Nou hier gaat het wat minder, Bando heeft een flinke peesblessure (Vorige week na een buitenrit dacht ik onregelmatigheid te voelen, maar na 3 passen was het weer weg. Uitgestapt en naar stal gegaan > volgende dag dik been..)
DA is gisteren geweest, echo gemaakt.. Nu minimaal 3 maanden stappen, beginnen met 10 min, en elke maand opbouwen met 5 min. Het liefst 2x per dag..
Al onze plannen gaan nu dus niet door, kan wel janken Vind het ook zo sneu voor m'n bijrijdstertje, die wilde ook 21 april een wedstrijdje rijden, zo schattig.
Dat is balen. Ik zit in dubio, wel weer beginnen aan een bijrijder of niet? Ik heb wel wat reacties gehad, maar allemaal dus langere tijd niet gereden of weinig ervaring. 1 zou wat kunnen zijn, rijdt nog op een fjord. Maar ik wil anderzijds m'n paard graag weer fijn aan het lopen hebben. Dus hier moet een bijrijder ECHT aan bijdragen, anders kan ik er beter niet meer aan beginnen.
ervaring is niet het belangrijkste, GEVOEL. Ik heb dus heel kort 1 meisje gehad (haar ouders vonden dat het paard verhuisd moest worden, en tja, dat doe ik niet) die echt weinig ervaring had, beetje bang was zelfs, geen hoeven uit durfde te krabben. Maar wel direct priveles nam en er gevoel voor had. Ze reed niets anders dan voltes en overgangen, basis dus. Maar als je gevoel hebt kun je dus een paard verbeteren. Als je denkt dat je kunt rijden en geen gevoel hebt, dan verpruts je dus alleen maar. Maar meestal zijn de mensen met wedstrijdervaring vanaf L2 niveau toch de betere ruiters.
Dat is bij ervaring ook. Eigenlijk zoek ik ook wel iemand vanaf L1 a L2 niveau... Maar dat is dus lastig want vaak krijgen ze of die kans niet, of willen ze dat niet.
Ik heb alles voor mezelf eens op een rijtje gezet en [***] gaat de laatste tijd echt als een trein, vraagt zoveel aandacht, en [***] schiet er eigenlijk bij in Terwijl het zo'n leuke pony is en hij echt nog wel graag met je meedoet en dergelijke (dit had ik in het begin niet verwacht ). Ook is het voor hem interessanter als hij regelmatig wat kan doen, in plaats van dan eens wel en dan weer een week niet en dan weer eens een keertje ..
En als ik puur naar de karakters kijk, [***] is een ontzettend lieve pony hoor, maar zo'n ander type dan [***]. [***] heeft gewoon duidelijkheid nodig, en moet af en toe eens op zijn plaats gezet worden en wil graag dingen ondernemen en vanalles uitzoeken. [***] is een heel timide pony, ontzettend lief, maar heel veel rust nodig en dingen moeten rustig opgebouwd worden. Ik merk dat dit soms botst, omdat ik al zolang met [***] bezig ben reageer ik soms verkeerd op [***] .. Achteraf weet ik dat wel, maar het is natuurlijk voor [***] helemaal niet leuk.
Dus ik ga kijken of ik iemand vind met een goed hart, veel geduld en iemand die echt een band wil opbouwen met een paard. Ik ben ervan overtuigd als je je tijd in [***] steekt en hem de tijd geeft dat het echt een super beestje is, en de mogelijkheden zowat eindeloos (als ik zie hoe hij op een jaar tijd al verandert is... ). Hij heeft alleen die tijd nodig om mensen te kunnen vertrouwen, vrees een beetje dat mensen daarop gaan afknappen (dat het niet snel genoeg gaat en ze niet snel genoeg kunnen doen wat ze willen doen.. bv. rijden .. ), maar wie weet is er toch net die ene, iets à la mezelf (eventueel in iets jongere versie ), die aangetrokken wordt door de advertentie
Je advertentie blijft gewoon super klinken! Hopelijk deze keer meer succes!
Hier had meneer iets nieuws bedacht "achteruit lopen/springen tijdens het opstappen" (iets wat ie vroeger ook deed, en eruit was... maarja... vorig jaar ongeluk gehad (staleigenaresse die hem met een ijzeren ketting/halsband ging vastzetten, net naast een raam, ZONDER TOESTEMMING natuurlijk :S want ze ging hem even leren vaststaan (altijd al een issue geweest)... Gevolg: raam kapot, paard dat zich letterlijk heeft laten vallen, hechting net onder zijn oog, 1 cm hoger en meneer had een glasscherf in zijn oog gehad...) dus mjah.. daar weggegaan en hij MAG NIET meer vastgezet worden... Word dus ook niet meer gedaan... Maar sinds dat we een nieuwe verzorgster hebben, heeft ie bedacht dat ie dat weer kan gaan doen :S
Meisje zit hem niet in zijn mond, maakt niet uit of ze de teugels los of vast heeft, vasthouden ==> sowieso springen (dat is na het ongeluk al zo... Is vervelend, maar is even niet anders...) Gelukkig nu een lieve stalhouder die helpt! Ze hebben dus eerst bedacht "wat is er gebeurd?' (Super fijn dat ze ook zo denken ipv meteen meppen) Ze konden zelf niets verzinnen.. Dus vandaag was ik weer mee en zouden we daar op gaan oefenen. Want je wil ook alleen kunnen opstappen, zonder dat iemand z'n hoef op moet tillen (en ik vind opstappen op een paard met 3 benen gewoon eng? ) Eerst moe maken --> geen optie... vorige keer zat ze er met hulp op, na het rijden --> precies hetzelfde...
Dus vandaag... hij had het echt erg (had het zelf nog niet meegemaakt, maar het was echt erger dan eerst :S) Als je langs het zadel ging staan, had ie het al.. Dus bedacht wat het kon zijn... Aanstellerij was de conclusie (was toen ook, gewoon een manier om onder het werk uit te komen, want als je er eenmaal op zit, is ie super lief en braaf :S hij heeft nergens last van, alles past goed, bitloos/bit, maakt geen verschil... Dus vandaag maar de dubbele longe gepakt en daarmee aan de slag gegaan.... En meneer kent gewoon "Ho halt" nog
Uiteindelijk op kunnen stappen zonder dat ie achteruit sprong, achteruit liep... (bij hem wil het wel eens zijn dat snel achteruit ook half omhoog is...) En wat was de geweldige oplossing... als ie achteruit ging, de zweep op zijn kont! Niet eens slaan, maar alleen er iets op hebben was al een "ow ik kan niet verder"
Verzorgstertje daarna op die manier nog eens opgestopt, wel elk stapje gewacht tot ie ontspannen was... ( Er naast staan, wachten,...aan de beugel gaan zitten en weer wachten tot ie weer rustig stond af en toe nog even corrigeren met een "Denk erom", voet erin en gaan zitten....)
Wat het nu is/was, nog steeds geen idee... Zelf denk ik doordat ik te veel ruiters de laatste tijd heb gehad, dat het daar mee te maken heeft. Van de een mag ie dit, van de ander mag ie dat... De een liet er vriendinnetjes op rijden zonder dat ik het wist... Kreeg ik het weer via via te horen dat ie een keer is omgedraaid in het bos, of dat ie zichzelf achterover liet vallen met opstappen... Altijd fijn dat achteraf horen en geen idee hebben hoe ze dat hebben opgelost, want alles ging altijd "goed" en ze hadden altijd "fijn gereden"... *gromt* als ik dat van te voren allemaal had geweten... had ik hun er iig niet op laten rijden.... Maarja, ze waren de enige die reageerden en reden fatsoenlijk... Blijf het een eng idee vinden dat volwassen meiden zoiets doen/juist niet doen :S Nu heb ik een meisje van 15 die heel erg met mij op 1 lijn zit, rijdt netjes (misschien minder mooi dan het andere meisje, die had gewoon super houding etc.) maar ze is super voor mijn paard en eerlijk tegen mij... Dat vind ik toch wel 10x zo belangrijk... Van de ene wel gehoord dat ze elke keer met hem moest vechten omdat ze te veel van hem vroeg.... (Het is een recreatiepony en hij wil echt wel voor je werken, maar dan moet je hem netjes behandelen en vragen... En als ie iets niet kent/snapt tjah... dan niet boos worden :S en dat gebeurde dus kennelijk nog wel eens als ik er niet was... (En het andere probleem met hem... als ie 1x doorheeft "goh als ik dit doe, mag ik stoppen" (dus niet kunnen opstappen het opgeven en hij weer naar stal) dan gaat ie het vaker doen... (Logisch toch eigenlijk?)
Dus met een beetje geduld en zijn gebruiksaanwijzing, komt het wel weer goed... Maar baal er wel een beetje van... Vooral omdat ik steeds meer ben gaan navragen en een steeds minder goede "nasmaak heb" van de bijrijders :S
Blijf nu maar hopen dat dit meisje het netjes blijft doen, geen rare acties heeft etc... We hopen het maar!
Anoniem
Geplaatst: 31-03-13 20:43
Wat een verhaal ... is ook meteen waar ik eigenlijk ook schrik voor heb ... [***] heeft nu vertrouwen in mij (en de mensen die hij vaker ziet), maar het is maar af te wachten hoe 'verzorgers' het gaan doen .. Maar langs de andere kant is het ook fijn voor hem als hij die ene persoon vindt waar het mee klikt, dan kunnen ze samen echt fijne dingen doen, en dat is voor alle partijen leuker (en hoef ik me niet zo schuldig te voelen omdat ik zoveel tijd in [***] steek ). Ik ga kijken, als ik er geen goed gevoel bij heb stopt het gewoon natuurlijk, als hij naar mij toe weer helemaal gaat veranderen enzo.. of weer terug banger wordt en dergelijke, dan blijft het maar zoals het is ..
Mjah, ik heb me op die luxe stal gewoon verkeken, ze kwamen alleen om te rijden (op zich nog geen ramp, mams en zusje of ik zijn er elke dag voor extra aandacht etc.) ze stopten toevallig toen ik weg ging (Is er dan wel een binnenbak? "Nee" en een paar dagen later --> we stoppen, te druk, pony kan niet aan wat ik vraag...
Maarja, toen verhuisd en dan schuif je gewoon heel veel af aan de verhuizing, alles nieuw, andere locatie, winterstopje gehad met die rotsneeuw...
Maarja, heel fijn als je pony waar een jaar geleden nog kindjes van 6 bitloos op buiten reden (wel met mij als actieve wandelaar/hardloper er naast, gewoon zonder touwtje zelfs, want hij loopt braaf mee... (zonder ruitertje ging ie staken en stilstaan met een ruitertje sjokte die braaf mee.. ik ga niet zo hard ) En nu... totaal andere pony lijkt het wel.. Mensen die ik het vertel snappen het ook niet... Tot iemand opeens zei "meisje bij mij op school zei dat een tijd terug, dat ie zo gek was... want die was er op gaan buitenrijden"... Ehm.. WIE?! En dan sta je op een grote stal lekkere controle weer...
Op zich als iemand met jou op 1 lijn zit --> geen probleem.. Maar spreek genoeg "samen" af.. .want dat deden we dus niet... want als ik er was en ik zelf toch wilde gaan rijden, dan kwamen ze niet hoor.... En als ik erbij was, ging het kennelijk ook anders :S
Nu gelukkig staleigenaresse die echt wel een oogje in het zeil houdt en er genoeg verstand van heeft. Snapte eerst die angsten nooit... Want had zoiets van "mijn beest is zo lekker makkelijk, het enige wat ze moeten doen is een beetje rondhobbelen en het beest verwennen" maar mjah... Eerlijk is eerlijk, dressuurmatig is hij een stuk beter geworden, hij heeft meer nek, meer achterhand etc! Dat geef ik ook eerlijk toe.. Maar buiten is ie gewoon minder relax geworden... En hij heeft dus af en toe opstapdrama :S (heb het daar zelf ook 1x meegemaakt toen ze nog reden, en toen kreeg ik ook al te horen dat ie dat vaker deed.. nagevraagd en toen was het "ja soms"...)
Het grote voordeel --> zadel ligt nog niet op stal, dus als ze wil gaan rijden altijd iemand van ons mee... Maar in dit meisje wel vertrouwen, super veel geduld, niet boos te krijgen, wel consequent... Dus hoop echt dat dit het is en dat ze hem wil blijven rijden...
Hier ben ik er sowieso altijd bij, in het begin. Als het echt goed klikt en ik zie dat het werkt dan is het wel mogelijk dat ze alleen naar stal gaan, maar dan zal het al echt heel goed moeten klikken, ik ben een heel erg moeilijk mens
Kreeg net al een eerste bericht... Titel: okeej En: dus verkoopt u [***] nou of niet?
Uh .. niet dus ... en zo iemand heeft bij voorbaat al geen kans
Haha ach ja... ze vroeg er nog niet om hem gratis te krijgen omdat je een slechte eigenaar bent omdat je niet genoeg tijd hebt voor je paard dus het valt nog mee!
Weet je .. hij staat 24/7 buiten met een schuilstal en een maatje, krijgt zijn eten en lekker veel ruwvoer, weide & stal worden proper gehouden en hij krijgt elke dag even aandacht en een aai .. Dus eigenlijk komt hij niks tekort, de basisbehoeften zijn er .. Alleen denk ik dat meer hem wel deugd doet, en dat kan ik moeilijk combineren (ook omdat het zo verschillende karakters zijn, het is echt wel makkelijker om je op 1 paard te richten, of 1 karakter, ipv met 2 verschillende karakters te moeten werken..)
Dat sowieso... 2 is sowieso altijd lastig, ook ivm tijd... Toen mijn oudje met pensioen was, reed ik ook ooit een ander paard... Meestal zette ik mijn oudje dan maar in de bak en die hobbelde braaf achter ons aan zodat ie het idee had dat ie ook mee deed, gewoon met mijn stem wat aandacht geven, af en toe een aai en als ie er genoeg van had --> ging ie ergens rustig stilstaan.... (Bak van 20x 60 dus ruimte zat om om hem heen te rijden...) want als ik hem in de wei liet staan --> ging ie zich druk maken... Dus in dat opzicht, denk ik dat aandacht en er mee bezig zijn wel heel belangrijk is... En dat ze ook echt wel jaloers kunnen worden...
Ik heb inderdaad ook wel een aantal keer met hen samen in de bak gewerkt (gespeeld, hoe je het wil noemen ). Gewoon beide erin en dan met de ene bezig en de andere deed dan wat die wilde (wat bij [***] was op een afstandje staan kijken, en bij [***] was dat ons komen irriteren ). Is wel fijn, maar ook geen optie om altijd te doen, is toch moeilijk om dan echt serieus wat te doen (en natuurlijk kan ik ook niet altijd een pony los laten in de piste, vind niet iedereen zo leuk ).
Wat vinden jullie van mensen die reageren die niet eens de naam van je pony juist schrijven? Heb net in 1 pb 2 verschillende versies gehad .. beiden niet juist dus ... komt op mij altijd over alsof het de mensen niet interesseert zeg maar ... Persoon vroeg ook of hij kon worden geleasd op verplaatsing, dus dat wordt 'm ook niet...
Haha het is lastig ja soms ging het ook niet even lekker.... als ie in een verveel bui was --> afsnijden, en dan ons echt in een hoekje vastzetten dat ik niet eens meer aan de goede kant kon afstappen.. want daar stond ie opeens elke keer als ik stapte/stil stond en er in draf afspringen gaat weer te )
Soms is het wel grappig, maar echt serieus is helaas anders ja...
Tjah, als je een beetje "leest" dan gaan de namen wel goed....
Dat verplaatsen is ook heel erg in ja :S Weet niet wat het is... (maar hier was het dan van "ik wil wel een stal met binnenbak dus kan hij verplaatst worden?" ) Tjah, netjes terug reageren dat dat geen optie is en dan hoor je er waarschijnlijk niets meer van... Mijn ervaring!
Anoniem
Geplaatst: 31-03-13 21:54
Wel netjes reactie terug hoor, bedankt voor de snelle reactie en dat het jammer is. Begrijp het ook wel natuurlijk, wie wil nu niet zo'n superpony voor zichzelf Kan ook wel, alleen graag hier op stal
Het is nu ook niet dat mijn pony's zo spectaculaire namen hebben ofzo .. dus als het dan 2x mis gaat in een bericht van 2 zinnen dan vind ik dat best erg