bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:01

bruintje123 schreef:
Mensen die raggen kunnen van mij na tien minuten al stoppen.

Maar het minder aan het Been zijn is iets wat je echt wel voelt daarna.
Dat is ook zo weer voorbij. Paard weet wel wie erop zit.
Maar je merkt het wel.

maar is dat echt het 'verpesten' van het paard? dat de bijrijder misschien ietsje minder consequent is met de hulpen? of dat paard gewoon wat lakser is bij bijrijder, zo kan je het ook zien.

ik vind soms dat hier echt gedaan wordt alsof bijrijders paard volledig scheef rijden, alleen maar zitten te zagen en het paard gewoon voor eeuwig naar de filestijnen werkt. denk dat als je de juiste bijrijder zoekt & vindt je er beide plezier van kan hebben.

bruintje123

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:04

Ik vind dat geen verpesten.
Maar je merkt het wel.

Iemand die verpest komt bij mij maar een keer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:22

Ik heb geen bijrijder (nodig) maar ik heb een co-rijder. Iemand om samen mee te rijden op mijn paarden. Goed voor mijn motivatie bij minder weer (ik ben echt een mooi weer ruiter :D ) en idd, ik doe er iemand anders een plezier mee. Mijn co-ruiter hoeft niets te betalen en ook geen klusjes te doen. Ik bied dit niet uit tijdnood of geldgebrek aan, maar omdat in je eentje rijden (lange bosritten, training voor endurance) na verloop van tijd vreselijk saai wordt en handpaardrijden best leuk is, maar echt stevig trainen wordt dan ook wel lastig. Ik heb dus alleen maar een opzitter nodig, eigenlijk.
En als die iemand ongeveer op mijn niveau rijdt vind ik dat prima. Ik rijd zelf ook niet op geweldig niveau, maar goed genoeg om de paarden heel te houden, en dat is voldoende als mijn co-rijder dat ook doet.
Heel ander argument misschien weer om je paard 'uit te lenen'.

Overigens zou ik als ik echt een verzorger/ruiter zocht vermoedelijk wel een (kleine) bijdrage vragen voor het rijden, maar ook een vergoeding afspreken voor evt. werk. Dat zou ik ook bewust gescheiden houden, zelfs als onder de streep het op nul uit zou komen.
Om de simpele reden dat 'gratis' makkelijk 'vrijblijvend' kan worden. Door een prijs te rekenen voor rijden én een 'loon' te geven voor werk, maak je het een zakelijke afspraak die minder vrijblijvend is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:58

Marocje schreef:
Helemaal mee eens Pocca_Locca, vermoed dat sneeuwpop dit ook wel bedoelt, of bedoel je echt aantoonbaar wedstrijd niveau L of verder?

Want dat laatste zegt mij dus echt niets. Zoveel mensen die daar met ruk en plukwerk komen, die ik zeker niet op mijn pony wil hebben.

Tuurlijk bedoel ik dat.

Ik word een beetje moe van mensen die altijd weer die "mindere z ruiter" gaan vergelijken .....

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:00

future_vet schreef:
bruintje123 schreef:
Mensen die raggen kunnen van mij na tien minuten al stoppen.

Maar het minder aan het Been zijn is iets wat je echt wel voelt daarna.
Dat is ook zo weer voorbij. Paard weet wel wie erop zit.
Maar je merkt het wel.

maar is dat echt het 'verpesten' van het paard? dat de bijrijder misschien ietsje minder consequent is met de hulpen? of dat paard gewoon wat lakser is bij bijrijder, zo kan je het ook zien.

ik vind soms dat hier echt gedaan wordt alsof bijrijders paard volledig scheef rijden, alleen maar zitten te zagen en het paard gewoon voor eeuwig naar de filestijnen werkt. denk dat als je de juiste bijrijder zoekt & vindt je er beide plezier van kan hebben.

Nee dat is zeker geen verpesten, maar het slaat op de verzorgsters die het altijd maar hebben over "helpen", terwijl veel eigenaren het zien als gunnen omdat ze ook die kans ooit hebben gehad..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:13

Ik vind het heerlijk nu even niemand op Bubbles rijdt.

Als anderen erop rijden, zijn ze vaak scheef erna. Zitten vast en reageren niet meer licht op de hulpen. Voor mij dan elke keer herstelwerk. Dat gaat behoorlijk vervelen.
Natuurlijk wens ik me kant-en-klare verzorgsters en bijrijders.
Echter zijn de meesten niet eens bekend met zithulpen. Laat staan dat ze kunnen rechtrichten.
Dus in mijn geval is een grote gunfactor dan wel nodig als eigenaar tov verzorgster/bijrijder.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:31

Heb pas voor de allereerste keer bij een verzorgster/bijrijder aangegeven dat ik het niet meer zo zag zitten. Ik ben vrij makkelijk en qua verzorging had ik ook absoluut geen aanmerkingen. Echter toch een paar dingen geweest waar ik niet zo blij mee was.
Met mijn aanwijzingen deed ze naar mijn gevoel te weinig en daarom besloten het af te kappen.
Ik begin er ook niet meer aan. Heb een kennisje op stal die mijn paard nu bijrijd en houd het bij haar.

Bijbetalen heb ik nooit aan gedaan op mijn verzoek, wel met een vorig paard 2x een leaser gehad. Die zelf stopten toen school en werk te veel tijd opslokten. Het waren eerst bijrijders die zelf met het verzoek tot leasen kwamen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:49

waxmeltsenzo schreef:
ElineS schreef:
Een leaser die een paard least krijgt rechten. Ze betaald voor een dienst en mag die dienst afnemen.

En wat is er anders als een bijrijder aan jou betaald? Die is toch bijrijder en betaald er toch voor om te kunnen rijden, niet om de zware klusjes te doen waar je zelf geen zin in hebt en dat was het dan?

De klusjes horen erbij maar betalen is toch echt, echt voor het rijden en gebruik maken van je spullen.
Als je dit niet wilt kan er ook geen geld gevraagd worden, als 14 jarig meisje had ik dan al zo iets van ga dan ook maar zelf stront scheppen ik zoek wel een ander leuk paardje waar ik ook geld voor moet betalen maar waar ik ook op ''mag'' rijden!

Dat is toch precies wat ik zeg. Daarom laat ik mijn bijrijders niet betalen, omdat ze dan net zoals een leaser het recht krijgen om op mijn paard te rijden. Mijn paard is geen attractie waarvoor betaald moet worden om er op te rijden. Ik wil de volledige zeggenschap over mijn paard behouden en dus is rijden bij mij gratis. Dan kan ik zonder teveel gedoe dagen wisselen of zeggen van, deze week ben ik vrij, dus ga ik zelf elke dag rijden etc. Dat gebeurd eigenlijk niet echt, maar gewoon voor het idee. Mijn peace of mind. Bijrijders hebben echt wel wat te zeggen bij me, maar het feit dat als ik wil dat ze niets te zeggen hebben en dat dus gewoon kan, vind ik toch erg prettig. Het is immers mijn paard.

Ik merk wel dat mijn paard vaak anders is bij een bijrijder en soms ook nare gewoontes op doet. Ik ken mijn paard al jaren en bij mij zet ze geen stap verkeerd. Maar een nieuwe bijrijder die een iets andere visie heeft dan ik, daar worden dingen uitgeprobeerd, zowel tijdens het rijden als op de grond. Dat heeft soms succes... En dus mag ik alles weer afleren. Dat heeft niet altijd te maken met onkunde, maar iedereen heeft een eigen en andere manier van omgang met paarden.

Een bijrijder heb ik meestal wel gehad voor hulp. Maar niet voor hulp met rijden, maar voor hulp met mesten, binnen zetten, voeten, watervallen vullen etc... En als beloning stond daar rijden tegenover. Maar ik heb ook bijrijders gehad die niet verplicht hoefden te helpen maar die in het gewoon gunde.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:34

Overigens zei iemand (ik weet niet meer wie) dat er geen onderzoek is gedaan naar welke vorm (betaalde of onbetaalde) 'diensten' harder wer oplevert. Daar is wel degelijk (veel) onderzoek naar gedaan.

Volgens Dan Ariely (oa. van het boek 'predictably irrational') is er eigenlijk sprake van twee verschillende 'markten': de economische markt waarbij mensen iets doen omdat ze ervoor betaald krijgen en de sociale markt waarbij mensen iets doen uit altruisme.

Gemixte varianten (zoals in dit topic; ik doe het omdat ik het een ander gun maar er moet wel betaald worden) lijken meer op economische markten.

En uit onderzoek na onderzoek blijkt dat mensen harder werken in de sociale (onbetaalde) markt dan in de economische (betaalde) markt.

In het boek staat ook een voorbeeld van ouders die hun kinderen vaak te laat ophaalden van de kinderopvang. De begeleiders gingen een bedrag vragen voorelke keer dat het kind te laat werd opgehaald in de hoop dat het de ouders aan zou zetten tot op tijd komen. Het tegenovergestelde bleek het geval: ouders kwamen juist later omdat ze kennelijk dachten "het maakt niet uit want ik betaal er toch voor".

http://pss.sagepub.com/content/15/11/787.full

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:07

Toch lees je... En heb ik uit eigen ervaring gemerkt, dat mensen die betalen, juist vaker serieuzer zijn.
Niet alle natuurlijk...

Het gaat in dit geval ook om hobby en niet om een bedrijf (kinderopvang)
Bij het bedrijf betaald men al voor een dienst...meer betalen voor meer diensten is dan ook logisch. Zal niet als een straf voelen.

Ook voel ik de ergenis minder wanneer ik er iets voor terug krijg.
Mensen maken natuurlijk fouten, wanneer je deze tegen komt terwijl je de ander van alles geeft en nooit wat terug krijgt, voelt dat niet eerlijk. Beetje geven en nemen...
Maar met mijn paarden doe ik dat dus niet meer... Financiele bijdrage of klusjes wegen niet meer op tegen de energie die het kost om de juiste verzorgster te vinden en begeleiden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:19

sneeuwpop schreef:
Toch lees je... En heb ik uit eigen ervaring gemerkt, dat mensen die betalen, juist vaker serieuzer zijn.
Niet alle natuurlijk...

Dat kun je pas stellen als je er een serieus onderzoek naar doet. Ervaring is subjectief namelijk, mijn ervaring is bijvoorbeeld compleet omgekeerd.

En serieus is natuurlijk al een subjectieve term. Jouw definitie kan weer net anders zijn dan die van mij of afhangen van de factor tijd. Iemand die bijvoorbeeld in de zomer heel trouw komt en goed voor het paard is maar de eerste de beste winterse bui wegblijft was in eerste instantie misschien serieus maar achteraf toch niet.

Maar ik zie nog niet zo snel gebeuren dat een wetenschapper specifiek: Nederlandse bijrijdpaarden gaat onderzoeken dus we zullen het wellicht nooit weten. Tot die tijd moeten mensen gewoon doen waar ze zich goed bij voelen.

Persoonlijk zou ik me er niet prettig bij kunnen voelen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:31

Ja als ze betalen verzacht dat de ergernis wat

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 16:02

Anke schreef:
Ja als ze betalen verzacht dat de ergernis wat

Als je je ergert of als de foutjes zodanig zijn dat het paard er onder ''lijd'' dan zou dat mij niks uitmaken of er betaald wordt. Wegwezen.

Alle mensen maken fouten maar vooral doen dingen anders op hun eigen manier.
Dit is niet erg en dat moet je ook willen als je iemand er bij haalt zul je die persoon de ruimte moeten geven om op zijn/haar manier een band op te bouwen enz. Maar wel rekening houdend met hat paard en het belang daarvan voorop.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:56

Tuurlijk.

Als je de bijdrage echt nodig hebt, dan is het vragen om problemen. Een paard houden kost veel geld als hobby en daar geld mee verdienen gaat gewoon niet. Dus hoeft er maar iets te gebeuren en zullen je rekeningen snel te hoog zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 19:45

Ik begrijp de zin van ergernis en betalen wel.

Mijn bak is bijna altijd droog. Fijn.
Behalve in de zomer is het altijd sproeien voor het rijden.

Dat deden we eerst met de dikke slang en de sproeier verzetten.
Daar was ik anderhalf uur mee bezig voor 20 x 60m. Voor mij met lichamelijke klachten heel zwaar.
Maar had het er wel voor over. Stof happen is ook voor mijn paard niet goed.

Maar hoe vaak diva niet een kwartier van te voren afbelde kan ik niet meer op twee handen tellen.
Dan was een vergoeding tegenover de ergernis misschien wel fijn geweest.

Al is nu niemand ook wel relaxed.
En ondertussen een sproei systeem met alleen een kraan openen. Heerlijk. :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 21:15

Precies.
Als ze dan weer eens niet kan komen...denk ik...ach krijg er tenminste een beetje geld voor.

Iemand die niet correct met een dier omgaat, zet hier geen stap op het terrein. Al betaalden ze met goud!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 00:02

Oef, wat lees ik een hoop nijd naar elkander! Ik snap beide kanten wel. Ik erger mij aan de bijrijders die denken dat ze de eigenaars zo'n gigantische gunst verlenen, maar ik erger mij eveneens aan de eigenaars die denken dat alle eigenaarspaarden op mooi niveau lopen en dus enkel verkloot kunnen worden.

Ik heb altijd gratis gereden maar nooit deftige paarden of goede faciliteiten gehad.
Nr 1 was een oudje met zware stofallergie. Rijden in de winter was not done, in de zomer moest je er ook rekening mee houden. Kon dus niet lang gereden worden en zéker niet intensief. Eigenaar was een boer. Mocht gratis rijden in ruil voor het voeren van alle dieren als hij weg was en het onderhouden van het materiaal (dat vette ik minstens maandelijks ik)
Tweede paard was bij dezelfde eigenaar en een eis. Was zijn wedstrijdpaard dat dagelijks moest gereden worden. Ruiter van andere stal bracht hem zondag uit en ik moest hem in vorm houden. Heb dat dier nooit gemogen maar gedaan omdat ik de eigenaar wilde helpen. Uiteindelijk met beide moeten stoppen omdat ze ver weg verhuisden.
3&4 waren van een jonge vrouw die er zelf schrik van had, af en toe reed ze er eens op en dan begeleidde ik haar. Ik deed ook de wei, stal, voerde, gaf water en hooi, deed alle klusjes. Paarden waren gewone huistuinkeukentjes, bosritjes met kop in de lucht
5 was een goed paard, op deftig niveau met goede accommodatie. Enige waar ik echt voor had willen betalen maar dat moest van de eigenaar niet, die had er geen tijd voor toen. Paar maanden later had hij terug tijd en werd ik aan de deur gezet. No hard feelings, begrijp ik compleet
Bij 6 heb ik de eigenaresse 1x gezien, kwam bij het paard in een hete periode, 1x gereden en nooit baas meer gezien. Welkomstgeschenk was een stal waar de stront een meter!!! dik lag. Arm dier... Een volledige dag besteed om die stal leeg te halen (als hart/spierpatiënt in een hittegolf niet echt evident) en dan dagelijks geweest om stal en wei uit te mesten. Reed zo'n 2x/week max omdat ik door school en het mesten geen tijd meer had om te rijden, nooit erg gevonden. Uiteindelijk weggegaan omdat het paard me niet lag.
Dan 7, getikte Quarter. Deed niks anders dan steigeren. Mee gestopt voor mijn eigen veiligheid. Die mensen zijn nog komen dreigen aan mijn deur, erg fijn...
Dan tijdje bij een vriendin gereden, zij deed haar stallen terwijl ik de wei deed. Ze was trainster in bijberoep dus ik mocht soms op de trainpaarden rijden. Maar pas nadat alle klusjes gedaan waren. Toen ze geblesseerd geraakte heb ik 4 maand voor haar en paarden gezorgd zonder te kunnen rijden, ik had toen echt de hele zorg van alles op mijn schouders. Toen ze beter was veel met trainpaarden gereden, sommigen bijna alleen zelf gereden waar ik ook eerst voor moest werken (stallen) terwijl zij er geld voor ving. Uiteindelijk studeerde ik af, kreeg een job dus kon er niet meer dagelijks naartoe. Einde vriendschap...
Dan verzorgpaard 8 gehad maar was ook een wacko. Eigenaars konden er niet meer op rijden. Ik heb er heel veel werk en tijd ingestoken en na een tijdje liep hij best fijn... Toen lieten zij er een idioot op rijden die enkel kon stampen en aan het bit kon sleuren. Algauw kon ik zelf ook niks meer met het paard aanvangen dus ook gestopt. Erg jammer vond ik dat!

Door alle miserie uiteindelijk zelf mijn eigen paard gekocht en wat een heerlijkheid! IK beslis wat er gebeurt, wanneer het gebeurt en wie er met mijn paard omgaat.
En dat dier heeft me op een jaar tijd 2000€ DAkosten alleen al gekost en 3 maanden revalidatie... Maar dat heb ik er met plezier voor over!

Hier komt er helaas geen bijrijder. Paardje lijkt bij mij erg rustig en simpel in de omgang maar ik ben zeer consequent en voed haar met strenge hand op. Als je dat niet doet dendert ze over je heen en durft ze voor je neus steigeren. Onder het zadel kiest ze haar eigen mensen: heb er onlangs een veel meer gevorderde ruiter dan ik op laten rijden en dat macheerde niet. Dus om die reden doe ik ze liever zelf...

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 00:41

Nee ik vind het niet gek, en het bedrag ook niet.
Maar toevallig vroeg de eigenaar van mijn verzorgpaard het laatst ook. Ik heb altijd een eigen paard gehad en weet dus heel goed wat de kosten zijn.
Toch heb ik nee moeten zeggen, niet uit onwil maar omdat ik het niet heb. Na het overlijden van mijn paard heb ik een huis gekocht en ben ik 4 uur minder gaan werken.
Hierdoor is er nog al wat veranderd in mijn financiën. Wel Is het zo, als ik iets koop zoals voer of lijnzaad wat dan ook, dan hoef ik dat niet terug. Vorige keer bijvoorbeeld de tandarts betaald.

Dus het idee is niet gek, het gedrag ook niet, maar je kan niet in iemand z'n portemonnee kijken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:42

Mooi gezegd Nova

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:45

Ik vind het jammer als een betrokken persoon dan geen tegenvoorstel doet. Indien ze er geen geld voor hebben. Zijn genoeg dingen om een eigenaar mee te helpen. Bijdragen hoeft niet persé financieel. Echter had ik laatst eentje die én niet kon betalen én geen tijd had om mee te helpen. Dus alleen komen poetsen, opzadelen, rijden, afzadelen en weer weg.
Dat vind ik gewoon meer thuis horen op een manege.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:45

Soms gaat dat niet. Mijn paard staat bijvoorbeeld op een volpensionstal. Er is ook geen andere keuze dan volpension... Het enige dat gevraagd wordt is na het rijden je mest in de piste en poetsplaats opruimen, maar vaak zijn er meisjes aanwezig die het al even doen als je nog bezig bent. Vegen, voeren, hoeft allemaal niet. Ik kan dus met de beste wil van de wereld geen klusjes bedenken die ik een bijrijder zou kunnen laten doen...

Toch wil ik geen geld. Ik heb zelf altijd gratis gereden en ben daar zeer dankbaar voor. Daarnaast wil ik volledige zeggenschap over mijn paard, en ja alles betalen hoort gewoon bij mijn verantwoordelijkheid, niet bij een ander.
Wél zou ik verplicht stellen dat de bijrijdster minstens 2x per maand lest bij mijn lesgever. Zo wordt er geïnvesteerd, maar wel in het voordeel van mijn paard: de bijrijdster leert dan namelijk rijden op de manier die het paard gewoon is. Vind ik persoonlijk veel aangenamer dan dat ik zelf geld vang en het voordeel dus bij mij ligt...

Ik heb geen bijrijdster trouwens. Ga zelf 6x per week rijden en ze verdient wel eens een dagje rust. Maar moest ik ooit een bijrijdster nodig hebben, doe ik het zo :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:13

Merk dat de meesten toch kiezen voor een lesverplichting.
Kost ook geld. Mijn inziens is dat je de 'gratis-rijders' daarmee vermijd. Als ze verplicht moeten lessen of een bijdrage betalen, hoeft het vaak al niet meer.

Ik ben er ff helemaal klaar mee. Voor hoelang weet ik niet.
Afgelopen 2,5 jaar heel wat meiden/vrouwen gezien.
Eentje is gebleven. De rest is gekomen en vaak al snel weer gegaan.
Heb geen zin meer om daar tijd en energie in te stoppen.
Ga lekker weer zelf genieten van mijn paardjes!

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:35

Je merkt meteen op wie je kan rekenen en op wie niet. Hier komen er een aantal kinderen de paarden 'verzorgen'. (Onder de 12 j kan je dit nog niet noemen vind ik). Ik krijg hier een kleine bijdrage voor en in de ruil mogen ze rijden onder mijn begeleiding. Als ze erna willen blijven voor klusjes, mij goed maar ik verplicht ze niet. Er zijn enkelen die zich thuis dood vervelen en die ik letterlijk moet buiten gooien. Dan zijn er weer die enkel opzadelen, rijden en weer weg. Nu voor mij goed hoor. Ben blij zoals het nu is. Vind het zelfs heel mooi van de kinderen die erna blijven om klusjes te doen, terwijl ik dat helemaal niet nodig vind. Die beloon ik dan met een gratis rijlesje of eens een wandelingetje.

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:47

Ik heb afgelopen week afscheid genomen van 1 van mijn bijrijders. Ik had er twee.. gewoon omdat ik ze het beide gunde..! alleen zijn der dingen voorgevallen waardoor ik toch afscheid heb moeten nemen van 1. Ook ging het rijden niet meer met sprongen voor uit maar bleef wat stil staan.. nu rijden we met z'n 2en en we zien al hele verbeteringen in zijn lopen en ruggebruik.. Voor beide dus prettig! Ik vraag gen bijdrage maar wel neemt ze eens een zak wortelen mee.. nou ja.. prima toch?? Bijrijder betekend bij mij ook op de dagen dat je komt de stallen doen en even aanvegen.. al met al een uurtje werk? (2 stallen)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:53

HiFive5 schreef:
Je merkt meteen op wie je kan rekenen en op wie niet. Hier komen er een aantal kinderen de paarden 'verzorgen'. (Onder de 12 j kan je dit nog niet noemen vind ik). Ik krijg hier een kleine bijdrage voor en in de ruil mogen ze rijden onder mijn begeleiding. Als ze erna willen blijven voor klusjes, mij goed maar ik verplicht ze niet. Er zijn enkelen die zich thuis dood vervelen en die ik letterlijk moet buiten gooien. Dan zijn er weer die enkel opzadelen, rijden en weer weg. Nu voor mij goed hoor. Ben blij zoals het nu is. Vind het zelfs heel mooi van de kinderen die erna blijven om klusjes te doen, terwijl ik dat helemaal niet nodig vind. Die beloon ik dan met een gratis rijlesje of eens een wandelingetje.

Maar dit is gewoon leuk, voor de kinderen leerzaam maar idd niet te verwachten dat het ''goed'' gebeurd.
Alhoewel kunnen ze vast wel goed poetsen en hoeven krabben enzo en lekker de paarden extra aandacht geven. Maar jij vraagt een kleine vergoeding voor het rijden en geeft ze les. Dat is iets anders dan een verzorger/bijrijder vind ik.

Van een bijrijder moet je wel kunnen verwachten dat de afspraken na gekomen worden op rij gebied, soms wordt een bijrijder betaald.

Van een verzorger/bijrijder vind ik dat je kunt verwachten dat ook de afspraken nagekomen worden in zowel het verzorgen als rijden. De afspraken kunnen uiteen lopen. Maar dagen dat ze komen, dat ze het paard rijden op een bepaalde manier of naar buiten gaan net wat afgesproken is. Maar zul je ook vrijheden moeten geven als het er een is die betaald. Vind ik.

Van een verzorgster gratis hulp die gratis mag komen verzorgen die niet rijd kun je ook niet veel verwachten al kun je er veel aan hebben.