Betálen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine

Re: Betálen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:18

Ik snap het van beide kanten,
en sta zelf in het midden. Ik betaal liever niet, maar als de eigenaar wil dat ik betaal valt er te overleggen. Al heb ik liever niet te hoge bedragen zoals rond de 50/100 euro.

Dit blijft altijd een discussie, iedereen is van een andere mening.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:35

Knoffer schreef:
Ik ken jouw situatie niet, die had je er ook niet bijgezet. Ik had het over het algemeen, ik dacht jij ook. Ik heb het erover als de eigenaar weinig kan, zet er niet voor niets bij 'in conditie houden'. Jij gaat kort door de bocht door er van uit te gaan dat ik het maar over 2 dagen heb (??? weet niet waar je dat vandaan haalt?) en om alleen van je eigen situatie uit te gaan.
Trouwens ook als een paard anders 2 dagen alleen in zijn box staat, is het wel fijn als iemand hem/haar zijn/haar benen kan laten strekken (dat kan met rijden, maar natuurlijk ook longeren, los gooien, oid).

Maar waarom neem jij een bijrijder? Puur om je bijrijder een plezier te doen?

Nou als iemand een bijrijder zoekt.. (Daar hebben we het toch over?) dan gaat dat meestal over 2 dagen.. Niet over alle dagen van de week. Of ben ik dan scheef?

Vooruit ik ga er wel vanuit dat ieder paard in ieder geval een uurtje oid uit zijn box komt. Daar wil ik nog wel mijn fout toegeven.

En ja, ik heb een soort van bijrijdster. En die rijdt echt puur op mijn paard, omdat zij naar mij is gekomen met de vraag of ze erop mocht rijden. En ik haar een plezier wilde doen. Ik heb absoluut geen bijrijdster nodig.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:23

Ik heb geen idee wat het gemiddeld is van de aantal dagen, zou niet weten hoe ik dat kan weten, daar had ik eerlijk gezegd ook niet over nagedacht Gestoord Vaak misschien 3 of 2 dagen denk ik idd, klinkt wel logsich. Maar kan ook meer zijn, mijn bijrijdpaard wordt 4 dagen bijgereden (door mij en nog een andere bijrijder) en ik zie in topics hier ook nog wel eens dat bijrijders er zo'n beetje elke dag zijn, maar ik denk dat dat niet elke dag rijden is, misschien meer verzorgen ofzo? Maar ook in me omgeving zie ik wel dat bijrijders er vaak zijn en het paard anders de helft van de week stil zou staan.

Het verschilt natuurlijk ook waar je paard staat. Als je paard op het land staat, dan is het al veel minder nodig. Maar bijvoorbeeld hier in Amsterdam hebben veel manege niet eens een weiland, hooguit een paddock en staat het paard dus de hele dag in een box. Daarnaast zijn er mensen die misschien gewoon echt te weinig tijd hebben.

Jij bent denk ik eerder uitzondering dan regel. De meeste mensen zoeken een bijrijder, omdat ze die nodig hebben (of denken daarmee de situatie van het paard te verbeteren) en niet puur alleen om een bijrijder een plezier te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:50

Ik denk dat je juist daarom, nooit een goed antwoord kan geven op de vraag of het raar is dat iemand betaald. Er zijn gewoon téveel verschillende situaties.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:58

Ik vind het niet meer dan normaal dat een bijrijder betaalt.
Ben zelf ook jarenlang bijrijder geweest, en zelf ook altijd betaald.

Ik betaal nu 300,- p. maand voor de stalling voor mijn paard. ( dit zijn normale prijzen voor een degelijke stalling in de randstad).
Omgerekend, ik betaal per dag dus 10,- voor mijn paard.
Dan geef ik iemand de vrijheid om 1 (of meerdere) dagen in de week mijn paard (dus geen afgestompt manege paard) te rijden, met het risico dat het paard geblesseerd raakt oid, en dat zou ik gratis moeten doen?

Verzorgen, prima, gratis.
Maar rijden? Nee, op een manege betaal je toch ook lesgeld? Als je een paard huurt betaal je ook een bedrag per uur?

( puur fictief verhaal overigens, ik zou never nooit niet aan een bijrijdster beginnen.)

Nee, ik vind het dus niet meer dan normaal dat je een bijdrage levert als je een paard bijrijd Lachen

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:23

Een bijrijder geeft jou de mogelijkheid om bepaalde dagen niet naar je paard te hoeven omkijken.

En wat als je bijrijder jouw paard naar een hoger niveau brengt dan jij zelf zou kunnen?

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:27

Knoffer schreef:
En wat als je bijrijder jouw paard naar een hoger niveau brengt dan jij zelf zou kunnen?

Datte, en ook verder doortrainen/ misschien op wedstrijd uitbrengen. Dan vind ik denk ik toch wel dat jij als bijrijder iets verdiend. Je steekt daar heel veel tijd in, je knapt andermans werk op e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:15

Als ik dat zou willen, zou ik geen bijrijder nemen maar een trainingsstal. Dat de bijrijder nou toevallig hoger rijd dan dat je zelf doet is mooi meegenomen.

Dat je andermans werk opknapt vind ik echt enorme onzin. Een bijrijder met die insteek zou ik niet eens op mn paard laten.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:18

Ik bedoel min of meer ook werken @ een trainingsstal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:21

Oke, maar dat is van totaal andere orde dan waar we het hier over hebben. We hebben het hier over verzorgen/ bijrijden. De mensen die jouw paard rijden op een trainingsstal zijn hier vanuit professioneel oogpunt mee bezig. Logisch dat ze hiervoor betaald worden. Ik wordt ook betaald voor het werk dat ik doe.

Een bijrijdster daarintegen, doet het voor haar lol.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:56

Ik zie vaak de rede staat om een bijrijder te laten betalen omdat deze gebruik van het paard + spullen maakt.
Zelf denk ik dat het vooral om moet gaan wie wie een dienst bewijst. Vaak is het aan elkaar en dan is het soms moeilijk bepalen wie wie een dienst bewijst.

Een bijrijder kan bijv. ook een paard als het ware leasen, dat geeft in veel gevallen meer zeggenschap over wat hij/zij wel en niet kan/mag doen met het paard.
Dat zal voor sommige bijrijders een grotere rede zijn om te gaan betalen dan bijv. het gebruik van het zadel / paard e.d.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:52

Lise81 schreef:
Ik zie vaak de rede staat om een bijrijder te laten betalen omdat deze gebruik van het paard + spullen maakt.

Dat vind ik ook een vreemde redenering.
Of ik nu een bijrijdster heb of niet, mijn stalling / hoefsmid / entingen etc. kosten net zoveel. Wat dat betreft vind ik het onzin dat een bijrijder moet betalen. Slijtage aan zadel / hoofdstel en andere spullen vind ik te verwaarlozen zolang er netjes mee wordt omgegaan.
Anders vind ik het als je stal een bijdrage vraagt voor een bijrijder. Het hoeft je als paardeneigenaar ook geen geld te kosten als er iemand anders op rijdt.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:13

Ik vind het echt onzin om te betalen.. Heb toen ik nog geen eigen paard had nog nooit hoeven betalen. En heb 8 verzorgpony,s gehad waarvan er 2 ik echt alles mee mocht doen. Knipoog En ik heb nog nooit hoeven betalen. Ik heb nu zelf ook een bijrijder en die hoeft echt niks te betalen. Behalve dan als iets kapot is gegaan.

Ik vind het heerlijk als ze mijn paard even lekker rijd en verzorgt en zij heeft het naar haar zin. Waarom zou ik uberhoud geld vragen? Nou echt niet.

Ladyjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:02

Waarom niet.
Een verzorgster helpt je eventueel uit de brand maar maakt ook gebruik van alles.
1 Je paard(normaal betaal je op een manege ook om te rijden).
2 Gebruik van de spullen.(lees zadel hoofdstel ed.)Als er iets kapot gaat moet je het ook nieuw aanschaffen.Ook als je verzorgster dat doet.
3 Ze maken gebruik van de spullen op het erf(mocht je paard in bij iemand anders staan).Daar moet je als eigenaar ook voor betalen.

Vind ik best Goeie redenen.
Ik heb zelf ook een eigen paard en een verzorger die er voor betaald. al is het niet veel maar het is toch iets. Want een paard hebben kost ook geld en dierenarts ook en hoefsmit ook etc etc. of je nou een rijles betaald of het zelfde geld voor een paard die je de helle dag mag verzorgen.

Want als je naar de manege fiets om naar een les te gaan moet je ook alsnog betalen hoor voor je les. en ook als je die manege paard heel goed verzorgt alsnog moet je er voor betalen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:06

Ik zou wel goedkoper uit zijn als ik op manegepaarden reed ipv. mijn bijrijdpaard. Maar met manegepaarden kun je gewoon minder en bouw je minder een band op.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:20

Maar wat zou dan fatsoenlijk zijn om te vragen?
Stel, je hebt een bijrijdster die 2 dagen voor je poetst, rijdt en spullen onderhoudt. Wat zou je er dan voor vragen per maand? Iets van €10,- of meer richting de €50,-?

Persoonlijk vind ik dat het niet duurder moet worden dan de gemiddelde kosten van een les in de buurt. Hier is 1 uur les ongeveer €15,-, dus als ik ongeveer €25,- per maand moest betalen als bijrijdster, zou ik dat niet erg vinden.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:12

Btw, het komt dat ik duurder uit ben, omdat ik met mijn bijrijdpaard ook in de lessen rij, waar ik dus ook weer voor betaal. De bijrijderskaart is wel met korting, maar daar haal ik het er dus niet meer uit. Het is niet dat ik zoveel betaal dat het uberhaupt meer is dan een les zeg maar Tong uitsteken

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:25

Ladyjenn schreef:
Waarom niet.
Een verzorgster helpt je eventueel uit de brand maar maakt ook gebruik van alles.
.

Ik vind het ene niet persé zwaarder wegen dan het ander. Een verzorgster betaald dus omdat ze gebruik maakt van spullen, maar krijgt alleen de liefde van het paard voor terug omdat hij/zij iemand uit de brand helpt? Begrijp me niet verkeerd - ik vind het niet gek als iemand geld vraagt. Maar als je een bijrijder nodig hebt om kosten te delen als bijv. stalling/hoefsmid/dierenarts, dan deel je in de werkelijkheid je paard en mogen jullie elkaar dankbaar zijn dat jullie elkaar steunen met het beoefenen van jullie hobby. Geld geven of krijgen kan er wel voor zorgen dat een bijrijder zorgvuldiger met de spullen omgaat.

Het rijden van een manegepaard vind ik niet te vergelijken. Een manegepaard heb je vaak weinig omkijken naar, als je een x af zegt dan rijdt iemand anders hem wel. Dat is met een bijrijdpaard niet zo. (Je hebt altijd uitzonderingen) In mijn ogen heb je daar toch meer verantwoordelijkheid voor, al blijft de eigenaar natuurlijk de verantwoordelijke.

Kortom soms vind ik het fatsoenlijk om niks te vragen, soms een kleine bijdrage bijvoorbeeld omdat er meer vraag is naar bijrijdpaarden dan dat er werkelijk zijn. (Hier rond groningen niet echt het geval - goeie bijrijders zijn blijkbaar schaars) Ik heb tot nu toe altijd de positie gehad dat ik niks hoefte te betalen, ja - lessen oid, maar verder niet. Maar goed, niet iedere bijrijder is erg gemotiveerd en probeerd zuinig te zijn op paarden en spullen e.d.

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:24

er zijn mensen die een eigen paard hebben maar dan is er een scheiding en willen ze toch hun paard houden
en vragen ze een bijrijden die ook een fincanciele bijdrage wil geven
als ze dat van te voren zeggen dan kan je zeggen ik doe het of ik doe het niet
net wat je zelf wilo

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 01:09

Ik heb nooit gewild dat mijn bijrijders betaalde..
Ik vind namelijk dat je als je betaald voor iets, je ook ergens recht op hebt..Dat zou ik persoonlijk nooit willen!
De enige eis die ik heb is dat er gelest werd bij mijn instructrice, zodat er wel op dezelfde manier gereden wordt!
Maar een bijdrage om gewoon mn paard te rijden, nee dat wil ik dus echt niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:05

Ik rijd voor een handelaar pony's en dat doe ik helemaal gratis en krijg er ook gratis les bij omdat ik haar veel help. Omdat er binnenkort nog maar 1 pony komt en zij daar zelf tijd heeft ben ik een pony gaan huren bij een boer. Dit doe ik voor 70 euro per maand en ik mag komen wanneer ik wil en heb volledige vrijheid ermee, mag ook gaan starten als het allemaal goed gaat. Bij die boer vind ik het begrijpelijk om te betalen, het is immers een deel van zijn inkomen om paarden te verhuren.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:30

ik hoef niet te betalen

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:44

ik ga ook een deel betalen als bijrijdster
iets minder dan de helft van de stal prijs
ik ga 3 keer in de week en ik ben super blij dat ik het kan betalen anders was het minder geweest
de eigenaar bevind zich op het momen in financieel zwaar weer waardoor ze eigenlijk verplicht is een bijrijder te nemen anderz zou ze haar paard moeten verkopen die ze al vanaf veulen heeft dat zou sneu zijn

en ik hoef niet meer elke weer in de zenuwen te zitten op welk manage paard ik nu weer moet rijden
heb nu weer het stukje plezier terug wat ik jaren gemist heb
door mijn reuma is niet ieder paard voor mij geschikt om op te rijden maar op een manege heb je niet altijd de keus op welk paard je rijd

zij betaald gewoon de hoefsmid en dierenarts en zo dat blijft wel gescheiden ik betaal alleen mee in de stal kosten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:46

Rebel_Jits schreef:
Maar wat zou dan fatsoenlijk zijn om te vragen?
Stel, je hebt een bijrijdster die 2 dagen voor je poetst, rijdt en spullen onderhoudt. Wat zou je er dan voor vragen per maand? Iets van €10,- of meer richting de €50,-?

Persoonlijk vind ik dat het niet duurder moet worden dan de gemiddelde kosten van een les in de buurt. Hier is 1 uur les ongeveer €15,-, dus als ik ongeveer €25,- per maand moest betalen als bijrijdster, zou ik dat niet erg vinden.

Knoffer schreef:
Ik zou wel goedkoper uit zijn als ik op manegepaarden reed ipv. mijn bijrijdpaard. Maar met manegepaarden kun je gewoon minder en bouw je minder een band op.

Maar begrijp ik nou goed dat jij wel betaald voor je bijrijdpaard?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:52

Anique_Vaandrig schreef:
Knoffer schreef:

Maar begrijp ik nou goed dat jij wel betaald voor je bijrijdpaard?

Klopt. (Voor de ene wel, voor de andere niet) Ik neem in die berekening lessen mee. Het komt er dus op neer dat 2 keer per week les op mijn bijrijdpaard duurder is dan 2 keer per week les op een manege paard. Als ik geen les zou nemen, dan zou ik natuurlijk wel goedkoper uit zijn. Dat komt omdat de korting die je op leskaarten krijgt als bijrijder niet zoveel is.