Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Brainless schreef:@MDH
Bij mij was juist andersom van toepassing.
Ik heb eenmaal een betalende bijrijder gehad.
En zij had juist zoiets; ik betaal dus ik mag doen wat ik wil.
Ging zomaar (zonder toestemming) alleen buiten rijden enz.
Nee voor mij niet meer.
Ik gun het iemand en ik vind het leuk als ze met mijn paardjes bezig zijn.
En kunnen ze niet prima; de verzorging doe ik toch zelf.
Jester_ schreef:Ik vind ook dat er in zekete gevallen zeker een bijdrage gevraagd kan worden. Ik heb altijd geleasd dus weet er alles van om te betalenmaar als je de volledige zorg over neemt omdat de eigenaar niet kan, vind ik het een ander verhaal
Anke schreef:Advies: koop een eigen paard. Betaal en doe alles zelf.
Scamander schreef:Ik zou alleen betalen als ik mag rijden, anders niet.
Scamander schreef:Dan zou ik betalen. Maar de situatie waar ik in was voor ik een eigen paard had is dat we het toen niet breed hadden. Al mijn zakgeld ging op mij spaarrekening zodat ik later een goede studie kan hebben. Dus een eventueel verzorg- of bijrijdpaadd zou dan van het manegegeld afgaan.
Als een buitenbak echt te nat is terwijl ik zou rijden zou ik wel door blijven betalen. De eigenaar kan er niks aan doen namelijk. Ik zou zelf ook gewoon in de regen rijden, mensen zijn niet van suiker.
M_D_H schreef:Lang getwijfeld of ik hier ga reageren. Het is zo'n verbitterd topic van beide kanten.
Er zijn een aantal dingen die mij erg opvallen en tegenstaan.
Eigenaren vinden dat de bijrijdster ten alle tijden moet klaar staan. Dit vind ik vreemd. Een bijrijdster heeft ook een eigen leven. Ik sta ook niet 24 uur per dag klaar voor mijn paard. Als ik op vakantie ben, ben ik op vakantie. Als school te veel aandacht van mijn vroeg ging school voor en als werk nu te veel aandacht vraagt gaat dat voor.
Zelfde geld voor bijrijders. Er zijn gewoon bepaalde dingen belangrijker dan jou topper.
Bijrijders daarin tegen verwachten over het algemeen dat ze maar alles mogen doen met het paard van een ander. Bijrijders willen dit het liefste allemaal gratis omdat ze een dienst leveren aan de eigenaar. Bijrijders vinden daarnaast ook dat zij mogen bepalen wanneer het vragen van een bijdrage gegrond is.
Dan reizen bij mij een paar vragen op: Welke dienst lever jij mij precies? Wie ben jij dat jij mag bepalen of een bijdrage gegrond is?
Jammer dat er over en weer zoveel verbittering is.
Even een korte situatie schets van mijn situatie:
Mijn paard staat op een all inclusieve stal. Het enige wat ik verwacht is dat mijn paard beweging en aandacht krijgt. Dat er soms een likje vet over de spullen wordt gehaald (als dat nog niet gebeurd is, want dit doe ik 1 keer per week zelf) dat de spullen netjes en schoon opgeborgen worden. Daarnaast verwacht ik een goede communicatie.
Wat krijg je er vorige terug? Een leuk paard waar je gewoon veel van kunt leren.
Mijn eerste bijrijdster heb ik mee afgesproken dat zij niks betaald. Zij zou 1 keer in de week bij mij les nemen en die les zou wel betaald worden en daarnaast zou zij melden als er spullen kapot waren en dan zou dit vergoed worden.
Dit ging niet zo lekker. Als ik appte kreeg ik geen antwoord (Soms pas een week later). In het begin ging de wekelijkse les goed, op den duur werd het steeds lastiger om af te spreken (dit lag gedeeltelijk wel aan mijzelf, want als ik kan les geven kan ik ook zelf rijden).
Steeds vaker kreeg ik vragen of de bijrijdster nog wel reed, want niemand zag haar. Ik kreeg er zelf ook mijn twijfels over aangezien ik nooit antwoord kreeg via de app en veel van de spullen op dezelfde manier lagen als ik weer op stal kwam. Vaak hoorde ik ook dat werk weer eens voor ging (en begrijp mij niet verkeerd, werk is ook belangrijker dan het paard van een ander... Maar als dit elke keer gebeurd, rij dan geen paard voor een ander meer). Spullen waren kapot en als ik er naar vroeg wist zij van niks (en ik wist zeker dat ik het zelf niet kapot gemaakt had) als de pony een wondje had of een ijzer miste wist zij nooit van iets (kan gebeuren, maar het begon op te vallen). Waarom mocht ze blijven? Als ze kwam was ze wel goed voor de pony. En als er iets met mij was kon ik in eens wel op haar rekenen.
Uiteindelijk ging ze verhuizen en zijn we in goed overleg uit elkaar gegaan... En heb ik besloten bij de nieuwe bijrijdster alles anders te doen.
Dus, mijn nieuwe bijrijdster betaald een bedrag van 75 euro per maand voor 3 keer rijden of longeren in de week. Dit komt uit op €6,25 per keer. Daarnaast verwacht ik dat er les wordt genomen bij mij instructrice van 2 keer een half uur in de maand. Verder verwacht ik dat er goed gecommuniceerd wordt met elkaar. In mijn kast ligt een boekje, maar mijn bijrijdster appt mij gewoon elke dag dat zij geweest is.
Mijn bijrijdster heeft besloten 1 keer in de week een uur les te nemen (omdat ze graag leert en zo snel mogelijk een combinatie vormt met mijn paard). Van de week had zij tijd over en heeft ze mijn kast opgeruimd en de stof rond de kast weggehaald en de spullen die onder het stof zaten schoon gemaakt (wat een topper). Daarnaast viel het haar meteen op dat de pony een ijzer miste en is ze deze gaan zoeken in de wei.
Officieel rijd zij elke vrijdag tot en met zondag. Echter gaat zij dit weekend met haar familie een weekendje weg. Dit moet ook kunnen, dus heb ik voorgesteld dat zij dan deze week doordeweeks rijd.
Hier ging zij zelf niet eens van uit.
Wij werken nog niet lang samen, maar tot nu toe ben ik erg tevreden!
De bijdrage gaat in een potje en wordt gebruikt om spullen te vervangen. In maart hoop ik haar mee te kunnen nemen naar de equitana als verrassing zodat we eventueel samen van het potje kunnen shoppen (als er nog niks kapot is).
Ik heb een bijdrage gevraagd om de bijrijdster serieus te laten omgaan met mijn pony. Zodat er minder snel afgezegd wordt omdat er dit keer een 'consequentie' aan hangt aangezien je wel hebt betaald voor die keer.
Heb ik percee een bijrijdster nodig? Nee. Mijn paard komt ook wel aan zijn beweging zonder bijrijdster. Maar ik vind het leuk om iemand een kans te geven met mijn paard te werken en hier anders te leren en eerlijk is eerlijk, het maakt bepaalde dingen wel makkelijker (er is meer controle op mijn paard dus ik ben zelf wat geruster als ik er niet ben).
TanteSabien schreef:Ik pieker er niet over om te gaan betalen voor een paard van een ander.
Die betalen mij maar.
Ze hebben iemand nodig die hun paard aandacht en beweging geeft en het liefst ook nog hoger op rijdt.
Dan huur je dus iemand in en laat je niet iemand betalen voor hetgeen je zelf niet kan.
Zou een mooie bak zijn zeg als ik mijn huis geschilderd wil hebben en ik tegen de schilder zeg: ja heej luister ff, je moet er wel voor betalen hoor want zo doe jij ook weer ervaring op he.
Dacht het niet dus.
En daarbij hoor je geen paard te kopen als je hem niet zelf kan onderhouden.
Dus bijrijders die niet willen betalen? groot gelijk: Laat je er maar voor betalen!