bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:36

Ik vind het per situatie verschillend.
Mijn vorige paard had ik het Z dressuur lopen, ideaal leerpaard.
Heb toen ook een meisje gehad wat hem 2 keer per week mocht rijden, ik bracht ze naar oefendressuur wedstrijden, en zorgde dat ze les van mij had, of van de springruiter bij ons op stal.
Zij betaalde om mijn paard te mogen rijden, het was een ruiter welke rechtstreeks van de manege kwam, en dus veel van mijn paard kon leren.
Overigens iemand die ik al wel een beetje kende, en wist dat ze een eerlijke ruiter was, soms zelf iets te lief.
Na haar is een ponyruiter van stal mijn paard 2x per week gaan rijden, zij reed hem 1x per week in de clubspringles, en nog 1x per week zelf.
Zij heeft niks betaald om mijn paard te mogen rijden, dit omdat ze ook iets toevoegde aan mijn paard.
Ik ben namelijk een springwatje, en mijn paard vond springen ontzettend leuk.
En ik kon er ook echt van genieten als ik ze samen zag rijden.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 19:06

wauw dat dit topic nog actief is zeg :Y)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:21

Baileysdream schreef:
wauw dat dit topic nog actief is zeg :Y)

Dat was het niet meer, maar na jij post waarschijnlijk wel weer.

Mintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:54

Dot is echt niet raar hoor

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:57

Saika schreef:
StephanieR ja zo kun je het ook heel mooi beredeneren, dat het "haar" paarden worden... haha zo lang het leuk is, natuurlijk.
Maar aan het einde van het liedje is en blijft het jouw paard. Als je het morgen besluit te verkopen of je krijgt een groot meningsverschil met je bijrijder dan is het afgelopen voor haar, dan is er niks "van haar" en kan ze met haar cap en laarzen vertrekken.
Waar is dan de genoemde "investering" waar over gesproken werd? De eigenaar is altijd de lachende derde in deze....

Tigra als je van mening bent dat je zoveel risico loopt snap ik niet dat je er als eigenaar voor kiest. Ik weet niet wat voor paard je hebt maar als je de risicos financieel af wil dekken van het in de puin rijden van je paard of een langdurige blessure dan mag je je maandbedrag wel wat omhoog schroeven voor een beetje fatsoenlijk rijpaard in ieder geval.
De opmerking je ziet 9 van de 10 keer niet wat je bijrijder doet getuigt ook niet van veel vertrouwen.

Ik denk als je mensen iets te bieden hebt, een fatsoenlijk paard en een fatsoenlijke trainingsaccomodatie, af en toe eens een buitenrit of concours, dat er zat mensen zijn die daar hun handjes mee dichtknijpen en wel heel goed voor je paard zijn, zonder dat ze daar een cent voor hoeven te betalen. Als de motivatie van de betaling af moet hangen dan zit er in beginsel al iets niet goed lijkt me. Of er nu betaald wordt of niet zodra een bijrijder niet komt of niet goed is voor je paard kan ze toch vertrekken ik zie niet in wat een maandelijkse bijdrage daaraan moet veranderen. Iemand die graag met andermans paard aan de slag gaat wil dat paard niet kwijt en komt heus wel.

De laatste zin van jou is jammer genoeg niet helemaal de werkelijkheid.
Bij mij hoeven verzorgsters niet te betalen, maar als het warm is hebben ze geen zin, als het regent hebben ze geen zin.
Op dit moment ben ik een soort verzorger van mijn verzorgster.
Ik mest en hou het paard aan het lopen op dagen dat ze niet komt.
Soms overweeg ik ook een bijdrage, maar meer om het feit dat ze dan misschien juist wel komen, omdat ze ' Waar ' willen hebben voor hun geld.
Ik denk dat veel paardeneigenaren dit probleem wel herkennen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:10

Ja heel herkenbaar maxxxlover.
Ik heb ook nog nooit een bijdrage gevraagd. Maar ik wordt ook simpel van het regent, het waait, het is 25 graden, het is donker (rijbak perfect verlicht) enz, enz.
Ik vraag me ook af als er geld betaald moet worden of dat wel een stok achter de deur is om wel te gaan, anders is het te duur. Zoals jij al zegt, geen waar voor hun geld.

Maar ik vind het inderdaad erg om zo te moeten gaan denken. Dat zou niet nodig moeten zijn.
Ondanks een erg goede accommodatie en wedstrijd mogelijkheden lijken de niet mooi weer ruiters moeilijk te vinden.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:30

Ik ben het wel met Saika eens eigenlijk. Als iemand moet betalen om het bijrijder zijn serieus te nemen zit het in de basis niet goed en wil je iemand die alleen omdat ze geld betaald serieus is met je paard?
Ik ben zelf 10 jaar bijrijder geweest en nooit hoeven betalen. Ik heb altijd bewust gekozen voor plekken waar ik niet hoefde te betalen omdat als ik voor een paard betaal ik ook wil kunnen rijden (en dat hoef ik dus niet perse). Daar betaal ik immers voor, want ik wordt niet door te betalen mede-eigenaar en heb dus geen zeggenschap etc, maar dan wil ik niet de 'last' van eventuele blessures hebben even zwart wit gezegd. Als ik niet betaal vind ik het helemaal niet erg om niet te kunnen rijden en ga ik ook graag wandelen, longeren, ander grondwerk doen of alleen tutten en poetsen of zorg te dragen wanneer het paard ziek is en dan ga ik ook gerust door weer en wind naar het paard. Ik voelde me altijd heel verantwoordelijk over het paard, juist omdat een eigenaar mij zonder daar iets voor te vragen de verantwoordelijkheid gaf over het paard voor een paar dagen per week. Als ik ervoor zou betalen zou ik waarschijnlijk juist eerder een keer overslaan als ik geen zin heb, want ik betaal toch om iets te doen wat ik leuk vindt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:21

Maar er zijn verschillende redenen voor een bijdrage.
Er zijn nog veel eigenaren die geen bijrijder nodig hebben, dus graag of niet.
Dan mag daar ook best een vergoeding tegenover staan.

Het is een dure hobby, dus een vergoeding is imo echt niet vreemd.

En ik ken geen eigenaren die eraan verdienen of die een bijrijder accepteren die het niet goed doet of ze nu betalen of niet.

Ik vind dat je heel veel mazzel hebt wanneer je gratis mag rijden. Is iedereen ook gegund (al kan ik er niet tegen als iemand vind dat het een soort van recht is om gratis te mogen rijden- daar krijg ik de kriebels van)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:45

maxxlover schreef:
Saika schreef:
StephanieR ja zo kun je het ook heel mooi beredeneren, dat het "haar" paarden worden... haha zo lang het leuk is, natuurlijk.
Maar aan het einde van het liedje is en blijft het jouw paard. Als je het morgen besluit te verkopen of je krijgt een groot meningsverschil met je bijrijder dan is het afgelopen voor haar, dan is er niks "van haar" en kan ze met haar cap en laarzen vertrekken.
Waar is dan de genoemde "investering" waar over gesproken werd? De eigenaar is altijd de lachende derde in deze....

Tigra als je van mening bent dat je zoveel risico loopt snap ik niet dat je er als eigenaar voor kiest. Ik weet niet wat voor paard je hebt maar als je de risicos financieel af wil dekken van het in de puin rijden van je paard of een langdurige blessure dan mag je je maandbedrag wel wat omhoog schroeven voor een beetje fatsoenlijk rijpaard in ieder geval.
De opmerking je ziet 9 van de 10 keer niet wat je bijrijder doet getuigt ook niet van veel vertrouwen.

Ik denk als je mensen iets te bieden hebt, een fatsoenlijk paard en een fatsoenlijke trainingsaccomodatie, af en toe eens een buitenrit of concours, dat er zat mensen zijn die daar hun handjes mee dichtknijpen en wel heel goed voor je paard zijn, zonder dat ze daar een cent voor hoeven te betalen. Als de motivatie van de betaling af moet hangen dan zit er in beginsel al iets niet goed lijkt me. Of er nu betaald wordt of niet zodra een bijrijder niet komt of niet goed is voor je paard kan ze toch vertrekken ik zie niet in wat een maandelijkse bijdrage daaraan moet veranderen. Iemand die graag met andermans paard aan de slag gaat wil dat paard niet kwijt en komt heus wel.

De laatste zin van jou is jammer genoeg niet helemaal de werkelijkheid.
Bij mij hoeven verzorgsters niet te betalen, maar als het warm is hebben ze geen zin, als het regent hebben ze geen zin.
Op dit moment ben ik een soort verzorger van mijn verzorgster.
Ik mest en hou het paard aan het lopen op dagen dat ze niet komt.
Soms overweeg ik ook een bijdrage, maar meer om het feit dat ze dan misschien juist wel komen, omdat ze ' Waar ' willen hebben voor hun geld.
Ik denk dat veel paardeneigenaren dit probleem wel herkennen.

Ik denk het ook en een bijdrage van 50 euro in de maand zullen ze wel moeten kunnen missen 4 keer een manege lesje en die 50 euro zijn ook weg. En dan ben je als eigenaar echt geen grijpgraag.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:57

sneeuwpop schreef:
Maar er zijn verschillende redenen voor een bijdrage.
Er zijn nog veel eigenaren die geen bijrijder nodig hebben, dus graag of niet.
Dan mag daar ook best een vergoeding tegenover staan.

Het is een dure hobby, dus een vergoeding is imo echt niet vreemd.

En ik ken geen eigenaren die eraan verdienen of die een bijrijder accepteren die het niet goed doet of ze nu betalen of niet.

Ik vind dat je heel veel mazzel hebt wanneer je gratis mag rijden. Is iedereen ook gegund (al kan ik er niet tegen als iemand vind dat het een soort van recht is om gratis te mogen rijden- daar krijg ik de kriebels van)

Tuurlijk ik vind ook dat eigenaren alle recht hebben om een bijdrage te vragen als ze dat willen, maakt mij niet uit welke reden ze daarvoor hebben. Maar ik denk niet dat een bijdrage betalen per definitie betekent dat iemand serieuzer wordt als die een bijdrage betaalt. In mijn geval in ieder geval niet en als ik al een bijrijder zou willen dan zou ik niet kiezen voor iemand die alleen serieus is als die ervoor betaalt.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:19

Ik heb ook altijd veel probelem gehad met bijrijders. Niet alleen que geld maar ook zeker met motivatie.
Mijn merrie is een zeer geschikt leerpaard, ik ben geen bijrijder nodig maar ik gun het wel iemand om het te leren buiten de manege lessen (want dat stelt dan eigenlijk niets voor)
Ook ik vraag een super kleine bijdrage (30 euro pm) dit geld gaat in het spaarpotje voor het paard.
Hiervoor mocht je 2/3 keer in de week rijden, 2 keer per maand les en je rijd zo het bos in.

Sorry maar dan vind ik 30 euro een schrijntje!!
Iedereen betaald voor zijn sport of dat nou achter een bal aan rennen is of paardrijden op andermans paard.
Wees bewust dat een paard niet gratis is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:36

Helaas is het vaak wel dat als men voor iets betaald. Men ook komt.
Kijk maar naar de manege. Je hebt een leskaart. Indien je niet tijdig afmeldt of gewoon niet komt, ben je het lesgeld kwijt. Dus wat zie je. Mensen komen elke les of melden ruim van tevoren af.
Het kost ze immers geld als ze laks zijn en het vergeten of geen zin hebben.
Iets dat gratis is, kan men sneller denken..oh vandaag geen zin/slecht weer of wat dan ook.
Tuurlijk is dit ook een stuk mentaliteit. Helaas voor velen is die stok achter de deur nodig om gemotiveerd te blijven. Er zijn zeker uitzonderingen.
Die ondanks alles gewoon wel komen en zich aan afspraken houden, ook zonder bijdrage.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:19

Ilayla schreef:
Tuurlijk ik vind ook dat eigenaren alle recht hebben om een bijdrage te vragen als ze dat willen, maakt mij niet uit welke reden ze daarvoor hebben. Maar ik denk niet dat een bijdrage betalen per definitie betekent dat iemand serieuzer wordt als die een bijdrage betaalt. In mijn geval in ieder geval niet en als ik al een bijrijder zou willen dan zou ik niet kiezen voor iemand die alleen serieus is als die ervoor betaalt.

Het is natuurlijk ook niet zo dat een bijrijder plots veranderd als die gaat betalen wel denk ik dat je wel een andere type bijrijder aanspreekt als er een bijdrage gevraagd wordt. Niet altijd uiteraard maar denk zeker dat het wel een verschil maakt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 00:10

Ik denk dat je dan nog twee types aanspreekt. Eentje die wat meer wil betalen maar echt komt om te rijden. Dat is ook een andere hoek die wil je niet als je er ook op wilt kunnen bouwen als je paardje een tijdje niet kan lopen bijvoorbeeld. Het andere type. Dat weet wat het kost, die daar al mee bezig is en ook verantwoordelijker om zal gaan met zowel paard als spullen. Die bereid is een x bedrag te betalen en daarnaast lekker met je paardje aan de gang wil.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:12

Ik heb een keer iemand gehad die kwam proefrijden, ze wist wel al dat er een bijdrage betaald werd maar wilde na het proefrijden toch eerst nog eens goed nadenken of ze er wel genoeg tijd voor had. Ze gaf zelf toe dat wanneer er geen bijdrage gevraagd zou worden ze er gewoon aan was begonnen en wel gezien had of ze tijd genoeg had. Ze is het uiteindelijk niet geworden, maar niet hierdoor, want ze wilde uiteindelijk wel, maar ik had ook iemand langs gehad die nog net iets fijner rijden kon :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:20

Alle jaren dat ik voor anderen reed nooit betaald. Wel de lessen of wedstrijden als ik dat wou.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:49

missanita84 schreef:
Alle jaren dat ik voor anderen reed nooit betaald. Wel de lessen of wedstrijden als ik dat wou.

Ik wel, 200 gulden per maand en dan had ik 3 pony's die ik mocht rijden. (2 jaar gedaan en veel geleerd, meer dan op een dergelijke manege)
Uiteindelijk toen ik 12 was hoefde ik niet meer te betalen omdat ik voor die man de pony's ging uitbrengen op wedstrijd en mocht ik het prijsgeld houden wat ik won.

Leuk zakcentje voor iemand van 12 en een leuke ervaring.
Toen ik 14 was kreeg ik mijn eerste eigen paard. *\o/*

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:22

Amable schreef:
Ik heb een keer iemand gehad die kwam proefrijden, ze wist wel al dat er een bijdrage betaald werd maar wilde na het proefrijden toch eerst nog eens goed nadenken of ze er wel genoeg tijd voor had. Ze gaf zelf toe dat wanneer er geen bijdrage gevraagd zou worden ze er gewoon aan was begonnen en wel gezien had of ze tijd genoeg had. Ze is het uiteindelijk niet geworden, maar niet hierdoor, want ze wilde uiteindelijk wel, maar ik had ook iemand langs gehad die nog net iets fijner rijden kon :)

Zo hadden wij eentje die kwam kijken en kreunend Afstapte na een ritje, ze had niet verwacht dat het rijden van een Bels zo zwaar was, ze wilde het wel doen maar ze had er dan niks voor over omdat het allemaal zzooo zwaar was. De volgende die kwam had er wel geld voor over. En die ging gelijk lekker aan de slag, die belde de eerste zondag op toe ik op mijn werk was of ze met de groep mee mocht, wat van ons natuurlijk mocht die wilde gewoon gelijk genieten samen met het paard, die deed zoveel dingen dat we na een maand al zeiden het geld hoeven we niet meer, hebben voor haar gebruik van de bak betaald dat was een vereiste van de manege en ze stond zo wat 24 7 klaar. Die zijn onbetaalbaar.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 00:33

Precies. Die zijn goud waard. En die andere beter kwijt dat rijk!

kalliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:16

Wat een leuke mening wisseling hier. Sommige halen wel beetje het bloed onder mijn nagels vandaan.
Zelf rij ik 7 jaar pony's van een ander. Een bijdrage vind ik heel gewoon. Koop zelf een paard en je bent heel wat meer kwijt. Plus dat je idd de lusten hebt en niet de lasten als bijrijder. Ik krijg zelf heel veel inzicht bij alles wat er bij komt kijken kwa kosten. Zeker als je eenmaal een ziek paard hebt loopt het snel op. Die van mij staan privé aan huis bij de eigenaar. Dus ik moet zeggen dat ik ook kom op dagen bij spoed of om even te voeren als ze op vakantie zijn enz. Heel gewoon vind ik zelf. Als je een bijrijder hebt lopen waar je geld aan wilt gaan vragen wil ze op komen dagen.op het moment dat ze in eerste instantie zou komen. dan zou ik mezelf even afvragen hoe leuk ze het nog vind en of je niet beter een ander kan zoeken.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:56

Ilayla schreef:
Ik ben het wel met Saika eens eigenlijk. Als iemand moet betalen om het bijrijder zijn serieus te nemen zit het in de basis niet goed en wil je iemand die alleen omdat ze geld betaald serieus is met je paard?
Ik ben zelf 10 jaar bijrijder geweest en nooit hoeven betalen. Ik heb altijd bewust gekozen voor plekken waar ik niet hoefde te betalen omdat als ik voor een paard betaal ik ook wil kunnen rijden (en dat hoef ik dus niet perse). Daar betaal ik immers voor, want ik wordt niet door te betalen mede-eigenaar en heb dus geen zeggenschap etc, maar dan wil ik niet de 'last' van eventuele blessures hebben even zwart wit gezegd. Als ik niet betaal vind ik het helemaal niet erg om niet te kunnen rijden en ga ik ook graag wandelen, longeren, ander grondwerk doen of alleen tutten en poetsen of zorg te dragen wanneer het paard ziek is en dan ga ik ook gerust door weer en wind naar het paard. Ik voelde me altijd heel verantwoordelijk over het paard, juist omdat een eigenaar mij zonder daar iets voor te vragen de verantwoordelijkheid gaf over het paard voor een paar dagen per week. Als ik ervoor zou betalen zou ik waarschijnlijk juist eerder een keer overslaan als ik geen zin heb, want ik betaal toch om iets te doen wat ik leuk vindt.

Zo iemand als jij is goud waard. Die zou ik persoonlijk echt in de watten leggen

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 01:12

kalliexxxx schreef:
Wat een leuke mening wisseling hier. Sommige halen wel beetje het bloed onder mijn nagels vandaan.
Zelf rij ik 7 jaar pony's van een ander. Een bijdrage vind ik heel gewoon. Koop zelf een paard en je bent heel wat meer kwijt. Plus dat je idd de lusten hebt en niet de lasten als bijrijder. Ik krijg zelf heel veel inzicht bij alles wat er bij komt kijken kwa kosten. Zeker als je eenmaal een ziek paard hebt loopt het snel op. Die van mij staan privé aan huis bij de eigenaar. Dus ik moet zeggen dat ik ook kom op dagen bij spoed of om even te voeren als ze op vakantie zijn enz. Heel gewoon vind ik zelf. Als je een bijrijder hebt lopen waar je geld aan wilt gaan vragen wil ze op komen dagen.op het moment dat ze in eerste instantie zou komen. dan zou ik mezelf even afvragen hoe leuk ze het nog vind en of je niet beter een ander kan zoeken.

Ik vraag zoals ik eerder zei eigenlijk nooit geld.
Maar eigenlijk alleen liefde voor het paard.
Dat is echt moeilijk te vinden.

Maar ik heb er nu eentje gevonden.
Pas 11 jaar, veel te jong dacht ik eerst.
Maar wat zijn die meiden leuk en lief.
En wat een lieve moeder heeft ze, die met haar mee gaat.

Nooit gedacht dat ik voor een 11 jarige zou gaan
Maar het is best een aanrader.
Hebben nog geen vriendje,
Zitten niet de hele tijd met hun telefoon.
Echt heel leuk.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 01:28

Ik ben eigenlijk sinds een tijdje pas bijrijder. Ik leasde altijd een paard van de manege die ik dan ook uitbracht maar dat ging op een gegeven moment niet meer samen. Ik was dus best gewend flink te betalen.

Ik heb nu 2 bijrijdpaarden bij verschillende eigenaren. Ik ben dan wel fanatiek, met 30 graden of met regen, ik kom altijd. Ik ben zelfstandig, rij zelf met de trailer en naar les. Alles wat ik nodig heb betaal ik zelf, en de luxe dingentjes :D Zo had het ene paard wel een eigen zadel maar daar kon ik niets mee, dus een ander zadel gekocht etc.

Ik vind een bijdrage niet meer dan normaal, maar ik weet bijv bij het ene paard dat als hij Z is hij toch wel verkocht wordt. Dat vind ik prima, maar ik ga niet betalen om een paard op te leiden (wat ik superleuk vind en met veel plezier doe), uit te brengen etc en dan de winst voor de ander. Dat vind ik niet eerlijk. Ik hoef er zeker niets voor, ik vind het zo prima. Ik de lusten en weinig lasten en gewoon genieten met 2 fijne paarden!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:02

En wat denk je met welk bedrag het paard in waarde stijgt en hoeveel de onderhoudskosten zijn elke maand?
Dat loont echt niet!
Het zou alleen kunnen lonen wanneer een vergevorderde ruiter gelijk z kan starten ipv iemand die bij B moet beginnen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:06

Een paard van 3 mag je toch nog geen Z starten. Hij moet dus sowieso nog een paar jaar blijven daarvoor.