigenaar wilt, juist betaald zou moeten worden?

Ik doe het niet hoor.. Maar zie het nog wel eens langskomen.. :=

Gezien de advertenties die geplaatst worden is dat inderdaad normaal :D
In de praktijk blijkt dat volgens mij toch niet zo best te werken (hier in de regio tenminste niet).

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:56

Andersom vinden sommige mensen alles al klusjes. Heb al genoeg gekkigheid voorbij zien komen op mijn vorige stal.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je voordat je gaat rijden een paard poetst en na het rijden de nazorg doet in de zin van weer proper op stal zetten met eventueel zweetdeken om etc.

Maar sommige bijrijders komen letterlijk en figuurlijk alleen voor het rijden en vinden het stukje zorg niet in hun taken pakket passen.

Of een paard dat zich met rijden verstapt en de verzorger neemt wel de moeite om de eigenaar te appen maar zelf het been even koelen ho maar. Meisje was al snel niet meer welkom en de eigenaar is door de vader van het meisje nog flink bedreigd.

Het zal een kwestie van vraag een aanbod blijven, waarbij het verschil in aanbod erg groot kan zijn ( shetje op de wei of goed volleerd paard op een faciliteit waar je altijd kan rijden).
En niemand verplicht je een verzorg/bijrijpaard te nemen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:12

nuscaniels schreef:
Ach bij ons een eigenaar die voor haar bijna 2-jarige 2 betalende verzorgers heeft die niks anders met hem kunnen doen dan in de paddock losgooien en de stal moet uitgemest.
Wij zijn stomverbaasd dat mensen bereid zijn om daarvoor te betalen maar ze heeft aanmeldingen genoeg gehad.

:wow:

Hier hoeft gelukkig niet gemest te worden en staat 24/7 op het land dus losgooien is ook niet nodig.
Hier is het vooral poetsen en knuffelen. Af en toe wandel ik met hem. Heb in principe geen verzorger nodig, maar een vriendin gaat af en toe mee of gaat zelf. Zou niet weten waarom ze nu zou moeten betalen.. Veel kan ze toch niet doen met mijn bijna 2 jarige, rijden al helemaal niet. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:18

Ja de advertenties van een eigenaar die een meer ervaren ruiter zoeken dan ze zelf zijn begrijp ik ook niet als daar dan ook nog geld voor gevraagd wordt.
Ik vraag me dan ook af of er ook maar iemand bestaat die dat doet.

En geld vragen voor een 2 jarige? Oke ook bijzonder. :P

Ik heb hier ook 2 twee jarige staan, zal dat ook eens gaan doen :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:11

Goede ideeën he Bruintje!