Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:29

Ik denk dat je sowieso niet heel veel kleintjes vind doe een pony western kunnen beleren. :o

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:46

het is een kinderpony en ik zeg gewoon bijv. benen naar voren, rug naar achteren en hooooo zeggen tot ze stilstaat ;) dan moet het toch lukken ;) :P

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:48

Oh, haha ja dat gaat wel lukken. Maar 'western beleren' klinkt heel anders. =']

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:49

i know :')

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:49

heb je wel een adv op bokt gezet

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:50

nee xd

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:54

doe het dan :P

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:36

haha, nee geen zin in :P

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 03:45

Deetjeeuh schreef:
deviltjh schreef:
Deetjeeuh,
ik had iemand gemailt,
maar nooit meer wat terug gehad.

dus the search goes on,
en daar?

Balen! Wel altijd raar dat mensen niet reageren..

Ik heb helaas ook nog niets gevonden, en hier word ook gewoon doorgezocht! Al zoek ik naar een verzorgpony en jullie naar een bijrijder :))

nee hoor,
ik zoek ook een verzorgpony :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:07

Ik heb vanmiddag een afspraak staan. Ergens twijfel ik nog wel, maar we zien wel. Want nu ik 3 weken geen bijrijder heb loopt m'n paard weer iets beter, maar het is nog steeds niet goed. Ze geeft niet na, als je de teugels opneemt komt hoofd omhoog. Dit is helaas overduidelijk aangeleerd gedrag, want pijn heeft ze niet en ze kan wel goede stukken lopen als je heel veel geduld en ruitergevoel hebt. Teugels aannemen is blokkeren en terugkomen en niet meer voor het been zijn. Pak je de zweep erbij ook al doe je niets, dan weet ze ineens weer wat been is. En ik rij zelf altijd zonder zweep en sporen. Maar dat kan op dit moment ook niet, GRRRR. Toen ik zelf nog veel reed gaf ze direct na, nu moet je echt doorzetten, en ook heel duidelijk zijn dat teugels opnemen nageven betekent en niet hoofd eruit en hals strak, en dan scheef lopen, kont naar binnen. Dus je moet echt wel ruitergevoel hebben, sterk wanneer nodig, maar ook zacht indien het paard doet wat je wilt. En dat gevoel is helaas bij veel ruiters niet aanwezig. Ergens baal ik er wel van dat ik vanwege weinig tijd mensen moet vrij laten met rijden. Mijn paard is gewoon een Z paard en nu heb je te maken met een trekbok. Tja, en die zijn natuurlijk niet rittig. Tot nu toe hebben bijrijders me dus alleen maar meer werk opgeleverd en heb ik dus een paard wat loopt als de gemiddelde trage manegeknol. Als ik nu zelf een uur tot 75 minuten serieus met het nageven bezig ben gaat het aan het einde een stuk beter. UIteraard stap ik dan heel veel zodat er niets overvraagd wordt. Maar zo is het niet fijn natuurlijk. En de keren dat ik wel zelf rij wil ik graag gewoon lekker rijden. Ik merk nu weer verbetering en wil zeker geen terugslag meer hebben.
Gisteren had ik de galop weer netjes, ook het aanspringen over de rug. De stap was acceptabel, en halthouden en achterwaarts was weer als vanouds voor de 9 of de 10. En aan het einde lukt halsstrekken weer. Het oppakken kost nog te veel kracht, maar gaat al wel beter. Nu moeten de overgangen nog goed, ook de overgangen binnen een gang, zijgangen ook weer met nageeflijkheid, enz. En ik wil nageeflijkheid vanaf het moment dat ik er op stap. Dat is dus echt nog niet het geval. Paard kan het, ik kan het ook wel weer goed krijgen. Dat een bijrijder een mindere ruiter is dan ik vind ik niet erg. Ik rij gewoon al m'n leven lang op privepaarden, heb er 35 zadelmak gemaakt en zo dus heel veel ervaring opgedaan. Dat kun je niet van een bijrijder verwachten. Maar hoe vind je iemand die wel ruitergevoel heeft en je niet van de regen in de drup helpt?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:26

in het begin heel veel begeleiden germie......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:33

mariska32 schreef:
in het begin heel veel begeleiden germie......

Dat lijkt me inderdaad de beste oplossing. Weet niet of je ook naar leeftijd kijkt? Want een jonger iemand neemt denk ik sneller iets van je aan dan iemand die al heel lang op een andere manier rijd.
Desnoods komt de bijrijder in het begin alleen alleen verzorgen en samen met jou rijden?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:55

Germie, je kan ook vragen of ze les nemen als jij er niet bent, de rest met begeleiding van jou de eerste tijd....

Maar dat gedrag komt zo snel weer goed als je een beetje een fatsoenlijk iemand erop zet. Die van mij deed dat namelijk ook bij het proefrijden, kwamen 2 meisje --> 1e was een ruk/trekruiter die zat te schoppen om hem vooruit te krijgen... eraf gehaald, 2e meisje erop... die liet hem rustig stappen, lang teugeltje, rustig los werken, daarna oppakken en als hij blokkeerde, ging ze gewoon weer een stapje terug en probeerde het daarna nog eens. Na een half uur had ze hem gewoon lekker lopen. (Die van mij blokkeert heel snel als iemand met handen/trekken rijdt.) Het mooiste vond ik zelfs dat ze zei "ik rij hem zo niet eens, hij voelt hartstikke gespannen aan en blokkeert steeds" (bij het aandraven oren in de nek, rug wegdrukken en met zijn staart zwaaien) Toen even gezegd dat ze maar even moest stappen met een lang teugeltje en daarna het nog eens moest proberen en er even doorheen moest rijden...

Eerlijk is eerlijk, je hebt er echt mensen bijzitten waarvan je denkt "stap alsjeblieft weer af". Maar het kan echt goed gaan :)

Het enige nadeel bij mij is dat het meisje bij ons op stal nog meer paarden aangeboden krijgt :D dus hoop wel dat ze die van mij goed blijft rijden (ben er niet zo bang voor nu.. maarja... ze heeft ambities en ik een recreatiehobbeltje...)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:51

Ik denk ook de eerste weken toch wel veel begeleiden en misschien lessen laten nemen bij een door jou uitgekozen instructrice. Wat sowieso is, is dat de bijrijder eerst even moet wennen en het paard ook. Het zal niet meteen een team zijn dat op Z niveau de ring in kan komen, dat moet je dus ook zeker niet verwachten.. Maar ik hoop voor je dat je iemand vind die aan je eisen voldoet. :)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:32

Ik ga ook weer een advertentie plaatsen..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:48

Helaas, ik ging er blanco in, maar je moet wel een beetje consequent zijn.
Dus paard liep niet echt fijn. Ik zoek rustig verder.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:29

Ben jij niet heel snel in het oordelen? (Niet aanvallend bedoeld!)

Wij waren er niet bij en misschien zag jij wel iets wat je absoluut niet beviel. Ik weet van mezelf dat ik de eerste keer op een paard van iemand anders ook "afwachtend" ben. Ik weet niet hoe ver ik kan gaan bij het paard, ik weet niet hoe het paard reageert en ik weet niet of het paard wat ik vraag, wel echt begrijpt etc. Dus als ik twijfel over het rijden, dan kijk ik altijd nog een keer daarna.... (Of het moet een ruk/trekruiter zijn, dan is het meteen exit ;))

Zo ook iemand gehad die op mijn dressuurzadel echt niet fijn zat (was springzadel gewend, korte beugeltjes, tjah, dan zit je in mijn dressuurzadel dus niet stevig....) Maar ze was lief voor mijn paard... De 2e keer dat ze kwam rijden, lag er dus een vzh-zadel klaar :) Toen ging het meteen stukken beter. Soms is het ook even het "door de dingen heen kijken" en gewoon naar oplossingen zoeken, het kan zijn dat het een paar lessen is, het kan vanalles zijn...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:40

Lianne86 schreef:
Ben jij niet heel snel in het oordelen? (Niet aanvallend bedoeld!)

Wij waren er niet bij en misschien zag jij wel iets wat je absoluut niet beviel. Ik weet van mezelf dat ik de eerste keer op een paard van iemand anders ook "afwachtend" ben. Ik weet niet hoe ver ik kan gaan bij het paard, ik weet niet hoe het paard reageert en ik weet niet of het paard wat ik vraag, wel echt begrijpt etc. Dus als ik twijfel over het rijden, dan kijk ik altijd nog een keer daarna.... (Of het moet een ruk/trekruiter zijn, dan is het meteen exit ;))

Zo ook iemand gehad die op mijn dressuurzadel echt niet fijn zat (was springzadel gewend, korte beugeltjes, tjah, dan zit je in mijn dressuurzadel dus niet stevig....) Maar ze was lief voor mijn paard... De 2e keer dat ze kwam rijden, lag er dus een vzh-zadel klaar :) Toen ging het meteen stukken beter. Soms is het ook even het "door de dingen heen kijken" en gewoon naar oplossingen zoeken, het kan zijn dat het een paar lessen is, het kan vanalles zijn...

Helemaal mee eens! Als ik voor de eerste keer op een 'nieuw' paard zit ben ik ook voorzichtig en je weet niet precies hoe het paard gereden moet worden etc. Misschien is het wel heel gevoelig? Of neemt het juist een loopje met je? Zeker de eerste keer als je bij een bijrijdpaard gaat kijken ben je voorzichtig en rustig, ten minste de meeste mensen. Dan ga je niet meteen met de zweep erover als het paard zich niet gedraagt oid. Dus ik denk dat je haar nog een kans moet geven, dan kun je lijkt mij pas echt beoordelen of ze niet consequent genoeg is..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:28

Nou (en dan zeg ik het hier maar, hoewel ik het met niet consequent netjes probeerde te verwoorden), als iemand de hele tijd duwt, hakken optrekt en niet stil kan doorzitten, met lichtrijden telkens de mond raakt, met halthouden loopt paard achterwaarts en dat wordt niet gecorrigeerd, ongelijke teugeldruk. Tja, dan ben ik niet te snel hoor. Bij de andere bijrijders heb ik ze een kans gegeven met een averechts resultaat. Dat wil ik niet weer natuurlijk. Als iemand weinig ervaring heeft vind ik het niet erg, maar ik kan wel heel snel zien of iemand het gevoel heeft wanneer er losgelaten moet worden.
Verder heb ik zelf dus weinig tijd, dus ik zoek wel iemand die zichzelf kan redden waarbij ik niet telkens erbij hoef te zijn.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:32

Haha :D nee ok... Dan is het duidelijk! (Want dat vroeg ik me dus af...) En dan heb je groot gelijk hoor! Maar soms is het ook even door de dingen heen kijken en vertrouwen hebben in dat het met een paar veranderingen/lessen of wat dan ook goed kan komen... Maar in dit geval had ik ook lief bedankt ;)

De basis moet er iig goed inzitten en dat was bij deze ruiter dus niet het geval... Helaas! Succes met zoeken!!!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:06

Nee okee! Het was niet aanvallend bedoeld, maar met niet consequent denk ik gewoon aan iemand waarbij het paard bijvoorbeeld steeds terug viel oid. Als ik het verhaal zo hoor en jou wensen bekijk denk ik niet dat het zo zou gaan klikken. Tussen zowel eigenaar en ruiter als ruiter en paard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:41

Ik heb dus een aantal bijrijders heel vrij gelaten, ok, ze zijn niet ervaren, ik zie ze de eerste keer al trekken, enz. Maar laten we het aanzien. Nu zit ik met een paard wat gewoon door aangeleerd gedrag niet meer wil nageven. Tja, daar word je ook niet blij van, tenminste ik als eigenaar niet. Dus ik moet wel kritischer zijn.
Of vinden jullie het normaal dat iemand ongevraagd gaat springen, of met een slof rijdt, of gewoon aantal weken niet komt en dan ineens weer wel? Dit heb ik al meegemaakt. Dan heb ik het niet over zonder vragen met sporen gaan rijden (hebben ze allemaal gedaan). Tja, als ik wel tijd heb wil ik wel graag een rittig paard en niet alleen maar 'korrektur' moeten rijden. En op dit moment is mijn paard totaal niet rittig. Gelukkig nog wel braaf en betrouwbaar op buitenrit en springen kan ze ook nog steeds op en top. Maar ja, dressuurmatig rij ik het liefst.

Er is 1 meisje geweest, jong onervaren meisje wat er maandje op gereden heeft, die kon wat met m'n paard. Maarhelaas wilde zij het dier graag verhuisd zien en dus is ze gestopt.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:14

Lastig is dat he Germie? Mijn vriendin zocht ook een leaser, en kreeg best veel reacties, maar echt serieuze ruiters zaten er niet tussen. Dus ik had aangeboden te helpen zoeken, zodat ik ook eerst kon selecteren. Had contact met leuke meid (via mail) en ze was erg enthousiast. L niveau. Dus zij komt kennismaken met ons (mij, vriendin en paard tegelijk). En nadat ik een stukje had voorgereden mocht zij er op, ze kon immers rijden dus hoef ik hem ook niet los te rijden voor haar..

Ze stapte op, en en zat al te klungelen met de teugel. Stappen ging absoluut niet actief, beetje sloffen.. Aandraven: verkeerde been. Tot drie keer toe gezegd, maar ze begreep niet wat we bedoelden. Ook een sukkeldrafje... Ging er zelfs van kreupelen..

Dus nee, dit was echt geen L niveau, en daar heb je nog best wat werk aan om die verantwoord op je paard te laten rijden.. Soms zie je inderdaad dingen wel meteen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:12

Veel dingen zie je wel meteen ja, maar kijk ook hoe je het zelf doet als je op een paard gaat zitten voor de eerste keer, je bent afwachtender, of iig dat mag ik hopen :$ (Heb ook ooit iemand gezien die hem zat te schoppen omdat ie niet voorwaarts was door haar eigen geklungel aan de teugels! Dat was ook meteen exit) dan liever een afwachtend iemand :')

En toen ik nog bij iemand stond met jonge paarden --> proefrijden op mijn pony... Je kunt bij 9 van de 10 mensen er 1-2 niveau's van afhalen :') Zo erg is het gewoon... Heb er zelfs eentje gehad die aan de verkeerde kant wilde opstappen (want ik ging aan die kant staan om het zadel tegen te houden :')) en dat kwam dan om een jong paard door te rijden...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:16

Vandaag komt er een meisje kijken voor Nash. Ik ben heel benieuwd.