bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:53

Dat zal mevrouw diva die hier gereden heeft ook wel zeggen dat ze ellende met mij heeft gehad.
Dat het door haar eigen gedrag kwam wilde ze niet beseffen.

Nu zeg ik niet dat dit bij jou zo was.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:14

bruintje123 schreef:
Dat zal mevrouw diva die hier gereden heeft ook wel zeggen dat ze ellende met mij heeft gehad.
Dat het door haar eigen gedrag kwam wilde ze niet beseffen.

Nu zeg ik niet dat dit bij jou zo was.

En waarschijnlijk zal zij toch echt zeggen dat het aan jou lag en niet aan haar, betekend ook niet dat dat waar is.

Nee voor mij geen gezeur van verzorgsters, geen verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid over anderen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:18

Dat zegt ze ook. Want paarden wereld is klein dus ik hoor wel eens wat. Dat zij nog steeds geen ander paard heeft om te rijden terwijl ze zo goed is, ahum, zegt voor mij genoeg.

Ik heb zelf vroeger weinig rot ervaringen gehad met eigenaren als ik zo terug aan het denken ben.

Sommige van die mensen zie ik nu ook nog wel eens.
En ook dan is het altijd weer gezellig bij kletsen.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:23

Ik reed een paard bij iemand aan huis, hun hadden nog een pony erbij staan. Ik betaalde een klein symbolisch bedrag voor het rijden, leste elke week op eigen koste, en deed van beide paardjes dagelijks de stallen mesten met alle plezier. Op een dag gingen ze eisen dat ik elke ochtend moest komen om de dekens te verwisselen dat had ik dan moeten doen voordat ik naar school ging, ze stonden niet op die route en de eigenaren hoefde maar 5meter de deur uit te lopen en ze stonden in de stallen. Toen ik dit niet wilde doen omdat ik daar niet de tijd voor had in de ochtend voor schooltijd kon ik me spullen pakken en weggaan.

Zo heb ik ook een paardje gereden om een gegeven moment dagelijks omdat de eigenaresse van de trap gevallen was, toen ze zelf weer kon rijden kon ik weer weg zonder dat ze dat heeft verteld de kast had opeens een ander slotje erop zitten. En zo kunnen we nog wel doorgaan. Ik geloof echt wel zodat zowel eigenaren als verzorgster dat daar hele goede tussen zitten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:40

Je zal inderdaad bij beide partijen aangename en ook minder aangename personen treffen. Ikzelf was op het punt aangekomen dat voor mij verzorgers niet meer hoeven. Te veel gedoe.
Maar weet je: zelf heb ik ook als kind en jonge volwassene het geluk gehad dat anderen hun paarden -al dan niet tegen betaling- met mij deelden. En als mijn paard toch veel te veel tijd in de wei maar wat staat te staan en er iemand anders van geniet om met hem te gaan rijden en met hem bezig te zijn... Enfin, nu rijdt een buurmeisje hem bij en ze schijnt er van te genieten. (Is moeilijk achter te komen omdat ze erg gesloten is, maar ze blijft het doen en zegt toch dat ze het leuk vindt)

Maar: wel tegen een kleine bijdrage, ja. Mijn paard kost mij veel geld en geeft mij veel plezier. Wanneer ik de lusten met iemand deel, dan ook de lasten. Dat is alleen maar realistisch. Anderzijds: wanneer mijn bijrijdster zou besluiten om er mee op te houden, financieer ik het gewoon weer zelf. De bijdrage is leuk, maar ik ben er niet van afhankelijk. ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:52

Dat zijn dingen die ik gelukkig nooit mee heb gemaakt.
En een ander ook niet aan zou doen.

Met laten betalen zou ik weer niet weten wat te doen als rijden niet kan door bevroren bak. Of dat hij een paar weken kreupel zou zijn.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:46

bruintje123 schreef:
Met laten betalen zou ik weer niet weten wat te doen als rijden niet kan door bevroren bak. Of dat hij een paar weken kreupel zou zijn.

Ik heb in het contract staan dat wanneer de pony door omstandigheden langer dan 3 weken niet bereden kan worden, de (maandelijkse) bijdrage niet betaald hoeft te worden. :)*

Tja, ik heb helaas te veel meegemaakt met bijrijdsters en ben wat voorzichtig geworden. Zo had ik er eentje die bij het voederen (zelfverzorgerstal zonder stroom/licht) i.p.v. een zaklamp met een aansteker in de houten hooischuur ging. Al rokend. Sorry, maar daar houdt het dan voor mij op. Of iemand die beweerde te voederen maar het -na tips en controle- niet deed. Of iemand die er niet beter op wist dan haar gebrek aan rijkunst met haar rijzweep op mijn pony ging compenseren. Ik heb haar persoonlijk nooit betrapt maar na drie onafhankelijke hintss van verschillende stalgenoten toch maar buitengezwierd. En dan was er nog die ene die tijdens de revalidatieperiode van een zware blessure met hem ging springen. -:(- :n
Sindsdien ben ik niet meer zo happig op bijrijdsters. Maar zeg nooit nooit, want nu heb ik er toch weer een en voorlopig lijkt het een succesverhaal te worden. *\o/*

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:57

QueenElsbeth schreef:
De bijrijder word wellicht hier en daar als subsidiepotje gezien?

Dat speelt bij mij op stal.
Eentje heeft een lieve leuke verzorgster/bijrijder voor haar paard. Dat meisje heeft zo een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Doet alles voor die pony.
Mesten, voeren, wondverzorging toen dat nodig was.
Dat meisje betaalt 50 euro per maand mee. Lest op eigen kosten.
Paard heeft een zeer slecht passend zadel, en reactie van verzorgster is Ja ik heb helaas geen geld voor een ander zadel.
Vind het zo sneu. Ze durft er ook niet echt wat van te zeggen, ze is gek op die pony en wil haar niet kwijt.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:23

Wat is dat toch raar, dat dit soort situaties bijna altijd voor één van beide partijen negatief uitpakt.. Er wordt of misbruik gemaakt van de goedheid van de eigenaar, of juist van de verzorger/bijrijder.. Af en toe geloof ik bijna niet wat ik lees hier, te zot voor woorden gewoon.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:23

Pocca_Locca schreef:
Wat is dat toch raar, dat dit soort situaties bijna altijd voor één van beide partijen negatief uitpakt.. Er wordt of misbruik gemaakt van de goedheid van de eigenaar, of juist van de verzorger/bijrijder.. Af en toe geloof ik bijna niet wat ik lees hier, te zot voor woorden gewoon.

Denk dat er over de positieve ervaringen te weinig gesproken wordt helaas.
Al komen er inderdaad af en toe wel erge dingen voorbij van beide kanten.
Echt vreselijk als je al 9 jaar bij dezelfde eigenaar verzorgt en toch veel gedaan hebt en dan zonder woorden het paard ineens verkocht wordt. Dat verwacht je toch helemaal niet als je daar al zo lang komt. Het is nooit netjes maar dat is toch wel heel erg.

Wel denk ik dat het echte lange termijn verzorgen/bijrijden niet zo veel voorkomt. Waarschijnlijk omdat veel verzorgers/bijrijders uiteindelijk toch aan een eigen paard gaan beginnen.
Dat is natuurlijk ook wel vaak zo dat de paarden eigenaren van nu, toen de echte paardengekken waren en er toen ook wel mindere waren maar daar heb je dan toch niet echt mee te maken en nu je zelf eigenaar bent zie je dat verschil natuurlijk wel tussen de echte en de "tijdelijke"(heb geen andere benaming).

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 02:36

Tigra_ schreef:
Pocca_Locca schreef:

Denk dat er over de positieve ervaringen te weinig gesproken wordt helaas.
Al komen er inderdaad af en toe wel erge dingen voorbij van beide kanten.
Echt vreselijk als je al 9 jaar bij dezelfde eigenaar verzorgt en toch veel gedaan hebt en dan zonder woorden het paard ineens verkocht wordt. Dat verwacht je toch helemaal niet als je daar al zo lang komt. Het is nooit netjes maar dat is toch wel heel erg. Quote

Ja, veel mensen gaan pas over ervaringen vertellen, als het ze heel hoog zit. Vaak is dat frustratie en boosheid. In het bovenstaande geval, bijvoorbeeld. Want waar moet je heen met je boosheid, als je op zo'n werkelijk beneden alle peil zijnde manier wordt bejegend, na al die tijd trouwe dienst.
Zo vertelde een meisje ( toen 15 jaar) mij, dat ze sinds haar zevende jaar op een vereniging reed. Al tijden lang had ze een verzorgpony daar, geen makkelijk beestje, maar zij kon lezen en schrijven met 'm. Verder durfde er bijna niemand op.( geeeeen beginnerspony!!!)
Toen ze er al 8 jaar reed, werd de boel verkocht.
Nieuwe eigenares zei dat de pony weg moest, omdat hij geen geschikte manegepony ,was. Het meisje liet weten, dat ze serieus geïnteresseerd was om haar lieveling te kopen, en vroeg aan de nieuwe manegehoudster, of ze alsjeblieft een week de tijd kon krijgen om dit te regelen en rond te krijgen. Ook zijn ze toen over de prijs wat hij zou moeten kosten, overeen gekomen.
Ja, die belofte wilde manegehoudster wel doen.
Een dag later, stond de pony op marktplaats... :?
Dus het meisje herinnert het mens aan de belofte die de dag daarvoor was gemaakt;
En krijgt als antwoord :D }> Zo'n vaart loopt het niet hoor op marktplaats :D }>
Goed, dat hoopte dat meisje uiteraard ook..
Weer een dag of wat later, liet " mevrouw" weten dat er de eerstkomende zaterdag een meisje van 9 met haar ouders kwam kijken, ze hadden serieuze interesse in de pony. En dit allemaal binnen die week..
Pony werd verkocht .
De reden, volgens " madam" was dat ze flink boven de vraagprijs hadden geboden. :$ :$ :$ >;) >;) >;)
Dat het beestje absoluut niet een geschikte pony was voor dit pas beginnende 9- jarige kind, was eventjes van ondergeschikt belang, en bovendien leuk verdoezelt, :x door op die zaterdag het diertje eerst flink af te matten en drogeren, voordat kopers kwamen.. :n .
Dan denk ik : ga de paardenmarkt op, en blijf daar, maar blijf heel ver uit de buurt van kinderen, als het je werkelijk geen reet interesseert als je kinderen krenkt, kwetst,voorliegt en beschadigt.
Uiteindelijk bleek het zelfs nog een leugen te zijn geweest, dat de kopers zogenaamd boven de vraagprijs zouden hebben geboden...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 04:31

_Ezra schreef:
Anke schreef:
Op de manege betaal je toch ook en voel je je toch ook niet dan soort van eigenaar?
Rare beredenering

Komt doordat je op een manege doorgaans voor de lessen betaald, niet voor het paard zelf. (indirect wel natuurlijk) Les afgelopen, 10 euro en nog wat armer. Niks meer te goed. Dat is toch net iets anders dan direct meebetalen aan het onderhoud van het paard, waardoor mensen het idee kunnen krijgen dat ze ook wat over het paard te zeggen hebben. Sterker nog, lees dit citaat eens:
IJsco_Love schreef:
Ik vind het prettiger om een (kleine) vergoeding te betalen, dat geeft mij meer gemoedsrust. Ook zeg ik het nu makkelijker als ik vind dat bijvoorbeeld een van de twee toe is aan nieuwe ijzers of dat de staldeur klemt of wat dan ook, dan als ik niet zou betalen en het 'liefde werk, oud papier' van de eigenaar was. Niet dat ik vaak wat te zeuren heb, ze worden uitstekend onderhouden, maar omdat ik er de meeste weken vaker ben dan de eigenaar vind ik het wel fijn om te kúnnen zeggen.

Hier staat letterlijk dat ze, doordat ze meebetaald, het idee heeft wat te zeggen te hebben over het paard.

En dit is precies waarom ik van mijn bijrijders nooit een vergoeding vraag. IJsco-love haar situatie is niet erg, want het is in een kleine en onschuldige vorm. Toch, ze betaald en dus verwacht ze er rijden voor terug, net als op een manege. Ik heb dat als iemand aan mij zou betalen, dat ik me verplicht voel om de bijrijder dan ook de tijd met het paard passend bij het betaalde bedrag te geven. Maar mijn paard is geen manege paard of lease paard.

Een leaser die een paard least krijgt rechten. Ze betaald voor een dienst en mag die dienst afnemen.

Bij een bijrijder die betaalt, voelt voor mij ook als een door leader; iemand die ook rechten op mijn paard hoort te krijgen. Ik moet haar wat terug geven voor wat ze betaalt.

Dat voelt als een stukje recht, een stukje zeggenschap over je eigen paard weg te geven. De bijrijdster heeft nu ook wat te vertellen. Ze heeft nu ook inspraak. Want ze betaalt en dat doet ze omdat ze er iets voor terug krijgt. Dat kan ik dan niet zomaar veranderen.

Ze hoort, wil of eist misschien wel waar voor haar geld.

Als ik ineens denk op een zonnige zondag van, ik heb zin in rijden, op een dag dat ik niet zou paardrijden, dan zou ik een niet betalende bijrijder opbellen van 'Vind je het goed als ik vandaag toch zelf ga rijden?'. Wel in overleg dus, maar alsnog, ik heb de zeggenschap, dus ik mag mijn zondag pakken als ik wil. Bij een betalende ruiter zou ik dat niet kunnen doen, want ze betaald voor haar dagen.

Als ik een vrije week heb en de hele week elke dag met mijn paard bezig wil, bel ik mijn bijrijder en zeg ik dat. Zie je volgende week weer. Een betalende bijrijder, dat kan dan niet.

In principe is het allemaal gevoel en theorie want ook bij mijn niet betalende bijrijder heb ik nooit zulke dingen gedaan, behalve 1 zonnige zaterdag :D. Maar dat gevoel hebben van eigen volledige zeggenschap vind ik heel belangrijk.

Ik wil die niet delen en ik wil ook niet dat een bijrijder denkt dat ze recht heeft op het paard, recht op 3x per week rijden. Soms komt het niet uit, dan is het 2x. Dat kan en dat is dan maar zo.

Ik voel me fijner als ik geen vergoeding vraag. Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat ik zei 'deze week kan je niet komen, want dan ga ik ermee bezig' of iets in die trant. Bijrijdsters konden altijd een paar keer per week komen rijden. Maar het was niet erg om eens te zeggen op een mooie zonnige zondag van he, ik weet dat het jouw dag is, maar ik wil graag zelf een ritje maken, vind je dat goed? Dat kon ik namelijk gewoon vragen en doen, waar ik dat bij een bijrijdster die betaalt niet zou doen.

Ik ben heel beschermend naar mijn paard toe. Ik laat iedereen erop rijden, dat wel, maar wel op mijn termen en volgens mijn regels... En ik heb na al die tijd dromen als kind een eigen paard en ik geef daar geen 1% zeggenschap over weg :').

Ondanks dat ben ik op zich niet tegen bijrijders die een vergoeding betalen. Ik snap eigenaren daarin ook wel. Ik kan het niet, maar verder is het een prima regeling. Een bijrijder kost in het begin tijd, om alles te leren, dus je moet al wat tijd investeren. Verder is paardenspul heel duur. Alles slijt sneller nu het vaker word gebruikt, het kan ook door een ongelukje kapot gaan dankzij je bijrijdster. Misschien moeten er ijzers, moet het paard wat normaal stil staat in de winter nu geschoren en dekens op. Een extra verzekering afsluiten voor aansprakelijkheid. Er zijn allerlei situaties waarin een bijrijdster extra geld kost. Een bedrag helpt om die kosten te overzien. Verder is het vaak zo dat het niveau van bijrijders toch wat lager ligt. Je geeft ze de kans om op jouw paard wat te leren en hun hobby te kunnen beoefenen. Daar mag prima geld voor gevraagd worden.

Het moment dat een bijrijder word gezocht om je paard te trainen en hoger op te leiden, daar ligt voor mij de grens van betaling. Dan mag er best een bedrag betaald worden naar de bijrijders toe. Op lager niveau, M2 en onder, word er vaak nog niet voor betaald. Meestal omdat de mensen op die niveaus vaak nog hobbymatig rijden en als ze wel het professionele pas op willen is het ook deels ervaring op doen. Maar leid iemand een paard op naar Z, ZZ, zz licht, zwaar etc dan word er sneller gele betaald aan de bijrijders, die vaak dan professionele trainers/ruiters zijn en niet echt bijrijders meer.

Let wel, ik zei, op het moment dat er een bijrijder word gezocht om op te leiden. Het gebeurd ook vaak genoeg dat een eigenaar gewoon een ruiter zoekt en ze zien wel wat erop komt, en dan komt er een ruiter die samen met het paard groeit en naar de ZZ rijd zonder ooit een cent te zien. Dat is anders, want de eigenaar zocht niet zo'n iemand, het had niet gehoeven. Leuk dat het is gebeurd, maar ze zouden er nooit voor betaald hebben omdat het niet hun beoogde doel was. Dat is al heel anders dan dat een eigenaar echt iemand zoekt om het paard naar de ZZ te rijden. Zij hebben gewoon geluk gehad en de bijrijder vond het blijkbaar dan voor zichzelf ook leerzaam omdat die bleef ondanks dat er niet betaald werd. Misschien was het wel de eerste keer in het ZZ. Dan heb je er als bijrijder mooi stuk gratis ervaring bij gekregen.

Het is heel belangrijk wat het doel is van de eigenaar en de doel van de ruiter. Hobby, recreatief, opleiden, professioneel etc.

Maar gezien de grote aantallen eigenaren met bijrijders worden er blijkbaar genoeg matches gevonden :).

@waxmeltsenzo: Ik heb bijna altijd wel een bijrijder gehad, ook al was het niet altijd nodig. Maar ik vind het gewoon heel fijn iemand een kans te kunnen geven om lekker te kunnen rijden. Ik heb zelf van eigenaren vroeger ook kansen gekregen leuke paarden bij te rijden en daar was ik zo blij mee. Dat wil ik nu voor anderen doen. Dus nee, bij niet iedereen gaat het omdat je hulp nodig hebt, geen tijd, financiële up, geen zin etc. Gaat bij mij niet op. Ik heb nu ook 2 14 jarige meiden voor mijn paard en een 9 jarige voor de shet. Schiet ik niets mee op. Moet er altijd bij zijn en moet ze van alles leren. Ik investeer er veel tijd in. Waarom? Ik vind het leuk om anderen zo te zien genieten en ik vind het leuk om anderen dingen te leren en te helpen, zoals vroeger ook bij mij is gedaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:12

Kan wel begrijpen dat je je verplicht voelt als er betaald wordt, dat je de bijrijder dan ook op haar dagen die mogelijkheid moet kunnen bieden.
De bijrijder die ik heb rijdt op een paardje die "over" is. Ze betaalt een bijdrage om erop te mogen rijden.
Ik weet ook dat ik het paardje eigenlijk zou moeten verkopen. Want heb er zelf geen plannen mee. Doe knoop hak ik wellicht nog een keer door bij een passende plek. Bijrijder weet dit ook. Gun mijn paardje elke dag aandacht. Zelf kom ik daar niet aan toe. Egoïstisch om haar te houden. Bijrijder is wel heel blij met deze kans om zichzelf te ontwikkelen. En geniet vd vooruitgang die ze ervaart door op mijn paardje te rijden. Echter komt ze maar twee keer per week. En afgelopen periode paar keer niet geweest. Zo sneu...paardje staat dan wat te staan en mist de aandacht en training. Op zo'n moment denk ik, ze gaat weg. Als ik mijn bijrijder dan weer lekker ermee zie trainen..denk ik ze blijft.
Vriendlief vindt het onzin om een paard aan te houden voor een ander. Daar heeft hij ook wel gelijk in.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:32

Ik vind het niet meer dan logisch dat als iemand betaald er iig de mogelijkheid moet zijn te kunnen rijden.
Mocht dat niet kunnen ivm blessures zou voor mij geen reden zijn niet meer te betalen of te stoppen dat hoort nou eenmaal bij het paarden houden en verzorgen als eigenaar kun je om die reden ook niet altijd rijden. Maar vanuit de eigenaar moet wel de mogelijkheid geboden worden. Dat de verzorger/bijrijder gewoon kan rijden. Als iemand alleen mag poetsen de stal schoonmaken dan vind ik het wel heel brutaal om daar geld voor te vragen.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 29-03-16 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:35

smurffie schreef:
sneeuwpop schreef:
Ik snap de gedachtegang wanneer je zelf geen paard hebt.

Maar bedenk eens...
Je rijdt minder dan vroeger. Paard kan prima stil staan - wordt hij niet slechter van. Maar zelf heb je ook vroeger een paard mogen verzorgen, dus wil je een ander ook die kans geven...
Dit is iets wat ik vaker heb gezien om mij heen, dan iemand die een bijrijder nodig had. Meeste die echt een bijrijder nodig hebben, is dat voornamelijk financieel. Dus paard staat op een relatief goedkopere doe het zelf stal, of men zoekt iemand die een deel van de kosten op zich neemt.
Maar dan nog kan het ook een vergoeding zijn, omdat je vind dat je de hobby van een ander niet hoeft te sponseren.
Als je gaat voor een win-win situatie, mag er imo wel wat tegenover mag staan -klusjes of geld.

Beetje gekke aanname dat wij geen paard zouden hebben :+.

Voor mijn merrie en shet heb ik wel is overwogen om een bijrijder te zoeken. Daar heb ik niet zo veel tijd voor omdat ik er 3 heb waarvan ik er 1 aan het beleren ben.
Echter kunnen jongere zich hier absoluut niet redden, en ben ik niet opzoek naar een tweede eigenaar.
Verder komen mijn paarden niets tekort, dus waarom zou ik dan vreemde op mijn erf halen? Hooguit voor de vergoeding of klusjes die ze doen in ruil voor rijden. Maar nee niemand zal volledig belangeloos zijn paard uitbesteden, daar geloof ik niets van.
Je begint je berichtje met stel je voor je hebt minder tijd; dan heb je dus belang erbij dat je denk dat je paard te weinig doet vergeleken met vroeger.

Precies dit was dus mijn gedachte.
Ik was toen maar wat blij met de verzorgster die ik had. Of eigenlijk die het paard had. Op die dag kon ik niet en als zij niet kon moest ik echt wat regelen om naar het paard te gaan. Dat had ook echt goede toegevoegde waarde op die dag ging er vaak een groep naar buiten en kon ze lekker mee.
Ja ik gunde het haar van harte maar als het niet nodig was had ik niemand erbij gehaald.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:38

ElineS schreef:
Ik heb dat als iemand aan mij zou betalen, dat ik me verplicht voel om de bijrijder dan ook de tijd met het paard passend bij het betaalde bedrag te geven.

Poeh hé, dat snap ik ook wel weer beetje :P Zo had ik er nog nooit over nagedacht maar misschien dat als ik eigenaar was ik ook wel zo zou denken....terwijl het bij mij als verzorgster niet eens in mij op komt om niet te betalen als ik keer niet kan rijden...

Echt, ik lees hier allemaal problemen waar ik zelfs nog niet eens aan kan dénken, van beide partijen...Wat een hoop narigheid allemaal!

Ik ben echt super blij dat het bij mij allemaal goed gaat :D eigenaar en ik hebben goed contact, hebben dezelfde verwachtingen, zijn allebei flexibel (dus als eigenaar een dagje zelf wil zoals Eline zei, dan ruilen we gewoon. Zelfde de andere kant op als ik bijvoorbeeld met ziek kind thuis zit of juist een extra vrije dag heb). We hebben in principe, envaste dagen maar geen van beide heeft ooit moeilijk gedaan over dat omwisselen....Er is een goede verstandhouding bij ons, en ook met de omgeving. Iedereen op stal weet dat ik ze meerdere dagen per week verzorg, maar dat ik verzorger ben en blijf, en dat de eigenaar altijd 100% de eigenaar blijft. Scheelt misschien ook dat ik wat ouder ben en de eigenaar ook buiten de paarden ken en goed mee kan vinden hoor, we weten wat we aan elkaar hebben.

En niet kunnen rijden door kreupel of iets zou voor mij absoluut geen reden zijn om niet te betalen of niet heen te gaan! Dat hoort er bij! (En voordeel van twee verzorgpony's is dat ze als het goed is nooit tegelijk kreupel zijn :+) maar al was dat zo...stel je voor zeg, dat je dan maar niet komt :n ). Zijn er echt mensen die zo iets hebben meegemaakt??? Wat een idiote verzorgers waren dat dan _-:(

Rijden is voor mij een zeer aangename bijkomstigheid, maar geen hoofdzaak. Ik rij op mijn verzorgdagen ook wel eens dagje niet, als de pony's al drukke week hebben gehad of zijn ingeënt bijvoorbeeld. Gaan we lekker wandelen of tutten of iets, is ool leuk toch??

Pfff, ik krijg allemaal doemscenario's van de verhalen hier...Zeeeeeer dankbaar voor mijn fijne plekje hier. Ik hoop dat meer mensen een goede verstandhouding krijgen met de eigenaar of verzorger, zodat de vooroordelen niet meer bevestigd worden en de goede niet onder de kwade leiden...

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:55

Over dat zeggenschap wil ik als bijrijder wel even kwijt dat ondanks ik betaal ik niet echt het idee heb van oke ik betaal dus ik wil rijden. Ik heb dan ook geen vaste dagen en overleg met de eigenaar. Ook toen paard door zadelproblemen even niet te rijden was, of omdat de bak bevroren was, maakt voor mij totaal niks uit.
Ik les op eigen kosten en probeer dus ook het beste voor het paard te rijden.
Sommige opmerkingen in dit topic vind ik dan ook wel overdreven alsof de eigenaar altijd maar wél perfect rijdt. en tuurlijk zal ze hem altijd beter rijden dan ik, omdat ze hem natuurlijk langer kent, vaker rijdt en zelf beslist wat goed voor hem is.

En terugkomend over dat gunnen: ik denk wel dat er een zekere gunfactor is, maar in mijn geval heeft de eigenaresse het ook gewoon ontzettend druk

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:46

ElineS schreef:
Een leaser die een paard least krijgt rechten. Ze betaald voor een dienst en mag die dienst afnemen.

En wat is er anders als een bijrijder aan jou betaald? Die is toch bijrijder en betaald er toch voor om te kunnen rijden, niet om de zware klusjes te doen waar je zelf geen zin in hebt en dat was het dan?

De klusjes horen erbij maar betalen is toch echt, echt voor het rijden en gebruik maken van je spullen.
Als je dit niet wilt kan er ook geen geld gevraagd worden, als 14 jarig meisje had ik dan al zo iets van ga dan ook maar zelf stront scheppen ik zoek wel een ander leuk paardje waar ik ook geld voor moet betalen maar waar ik ook op ''mag'' rijden!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:08

future_vet schreef:
Sommige opmerkingen in dit topic vind ik dan ook wel overdreven alsof de eigenaar altijd maar wél perfect rijdt. en tuurlijk zal ze hem altijd beter rijden dan ik, omdat ze hem natuurlijk langer kent, vaker rijdt en zelf beslist wat goed voor hem is.

En terugkomend over dat gunnen: ik denk wel dat er een zekere gunfactor is, maar in mijn geval heeft de eigenaresse het ook gewoon ontzettend druk

Het gaat niet over "perfect" rijden, maar om aan te geven dat als een verzorgster een lager rijniveau heeft, je dat vaak terug voelt. (Wanneer iemand beter rijd, voel je dat ook trouwens, staat hij gelijk scherp aan de hulpen)
Een verzorgster die niet boven het L niveau rijdt kan nog niet (goed) rechtrichten en zetten ze ook niet scherp aan de hulpen en de meeste rijden nu eenmaal niet boven dat niveau. Rij je als eigenaar wel bovenn dat niveau, dan merk je dat duidelijk. Dan kun je eerst weer wat corrigeren voor je aan trainen van jezelf f als combinatie toe komt.
Degene die daar wel boven rijden, is veel vraag naar en kunnen daarom ook vaak gratis rijden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:15

ElineS schreef:
Ik heb dat als iemand aan mij zou betalen, dat ik me verplicht voel om de bijrijder dan ook de tijd met het paard passend bij het betaalde bedrag te geven.

Veel verzorgsters/bijrijders krijgen ook vaste dagen...
Dus eenb bijdrage is dat imonook niet gek.

Een verzorgster/bijrijder die je belt wanneer je zelf niet kan is imo een ander verhaal.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:36

sneeuwpop schreef:
future_vet schreef:

Het gaat niet over "perfect" rijden, maar om aan te geven dat als een verzorgster een lager rijniveau heeft, je dat vaak terug voelt. (Wanneer iemand beter rijd, voel je dat ook trouwens, staat hij gelijk scherp aan de hulpen)
Een verzorgster die niet boven het L niveau rijdt kan nog niet (goed) rechtrichten en zetten ze ook niet scherp aan de hulpen en de meeste rijden nu eenmaal niet boven dat niveau. Rij je als eigenaar wel bovenn dat niveau, dan merk je dat duidelijk. Dan kun je eerst weer wat corrigeren voor je aan trainen van jezelf f als combinatie toe komt.
Degene die daar wel boven rijden, is veel vraag naar en kunnen daarom ook vaak gratis rijden.

Dat is niet meer dan logisch, Het komt ook voor dat mensen zelf lager rijden en dat er door een bijrijder gevraagd wordt om geld. Maar dan gaat vaak het feest niet door, terwijl je als eigenaar er toch heel veel aan kunt hebben ;)

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:37

Degene die daar wel boven rijden, is veel vraag naar en kunnen daarom ook vaak gratis rijden.[/quote]

Dat verzorgers en bijrijders die nooit hoger dan L of M hebben gereden, altijd slechter rijden of een lager niveau hebben, dat betwijfel ik.
Er zijn maar al te veel ruiters op z.g. Z niveau, die veel te snel door de Basis heengegaan zijn, maar heel wat steken hebben laten vallen onderweg. Die haast is veel schadelijker voor een paard dan dat een bijrijder op rustige en vriendelijke manier aan de basis werkt

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:41

Helemaal mee eens Pocca_Locca, vermoed dat sneeuwpop dit ook wel bedoelt, of bedoel je echt aantoonbaar wedstrijd niveau L of verder?

Want dat laatste zegt mij dus echt niets. Zoveel mensen die daar met ruk en plukwerk komen, die ik zeker niet op mijn pony wil hebben.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:45

Het is toch helemaal niet moeilijk om in te schatten of iemand met een beetje gevoel op je paard zit.
En als het geen ragger is en hij of zij ook bereid is aan zichzelf te blijven werken ook icm het paard dan is het helemaal mooi mee genomen.

Ik heb ook veel z ruiters gezien die voortdurend maar zitten te trekken, kan nooit goed zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:47

Mensen die raggen kunnen van mij na tien minuten al stoppen.

Maar het minder aan het Been zijn is iets wat je echt wel voelt daarna.
Dat is ook zo weer voorbij. Paard weet wel wie erop zit.
Maar je merkt het wel.