Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romiley_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:05

Ik heb inderdaad ook een gratis verzorgpaard gehad die ik gewoon elke dag mocht rijden.
Helemaal geweldig, maar dat kwam omdat die vrouw hoogzwanger was en ze niet wou dat haar pony zo lang stil stond.
Ik snap het opzich wel van mensen, maar zelf zou ik nooit voor een betaald bijrijdpaard gaan :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:18

Quellian schreef:
Wat Sallandval zegt is pure *houdt het netjes* niet zo kloppend.

De KvK zegt wel meer, bel de belastingdienst maar eens en vraag of je een extra inkomen van 100e per maand moet aangeven of niet, ik garandeer je van wel. Ondernemer ben je inderdaad niet met één klant; wel met 3 klanten PER JAAR dus niet per week.

Als je je teruggave biljet invult moet je het ook vermelden; wedden? Dat wil niet zeggen dat het iets uit zal maken, maar aangeven moet toch echt. Iedereen moet zelf weten of hij het doet natuurlijk, dat is waar.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:23

renee16 schreef:
Wat ik ook wel typisch vind is dat juist de eigenaren van 1 paard op pension vaak een bijdrage vragen.
Waar je als 2e komt rijden naast de eigenaar.

Terwijl als je richting fokker (of handelaar) gaat kijken er vaak een volledig paard tot je beschikking staat en de eigenaar hartstikke blij is dat de merrie loopt.

Toen ik zelf aan het kijken was nog even bijdrage buiten beschouwing gelaten. kwamen eigenlijk de adressen waar geen of minder bijdrage gevraagd werd als beste uit de bus ! (voor wat ik zocht dan)

Dat had ik nou ook! Overigens vond ik de eigenaars met een paard op stal waar ik heb gekeken juist wat ik hier vaak hoor over bijrijders; arrogant en betweterig. Grappig als het het principe van projectie kent (ja dat geld ook voor mij ;) ).

Oh en ik ben eigenaar maar wel fokker :D En (dus?) tegen betalen voor het bijrijden, ik vind het klinkklare onzin. Mensen die geen bijrijder nodig hebben moeten geen bijrijder nemen, klaar. Ik hou niet van 'ik heb eigenlijk geen bijrijder nodig maar als iemand betaalt mag het wel'.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:09

sallandval schreef:
Mensen die geen bijrijder nodig hebben moeten geen bijrijder nemen, klaar. Ik hou niet van 'ik heb eigenlijk geen bijrijder nodig maar als iemand betaalt mag het wel'.

Hoezo? Ik heb er toevallig 2 vriendinnen er aan over gehouden die erg blij waren dat ik dat toen wel deed.
Beide partijen blij, wat is dan het probleem?

biancaaaa

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:35

Een bijdrage lijkt me niet een probleem maar ik vraag me nog steeds af, wat is redelijk. € 100 per maand voor 2 keer per week?

Ik heb een hele tijd een bijrijdpaard gehad. Tijdens het rijden had ik niet altijd een klik met het paard en door de bijdrage vond ik het rijden toch belangrijker dan ik van mezelf gewent ben. Ook de drempel om te gaan lessen was hoger. Ik heb altijd met veel plezier gereden en fanatiek gelest op mijn eigen kosten en daar hecht ik toch veel waarde aan. Na lang wikken en wegen ben ik gestopt.

Ik twijfel om verder te zoeken of toch voorlopig compleet te stoppen met rijden. Een hobby kost uiteraard geld. Maar wat is redelijk? Is een bijdrage van € 100 /€ 150 tegenwoordig normaal? En is het dan hypocriet om 'eisen' te stellen als bijrijder (zoals een fijn voorwaarts paard)? Misschien leef ik nog teveel in mijn penny-droom-wereld... :z

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:40

biancaaaa schreef:
Een bijdrage lijkt me niet een probleem maar ik vraag me nog steeds af, wat is redelijk. € 100 per maand voor 2 keer per week?

Ik heb een hele tijd een bijrijdpaard gehad. Tijdens het rijden had ik niet altijd een klik met het paard en door de bijdrage vond ik het rijden toch belangrijker dan ik van mezelf gewent ben. Ook de drempel om te gaan lessen was hoger. Ik heb altijd met veel plezier gereden en fanatiek gelest op mijn eigen kosten en daar hecht ik toch veel waarde aan. Na lang wikken en wegen ben ik gestopt.

Ik twijfel om verder te zoeken of toch voorlopig compleet te stoppen met rijden. Een hobby kost uiteraard geld. Maar wat is redelijk? Is een bijdrage van € 100 /€ 150 tegenwoordig normaal? En is het dan hypocriet om 'eisen' te stellen als bijrijder (zoals een fijn voorwaarts paard)? Misschien leef ik nog teveel in mijn penny-droom-wereld... :z

Hangt imo af welke regio en wat je er voor terug krijgt.
100,- voor 2 dagen pw vind ik best veel.
Maar of je nu gratis mag rijden of voor geld, je moet iig een fijn paard hebben waar je met plezier naar toe gaat om te rijden.
Welk paard fijn is, is toch een questie van uitproberen denk.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:48

Wat ik me ook afvraag, stel jij hebt een paard. Je rijdt er niet of nauwelijks op en er komt iemand die je paard ook op wedstrijd uit wil brengen en les neemt en alles. Moet diegen dan ook een bijdrage betalen? Je paard wordt er immers wel meer waard van naarmate je hoger komt in de sport.

Overigens snap ik van beide kanten de standpunten. Heb een tijdje een paard gehad en als ik een verzorger had gehad dan had ik een symbolische bijdrage gevraagd zoals de hoefsmid betalen ofzo. Dan kan je het zelf zo duur maken als dat je zelf wilt (veel op asfalt is duurder want er moeten ijzers onder). Nu ben ik weer bijrijder en heb ik toevallig een bijrijdpaardje gevonden waar ik gratis naartoe kan, waar ik goedkoop les kan krijgen van iemand anders die daar ook rijd en kan ik in de toekomst op wedstrijd, maar dat is meer omdat ik het paard nog aan het doorrijden ben. Ik had best een kleine bijdrage willen betalen, maar bedragen als 50 euro per maand + nog les (á 25 euro per les hier in de regio) kan ik me niet veroorloven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:59

Goldenarrow, als het paard beter wordt is dat natuurlijk leuk voor de eigenaar,maar dat heeft niet voor elke eigenaar een meerwaarde. Veel eigenaren gaan het paard niet verkopen en hebben zelf ook geen behoefte om wedstrijden te gan rijden. Als de eigenaar er wel veel aan heeft dan vind ik een bijdrage wel discutabel,maar je moet nog altijd voor jezelf kiezen. Soms is het een fijn paard bijv en zijn er niet veel paarden in je omgeving waar je wedstrijden mee mag rijden.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:06

@ super woman, dat klopt maar zonder bijdrage had ik misschien wel meer moeite gedaan (meer lessen). En het aanbod is schaars dus een fijn paard voor een redelijke bijdrage is een uitdaging. Terwijl ik tot 3 jaar terug geen probleem had met het vinden van bijrijdpaarden.

@Goldenarrow, in dat geval zou ik geen bijdrage vragen. Die persoon mag zelf de lessen en wedstrijdkosten betalen en ik zou in mijn handjes knijpen met zo'n fijn gereden paard. Maargoed het is ook afhankelijk van de situatie. Als het om een paard gaat dat al Z2 heeft gelopen heeft een bijrijder minder toegevoegde waarde.

angelapoppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:20

ik moet ook zeggen dat het per regio erg verschilt ik sta in noord holland bij spaarnwoude strand en alle andere uitrijmogelijkheden.
bij ons is de stalling redelijk normaal naar standaart maar toch vergeleken bij de andere regio`s wel wat hoger daardoor datsommige vaker toch een bijdrage vragen .kijk ik vind soms wel dat ze te veel vragen.

en over het feit van je leert op elk paard iets dat vind ik kloppen ik heb dan een jongere verzorger die 1 keer in de 2 weken lest zo leert zij ook weer van mijn paard maar mijn paard word zo ook onderhouden dit vind ik belangrijk ik heb dan wel geen hoog dressuur paard maar leren blijf je van paarden geen 1 is de zelfde.

en hier is het toch wel normaal bij ons om wat te vragen voor het rijden van je paard vaak ook omdat hier zoveel mensen zijn die dat willen maar de zogenaamde mooi weer rijders zijn.
stom gezegd is het eigenlijk een soort verzekering dat men wel komt opdagen voor de bijrijders zelf ook een reden op die dagen te komen

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:32

biancaaaa schreef:
@Goldenarrow, in dat geval zou ik geen bijdrage vragen. Die persoon mag zelf de lessen en wedstrijdkosten betalen en ik zou in mijn handjes knijpen met zo'n fijn gereden paard. Maargoed het is ook afhankelijk van de situatie. Als het om een paard gaat dat al Z2 heeft gelopen heeft een bijrijder minder toegevoegde waarde.

Oké, dat is logisch want je kan veel leren van een Z2 paard. Of je moet zelf hoger rijden, maar vaak zoeken die mensen geen bijrijdpaarden maar krijgen ze paarden aangeboden.
Ik bedoelde meer (zoals in mijn geval) een paard wat net zadelmak is/net B loopt. Waar je dus vervolgens mee gaat lessen en op wedstrijd mee gaat. In mijn geval hoef ik dus niks te betalen, alleen af en toe te helpen met klusjes. Nu lopen ze (nog) 24/7 buiten dus de klusjes zijn nu nog minimaal. Maar zouden jullie in zo'n geval betalen/een bijdrage vragen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:39

Sees schreef:
Mijn god hoeveel moet je wel niet vragen voor een paard wil je er winst op maken???

Ik ken er wel hoor: een man die ik ken heeft altijd twee haflingers in een klein landje staan en twee verzorgsters per haf voor drie dagen, die betalen 100 euro pp is dus 400 euro, dat is hij echt niet kwijt aan dat beetje hooi en water.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:42

Ze zijn er echt hoor... als ik voor 2-3 dagen per week 100 euro ga vragen :') dan ga ik ook er ook aan verdienen met 2-3 verzorgsters

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:26

Ik niet, maar het ligt idd ook aan wat je als eigenaar betaalt voor stalling etc.
Wij hebben op stal voor de ruiter geen overdreven luxe (een altijd droge en vlakke 20x40m bak), maar voor de paarden is het een luxe stal ten top en dáár betaal ik voor (met alle liefde, geen probleem).
Een bijrijdster heb ik nu niet meer nodig (tóen wel, toen ik iemand zocht) en het is een lieve meid, het klikt goed met het paard, dus geen reden om haar de laan uit te schoppen.
Toen ze begon met mijn paard rijden, stond er tegenover dat ze beide stallen mestte, beide de benen liet strekken en ze voerde als ze er was, altijd prima. Nu staan de paarden -wegens omstandigheden bij mij- in volpension en heb ik haar gevraagd wat ze wilde. Ze kwam er zélf mee met 'ik denk dat het hier een stuk duurder is' en vond het zelf ook niet meer dan 'normaal' om wat te betalen. Ik heb het geld niet nodig (5 tientjes), maar ik vind dat er bést wat tegenover mag staan :) Ze hoeft overigens niet verplicht te lessen, ze mag buiten rijden, ze hoeft geen dekjes te wassen, kapot halster te vervangen, een zadel in te vetten, etc. Het is opstappen en rijden.

Sallandval, geef jij alles op aan de belastingdienst wat je aan 2e hands spullen op marktplaats verkoopt? :+
Als dit een probleem zou zijn (wat het overigens niet is), dan zou mijn bijrijdster gewoon de smid + wormenkuur betalen, is ze hetzelfde kwijt en hoef ik minder uit te geven. Onderaan de streep hetzelfde en hoeft niet opgegeven te worden.

Nikki_Satje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:50

Nou ik heb weer even bijgelezen. Wat iedereen wilt en normaal vind, hoeft de ander dus niet normaal te vinden, of je nu verzorger of eigenaar bent.
Ik als eigenaar krijg 50euro van mijn bijrijdster en even voor de duidelijkheid: @Juut, ik noem wel als voorbeeld " op een manege moet je ook betalen" maar de eigenaren van de manege steken dat geld toch ook weer in de manege terug? Ik steek dat geld ook altijd in mijn paard. Hoefsmid, wormenkuur, inenting, dierenarts, tandarts, nieuw zadel (heb ze overigens dit jaar allemaal gehad)
Als ik op zoek moet naar een andere bijrijder dan vertel ik erbij dat ik een vergoeding van 50euro vraag per maand, en dan is het aan jou de keus of je hierop wilt reageren.

Persoonlijk vind ik een vergoeding van 150/100euro per maand echt gekkenwerk maargoed, die persoon zal daar ook wel zijn redenen voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:57

renee16 schreef:
Bijrijden is bijrijden, ik heb wel degelijk die vergelijking gemaakt.

of ik nu 2x in de week op een paardje voor eigenaar ga zitten (en hier 50/100 euro voor betaal),
of 4x in de week voor een handelaar (geen broodhandelaar waar alles om de haverklap weg is).

Ken niet alle ins en outs op beide adressen, maar qua faciliteiten zit ik bij de 2e ook beter.
Wat ik mag qua buitenrijden wedstrijden etc. is ook het 2e adres beter.

Wel is grote nadeel van optie 2 op optie 1: kans op verkoop is stukken groter !

Kijk bij de handelaar hoef je misschien niet te betalen, alhoewel je hem wel het nodige gaat opleveren, een hogere vraagprijs voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:02

Als ik een bijrijder zou treffen met een fijne instelling zou ik blij zijn en geen bijdrage vragen. Maar joh, daar staat en valt alles mee. Leuke bijrijders zijn als een speld in een hooiberg. Het gros is niet serieus, waren ze dat maar, hadden ze het een stuk gemakkelijker.
Hier geen bijrijders meer, ben er strontzat van. Afspraken nakomen is schijnbaar al moeilijk.

Nikki_Satje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:10

@Mindim Ik heb nu een hele leuke bijrijdster, maar heb ook al 3x flink pech gehad. Ik weet niet of ik ooit nog zin heb (mocht het ooit weer eens nodig zijn) om weer opzoek te gaan naar een leuke nieuwe bijrijdster want het is inderdaad zoeken naar een speld in een hooiberg...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:40

goldenarrow schreef:
Maar zouden jullie in zo'n geval betalen/een bijdrage vragen?

Ik heb zelf een redelijk wedstrijdniveau en ervaring met zadelmak maken en doorrijden, dus ik zou er eerder geld voor vragen. :P
En nee,ik heb er geen profijt van als iemand dat gaat doen voor mij.
Daarbij zitten er ook risico's aan voor de eigeaar wanneer je met de trailer en paard op pad gaat, waarvan ik dus niet weet of dat het geval is...
Ik denk dat je ook in je handjes mag knijpen als je zoveel vrijheid krijgt en jezelf goed kan ontwikkelen.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:53

Ik vind t afhankelijk van de situatie.

In de laatste fase van mijn studie heb ik een betalende bijrijdster gehad die 150 euro in de maand betaalde. Dit was iets minder dan de helft van het stalgeld maar voor dit geld had ze wel 4 dagen in de week een zzlicht afgericht paard tOt haar beschikking op een stal waar ze je bij wijze van spreken nog op je Paard tillen en alle faciliteiten aanwezig zijn.

Wanneer je echt moet gaan klussen en door weer en wind met een Paard bezig moet zijn zou ik er niets voor hebben durven vragen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:25

Mindim schreef:
renee16 schreef:
Bijrijden is bijrijden, ik heb wel degelijk die vergelijking gemaakt.

of ik nu 2x in de week op een paardje voor eigenaar ga zitten (en hier 50/100 euro voor betaal),
of 4x in de week voor een handelaar (geen broodhandelaar waar alles om de haverklap weg is).

Ken niet alle ins en outs op beide adressen, maar qua faciliteiten zit ik bij de 2e ook beter.
Wat ik mag qua buitenrijden wedstrijden etc. is ook het 2e adres beter.

Wel is grote nadeel van optie 2 op optie 1: kans op verkoop is stukken groter !

Kijk bij de handelaar hoef je misschien niet te betalen, alhoewel je hem wel het nodige gaat opleveren, een hogere vraagprijs voor het paard.

Dit klopt inderdaad en mede daarom is het ook: ons helpt ons.
Ik heb een leuk paardje om te rijden (geen groot verloop in paarden, wedstrijden starten etc. dus wel langere termijn een vast paard) en leer er veel van. De eigenaar krijgt uiteindelijk een leuker bedrag voor zijn beestje :). Iederen blij !
Tuurlijk is het niet leuk als zo een paard weg gaat na al het werk en moeite die je erin hebt gestoken, maar dat is een keuze die je bij voorbaat maakt. Dit risico loop je bij een eigenaar ook (wel stukken minder). Dat is nu eenmaal als je geen eigen paard hebt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:33

Sallandval, juridisch gezien steekt het gewoon anders in elkaar ;).

Ik geloof overigens best dat er mensen zijn die het hele stalgeld terug willen zien en dat is hun goed recht ;). Als ze iemand vinden die het wil betalen, ook prima. Wie zijn wij dan? Fijn voor die mensen toch juist :P.

Ik dacht mijn bijrijders ooit misschien nodig te hebben maar nu is dat eigenlijk niet meer per se het geval. Moet ik er dan maar mee stoppen? Waarom? Zij zijn blij met mijn paarden en ik ben blij met hun én met de bijdrage. Win-Win!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:37

Sees schreef:
Ik geloof overigens best dat er mensen zijn die het hele stalgeld terug willen zien en dat is hun goed recht ;). Als ze iemand vinden die het wil betalen, ook prima. Wie zijn wij dan? Fijn voor die mensen toch juist :P.

Iedereen moet voor zichzelf gewoon betalen wat hij het waard vindt... (dus wil ontvangen/wil uitgeven). En dan moet je er samen uitkomen.

Als ik morgen iemand tegenkom die super is met mijn paard en die zegt dat ie een miljoen per maand wil betalen, dan mogen jullie zeggen wat je wil ;) maar dan zeg ik ja! :D

(maar als je een aanzienlijk bedrag moet betalen + veel klussen + met meerdere mensen delen... tjah... Ik weet hoe duur een paard is, in de buurt weet ik de prijzen van de stallen en kan daarmee een inschatting maken wat "redelijk is". Max vind ik nog steeds aantal dagen per week/7 * stalgeld)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:47

Natuurlijk moet men vragen wat men wil.
Krijgt men daarvoor een bijrijder is dat prima.
Mits van te voren overlegd/afgesproken.

Je kan het niet maken om na enkele maanden (als de bijrijdster gek is op het paardje) melden dat er betaald moet gaan worden.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:50

Haha die heb je er ook nog bij, ben je aan het paard gehecht... "ja, vanaf nu ga jij het stalgeld betalen." :')