Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Peelie schreef:Lisette, trek het je niet te persoonlijk aan. Dat is mijn tip. En gewoon weer opzoek naar een niet paard. Investeer in les en geef aan bij de eigenaar dat je graag wilt leren.
De meid die er bij mij nu mee stopt is 17. De meiden zo over haar zouden roddelen ook. Ik heb in het begin al aangegeven dat ze zich lekker bezig moet houden met het paard en vooral niet te veel met de meiden op stal. Er zitten nogal types tussen.
Dus eigenlijk heb ik liever dat de volgende meer mijn leeftijd heeft (25) of juist veel jonger 12 oid. Dan zijn ze ook niet interessant om over te roddelen.
joyce B schreef:Ik kan ook weer om me heen kijken voor een bijrijder voor mijn paard.
Het had het meisje die 1x per week kwam gevraagd hoe het nou zou komen met die 2e keer rijden en of ze had overlegd over de lessen omdat ik er de afgelopen 2 maanden niets meer over gehoord had en het zo te vrijblijvend vond terwijl mijn paard juist meer kan en had verwacht dat ze nu wel fanatieker zou worden.
Ik heb aangegeven wat de kosten per les waren bij 1 van de instructrices waar ik aan huis hulp van krijg (25,- per les van 45 minuten) en wat ik vroeg als vergoeding als ik haar moest helpen (tot nu toe hielp ik af en toe zo tussendoor, maar structureel helpen elke keer vind ik ander verhaal, dus vroeg 10,- per keer "les" ) omdat ik haar anders qua tijd net zo goed zelf kan rijden.
Gevraagd van wie ze dan les zou willen en hoevaak ze wilde lessen per maand als ze wilde lessen.
Blijkbaar was dat te veel druk want ik kreeg bericht dat ze het te druk had om vaker te komen en te weinig geld had om te lessen en dus besloten had dat ze beter kon stoppen.
Het andere meisje die kwam proefrijden kwam 25 minuten te laat zonder waarschuwing, en wilde ook maar 1x per maand lessen terwijl ik vooral in het begin vaak les wel nodig vond n.a.v. hoe het rijden ging.
Dat is waarschijnlijk ook niet wat ik zoek voor mijn paard.
Bij beide meiden liep ze af en toe wat onregelmatig bij spanning, te hoog tempo, onbalans of te strakke hand. Dan merk je dat correct, in balans, naar ontspanning rijden en rechtrichten toch nog wel erg belangrijke voorwaarden is.
Dan gaat het toch al snel om een vrij ervaren dressuur rijdende ruiter die goede dressuurlessen heeft gehad...
Ik zoek liefst iemand die er gelijk netjes mee weg kan rijden, echt wil investeren in lessen (minimaal om de week les hier aan huis of ze moeten al echt goed rijden) en daarnaast zich ook mede-verantwoordelijk voelt voor het paard, de gezamenlijke verzorging er om heen en ook wat wil bijdragen in het verbruik van vliegenspray/Anti-Klit/snoepjes, wortels etc.
En anders maar niet, tot ik haar door wil laten trainen voor hoger niveau. Dan betaal ik wel...
0000 schreef:Mmz, de type paarden die jij omschrijft (behalve de eerste dan) klinken als paarden waarvoor men toch wel een zeer ervaren ruiter zoekt. Ik kan me voorstellen dat dat met alleen manege ervaring en je jonge leeftijd te hoog gegrepen is, jammer want dat is geen leuke ervaring. Wat belangrijk is, is dat je zo duidelijk mogelijk aangeeft wat je wel en niet kan. Dat maakt de kans op een passende en langdurige match een stuk groter. De paarden die jij omschrijft (jong, sportgericht) moeten niet enkel gereden worden maar ook echt getraind, verbeterd. Misschien zit jij nog in de fase waarbij je vooral zelf leert en het paard daarvoor geschikt moet zijn. Daarover mag je best duidelijk zijn zodat een eigenaar geen dingen van je verwacht die je niet waar kan maken. Als je daarnaast bereid bent te investeren in jezelf en je rijden (dmv les bijvoorbeeld) heb je vaak ook al een streepje voor. Soms is het ook de moeite om een stapje lager te beginnen. Door bijvoorbeeld op een stal te gaan helpen en te laten zien dat je gemotiveerd bent. Vaak ontstaan er dan op termijn ook wel mogelijkheden om te rijden als ze zien dat je echt gemotiveerd en betrouwbaar bent en bereid ervoor te werken.
joyce B schreef:Jong volwassen
Darkadia, daarom overweeg ik bijdrage vooraf te vragen en daaruit de les te betalen. Geen les kost dan toch geld. En dat geld is dan voor het paard... Wel les, dan gaat vrijwel hele bedrag daaraan op.
Ik twijfel of ik mijn paard al aan ga bieden of eerst nog even zelf doorrijd ivm haar revalidatie.
En als ik haar aanbied of ik dat eerst via mijn eigen paardenkennissen probeer via mijn eigen Facebook pagina of dat ik het openbaar aan zal bieden via een facebookgroep.
Het heeft geen haast maar wat extra hulp in de training en op stal is wel fijn.
Heb de dierenarts een filmpje van de training gestuurd zodat hij aan kan geven of hij tevreden is over hoe ze nu loopt en hoe verder.
Krijg nu steeds meer vertrouwen dat het echt goed komt en ze misschien van het najaar al wel terug de sport in kan. Die onzekerheid of dat zou lukken hield me ook wat tegen. Je wilt niet iemand zoeken en dat je na een paar keer of paar weken moet zeggen: helaas, paard weer "stuk".
En ik wil haar ook graag heel houden. Dus met beleid trainen.
Maar goed, ik val in herhaling![]()
Kom er nog niet uit, dus maar even rustig aankijken...
Balen Peelie! Sfeer maakt wel uit voor die meiden. Zo ben ik vroeger ook eens een hele serieuze meid kwijt geraakt toen ik van stal verhuisde
little_birdy schreef:Ik heb juist liever niet dat mijn bijrijder van alles meeneemt als in halster snoepjes enz enz.
Paard heeft haar eigen goed passende en kwalitatieve goede spullen dus dat zie ik niet zitten
Golden_Angel schreef:Das vrees ik toch iets wat altijd gaat terugkomen in de paarden wereld.
Ik heb op diverse stallen gereden (bijrijdpaarden) maar ik was altijd 'minder' en hoorde er voor het grootste deel niet bij omdat ik me geen eigen paard kon veroorloven. Niet alleen ik overigens maar bijrijders verzorgers in het algemeen. Behalve als ze heel jong waren dat viel toch wel op. Meisjes van 12 of 13 die langs kwamen die waren altijd 'schattig met veel potentie als je op die leeftijd een verzorgpony hebt dan kom je er wel'