superwoman schreef:renee16 schreef:Daarbij vind ik het wel degelijk schelen wat voor paard het is..
Leer jij veel bij van het paard (ervaren paard) zou ik daar zeker bereid zijn voor te betalen. Maar rijd ik op ene jong dier wat ik nog veel moet leren, dan zou ik het raar vinden als ik de eigenaar moet betalen.
Vind klusjes overigens wel ene logisch tegenoverstaande van rijden. Uitmesten, toileteren, vegen etc. gewoon het werk wat bij ene paard hoort, kan ook bij het bijrijden van een paard horen. net hoe de afspraken gemaakt zijn.
Dus jij denkt dat je niks leert van een jong paard? Heb je al zoveel paarden doorgereden dan?
Dat werk wat erbij hoort, is toch gewoon de paardenhobby, of niet soms? Heb je daar een hekel aan, moet je niet aan "verzorgen" beginnen lijkt mij![]()
Maar hoezo is het zo verschillend dat je betaald voor een eigen paard of een bijrijpaard? Het is een dure hobby.
Bijde zullen toch verantwoordelijk met het paard om gaan?
Verantwoordelijk met een paard omgaan is toch niet hetzelfde als de verantwoordlijkheid hebben voor een dier wat onder jou eigendom valt. Je zal het paard eten moeten geven, anders eet hij niet (of afstemmen met pension ofcourse). Een bijrijder is hier nooit de eindverantwoordelijke in… Het is immers haar paard niet.
Hee hoe zwart-wit wil je het bekijken? Tuurlijk leer je van een jong paard net zo goed, wil niet zeggen dat ik ga betalen om een paard van een ander zadelmak te maken (nee dit doe ik niet, ook niet echt ervaring in, dit is als voorbeeld).
Terwijl ik wel wil betalen om een paard te rijden (en les op te krijgen) wat veel ervaring heeft in het springen (ook een voorbeeld) zodat mijn springkunsten verbeteren.
Over het algemeen genomen zal ik in de eerste situatie het paard dingen aanleren en in de tweede situatie zal het paard mij dingen leren.
Wil niet zeggen dat er andersom helemaal niks geleerd wordt.
Dat de een een eigen paard koopt en er vervolgens niet genoeg tijd voor heeft, dus er iemand bijzoekt, maakt nog niet dat die ander er geld in MOET steken. Dat is aan haar/hem.
Nou uitmesten is zeker mijn hobby niet hoor.. Als ik puur en alleen maar zou uitmesten zou ik er zo klaar mee zijn. Staat het er tegenover dat ik mag rijden vind ik dit wel degelijk een ander verhaal. Niet alle klusjes zijn nu eenmaal even leuk om te doen in de paarden, maar je neemt ze voor lief door de leuke kanten van de hobby .