Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:55

Het verschilt idd per stal.

Ik heb het zelf ook wel een beetje meegemaakt. Gelukkig inmiddels niet meer. Ook op mijn oude stal niet. Daar vroegen ze mij juist veel :')

Merk wel dat op deze stal er niet vervelend tegen je gedaan wordt, maar er wel groepjes zijn. Maar daar trek ik mij vrij weinig van aan. Kom voor t paard haha.

We hebben een reactie op onze advertentie, dus ben benieuwd hoe en wat.

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:12

De groepjes.. Die hebben ze denk ik overal.
Terrible business :}

Wat leuk dat je een reactie hebt! :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:08

Maanlicht schreef:
little_birdy schreef:
Ik heb juist liever niet dat mijn bijrijder van alles meeneemt als in halster snoepjes enz enz.
Paard heeft haar eigen goed passende en kwalitatieve goede spullen dus dat zie ik niet zitten :o

Hoezo dan?
Qua snoepjes kan ik het nog wel ergens begrijpen dat je dat misschien liever niet hebt, maar waarom wil je niet dat ze een eigen halster gebruiken?

Ze kunnen toch datgene weer aanvullen wat ze opmaken? In overleg?

Gewoon zelfde merk als jijzelf gebruikt? Of dat ik de ene keer de zak wortelen betaal en diegene een andere keer? €3,50 voor 20 kg. bij de Welkoop of €4,- bij de groentenboer. Niets ingewikkelds aan toch?

Ik heb gezegd geen brood, geen suikerklontjes, wel een appel of een wortel of een kruidenpaardensnoepje. Iemand had een keer een lik-it meegenomen en toen heb ik vriendelijk bedankt en gezegd dat daar te veel suiker in zat. Die is weer meegegaan.

Verzorgmeid van mijn bejaarde pony vroeg of ze haar eigen dekje mee mocht nemen. Gezegd dat dat mocht als hij schoongewassen was en ze hem dan niet op andere paarden zou gebruiken. Dus nu zit dat dekje onder zijn zadel. Zij is eigenlijk de enige die er nog op rijd. Prima toch?

Een andere verzorgster, ruim 10 jaar geleden, heeft een hoofdstel voor hem gekocht en een vliegen uitrijddeken. Samen gepast ivm de maat, zijn eigen bit in het hoofdstel en toen ze stopte, mochten we het houden. Dat hoofdstel gebruikt hij nu nog. Was een mooie tweedehandse kieffer.

Dat soort dingen zijn leuk. Als dat spontaan gebeurd. Net als dat ze serieus oefenen en graag les willen en willen leren. Aanbieden proefje voor te lezen of mee te gaan op wedstrijd etc.

Nou, vind ze maar. Ze hebben het veel te druk, attent zijn wordt niet meer aan gedacht en het bijrijden moet dan ook even snel tussendoor.

Had ik ook wel, dat ik weinig tijd heb, maar ik zeg niet om elk wissewasje of elk verkoudheid je af. Neem wel elke week les, help geregeld mee met klusjes en hielp ook wel met proefvoorlezen of filmen als dat lukte of ging eens mee naar les of clinic met de eigenaresse omdat dat leerzaam (en gezellig) was.

Golden_Angel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:15

Probleem wat ik heb is dat ik gewoon 32 tot 40 uur werk en dus gebonden zit aan de avonden (wat ik geen enkel probleem vind zo na het werk heerlijk dan even naar de stallen).

Maar vind maar eens een bijrijdpaard met avond voorzieningen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:27

plutolover schreef:
Ik zou t ook erg kunnen waarderen als ik een verzorger had die een keer halster of klitspray uitzich zelf zou kopen..

...Maar mijn roze hoofdstel kon je niet waarderen _O- (Grapje hoor :P )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:29

Mijn paard liep vandaag voor het eerst weer duidelijk minder met les. Had er woensdag zelf voor het laatst o gezeten en vrijdag dat meisje die kwam proefrijden en vervolgens het weekend stil gestaan ivm logeerfeestje van onze oudste en zondag op wedstrijd met mijn trainingspaard. Dat was dus niet goed gegaan. Ze liep een stuk stijver met haar geblesseerde been en in haar bekken vond mijn instructrice. Gelukkig werd het al rijdende wel weer beter, maar wel zonde.

Ze heeft de juiste training dus echt nodig, meerdere keren per week, om beter te worden. Haar laten gebruiken door minder ervaren ruiters, helemaal zonder begeleiding, is niet verstandig.

Het meisje die zou stoppen omdat ik haar vroeg les te gaan nemen appte weer met allemaal vragen, want ze wilde er toch nog even over nadenken. Dat vind ik geen probleem, maar verder ga ik mijn paard voorlopig eerst zelf nog maar verder doortrainen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:33

Is dat zo moeilijk?

De meeste pensionstallen hebben wel bakverlichting lijkt me. En mensen met paarden aan huis ook wel regelmatig toch?

Wij hebben in elk geval gewoon verlichting. Vroeger met 2 bouwlampen, nu met 6 lantaarnpalen.
Met vorst is in de avond rijden wel lastiger. Dan is de bak vaak hard en buitenrijden lukt dan ook niet echt omdat het vroeg donker is. Kan wel, maar dan met verlichting, reflectiespullen, braaf paard en alleen over de vlakke weg.

Golden_Angel schreef:
Probleem wat ik heb is dat ik gewoon 32 tot 40 uur werk en dus gebonden zit aan de avonden (wat ik geen enkel probleem vind zo na het werk heerlijk dan even naar de stallen).

Maar vind maar eens een bijrijdpaard met avond voorzieningen :(

Leuk Sterreke98! Even afwachten of het een match is!

Peelie, misschien waren die meiden de druppel nadat ze eerst ook al het betaal akkefietje met jou had gehad. Omdat ze ook niet meer op jouw vraag reageert.

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:58

Anoniem schreef:
plutolover schreef:
Ik zou t ook erg kunnen waarderen als ik een verzorger had die een keer halster of klitspray uitzich zelf zou kopen..

Zo heb ik op buitenrit al eens moeten rijden met een knaloranje :') (van die bos en strandritten die je kunt boeken)

Echt neon oranje op een fjord :')

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:00

joyce B schreef:
Is dat zo moeilijk?

De meeste pensionstallen hebben wel bakverlichting lijkt me. En mensen met paarden aan huis ook wel regelmatig toch?

Wij hebben in elk geval gewoon verlichting. Vroeger met 2 bouwlampen, nu met 6 lantaarnpalen.
Met vorst is in de avond rijden wel lastiger. Dan is de bak vaak hard en buitenrijden lukt dan ook niet echt omdat het vroeg donker is. Kan wel, maar dan met verlichting, reflectiespullen, braaf paard en alleen over de vlakke weg.

.

Dat valt hier in de regio echt vies tegen veel kleine stallen of paarden aan huis hebben geen verlichting. Mijn laatste bijrijdpaardje had zelfs in de stallen geen verlichting...

In de winter savonds als het rijden geen mogelijkheid is ga ik ook net zo lief longeren of wandelen als dat wel een mogelijkheid is ^^

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:17

Gizeppie schreef:
Golden_Angel schreef:
Das vrees ik toch iets wat altijd gaat terugkomen in de paarden wereld :(.
Ik heb op diverse stallen gereden (bijrijdpaarden) maar ik was altijd 'minder' en hoorde er voor het grootste deel niet bij omdat ik me geen eigen paard kon veroorloven. Niet alleen ik overigens maar bijrijders verzorgers in het algemeen. Behalve als ze heel jong waren dat viel toch wel op. Meisjes van 12 of 13 die langs kwamen die waren altijd 'schattig met veel potentie als je op die leeftijd een verzorgpony hebt dan kom je er wel'

:')

Ik heb daar nooit echt last van gehad. Ik heb 10 jaar bij gereden. Ik denk dat dat per stal heel erg verschilt. Vooral de hogere rijkere stallen zal het wel voorkomen, maar op mijn recreatie stal was dit eigenlijk niet aan de orde..

Ik sta op een recreatiestal en ik ben een van de 3 ruiters op Z niveau op 50 paarden.

Bij mij op stal staan recreatieruiters, een paar springruiters, een paar jachtruiters, menners, dressuurruiters, enduranceruiters. Echt van alles en nog wat, van jong tot oud en man en vrouw.

Maar er zitten een paar meiden tussen die zichzelf blijkbaar belangrijker vinden dan de rest. Ik ben daar inmiddels te oud voor. Ik ben zo'n 8 tot 10 jaar ouder als dat zij zijn. Ik trek me er ook weinig van aan wat andere zeggen of over mij te banketstaaf hebben. De meid die bij mij kwam rijden was juist hun leeftijd. En daar gaat het oa mis denk ik. Er te veel bij willen horen? Aansluiting willen vinden in "de groep". Idk.

Maar wat ik wel weet is dat ik er moe van wordt...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:18

Maanlicht schreef:
little_birdy schreef:
Ik heb juist liever niet dat mijn bijrijder van alles meeneemt als in halster snoepjes enz enz.
Paard heeft haar eigen goed passende en kwalitatieve goede spullen dus dat zie ik niet zitten :o

Hoezo dan?
Qua snoepjes kan ik het nog wel ergens begrijpen dat je dat misschien liever niet hebt, maar waarom wil je niet dat ze een eigen halster gebruiken?

Omdat ze momenteel nog op een manege rijd erbij .
En ik geen zin heb ik schimmels en of droes .

Maar als ze daar gestopt is mag ze heus wel zelf een halster meenemen .
Maar met andere dingen zoals peesjes en dekjes niet .
Ik rij mijn merrie met bepaalde dekjes die een goede pasvorm hebben en peesjes die echt goed passen.
Ik wil geen paard met drukplekken of strepen op benen en of hoofd door niet passend tuig

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:49

Anoniem schreef:
plutolover schreef:

Haha roze bij stan dat past gewoon niet haha. Hij heeft hem toch keer omgehad toen je les had

Maar Ind de attentheid. Als ik verzorgpaard had ipv eigen dan zou ik super leuk vinden om mee te gaan naar wedstrijden enz

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:53

Peelie, misschien vond ze het niet leuk om open en bloot voor wanbetaler te worden uitgemaakt op bokt? Zou dat kunnen?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:54

Eigenaren, hoe vinden jullie het prettig om benaderd te worden door een eventuele toekomstige bijrijder/verzorger?

Ik ben net verhuisd naar een nieuw huis waar ik uitzicht heb op 3 mooie weides. Hier staan een haflinger en (ik denk) belgisch trekpaard in. Ik zou de eigenaar graag willen benaderen, puur om eens een praatje te maken en zodat ze weet dat er een paardenliefhebber in de buurt is om een handje te helpen en anders een oogje in het zijl te houden.

Aan hun boerderij is een poort met daarbij een intercom. Aanbellen en vragen ‘hallo zijn die paarden van u oid’ is misschien wat te direct (of te penny :') )
Ik rijd ook altijd langs hun huis met de auto en heb ze wel eens gezien maar om de auto dan midden op de weg stil te zetten is ook een beetje gek. Ik hoop telkens dat ik ze eens tegen het lijf loop.

Hoe zouden jullie het aanpakken? Briefje in de bus of misschien nog even kat (paard :P ) uit de boom kijken?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:02

Babootje schreef:
Peelie, misschien vond ze het niet leuk om open en bloot voor wanbetaler te worden uitgemaakt op bokt? Zou dat kunnen?

Open en bloot is het natuurlijk niet aangezien niemand weet wie ze precies is hier op bokt. We hebben het daar wel over gehad uiteraard.

De hoofdmoot is echt het gedrag van een aantal van mijn stalgenoten die haar gewoon vakkundig hebben weggepest.

Gaan staan te lachen als ze het hoekje van de gang om loopt. Gaan lopen snispelen met zn alle als ze in de buurt komt. Bij de rijbaan gaan staan te kijken hoe ze aan het rijden is en ook weer roddelen en lachen. Het is gewoon heel erg flauw.

En ik herken dat wel, want dat doen ze ook bij mij, maar mij interesseert het me gewoon geen ene moer meer. Ik kan me heel goed voorstellen dat zo'n jonge meid daar wel mee zit. Op haar leeftijd zat ik daar ook mee en dat heeft me heel wat stallen gekost vroeger. Nu heeft zij de "luxe" om te kunnen zeggen de sfeer staat me niet aan, ik peer hem weer. Met een eigen paard is dat toch wat lastiger.

Maureen. Je zou gewoon aan kunnen bellen en vertellen dat je hier net bent komen wonen en dat je een paardenmeid in hart en nieren bent. Dat je die paarden in de wei zag staan en dat je nieuwschierig bent of ze misschien een handje hulp kunnen gebruiken met de verzorging. Of jullie misschien wat voor elkaar kunnen betekenen.

Maar het niet te moeilijk. Wees eerlijk in je verhaal en enthausiast. Dat werkt imo het beste. Zo heb ik heel vroeger ook mijn verzorgpaardjes gekregen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:03

Maureen: Nodig ze als nwe buurvrouw eens uit op de koffie. Dan kan je het terloos hebben over jullie gedeelde hobby :)

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:08

'Bij de rijbaan gaan staan te kijken hoe ze aan het rijden is en ook weer roddelen en lachen. Het is gewoon heel erg flauw.'

Dit is een hele lelijke, daar werd/word ik ook altijd zo kwaad van. Vroeger maakte het mij ook heel onzeker maar tegenwoordig krijg ik de neiging om can 't paard te stappen en te vragen of ze even willen laten weten hoe het wel moet :')

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:49

Golden_Angel schreef:
'Bij de rijbaan gaan staan te kijken hoe ze aan het rijden is en ook weer roddelen en lachen. Het is gewoon heel erg flauw.'

Dit is een hele lelijke, daar werd/word ik ook altijd zo kwaad van. Vroeger maakte het mij ook heel onzeker maar tegenwoordig krijg ik de neiging om can 't paard te stappen en te vragen of ze even willen laten weten hoe het wel moet :')

Die neiging heb ik ook wel een beetje. Bij mij maken ze het soms nog wel mooier. Mijn ruin is nogal sensibel en kan schrikken van het minste. Dan gaan ze expres langs de kant zitten en extra herrie maken. Zakjes meenemen en daar mee frunniken of expres iedere keer als ik langs kom op staan om vervolgens weer te gaan zitten.

Een poosje terug had ik iemand langs die op mijn sensibele ruin kwam rijden. Die meid langs de kant had wedstrijd. Komt ze samen met haar moeder langs de kant staan te kijken of er spectakel komt. Hoor ik haar moeder zeggen, kom we gaan wat doen. Hoor ik die meid zeggen, nee ik wil nog even wachten misschien gebeurt er nog wel wat spannends! En dat terwijl ze zelf op wedstrijd ging. Dan vind ze het leuker/belangrijker om te kijken of er misschien mogelijkerwijs iemand van mijn paard af valt... (hij was super mega braaf trouwens)

Te belachelijk voor woorden, maar dat is het type mensen wat ik ook bij mij op stal heb. Ik heb gelukkig ook hele leuke stalgenootjes. Maar er zitten echt een paar rotte appels tussen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:52

Pff wat verschikkelijke stalgenoten zeg! Ik hou echt totaal niet van zulke mensen die t express doen bah..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:54

plutolover schreef:
Pff wat verschikkelijke stalgenoten zeg! Ik hou echt totaal niet van zulke mensen die t express doen bah..

Ik ook niet.... het zijn "toevallig" de wedstrijdruiters bij mij op stal. Ze gunnen je het licht niet in je ogen als je pech hebt.

Tjah. Tegenwoordig ben ik gewoon heel "saai" op stal. Ik kom voor mn paard. Ik maak een babbeltje met de mensen die ik aardig vind en verder laat ik het erbij. Lekker makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:02

Golden_Angel schreef:

Dat. Of per ongeluk even je zweep iets te ver uit steken O:)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:13

Anoniem schreef:
Golden_Angel schreef:

:')

Dat gaat jammer genoeg niet. Er staat zelfs speciaal een bank zodat je kan zitten om te kijken. En deze staat ongeveer een 1.5 a 2m bij de rijbaan vandaan.

Geen probleem als je gaat zitten kijken zonder dat er bijbedoeling zijn natuurlijk. Wel vervelend als er meer achter zit.

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:36

Anoniem schreef:
Golden_Angel schreef:

Dat heb ik stiekem al eens gedaan maar dat hebben jullie niet gelezen

Ik tijd tegenwoordig met een dressuurzweep en had heeeeel heel perongeluk vergeten om van hand te wisselen naar de binnenkant :')
Ik raakte ze nauwelijks had ik helemaal geen tijd voor maar had 'm wel naar buiten wijzen

KWAAD :')

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:42

Bedankt voor de tips. Ik wacht er nog heel even mee omdat ik er echt net pas woon maar ik ben ‘bang’ dat de eerste indruk misschien niet goed is en dat mijn kans verkeken is. Ik hoor net van een buurvrouw dat ze regelmatig door de straat wandelt met haar hond. Laat ik dan net op dat moment even iets uit mijn auto moeten pakken ofzo :')

Bovenstaande verhalen over de groepjes en wedstrijdruiters is precies de reden geweest dat ik toenertijd met mijn hafje prive ben gaan staan. Ik merkte vooral dat ik (welliswaar 15 jaar, naief etc) beter wou presteren. Niet om wat met mijn paard te bereiken maar om de rest te laten zien dat ik het ook wel kon. Resulteerde in een zeer ongelukkig paard, die gelukkig eenmaal prive met veel weidegang en buitenritten weer helemaal opbloeide. Nu zou ik me er niks meer van aantrekken qua druk maar het blijft vervelend. En wat is de meerwaarde ervan vraag je je af, alsof ze daadwerkelijk niks beters te doen hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:57

*dubbelpost*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-07-18 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt