Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:29

Sees schreef:
Uryanne, dat gebeurt hier niet hoor. Het komt vaker voor dat ik zelf wijk vanwege een wisseling in dagen geïnitieerd vanuit de bijrijders dan andersom. Ik ben alleen niet vrij om te doen met mijn paarden wat ik wil op de dagen dat de bijrijders komen.

Dat is een keus die je maakt. Ik koop een paard voor mijzelf en niet voor een ander. Maar een ieder is daar natuurlijk vrij in ;)
Jouw bijrijders mogen blij met jou zijn! Maar dat het ook vaak anders is is inmiddels wel duidelijk.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:30

Heb je als je iemands auto leent, daar ook zeggenschap over? Of als je een kamer huurt in een studentenhuis? Of een boedelbak of whatever?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:31

uryanne schreef:
Sees schreef:
Uryanne, dat gebeurt hier niet hoor. Het komt vaker voor dat ik zelf wijk vanwege een wisseling in dagen geïnitieerd vanuit de bijrijders dan andersom. Ik ben alleen niet vrij om te doen met mijn paarden wat ik wil op de dagen dat de bijrijders komen.

Dat is een keus die je maakt. Ik koop een paard voor mijzelf en niet voor een ander. Maar een ieder is daar natuurlijk vrij in ;)
Jouw bijrijders mogen blij met jou zijn! Maar dat het ook vaak anders is is inmiddels wel duidelijk.

En andersom hoor want ik ben ook nog steeds érg blij met mijn bijrijders. Of ik ze nu nódig heb of niet, ik vind het fijn dat ze er zijn en dat ik ruggespraak krijg bij bepaalde beslissingen of overwegingen. Buiten mij om, kennen zij de jongens als beste natuurlijk.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:31

superwoman schreef:
uryanne schreef:
Ik zeg ook niet dat je volledige zeggenschap hebt voor 100 euro. Maar toch wel voor een flink deel. In ieder geval is de eigenaar niet meer compleet vrij om te doen en te laten wat hij/ zij wil. Dat is toch redelijk?

nee, dat vind ik niet redelijk.
Voor dat geld krijg je "wat je hebt afgesproken". Wat de eigenaar verder doet of laat met het paard, heeft de eigenaar volledige vrijheid in.

Je zegt het precies goed ;) Wat de eigenaar VERDER doet of laat met het paard. Dus geen VOLLEDIGE zeggenschap over het paard als eigenaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:35

uryanne schreef:
Je zegt het precies goed ;) Wat de eigenaar VERDER doet of laat met het paard. Dus geen VOLLEDIGE zeggenschap over het paard als eigenaar.

Volledige zeggenschap is vastgelegd in de afspraken, daar heeft de eigenaar ook over beslist. (neem aan in overleg, maar niet iets tegen de wil van de eigenaar)
Als de eigenaar wil stoppen met de bijrijder, kan dit ook.
(andersom ook, maar dat maakt qua zeggenschap niks uit)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:37

uryanne schreef:
Mindim schreef:
Wat verwacht jij precies dan als je 80 euro moet betalen per maand, waar wil jij wat over te zeggen hebben?

Het is geen 80 euro waar het mij om gaat. Meer de bedragen van ruim boven de 100.

- Wel of niet wedstrijdsport
- Wel of geen ijzers ivm buitenrijden/ wedstrijden
- Wel of geen sportbrok ivm ambities die ik heb
- Goed zadel waar niet alleen de eigenaar op kan zitten maar ik ook
- Wel of niet vaker naar buiten ivm energie kwijt kunnen alvorens ik ga rijden.

Dat soort zaken. Ik zie het al voor me; ik betaal een fiks gedeelte mee aan de kosten, maar als de eigenaar bedenkt dat ze op 'mijn' dag vrij is en lekker met haar (ons) paard wil rijden dan sta ik aan de kant.

Stel (hypothetisch, ging toch echt niet gebeuren) ik had een bijrijder, die betaalde een deel van de stalling, zeg dat dat zeker niet meer als de helft is, en ik ging enkel recreatief rijden en paard had daarvoor geen ijzers nodig en diegene komt met een eisenpaketje als hierboven, dan mocht diegene toch echt wel de ijzers zelf betalen. Voor 80 euro kun je nog niet eens een paard vierkant laten beslaan.
Hetzelfde met het zadel, als ik een goed passend zadel had, en het is niet naar wens van een bijrijder, dan ging ik toch echt geen nieuwe aanschaffen :wave:
Het moet toch niet gekker worden...

En dan denken dat je voor bijvoorbeeld de helft aan stalling medezeggenschap over andermans paard hebt.

Mocht het paard naar de kliniek moeten voor een koliek-op, betaalde je dan ook de helft mee?
Nee...dacht ik al 8)7

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:38

Als je betaald heb je (moreel en) wettelijk gezien meer rechten.
Iemand betaald bv 100E per maand voor 3 (vaste) dagen per week rijden.
Jullie maken afspraken wat degene wel en niet mag.

Degene rijdt leuk les en de eigenaar beslist "ineens" de (voor mij fijne) dressuurzadel in te ruilen voor een springzadel waar ik niet op kan zitten.
Of het paard van de ijzers af te halen waardoor ik niet meer kan dressuren/springen op gras en makkelijk buiten kan rijden. Dat kan je dus niet maken als eigenaar omdat de bijrijder betaald.

Als je niets betaald heb je helemaal niets te vertellen hoe een paard gehouden wordt en mag je blij zijn als er een passend zadel bij is.
Dan ben je mss wel bereid (in overleg) een goed passend dressuurzadel te kopen en evt zelf de ijzers te betalen.

Natuurlijk is het zo, gaat alles goed dan is er niets aan de hand.
Maar als iemand betaald heeft degene gewoon meer rechten op gemaakte afspraken.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:41

Brainless schreef:

Degene rijdt leuk les en de eigenaar beslist "ineens" de (voor mij fijne) dressuurzadel in te ruilen voor een springzadel waar ik niet op kan zitten.
Of het paard van de ijzers af te halen waardoor ik niet meer kan dressuren/springen op gras en makkelijk buiten kan rijden. Dat kan je dus niet maken als eigenaar omdat de bijrijder betaald.

Als je niets betaald heb je helemaal niets te vertellen hoe een paard gehouden wordt en mag je blij zijn als er een passend zadel bij is.
Dan ben je mss wel bereid (in overleg) een goed passend dressuurzadel te kopen en evt zelf de ijzers te betalen.

Precies!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:47

Ik heb een eigen paard. Hier heb ik ook een bijrijder voor. Die betaalt een klein bedrag. Hij heeft zelf ook paarden gehad en weet dus heel goed wat dit allemaal kost. Hij heeft er geen bezwaar tegen. Nou is mijn paard er ook eentje die het nodige kan, al gaat hij meestal het bos in. Nu met de winter in aantocht, rijdt hij vaker dressuur. Ik laat hem er ook helemaal vrij mee. Ik vertrouw hem daar helemaal in. Ik zie het als een kleine tegemoetkoming in de koten. Ik ben exclusief het krachtvoer al per maand 310,00 kwijt.

Overigens gaat alles in overleg. Als ik alleen op een dag les zou kunnen krijgen, dan draaien we de dagen gewoon om. Kan hij een afgesproken dag niet idem dito.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:50

uryanne schreef:
Brainless schreef:

Precies!

Zo zie ik het absoluut niet. Mijn paard, mijn bepalingen. Hij mag gebruik maken van de toebehoren die op mij zijn afgestemd. Het zou toch niet gekker moeten worden. Dat een betalende bijrijder meer te zeggen heeft over dat soort dingen. Ik rijd zelf het meest. Nou wil ik goed kunnen zitten. Nu de mazzel dat hij het zadel ook top vindt. Ik ga echt geen zadel kopen danwel aanhouden als voor mij een ander zadel beter is alleen maar om de bijrijder tevreden te houden. Tuurlijk is hij wel vrij om zelf een zadel te nemen MITS deze goed op mijn paard past.
Laatst bijgewerkt door Bullebeest op 30-11-12 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:53

@martine0503
Ik zeg ook niet dat een bijrijder meer te zeggen heeft.
Maar je kunt het niet maken als je duidelijke afspraken maakt, degene daar ook voor betaald, dat je als eigenaar dit zomaar kan veranderen?
Andersom zou je dit ook niet "pikken" als de bijrijder ineens andere eisen / regels stelt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:55

Ik heb dat van tevoren allemaal afgedicht; geen ander tuig, geen derden etc. Maar nogmaals, alles gaat hier in overleg en gelúkkig nog nooit problemen gehad.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:55

superwoman schreef:
uryanne schreef:

Wat zou jouw motivatie zijn om iemand te laten betalen? Ik vind het wel erg makkelijk om te zeggen; betalen voor het rijden en verder geen zeggenschap. Dat motiveert niet erg en riekt erg naar een slaatje slaan uit de situatie.
Waarom moet de een 130 euro betalen en de ander 50 voor hetzelfde aantal uren en misschien wel een minder paard? Je zou kunnen zeggen dat het verschil (80 euro) een bijdrage in de kosten is. Dan ben je voor mij mede- eigenaar.

Wanneer mijn buurman mijn auto 1x p/mnd. 'leent' en betaald daar meer dan alleen de kosten van de brandstof voor, lijkt het voor mij sterk op een gedeeld eigendom. Waarom zou dat voor een paard anders zijn?
Je kunt wel makkelijk zeggen; 'je banden slijten en de apk moet ook gebeuren' maar die kosten heb je sowieso.

Een slaatje uit slaan is wel "over de top" hoor. Over het algemeen maak je er geen winst op (. Wat dacht je ook nog van de aanschaf van paard en de rest en de risico's op D.A kosten wat de eigenaar draagt. Daarbij vind ik dat je het nooit helemaal met elkaar kunt vergelijken. Zeker het aantal uur niet, omdat het ook gaat om de lokatie (regio en luxe) en de qualiteit van het paard. daarbij zijn de wensen per verzorgster en eigenaar ook verschillend en is het maar net wat een verzorgster er voor over heeft.
Ook je voorbeeld over de auto, vergeet je een hoop. De banden zullen meer slijten als deze meer worden gebruikt, zelfde als de overige onderdelen. Waarom denk je dat de auto in waarde daalt wanneer er veel km's op staan. Dan heb je nog wegen belasting en verzekering, en weer de aanschafprijs natuurlijk...
Nee, gedeeld eigendom bij lange na niet, tenzij je ook een inleg erbij doet en de risico's mee deelt.

Had je het paard dan voor de bijrijder aangeschaft? Zo komt de vetgedrukte tekst nu namelijk op me over. Risico's voor d.a. snap ik wel, kans is er altijd dat bijrijder paard kreupel rijdt.

Maar wat ik me nu bedenk; hoe zit het verzekeringstechnisch met betalende bijrijders? Eigenaars van Ascot waren er stipt in dat ik niet zomaar een ander er op mocht zetten, vanwege risico op er af vallen en blijvend letsel. Eigenaar wordt dan door verzekering aansprakelijk gehouden. Ik werd daarom ook jaren verplicht om met liverpoolstang in het tweede gat te rijden.
Is de verzekering anders wanneer bijrijder betaald?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:56

Idd martine. Ik zou trouwens ook met een niet betalende bijrijder rekening houden..

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:02

[quote="Brainless"]

Dit stukje komt bij mij behoorlijk bepalend binnen. Als ik voor een ander zadel kies, doe ik dat met reden. Idem met ijzers. Hierbij is mijn hoefsmid mijn adviseur omdat ik mijn paard in optimale conditie wil houden. Als hij zegt blote voeten is nu beter, dan gaan de voorijzers eraf. Het belang van mijn paard en mij gaan voor de bijrijder. Tuurlijk is er wel overleg mogelijk. Ik ben erg blij met mijn bijrijder, dat voorop gesteld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:09

@martine0503
Maar dat is dan wel "in overleg", en niet alla minute en je zoekt het maar uit als bijrijder.
Als degene zich aan de afspraken houdt; dus netjes betaald en zich houdt aan de gestelde regels.
Kan niet de eigenaar ineens de regels (zonder "goede" reden) veranderen.

Natuurlijk als een HS aangeeft dat de ijzers eronder vandaan moeten, is dat een goede reden.
En regels kunnen best in de loop der tijd worden aangepast aan de huidige situatie.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:13

Mijn paard moest een ander zadel. Hier ben ik alleen mee bezig geweest. Voor mijn andere bijrijder die ik naast mijn huidige bijrijder had, was het zadel eigenlijk te groot. Tja, dan had ze toch echt pech. Voor mij is het huidige zadel helemaal top. Ze is nu wel gestopt wegens tijdgebrek. Als ze wil, mag ze hem altijd nog wel een keer doen. Dan wel met het voor haar te grote zadel.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:22

@martine0503;

als jij de bijrijder niet had, moest je dan je paard dingen onthouden of jezelf?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:22

martine0503 schreef:
Mijn paard moest een ander zadel. Hier ben ik alleen mee bezig geweest. Voor mijn andere bijrijder die ik naast mijn huidige bijrijder had, was het zadel eigenlijk te groot. Tja, dan had ze toch echt pech. Voor mij is het huidige zadel helemaal top. Ze is nu wel gestopt wegens tijdgebrek. Als ze wil, mag ze hem altijd nog wel een keer doen. Dan wel met het voor haar te grote zadel.

Maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde.
Ik heb ook een 17 1/2 en 18inch zadel en als mijn bijrijdster een 16 inch achterwerk heeft, is dit heel jammer.
Maar als je een bijrijdster hebt die (in goed overleg) lekker aan het lessen is en 2x per maand een wedstrijdje start, met succes en L2 mag starten, zeggen:

Oh ja, vanaf volgende week stap ik over naar westernrijden en jij dus ook...
Wil niet zeggen dat je nooit meer zou kunnen switchen, maar dat is dan wel iets wat je van te voren eens op tafel gooit.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:58

De afspraken werken 2 kanten op want niet alleen de bijrijder moet zich aan de afspraken houden lijkt me? Zeker als een bijdrage betaald is. Dat de eigenaar uiteindelijk de beslissingen over het paard neemt is logisch maar iemand € 100 per maand laten betalen en vervolgens je eigen plan trek lijkt me ook niet netjes.

Leuk voorbeeld Brainless, dat is mij dus een keer overkomen. Eigenarese had jonge kinderen en heel weinig tijd dus ik heb een periode dag en nacht voor het paard gezorgd. Dat vond ik geen probleem maar aan het einde van de periode werd gezegd dat ze het paard ging omscholen naar western... Oja dat bericht kreeg ik op kerstavond ;) je kan je voorstellen dat ik geen leuke kerst heb gehad dat jaar.

Het is niet alleen dat bijrijders er een potje van maken. Sommige eigenaren kunnen er ook iets van. Maar dat is het risico als je als bijrijder hebt.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:12

uryanne schreef:
@martine0503;

als jij de bijrijder niet had, moest je dan je paard dingen onthouden of jezelf?

Nee, absoluut niet. Ik heb alleen geen zin om andermans hobby te betalen. Als ik het niet alleen kan betalen, dan ook geen paard. Dan ging ik zelf wel bijrijden. Veel voordeliger. Tijdje gedaan. Is toch niet hetzelfde, wel in die periode heel veel geleerd. Paard heeft Z gelopen en is in goede conditie en alle knopjes doen het nog. Eigenaresse is super zuinig met hem.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:17

martine0503 schreef:
uryanne schreef:
@martine0503;

Nee, absoluut niet. Ik heb alleen geen zin om andermans hobby te betalen.

Wanneer jij bent benaderd door je bijrijder heb je groot gelijk! Maar ik blijf moeite hebben met sommige mensen die vragen om een dienst (= Joh, ik heb geen tijd/ geld, wil jij bijspringen) en daar geld voor vragen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:19

biancaaaa schreef:
De afspraken werken 2 kanten op want niet alleen de bijrijder moet zich aan de afspraken houden lijkt me? Zeker als een bijdrage betaald is. Dat de eigenaar uiteindelijk de beslissingen over het paard neemt is logisch maar iemand € 100 per maand laten betalen en vervolgens je eigen plan trek lijkt me ook niet netjes.

Leuk voorbeeld Brainless, dat is mij dus een keer overkomen. Eigenarese had jonge kinderen en heel weinig tijd dus ik heb een periode dag en nacht voor het paard gezorgd. Dat vond ik geen probleem maar aan het einde van de periode werd gezegd dat ze het paard ging omscholen naar western... Oja dat bericht kreeg ik op kerstavond ;) je kan je voorstellen dat ik geen leuke kerst heb gehad dat jaar.

Het is niet alleen dat bijrijders er een potje van maken. Sommige eigenaren kunnen er ook iets van. Maar dat is het risico als je als bijrijder hebt.

Kan me heel goed voorstellen dat je geen leuke kerst hebt gehad. Misschien geen tijdstip geweest om zoiets te melden. Toch vind ik dat de eigenaresse in haar recht staat. Het is tenslotte haar paard. Ik ben het ermee eens dat het niet leuk overkomt voor de bijrijder, betalend of niet. Kun je dat niet handelen, neem dan een eigen paard. Benieuwd hoe je er dan overdenkt als je dan alle kosten zelf moet betalen. Ook als het paard langdurig niet gereden kan worden. Mijn bijrijder hoeft dan nl niet te betalen. Mijn kosten gaan dan wel gewoon door. Sterker nog. Ze zijn dan hoger dan normaal. Dit is nu eenmaal het lot van een bijrijder, wel of niet betalend. Sorry, maar zo denk ik erover.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:28

martine0503 schreef:
biancaaaa schreef:

Kan me heel goed voorstellen dat je geen leuke kerst hebt gehad. Misschien geen tijdstip geweest om zoiets te melden. Toch vind ik dat de eigenaresse in haar recht staat. Het is tenslotte haar paard. Ik ben het ermee eens dat het niet leuk overkomt voor de bijrijder, betalend of niet. Kun je dat niet handelen, neem dan een eigen paard. Benieuwd hoe je er dan overdenkt als je dan alle kosten zelf moet betalen. Ook als het paard langdurig niet gereden kan worden. Mijn bijrijder hoeft dan nl niet te betalen. Mijn kosten gaan dan wel gewoon door. Sterker nog. Ze zijn dan hoger dan normaal. Dit is nu eenmaal het lot van een bijrijder, wel of niet betalend. Sorry, maar zo denk ik erover.

Dat is wel een egoistische gedachte. Alles moet dan blijkbaar van een kant komen. Geen betaling is dat natuurlijk prima. Maar betaling schept verplichtingen van beide kanten.
Probeer je eens te verplaatsen in de schoenen van je bijrijder...
Sorry, maar zo denk ik erover.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:29

Brainless schreef:
Maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde.
Ik heb ook een 17 1/2 en 18inch zadel en als mijn bijrijdster een 16 inch achterwerk heeft, is dit heel jammer.
Maar als je een bijrijdster hebt die (in goed overleg) lekker aan het lessen is en 2x per maand een wedstrijdje start, met succes en L2 mag starten, zeggen:

Oh ja, vanaf volgende week stap ik over naar westernrijden en jij dus ook...
Wil niet zeggen dat je nooit meer zou kunnen switchen, maar dat is dan wel iets wat je van te voren eens op tafel gooit.

Lijkt me inderdaad wel dat je daar "recht" op hebt als je betaald.
Ik vindt dat zelf ook als je betaald moet je ook krijgen wat je afgesproken hebt. Zeggenschap in waar het paard staat end niet maar desalniettemin kun je niet zomaar ja paard verhuizen naar een doe-het-zelf stal zonder overleg vindt ik als iemand betaald. Je moet mi iemand die betaald ook de kans geven om te beslissen of ze het eens zijn met je veranderingen en zo niet om te stoppen. En niet als je net betaald hebt en dan direct een verandering invoeren zonder te melden. Als ik bv 100 euro zou betalen en daarvoor heb ik alles dus binnenbak end en hoef nooit iets te doen en de eigenaar besluit om van stal te verhuizen naar doe-het-zelf met alleen een buitenbak zonder prijswijziging moet ik toch ook de overweging kunnen maken of ik dat wil betalen. Want hoe ik het zie is dat je niet alleen betaald voor het paard maar alles er omheen.
En die kans moet je wel geven. Bij gratis rijden ligt het anders al is het wel netjes om te vermelden natuurlijk maar is het toch anders.