Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:34

superwoman schreef:
renee16 schreef:
Daarbij vind ik het wel degelijk schelen wat voor paard het is..

Leer jij veel bij van het paard (ervaren paard) zou ik daar zeker bereid zijn voor te betalen. Maar rijd ik op ene jong dier wat ik nog veel moet leren, dan zou ik het raar vinden als ik de eigenaar moet betalen.

Vind klusjes overigens wel ene logisch tegenoverstaande van rijden. Uitmesten, toileteren, vegen etc. gewoon het werk wat bij ene paard hoort, kan ook bij het bijrijden van een paard horen. net hoe de afspraken gemaakt zijn.

Dus jij denkt dat je niks leert van een jong paard? Heb je al zoveel paarden doorgereden dan?
Dat werk wat erbij hoort, is toch gewoon de paardenhobby, of niet soms? Heb je daar een hekel aan, moet je niet aan "verzorgen" beginnen lijkt mij :D

Maar hoezo is het zo verschillend dat je betaald voor een eigen paard of een bijrijpaard? Het is een dure hobby.
Bijde zullen toch verantwoordelijk met het paard om gaan?

Verantwoordelijk met een paard omgaan is toch niet hetzelfde als de verantwoordlijkheid hebben voor een dier wat onder jou eigendom valt. Je zal het paard eten moeten geven, anders eet hij niet (of afstemmen met pension ofcourse). Een bijrijder is hier nooit de eindverantwoordelijke in… Het is immers haar paard niet.

Hee hoe zwart-wit wil je het bekijken? Tuurlijk leer je van een jong paard net zo goed, wil niet zeggen dat ik ga betalen om een paard van een ander zadelmak te maken (nee dit doe ik niet, ook niet echt ervaring in, dit is als voorbeeld).
Terwijl ik wel wil betalen om een paard te rijden (en les op te krijgen) wat veel ervaring heeft in het springen (ook een voorbeeld) zodat mijn springkunsten verbeteren.
Over het algemeen genomen zal ik in de eerste situatie het paard dingen aanleren en in de tweede situatie zal het paard mij dingen leren.
Wil niet zeggen dat er andersom helemaal niks geleerd wordt.

Dat de een een eigen paard koopt en er vervolgens niet genoeg tijd voor heeft, dus er iemand bijzoekt, maakt nog niet dat die ander er geld in MOET steken. Dat is aan haar/hem.

Nou uitmesten is zeker mijn hobby niet hoor.. Als ik puur en alleen maar zou uitmesten zou ik er zo klaar mee zijn. Staat het er tegenover dat ik mag rijden vind ik dit wel degelijk een ander verhaal. Niet alle klusjes zijn nu eenmaal even leuk om te doen in de paarden, maar je neemt ze voor lief door de leuke kanten van de hobby .

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:22

Jolienfortun, maar er is al meerdere keren aangehaald dat niet iedereen een bijrijder nódig heeft ;). Mijn bijrijders hoeven bijvoorbeeld geen klusjes te doen, alleen te rijden.

Renée, van ieder paard worden jouw rijkwaliteiten als het goed is beter. Júist de huistuinenkeukenpaarden ;). Van de paarden waar alle knopjes al op zitten kunnen wij, onder goede begeleiding, leren voelen hoe iets hoort te voelen maar probeer het dan nog maar eens toe te passen op een huistuinenkeuken paard :j .

En ja, 'vroegah' deden wij dat wel, stallen uitmesten zonder te rijden. Gewoon om maar bij de paarden in de buurt te zijn ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 28-11-12 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:23

Ik mest zelfs liever uit dan dat ik ga rijden :') (vond mijn huisgenootje die 5 paarden geregeld had die hij moest verzorgen, altijd heel handig :+) Het was toen niet altijd even praktisch, maar als het maar om 1 of 2 paarden gaat... Geen probleem!

Blijf het zo grappig vinden dat je vaak heel duidelijk eruit kan halen wie eigenaar is en wie verzorger :') (Je ziet verzorgers vaak "tegen" bijdrages zijn en eigenaren juist weer "voor".

Als ik morgen iemand heb die me opbelt en zegt dat hij 3 miljoen per maand wil geven om mijn paard te rijden, dan hoor je mij niet klagen hoor :') Maar het is maar net wat je afspreekt. Iedereen moet zelf een grens trekken en afwegen wat het waard is. Alhoewel ik er wel bij blijf, dat eigenaren die roepen "goedkoper dan een manege" niet altijd even goed bezig zijn ;) (Als je dat 5x in een advertentie leest, een goede inschatting kan maken waar het paard staat en weet hoeveel ze per maand aan de stal kwijt zijn... tjah... Dan kun je bij sommige mensen zien dat ze zich erachter verschuilen en per maand een mooi bedrag opzij kunnen zetten dankzij de bijrijders :'))

Moet ook heel erg zeggen dat het per regio enorm scheelt. Heb het idee dat in sommige regio's het normaal is om te betalen of juist niet. Hier kan ik bijvoorbeeld niet vinden wat ik "had" (Gratis, zo veel dagen per week als ik wilde, alles aanwezig...(13 jaar geleden, paard is vorig jaar ingeslapen... al die tijd er geweest) en toen vond ik hier iets.... Zaten we op een totaal andere lijn :') (Ik kan niet tegen een vieze stal, ik wil de drollen er vaak uithalen, niet alleen opstrooien en zeker niet 1x in de week maar drollen eruit halen :$ dan erger ik me...) Maarja probleem 2: hier is minder bos en ik wil graag in het bos rijden als ik al ga rijden, lekker wandelen ook goed, maar liever in het bos dan door een woonwijk ;)) En een bijdrage daar ga ik gewoon niet aan beginnen (mijn keuze, zeg hiermee dus niet dat ik het belachelijk vind dat eigenaren geld vragen ;) want ik snap ze soms veel te goed...)

Even een dom vraagje, hoeveel redelijk/goede ruiters/lieve verzorgers knappen af op een bijdrage? Of wanneer vinden ze de bijdrage te hoog?

Serendip90

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:11

En dan staat er weer wat leuks, wat nog in de buurt is ook en ook iemand die bitloos rijdt etc. Ook vind dat paarden veel buiten moeten staan en alles.. Helemaal super dus... Maarja.. wel een bijdrage hoger dan 50 euro... (en ik doe zelfs het liefst geen bijdrage...) het blijft dan zo kriebelen :+ maar moet het gewoon niet doen.. Want dan is het zo'n gehaast in de weekenden :S

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:17

Wat ik ook wel typisch vind is dat juist de eigenaren van 1 paard op pension vaak een bijdrage vragen.
Waar je als 2e komt rijden naast de eigenaar.

Terwijl als je richting fokker (of handelaar) gaat kijken er vaak een volledig paard tot je beschikking staat en de eigenaar hartstikke blij is dat de merrie loopt.

Toen ik zelf aan het kijken was nog even bijdrage buiten beschouwing gelaten. kwamen eigenlijk de adressen waar geen of minder bijdrage gevraagd werd als beste uit de bus ! (voor wat ik zocht dan)

Vind het afhangen van de afspraken wat te veel is.. Heb je een volledig leuk paard tot je beschikking wat goed aan is gereden is het bedrag hoger dan wanneer je 2x pw op vaste dagen naast eigenaar mag rijden op een wat minder aangereden paard.

Dan heb je nog lease waar de prijs nog een stuk hoger van is, maar waar je ook meer zeggenschap /verantwoordelijkheid bijkrijgt. Ook hierin vind ik de max. prijs van de prijs / stalling etc. afhangen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:24

Betalen voor een verzorgpaard is toch heel normaal of zie ik het nou verkeerd.
Jij als verzorger wilt een eigen paard, maar kan het niet betalen (in vele gevallen is dit zo), jij gaat zoeken en vind iemand die haar paard wel uit wil 'lenen' voor een aantal dagen per week, maar wil er wel wat geld voor. Logisch toch, je gebruikt haar paard en spullen.

Ik zou ook niet voor die van mij willen betalen als iemand anders reed hoor, dokken. Als ik lessen ga geven of t paard per uur verhuur verdien ik er ook aan... :')

Er is ook een verschil tussen een paard aanbieden (vind je geen verzorgpaard, kijk deze eens) en een ruiter zoeken (ik heb iemand nodig voor het rijden, wie?)...

Als je een ruiter zoekt, mag dit best gratis gebeuren of word de ruiter betaald, vind ik...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:26

Handelaar is alleen het nadeel dat je "paard" opeens weg kan zijn :s Voor de rest zijn er vaak wel genoeg mensen te vinden die geen bijdrage vragen, bij fokkers etc zeker (maar dan heb je weer een andere beperking ;))

Het hangt voor mijn gevoel ook van veel dingen af hoor, faciliteiten, wat het paard kan, wat je er voor terugkrijgt (als dan bijvoorbeeld lessen betaald worden..), aantal dagen etc. Lease vind ik altijd asociaal duur :S (tenminste hier, 275- per maand op de goedkoopste stal :S) Maar als je paard kreupel is, is het volgens mij jouw probleem (niet altijd vervanging aanwezig :S) vraag me af hoe ze het dan oplossen.

Ik zie trouwens ook geen verschil tussen leasepaard en bijrijdpaard voor 7 dagen per week? :D vaak alleen de prijs?

Wanneer is het zoeken, want ik ken ook genoeg eigenaren die iemand "zoeken" maar ook een bijdrage vragen. Zoeken als in echt nodig hebben, tjah... dan is het wel anders (bij zwangerschap, vaak ook tijdelijk etc.) dan voor "altijd"..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:35

Wanneer leaser/bijrijder/verzorger welke naam moet dragen is denk ik een eindeloze discussie :P
Grotendeels een verschil in prijs. En soms in mogelijkheden.

Ja, klopt bij een handelaar is de kans veel groter, maar bij een particulier is de kans ook aanwezig. Of overlijden, chronisch ziek etc.

Lease vind ik ook belachelijk duur vaak, eigenlijk is het (in veel gevallen) gewoon een 'eigen' paard waarvan je wel de lusten niet de lasten draagt.
- niet de incidentele kosten;
- geen kosten bij ziekte;
- opzeggen wanneer je wil.
Maar ook het nadeel dat de eigenaar het recht houdt om het dier te verkopen/verplaatsen.

Ik vond het hier in de omgeving echt tegenvallen. Ben zelf op 1 adres geweest waar ze meer vroegen dan het stalgeld ! (stalgeld wel enorm laag, hier moest je verder alles zelf doen). Dan zou ik hun paard lopen financieren en daartegenover mocht ik dan rijden, dagen in overleg. Paard in kwestie was niet bepaald fijn gereden...
Maargoed, ze gaf ook toe, ik zoek puur voor het geld iemand erbij..

Ja, ik zoek eigenlijk ook nog iemand die mijn benzine betaald, die mag dan ook wel in mijn auto rijden :P (Grapje, maar dit gevoel kreeg ik er wel bijna bij)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:44

Ja "en als jij nu voor 3-4 dagen 175 betaald, dan kan ik haar op een stal zetten van 300 euro per maand, die voor jou ook nog eens een half uur langer reizen is"... Voor dat geld kun je (niet hier, maar bij mijn ouders) bijna een paard stallen :') en dan nog een contract, doorbetalen wanneer het paard een veulen had en je dus "weinig kon doen"... de dagen kon ze zo overpakken van je als ze daar zin in had etc.

Lease is duur ja, schrik daar altijd van...

En dan nog "het is goedkoper dan op een manege rijden 3x per week..." en die opmerkingen... Daar knap ik op af :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:45

Ruim gezien lease ik nu ook een paard, betaal alles behalve 50% van de stalling.
Dus wel een nieuw zadel mocht het nodig zijn, de hoefsmid, dierenarts, wormkuren, dekens, scheerbeurten, brokken...
Als verzorger heb ik een meisje dat af en toe rijd, traint als ik geen zin/tijd heb, maar ook vaak voert, poetst, uitmesten doet, het paard klaar maakt als ik wil gaan rijden... gratis, daarom is ze een verzorger en niet mn groom :))

Renee, is toch logisch hè? Stel je hebt een eigen paard, iemand is op zoek naar een rijpaard en jij hebt iets van 'Ja, ik ga niet graag,
Laatmaar ik stop al met tiepen, lees het 'dagen in overleg' dat verpest alles weer, ik mag wel alles, maar dan ook alles doen met t paard dat ik 'lease'...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:48

Ow zelfs als je het paard gratis aanbiedt dan denken sommige verzorgsters dat ze inspraak moeten hebben :') (Nouja, alles gaat in overleg, belang van het paard voorop)

Maar als ik zeg dat ik naar een andere stal kijk omdat hij te weinig buiten staat... dan aankomen met "op die en die stal staat een vriendinnetje, en daar komen ze tegenwoordig ook buiten.... " Ja, max 2 uur in een paddock als je hem er zelf in zet :+ en qua prijs.. even duur.. maar dat was voor mevrouw gezelliger en er was een binnenbak :') Dan had ik hem net zo goed kunnen laten staan... (6-8 uur buiten per dag nu nog... over een halve maand meer gelukkig)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:59

xSlvna schreef:
Renee, is toch logisch hè? Stel je hebt een eigen paard, iemand is op zoek naar een rijpaard en jij hebt iets van 'Ja, ik ga niet graag,
Laatmaar ik stop al met tiepen, lees het 'dagen in overleg' dat verpest alles weer, ik mag wel alles, maar dan ook alles doen met t paard dat ik 'lease'...

Sorry, ik snap even niet wat bedoeld?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:06

Mjah maar het is toch alleen maar het naampje en de daarbij horende kosten --> Lease --> duur, stalgeld... bijrijder --> bijdrage... Verzorgster--> gratis? terwijl je in alle gevallen hetzelfde tegenkomt (dit mag wel/dit mag niet...) ik ken lease-mensen die in alles vrij zijn, maar ook bijrijders en verzorgers... Ik ken ook weer leasers die niet naar buiten mogen, maar ook verzorgers...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:13

renee16 schreef:
xSlvna schreef:

Ik wou zeggen dat het niet raar was wat die meid aanbood, jij mocht rijden en betaalde meer dan de stalling.
Tot ik zag dat het met dagen in overleg was, ja euhh als ik veel betaal en dus de eigenaar van zijn kosten ontdoe wil ik toch echt wel alles mogen en kunnen doen met dit paard.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:16

ik verzorg(de) alleen gratis... maar die pony's staan dan ook gratis in de wei. als je een pony verzorgt die op een pensionstal staat rijd, snap ik wel dat je een beetje meebetaalt maar dat ligt wel aan hoe veel tijd je er aan besteed en wat je met de pony/het paard mag, vind ik. sorry, beetje lange zin :+

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:18

ik heb ook een keer gezien dat je voor een keer in de week rijden
40 euro permaat moet betalen

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:20

Zolang het een beetje kostengerelateerd is, vind ik het vaak nog wel redelijk. Maar het moet wel ergens op gebaseerd zijn. En ik ga ook niet betalen voor onnodige luxe omdat de eigenaar graag op een stal wil staan met een flinke kantine omdat dat gezelliger is ;)

De leukste vond ik nog: met 3-4 andere, voor 2 dagen per week, 60 euro. Paard stond op een weitje wat 50 euro per maand kost, dan nog wat voer erbij.... Geen faciliteiten alleen die wei (en een stalletje)... Voeren moest je dan ook 2x per week en de stal uitdoen... "Maar het is goedkoper dan een manege" (x5 in de advertentie:'))

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:24

Citaat:
Citaat:

Ik wou zeggen dat het niet raar was wat die meid aanbood, jij mocht rijden en betaalde meer dan de stalling.
Tot ik zag dat het met dagen in overleg was, ja euhh als ik veel betaal en dus de eigenaar van zijn kosten ontdoe wil ik toch echt wel alles mogen en kunnen doen met dit paard.

Dat was inderdaad niet het geval. De eigenaresse reed zelf ook al was het niet enorm veel.
Maar op de dag dat ik daar kwam kijken, stond ook per toeval de andere bijrijdster op stal. Voor haar vooral erg vervelend. Maar het kwam erop neer dat het paardje dus door meerdere andere mensen gefinancierd werd, waartegenover deze mensen wel mochten rijden. Dagen in overleg.
Ik denk dat ze er een leuke winst aan overhielden als we deze beide bleven rijden.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:26

juliedo24 schreef:
ik verzorg(de) alleen gratis... maar die pony's staan dan ook gratis in de wei. als je een pony verzorgt die op een pensionstal staat rijd, snap ik wel dat je een beetje meebetaalt maar dat ligt wel aan hoe veel tijd je er aan besteed en wat je met de pony/het paard mag, vind ik. sorry, beetje lange zin :+

Gratis op de wei klopt niet helemaal..
De wei zal betaald moeten worden. En ook ziektekosten, hoefsmid, extra eten etc.

Niemand heeft gratis een eigen paard.

maar het scheelt zeker heel veel geld !

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:39

Handelaren hebben geen tijd al die paarden te rijden, die zijn dus afhankelijk van meisjes die graag willen rijden. Daardoor kunnen ze het paard over het algemeen ook beter verkopen want het paard is in conditie, beter 'onderhouden', aan meer dingen gewend etc. Dat vind ik dus absoluut niet vergelijkbaar met een particulier ;).

Ik weet iig één ding zeker, onze bijrijders hebben het bij ons beter dan bij de handelaren die ik ken (niet dat het slechte handelaren zijn maar de amazones kunnen/mogen niet wat ze bij ons wel mogen).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:40

Mijn god hoeveel moet je wel niet vragen voor een paard wil je er winst op maken???

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:44

Bijrijden is bijrijden, ik heb wel degelijk die vergelijking gemaakt.

of ik nu 2x in de week op een paardje voor eigenaar ga zitten (en hier 50/100 euro voor betaal),
of 4x in de week voor een handelaar (geen broodhandelaar waar alles om de haverklap weg is).

Ken niet alle ins en outs op beide adressen, maar qua faciliteiten zit ik bij de 2e ook beter.
Wat ik mag qua buitenrijden wedstrijden etc. is ook het 2e adres beter.

Wel is grote nadeel van optie 2 op optie 1: kans op verkoop is stukken groter !

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:46

Sees schreef:
Mijn god hoeveel moet je wel niet vragen voor een paard wil je er winst op maken???

Hier weilandje 50 euro, dan nog voer etc. 75, hoefsmid... vraag 3-4 bijrijders 60 euro :') dan maak ik winst hoor :') (of ik moet een DA-rekening krijgen) maar dan haal ik er toch vet mijn kosten uit :D

Maarja, dan moet je ook heel goedkoop gaan staan en dat ook maar willen ;) Maar het is mogelijk :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:51

Renée, nav je PB snap ik jouw antwoord ;). Ik ben echter van mening dat dit voor een (groot) aatal handelaren niet zal gelden.

Serendip, oké dan hoef je idd niet veel te vragen. Hier betaal je voor eentje toch echt tussen de 200 - 300 € ;) vandaar mijn vraag.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:54

Maar dat deden die mensen dus wel :') Hier zit ik rond hetzelfde bedrag (200-300) tjah... dan vind ik niemand hoor :')