bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:09

Jester_ schreef:
Een paard van 3 mag je toch nog geen Z starten. Hij moet dus sowieso nog een paar jaar blijven daarvoor.

Kun je hem beter gelijk verkopen of 1wedstrijdje op lager niveau mee rijden (wedstrijdervaring), dan haal je er het meeste uit.

Jester_

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:18

Tja maar als de eigenaresse dat niet wil en niet zo ziet? Zelfgefokt en opgefokt dus zoveel kosten vallen dan wel mee. Een goed Z paard is gewoon veel waard. Daarbij is het ook nog eens een nakomeling uit haar oogappel merrie die ondertussen naar japan is verkocht voor OS 2020 als alles meezit. Dus ik en zij genieten er gewoon nog even van :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:24

Ligt er aan. Als je m goedkoop hebt staan aan huis en er niet teveel aan uit hoeft te geven en hij doet t allemaal gemakkelijk in t Z als ie 6 is kun je er op zich leuk aan verdienen.

Vanaf 5 mogen ze in t M starten dus dan kun je wat wedstrijdervaring met m op doen.

Moet je wel een paard treffen die alles makkelijk oppakt en een ruiter treffen die weet hoe en wat en m makkelijk naar Z niveau loodst.

Heb destijds ook een paard van een fokker aangeboden gekregen om te starten in t Z1 (eigen paard had zich geblesseerd op het land en mocht minstens 3 maanden niets). Oefeningen zaten er aardig op paard had alleen al enkele jaren niet leeg gestaan.

Mocht er mee rijden en starten als ik t paard naar Z2 + winst reed voor sportpedrikaat. Paard zou dan 1 jaar leeg blijven om te trainen en uit te brengen.

Leek me best leuk.. kwam ik daar. Leuk paard hoor dat wel, kunstjes zaten er idd aardig op maar bespiering was ver te zoeken. Rug was redelijk "doorgezakt" en hangpensje flink aanwezig. Heel weinig conditie (na 10 min rijden al flink zweten in de winter ondanks geen dikke vacht)

Wou het wel een kans geven tot ik te horen kreeg dat alles op eigen kosten was én ik moest zelf maar tuigage kopen/regelen voor het paard.

Door dat laatste heb ik het niet gedaan. Wil geen slecht passend zadel op een paard gooien (tegen mn principes) en wil ook geen hoge kosten maken aan andermans paard om een goed zadel te kopen. Mijn eigen zadel wou ik er niet op gooien want die was speciaal voor eigen paard en zou sws voor geen meter liggen op dat dier.

Daarbij bleef t paard enkel een jaar leeg als t op wedstrijden heel goed ging.

Heb toen een tijdje wat paarden van anderen gereden (liepen al op L niveau mee) en wat verbeterd/bevestigd in de gewone dingen (stap/draf/galop) met afentoe een nieuwe oefening om ze soepeler te krijgen en dat was prima in die tijd. Heb daar ook niet voor betaald. Die mensen waren allang blij dat het voor hun ook ietsje makkelijker werd en paard zn beweging had en ik was blij dat ik een beetje rond bleef sturen ipv alleen naast eigen paard wandelen.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 09-11-16 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:30

Nee als het zo gedwongen moet gaan hoeft het ook niet van mij haha. Zij heeft ze idd gewoon thuis, en ach als hij het toch nog moeilijk vind is een jaar langer ook geen probleem.

Ik heb ook wel eens paarden aangeboden gekregen om betaald te rijden maar dat wil ik zelf weer niet. Dan ben je zo gedwongen om te rijden, want je wordt immers betaald. Dat haalt voor mij de lol er weer vanaf

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:36

Jester_ schreef:
Tja maar als de eigenaresse dat niet wil en niet zo ziet? Zelfgefokt en opgefokt dus zoveel kosten vallen dan wel mee. Een goed Z paard is gewoon veel waard. Daarbij is het ook nog eens een nakomeling uit haar oogappel merrie die ondertussen naar japan is verkocht voor OS 2020 als alles meezit. Dus ik en zij genieten er gewoon nog even van :D

Heerlijk!
Dan heb je geen gemiddeld paard onder je kont - gaaf!

S_enZ_ Zelf heb ik de paarden aan huis en weet dus hoeveel dit kost. Ik kan niet zeggen dat het wel mee valt.
Juist het onderhoud van de bak, trekker en weide loopt aardig in de papieren.
Het aanbod wat je kreeg vind ik ook niet aantrekkelijk ;-)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:48

Oh ik zeg ook niet dat je niets/zeer weinig kwijt bent := het is ook maar net hoe je je terrein onderhoud inderdaad en daar aan uit wil geven.. heb veel rijbanen door de jaren heen gezien die eigenlijk niet als rijbak aangemerkt zouden mogen worden vanwege slechte bodem én onderhoud :P

Als je er niets aan uitgeeft kost t ook niets. Op die plekken heb ik wel eens paarden geweigerd te rijden omdat ik bang was voor peesblessures bij "intensief" rijden (dat zegt wel genoeg denk ik hehe) en ik daardoor geen slechte naam in de toch al zo kleine paardenwereld wou krijgen.

Nee he. Ik stond echt met mn mond vol tanden toen ik dat allemaal hoorde toen ik eenmaal net had proefgereden. Zadel en hoofdstel die er aan hingen had ie "ff" geleend van 1 van zn andere bijrijders.

Kreeg er een nare bijsmaak van.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:12

Kan me voorstellen ja

Heb zelf ook wel eens een aanbod gehad om naast mijn toenmalige pony een klein paard door te rijden.d ie zou dan een soort van zadelmaker zijn. Zou dan op dezelfde stal komen te staan, alleen moest ik wel een groot deel van de stalkosten betalen.... ben gekke henkie niet.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:53

Jester_ schreef:
Ik ben eigenlijk sinds een tijdje pas bijrijder. Ik leasde altijd een paard van de manege die ik dan ook uitbracht maar dat ging op een gegeven moment niet meer samen. Ik was dus best gewend flink te betalen.

Ik heb nu 2 bijrijdpaarden bij verschillende eigenaren. Ik ben dan wel fanatiek, met 30 graden of met regen, ik kom altijd. Ik ben zelfstandig, rij zelf met de trailer en naar les. Alles wat ik nodig heb betaal ik zelf, en de luxe dingentjes :D Zo had het ene paard wel een eigen zadel maar daar kon ik niets mee, dus een ander zadel gekocht etc.

Ik vind een bijdrage niet meer dan normaal, maar ik weet bijv bij het ene paard dat als hij Z is hij toch wel verkocht wordt. Dat vind ik prima, maar ik ga niet betalen om een paard op te leiden (wat ik superleuk vind en met veel plezier doe), uit te brengen etc en dan de winst voor de ander. Dat vind ik niet eerlijk. Ik hoef er zeker niets voor, ik vind het zo prima. Ik de lusten en weinig lasten en gewoon genieten met 2 fijne paarden!

Helaas zijn er weinig zoals jij :(

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:20

Ik heb ook wel eens een aanbod gehad om een ijslander verder te rijden, eigenaresse was bang voor het paard en wilde het paard verkopen voor een vrij hoge prijs en in de toestand waarin die was kon dat niet. Zijn zadel was te klein. Heb 1 keer gereden zonder zadel en haar uit gelegd dat het zadel te klein was, paardje protesteerde tegen het zadel, ze had een bijrijder meisje van 14 die altijd zonder zadel maar die is uiteindelijk gestopt . Toen heb ik een bod gedaan voor een minimale prijs ik dacht dan kan ik hem zelf een beetje doorpakken en kijken of ik iemand geschikt kan vinden ipv de hoogste bieder maar ze heeft mijn bod afgeslagen en uiteindelijk is het paardje helaas met hele zware blessures en zware mok komen te staan op de wei en volgens mij nooit verkocht, toch heb ik mijzelf daar ook wel schuldig aan gevoeld Ik was niet haar bijrijder maar als ik dat wel had gedaan dan had het anders met het paardje afgelopen, echter wilde ik niet mijn tijd steken in haar paard zodat zij er geld op kon verdienen, ze had haar paardje echt verwaarloosd, ze had mijn bod gewoon moeten accepteren.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:32

maxxlover schreef:
kalliexxxx schreef:
Wat een leuke mening wisseling hier. Sommige halen wel beetje het bloed onder mijn nagels vandaan.
Zelf rij ik 7 jaar pony's van een ander. Een bijdrage vind ik heel gewoon. Koop zelf een paard en je bent heel wat meer kwijt. Plus dat je idd de lusten hebt en niet de lasten als bijrijder. Ik krijg zelf heel veel inzicht bij alles wat er bij komt kijken kwa kosten. Zeker als je eenmaal een ziek paard hebt loopt het snel op. Die van mij staan privé aan huis bij de eigenaar. Dus ik moet zeggen dat ik ook kom op dagen bij spoed of om even te voeren als ze op vakantie zijn enz. Heel gewoon vind ik zelf. Als je een bijrijder hebt lopen waar je geld aan wilt gaan vragen wil ze op komen dagen.op het moment dat ze in eerste instantie zou komen. dan zou ik mezelf even afvragen hoe leuk ze het nog vind en of je niet beter een ander kan zoeken.

Ik vraag zoals ik eerder zei eigenlijk nooit geld.
Maar eigenlijk alleen liefde voor het paard.
Dat is echt moeilijk te vinden.

Maar ik heb er nu eentje gevonden.
Pas 11 jaar, veel te jong dacht ik eerst.
Maar wat zijn die meiden leuk en lief.
En wat een lieve moeder heeft ze, die met haar mee gaat.

Nooit gedacht dat ik voor een 11 jarige zou gaan
Maar het is best een aanrader.
Hebben nog geen vriendje,
Zitten niet de hele tijd met hun telefoon.
Echt heel leuk.

Tuurlijk gaat liefde voor, de band tijden mens en paard is sowieso niet in geld te betalen.

Ja herkenbaar wij hebben nu ook een jong meisje voor onze shet. Ze is gek op dr aan liefde geen gebrek. Al moet ik zeggen dat ik 19 ben mijn mobiel niet op stal gebruik(alleen in nood) en geen vriend heb. Maar ik snap je punt

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:27

Vind een bijdrage niet meer dan normaal. Hoef geen hoofdprijs. Mijn bijrijder betaald 30 euro per maand, verdien er niks aan maar gebruik het wanneer ik een nieuwe deken of halster nodig heb. Verder koopt ze zelf ook regelmatig iets voor hem. Geld staat netjes de 1e van de maand op de rekening. Verder het is een jong meisje.. maar komt wel altijd, ook als het slecht weer is. Dus niks te klagen. Ze komt ongeveer 3 keer per week waarvan ze meestal twee keer rijdt.

Als ik ooit een bijrijder voor mn andere pony zou nemen.. zou ik geen bijdrage vragen. Daar heb je alleen veel werk aan. Maar zou voor hem ook geen bijrijder hoeven, dan zit ik niet gerust op de bank thuis. Als je een bijrijder neemt om je pony goed Door te laten trainen vind ik dat je eerder mag gaan betalen aan diegene.

Omricam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:04

Ik heb 2 verzorgpony's die op een boerderij staan. Een bak is er bij de buren en we mochten na 4 weken al buiten rijden. Ze staan in de stal en in de wei. We komen 2/3 keer per week en als ze binnen staan moeten we voor alles zorgen: eten, water, genoeg beweging, uitmesten etc. Wij betalen niks omdat de eigenaresse het nergens op vind slaan dat we wat moeten betalen: we doen toch juist wat voor haar? Ben superblij dat ik deze pony's heb gevonden. Snap zelf maar half waarom een bijdrage nodig is. Oke, het is een verzekering dat er goed met het paard om wordt gegaan (en met de spullen) en dat de verzorgsters wel komen, maar dat deel van: het is eigenlijk een soort van je eigen paard dus moet je er ook aan meebetalen. Ik bedoel, jij kiest ervoor om een paard te nemen en als je achteraf toch te weinig tijd hebt neem je een verzorgster. Verzorgster zorgt toch voor JOUW paard? Ik snap het echter wel als er alleen gereden wordt door de verzorgster, want dan doet de verzorgster niks voor jou terug. Maar als de verzorgster het paard geheel verzorgt snap ik het niet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:32

Ach als het jouw eigen paard is, moet je én alles betalen én alles doen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:27

Een verzorgster komt niet om de eigenaar te helpen, maar om der hobby te doen.
Paardrijden is een dure hobby. Waarom zou een ander jouw hobby moeten betalen?
Zo kun je het ook bekijken.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:47

Tja, als je zelf geen tijd hebt om het te doen. De kosten heb je toch al, dus als iemand je dan helpt? Alleen maar fijn

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 00:32

Nou ja het is niet altijd tijdbesparend zeker niet als je vol pension stal of als eigenaar toch alles zelf doet.
En natuurlijk zorg je voor het paard maar ik neem aan dat je als verzorger/bijrijder uit eigen belang doet.
Ik zie zelf graag een mooi evenwicht. En dat is klussen en rijden of betalen en rijden.
Ondanks dat ik als eigenaar alles zelf doe en ook nog moet betalen vind ik het niet redelijk om hetzelfde te verwachten van een verzorger. Uiteindelijk weet ik als eigenaar wat ik heb en dat weet je als verzorger eigenlijk nooit als het erop aan komt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 02:58

Mooi omschreven Tigra

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 09:36

Jester_ schreef:
Tja, als je zelf geen tijd hebt om het te doen. De kosten heb je toch al, dus als iemand je dan helpt? Alleen maar fijn

Helpen vind ik wanneer iemand voor mij gaat stofzuigen,ramen wassen, zodat ik kan paardrijden. Maar een verzorgster komt voor het paard, niet om te helpen.

En ja het moet imo een wisselwerking zijn.
Niet alleen de lusten maar ook wat lasten voor beide partijen.

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:53

Ik Zie het een beetje zo. Er zit gewoon een groot verschil tussen privé en manege pony's. In mijn geval is de eigenaar ook bevoegd om les te geven. Dus ik heb 1 een goede pony onder mij zitten twee privé les min 1x per week.(zonder bevoegdheid kan je ook veel van de eigenaar leren) Je gaat dus in een veel kortere tijd beter rijden(in mijn geval)daar mag best wat tegenover staan. En natuurlijk doe ik ook dingen voor haar zoals voeren en mesten. Als ik de prijzen van een pony hebben voorbij hoor komen zou mij eerder schuldig voelen als ik niet mee betaal. En dan betaald ik nog niet eens veel.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:02

sneeuwpop schreef:
Jester_ schreef:

Helpen vind ik wanneer iemand voor mij gaat stofzuigen,ramen wassen, zodat ik kan paardrijden. Maar een verzorgster komt voor het paard, niet om te helpen.

En ja het moet imo een wisselwerking zijn.
Niet alleen de lusten maar ook wat lasten voor beide partijen.

Dat is niet helemaal waar, er zijn ook verzorgsters die zelf niet rijden of genoegen nemen met een stukje stappen. Deze verzorgsters helpen.
er zijn ook bijrijders die 2 3 4 of meer dagen komen rijden, stal mesten allerlei taken doen waar de paarden eigenaar niet aan toe komt ivm verschillende redenen onder andere werk. Als jij als paarden eigenaar hiervan afhankelijk bent mag er nog steeds een bedrag gevraagt worden vind ik. Maar dat moet meer een sporadisch iets zijn om gewoon het gevoel te hebben dat iemand serieus is. Een flink bedrag vragen aan iemand die jou oliebol op knapt is ook niet ok.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:28

Ik krijg zelf dus kriebels van advertenties die beginnen met: wegens tijdgebrek maar het kost je wel 125 pm. Jij hebt geen tijd?? Maar ik zal het wel niet goed zien :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:32

Maar omdat iemand geen tijd heeft mag jij je hobby maar perse gratis doen?

Ja ik de gek heb dat nog steeds gedaan, nee niet omdat ik geen tijd heb maar omdat mijn gezondheid me in de steek laat. Maar dat doe ik dus ook niet meer. Maar want dan zijn de bijrijders ook te vrijblijvend in de tijd.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:50

Oh ja dat zou fijn zijn. Kom mij maar helpen met de kids en het huishouden, kom ik meer tot paarden trainen.

Helpen? Ehm dat duurt wel een hele tijd, voordat dit 'helpen' ook echt helpen wordt. Het is vooral veel tijd en energie erin stoppen en dan in de hoop dat het iets wordt en ze blijven komen. Zodat ik er uiteindelijk idd iets aan heb.
Zoals met de verzorgster die hier al bijna 3 jaar komt.
Echter alle anderen zijn zonde van de tijd geweest. Die tijd had ik veel nuttiger en leuker kunnen besteden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:53

Ja Bruintje...uiteindelijk krijg je als eigenaar vanzelf een andere instelling.
Om te voorkomen dat jij en jouw paardje als een soort van voetveeg behandeld worden.
Vrijblijvend werkt gewoon ten nadele van jezelf.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:39

Ik geloof best dat het lastig is een fijne bijrijder te vinden hoor absoluut :j maar denk als je er eenmaal 1 hebt gevonden je er ook veel profijt van hebt.

Andersom ook hoor :D