Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:01

Ja,dat vind ik ook schandalig om pas later om een bijdrage te vragen,zonder vooraf dat te hebben afgesproken.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:09

Dat kun je idd niet echt maken. Maar ook dan is het de keus aan de bijrijder ga ik door of niet? Of gaat het over in gedeeld eignaarsschap wat dan ook?

Maar zo kunnen mensen zijn hoor ! Ik heb het wel ooit gehad, dat een 'vriendin' na een half jaar samen sporten ineens zei: Ja ik krijg nog benzinegeld van al die keren. Ik had zelf nog geen rijbewijs en er werd afgewisseld tussen de gene met rijbewijs (Waaronder mijn eigen zus, die in de auto van mijn ouders reed).

Op zich logisch hoor.. Maar niet achteraf !

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:10

Ik kan er echt niet bij wat voor rare types jullie allemaal tegen komen hoor :P. Of de mensen zijn hier gewoon 'normaler' of we zijn het gewoon altijd eens en duidelijk.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:14

We noemen natuurlijk wel de extreemste gevallen, het kan ook allemaal een stuk normaler. Op die manier is meestal ook 1 malig, want dan is het snel wegwezen :P

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:17

Ik ben gewoon héél duidelijk geweest in mijn advertentie en met beide bijrijders (ik heb dus twee paarden) was het direct raak.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:18

Op mp kwam ik er ook een tegen. Een paard wat normaal met pensioen zou gaan wordt een bijrijder voor gevraagd en deze moet dan ook even ruim 100 euro meebrengen.
Dat vind ik toch wel een beetje schandalig.

Een leuk, gezond paard waar een bijrijder van kan leren, tja...
Vroeger was het allemaal gratis. Is het crisis? Is het geld proberen te verdienen aan het paard? Misschien zien eigenaren het toch als een mogelijkheid om weer eens een duurdere vakantie te kunnen boeken.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:20

Mijn bijrijdster heb ik gevraagd haar geld voor les te gebruiken. Ik heb mijn bijrijdster niet 'nodig' om mijn paard 'beter' te laten lopen ofzo. Ik vind het vooral leuk om mijn geluk met iemand te delen, en we bespreken alles samen.En omdat mijn paard heel erg van menselijk aandacht houdt is het handig dat er zo bijna elke dag iemand hem komt vertroetelen. Ze komt wanneer ze wil, en we gaan zelf vaak samen, het gaat ons beide niet echt om het rijden. We doen evengoed samen grondwerk en wisselen samen tips en tricks :+
Ik kan er evengoed van genieten gewoon haar te zien rijden, of zij longeerd en ik rij.. Of samen op wandeling, één met de fiets één op paard, en tussenin wisselen we eens :j
Nu denken we er aan misschien te verhuizen naar een andere (betere accomedatie) stal die toch iets duurder is.
En aangezien het crisis is en ik momenteel het wat moeilijker heb hem te betalen(verandering werk) gaat ze nu ook wat bijspringen in de kosten van de stalling, ondanks dat ze momenteel 2maand niet zal kunnen rijden(operatie).
De maand januari heb ik totaal geen inkomsten, en ze heeft me zelf aangeboden die maand eens alles te betalen, lief toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:25

Ik heb op Boktmarkt ook al diverse advertenties gezien van mensen die een jong (onbeleerd) paard/pony aanbieden als verzorgpaard, waarvoor betaald moet worden.
De jongste die ik gezien heb was iets van 1 1/2 jaar en daarvoor moest ?50E per maand voor worden betaald (alleen om te kunnen poetsen).
Een ander was 1 van 3 die beleerd moest worden en ze zochten iemand die dit wilde doen en moest daar zelf ook voor betalen.

Maar ja, als ze echt iemand ervoor krijgen die wilt betalen (wat ik niet zou begrijpen..) is dat voor hun mooi mee genomen.

Diamantelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:26

aan de ene kant snap ik wel dat ze er geld voor willen hebben maar jij 'werkt' toch voor hun dan zouden die mensen waar de pony van is eigelijk aan jou moeten betalen :')

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:29

Brainless schreef:
Ik heb op Boktmarkt ook al diverse advertenties gezien van mensen die een jong (onbeleerd) paard/pony aanbieden als verzorgpaard, waarvoor betaald moet worden.
De jongste die ik gezien heb was iets van 1 1/2 jaar en daarvoor moest ?50E per maand voor worden betaald (alleen om te kunnen poetsen).
Een ander was 1 van 3 die beleerd moest worden en ze zochten iemand die dit wilde doen en moest daar zelf ook voor betalen.

Maar ja, als ze echt iemand ervoor krijgen die wilt betalen (wat ik niet zou begrijpen..) is dat voor hun mooi mee genomen.

Tjah het is wat de gek ervoor geeft he..

Ik zou er mooi voor passen, geld weggeven kan ik overal :j

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:38

Uruanne, een duurdere vakantie? Sinds ik ooit een paard heb aangeschaft kan ik me helemaal niets duurs meer veroorloven zowat. Al mijn geld gaat naar de paarden. Voor dat (zeer welkome, begrijp me niet verkeerd) 'schijntje' wat mijn bijrijders me betalen kan ik nog geen nacht van in een hotel hoor ;).

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:39

Ik sta daar inderdaad ook iets anders in.
Iemand heeft geen tijd voor paard/ pony dus zoekt iemand die daar mee wil helpen.
Komt bij mij hetzelfde over als mijn werkgever die geen tijd heeft om al het werk zelf te doen en dus vraagt hij mij om hem te helpen en ik krijg daarvoor betaald.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn baas te betalen ;)

@sees, waarom heb je dan een paard aangeschaft? Nooit geen leuke dingen meer kunnen doen zonder een bijrijder die meebetaald?
Nee, dan zou ik liever naar een manege gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door uryanne op 29-11-12 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:40

Sees schreef:
Uruanne, een duurdere vakantie? Sinds ik ooit een paard heb aangeschaft kan ik me helemaal niets duurs meer veroorloven zowat. Al mijn geld gaat naar de paarden. Voor dat (zeer welkome, begrijp me niet verkeerd) 'schijntje' wat mijn bijrijders me betalen kan ik nog geen nacht van in een hotel hoor ;).

:j helemaal waar..
het kwart stallinggeld dat ze betalen, of half-pension komen ook nog geen smidkosten,veeartskosten, zadelkosten etc bij :j

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:46

uryanne schreef:
Iemand heeft geen tijd voor paard/ pony dus zoekt iemand die daar mee wil helpen.
Komt bij mij hetzelfde over als mijn werkgever die geen tijd heeft om al het werk zelf te doen en dus vraagt hij mij om hem te helpen en ik krijg daarvoor betaald.

@sees, waarom heb je dan een paard aangeschaft? Nooit geen leuke dingen meer kunnen doen zonder een bijrijder die meebetaald?

Mijn bijrijdster hoeft niet te rijden, ze mag.. Ze hoeft ook geen werk te verzetten (stallen mesten etc wordt gedaan door staleigenaar), en om mijn paard beter te laten worden in het rijden hoeft het ook niet persé, want ze rijd op een lager niveau dan ik...

Ik heb een brijdster omdat ik, zij en mijn paard het leuk vinden. Omdat mijn paard houdt van menselijk contact, en omdat ik heel hard moet werken om hem te kunnen betalen niet elke dag kan komen :+
Zij legt dus een beetje geld bij om mij iets minder overuren te laten doen op mijn werk :') Maar dat is nog geen kwart van wat ik betaal.. + dat zij geen onvoorziene kosten heeft (zoals bv onverwachtse koliek etc)
* en het is veeeel leuker voor haar een paardje te hebben waar ze een band mee kan opbouwen en doen wat ze wil, ipv op een manege te gaan lessen, dat is haar het geld dus echt wel waard

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:53

Sees schreef:
Van ieder paard leer je.

Mwah, ik niet echt meer. Ik zou niet weten wat ik van een shetlander zou moeten leren (want ik vind mennen en VD al niet leuk), dus daar zal ik sowieso niet op reageren natuurlijk.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:58

Benno08 schreef:
Zij legt dus een beetje geld bij om mij iets minder overuren te laten doen op mijn werk :') Maar dat is nog geen kwart van wat ik betaal.. + dat zij geen onvoorziene kosten heeft (zoals bv onverwachtse koliek etc)
* en het is veeeel leuker voor haar een paardje te hebben waar ze een band mee kan opbouwen en doen wat ze wil, ipv op een manege te gaan lessen, dat is haar het geld dus echt wel waard

Hoor ik daar nu mijn werkgever praten als ik vraag om wat salarisverhoging? :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:23

uryanne schreef:

Ik heb mijn bijrijders niet nódig maar dat heb ik echt al 100x gezegd in dit topic ;).

Nergens zeg ik dat ik geen geld heb voor leuke dingen ;). Ik zeg dat al mijn geld naar de paarden gaat, dat is heel wat anders. Bovendien zijn paarden mijn 'leuke dingen'. Ik kíes er voor mijn geld daaraan uit te geven. Ik zou ook geen les kunnen nemen, geen wedstrijden kunnen rijden, niet mee kunnen doen aan evenementen etc en op die manier geld kunnen besparen.

En ook heb ik al vaker gezegd dat de situatie zoals deze was toen ik 9 jaar geleden mijn paard kocht al lang niet meer vergelijkbaar is met nu, dus ook niet fiancieel ;). Ik heb de bijdrage van mijn bijrijders niet nódig, deze is wel welkom maar ik kan er echt niet van op vakantie hoor :D.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:26

uryanne schreef:

Nu haal je werk en hobby door elkaar. Een verzorgster doet het voor zichzelf,niet om de eigenaar een plezier te doen.
Btw heb ik ook veel dingen moet opgeven voor mijn paarden. Je kan je geld maar 1 x uitgeven hé en iedereen is daar vrij in. Ieder z'n keuze toch?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:40

vuurneon schreef:
Sees schreef:
Van ieder paard leer je.

Mwah, ik niet echt meer. Ik zou niet weten wat ik van een shetlander zou moeten leren (want ik vind mennen en VD al niet leuk), dus daar zal ik sowieso niet op reageren natuurlijk.

Dat kan. Als jij denkt niet meer te kunnen leren van ieder paard, zou ik jou nochtans niet graag als bijrijder hebben denk ik :o. Dan ben je er snel op uitgekeken denk ik ;).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:07

Het is meer dat ik zelf zoveel ervaring heb ;) dus van een goedzak van een paard leer ik niets meer. Hoeft ook niet natuurlijk; als ik nu moest kiezen heb ik liever het makke paard dan de grote uitdaging haha. Die periode heb ik wel gehad :') laat mij maar lekker rondrijden met paard aan de lange teugel buiten. Heerlijk :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:16

Dan nog, je kunt nóg zoveel ervaring hebben (same here) maar dan kun je nog steeds wel leren van ieder paard. Dat kunnen vlakken zijn waarin jij niet geïnteresseerd bent maar ook op vlakken waar jij dénkt door jouw ervaring niet meer van te kunnen leren denk ik ;). Ik zit al meer dan een kwart eeuw in de paarden maar ik leer nog steeds hoor. Al is het alleen al omdat de technieken (DA, TA) etc steeds verder ontwikkelen, er nieuw inzichten/optomingen etc komen, er nieuw disciplines bijkomen etc etc etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:18

Ja, maar dat doe ik vooral op buiten de paarden (ontwikkelingen op medisch gebied volg ik vooral op internet) Ik heb altijd gezegd dat ik nooit ben uitgeleerd, maar niet elk paard kan mij wat leren natuurlijk. Wel kan ik dat paard dan wat leren ;)
De shet die niet netjes mee kan lopen, leren netjes mee te lopen. Maar zelf er echt wat van leren? Nee dat valt mee. Hoeft ook niet natuurlijk, paard is hobby voor mij en alleen lol hebben is voor mij ook vaak prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:23

renee16 schreef:
Dit klopt inderdaad en mede daarom is het ook: ons helpt ons.
Ik heb een leuk paardje om te rijden (geen groot verloop in paarden, wedstrijden starten etc. dus wel langere termijn een vast paard) en leer er veel van. De eigenaar krijgt uiteindelijk een leuker bedrag voor zijn beestje :). Iederen blij !
Tuurlijk is het niet leuk als zo een paard weg gaat na al het werk en moeite die je erin hebt gestoken, maar dat is een keuze die je bij voorbaat maakt. Dit risico loop je bij een eigenaar ook (wel stukken minder). Dat is nu eenmaal als je geen eigen paard hebt.

Dat de handelaar er aan verdiend is dan geen punt, omdat het niet rechtstreeks uit jouw zak komt?
Je kunt ook invullen:
Jij hebt een leuk paardje om te rijden (waarschijnlijk geen verloop in paarden, wedstrijden starten etc. langere termijn een vast paard) en leert er veel van. De eigenaar krijgt een kleine bijdrage in de kosten voor het beestje. Iedereen blij!
Maar dat is dan weer niet wenselijk ;)
Dus dat er aan de bijrijder verdiend wordt, is goed als je bij een handelaar rijdt, omdat het niet rechtstreeks uit je eigen zak komt, je bent eigenlijk gratis personeel, want verdiend wordt er aan je. Want een handelaar verdiend nu eenmaal aan zijn paarden en is er bij gebaat dat er gratis mensen zijn die de prijs van zijn paard willen verhogen. Maar vraag je als eigenaar een klein deel in de kosten, dan ben je ineens niet in staat je eigen paard te betalen en als eigenaar mag je toch al gezegend zijn met een bijrijder, want die helpt je immers uit de brand.
Ik vind dat erg vreemd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:25

Ik zou op dit punt in mijn leven ook echt niet gratis paarden bijrijder die voor de verkoop zijn. Toen ik vers van de manege kwam had ik dat zo gedaan, maar nu? Gekke Gerrit :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:40

Idd mindim