bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:11

Mooi omschreven.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:40

Ik vind ook dat er in zekete gevallen zeker een bijdrage gevraagd kan worden. Ik heb altijd geleasd dus weet er alles van om te betalen :j maar als je de volledige zorg over neemt omdat de eigenaar niet kan, vind ik het een ander verhaal :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:51

@MDH
Bij mij was juist andersom van toepassing.

Ik heb eenmaal een betalende bijrijder gehad.
En zij had juist zoiets; ik betaal dus ik mag doen wat ik wil.
Ging zomaar (zonder toestemming) alleen buiten rijden enz.

Nee voor mij niet meer.
Ik gun het iemand en ik vind het leuk als ze met mijn paardjes bezig zijn.
En kunnen ze niet prima; de verzorging doe ik toch zelf.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:57

Brainless schreef:
@MDH
Bij mij was juist andersom van toepassing.

Ik heb eenmaal een betalende bijrijder gehad.
En zij had juist zoiets; ik betaal dus ik mag doen wat ik wil.
Ging zomaar (zonder toestemming) alleen buiten rijden enz.

Nee voor mij niet meer.
Ik gun het iemand en ik vind het leuk als ze met mijn paardjes bezig zijn.
En kunnen ze niet prima; de verzorging doe ik toch zelf.

Ik heb dat juist gehad met een gratis bijrijdster.
Die is maar een week gebleven, reed de pony met een zweep omdat ze vond dat hij moet luisteren (ging niet goed dus viel ze er van af). Ging samen met een vriendin naar buiten waarbij pony zonder haar terug kwam >;) En toen de stalhoudster aan mij vroeg of dat allemaal wel de bedoeling was (ik was die week op vakantie en we hadden afgesproken dat zij de week na mijn vakantie pas zou beginnen) kreeg ik pas door wat er allemaal gebeurde met mijn paard >;)

Daarom heb ik van te voren met dit meisje besproken wat mijn verwachtingen zijn en wat pertinent niet kan of mag en heb ik ook aan haar gevraagd wat haar wensen en verwachtingen zijn.
Zodat alles helder is voor je met elkaar in zee gaat :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:13

Ik had ook alles doorgesproken met het meisje en haar moeder.
Vrij rijden in wei/bak toegestaan; buiten NIET.
We hebben wel een paar x samen buiten gereden (had 2 paardjes daar staan), maar ze mocht niet alleen weg.
Daarnaast was zij geeneens op de pony maar op mijn paard naar buiten.

Kreeg ik een telefoontje (paard stond nl niet aan huis); goh klopt het dat X met jouw paard het dorp in mag?
Was ze met paard en al naar haar huis gereden en moeders vond dat ook heel normaal; want ja het ging toch goed en ja ze betaalde nu eenmaal ervoor.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:15

Heel bizar :wow:
Als je een paard ergens huurt mag je toch ook niet zo maar een wedstrijd er mee gaan rijden :+
Wat mensen toch tegenwoordig allemaal verzinnen :')

Gelukkig heb ik een nette bijrijdster en een nette moeder die exact hetzelfde over bepaalde dingen denkt als ik.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:49

Jester_ schreef:
Ik vind ook dat er in zekete gevallen zeker een bijdrage gevraagd kan worden. Ik heb altijd geleasd dus weet er alles van om te betalen :j maar als je de volledige zorg over neemt omdat de eigenaar niet kan, vind ik het een ander verhaal :j

Maar of de eigenaar niet kan of wel kan, maakt voor de verzorging en afspraken toch geen zak uit?
Je krijgt niet meer of minder dan wat je hebt afgesproken. Of moet de eigenaar altijd klaar staan en geen afspraken hebben als het de dag is van de verzorgster?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:49

Anke schreef:
Advies: koop een eigen paard. Betaal en doe alles zelf.

Dat zou ik ook eerder doen dan een bijrijdpaard waar ik alles voor moet betalen.
Dan heb ik tenminste ook de zeggenschap erover wat ermee gebeurd en wanneer enzo.
Ik vond het heel niet erg om een deel vd kosten te betalen maar dat moest imo wel redelijkerwijs zijn dus niet én alles betalen (zoals ik al zei: stalgeld, extra voer, bodembedekking, hoefsmid, dierenarts etcetc) én alles eromheen doen.
Ik betaalde geen bijdrage en ik deed met alle liefde alles eromheen, of ik betaalde een bijdrage en ik deed qua klussen/dingen eromheen niet meer dan ff aanvegen, mest uit de rijbaan/poetsplaats vissen en de boel netjes achterlaten.
Maar dat is iets waar ik van te voren al naar vroeg: wat wordt er van mij verwacht.
Overigens heb ik altijd gratis bijgereden (buiten lessen om en evt beslag als dat speciaal voor mij eronder gezet moest worden) en meestal ook een groot deel van de verzorging eromheen gedaan, dingen vergoed/vervangen die kapot gingen als ik ze gebruikte en de boel netjes achtergelaten.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:38

Ik zou alleen betalen als ik mag rijden, anders niet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:45

Scamander schreef:
Ik zou alleen betalen als ik mag rijden, anders niet.

En wanneer je mag rijden maar er ook wordt gevraagd een van de dagen dat je komt te longeren?

Toen ik nog op zoek was kreeg ik ook de opmerking dat er alleen betaald werd als er gereden mocht worden. Verwachting was een binnenbak waarin altijd gereden kan worden. Wij hebben een buitenbak waarin altijd gereden kan worden :+. Toen kreeg ik als opmerking dat ik niet kon verwachten dat ze in de regen zouden gaan rijden (eerlijk? ik doe dat zelf wel, maar verwacht dat niet van een ander. Ik verwacht dan wel dat je op zijn minst komt knuffelen en poetsen). Nou dan ging er wel een bedrag van de bijdrage af als het regende... Nou, nee :o
Ze vonden het ook vreemd dat ik verwachte dat er af en toe ook gelongeerd zou worden :o. Ik vind dat gewoon een belangrijk onderdeel van de training.
Verder vraag ik een bijdrage omdat je met mijn paard bezig gaat. niet omdat je rijd.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:47

Dan zou ik betalen. Maar de situatie waar ik in was voor ik een eigen paard had is dat we het toen niet breed hadden. Al mijn zakgeld ging op mij spaarrekening zodat ik later een goede studie kan hebben. Dus een eventueel verzorg- of bijrijdpaadd zou dan van het manegegeld afgaan.

Als een buitenbak echt te nat is terwijl ik zou rijden zou ik wel door blijven betalen. De eigenaar kan er niks aan doen namelijk. Ik zou zelf ook gewoon in de regen rijden, mensen zijn niet van suiker.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:51

Heb overigens nooit een verzorgpaard of bijrijdpaard kunnen vinden omdat degene waar ik bij zou kunnen rijden te duur zijn in mijn omgeving en waarbij rijden niet mocht nog steeds best duur waren. En dan kon je bijvoorbeeld ook niet met ze lange lijnen of mennen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:53

Scamander schreef:
Dan zou ik betalen. Maar de situatie waar ik in was voor ik een eigen paard had is dat we het toen niet breed hadden. Al mijn zakgeld ging op mij spaarrekening zodat ik later een goede studie kan hebben. Dus een eventueel verzorg- of bijrijdpaadd zou dan van het manegegeld afgaan.

Als een buitenbak echt te nat is terwijl ik zou rijden zou ik wel door blijven betalen. De eigenaar kan er niks aan doen namelijk. Ik zou zelf ook gewoon in de regen rijden, mensen zijn niet van suiker.

Dan was is het ook wel begrijpelijk .Ieder moet ook doen waarbij hij of zij zich goed bij voelt. geld voor eigenaar maar ook voor bijrijder/verzorger.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 14:15

M_D_H schreef:
Lang getwijfeld of ik hier ga reageren. Het is zo'n verbitterd topic van beide kanten.
Er zijn een aantal dingen die mij erg opvallen en tegenstaan.

Eigenaren vinden dat de bijrijdster ten alle tijden moet klaar staan. Dit vind ik vreemd. Een bijrijdster heeft ook een eigen leven. Ik sta ook niet 24 uur per dag klaar voor mijn paard. Als ik op vakantie ben, ben ik op vakantie. Als school te veel aandacht van mijn vroeg ging school voor en als werk nu te veel aandacht vraagt gaat dat voor.
Zelfde geld voor bijrijders. Er zijn gewoon bepaalde dingen belangrijker dan jou topper.

Bijrijders daarin tegen verwachten over het algemeen dat ze maar alles mogen doen met het paard van een ander. Bijrijders willen dit het liefste allemaal gratis omdat ze een dienst leveren aan de eigenaar. Bijrijders vinden daarnaast ook dat zij mogen bepalen wanneer het vragen van een bijdrage gegrond is.
Dan reizen bij mij een paar vragen op: Welke dienst lever jij mij precies? Wie ben jij dat jij mag bepalen of een bijdrage gegrond is?

Jammer dat er over en weer zoveel verbittering is.

Even een korte situatie schets van mijn situatie:
Mijn paard staat op een all inclusieve stal. Het enige wat ik verwacht is dat mijn paard beweging en aandacht krijgt. Dat er soms een likje vet over de spullen wordt gehaald (als dat nog niet gebeurd is, want dit doe ik 1 keer per week zelf) dat de spullen netjes en schoon opgeborgen worden. Daarnaast verwacht ik een goede communicatie.
Wat krijg je er vorige terug? Een leuk paard waar je gewoon veel van kunt leren.

Mijn eerste bijrijdster heb ik mee afgesproken dat zij niks betaald. Zij zou 1 keer in de week bij mij les nemen en die les zou wel betaald worden en daarnaast zou zij melden als er spullen kapot waren en dan zou dit vergoed worden.

Dit ging niet zo lekker. Als ik appte kreeg ik geen antwoord (Soms pas een week later). In het begin ging de wekelijkse les goed, op den duur werd het steeds lastiger om af te spreken (dit lag gedeeltelijk wel aan mijzelf, want als ik kan les geven kan ik ook zelf rijden :+ ).
Steeds vaker kreeg ik vragen of de bijrijdster nog wel reed, want niemand zag haar. Ik kreeg er zelf ook mijn twijfels over aangezien ik nooit antwoord kreeg via de app en veel van de spullen op dezelfde manier lagen als ik weer op stal kwam. Vaak hoorde ik ook dat werk weer eens voor ging (en begrijp mij niet verkeerd, werk is ook belangrijker dan het paard van een ander... Maar als dit elke keer gebeurd, rij dan geen paard voor een ander meer). Spullen waren kapot en als ik er naar vroeg wist zij van niks (en ik wist zeker dat ik het zelf niet kapot gemaakt had) als de pony een wondje had of een ijzer miste wist zij nooit van iets (kan gebeuren, maar het begon op te vallen). Waarom mocht ze blijven? Als ze kwam was ze wel goed voor de pony. En als er iets met mij was kon ik in eens wel op haar rekenen.
Uiteindelijk ging ze verhuizen en zijn we in goed overleg uit elkaar gegaan... En heb ik besloten bij de nieuwe bijrijdster alles anders te doen.

Dus, mijn nieuwe bijrijdster betaald een bedrag van 75 euro per maand voor 3 keer rijden of longeren in de week. Dit komt uit op €6,25 per keer. Daarnaast verwacht ik dat er les wordt genomen bij mij instructrice van 2 keer een half uur in de maand. Verder verwacht ik dat er goed gecommuniceerd wordt met elkaar. In mijn kast ligt een boekje, maar mijn bijrijdster appt mij gewoon elke dag dat zij geweest is.
Mijn bijrijdster heeft besloten 1 keer in de week een uur les te nemen (omdat ze graag leert en zo snel mogelijk een combinatie vormt met mijn paard). Van de week had zij tijd over en heeft ze mijn kast opgeruimd en de stof rond de kast weggehaald en de spullen die onder het stof zaten schoon gemaakt (wat een topper <3 ). Daarnaast viel het haar meteen op dat de pony een ijzer miste en is ze deze gaan zoeken in de wei.
Officieel rijd zij elke vrijdag tot en met zondag. Echter gaat zij dit weekend met haar familie een weekendje weg. Dit moet ook kunnen, dus heb ik voorgesteld dat zij dan deze week doordeweeks rijd.
Hier ging zij zelf niet eens van uit.
Wij werken nog niet lang samen, maar tot nu toe ben ik erg tevreden!

De bijdrage gaat in een potje en wordt gebruikt om spullen te vervangen. In maart hoop ik haar mee te kunnen nemen naar de equitana als verrassing zodat we eventueel samen van het potje kunnen shoppen (als er nog niks kapot is :+ ).

Ik heb een bijdrage gevraagd om de bijrijdster serieus te laten omgaan met mijn pony. Zodat er minder snel afgezegd wordt omdat er dit keer een 'consequentie' aan hangt aangezien je wel hebt betaald voor die keer.

Heb ik percee een bijrijdster nodig? Nee. Mijn paard komt ook wel aan zijn beweging zonder bijrijdster. Maar ik vind het leuk om iemand een kans te geven met mijn paard te werken en hier anders te leren en eerlijk is eerlijk, het maakt bepaalde dingen wel makkelijker (er is meer controle op mijn paard dus ik ben zelf wat geruster als ik er niet ben).

Mooi omschreven!
Zo denk ik er ook over en een soort gelijke ervaring gehad.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 11:58

Hoi!
Ik bepaal 20,- voor 3x rijden in de week.
Vind zelf dat je er niets voor moet vragen maar vind dit wel een prima bedrag :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:40

20/maand
voor 12 keer rijden?
Is nog geen 2,- per keer.
Kan me goed voorstellen dat je dit een prima bedrag vindt!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:28

Heb alleen de laatse pagina en de openingspost gelezen.
Ik heb al een aantal verzorgpaarden of bijrijdpaarden gehad, nooit er voor hoeven betalen. Ik vind dat eigenlijk zelfs gek... want dan kan je net zo goed een leasepaard nemen. De eigenaar zoekt een verzorgster toch? Want ik wel altijd zelf heb moeten betalen zijn lessen, wedstrijden ect. wat ik weer normaal vind. En ik heb een aantal spullen gekocht die ik nodig had en zelf betaald. Maar als ik het zo lees heb ik geluk gehad.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 01:14

Ik betaal voor 1 à 2 keer in de week 20 Euro per maand en ik les om de week voor 15 Euro per half uur. Vind dit een prima bedrag. Elke week spreken we af wanneer ik kom (meestal op mijn vrije dag)

Vorige verzorgpaard betaalde ik 30 Euro per maand voor 2 keer per week maar mocht het eerste half jaar niet rijden en daarna 1 keer per week rijden en 1 keer per week longeren. Ik had hier vaste dagen dat ik kwam.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:39

Toen ik nog geen eigen paard had en voor iemand anders reed betaalde ik 200 gulden per maand. Mocht elke dag komen en ook reed ik wedstrijden. Later werd dat 100 euro per maand. Op dit adres heb ik erg veel geleerd, het was elke cent meer dan waard. Toen deze man ging verhuizen ging ik was nieuws zoeken.
Toen kreeg ik een verzorg paard geheel gratis, het was leuk! Maar mijn ambities lagen stil en heb er geen ruk geleerd.

Vond het op een gegeven moment zonde van mijn tijd en heb toen mijn eerste eigen paard gekocht.
Ik wou namelijk weer leren, en leren kost gewoon tijd en geld.

Als ik mijn paard weer zou verleasen vraag ik daar geld voor.
Niet omdat ik dat geld nodig heb,
Maar omdat het ik er ook tijd in moet investeren, les moet geven aan de leaser en kennis bij moet brengen.
Ik wil namelijk dat mijn leaser mijn paard rijd zoals ik dat ook doe.
En mijn paard behandel zoals ik dat ook doe.
En dan heb ik nog 100 redenen waarom het normaal zou zijn dat een leaser betaald.

En als het uiteindelijk heel goed zou gaan en ik er niet veel tijd meer in hoef te investeren dan zal ik wel coulant zijn. (voor een zak biks in de maand ofzo)
Maar wel verplicht les voor eigen rekening.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 08:58

@M_D_H ik vind het mooi omschreven en precies dat denk ik er ook over.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:00

Dat is inderdaad super omschrijving
Ik heb hier nog steeds geen verzorgster doe het nu al jaar alleen en toch mis je soms wel
Maar idd hier is tot nu iedereen die gelijk wilt rijden en niet wilt mesten, of lopen longeren met de paarden had gezecht tegen zo nieuwe meid die kwam de eerste paar x wil ik mee naar buiten we hebben geen bak en stuur geen wild wreemde alleen op me paard naar buiten

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:04

Ik heb die bijdrages altijd kolder gevonden. Ik heb dan ook nog nooit betaald voor een bijrijdpaard (in mijn studenten tijd, man had geen tijd doordeweeks en ik niks te rijden. Wederdienst zou ik dat noemen)

Nu heb ik er zelf 3 staan, mijn rijpaard is geen brave en ik had daar nu in mijn zwangerschap een bijrijder voor. Zij kwam er zelf mee, nadat ze haar paard moest laten inslapen. Dat noem ik wederdienst, ik kan op het moment niet rijden, zij had niks te rijden en wel de ervaring en de kunde. Ik bracht haar zelfs vaak mijn paard op lokatie met de trailer. Wij hebben nooit gevraagd naar betaling, van beide kanten niet (zij kon mijn paard ook nog wat bijbrengen). Het is in onze kringen (dan bedoel ik ruitervereniging en kennissen/bekenden met paarden) gewoon niet gebruikelijk.

Voor de ponies lopen hier verschillende dames rond, <8 jaar (ivm t formaat van de ponies), deze dames zijn mij ook niets verschuldigd. (Van 1 moeder krijg ik vaak een zak voer om aan betreffende pony te voeren that's it). Ik vind het leuk dat de ponies aandacht krijgen, zeker mijn oude dame is daar erg van op geknapt, en zij hebben een betrouwbare pony om mee te prutsen zoals ik dat vroeger ook kon.

Bij mij blijft het ruilhandel met gesloten beurs zeg maar.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:13

Misschien een advertentie plaatsen waar je duidelijk in zet wat je verwacht en wat je niet wilt. Met nadrukkelijk erbij dat er in de toekomst meer mogelijk is?
Ik heb eigenlijk altijd een bijdrage geleverd en voor mij was het logisch om een paard eerst te leren kennen door in de bak te rijden, te longeren en naast aan het halster te lopen en lekker te tutten, grondwerken. En als het kon 'niet elk paard mocht naar buiten, maar daar kon ik weer lekker mee lessen. En anderen mocht ik wel mee naar buiten, sommigen al vrij snel en deed dat toen zelf niet omdat ik vind dat je veilig over straat moet kunnen, met een groepje deed ik het al sneller maar alleen dan ging er toch wel wat tijd overheen. En de goede verzorgster die wij hadden mocht ook alles, echter werd dit pas duidelijk toen wij haar echt vertrouwde zij handelde in het paard zijn belang en deed alles voor hem. En zou hem nooit doorweekt op stal zetten en nooit galopperen op een gevaarlijk punt. Maar wel lekker met hem in een groep Nasr het strand of alleen een stukje naar het bos wat achter stal lag. Wij hebben er bij haar nooit een probleem in gezien. Maar iemand anders had dit mogelijk niet gekunt, of gemogen. Het hangt af van de persoon icm het paard. Sommigen hadden het met mij getroffen, bij andere paarden had ik een mindere klik maar zou het paard nooit laten zitten maar daarmee zou ik nooit een voet buiten stal zetten ;) en wij hadden het enorm getroffen met onze verzorgster maar zulke zijn lastig te vinden, ik denk zelf dat het op je pad komt. Onze verzorgster was een vriendin van een vriendin die toevallig op stal was en toevallig een stukje mocht rijden, en ze vond hem leuk. De verzorgsters die afgesproken kwam kijken waren allemaal van die klagers. Wat heb je daaraan?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:25

Alleen maar ellende en frustratie.
Jammer is dat!

Vertrouwen. Als dat er eenmaal is, gaan deuren open.
Zonder vertrouwen werkt het gewon niet.
Vertrouwen opbouwen heeft tijd nodig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:36

TanteSabien schreef:
Ik pieker er niet over om te gaan betalen voor een paard van een ander.
Die betalen mij maar.

Ze hebben iemand nodig die hun paard aandacht en beweging geeft en het liefst ook nog hoger op rijdt.
Dan huur je dus iemand in en laat je niet iemand betalen voor hetgeen je zelf niet kan.

Zou een mooie bak zijn zeg als ik mijn huis geschilderd wil hebben en ik tegen de schilder zeg: ja heej luister ff, je moet er wel voor betalen hoor want zo doe jij ook weer ervaring op he.

Dacht het niet dus.

En daarbij hoor je geen paard te kopen als je hem niet zelf kan onderhouden.

Dus bijrijders die niet willen betalen? groot gelijk: Laat je er maar voor betalen!

Met zo'n attitude zou Jij er dus bij mij niet inkomen als bijrijder. :D