Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angelsss

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:09

Tegenwoordig is het redelijk normaal dat je mee betaald aan de kosten bij een verzorgpaard , met de crisis moeten mensen wel om kosten te besparen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:47

superwoman schreef:
Nu haal je werk en hobby door elkaar. Een verzorgster doet het voor zichzelf,niet om de eigenaar een plezier te doen.
Btw heb ik ook veel dingen moet opgeven voor mijn paarden. Je kan je geld maar 1 x uitgeven hé en iedereen is daar vrij in. Ieder z'n keuze toch?

Werken doe je toch ook voor jezelf en niet voor de baas? Ik mag toch hopen dat de meeste mensen werk doen dat ze leuk vinden? Trouwens doen veel verzorgers en bijrijders die ik ken meer voor de eigenaar dan wat ze voor zichzelf zouden doen... maar dan heb ik het wel over gratis-bijrijders; betalende ken ik niet.

Overigens ben ik het grotendeels met vuurneon eens; ik denk dat het lastig is om terug te gaan van eigen paard naar bijrijden als je de eigen verantwoording gewend bent. Daarom is het ook lastig om bijrijders te krijgen/houden als je het mij vraagt. De meeste paardengekken kopen uiteindelijk toch een eigen paard/pony. Ik zou het ook niet meer kunnen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:49

Ik denk dat de term 'bijrijder' in dit topic (maar ook in het algemeen) verkeerd gebruikt wordt. Het is misschien beter om 'aandeelhouder' of 'mede- eigenaar' te gebruiken.

Ieder natuurlijk zijn mening en manier van paarden houden, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om een meisje dat ervoor moet sparen een x bedrag in de maand te laten betalen, terwijl ik het makkelijk zelf kan.
Het is natuurlijk voor velen een mooie en makkelijke oplossing in de tijd dat de kosten van het paarden houden stijgen. Daar is ook niets mis mee. Maar wanneer de tijd is aangebroken dat ik een verzorgster moet zoeken omdat ik er zelf geen tijd of geld voor heb is mijn keus snel gemaakt; verkopen die handel. Ik wil voorkomen dat het paard wat ik heb aangeschaft (en waar ik dus voor gekozen heb om de verantwoording voor te nemen), een paar keer in de week afhankelijk wordt van iemand anders dan mijzelf.

Waar het mij om gaat is niet het 10 jarig z- paard waar €100,- voor betaald moet worden. Het gaat mij meer om de shetlander, het jaarling en het bejaarde paard waar betaald voor moet worden. Dat gaat mij wel wat te ver ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:58

sallandval: ik denk dat de meeste mensen gewoon werken voor het geld. Het mag nog wel een beetje leuk zijn,maar de meeste hebben toch liever vrij om andere dingen te doen,zoals paardrijden.
Werken voor loon en hobby is toch echt wel heel wat anders voor de meeste mensen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:03

Uryanne: ik neem aan dat er voor de "troep" die wordt aangeboden voor geld,zij geen verzorgsters krijgen.
Ik neem die advertenties echt niet serieus. Dan staan er soms ook nog van die "moeilijke" pardjes bij,waarbij je denk,dààr wil ik niet eens op als je me geld geeft

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:08

superwoman schreef:
Uryanne: ik neem aan dat er voor de "troep" die wordt aangeboden voor geld,zij geen verzorgsters krijgen.
Ik neem die advertenties echt niet serieus.

Alleen het feit al dat die mensen het proberen! Trouwens zijn de eigenaren het met jouw term 'troep' waarschijnlijk niet eens ;)
Nog even gedacht over het hele 'bijrijder/ aandeelhouder/ mede- eigenaar- verhaal; hoe zit het met de zeggenschap over het paard? Het lijkt mij logisch dat wanneer je iemand laat betalen deze ook rechten heeft. Hoe gaat dat dan als je zin in een buitenrit hebt terwijl het net de 'bijrijder/ aandeelhouder/ mede- eigenaar zijn/ haar dag is?

Nee, mij teveel nadelen. Zo'n paard met meerdere eigenaren...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:13

superwoman schreef:
sallandval: ik denk dat de meeste mensen gewoon werken voor het geld. Het mag nog wel een beetje leuk zijn,maar de meeste hebben toch liever vrij om andere dingen te doen,zoals paardrijden.
Werken voor loon en hobby is toch echt wel heel wat anders voor de meeste mensen.

Misschien heb je wel gelijk... jammer vind ik het wel om te horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:38

sallandval schreef:
Werken doe je toch ook voor jezelf en niet voor de baas? Ik mag toch hopen dat de meeste mensen werk doen dat ze leuk vinden? Trouwens doen veel verzorgers en bijrijders die ik ken meer voor de eigenaar dan wat ze voor zichzelf zouden doen... maar dan heb ik het wel over gratis-bijrijders; betalende ken ik niet.

Werk dat je leuk vind, is denk ik niet voor een ieder weg gelegd, zekers niet in deze tijden. Dan pak je wat je pakken kunt en is een inkomen noodzakelijker dan werk wat je leuk vind.

Wat doen veel verzorgers en bijrijders volgens jou meer voor de eigenaar, dan ze voor zich zelf zouden doen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:41

uryanne schreef:
Ik denk dat de term 'bijrijder' in dit topic (maar ook in het algemeen) verkeerd gebruikt wordt. Het is misschien beter om 'aandeelhouder' of 'mede- eigenaar' te gebruiken.

Ieder natuurlijk zijn mening en manier van paarden houden, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om een meisje dat ervoor moet sparen een x bedrag in de maand te laten betalen, terwijl ik het makkelijk zelf kan.
Het is natuurlijk voor velen een mooie en makkelijke oplossing in de tijd dat de kosten van het paarden houden stijgen. Daar is ook niets mis mee. Maar wanneer de tijd is aangebroken dat ik een verzorgster moet zoeken omdat ik er zelf geen tijd of geld voor heb is mijn keus snel gemaakt; verkopen die handel. Ik wil voorkomen dat het paard wat ik heb aangeschaft (en waar ik dus voor gekozen heb om de verantwoording voor te nemen), een paar keer in de week afhankelijk wordt van iemand anders dan mijzelf.

Waar het mij om gaat is niet het 10 jarig z- paard waar €100,- voor betaald moet worden. Het gaat mij meer om de shetlander, het jaarling en het bejaarde paard waar betaald voor moet worden. Dat gaat mij wel wat te ver ;)

Jij gaat er vanuit dat bijrijders kleine meisjes zijn die moeten sparen om het te kunnen betalen.
We hebben het niet over verzorgsters van shetlanders en dergelijke.
Maar over bijrijders die meerdere malen een paard in de week rijden, soms op hele prettige locaties.

Ik denk dat we het hier allemaal wel over eens zijn dat het groepje wat jij bedoeld niet zou moeten betalen. Maar daar gaat het hier ook niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:43

uryanne schreef:
superwoman schreef:
Ik neem die advertenties echt niet serieus.

Alleen het feit al dat die mensen het proberen! Trouwens zijn de eigenaren het met jouw term 'troep' waarschijnlijk niet eens ;)
Nog even gedacht over het hele 'bijrijder/ aandeelhouder/ mede- eigenaar- verhaal; hoe zit het met de zeggenschap over het paard? Het lijkt mij logisch dat wanneer je iemand laat betalen deze ook rechten heeft. Hoe gaat dat dan als je zin in een buitenrit hebt terwijl het net de 'bijrijder/ aandeelhouder/ mede- eigenaar zijn/ haar dag is?

Nee, mij teveel nadelen. Zo'n paard met meerdere eigenaren...

Ten eerste heb je 1 eigenaar. Dat er wordt betaald kan je zien als betaling voor gereden uren en geeft je verder geen zeggenschap. Verder kun je fatsoenlijk afspraken maken en als de afspraak er ligt dat de bijrijder vaste dagen heeft, dan hoor je die dagen ook aan de bijrijder te laten. Zekers als deze daar voor betaald. Verder heb je als bijrijder imo dat geen zeggenschap over het paard verder. De eigenaar dient er dan alleen voor te zorgen dat het paard voor de bijrijder die dag beschikbaar is, punt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:23

uryanne schreef:

Dat is mijn randvoorwaarde ook om een dier te houden (of het nu paard, of kat is) ik moet er zélf voor kunnen zorgen. Al is het wel een heel prettige gedachte dat je op iemand terug kunt vallen bij bijvoorbeeld ziekte, dat het uitvoeren van de zorg makkelijk door kan gaan.
Op dit punt van de discussie heb ik een gevoel van 'de samenleving verzakelijkt' Er gebeurt steeds minder nog 'zomaar'; er wordt veel sneller betaling verwacht. Het is dus steeds 'normaler' om bijrijders te laten betalen. Aan de andere kant is dit aan bijrijders zelf te danken; door er in mee te gaan. Blijkbaar zijn er genoeg bijrijders die er een bedrag voor over hebben.

Al met al ben ik heel blij met mn 'bijna-gratis' bijrijdpaard (er zit weliswaar geen afgesproken bedrag aan verbonden, maar alle extra dingen schaf ik zelf aan, op vrijwillige basis), en mn werk...waar ik betaald wordt om de paardestal uit te mesten :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:39

Juut: die verzakeling waar jij het over hebt,zie je ook bij verzorgsters. Zo vinden de meeste in dit topic dat er tegenover "klusjes" gratis moet worden gereden. Al gaat het over mesten. Als ik dat de stalhouder dat laat doen,ben ik toch veel goedkoper uit.

jippie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:01

Ik betaal 20 euro voor 3 x in de week dus dan vind ik de helft van de stalling meebetalen echt veel te veel.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:21

Weet je wat ik het grootste probleem vind?
Alle verzorgers/bijrijders (die ik heb meegemaakt dan toch) roepen allemaal heel hard dat ze bereid zijn stallen te mesten en klusjes te doen in ruil voor het gratis rijden op mijn paard.

Maar in de praktijk is het dan zo dat ik de rotzooi die hun ervan maakten nog op stond te ruimen.
Moet je je voorstellen, ze borstelen een paard en laten alle zooi liggen (zelf veeg je dan de haren, vuil e.d. even bij elkaar) dat moet je dan nog zeggen en krijg je nog beledigde blikken :(
Stallen uitgemest? Nope, niet een keer.

Ik heb zelfs al een keer nadat iemand een van mijn paarden kletsnat in het zweet had gereden een uur zelf met haar gelopen om ze weer droog te krijgen, die zouden ze zo bezweet zonder fatsoendelijk afverzorgd te hebben terug op de wei gegooid hebben.
Moge duidelijk zijn dat dat ook de laatste keer was dat ze hier waren en gereden hebben!

Nou ja, dan had ik beter kunnen zeggen, weet je wat, elke keer als je komt om alleen maar te rijden betaal je een x-bedrag per keer, moet je op de manege immers ook.

Tot nog toe werden mijn paarden zeker niet beter van een bijrijder, dus dan is de keuze na alle slechte ervaringen die ik er helaas tot nog toe mee had snel gemaakt.
Paarden hebben er niks op tegen lekker op een grote wei rond te lopen :)

En ik ben geen filantropische instelling dat ik iemand anders zijn hobby moet gaan bekostigen, en zeker niet als ik er dan ook nog eens meer ipv minder werk aan heb.
Ik moet zelf ook genoeg laten om de paarden aan huis te kunnen houden.
Ja, ook hier moet er gewerkt worden om brood op de plank te krijgen, ook wij krijgen het niet kado!

Hier komt er in elk geval niemand meer op het erf of aan mijn paarden...
Zelfs niet meer als ze bereid zijn een x-bedrag per maand te betalen, koop maar lekker zelf een paard, dan weet je meteen wat het aan verantwoording en kosten inhoudt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:41

Oh ja,met troep bedoel ik dus de advertenties, waarbij ik het belachelijk vind dat ze er geld voor durven vragen. Ik heb er ook 1 gezien van een jaarling....tja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:42

Sassy: helaas hebben veel eigenaren ervaring met verzorgsters die hun afspraken niet nakomen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:28

Jeetje, wat zijn jullie allemaal negatief over bijrijders zeg! Ik heb ook gewoon hele goede ervaringen gelukkig.
En inderdaad, soms zie je advertenties staan waarbij je denkt: zou iemand daar nou écht intrappen?? Niet mogen/kunnen rijden, wél uitmesten en voeren en en daar óók nog eens geld voor vragen! Arme Penny's die dáár intrappen....
Ik denk toch echt dat het heel erg scheelt wat je te bieden hebt, eerlijk gezegd. Een leuk 'kwalitatief' goed paard op een mooie lokatie waar bijrijders echt mee vooruit kunnen komen, daar willen ze naar mijn ervaring best een bijdrage voor betalen en is echt wel interesse voor. Komen ook trouw en behandelen het paard en spullen goed en netjes: misschien JUIST omdat ze mee betalen?!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:38

Mindim schreef:
Ten eerste heb je 1 eigenaar. Dat er wordt betaald kan je zien als betaling voor gereden uren en geeft je verder geen zeggenschap. Verder kun je fatsoenlijk afspraken maken en als de afspraak er ligt dat de bijrijder vaste dagen heeft, dan hoor je die dagen ook aan de bijrijder te laten. Zekers als deze daar voor betaald. Verder heb je als bijrijder imo dat geen zeggenschap over het paard verder. De eigenaar dient er dan alleen voor te zorgen dat het paard voor de bijrijder die dag beschikbaar is, punt.

Wat zou jouw motivatie zijn om iemand te laten betalen? Ik vind het wel erg makkelijk om te zeggen; betalen voor het rijden en verder geen zeggenschap. Dat motiveert niet erg en riekt erg naar een slaatje slaan uit de situatie.
Waarom moet de een 130 euro betalen en de ander 50 voor hetzelfde aantal uren en misschien wel een minder paard? Je zou kunnen zeggen dat het verschil (80 euro) een bijdrage in de kosten is. Dan ben je voor mij mede- eigenaar.

Wanneer mijn buurman mijn auto 1x p/mnd. 'leent' en betaald daar meer dan alleen de kosten van de brandstof voor, lijkt het voor mij sterk op een gedeeld eigendom. Waarom zou dat voor een paard anders zijn?
Je kunt wel makkelijk zeggen; 'je banden slijten en de apk moet ook gebeuren' maar die kosten heb je sowieso.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:52

@HalloDan
Er is beide wat van te zeggen:
Gratis rijden:
- mensen vinden alles wel goed, zijn niet zuinig want het is toch (maar) gratis
- mensen zijn dankbaar en lopen een tandje harder (zijn sneller bereid te helpen).

Betaald rijden:
- mensen zijn voorzichtig/netjes omdat ze ervoor betalen
- mensen zijn laks, want ze betalen er toch voor?

Ik snap ook best (als bijrijder) dat indien je moet betalen ook iets wil wat beter bij je past (bv binnenbak, beter paard ed). Dat je dus hogere eisen hebt als je meer moet betalen.

Ben net ook weer een advertentie tegen gekomen, dat je moet betalen voor een 2 1/2 jarige die je zelf nog "moet" inrijden.
Ook een advertentie voor het verzorgen (dus niet rijden) van een gepensioneerd paard, je verplicht wordt klusjes te doen en je geld moet meebrengen.
En weet je... soms vinden ze ook nog iemand...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:53

Uryanne, heb jij wel het hele topic gelezen als ik vragen mag? Je haalt namelijk een groot aantal dingen aan die al uitgebreid besproken zijn in dit topic en ik heb een beetje het gevoel dat we in herhaling vallen als we die dingen wéér gaan bespreken :o .

Juut, idd voor niets gaat tegenwoordig de zon meer op. Veel m.n. jonge bijrijders zijn te beroerd op de vaste dag te komen als er een spatje regen valt, willen alleen maar buitenrijden en een drol uit de stal halen is al teveel werk. Daarom ben ik zo blij met mijn volwassen, bijdrage (in de meest brede zin van het woord) leverende bijrijdsters.

Als jullie een kamergenoot nemen, heeft die toch ook niet ineens zeggenschap over jouw huis waar jij de hypotheek voor hebt lopen?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:58

Globaal een beetje vanalles gelezen, maar ik vind altijd maar; je betaald op de manege toch ook? En de voetbalclub (oid) waarom een bijrijdpaard dan niet? Een beetje je verantwoordelijkheid tonen, en ik vind dat je als bijrijdster ook niet alleen het goede hoeft mee te maken, ik werk ook elke maand hard om een paard te onderhouden, en als je daar ook plezier aan wilt beleven vind ik een bijdrage niet meer dan normaal.. Maar dat is misschien ook omdat ik zelf jaren betaald heb om te verzorgen :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:02

HalloDan schreef:
Jeetje, wat zijn jullie allemaal negatief over bijrijders zeg! Ik heb ook gewoon hele goede ervaringen gelukkig.
En inderdaad, soms zie je advertenties staan waarbij je denkt: zou iemand daar nou écht intrappen?? Niet mogen/kunnen rijden, wél uitmesten en voeren en en daar óók nog eens geld voor vragen! Arme Penny's die dáár intrappen....
Ik denk toch echt dat het heel erg scheelt wat je te bieden hebt, eerlijk gezegd. Een leuk 'kwalitatief' goed paard op een mooie lokatie waar bijrijders echt mee vooruit kunnen komen, daar willen ze naar mijn ervaring best een bijdrage voor betalen en is echt wel interesse voor. Komen ook trouw en behandelen het paard en spullen goed en netjes: misschien JUIST omdat ze mee betalen?!

Tja, ik kan het niet mooier maken dan wat het was hé :(
Ik heb echt op een meiske na (en die was goud waard!) alleen maar slechte ervaringen met verzorgerd/bijrijders gemaakt.

En ik heb echt wel een leuk stel paarden staan.
Tegenwoordig op een prachtige locatie om buiten te rijden, brave paarden, maar geen sloefen.

Vroeger ook op een gedegen locatie waar men goed les kon volgen, en waar er enkel gereden hoefde te worden, op mijn leskaart (dus op mijn kosten notabene) en dan nog zich niet aan de afspraken houden.
Op een grote pony waar men echt veel op kon leren, veel beter van nivo dan bewuste bijrijder.
Indertijd bij Chris en Jeanette Haazen, dus goede instructie, goeie sport-pony onder de kont, kans om echt vooruit te komen en dan nóg zich niet aan gemaakte afspraken houden.

Nee, moest ik het niet meer gemanaged krijgen dan verkoop ik mijn paarden liever!
Zoals gezegd, zelfs tegen betaling wil ik tegenwoordig echt niemand meer op of bij mijn paarden!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:03

Brainless, en dat is voor die mensen dus alleen maar fijn ;) ook al klinkt het voor ons nog zo 'oneerlijk'.

Ik bied twee allround paarden aan dus vervanging is evt. mogelijk. Nog niet heel ver in de dressuur (working on it ;)) maar des te meer ervaren in cross/TREC/endurance etc. Ik heb mijn E, vervoer en trailer tot mijn beschikking dus rij mijn bijrijders overal heen mochten ze dat willen. Ik sta zonder twijfel op de meest gezellige pensionstal van NL met de prachtigste uitrijmogelijkheden, we hebben een goede altijd berijdbare verlichte buitenbak, kantine, manege met binnenbakken op stapafstand. Mijn bijrijders mogen doen wat ze willen, wedstrijden, evenementen, clinics etc. Wisselen van dagen; nooit een probleem. Een fijne overlegstructuur over bijna alles. Ze hebben echt een 'eigen paard'-gevoel. Inspraak; na overleg en overeenstemming. Klusjes: 0.0!

Ik vind dat ik hier een bedrag voor mag vragen en mijn bijrijders waren dat roerend met me eens ;). Zouden ze het ook gratis hebben gedaan? Vast. Zouden ze het ook hebben gedaan als ik meer had gevraagd? Zeker weten!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:04

@Lara
Ik denk ook dat dat meespeelt.
Zelf heb ik nooit hoeven te betalen om te rijden/verzorgen en vraag ook niets aan andere.
Mocht ook gebruik maken van de auto+trailer om naar les te gaan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:04

Hebben de eigenaren hier dan m.n. slechte ervaring met de jongere bijrijders?